🔰 #حوزه_سکولار/ بخش 6
📝 #یادداشت| دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت
🔺 دلایل لزوم سیاسی بودن حوزه و روحانیت چیست و چه ضرورتی بر این امر مترتب است. طبق آنچه میتوان از دیدگاه مقام معظم رهبری در این مورد بیان کرد، ۶ علت مهم است که ذیلا به آن میپردازیم:
1️⃣ وابستگی این نظام به #روحانیت
🔺 یکی از مهمترین دلایل لزوم سیاسی بودن حوزههای علمیه، وابستگی نظام جمهوری اسلامی به روحانیت و علمای دین است. بر همین اساس لازم است تا روحانیان نسبت به مسائل سیاسی آگاهی کامل داشته باشند:
🔸 «نظام جمهوری اسلامی به طبیعت خود، نظامی وابسته به علمای دین است؛ و علمای دین، هم از این حیث که در پدید آوردن این نظام سهم وافر را داشتهاند و هم از این جهت که مردم درباره نظام به آنها مراجعه میکنند و هم از این جهت که خود از جهات مختلف و در مشاغل مختلف، در نظام مسؤولند …
🔸 باید از وضعیت و موجودیت نظام، آن چنان که هست، مطلع باشند؛ نقایص را بشناسند و پیشرفتها را بدانند؛ آن جا که کمک لازم است، آن را تشخیص بدهند؛ آن جا که دشمن به آن توجه پیدا کرده و هدف گرفته است، آن را شناسایی کنند تا بتوانند نقش صحیح خود را در تداوم این نظام ایفا کنند. حوزه علمیه و علمای دین و جوامع دینی و روحانی نمیتوانند از وضع نظام بی خبر باشند و بیخبر بمانند و این بیخبری را تحمل کنند.»
2️⃣ نیاز نظام به روحانیت
🔺 همانگونه که این نظام وابسته به روحانیت است، به این نهاد نیز نیاز دارد. به اعتقاد مقام معظم رهبری: «علت فعّالیت حوزههای علمیّه……. نیاز حکومت اسلامی است که در طول تاریخ بعد از حکومت امیرالمؤمنین و امام مجتبی علیهم الصّلاة والسلام، دیگر حکومتی با این خصوصیّات، متکّی بر احکام و مقرّرات دینی تا امروز تشکیل نشده است.
🔸 این اوّلین بار است که حکومتی بر اساس قرآن تشکیل میشود و جامعهای اسلامی -با همه مشکلات و زحماتی که این کار داشته و دارد- به وجود آمده است. این نظام و حکومت الهی، برای عمل، اوّلاً به معارف و مقرّرات اسلامی احتیاج دارد. ثانیاً در برخی از جاها به اشخاصی برای اداره بعضی از امور این نظام نیاز است که بایستی این دو نیاز را حوزهها تأمین کنند.»
✍️ حجت الاسلام علی اکبر عالمیان
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4919
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #جریان_مخالف_دخالت_دین_در_سیاست/ بخش 13
📝 #یادداشت|تاکتیک تبلیغاتی جریان اصلاحات
🔸 آقای خاتمی در این دوره با عنوان «دکتر خاتمی» از سوی #مجمع_روحانیون_مبارز برای کاندیداتوری مطرح شد. در این میان آنچه تعجب همگان را برانگیخت، حمایت حزب کارگزاران سازندگی از کاندیداتوری آقای خاتمی بود.
🔸 حمایتی که پیوند دو جریان «#چپ_مدرن» و «#راست_سنتی» را نشان میداد و #هاشمی را رسما از تیم روحانیت مبارز جدا میساخت.
🔸 البته این روند با یک تاکتیک تبلیغاتی هوشمندانه نیز همراه بود زیرا با وجود اینکه #کارگزاران_سازندگی به طور رسمی و آشکار از کاندیداتوری آقای خاتمی حمایت کرده بود و شخص آقای هاشمی نیز طبعا ریاست جمهوری آقای خاتمی را «روند تکاملی» دولت خود میدانست، اما جریان چپ ترجیح داد به نقد عملکرد دولت آقای هاشمی رفسنجانی بپردازد و انتقاد از ایشان را به عنوان رئیس جمهور جریان راست، در محور مبارزات انتخاباتی خود قرار دهد.
🔸 در چنین فضایی، جریان چپ یک هدف اساسی دیگر را نیز دنبال میکرد و آن، کشاندن عقبه تئوریک حلقههای «#کیان»، «#آئین» و «#سلام» به عرصه جامعه و سیاست بود.
🔸 اندیشههای این جریان به واسطه سخنرانیهایی که آقای خاتمی و حامیانش در مناطق و شهرهای مختلف کشور انجام میدادند به سرعت در قالب برنامههای انتخاباتی رواج مییافت.
🔸 محور این مباحث غالبا تبیین ادبیات اندیشه #سکولاریسم و پیاده نمودن آن اصول در جامعه ایران بود. از این رو در این سخنرانیهای تبلیغاتی مباحثی همچون«#جامعه_مدنی»، «جایگاه #ولایت_فقیه»، «توسعه سیاسی»، «#آزادی» و … مطرح گردید و آقای خاتمی گاهی آشکار و گاهی با ادبیاتی محتاطانه و در لفافه، به باز تعریف جایگاه «ولی فقیه» و لوازم «توسعه سیاسی» در ایران میپرداخت.
