حکایت
🔷راز عمر طولانی
🔷مرحوم صدرالمتألهین (رحمة الله علیه) در تفسیرش نقل می کند:
یکی از خلفای عباسی پیرمرد سقایی را در دستگاه سلطنتش مشاهده کرد که مشک آب به دوش گرفته می برد. خواست اندکی با او صحبت کند. احضارش کرد و گفت: پیر مرد، تو تا به حال چند تن از خلفا را دیده ای؟ گفت: متعدد دیده ام. او تعجب کرد و گفت: این چه سری دارد که عمر شماها طولانی تر از عمر ماهاست؟
🔷پیرمرد تأملی کرد و گفت: سرش این است که مجرای رزق شماها مانند این دهان مشک است، در حد وفور سرازیر می شود و زود تمام می شود. رزق که تمام شد عمر هم تمام می شود؛ اما مجرای رزق ماها مانند مجرای اشک چشم است؛ قطره قطره می آید و طول می کشد تا تمام بشود. از این جهت است که عمر ماها طولانی می شود. خلیفه از این حرفش خوشش آمد و دستور داد جایزه ای ارزشمند به او دادند تا در این سن پیری از شغل سقایی مستغنی(بی نیاز) شود. چند روزی گذشت؛ خلیفه از حالش جویا شد؛ گفتند: مرده است.
🔷گفت:
صَدَقَ لَمّا جاءَه الرِّزقُ مثلَ اَفواهِ القِرَبِ قَصُرَ عُمرُهُ؛
راست گفت پیرمرد؛ همین که مجرای رزقش مثل دهان مشک شد، عمرش کوتاه شد.
📚نقل از کتاب تفسیر آیت الله ضیاء آبادی ذیل آیه 6 سوره مبارکه هود
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/981
در شهر ۳۴۴ هزار نفری مالمو، سوئد ۱۵۰۰۰ نفر در مراسم نماز عید فطر شرکت کردن و کل فروشگاه های برند اقلا ۲۰٪ تخفیف عید گذاشتن!
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/983
دیروز توفیقی حاصل شد به زیارت مزارات علمای بزرگ مدفون در اصفهان از جمله علامه مجلسی ره مشرف شدیم
پدر بزرگوار و فرزند علامه هم در همین مزار مدفوناند
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/984
تخت فولاد اصفهان زیارت مرقد منور بزرگمرد اصفهان عالم ربانی حاحآقا رحیم ارباب (زادهٔ ۱۲۵۹ در چرمهین - درگذشتهٔ ۱۹ آذر ۱۳۵۵ در اصفهان ) معروف به حاج آقا رحیم ارباب، فقیه و مجتهد شیعه و عارف اهل اصفهان بود. او فرزند علی پناه (مشهور به ارباب حاج آقا فرزند ملا عبدالله شیرانی) بود. وی در کسوت روحانیت بود ولی به رسم ایشان عمامه نگذاشت و همیشه با پیروی از استادش میرزا جهانگیرخان قشقایی کلاه پوستی بر سر میگذاشت. گفتنی است که او فقط هنگام نماز به رسم نیاکانش عمامهای کوچک به سر میگذاشت. همچنین او معتقد به وجوب تعیینی نماز جمعه بود و حتی در خانه اش نماز جمعه اصفهان را برپا میکرد.او حکیم،عارف فرزانه،فقیه،ادیب عالیقدر،از چهره های درخشان حکمت،فلسفه و معارف اسلامی بود
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/988
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
صوت قدیمی از مرحوم حاجآقا رحیم ارباب در موضوع ماه رمضان
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/989
30.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ روایتی از دیدار شعرا با رهبر انقلاب
🔹از واکنش رهبر انقلاب به شعرخوانی در مورد خودشان تا حاشیه های شیرین این دیدار
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/990
هدایت شده از پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی
💯🗒 #بخوانید
🔰 مقاله منابع استنباط احکام از نظر محمداحمد خلفالله و نقد آن
✍️ حجت الاسلام و المسلمین #محمد_عرب_صالحی و فریده پیشوایی
📌 چکیده:
💢 خلفالله نواندیش مصری و شاگرد امینخولی، در راستای تحقق هدف تفسیر ادبی و ارائه راهکار برای حل مشکلات اجتماعی، مبتنی بر نص صریح قرآن و بیان توضیحی پیامبر(ص) درباره آن، قواعدی شرعی را استخراج کرده است. او منبعیت قرآن در استنباط احکام را صرفا در مواردی که دلالت قطعی است، روا و ارتباط انسان با خدا را عملی شخصی دانسته که در آن تشخیص هر فرد برای خودش حجت است و قول فقیه الزامآور نیست.
