eitaa logo
پایگاه جریان‌شناسی اسباط
734 دنبال‌کننده
594 عکس
30 ویدیو
3 فایل
"اسباط"، پایگاه تخصصی جریان‌شناسی حوزه و روحانیت، وابسته به موسسه مطالعات راهبردی بعثت 💻 asbaat.ir 🔸 eitaa.com/asbaat_ir 📷 www.instagram.com/asbaat_ir 💠 @Asbaatadmin
مشاهده در ایتا
دانلود
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۴ 🔰صیانت از کیان حوزه و تلاش برای تقویت کمی و کیفی حوزه! 🔷در ادامه ی مصاحبه با آقای یکی دیگر از اهدافی که برای شکل گیریِ نشست دوره ای اساتید مطرح شد،«صیانت از کیان حوزه» بود! استاد هادوی در تبیین این هدف چنین می‌گویند: «هدف این مجموعه که بارها در دیدار با این نکته را تاکید کرده‌ایم از اول این بوده اصلی‌ترین و مهمترین هدف، و کیان حوزه است که معتقدیم برای این صیانت باید «جایگاه مرجعیت» در حوزه تقویت و تثبیت شود و تجربه بیش از یک دهه فعالیت این نشست همین (تقویت و ارتقای مرجعیت) در مسائل حوزه بوده است.» 🔷این هدف که فی نفسه هدفی مقدس و تحسین برانگیز است، این سؤال را به‌وجود می‌آورد که مگر در خطر بوده است تا عده‌ای به فکر حراست از آن بیفتند؟!‌ یا اینکه مگر نهادی چون ، شورای عالی حوزه، مرکز مدیریت حوزه، مجمع نمایندگان طلاب و... برای حراست از کیان حوزه تأسیس نشده‌اند و برای این مهم کافی نیستند؟! 🎙محور بعدی صحبت آقای هادوی تهرانی این بود که یکی دیگر از وظایف نشست دوره ای اساتید،تلاش برای [ ارتقای کیفی و کمّی حوزه ] است! 🔷 ایشان در ادامه فرمودند: «یکی دیگر از اهداف این مجموعه این بوده است که سعی کنیم در راستای ارتقای کیفی و کمی حوزه تلاش کنیم،برای ارتقای مباحث معنوی و اخلاقی در حوزه، برای اصلاح تقویم آموزشی حوزه، برای اصلاح ساختار امتحانات در حوزه، برای بازنگری رشته‌های تخصصی در حوزه، برای پیگیری مطالبات رهبری در حوزه، برای پاسخگویی به نیازهای روز از سوی حوزه، برای رد شبهات نسبت به اسلام، مکتب اهل بیت علیهم السلام و نقش حوزه در این زمینه، برای مقابله با در جهان اسلام که حوزه باید چه نقشی ایفا بکند جلساتی داشتیم، یعنی اگر موضوعات جلسه عمومی دقت شود همه مسائلی بوده که به نظر می‌آید مهمترین مسائلی است که در حوزه باید به آن‌ها بپردازند و خواسته‌های رهبری و مراجع است که ما سعی کردیم پیگیری کنیم.» 🔷لازم به ذکر است که این هدف نیز چون دیگر اهدافِ مطرح شده،خوب و مهم و اساسی است ولی هنوز یک ابهام درباره آن وجود دارد و آن اینکه مگر مجموعه نهادهای موجود حوزوی برای تأمین این موارد کفایت نمی‌کردند؟! یا نمی‌توان با کمک و مدد رسانی به ایشان عملکرد مثبت و بهتری را در نسبت با این دغدغه‌ها شاهد باشیم؟! و از نظر (مؤسسینِ نشستِ دوره ای) تنها راه تأمین این اهداف تأسیس یک تشکل با این کیفیت است؟! 🔸ادامه دارد ... ✍ پژوهشگرِ اسباط 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۵ 🔰آیا نشست اساتید،مجمعی بعنوان بازوی مشورتیِ مراجع بود؟ 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی : 🔖 جریان شناسی / بخش ۵ 🔰آیا مراجع تقلید نیازمند بازوی مشورتی، آن هم از جانب مجمع نشست اساتید هستند؟! 