ادامه دارد ...
✍️ حجت الاسلام محمد ملکزاده
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=2207
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 #انقلاب_و_روشنفکران/ بخش 5
💠 روشنفکران در آستانه انقلاب اسلامی
🔺 سال ۱۳۵۷ به دلیل ویژگیهای خاص خود، از سالهای دیگر این دوره متمایز میشود. در این سال روشنفکران وابسته ایرانی با اشاره و هدایت کانونهای قدرت وابسته به محافل #استکباری به تحرکات هدفداری دست زدند و به صورتی فعالتر از سالیان پیش به عرصه اجتماع و رودررویی با مردم آمدند.
🔺 این سال مقارن با ایامی بود که مبارزات و تلاشهای آزادیخواهانه ملت ایران هر لحظه شتاب بیشتری میگرفت و مردم مسلمان ایران به رهبری حضرت امام خمینی (ره)، در حال برانداختن بنیاد جور و ستم «#طاغوت» بودند و قدرتهای استکباری شرق و غرب تلاش و تکاپوی وسیعی را برای به انحراف کشاندن انقلاب و حذف پسوند «اسلامی» آن آغاز کرده بودند.
🔺 «روشنفکران» و کارگزاران فرهنگی و #مطبوعاتی وابسته، اصلیترین تکیهگاه و مهمترین یار و یاور این قدرتها به شمار میآمدند که هر یک به فراخور میزان وابستگی و در حد توان و مقدورات خود به تلاشهای سازمان یافتهای روی آورده بودند و میکوشیدند تا با طرح مباحث انحرافی و عمده کردن اخبار و تیترهای «جهتدار» و گفتگو با چهرههای به اصطلاح ملی و غیرمذهبی، به #تحریف حرکت انقلاب بپردازند و از نفوذ رهبران اسلامی انقلاب جلوگیری کرده و افراد و جریانهای مورد نظر غرب و دلخواه جریان جهانی #سلطه را تقویت نمایند.
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4939
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
💠 علما و روحانیون در برابر #رژیم_پهلوی/ بخش 4
🔰 مجلس قوی از منظر شهید مدرس میتواند امور کشور را سامان دهد
🔹 از دید تیز بین مدرس به رغم هیاهوی گسترده برخی از حامیان رضاخان و #منورالفکران در قبال فرهنگ ملی و بومی مردم ایران، هدف از تغییر #قاجار به #پهلوی امری ساده نبود.
🔹 هدف آن بود که حیات ملی ایران دستخوش تغییرات اساسی گردد که با وجود رژیم قاجار این امکان وجود نداشت یا بسیار مشکل بود. چرا که با وجود تمامی ضعفها و سستیهای که پادشاهان قاجار داشتند و خرابیهایی که از ناحيه آنان بر کشور ایران وارد گردید، روحانیت از اعتبار لازم برخوردار بود، و در ثانی مجلس نقش تعیین کنندهای داشت، ولی با تغییر رژیم مسلما این دو ابزار مهم مواجه با آسیب جدی میشدند.
🔹 لذا انگیزه مدرس از حمایت قاجاریه همانگونه که خود گفته، از روی میل شخصی نبود بلکه انگیزههای سیاسی و آیندهنگری، او را وا میداشت که به وسیله #احمدشاه دفع افسد به فاسد کند، بلکه مملکت را از شر #رضاخان نجات دهد.
🔹 بنابر اعتقاد مدرس استقلال #اقتصادی ایران با تغییر رژیم از بین میرفت. در اینجا این سؤال مطرح میشود که آیا در زمان قاجار این استقلال وجود داشت؟
🔹 مسلما با سیاستهای غلط اقتصادی قاجارها، استقلال اقتصادی ایران بشدت در معرض تهدید قرار گرفته بود، ولی امید مدرس و امثال او آن بود که از طریق حکومت #مشروطه و مبارزات پارلمانی که نظارت بر مصوبات را برعهده پنج تن از علمای طراز اول میگذاشت، از ادامه روند غلط سابق جلوگیری کنند.
🔹 این امر در صورتی امکانپذیر بود که حکومتی تابع مجلس و مجلسی برخاسته از مردم، زمام امور را به دست گیرد، نه به شیوه رضاخان که نظامیان در مجلس و دولت سلطه یافته و با ایجاد اختناق و رعب و وحشت، امیال خطرناك برخی از منورالفکران غربزده را فراهم آورد.
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4925
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📸 #عکس_نوشته| غلط میکنی شورای نگهبان را قبول نداری
💠 #امام_خمینی (ره): غلط می کنی قانون را قبول نداری! قانون ترا قبول ندارد. نباید از مردم پذیرفت، از کسی پذیرفت، که ما شورای نگهبان را قبول نداریم. نمی توانی قبول نداشته باشی، مردم رأی دادند به قانون اساسی.