🔸 این مقاله به روش تحلیلی، با رویکردی انتقادی منابع این نظریه و نحوه بهکارگیری آن را ارزیابی میکند.اصالتبخشی به عقل مصلحتاندیش، قرآنبسندگی، اعتباربخشی به اجتهاد غیر متخصصان، تفکیک غیر مستدل مسائل دنیایی از عبادات و عقاید و کاستن از گستره احکام شرعی در امور دنیایی، چالشهای این نظریه اند....
📩 لینک دریافت فایل مقاله:
➡️ fiqh.urd.ac.ir/article_167298.html
#مقاله
🆔 @iictchannel
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عید فطر رو در مسکو دیده بودید؟
🇮🇷 https://eitaa.com/arabsalehi_ir/992
🔆 ۶۵۰۰ تجاوز در بیمارستان انگلیس.
❇️ نکته و نظر:
🗣 آن وقت میگن بی حجابی و عریان بودن کم کم برای مردان عادی میشه و چشم و دل شان سیر و به سمت جنس مخالف نمی روند.
🕋 خداوند که آفریننده انسان هاست می فرماید اینگونه نیست. و یقینا همان گونه است که فرموده: ( إِنِّيَّ أَعْلَمُ مَا لاَ تَعْلَمُونَ ؛ من چيزى می دانم كه شما نمی دانيد. بقره، ۳۰ )
✍ پروردگار عالم در سوره احزاب آیه ۵۸ فرمودند: (اى پیامبر، به همسرانت و دخترانت و زنانِ مؤمنان بگو: روسري هاي بلندشان را بر خود فرو افکنند و [به صورتشان] نزدیک کنند، که این پوشش نزدیکتر است به اینکه [به پاکى] شناخته شوند تا مورد آزار قرار نگیرند و خدا همواره بسیار آمرزنده مهربان است.)
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/993
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴دوستانِ طلبه رفته بودند پیش آقا که اجازه بده بریم سوریه شهید بشیم. آقا گفته بود اگر مَردید که جهاد فرهنگی خیلی سختتر از جهاد نظامی است، بایستید و کار کنید
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/994
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢غروب زیبای خورشید در میدان نقش جهان اصفهان
اصفهان را باید دید
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/995
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️تاثیرگذار ترین فرد تاریخ بشریت
⭕️آنچه بزرگان تاریخ درباره او می گویند
⭕️ نظراتی از مایکل هارت ، توماس کارلایل ، ویل دورانت ، گوستاو لوبون ، دیوید جورج هوگارت ، کارن آرمسترانگ ، ناپلئون هیل ، استیون رانسیمن و ....
🔸و در پایان ؛ شناختی کامل از ایشان طبق گفته های امام سجاد علیه السلام ....
❇️ این کلیپ از بهترین کلیپ ها درباره ابر مرد تاریخ ، حضرت رسول صلی الله علیه و آله هست ....
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/996
🔰 فلسفه حجاب
به اطلاع سروران گرامی میرساند موضوع درس تفسیر حضرت استاد یزدانپناه در ماه مبارک رمضان «بررسی آیات حجاب و مسأله فلسفه حجاب» بود.
ایشان در بیست جلسه به بررسی این موضوع پرداختند.
صوتهای این درس در کانال سلوک و عرفان در عمل به آدرس زیر، بارگذاری شده است.
https://eitaa.com/solookvaerfandaramal
با توجه به اینکه استاد با رویکردی جدید و از منظر ضرورت های حکمت عملی به این مسأله پرداختند، بهرهمندی از این صوت ها به همه سروران توصیه میشود.
دغدغهمندان به مسأله حجاب را نیز در جریان قرار دهید.
https://eitaa.com/nasimehekmat
🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴🌴
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/997
🔰 بسیاری از آمریکایی ها خواهان دخالت دین در سیاست هستند.
🔴 سالها افرادی در کشور ما خواهان جدایی دین از سیاست بوده اند، آنها کشورهایی مثل آمریکا را که این دو مقوله را از هم جدا کرده، به عنوان الگوی موفق نام برده و تمجید می کردند.