🔶یکی دیگر از اهداف ذکر شده برای شکل گیری مجمع نشست اساتید بنابر نظر آقای ،این بود که این مجمع بعنوان یک مراجع عظام تقلید عمل میکند! 🔶ایشان در ادامه مصاحبه خود در باب اهداف تأسیس نشست می‌گوید:«بعضی موارد بوده که به صورت خاص از سوی مراجع به نشست داده شده و یک کار خاص برای پیشنهاد یا طرحی که یک مرجع بزرگوار داشته انجام شده است،‌ مثلاً حضرت آیت‌الله مکارم نظرشان این بود که یک کاری در حوزه برای حمایت از طلاب فاضل و ارتقای کیفی آموزش‌های این قشر از طلاب انجام شود، ایشان فرمودند شما طرحی تهیه کنید، نشست جلساتی را برگزار کرد و کار‌گروه خاص برای این کار ایجاد شد، حاصل جلسات در قالب طرحی به ایشان ارائه شد، البته ایشان بعد فرمودند جناب که آن موقع مدیریت حوزه را داشتند خودشان قبول کرده‌اند که این کار را انجام دهند در نتیجه نشست راجع به اجرای آن طرح اقدامی نکرد. 🔶علی ایّ حال ما همیشه سعی کرده‌ایم در واقع نوعی حامی مرجعیت و در حوزه، نوعی بازوی مشورتی برای مدیریت حوزه و نوعی حامی فضلا و مدرسین حوزه باشیم و به صورت عام تلاش کردیم که کیان حوزه را تقویت کنیم و ساختارهای سنتی حوزوی را به تناسب شرایط موجود ارتقا ببخشیم، طرح دیگری مطرح شد اما هنوز اجرایی نکرده‌ایم که راجع به برگزاری کرسی‌های بحث شد و یک جلسه مجمع عمومی به همین اختصاص پیدا کرد! 🔷بنابر آنچه گذشت ۴ هدف ۱_حفظ دروس آزاد ۲_صیانت از کیان حوزه ۳_ارتقای کمی و کیفی حوزه ۴_بازوی مشورتی مراجع مهم‌ترین اهداف از تأسیس «نشست دوره‌ای» بوده‌اند. اما این اهداف در عین اهمیت و ضرورت آیا از وظایف ذاتی سازمان و نهاد مدیریت حوزه‌های علمیه نیست؟! آیا با دیدن برخی کاستی‌ها در نهادهای رسمی موجود که وظیفه تأمین برخی اهداف و مأموریت‌ها را دارند باید نهادی جدید و تأسیس نمود؟! یا اقدام منطقی کمک به رفع نقایصِ نهاد موجود و گام نهادن در مسیر اصلاح و ارتقاء آن است؟! این‌ها ابهاماتی است که در بخش تحلیلی بیشتر از آن‌ها سخن خواهیم گفت. ادامه دارد... 🔶با اسباط همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📚 💬 به مناسبت سالگرد ابلاغ توسط حضرت امام خمینی (ره)،امروز خلاصه و گزیده ای از این منشور مهم و راهگشا در کانال بارگذاری میشود @asbaat_ir
📚 🔶به مناسبت سالگرد ابلاغ ✅((بخش از دو)) 💠 تصور نمی‏ کنم برای بررسی عمیق همه جانبه علوم اسلامی طریقه‌ای مناسب‌تر از شیوه علمای سَلف یافت شود. 💠 روحانیت متعهد، به خون سرمایه داران زالو صفت تشنه است و هرگز با آنان سر آشتی نداشته و نخواهد داشت. 💠 ضربات و آگاهِ وابسته،به مراتب کاری تر از بوده و هست. 💠 که پدر پیرتان از این دسته متحجر خورده است هر گز از فشارها و سختی های دیگران نخورده است. 💠 به زعم بعض افراد،روحانیت زمانی قابل احترام و تکریم بود که حماقت از سراپای وجودش ببارد و الا عالِم سیّاس و روحانیِ کاردان و زیرک، کاسه‌ای زیر نیم کاسه داشت.