📚 صحیفه امام ج 14 ص 377
#شورای_نگهبان
#قانون_مندی
#قانون_اساسی
#تمکین_از_قانون
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #پرونده_ویژه| روحانیون در گذر زمان
6️⃣ #محسن_غرویان/ بخش یازدهم
🔰 #توبه_نامه
🔺 متن پیاده شده از فیلم استغفار حجت الاسلام محسن غرویان که سال ١٣٨٣ و پس از مصاحبه با روزنامه شرق، مقابل آیت الله مصباح یزدی و اساتید موسسه امام خمینی قم قرائت شد را در زیر میخوانیم:
🔺 گریه های ممتد به طوری که غرویان قادر به حرف زدن در اوایل صحبت نبود:
بسم الله الرحمن الرحیم. (قرائت آیاتی از سوره نساء)
🔺 خدایا اگر هیچ کس نمیبیند خود شاهدی که این #توبه_نامه را در حالی که اشک بر دیده دارم مینویسم. وقتی کلمه #کسروی، میرزا علیمحمد #باب و میرزا حسینعلی #بهاء_الله را در سخنرانی آیت الله #مصباح در داخل ماشین شنیدم ناگهان بر خود لرزیدم.
🔺 اشکی که میریزم از ترس آینده خودم است وقتی نگاههای برخی را میبینم که به من به عنوان خائن به دین و امام زمان نگاه میکنند چگونه اشک نریزم. عمری نان امام زمان بخورم و عاقبت خائن از کار در آیم. خدایا چه شده است میان این همه آدم مرا برای عبرت آموزی انتخاب کردی؟ میدانم خواستی غرورم را بشکنی، خواستی پوزهام را به خاک بمالی، خواستی گوشمالیم بدهی.
🔺 خواستی مرا به […] خوردن و غلط کردن بیندازی ممنونتم. خواستی به من بگی این نمک نشناس، این نمک نشناس، ای نمک نشناس. خدایا راستشو بهت میگم غرورم مرا به این هلاکت انداخت. فکر کردم آدمی شدم٬ فکر کردم خری شدم. الانم غرورم میگه اینها را جلو اینها نخوان. خدایا ریشه این غرور را بکن.
🔺 خدایا کمکم کن که برگردم به آن حالات خوش سابق. توی دعای ندبهها و توی دعای کمیلها. خدایا ضربه سنگینی بر من وارد شد اینجور چیزها را شنیده بودم ولی ندیده بودم.
🔺 خدایا دل دوستان را دوباره نرم کن. خدایا دل استادم را دوباره نرم کن خدایا فهمیدم خیلی بد کردم. خدایا فهمیدم خیلی بد کردم. تا چند روز پیش متوجه نشده بودم. نمیدانم چرا چنین شده بودم؟ حالا میفهمم که این دوستان و رفقا چه کشیدهاند از دست من. چرا اینقدر خودشان را به آب و آتش میزدند که مرا نجات دهند.
🔺 حرفهایم در آن مصاحبه لعنتی (مصاحبه با #روزنامه_شرق) خیلی کثیف بود که این همه آدمهای خوب را به ولوله انداخته. خدایا شاهد باش که من تمام آن مصاحبه را باطل میدانم. خدایا به این نتیجه رسیدهام که آن مطالب و محتوا را شیطان در دهان من و بر زمان گذاشته «ان الشیاطین لیوحون الی اولیائهم». خدایا خیلی توهینها شنیدهام. حقم بود. دستت درد نکند٬ حال مرا به جا آورد.
🔺 خدایا این توهینها تازیانه تو بود. خدایا باز هم بزن. خدایا بزن تا آدم بشم. خدایا به من رحم کن. به من رحم کن. خدایا از آنچه گفته ام توبه میکنم. #توبه مرا بپذیر. خدایا می دانم که باز هم برای من تلههای آزمایش گذاشتهای. خودت دستم را بگیر. برادران عزیز٬ من #عبرت هستم برای همه دوستان دیگر. توجه داشته باشن. نقشه کشیدن. نقشه کشیدن. اصلا من انگار تازه از خواب بیدار شده ام.
🔺 بعضی چیزها تازه برایم روشن میشه. اینا چرا #خبرنگار_زن با #مانتو برای من فرستادن از تهران. حالا می فهمم اینم رو حساب بود. نقشه بوده. این نقشهها را برای دیگران هم کشیدن و میکشن. من این چند روز در جلو چشمم کسروی مجسم میشد. میرزا علی محمد باب مجسم میشد. فهمیدم اینا میخواستن از من و امثال من یک همچون چهره بسازند.
🔺 به هر حال این چند سطر را من در حالی که حالم خوش نبوده و همینطور نوشتم و نه ادبیاتش درست شده. از محضر آیت الله مصباح عذر خواهی میکنم و از همه دوستان التماس دعا دارم. ببخشید.
ادامه دارد ...
✍️ پژوهشگر اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با حجت الاسلام #ابوالحسن_نواب/ بخش 8
🔰 خروجی امثال شیخ زکزاکی در شناساندن تشیع بیشتر است یا دانشگاه ادیان؟!