📊 حالا طبق نظرسنجی موسسه پیو مشخص شده نزدیک به نیمی از آمریکاییها خواهان تاثیرگذاری کتاب مقدس بر قوانین آمریکا هستند.
منبع :
https://www.pewresearch.org/fact-tank/2020/04/13/half-of-americans-say-bible-should-influence-u-s-laws-including-28-who-favor-it-over-the-will-of-the-people/
چرا چنین درخواستی در آمریکا شده؟
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/998
*جنایات وهابیون در تخریب بقیع و حمله به مشاهد مشرّف (کربلا و نجف )*
محمد بن عبدالوهاب که از آغاز جواني، بسياري از عقائد مذهبي مردم نجد را زشت مي شمرد، پس از رانده شدن از شهر عُيَينه، رهسپار دِرعيه (از شهرهاي معروف نجد) شد و با محمد بن مسعود، امير درعيه ارتباط برقرار کرد و پس از اين، جنگ هايي ميان آنان و اهل نجد و حجاز و يمن و عراق و سوريه درگرفت.
در اين راستا، کساني که با عقائد او موافق بودند و دعوت او را مي پذيرفتند، با او بيعت مي کردند؛ وگرنه کشته مي شدند و اموالشان غارت مي شد.[1]
آنان بر اساس اعتقادات نادرست، جنايت هاي بزرگي را مرتکب شدند؛ انهدام آثار تاريخي اسلام، مانند محل تولد پيامبر ص، خانه حضرت خديجه، بيت ابوبکر، محل تولد حضرت زهرا، بيت حضرت حمزة، بيت الارقم (محل اجتماع مشورتي پيامبر ص)، قبور شهدا، محل تولد امام حسن ع و امام حسين ع، سرقت جواهرات موجود در قبه سبز و ويران ساختن قبور بقيع[2] (چهار امام شيعه و نزديک به 10 هزار صحابي آنجا دفن شده اند). بر پايه همين ديدگاه نادرستشان در روز هجدهم ذي حجة 1216ق، همزمان با عيد سعيد غدير که بيشتر مردم کربلا به نجف رفته بودند، به کربلا حمله کردند و مردم آن جا را از دم تيغ گذراندند.[3]
شيخ عثمان بن بشر نجدي از مورخان وهابي در قرن 13ق در شرح اين واقعه[4] مي نويسد: وهابيان به صورت غافل گيرانه وارد کربلا شدند، بسياري از اهل آن جا را در کوچه ها و بازارها و خانه ها کشتند، گنبد روي قبر حسين را خراب و آنچه در داخل قبه و حوالي آن بود چپاول کردند و سنگ روي قبر را که با دانه هاي زمرد و ياقوت و جواهرات ديگر آراسته شده بود کندند و آنچه در شهر يافتند، از اموال، اسلحه، لباس، فرش، طلا و قرآن هاي نفيس ربودند و نزديک ظهر از شهر بيرون رفتند، در حالي که قريب به هزار تن از اهل کربلا را کشته بودند.[5]
امير مسعود با سپاهي از بيست هزار مرد جنگي به شهر کربلا حمله ور شد و چنان رسوايي در شهر به وجود آورد که به وصف نمي آيد؛ حتي گفته شده است که در يک شب بيست هزار تن به قتل رسيدند. پس از اين واقعه، کربلا به وضعي درآمد که شعرا براي آن مرثيه مي گفتند.[6]
لونکريت مي نويسد: قريب پنجاه نفر را نزد ضريح و پانصد نفر را بيرون ضريح و در صحن به قتل رساندند. به هر کس که برخوردند، بی رحمانه کشتند و بر پيران و خردسالان نيز رحم نکردند. بعضي، تعداد کشتگان را هزار تن و بعضي ديگر، پنج برابر تخمين زده اند.[7]