و این از حوزه‌ها بود که هر کس کج راه می‌رفت متدین‌تر بود! یاد‌گرفتن ،کفر و ، گناه و شرک به‌شمار می‌رفت. در مدرسه فیضیه فرزند خُردسالم، مرحوم مصطفی از کوزه‌ای آب نوشید،کوزه را آب کشیدند! چرا که من فلسفه می‌گفتم. تردیدی ندارم اگر همین روند ادامه می‌یافت، وضع روحانیت و حوزه‌ها، وضع کلیساهای می‌شد که خداوند بر مسلمین و روحانیت منت نهاد و کیان و مَجد واقعی حوزه‌ها را حفظ نمود. 💠 شیوه مقدس‌مآبی و عوض شده است.شکست خوردگان دیروز، امروز شده‌اند.آن‌ها که به خود اجازه ورود در امور سیاست را نمی‌دادند، پشتیبان کسانی شدند که تا براندازی نظام و جلو رفته بودند. غائله ی قم و تبریز با هماهنگی چپی‌ها و سلطنت‌طلبان و تجزیه‌طلبان کردستان تنها یک نمونه است که می‌توانیم ابراز کنیم که در آن حادثه ناکام شدند ولی دست برنداشتند و از سر در آوردند، باز خدا رسوایشان ساخت! 💠دسته‌ای دیگر از روحانی‌نماهایی که قبل از انقلاب، دین را از سیاست جدا می‌دانستند و سر به آستانه می‌ساییدند،یک‌مرتبه متدین شده و به روحانیون عزیز و شریفی که برای اسلام آن‌همه زجر و آوارگی و زندان و تبعید کشیدند تهمت و بدتر از وهابیت زدند. دیروز مقدس‌نماهای می‌گفتند دین از سیاست جداست و مبارزه با شاه است، امروز می‌گویند مسئولین نظام شده‌اند! تا دیروز مشروب‌فروشی و فساد و فحشاء و فسق و حکومت ظالمان برای ظهور امام زمان -ارواحنا فداه- را مفید و راه‌گشا می‌دانستند، امروز از اینکه در گوشه‌ای خلاف شرعی که هرگز خواست مسئولین نیست رخ می‌دهد، فریاد وا اسلاما سر می‌دهند! دیروز مبارزه را حرام کرده بودند و در بحبوحه مبارزات تمام تلاش خود را نمودند تا اعتصاب چراغانی نیمه شعبان را به نفع شاه بشکنند، امروز از انقلابیون شده‌اند! ولایتی‌های دیروز که در سکوت و تحجر خود آبروی اسلام و مسلمین را ریخته‌اند، و در عمل پشت پیامبر و اهل بیت عصمت و طهارت را شکسته‌اند و عنوان ولایت برایشان جز تکسُّب و تعیش نبوده است،امروز خود را بانی و وارث ولایت نموده و حسرت ولایت دوران شاه را می‌خورند! 💠 در یک تحلیل منصفانه از حوادث انقلاب خصوصاً از حوادث ده سال پس از پیروزی باید عرض کنم که انقلاب اسلامی ایران در اکثر اهداف و زمینه‌ها موفق بوده است و به یاری خداوند بزرگ در هیچ زمینه‌ای مغلوب و شکست خورده نیستیم، حتی در جنگ پیروزی از آن ملت ما گردید و دشمنان در تحمیل آن‌همه خسارات چیزی به دست نیاوردند. البته اگر همه علل و اسباب را در اختیار داشتیم در جنگ به اهداف بلندتر و بالاتری می‌نگریستیم و می‌رسیدیم ولی این بدان معنا نیست که در هدف اساسی خود که همان دفع تجاوز و اثبات بود مغلوب خصم شده ایم. هر روز ما در جنگ برکتی داشته‌ایم که در همه صحنه‌ها از آن بهره جسته‌ایم. ما انقلاب‌مان را در جنگ به جهان نموده‌ایم، ما مظلومیت خویش و ستم متجاوزان را در جنگ نموده‌ایم،ما در جنگ، پرده از چهره تزویر کنار زدیم، ما در جنگ، دوستان و دشمنان‌مان را شناخته‌ایم، ما در جنگ به این نتیجه رسیده‌ایم که باید بایستیم، ما در جنگ ابهت دو ابرقدرت را شکستیم، ما در جنگ ریشه‌های انقلاب پر بار اسلامی‌مان را محکم کردیم، ما در جنگ حس برادری و را در نهاد یکایک مردمان بارور کردیم، ما در جنگ به مردم جهان و خصوصاً مردم منطقه نشان دادیم