🔰 جریانشناسی #دفتر_تبلیغات_اسلامی_حوزه_علمیه_قم/ بخش 19
💠 پشتوانه #مالی دفتر تبلیغات
2️⃣ اموال مصادرهای
🔺 الف- #دارالتبلیغ
🔸 دارالتبلیغ که در سال 44 توسط #شریعتمداری تأسیس شده بود، با شعار #اصلاحگری پا به عرصه ارائه شیوههای نوین تبلیغی گذاشت، و به پاسخگویی و ارائه نظرات اسلام در مواجهه با انحرافات فکری که از طرف #ادیان دیگر مطرح می شد، همت گماشت.
🔸 اما در عرصه #سیاسی با اینکه انقلاب و مبارزات انقلابی در شرایط بسیار حساسی قرار داشتند، دارالتبلیغ رویکرد سکولاری به خود گرفته بود و وارد درگیری های انقلابی و مبارزاتی نشدند.
🔸 این سیر فکری در نهایت با آشکار شدن رابطه رئیس دارالتبلیغ با عوامل #رژیم_شاه و ملاقات با اعضای #سفارت_آمریکا در ایران ، وارد مرحله دیگری شد.
🔸 در این مرحله خط انحرافی که همانند ترمزی برای نیروهای مبارز عمل می کرد، پس از انقلاب، چهره از نقاب برداشته و با تأسیس #حزب_خلق_مسلمان و شرکت در #کودتای_نوژه و #قطب_زاده به یک خطر امنیتی تبدیل شد.
🔸 پس از آشکار شدن ارتباط شریعتمداری با کودتاچیان، #جامعه_مدرسین در حرکتی انقلابی در تاریخ 61/01/31 با صدور بیانیهای عدم شایستگی شریعتمداری را برای #مرجعیت اعلام کرد.
🔸 با اعلام عدم صلاحیت شریعتمداری برای مرجعیت، اموالی که به اقرار خود شریعتمداری، جزو اموال #بیت_المال محسوب میشد، با حکم دادستان کل انقلاب اسلامی (#سیدحسین_موسوی_تبریزی) در 61/02/08 و به دستور حضرت امام در 63/12/29، در اختیار دفتر تبلیغات قرار میگیرد.
🔸 موید این مطلب خاطره مرحوم #هاشمی_رفسنجانی مورخ 22 مهرماه 1361 است که در آن آمده است: «با آقای [محمد محمدی] ریشهری در مورد پرداخت پول گرفته شده از آقای [سید کاظم] شریعتمداری که به دستور امام، قرار بود به #حزب_جمهوری [اسلامی] داده شود، تلفنیصحبت کردم. معلوم شد که در مصارف دیگر من جمله دفتر تبلیغات [اسلامی] قم و خانوادههای اعدام شدگان صرف شده است».
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 12
📝 #یادداشت|دولت اصلاحات
🔺 با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و تاسیس نخستین حکومت دینی مشروع در عصر غیبت بر مبنای #ولایت_فقیه، جریان مخالف دخالت دین در سیاست همچنان به عنوان یکی از جریانهای مطرح در حوزه نمود روشنتری یافته است.
🔺 جریانی که در لفافه دین و به نام دفاع از آن به مخالفت دخالت دین در عرصه سیاست برخاست. یکی از نمادهای اصلی این جریان را پس از پیروزی انقلاب اسلامی به طور مشخص میتوان در بدنه گفتمان موسوم به #اصلاحات مورد مطالعه و بررسی قرار داد.
🔺 مهمترین ویژگی این گفتمان را میتوان در نفی یا تضعیف مرجعیت دینی و حاکمیت سیاسی علما و فقهاء شیعه در عصر غیبت و در نهایت گرایش به دین حداقلی در عرصه اجتماعی و جدایی آن از سیاست توصیف نمود.