ميرزا ابوطالب اصفهاني، مقيم هندوستان در سفرنامه خود از هنگام بازگشت از لندن و عبور به کربلا و نجف مي نويسد: قريب بيست و پنج هزار وهابي با اسب هاي عربي و شترهاي نجيب وارد نواحي کربلا شدند و صداي «اقتلوا المشرکين و اذبحوا الکافرين؛ مشرکان را بکشيد، کافرين را سر ببريد» سر دادند. بيش از پنج هزار نفر را کشتند و زخمي ها را حساب نيست. در صحن مقدس، خون از بدن هاي بي سر روان و گنبد و حجره هاي صحن از لاشه هاي مقتولان پر شده بود. شدت آن حادثه به حدي دل خراش و سنگين بود که من بعد از يازده ماه که مجدداً وارد کربلا شدم، هنوز اين حادثه تازگي داشت و پيوسته نقل مي شد و راويان آن اثناي حکايت مي گريستند و از شنيدن آن موها بر اندام راست مي شد...».[8]
سنت جون فيلبي مي نويسد: شمشير بر گردن هاي اهل کربلا نهادند و مردم را بي رحمانه کشتند و همه اشياي قيمتي را غارت کردند.[9]
دکتر محمد عوض الخطيب مي نويسد: لشکري حدود بيست هزار نفر از اعراب نجد، کربلا را محاصره کردند و سپس وارد شهر شدند و اهل آن جا را به سرعت کشتند. حتّي براي کودکان نيز راه نجاتي نبود. خزائن و جواهرات نفيس را بردند، ضريح را از جاي کندند...سرانجام موقعيت بسيار وحشتناک و قربانگاه بس بزرگي بود که خون به سيلاب تبديل شده بود.[10]
وهابيان بعد از حمله به شهر مقدس کربلا، اهالي اين شهر را قتل عام و به حرم حسيني هتک حرمت کردند و عده اي از علما، مانند مولا عبدالصمد همداني، نویسنده کتاب بحرالمعارف را به شهادت رساندند. سپس با همان لشکر راهي نجف شدند. چون اهل نجف، جريان کربلا و غارت مدينه را شنيده بودند، کمي آمادگي داشتند و براي دفاع برخاستند. حتي زن ها نيز از منزل بيرون آمده، مردان خود را تشجيع مي کردند، تا اسير قتل و غارت وهابي ها نشوند. در سال 1215ه.ق نيز گروهي از آنها براي انهدام مرقد علي ع عازم شده بودند؛ لیکن در مسير با گروهي از اعراب درگير شدند و شکست خوردند.[11] در سال 1221 بار ديگر به نجف حمله کردند و نزديک بود شهر را تسخير کنند، لکن معجزات و کرامات علي ع ظاهر گرديد و عده اي از آنها کشته شدند و بقيه برگشتند. در جمادي الثاني سال بعد، دگر بار به نجف هجوم آوردند. اهل نجف که آمادگي کامل داشتند، از شهر دفاع کردند. در سال 1225 نيز به نجف و کربلا حمله کردند، راه زوّار را بستند و عده حدود يکصد و پنجاه نفر از زايران را بين کوفه و نجف کشتند. خلاصه، حملات پي در پي آنها به شهر نجف، با ناامید
ي تمام، به شکست و خواري مبدّل گرديد[12] و در مدت نزديک به 10 سال چندين بار شديدترين حملات را به اين دو شهر روا داشتند.[13]
وهابيان در ذي قعده سال 1217ه.ق به دستور عبدالعزيز و به فرماندهي عثمان مضايفي، به شهر طائف در دوازده فرسنگي مکه حمله و مردم را قتل عام کردند. از زشت ترين کارهاي آنها، قتل عام مردمي بود که بر کوچک و بزرگ رحم نکردند، طفل شيرخوار را بر روي سينه مادرش سر بريدند، جمعي را که مشغول فرا گرفتن قرآن بودند، کشتند و چون در خانه ها کسي باقي نماند، به مغازه ها و مساجد حمله کردند و هر کس را يافتند، حتي گروهي را که در حال رکوع و سجود بود، کشتند؛ به حدي که تمام اين شهر به خاک و خون کشيده شد و عده کمي از پيرمردان و زنان و بچه ها را که باقي مانده بودند، از شهر طائف بيرون و به وادي «وج» بردند و در سرماي شديد، بدون غذا و لباس رها کردند و کتاب ها را که ميان آنها تعدادي قرآن و نسخه هايي از صحيح بخاري و مسلم (از کتاب هاي بسيار مهم اهل تسنن) و ديگر کتب فقه و حديث بود، در کوچه و بازار افکندند و پايمال کردند.[14]