🔺 حجت الاسلام نواب: «دانشگاه ادیان در شناساندن شیعه موفق بوده است؛ دوره شیعهشناسی برگزار میکند، شرکت کننده بلیط دو طرفه را خودش تهیه میکند.
🔸 پول برگزاری دوره را میدهد، دیگران را هم تشویق میکند تا در دورههای بعدی به ایران بیایند و در این دورهها شرکت کنند؛ اگر #وزارت_اطلاعات محدودیتی در #ویزا دادن به #آمریکایی_ها قائل نبود، دورهها خیلی شلوغتر هم میشد؛ چون تقریباً از هر سی آمریکایی ثبت نام شده، پنج نفر را ویزا میدهند.
🔸 این را مقایسه کنید با مراکز دیگر. در مراکز دیگر با #بودجه_های_دولتی هم میهمان دعوت میکنند اما آن میهمان، فرد #قصاب یا راننده سفیر بوده است؛ #سفیر در لیست اسم فرد را اضافه میکند و کسی هم مطلع نمیشود.
🔸 خودم از راننده سفارت پرسیدم که ایران آمدهای؟ گفت سه بار آمدم! پرسیدم کجا آمدهاید؟ گفت #کنفرانس_وحدت، کنفرانس فلان و فلان؛ ما استاد دانشگاه دعوت میکنیم یک دفعه؛ آنها قصاب و راننده دعوت میکنند، به هتل استقلال میبرند، پول بلیط دو طرفه هم به او میدهند؛ در آخر هم یک کیف مجانی برایشان میخرند؛ آقای سفیر هم رفیقهای خود را در کشورهای خارجی دعوت میکند تا رودربایستیهایش را برطرف کند.»
🔹 اسباط: «این حجم استقبال از دورههای شیعهشناسی دانشگاه ادیان از سوی کشورهای خارجی حجمی امیدوارکننده است، امید میرود دانشگاه ادیان با ارائه کارنامهای از فعالیتها و خروجیهای این دورهها به ویژه در شناخت و شناساندن متقابل مکتب شیعه با ادیان و مذاهب دیگر و تاثیرپذیری افراد حاضر در این دوره ها را ارائه نماید.
🔹 در اینجا لازم به ذکر است خروجیهای حرکتهای افرادی مانند #شیخ_زکزاکی در #نیجریه و مرحوم #اوجی در #آلمان و ... امروز کاملا مشهود و ملموس است.
🔹 اشاره رهبر معظم انقلاب در پیام به مناسبت رحلت منادیِ تفکر شیعی در جهان، مرحوم آیت الله #سیدمجتبی_لاری (ره) مبنی بر اینکه ایشان «بدون تکیه بر این و آن»، فعالیتهای چشمگیری را در شناساندن #مکتب_اهل_بیت (ع) داشته است، به نوعی مجاهدتهای خاموش این مرد بزرگ را از این زاویه مورد تمجید قرار دادند. مجاهدتهایی که امروز برای مبلغان خارج و متولیان تبلیغ در خارج از کشور نیز محسوس است.
🔹 ارزیابی اینکه کدام افراد با کدامین امکانات و کدام مرکز و یا دانشگاه با کدامین عِدّه و عُدّه، بیشترین خروجی در عرصه جذب و ترویج و تبلیغ مکتب #تشیع و شناخت و شناساندن متقابل اسلام با مکاتب دیگر را در کارنامه خود دارد، بر عهده کارشناسان این امر است.
🔹 بیشک مواخذه موسسات و مراکزی که قصاب و راننده را به جای افراد فرهیخته و استاد به کنفراسها دعوت کرده باید در دستور کار وزارت امور خارجه و سایر نهادهای مرتبط با عرصه بینالملل به ویژه در حوزه علمیه قرار گیرد.
ادامه دارد ...
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 بررسی شخصیت #منتظری/ بخش نخست
🔰 حمایت آیت الله منتظری از امام خمینی (ره)
🔸 آیت الله حسینعلی منتظری، در سال ۱۳۰۱ شمسی در #نجف_آباد_اصفهان متولد شد. پدرش حاج علی، کشاورز سادهای بود که در کنار کار روزانهاش با کتاب و کتابخانه دمساز و معلم اخلاق و مدرس قرآن بود.
🔸 آیت الله منتظری ۱۳ شهریور ماه سال ۱۳۲۱، با خانم ماه سلطان ربانی ازدواج کرد که حاصل این ازدواج، ۷ فرزند به نامهای محمد، عصمت، اشرف، احمد، طاهره، سعید و سعیده است.
🔸 فرزند ارشد آیت الله منتظری، شهید محمد منتظری، از روحانیون مبارز و انقلابی بود که در انفجار دفتر حزب جمهوری در ۷ تیر سال ۱۳۶۰ به همراه شهید بهشتی و بسیاری دیگر از نمایندگان مجلس، وزیران و مسئولان بلندپایه کشور به شهادت رسید.
🔸 پس از رحلت آیت الله #بروجردی در سال ۱۳۴۰، نظر بسیاری از بزرگان و اساتید حوزه علمیه متوجه چند نفر از علما از جمله آیات عظام #گلپایگانی، #شریعتمداری، #مرعشی و #امام_خمینی گردید.
🔸 بسیاری از علماء وقت مانند آیت الله منتظری و آیت الله مطهری قائل به اعلمیت امام خمینی بوده و زعامت وی را به صلاح اسلام و مسلمین تشخیص داده و به تبلیغ #مرجعیت ایشان میپرداختند.
🔸 حمایت آیت الله منتظری از امام باعث شد در تیرماه ۱۳۵۴، تبعید شده و در نهایت از تبعیدگاه روانه زندان شود. ابتدا او را به بازداشتگاه کمیته مشترک تهران بردند و فردای آن روز روانه زندان اوین شد.
🔸 منتظری در این بازداشتگاهها با فشارهای روحی و جسمی روبهرو گردید. در زیر همین فشارها و شکنجهها بود که شکنجهگر #ازغندی، به وی گفته بود: «علت اینکه تو را از حوزه دور نگه میداریم و از این طرف به آن طرف میفرستیم این است که یک خمینی دیگر به وجود نیاید… .»
🔸 وی به همراه آیت الله #طالقانی در هشتم آبان ۱۳۵۷ از زندان آزاد شد. در پیامی که امام خمینی به مناسبت آزادی وی صادر کرد این چنین آمده است:
🔹 «هیچ از دستگاه جبار جنایتکار تعجب نیست که مثل جناب عالی شخصیت بزرگوار خدمتگزار به اسلام و ملت را سالها از آزادی – ابتداییترین حقوق بشر – محروم و با شکنجههای قرون وسطایی با او و سایر علمای مذهب و رجال آزادیخواه رفتار کند.»
ادامه دارد ...
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=5014
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔰 معیار در معروف بودن #فعالیت_سیاسی
🔺 هر حرکت سیاسی، چه فردی و چه در چارچوب تعریف شده جریانها و احزاب سیاسی، همانند هر عمل دیگر انسان صورت و سیرتی دارد که هر دوی آنها از نظر اسلام مهم است.
🔺 اما این که مؤمن چگونه باید به درکی درست از شناخت اعمال صحیح خود چه در قالب و چه در محتوا دست یابد، مسئله ضرورت وجود «الگو» و «اسوه» را به میان میآورد.
🔺 ملاکی را که اسلام برای شناسایی این مهم ارائه کرده است، #قرآن و #عترت است؛ قرآن و عترتی که هرگز از هم جدا نشده و نمیشوند. تأکید پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم بر «لن یفترقا» بودن این دو امانت تا حوض کوثر، حاکی از این اصل خدشه ناپذیر برای شناخت اعمال درست از غلط است.
🔺 جامعه در هر عصری، نه تنها نیازمند انطباق و سنجش رفتارهای خود با این دو امانت است، بلکه نیازمند «الگو» و «راهبر» است و در واقع، ملاک، تنها تبعیت از خدا و رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم و تطبیق اعمال با این دو است. حرکتهای سیاسی، اجتماعی و فعالیتهای حزبی نیز از ملاک و قاعدهای که گفته شد مستثنا نیست.
🔺 شجاعانه باید گفت: عقل و عرف و قانون و وجدان نیز زمانی سندی برای درست بودن «عمل سیاسی» محسوب گردد که با «قرآن» و «عترت» مخالفتی نداشته باشد؛ چه در قالب و ظاهر آن و چه در «محتوا» و باطن آن.
🔺 بسیاری از جمله اعمال سیاسی گاه در ظاهر شبیه هم هستند، از #جنگ و #صلح گرفته تا عقد یک پیمان و #پروتکل، تا دایر کردن یک #سفارت و فرستادن یک سفیر تا تأسیس یک حزب و تشکل و یا برپایی #انتخابات و تبلیغ یک نامزد انتخاباتی؛ اما این که کدام عمل سیاسی از نظر اسلام عمل سیاسی «سالم» است، ملاک و معیار تنها امضا و تأیید معصوم علیه السلام، یا نماینده و یا جانشین معصوم علیه السلام است.
🔺 مسجد #قبا و مسجد #ضرار هر دو مسجدند؛ اما این رهنمود و اظهار نظر معصوم علیه السلام و یا جانشین اوست که میتواند بر یکی مهر تأیید بزند و فرمان تخریب دیگری را صادر کند. به همین خاطر امام راحل رحمه الله علیه حکم رئیس جمهوری را که به تنفیذ ولی فقیه نرسد، حاکمیت طاغوت بر میشمارد؛ حتی اگر با رأی مردم باشد.
✍️ استاد حسن ابراهیمزاده
📚 امر به معروف و نهی از منکر احزاب؛ ص 48-51
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔖 #شورای_نگهبان/ بخش 3
🎙 #گفتگو| اشتباه در تبویب اصول قانون اساسی
🔹 #حجت_الاسلام_والمسلمین_محمدرضا_مومن:
🔺 شورای نگهبان یک نهاد مستقل است و دارای جایگاه عالی در نظام سیاسی جمهوری اسلامی است که وظایف مهمی بر عهده آن گذاشته شده است.