🔺 در این فراز پس از اشاره به چگونگی شکل گیری دولت اصلاحات در ایران، به برخی از مهمترین اصول اندیشه #سکولاریسم که در قالب گفتمان #دولت_اصلاحات ظاهر گردیدند اشاره میکنیم:
🔺 بهار سال ۷۶ پس از دو دوره ریاست جمهوری دولت #کارگزاران سازندگیِ آقای #هاشمی_رفسنجانی در حالی به پایان میرسید که به دلیل رویکردهای سیاسی و اقتصادی آن دولت، به ویژه اجرای «توسعه فارغ از #عدالت» که منجر به افزایش شدید تضاد طبقاتی شد، موجی از نارضایتیهای عمومی به وجود آمده بود.
🔺 بطور طبیعی این نارضایتی عمومی از عملکرد آقای هاشمی، نارضایتی از جریان حامی وی را نیز در پی داشت. آقای هاشمی علاوه بر آن که عضو شاخص #جامعه_روحانیت_مبارز به شمار میرفت، بخش مهمی از #جریان_راست نیز طی هشت سال ریاست جمهوری وی، همواره در مقام دفاع از عملکرد ایشان برآمده بود.
🔺 همین دو دلیل کافی بود که در اذهان عمومی، دوران ریاست جمهوری دولت کارگزاران آقای هاشمی به عنوان دوران حاکمیت جریان راست تلقی شود و وجهه عمومی این جریان تخریب گردد.
🔺 در چنین فضایی جریان چپ که در آن زمان به قهر و انزوای سیاسی رفته بود، با روحیهای تازه و مصمم با کاندیداتوری آقای #خاتمی برای ریاست جمهوری با قدرت تمام وارد عرصه رقابت هفتمین دوره انتخابات #ریاست_جمهوری شد.
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2207
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش 2
🔰 درگیری حاج آقا #نورالله_اصفهانی با #رضاخان
🔸 نمونه چنین حمایتی(حمایت از سلطنت قاجار و شخص احمدشاه) بجز از ناحيه مدرس توسط آيت الله حاج آقا نورالله اصفهانی صورت گرفت. وی برادر آقا نجفی اصفهانی و از روحانیون قدرتمند خطه #اصفهان بود که از دوران #مشروطه وارد مبارزات سیاسی شده بود.
🔸 احمدشاه یکبار در بازگشت از اروپا در دی ماه ۱۳۰۱ از طریق #بوشهر و #شیراز به اصفهان آمد با وی ملاقات نمود و به منظور جلب حمایت او را به تهران دعوت کرد.
🔸 از طرفی گسترش نفوذ نظامیان و دخالت آنان در امور بویژه در انتخابات مجلس سبب نارضایی آقا نورالله شده بود. از این رو سفری به تهران کرد که مورد استقبال پرشکوه قرار گرفت و حتی رضاخان نیز تلگرام خرسندی جهت ورود وی ارسال داشت (۱۳ شعبان ۱۳۴۱).
🔸حاج آقا نورالله در دیدار با #احمدشاه از انتصاب رضاخان به عنوان وزیر جنگ اظهار تأثر کرد ولی قول مساعدت و همکاری به شاه قاجار داد. او همچنین در دیداری با رضاخان مظالم و تعدیات نظامیان را در اصفهان بازگو کرد که موجب رنجش سردار سپه گردید.
🔸 گفته شده در این گفتگو، درگیری لفظی شدیدی روی داد، به طوری که حاج آقا نورالله به رضاخان گفت: «تو گرگ هستی برای مردم نه چوپان. با میانجیگری حاج آقا جمال اصفهانی- برادر دیگر آقانور الله که از دوران جنگ جهانی اول به تهران تبعید شده و در پایتخت اقامت داشت- رضاخان پذیرفت به موضوع رسیدگی کند ولی نه تنها موضوع را به فراموشی سپرد، بلکه در صدد #ترور آقا نورالله برآمد که سوء قصد عقیم ماند.»