که علیه تمامی قدرت‌ها و ابرقدرت‌ها سالیان سال می‌توان مبارزه کرد، جنگ ما کمک به افغانستان را به دنبال داشت، جنگ ما را به دنبال خواهد داشت! متن کامل:https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://farsi.khamenei.ir/special%3Fid%3D3937&ved=2ahUKEwiC886qkOXnAhXiSRUIHYAkA7cQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw08DNe0wVSiXvvGobUVhbcB&cshid=1582373426783 با همراه باشید 🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📚 🎥 🔷دلیل بیان و ارسال منشور روحانیت توسط حضرت امام چه بود؟ 🔷نقش مرحوم در حوادثی که منجر به ابلاغ این پیام شد را چگونه باید تحلیل کرد؟ 🔷منشور روحانیت از در حوزه تا سرمایه داری @asbaat_ir
🔷گزیده‌ای از حضرت امام خمینی به مناسبت سالگرد ابلاغ آن 🔰(بخش از دو)پایانی 🔶جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام‌شدنی نیست، جنگ ما جنگ فقر و غنا بود، جنگ ما جنگ و بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد. 🔶من در این‌جا از مادران و پدران و خواهران و برادران و همسران و فرزندان شهدا و جانبازان به خاطر این روزها رسماً می‌خواهم و از خداوند می‌خواهم مرا در کنار شهدای جنگ تحمیلی بپذیرد! ما در جنگ برای یک لحظه هم نادم و پشیمان از عملکرد خود نیستیم. 🔶نباید برای رضایت چند در اظهارنظرها و ابراز عقیده‌ها به گونه‌ای غلط عمل کنیم که _حزب‌_اللّه عزیز احساس کند جمهوری اسلامی دارد از مواضع اصولی‌اش عدول می‌کند. 🔶ما شعار سرنگونی رژیم شاه را در عمل نظاره کرده‌ایم، ما شعار آزادی و استقلال را به عمل خود زینت بخشیده‌ایم، ما شعار را در عمل جوانان پرشور و قهرمان و مسلمانان در تسخیر لانه فساد و جاسوسی آمریکا تماشا کرده‌ایم،ما همه شعارهای‌مان را با عمل محک زده‌ایم.البته معترفیم که در مسیر عمل،موانع زیادی به وجود آمده است که مجبور شده‌ایم روش‌ها و تاکتیک‌ها را عوض نماییم. 🔶علاوه بر این‌که باید مواظب القائات و مقدس‌مآبها باشند،از تجربه تلخ روی کار آمدن انقلابی‌نماها و به ظاهر عُقلای قوم که هرگز با اصول و اهداف روحانیت آشتی نکرده‌اند عبرت بگیرند که مبادا گذشته تفکر و خیانت آنان فراموش و دلسوزی‌های بی‌مورد و ساده‌اندیشی‌ها سبب مراجعت آنان به پست‌های کلیدی و سرنوشت‌ساز نظام شود.من امروز بعد از ده سال از پیروزی انقلاب اسلامی همچون گذشته اعتراف می‌کنم که بعض تصمیمات اول انقلاب در سپردن پست‌ها و امور مهمّه کشور به گروهی که و واقعی به اسلام ناب محمدی نداشته‌اند، اشتباهی بوده است که تلخی آثار آن، به راحتی از میان نمی‌رود؛گرچه در آن موقع هم من شخصاً مایل به روی کار آمدن آنان نبودم ولی با صلاحدید و تأیید دوستان قبول نمودم و الان هم سخت معتقدم که آنان به چیزی کمتر از انحراف انقلاب از تمامی اصولش و هر حرکت به سوی آمریکای قناعت نمی‌کنند، در حالی که در کارهای دیگر نیز جز حرف و ادعا هنری ندارند.امروز هیچ تأسفی نمی‌خوریم که آنان در کنار ما نیستند چرا که از اول هم نبوده‌اند... 