حمله به مدينه
امير مسعود در سال 1220ه.ق به مدينه حمله کرد و پس از يک سال و نيم محاصره، شهر را به اشغال درآورد، قاضي شهر را که از طرف دولت عثماني منصوب بود از شهر بيرون کرد و مردم را از زيارت مرقد مطهر پيامبر اکرم | و بزرگان مدفون در بقيع منع کرد؛[15] آن گاه به وهّابيان دستور داد تا به تخريب آثار و قبور بقيع بپردازند؛ به قبرستان بقيع حمله بردند، و آنچه از قبه ها و آثار بر روي قبور بود تخريب و با خاک يکسان کردند. از جمله قبور چهار امام معصوم (امام حسن مجتبي، امام زين العابدين، امام محمد باقر و امام جعفر صادق ع) و هم چنين قبر عبدالله، پدر پيامبر ص خراب کردند و هر آنچه از اشياي قيمتي و گران بها يافت مي شد به غارت بردند.[16]
اين ها نمونه هايي از جنايات وهابيون عليه مسلمانان و بالاخص شيعيان بود. اينان با تخريب آثار اسلامي و مشاهد مشرفه (مانند تخريب بقيع و حمله هاي پي در پي به کربلا و نجف) و به خاک و خون کشيدن مسلمانان ننگ ابدي را به خود خريدند. اين گروه پيوسته مورد غضب و نفرت مسلمانان و پيروان راستين پيامبر عظيم الشأن| و اهل بيت عصمت و طهارت ^ بوده و هستند.
------------
[1] ر.ک: ابن غنّام، تاریخ نجد، الفصل الثالث (الغزوات) تا فصل چهارم، ص 95 -203؛ ناصر السعید، تاریخ آل سعود، ج 1، ص 31، سید محسن امین، تاریخچه نقد و بررسی وهابی ها، ص 13- 76.
[2] تاریخ آل سعود، ج 1، ص 174- 176.
[3] همان، ج 1، ص 33 و محمد هادی امینی، تاریخ مکه، ترجمه محمد آخوندی، ص 181.
[4] نویسنده و مورخ معروف وهابی در قرن 13 ه.ق.
[5] عثمان بن بشر نجدی حنبلی، عنوان المجد فی تاریخ نجد، تحقیق محمد بن ناصر الستری، ج 1، ص 121.
[6] تاریخچه نقد و بررسی وهابی ها، ص 162.
[7] علی اصغر فقیهی، وهابیان، ص 164.
[8] میرزا ابوطالب اصفهانی، مسیر طالبی، ص 408.
[9] سنت جون فیلبی، تاریخ نجد و دعوت الشیخ محمد، ص 142- 143؛ تاریخچه نقد و بررسی وهابی ها، ص 162، و عمر دیسراوی، تعریف.
[10] محمد عوض الخطیب، صفحات من تاریخ جزیرةالعرب الحدیث، ص 176.
[11] شیخ جعفر آل محبوبه، ماضی النجف و حاضرها، ج 1، ص 325- 326.
[12] صفحات من تاریخ الجزیرةالعرب الحدیث، ص 177.
[13] صلاح الدین مختاری، تاریخ المملکة العربیة السعودیة، ج 1، ص 92.
[14] جمیل افندی صدفی زهاوی، فجرالصادق، ص 22.
[15] عمر عبدالسلام، مخالفة الوهابیة للقرآن و السّفة، ص 83.
[16] تاریخ المملکة السعودیة، ج 1، ص 91.
------------
برای آشنائی افزون تر ر.ک: نقد اندیشه های وهابیت؛ اکبر اسدعلیزاده؛ مرکز مطالعات و پژوهشهای فرهنگی حوزه علمیه
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1000
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌀 مستند تاریخچه قبور ائمه بقیع
🏴 السلام علیکم یا اهل بیت النبوة ...
