eitaa logo
استاد عشایری منفرد
1.2هزار دنبال‌کننده
138 عکس
148 ویدیو
13 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @Adminmmeshkat 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
استاد عشایری منفرد موضوع‌شناسی در فقه هنر ‌ موضوع‌شناسی فقه هنر چندان مسئله مهمی نیست بلکه موضوع‌شناسی در فقه هنر حائز اهمیت است. نکته: بحث‌های توصیه‌ای و تجویزی را از نگاه توصیفی به الگوهای موفق می‌توان بررسی کرد. الگویی در فقه سیاسی مرحوم امام وجود دارد مبنی بر آنکه آنچه در موضوع‌شناسی موضوعات فقه سیاست در سیره مرحوم امام وجود داشت، این بود که ایشان در زمانه‌ای پیرامون فقه سیاست می‌زیست که نظریه دولت-ملت شکل گرفت. مباحثی نظری مثل یکپارچگی ملت و ... . مرحوم امام وقتی با پدیده‌ای جدید به عنوان دولت مدرن روبرو می‌شود، دوباره تمام موضوعات و محمولات فقهی را (ادله زکات و نماز و ...) بازنگری و باز پژوهی می‌کنند. برای این بازنگری، توجه به سه امر ضروری است: 1. برنامه کلی شامل مقررات دینی از طهارت تا دیات ۲. غایت؛ یعنی تمام این برنامه‌ها برای رسیدن به آن غایت است. ۳. مجری که باید قوانین شریعت را بشناسد تا اگر مانعی از اجرای عدالت وجود داشت ولایتی بر قوانین داشته باشد. مرحوم امام طبق همین سه رکن گزاره و اصل الاسلام هو الحکومة را تاسیس کرد. حال اگر بین ساحت‌های جدید و موضوعات منصوص بازاندیشی کنیم و مسئله‌های جدید را استخراج کنیم که در فقه هنر آیا ما می‌توانیم از الگوی امام در بازاندیشی در احکام اسلامی استفاده کنیم یا نه؟ مثلاً موضوعاتی از قبیل رقص، آواز، قصه و داستان و ... را اگر در نظر بگیریم، در همه این موضوعات، عنوان و گزاره لهو، در بازنگری ما نسبت به ادله بسیار اثرگذار است. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله صفت «انزع بطین» از اوصاف امیرالمؤمنین، صفت مدح یا صفت ذم؟ در زیارت مخصوص امیرالمؤمنین علیه السلام، کلمه «السلام علی الانزع البطین» به کار رفته است. دکتر عبدالکریم سروش برای تضعیف متن زیارتنامه، گفته بود: «انزع بطین، یعنی کچل شکم گنده و این لقب رو مخالفان علی به او نسبت می دادند.» 🔸چنین شبهه‌‌ای را با دو رویکرد می‌توان پاسخ داد :یک رویکرد با تعبد به روایاتی که دو وصف «انزع» و «بطین» را معنا کرده‌اند و یک رویکرد دیگر بدون تعبد به روایات و صرفا با توجه به معنای لغوی این دو کلمه . استاد عشایری در مقاله «تحلیل معنایی صفت «انزع بطین» در منابع فریقین» سعی کرده‌اند این دو وصف امیرالمؤمنین علیه السلام را با هر دو رویکرد بررسی کنند. در چکیده مقاله آمده است: ✍️یکی از بایسته‌های پژوهش، شرح و تفسیر صفات و فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام است. «انزع بطین» یکی از صفات حضرت علی علیه السلام است که در متون تاریخی، روایی و زیارات مأثوره ‌به‌کار رفته است. اخیرا برخی محققان این دو کلمه را به‌ معنای صفت مذمت و نکوهش دانسته و از همین روی این فرضیه را مطرح کرده‌اند که این دو صفت توسط دشمنان امیرالمؤمنین جعل و به ایشان نسبت داده شده است. چنین رویکردی این مسأله را ایجاد می‌کند که این دو صفت در ادب و فرهنگ عربی به چه معنایی است؟ مقالۀ پیش رو با بررسی این دو واژه در زبان و فرهنگ عربی و منابع فریقین به‌معنای واقعی آن پرداخته و اثبات کرده است که «انزع» و «بطین» معنای مدح دارند و از صفات اصیل امیرالمؤمنین علیه السلام هستند. علاقمندان میتوانند این مقاله را در اینجا بخوانند: https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/UserShowArticle.html?ItemId=51250 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم ✅مصلحت‌سنجیِ صلح و جنگ در منظومه‌ی فقهی آیت‌الله خامنه‌ای دام ظله به اقتضای کتاب و سنت، یکی از احکام مورد تسالم در فقه اسلامی، "عقد مهادنه" به معنای قرارداد آتش‌بس یا صلح موقت است. عمومات لفظیِ قرارداد مهادنه، به وسیله دلیل عقل، تناسب حکم و موضوع یا متفاهم عرفی از مجموع الادلة، مقید به مصلحت شده‌ است یعنی فقط مهادنه‌ای جایز است که مطابق با مصلحت مسلمانان باشد. 