🔶صریحاً اعلام می‌کنم: تا من هستم نخواهم گذاشت حکومت به دست بیفتد، تا من هستم نخواهم گذاشت منافقین اسلام این مردم بی پناه را از بین ببرند،تا من هستم از اصول عدول نخواهم کرد،تا من هستم دست ایادی آمریکا و شوروی را در تمام زمینه‌ها کوتاه می‌کنم. 🔶مردم شریف ایران توجه داشته باشند که نوعاً تبلیغاتی که علیه روحانیت انجام می‌پذیرد به منظور نابودی روحانیت انقلاب است،ایادی شیطان در تنگناها و سختی‌ها به سراغ مردم می‌روند که بگویند روحانیت و نارسایی‌هاست،آن هم کدام روحانی،روحانی بی‌درد و بی‌مسئولیت نه،بلکه روحانیتی که در همه حوادث جلوتر از دیگران در معرض خطر بوده است. کسی مدعی آن نیست که مردم و پابرهنه‌ها مشکلی ندارند و همه امکانات در اختیار مردم است. مسلم آثار ده سال محاصره و جنگ و انقلاب در همه جا ظاهر می‌شود و کمبودها و نیازها رخ می‌نماید ولی من با یقین شهادت می‌دهم که اگر افرادی غیر از روحانیت جلودار حرکت انقلاب و تصمیمات بودند امروز جز ننگ و ذلت و عار در برابر آمریکا و جهان‌خواران و جز عدول از همه معتقدات اسلامی و انقلابی چیزی برایمان نمانده بود.لازم به یادآوری است که ذکر شمه‌ای از وقایع انقلاب و روحانیت به معنای آن نیست که طلاب و روحانیون عزیز در فردای این نوشته حرکت تند و انقلابی بنمایند بلکه هدف، علم و آگاهی به نکته‌هاست که در انتخاب مسیر با بصیرت حرکت کنند و خطرها و گذرها و کمینگاه‌ها را بهتر بشناسند. 🔴متن کاملِ منشور روحانیت: https://www.google.com/url?sa=t&source=web&rct=j&url=http://farsi.khamenei.ir/special%3Fid%3D3937&ved=2ahUKEwiC886qkOXnAhXiSRUIHYAkA7cQFjAAegQIAhAB&usg=AOvVaw08DNe0wVSiXvvGobUVhbcB&cshid=1582373426783 📚با پایگاه حوزه همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی : 🔖 پرونده ویژه| 🎙 مصاحبه با 🔹 بخش دوم 🔰داستان حمایت بعضی از اساتید از چهره‌های سیاسی چه بود؟! 🔰چرا برخی از اعضای دانشگاه ادیان در حضور فعال داشتند؟! 🆔 @asbaat_ir
📌پرونده ویژه | 🔶نقش برخی از اساتید و هیئت علمی دانشگاه ادیان در فتنه ی ۸۸ چه بود؟ 🎙دکتر علیمردی: 🔷در بحث 88 فقط نباید دانشگاه ادیان را مثال بزنیم؛ ما دانشگاه‌های دیگری هم داشتیم که در این چالش افتادند! شما به من بگوئید چه تعداد از هیئت علمی دانشگاه ادیان در این فضایی که می‌گویید شرکت کردند؟! ما در این فضا داشتیم، ولی افرادی را که به اسم دانشگاه ادیان معرفی کردند، مربوط به دانشگاه‌های دیگر بودند؛ یعنی در همان جمع که تصویر آنها انداخته شده بود یک نفر از اعضای هیئت علمی حضور داشت، یک نفر مربوط به ، یک نفر مربوط به تهران بود ولی ربطی به دانشگاه ادیان نداشت و این را به اسم دانشگاه ادیان مطرح کردند! 