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1001
✅ کانال حجت الاسلام و المسلمین آقای دکتر محمد جعفری هرندی، دانشيار گروه کلام و فلسفه دين مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) در ايتا با عنوان «ديانت و عقلانيت» راهاندازی شد:
1️⃣ يادداشتها و گفتارها پيرامون مباحث اعتقادی و فکری 2️⃣ پادکستها و کلیپهای کوتاه حول مباحث روز با نگرش معرفتی 3️⃣ انعکاس تأليفات و مقالات 4️⃣ پاسخ به شبهات روشنفکران
🔶 رزومه دکتر جعفری👇👇
🌐 https://asatid.iki.ac.ir/?prof=1464
🔷 کانال رسمی حجت الاسلام و المسلمین دکتر محمد جعفری هرندی
🆔 https://eitaa.com/mjafari_ir
🆔 @mjafari_ir
🌐 کانال مؤسسه امام خمینی(ره)
🔰 @iki_ac_ir
بیل گیتس: هوش مصنوعی تا ۱۸ ماه دیگر میتواند به کودکان خواندن یاد دهد.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1003
✍️ توصیه آیتالله حائریشیرازی به طلاب: عادی زندگی کنید و سر خود را هم بالا بگیرید
◻️ زندگی روحانی باید ساده اما با نشاط باشد. باید بانشاطتر از تمام زندگیها باشد. زندگی خانوادۀ اهلبیت را در حدیث کساء بینید. چقدر بانشاط با هم حرف میزنند! چقدر با محبت با هم صحبت میکنند؟
◻️ اینکه مثل مردم زندگی نمیکنیم، خوب نیست. مثل اینکه ما از کرۀ مریخ آمدهایم و چیز دیگری هستیم! «پردهنشینی» برای حفظ قداست خوب نیست. باید «شاهد بازاری» و مثل همۀ مردم بود.
◻️ همانطور که مردم به تفریح میروند، ما هم برویم. همانطور که مردم با مترو میروند، ما هم برویم. مردم با اتوبوس میروند، ما هم برویم. مردم به پارک میروند، ما هم برویم. باید سینمای اسلامی خوب داشته باشیم. مثل مردم که به سینما میروند، طلبهها هم بروند. اگر طلبهها اهل سینما بودند، سینما اصلاح میشد.
◻️ شما نگاه کنید رهبری میگوید: «فلان خانم برای این مسابقه تا آنجا با حجاب میرود!» با حجابش در آنجا حالت تهاجمی گرفته است تا با حجاب، مسابقهها را فتح کند. این برای ما الگو است.
◻️ پیشنهاد من، روحانی تهاجمی و خانوادۀ تهاجمی است. بروید بین مردم زندگی کنید. حجاب را به بطن زندگیها ببرید. حجاب را مخفی نکنید.
◻️ بهطور طبیعی و عادی زندگی کنید. سر خود را هم بالا بگیرید و مثل مردم بروید خرید کنید. با آنها رفتوآمد کنید و معاشرت داشته باشید. همه امورتان اینطور باشد. حجاب را به همهجا تسرّی دهید.
◻️ تدافع مربوط به گذشته است. تاریخ مصرف آن پایان یافته است. دوره، دورۀ #تهاجم است. حجاب را باید به وسط عالَم ببرید.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1004
رشوه لقب
آیت الله جوادی آملی حفظه الله :
✍️آنکه صاحب جواهر می گوید این است که : آیا القاب و اجلال و تکریمی که قبلا برای شخصی نمی کردند اکنون به خاطر جایگاهش میکنند، مانند اینکه میگفتند : " حجت الاسلام " اکنون که با او کار دارند می گویند : " حجت الاسلام والمسلمین "یا به او " آیت الله " می گویند، آیا این رشوه است یا نه؟!
صاحب جواهر فتوی می دهد احترام و تجلیل کردن های بی خود حساب و کتاب دارد. اگر کسی که بی خودی به او احترام می کنند با بی اعتنایی او را رد کرده؛ مرتشی( رشوه خوار) نیست اما اگر خوشش آمد که این لقبی که او واجد نیست بر او بار کرده اند او رشوه خوار شده است.
اساس کار این است که خودمان را بشناسیم و بدانیم پایان راه ها کجاست....
این داستان هم زیاد بی ربط نیست:
🔸مرحوم آیتالله حاج آقا حسین قمی رضوان الله علیه بسیار مقید بود که در الفاظ خودش حتی یک مبالغه هم نباشد. قرار بود یک تلگراف تسلیت به شخصی بدهد. در متنی که به ایشان برای امضا دادند نوشته بود: «با کمال تأسف ...»
ایشان گفت: من کمال تأسف ندارم، چرا مینویسید کمال تأسف؟! این دروغ است. دروغ را تعارف هم نباید کرد.
https://eitaa.com/arabsalehi_ir/1005