🔸 به هر حال تلاش حاج آقا نورالله در حمایت از احمد شاه آنچنان مؤثر نبود. از اقدامات او در آستانه تغییر رژیم اطلاعی در دست نیست، ولی او در جشن تاجگذاری جزو مدعوین بود.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 جریانشناسی #موسسه_تنظیم_و_نشر_آثار_حضرت_امام(ره)/ بخش 14
💠 فرافکنی و توجیه سرپرست موسسه!
🔺 وی (#محمدعلی_انصاری) در بخشی از جوابیه با فرافکنی و انداختن مسئولیت کارهای انجام شده بر دوش مسئولین درجه اول نظام اسلامی اظهار میدارد:
🔸 «در طراحیهای اولیه، علی رغم اینکه معماران و آرشیتکتهای خوب و متعهد کشورمان، طرحهای بسیار نو و باشکوه با ابعادی منحصر به فرد برای حرم ارائه نمودند، ولی مسئولین عالی رتبه نظام، ما را بر پیروی از معماری رایج در بناهای اسلامی خصوصا شیعی و پیشبینی فضاهای وسیع، برای مراسم گسترده مداوم سالانه در حرم ترغیب نمودند که همین دیدگاه مبنای کار شد».
🔺 در بخش دیگر این جوابیه، انصاری انتقاد عدم تناسب آرمانهای انقلاب اسلامی و مشی و منش حضرت امام با ساختمانهای تجملی را توجیه میکند و با مقایسه نادرست و غیرمنطقی و تمثیلات مختلف، سعی میکند مخاطب را اقناع کند، ولی این انتقاد به جا همچنان بیجواب مانده است.
🔺 وی میگوید: «من فکر میکنم مشکل از اینجا سرچشمه میگیرد که ما تصور کنیم حرم امام یعنی خانه امام در جماران و قم؛ یا تصور کنیم حرمهای کربلا و نجف و مشهد مقدس و قم و سامرا و کاظمین و شهر ری و شیراز و مشهد اردهال و یا حرم عظیم و وسیع پیامبر اکرم(ص) در مدینه یعنی خانه ائمه و پیامبر اکرم(صلوات الله علیهم)! این تصور واهی است که اگر کسی داشته باشد دچار تضاد و دوگانگی میشود.
🔸 در حالی که جماران خانه دوران حیات و زندگی شخصی امام است اما حرم او همانند سایر حرمها و بقاع متبرکه خانه مردمند و محل اجتماعات عظیم زائران آنها… نکته مهم این است که به زعم شما آنان که جماران و حرم را میبینند دچار تضاد میشوند. ولی به زعم حقیر آنانکه #جماران را میبینند در نگاه آنان خانه شخصی و استیجاری امام در دوران حیات ایشان است.
🔸 همانگونه که خانه محقر امام علی و فاطمه و حسنین و دیگر ائمه (علیهم السلام) و امامزادگان برجسته را خانه شخصی و محل زندگی آنان دانسته ولی حرمهای آنان را خانه مردم و تجلی گاه عشق و ارادت شان به عظمت نام و مکتب و مرام آنان میدانند».
ادامه دارد …
✍️ پژوهشگر اسباط
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4911
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش نهم
🔰 توجه به عنصر زمان، یا افتادن در دام #نسبیت_گرایی؟!!
🔺 بخش پنجم مصاحبه غرویان با #روزنامه_شرق:
🔸 خبرنگار: در اینجا این سوال پیش میآید که اگر روایتی سندیت آن اثبات شود ولی به لحاظ #زمانی بر ما دلالت نداشته باشد، چه باید کرد؟
🔹 غرویان : این همان نقطهای است که بسیار حساس است و نیازمند آن است که فقیه و کارشناسان عاقل و آگاه بر #تحولات_زمانه اشراف داشته باشند.
🔹 تشخیص آن، کار ظریفی است و مجتهدین پیش خدا حجت دارند و میتوانند بگویند سند این روایت درست است ولی با #محکمات_دینی در عصر حاضر منافات دارد.
🔹 همانطور که در قرآن میگوییم متشابه داریم و محکم داریم. اگر متشابهات با محکمات نساخت، دست از آن برمیداریم. مثلا در قرآن داریم «الرحمن علی العرش استوی» این به معنای این است که خداوند عرشی دارد که عرش هم برای کرسی و صندلی بلند بکار می رود. خداوند بر منبرش مینشیند.
🔹 همه مفسرین میگویند که منظور از عرش کرسی و صندلی نیست چرا؟ زیرا با محکمات آیات قرآن نمیسازد. خداوند جسم نیست و جا و مکان عادی ندارد.
🔹 یا «یدالله فوق ایدیهم» همه مفسرین میگویند نمیتوانیم قائل شویم به اینکه یدالله همان دست ظاهری است. چرا؟ چون با مبانی دیگر نمیسازد.
🔹در فقه هم همینطور است. اگر روایات را دیدیم که به لحاظ سند محکم است ولی در عصر حاضر بخواهیم به مدلول این روایت عمل کنیم با بسیاری از ارکان دیگر و مبانی دیگر سازگاری ندارد، اینجا باید بگوییم آن مدلولی را که فقها از این روایت درک میکردند، متناسب با شرایط زمانی خودشان بوده دیگر در زمان ما دلالت ندارد.
🔹پس مجتهدین هر اصل میتوانند از یک روایت، دلالتهای مختلفی بفهمند، مدلولهای مختلفی بفهمند، ولی در #عصر_حاضر باید بداند که امروز با گذشته بسیار فرق کرده است.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 بررسی شخصیت #سید_مهدی_هاشمی/ بخش 12
🔺 انحرافات فکری پس از انقلاب
2️⃣1️⃣ «سنددوازدهم»
🔹 موجسواری #منافقین
🔺 سازمان منافقین که در میان مردم ایران هیچ جایگاهی ندارد و از تنفر و انزجار مردمی برخوردار است با ارزیابی جریانات داخل کشور معتقد است، اختلافات درونی نظام مقدس جمهوری اسلامی را بایستی دامن زد و به اصطلاح، استراتژی موجسواری را در داخل اتخاذ نموده و بر این اعتقاد است که یکی از بحرانهای موجود بحران #مرجعیت است که دامن زدن به جریان #منتظری شکافهای درون نظام جمهوری اسلامی را شفاف و عمیقتر مینماید.
🔺 در این خصوص #رجوی خائن سرکرده منافقین در پی غائله اخير «سخنان آقای منتظری» عنوان داشته است آقای منتظری رژیم جمهوری اسلامی را وارد مرحله تدارک برای سرنگونی نموده است.
🔺 در این ارتباط و به دنبال اولین مرحله اعتصاب در شهرستان #نجف_آباد منافقین اقدام به فعالیت ویژه در آن شهرستان نموده و موفق گردیدند چهار نفر از اهالی ساکن آنرا از طریق رادیو صدای منافق و برنامههای ماهوارهای خود جذب نمایند و پس از برقراری ارتباط متعدد با آنها، موفق شدند ضمن بدست آوردن اخبار و اطلاعات در مورد اولین اعتصاب شهرستان مذکور، محورهایی را برای دامن زدن به اعتصاب و مقابله با نظام مقدس جمهوری اسلامی، به آنان ارائه دهند تا توسط آنان، محورهای درخواست شده به مورد اجراء گذارده شود از جمله:
🔺 برقراری تماس تلفنی جهت تهدید و ارعاب مغازه دارانی که اعتقادی به اعتصاب نداشته و اقدام به باز نمودن مغازههای خود مینمودند و تهدید به آتش زدن مدارس، دبیرستانها و …
🔺 در این ارتباط به لطف خداوند متعال و همکاری اهالی شهیدپرور شهرستان نجفآباد، تعدادی از عناصر مذکور شناسایی و با هماهنگی مراجع قضائی دستگیر و بازدداشت گردیدند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4885
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892