🔷طیف سیاسی را اگر بخواهید بر اساس آن دو طیفی که در کشور قائم است بررسی و برجسته بکنید و آن را بخواهید با دانشگاه مقایسه کنید، می‌گوییم که ما هم در دانشگاه ادیان همچنان که در بیرون دو طیف برجسته داریم در آنجا هم دو طیف برجسته وجود دارد؛ منتها اینکه فردی در دانشگاه ادیان درس می‌خواند و وقتی در آن واقعه شرکت می‌کند می‌گویند این فلان دانشگاه بوده! آن موقعی که یا مشکل سیاسی پیش می‌آید، به دانشگاه ادیان نسبتش می‌دهند به دلیل اینکه چون در دانشگاه ادیان بوده، و به نظرم این نسبت ارتباط بی‌خودی است که به دانشگاه ادیان می‌دهند؛ یعنی این ربطی به دانشگاه ادیان بودن او ندارد! این آقا اگر در دانشگاه ادیان هم نبود در آن «ماجرا» شرکت می‌کرد. همانطور که در دانشگاه مفید بوده و شرکت کرده است، در دانشگاه فارابی تهران بوده و شرکت کرده است، این سه چهار تا با هم در آن فضا بودند ولی همه را به اسم دانشگاه ادیان گرفتند! 🔸این مصاحبه ادامه دارد.... ✅ اسباط: انتظار طبیعی هر خواننده این است که بداند برخوردِ بعدی دانشگاه با این افراد چه بوده است!!! 🔹 در کانال اسباط با جریان شناسی حوزه و روحانیت همراه باشید http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔸 🔸 🔰آینده ی مرجعیت در عراق چه خواهد شد؟ 🔰نقش در لو دادن کودتا علیه صدام چه بود؟ 🔰آیا ، یک مرجع عراقی را پس از در عراق علم خواهد کرد؟ @asbaat_ir
🔷 🔷آینده و گذاشته‌ی مرجعیت عراق چه بود و چه خواهد شد؟! 🔶 از مرجع عراقی میترسید و سعی داشت مرجعیت در بین عراقی ها نباشد، برای این کار هم چند هدف داشت: ۱ / اختلافات را زنده نگه دارد،به این بهانه: ای شما که عرب هستید چرا از فارس تقلید میکنید؟! (در حالی که صدام گزینه های عربِ عراقی را میکرد و اجازه صعود به آنها داده نمی‌شد) 🔶۲/ مرجع را می‌توانست به راحتی از عراق اخراج کُند، همان طور که خیلی از را از عراق اخراج کردند و به آنها گفته می‌شد شما حق دخالت در امور کشورمان را ندارید. 🔶۳/ تجربه به صدام ثابت کرده بود که مراجع عراقی بیشتری در امور داخلی عراق دارند. ‏به عنوان مثال مرجع اَعلای عراق در «۵۰ سال پیش»اقدام به تشکیل احزاب سیاسی اسلامی در عراق کرد(حزب دعوت اسلامی) و تا اقدام به علیه صدام پیش رفت ولی کودتا با لو رفتن آن توسط محمدرضا شاه پهلوی شکست خورد! 🔶‏ولی در دوران فعلی شرایط برعکس شده و اینکه مرجع بعد از قطعا ایرانی نخواهد بود مگر فرزند ایشان! البته این کلام به معنای آیت الله سیستانی نیست بلکه به اعتقاد جمعی از شیعیان عراقی و ایرانی، خداوند ایشان را از آن امواج و در آن حکومت حفظ کرد تا در چنین روزهای امنیت و جان مردم عراق را با فتوای جهاد در مقابله با حفظ کنند! 🔶‏علت اینکه مرجع بعدی ایرانی نخواهد بود: 🔹۱/ طلاب و مجتهدین ایرانی سابق در نجف زیاد بودند و این زیادی خودش عامل قدرتشان بود که بعد از آمدن صدام اکثر را به قم کوچاند یا بهتر بگوییم اخراج کرد! 🔹۲/ در زمان سابق کم بودند ولی الان حوزه عراق طلاب فاضل و مجتهد عراقی زیادی دارد. 🔹‏۳/ هجمه سنگین که بین برخی از عراقی ها و مذهبی های آن کشور وجود دارد. 🔹۴/ احزاب عراقی خواهان مرجعی هستند که بتواند و موثری در عراق داشته باشد، که این باعث می‌شود میل آنها به مرجع عراقی بیشتر شود! 🔺مجموع این جمع بندی‌ها برای این ظن را بوجود می‌آورد که مرجع اعلای بعدی از بین خود عراقی‌ها باشد! ادامه دارد... 🔺با کانال اسباط، برای شناخت جامع‌تر جریانات حوزه همراه باشید. http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892