1️⃣ وظیفه مهم شورای نگهبان پاسداری از اسلامیت نظام است
2️⃣ وظیفه نظارت بر مصوبات مجلس و تأیید یا رد آنهاست
3️⃣ وظیفه تفسیر قانون اساسی است
4️⃣ وظیفه مهم نظارت بر انتخابات و مراجعه به آرای عمومی است
🔺 البته شورا وظایف دیگری هم مانند حضور در مجلس در جلسات غیر علنی، عضویت یکی از فقها در شورای موقت رهبری و عضویت در مجمع تشخیص مصلحت نظام دارد ولی مهمترین وظایف چهار مورد اول است.
🔺 از این وظایف برمیآید که شورای نگهبان یک نهادی مستقل از قوه مقننه است و فقط در یک جا یعنی آنجا که مصوبات مجلس را تأیید یا رد میکند مکمل مجلس شورای اسلامی و یک رکن قوه مقننه است، اما وظایف دیگرش در واقع مرتبط با قوه مقننه نیست، مثل اصل چهارم قانون اساسی که وظیفه پاسداری از نظام اسلامی، یا اصل ۹۸ که تفسیر قانون اساسی را میرساند، یا اصل ۹۹ که نظارت بر انتخابات است. اینها همگی جدا از وظایفی است که شورای نگهبان نسبت به قوه مقننه دارد.
🔺 متأسفانه در تبویب اصول قانون اساسی یک اشتباه رخ داده است. در فصل ششم که مربوط به قوه مقننه است و از اصل شصت و دوم شروع میشود و تا اصل نود و نهم قانون اساسی ادامه دارد، چند مبحث را ارائه کرده است.
🔺 مبحث اول را گفته مجلس شورای اسلامی، یعنی در مورد مجلس، انتخابات آن، تشکیل مجلس و غیره تا اصل ۷۰ مبحث اول ذیل قوه مقننه است.
🔺 در مبحث دوم نوشته است اختیارات و صلاحیت مجلس شورای اسلامی که از اصل ۷۱ شروع میشود و تا اصل نود و نهم ادامه پیداکرده است، درصورتیکه فقط تا اصل ۹۰ مربوط به مجلس شورای اسلامی است و از اصل ۹۱ تا ۹۹ مربوط به شورای نگهبان است.
🔺 برخی از اینها اساساً از حیطه کار و صلاحیت و اختیارات مجلس شورای اسلامی خارج است، مثل ترکیب شورای نگهبان، نحوه تشکیل جلسات شورای نگهبان، تفسیر قانون اساسی که اصل ۹۸ است و نظارت بر انواع انتخابات که اصل ۹۹ است؛ همگی از تحت عنوان و صلاحیت مجلس شورای اسلامی خارج است.
🔺 این یک اشتباه است که در قانون اساسی صورت گرفته و طبق قاعده یا باید مبحث سومی باز میکردند که مربوط به شورای نگهبان باشد و وظایف و اختیارات آن را بیان میکردند، یا اینکه اصلاً شورای نگهبان از قوه مقننه جدا میشد و مثلاً مینوشتند: فصل هفتم؛ شورای نگهبان و اختیارات و وظایف آن.
🔺 به نظر میرسد به خاطر جایگاه رفیع شورای نگهبان شایسته بود که فصلی اختصاص داده شود و در اصول قوه مقننه هم وظایف شورای نگهبان که مربوط به کنترل قانونگذاری است را اشاره میکردند.
ادامه دارد…
🌐 https://www.asbaat.ir/?p=4976
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📺 #کلیپ| شهید صدر قطعا نابغه بود
💠 #امام_خامنه_ای: مرحوم #شهید_صدر قطعا نابغه بود. به مجرد اینکه انقلاب شد و امام آمد ایران آن حرف معروف را زد که در امام ذوب شوید همچنانکه او در اسلام ذوب شده است. این خیلی شناخت و فهم لازم دارد. کسانی داریم که همین امروز که قریب به 40 سال از انقلاب میگذرد هنوز درست نفهمیدند که این انقلاب چه کرد و چه شد و چه اتفاقی افتاد، این مرد آن روز درک کرد انقلاب را و مسائل و مبانی آن را.
#روحانیت_اصیل
#روحانیت_مبارز
#بصیرت
#حکومت_اسلامی
#نظام_اسلامی
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
🔺بسم الله الرحمن الرحیم
در ادامه مصاحبه های پروژه ی #دانشگاه_ادیان به مصاحبه با دکتر محمدمهدی علیمردی پرداختیم
ایشان در سال ۱۳۶۴ وارد#حوزه_علمیه شدند و به مدت ۷ سال در درس خارج اساتید حوزه شرکت کردند
این جانباز و بسیجی دوران دفاع مقدس در کنار دروس حوزوی موفق به اخذ دکترای فلسفه دین از دانشگاه پونای هند گشت
و در دوران فعالیت های فرهنگی و اجتماعی مسئولیتهای بسیاری را عهده دار بودند از آن میان می توان به #ریاست دانشکده ادیان اشاره کرد
👇🏻🔻🔻👇🏻
@asbaat_ir
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان
🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی
💢 بخش نخست
🔰 تفاوت دانشگاه ادیان یا مرکز ادیان چه بود!؟
🔰 آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتنند؟!
🆔 @asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 پرونده ویژه| #دانشگاه_ادیان 🎙 مصاحبه با #دکتر_محمد_مهدی_علیمردی 💢 بخش نخست
🔺تفاوت مرکز ادیان با دانشگاه ادیان چه بود؟
🔺آیا فقط در بخش پژوهشی تفاوت داشتند؟
💬دکتر علیمردی
وقتی مرکز به دانشگاه ادیان تبدیل شد فعالیت ها بیشتر به سمت #آموزش و متمرکز گشت و طبیعتاً #پژوهش ها کمرنگ شد
🔶فضای پژوهشی مرکز اگر همچنان #زنده میماند خیلی بهتر از این بود که الان ما فقط صرفاً در مسیر آموزش افتادیم...
🔶برخی کارشناسان معتقدند با پیروزی انقلاب اسلامی دوره آموزشی تدوین شده برای طلاب #مدرسه_حقانی , مسیر شهید بهشتی و شهید قدوسی به اتمام نرسید و همین مسئله موجب شد تا بسیاری از طلاب این مدرسه پس از ورود به مسائل اجرایی دچار #انحرافات میشوند
🔶 در آن زمان آقایان به جای عبرت گیری از آن مقطع، مرکز ادیان را #نیمه_کاره و بدون پایان رساندن دوره پژوهشی، آن را تعطیل و به سراغ #دانشگاه_ادیان رفتند.
🔶 یکی از نقدهای جدی به دانشگاه ادیان که «آقای دکتر علی مردی» به درستی به آن اشاره می کنند همین نگاه و تحلیل است که وقتی هنوز پژوهشِ عمیق -توسط افرادی که شخصیت علمی و اخلاقیِ ایشان شکل نگرفته- انجام نشود، چگونه سیستم آموزشی طراحی و جذب نیرو صورت میگیرد و
دانشگاه تاسیس میشود؟!
که به سرعت در رشتههای مختلف دامنه خود را گسترش میدهد و علیرغم نقد های داخل #حوزه و برخی محافل علمی کشور مورد استقبال دانشگاهها و مراکز در خارج از کشور قرار میگیرد!
🔶حتی هزینههای برخی دوره های آموزشی برخی از دانشجویان این دانشگاه را مراکز خارج از کشور متقبل میشود
این مصاحبه ادامه دارد....
🔶با کانال اسباط مشرف به جریان شناسیِ حوزه و روحانیت باشید...
🔰@asbaat_ir
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش 3 🔰 عدم ورود نشست اساتید به مسائل سیاسی 👇👇👇 🆔 @
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۴
🔰آیا یکی از اهداف اصلیِ تشکیل نشست اساتید،صیانت از #کیان_حوزه و تلاش برای تقویت کمّی و کیفی حوزه بود؟!
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۴ 🔰آیا یکی از اهداف اصلیِ تشکیل نشست اساتید،صیان
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۴
🔰صیانت از کیان حوزه و تلاش برای تقویت کمی و کیفی حوزه!
🔷در ادامه ی مصاحبه با آقای #هادوی_تهرانی یکی دیگر از اهدافی که برای شکل گیریِ نشست دوره ای اساتید مطرح شد،«صیانت از کیان حوزه» بود!
استاد هادوی در تبیین این هدف چنین میگویند:
«هدف این مجموعه که بارها در دیدار با #مراجع_تقلید این نکته را تاکید کردهایم از اول این بوده اصلیترین و مهمترین هدف، #صیانت_از_حوزه_علمیه_قم و کیان حوزه است که معتقدیم برای این صیانت باید
«جایگاه مرجعیت» در حوزه تقویت و تثبیت شود و تجربه بیش از یک دهه فعالیت این نشست همین (تقویت و ارتقای مرجعیت) در مسائل حوزه بوده است.»
🔷این هدف که فی نفسه هدفی مقدس و تحسین برانگیز است، این سؤال را بهوجود میآورد که مگر #کیان_حوزه در خطر بوده است تا عدهای به فکر حراست از آن بیفتند؟!
یا اینکه مگر نهادی چون #جامعه_مدرسین، شورای عالی حوزه، مرکز مدیریت حوزه، مجمع نمایندگان طلاب و... برای حراست از کیان حوزه تأسیس نشدهاند و برای این مهم کافی نیستند؟!
🎙محور بعدی صحبت آقای هادوی تهرانی این بود که یکی دیگر از وظایف نشست دوره ای اساتید،تلاش برای [ ارتقای کیفی و کمّی حوزه ] است!
🔷 ایشان در ادامه فرمودند: «یکی دیگر از اهداف این مجموعه این بوده است که سعی کنیم در راستای ارتقای کیفی و کمی حوزه تلاش کنیم،برای ارتقای مباحث معنوی و اخلاقی در حوزه، برای اصلاح تقویم آموزشی حوزه، برای اصلاح ساختار امتحانات در حوزه، برای بازنگری رشتههای تخصصی در حوزه، برای پیگیری مطالبات رهبری در حوزه، برای پاسخگویی به نیازهای روز از سوی حوزه، برای رد شبهات نسبت به اسلام، مکتب اهل بیت علیهم السلام و نقش حوزه در این زمینه، برای مقابله با #جریانات_تکفیری در جهان اسلام که حوزه باید چه نقشی ایفا بکند جلساتی داشتیم، یعنی اگر موضوعات جلسه عمومی دقت شود همه مسائلی بوده که به نظر میآید مهمترین مسائلی است که در حوزه باید به آنها بپردازند و خواستههای رهبری و مراجع است که ما سعی کردیم پیگیری کنیم.»
🔷لازم به ذکر است که این هدف نیز چون دیگر اهدافِ مطرح شده،خوب و مهم و اساسی است ولی هنوز یک ابهام درباره آن وجود دارد و آن اینکه مگر مجموعه نهادهای موجود حوزوی برای تأمین این موارد کفایت نمیکردند؟!
یا نمیتوان با کمک و مدد رسانی به ایشان عملکرد مثبت و بهتری را در نسبت با این دغدغهها شاهد باشیم؟!
و از نظر (مؤسسینِ نشستِ دوره ای) تنها راه تأمین این اهداف تأسیس یک تشکل #عریض_و_طویل با این کیفیت است؟!
🔸ادامه دارد ...
✍ پژوهشگرِ اسباط
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۵
🔰آیا نشست اساتید،مجمعی بعنوان بازوی مشورتیِ مراجع بود؟
🆔 http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892
پایگاه جریانشناسی اسباط
📌 اختصاصی #اسباط: 🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۵ 🔰آیا نشست اساتید،مجمعی بعنوان بازوی مشورتیِ مر
📌 اختصاصی #اسباط:
🔖 جریان شناسی #نشست_اساتید/ بخش ۵
🔰آیا مراجع تقلید نیازمند بازوی مشورتی، آن هم از جانب مجمع نشست اساتید هستند؟!
🔶یکی دیگر از اهداف ذکر شده برای شکل گیری مجمع نشست اساتید بنابر نظر آقای #هادوی_تهرانی ،این بود که این مجمع بعنوان یک #بازوی_مشورتی مراجع عظام تقلید عمل میکند!
🔶ایشان در ادامه مصاحبه خود در باب اهداف تأسیس نشست میگوید:«بعضی موارد بوده که به صورت خاص از سوی مراجع به نشست #مأموریت داده شده و یک کار خاص برای پیشنهاد یا طرحی که یک مرجع بزرگوار داشته انجام شده است، مثلاً حضرت آیتالله مکارم نظرشان این بود که یک کاری در حوزه برای حمایت از طلاب فاضل و ارتقای کیفی آموزشهای این قشر از طلاب انجام شود، ایشان فرمودند شما طرحی تهیه کنید، نشست جلساتی را برگزار کرد و کارگروه خاص برای این کار ایجاد شد، حاصل جلسات در قالب طرحی به ایشان ارائه شد، البته ایشان بعد فرمودند جناب #آقای_مقتدایی که آن موقع مدیریت حوزه را داشتند خودشان قبول کردهاند که این کار را انجام دهند در نتیجه نشست راجع به اجرای آن طرح اقدامی نکرد.
🔶علی ایّ حال ما همیشه سعی کردهایم در واقع نوعی حامی مرجعیت و #رهبری در حوزه، نوعی بازوی مشورتی برای مدیریت حوزه و نوعی حامی فضلا و مدرسین حوزه باشیم و به صورت عام تلاش کردیم که کیان حوزه را تقویت کنیم و ساختارهای سنتی حوزوی را به تناسب شرایط موجود ارتقا ببخشیم، طرح دیگری مطرح شد اما هنوز اجرایی نکردهایم که راجع به برگزاری کرسیهای #نظریه_پردازی بحث شد و یک جلسه مجمع عمومی به همین اختصاص پیدا کرد!
🔷بنابر آنچه گذشت ۴ هدف
۱_حفظ دروس آزاد
۲_صیانت از کیان حوزه
۳_ارتقای کمی و کیفی حوزه
۴_بازوی مشورتی مراجع
مهمترین اهداف از تأسیس «نشست دورهای» بودهاند.
اما این اهداف در عین اهمیت و ضرورت آیا از وظایف ذاتی سازمان و نهاد مدیریت حوزههای علمیه نیست؟!
آیا با دیدن برخی کاستیها در نهادهای رسمی موجود که وظیفه تأمین برخی اهداف و مأموریتها را دارند باید نهادی جدید و #مستقل تأسیس نمود؟!
یا اقدام منطقی کمک به رفع نقایصِ نهاد موجود و گام نهادن در مسیر اصلاح و ارتقاء آن است؟!
اینها ابهاماتی است که در بخش تحلیلی بیشتر از آنها سخن خواهیم گفت.
ادامه دارد...
🔶با اسباط همراه باشید
http://eitaa.com/joinchat/1866006547C4bbc9c7892