🔻نکته این‌جا است که منظور از این مصلحت چیست و معیار سنجش مصلحت چیست؟ در آثار فقهی وقتی می‌خواهند این مصلحت را تبیین کنند، این موارد را مثال می‌زنند: «قلّت مجاهدان مسلمان، امید به مسلمان شدن دشمن کافر حربی در زمان مهادنه یا تقویت عِدّه و عُدّه‌ی سپاه اسلام» (لقلة المسلمين أو رجاء إسلامهم أو ما يحصل به الاستظهار و الاستعانة و القوة). البته برخی فقیهان، با استناد به ادله‌ای مانندِ «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن» تنها مصلحت مجوّزِ مهادنه را ضعف سپاه مسلمین دانسته‌اند (جواهر 21/297) و غیر از این هیچ مصلحتی را برای صلح قبول ندارند! در کتاب مهادنه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای، اما، درباره‌ی مصلحت‌هایی که می‌توان با تکیه بر آن، جنگ را متوقف کرد، آمده است: «مصلحت در باب مهادنه، منحصر درمواردی چون ضعف مسلمین، امید به مسلمان شدن دشمن و ... نیست چرا که در این‌جا مصالح دیگری نیز هست که با "شرایط جهانی در زمان" تناسب دارد؛ یکی از این مصالح، شهرت و نام نیکوی نظام اسلامی به عنوان نظامی است که حاضر است حتی به دشمنان خود پیشنهاد صلح بدهد. مصلحت دیگر، نگران کردن دشمن دوّمی است که مشغول شدن نظام اسلامی به جنگ با دشمن کنونی او را خوشنود و طمعکار کرده است؛ چه آن دشمن دوم وقتی ببیند که امام مسلمین با دشمن کنونی‌اش صلح کرده ، ترس بر جانش می‌افتد و امیدش ناامید می‌شود و نیز مصلحتهای دیگری که ولیّ امر، خود در هر زمان و مکان می‌تواند آن را تشخیص دهد.» (المهادنة، ص: 11) 📚ثم إن المصلحة في هذا الباب لا تنحصر فيما ذكره الفقهاء (رحمهم اللّه) من ضعف المسلمين و قلتهم عن المقاومة، أو رجاء دخول الكفار في الإسلام، أو الحصول على المال الذي يبذلونه للمسلمين؛ فهناك مصالح أخرى تُناسب ظروف العالم في كل عصر، منها تحسين سمعة النظام الإسلامي كنظام يقترح الصلح على مناوئيه، و منها تخويف عدو آخر طامع في بلاد المسلمين من جهة كونهم مشغولين بالحرب، فإذا رأى ذاك العدو أن الإمام بصدد الصلح مع مقاتليه، فإنه يخاف و يقطع طمعه، و منها غير ذلك مما يعرفه الذي بيده‌ أمر تشخيص المصلحة في كل زمان و مكان. محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
8.28M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈آیا کمک به فقرا از دست دادن است یا بدست آوردن؟⁉️ بیانات استاد عشائری منفرد با توجه به مضامین بلند کتاب شریف نهج البلاغه پیرامون صحیح ترین نوع نگرش به مسئله ی کمک و رفع حوائج فقراء و نیازمندان در جامعه👌 🎙 : 1403.05.21 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
6.71M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📺 : با موضوع کلام امیرالمؤمنین در نهج البلاغه ❤️ 📅روز یکشنبه 🌐 👈🏼 لینک مشاهده پخش زنده📡 LIVE 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
bayan amir 1403.6.18.mp3
12.02M
🔊 ✍🏼1. طبق بیان حضرت علی(ع) یکی از مصادیق (تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ) در , دادن است 2. حضرت علی(ع) می فرمایند به وسیله صدقه دادن روزی را مجبور کنید به سمت شما بیاید 3. صدقه و مصادیق آن چیست؟ 4. بر چه اساسی حضرت علی(ع) می فرمایند با صدقه دادن روزی را به سمت خود بیاورید؟ 5. صدقه دادن چه اثراتی در پی دارد؟ : 1403.6.18 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
11.61M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
👈چگونه با خداوند یک تجارت مالی انجام دهیم؟⁉️ بیانات شیرین استاد عشائری منفرد با استناد به فرمایشات مولا امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه که راه یک تجارت سودمند مالی با خداوند را بیان می کنند. 🎙 : 1403.06.18 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا