eitaa logo
استاد عشایری منفرد
893 دنبال‌کننده
120 عکس
128 ویدیو
8 فایل
﷽ ڪانـاݪ جامع استاد محمد عشایری منفرد 👤مدیر @Adminmmeshkat 🔔 کانال با نهج البلاغه @banahjolbalaghe 🎥 آپارات https://b2n.ir/w88343 🌐 پایگاه اندیشوران https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/ScholarMainpage.html
مشاهده در ایتا
دانلود
▫️گعده علمی بعد از درس فقه هنر استاد عشایری
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴 انا لله و انا الیه راجعون 🏴 شهادت غریبانه سردار سرافراز جبهه مقاومت و دژ نفوذناپذیر اسلام در مقابل کفار صهیونیستی را محضر ولی عصر ارواحنا فداه، رهبر معظم انقلاب و امت اسلام تسلیت عرض می‌کنیم. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
موضوع شناسی فقه هنر استاد عشایری زیدعزه یکی از شگفتی های کتاب مکاسب این بود که مرحوم شیخ پس از بررسی درباره تعریف سحر، که حس می شود که جمع بندی دشوار است، می گوید فقیه کاری به موضوع ندارد و در انتهای بحث به احتیاط ختم می شود، چون موضوع دقیق روشن نشده و کسی از فقهاء حاشیه نزده است. مرحوم شهید صدر در المدرسة القرآنیه فرق تفسیر ترتیبی و موضوعی را بیان می کند، ترتیبی آن است که از اول تا آخر تفسیر شود ولی در تفسیر موضوعی یک موضوع نکته مرکزی بحث قرار می گیرد، و بعد برای بررسی بیشتر، دلالات تطابقی و التزامی جمع آوری و بحث می شود و ترابط آنها تحلیل می شود، کاری که بزرگان ما در فقه انجام میدپ دهند شبیه تفسیر موضوعی است، چون اگر وسائل الشیعه را به ترتیب بیان می کردند، ترتیبی می شد، بلکه موضوعات را یک به یک بحث کردند. امروزه مباحث دانش اخلاق به دانش نظری و هنجاری و اخلاق کاربردی تقسیم می شود و در اخلاق نظری سخنگو از علم اخلاق و حکم رفتارها بحث میکند و این سبک اخلاق هنجاری است ولی در اخلاق کاربردی این بحث ها مفروض انگاشته شده است فلذا صحبت در اخلاق کاربردی در حوزه تکنولوژی و فناوری و خدمت و اشتغال است مثل اینکه؛ در فقه امنیتِ مراقبت از تروریست مطرح می شود که چیزی نمانده افراد اصلی را شناسایی شوند و اگر دستگیر شود، اطلاعات از دست می رود و اگر دستگیر نشود، فردا مکانی را منفجر می کند، به همراه او تلفنی است که اطلاعات برنامه فردایش در آن است آیا میتوان برای عقب افتادن انفجار آن را دزدید؟ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
استاد عشایری منفرد موضوع‌شناسی در فقه هنر ‌ موضوع‌شناسی فقه هنر چندان مسئله مهمی نیست بلکه موضوع‌شناسی در فقه هنر حائز اهمیت است. نکته: بحث‌های توصیه‌ای و تجویزی را از نگاه توصیفی به الگوهای موفق می‌توان بررسی کرد. الگویی در فقه سیاسی مرحوم امام وجود دارد مبنی بر آنکه آنچه در موضوع‌شناسی موضوعات فقه سیاست در سیره مرحوم امام وجود داشت، این بود که ایشان در زمانه‌ای پیرامون فقه سیاست می‌زیست که نظریه دولت-ملت شکل گرفت. مباحثی نظری مثل یکپارچگی ملت و ... . مرحوم امام وقتی با پدیده‌ای جدید به عنوان دولت مدرن روبرو می‌شود، دوباره تمام موضوعات و محمولات فقهی را (ادله زکات و نماز و ...) بازنگری و باز پژوهی می‌کنند. برای این بازنگری، توجه به سه امر ضروری است: 1. برنامه کلی شامل مقررات دینی از طهارت تا دیات ۲. غایت؛ یعنی تمام این برنامه‌ها برای رسیدن به آن غایت است. ۳. مجری که باید قوانین شریعت را بشناسد تا اگر مانعی از اجرای عدالت وجود داشت ولایتی بر قوانین داشته باشد. مرحوم امام طبق همین سه رکن گزاره و اصل الاسلام هو الحکومة را تاسیس کرد. حال اگر بین ساحت‌های جدید و موضوعات منصوص بازاندیشی کنیم و مسئله‌های جدید را استخراج کنیم که در فقه هنر آیا ما می‌توانیم از الگوی امام در بازاندیشی در احکام اسلامی استفاده کنیم یا نه؟ مثلاً موضوعاتی از قبیل رقص، آواز، قصه و داستان و ... را اگر در نظر بگیریم، در همه این موضوعات، عنوان و گزاره لهو، در بازنگری ما نسبت به ادله بسیار اثرگذار است. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله صفت «انزع بطین» از اوصاف امیرالمؤمنین، صفت مدح یا صفت ذم؟ در زیارت مخصوص امیرالمؤمنین علیه السلام، کلمه «السلام علی الانزع البطین» به کار رفته است. دکتر عبدالکریم سروش برای تضعیف متن زیارتنامه، گفته بود: «انزع بطین، یعنی کچل شکم گنده و این لقب رو مخالفان علی به او نسبت می دادند.» 🔸چنین شبهه‌‌ای را با دو رویکرد می‌توان پاسخ داد :یک رویکرد با تعبد به روایاتی که دو وصف «انزع» و «بطین» را معنا کرده‌اند و یک رویکرد دیگر بدون تعبد به روایات و صرفا با توجه به معنای لغوی این دو کلمه . استاد عشایری در مقاله «تحلیل معنایی صفت «انزع بطین» در منابع فریقین» سعی کرده‌اند این دو وصف امیرالمؤمنین علیه السلام را با هر دو رویکرد بررسی کنند. در چکیده مقاله آمده است: ✍️یکی از بایسته‌های پژوهش، شرح و تفسیر صفات و فضائل امیرالمؤمنین علیه السلام است. «انزع بطین» یکی از صفات حضرت علی علیه السلام است که در متون تاریخی، روایی و زیارات مأثوره ‌به‌کار رفته است. اخیرا برخی محققان این دو کلمه را به‌ معنای صفت مذمت و نکوهش دانسته و از همین روی این فرضیه را مطرح کرده‌اند که این دو صفت توسط دشمنان امیرالمؤمنین جعل و به ایشان نسبت داده شده است. چنین رویکردی این مسأله را ایجاد می‌کند که این دو صفت در ادب و فرهنگ عربی به چه معنایی است؟ مقالۀ پیش رو با بررسی این دو واژه در زبان و فرهنگ عربی و منابع فریقین به‌معنای واقعی آن پرداخته و اثبات کرده است که «انزع» و «بطین» معنای مدح دارند و از صفات اصیل امیرالمؤمنین علیه السلام هستند. علاقمندان میتوانند این مقاله را در اینجا بخوانند: https://ashaiery.andishvaran.ir/fa/UserShowArticle.html?ItemId=51250 ┄┄┅••=✧؛❁؛✧=••┅┄┄ 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
بسم الله الرحمن الرحیم ✅مصلحت‌سنجیِ صلح و جنگ در منظومه‌ی فقهی آیت‌الله خامنه‌ای دام ظله به اقتضای کتاب و سنت، یکی از احکام مورد تسالم در فقه اسلامی، "عقد مهادنه" به معنای قرارداد آتش‌بس یا صلح موقت است. عمومات لفظیِ قرارداد مهادنه، به وسیله دلیل عقل، تناسب حکم و موضوع یا متفاهم عرفی از مجموع الادلة، مقید به مصلحت شده‌ است یعنی فقط مهادنه‌ای جایز است که مطابق با مصلحت مسلمانان باشد. 🔻نکته این‌جا است که منظور از این مصلحت چیست و معیار سنجش مصلحت چیست؟ در آثار فقهی وقتی می‌خواهند این مصلحت را تبیین کنند، این موارد را مثال می‌زنند: «قلّت مجاهدان مسلمان، امید به مسلمان شدن دشمن کافر حربی در زمان مهادنه یا تقویت عِدّه و عُدّه‌ی سپاه اسلام» (لقلة المسلمين أو رجاء إسلامهم أو ما يحصل به الاستظهار و الاستعانة و القوة). البته برخی فقیهان، با استناد به ادله‌ای مانندِ «فَلا تَهِنُوا وَ تَدْعُوا إِلَى السَّلْمِ وَ أَنْتُمُ الْأَعْلَوْن» تنها مصلحت مجوّزِ مهادنه را ضعف سپاه مسلمین دانسته‌اند (جواهر 21/297) و غیر از این هیچ مصلحتی را برای صلح قبول ندارند! در کتاب مهادنه‌ی آیت‌الله خامنه‌ای، اما، درباره‌ی مصلحت‌هایی که می‌توان با تکیه بر آن، جنگ را متوقف کرد، آمده است: «مصلحت در باب مهادنه، منحصر درمواردی چون ضعف مسلمین، امید به مسلمان شدن دشمن و ... نیست چرا که در این‌جا مصالح دیگری نیز هست که با "شرایط جهانی در زمان" تناسب دارد؛ یکی از این مصالح، شهرت و نام نیکوی نظام اسلامی به عنوان نظامی است که حاضر است حتی به دشمنان خود پیشنهاد صلح بدهد. مصلحت دیگر، نگران کردن دشمن دوّمی است که مشغول شدن نظام اسلامی به جنگ با دشمن کنونی او را خوشنود و طمعکار کرده است؛ چه آن دشمن دوم وقتی ببیند که امام مسلمین با دشمن کنونی‌اش صلح کرده ، ترس بر جانش می‌افتد و امیدش ناامید می‌شود و نیز مصلحتهای دیگری که ولیّ امر، خود در هر زمان و مکان می‌تواند آن را تشخیص دهد.» (المهادنة، ص: 11) 📚ثم إن المصلحة في هذا الباب لا تنحصر فيما ذكره الفقهاء (رحمهم اللّه) من ضعف المسلمين و قلتهم عن المقاومة، أو رجاء دخول الكفار في الإسلام، أو الحصول على المال الذي يبذلونه للمسلمين؛ فهناك مصالح أخرى تُناسب ظروف العالم في كل عصر، منها تحسين سمعة النظام الإسلامي كنظام يقترح الصلح على مناوئيه، و منها تخويف عدو آخر طامع في بلاد المسلمين من جهة كونهم مشغولين بالحرب، فإذا رأى ذاك العدو أن الإمام بصدد الصلح مع مقاتليه، فإنه يخاف و يقطع طمعه، و منها غير ذلك مما يعرفه الذي بيده‌ أمر تشخيص المصلحة في كل زمان و مكان. محمد عشایری منفرد حوزه علمیه قم 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈آیا کمک به فقرا از دست دادن است یا بدست آوردن؟⁉️ بیانات استاد عشائری منفرد با توجه به مضامین بلند کتاب شریف نهج البلاغه پیرامون صحیح ترین نوع نگرش به مسئله ی کمک و رفع حوائج فقراء و نیازمندان در جامعه👌 🎙 : 1403.05.21 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
bayan amir 1403.6.18.mp3
12.02M
🔊 ✍🏼1. طبق بیان حضرت علی(ع) یکی از مصادیق (تُنفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ) در , دادن است 2. حضرت علی(ع) می فرمایند به وسیله صدقه دادن روزی را مجبور کنید به سمت شما بیاید 3. صدقه و مصادیق آن چیست؟ 4. بر چه اساسی حضرت علی(ع) می فرمایند با صدقه دادن روزی را به سمت خود بیاورید؟ 5. صدقه دادن چه اثراتی در پی دارد؟ : 1403.6.18 📡مرکز رسانه ای ولایت 📲مدیریت فضای مجازی 🔰 @velayattv 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈چگونه با خداوند یک تجارت مالی انجام دهیم؟⁉️ بیانات شیرین استاد عشائری منفرد با استناد به فرمایشات مولا امیرالمومنین(ع) در نهج البلاغه که راه یک تجارت سودمند مالی با خداوند را بیان می کنند. 🎙 : 1403.06.18 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
👈وعده ی جالب خداوند درباره ی صدقه و ربا در قرآن کریم‼️🧐 خداوند در قرآن کریم دو وعده ی متضاد با ظواهر در مورد صدقه و ربا می دهد که بسیار جالب و شنیدنی است. توضیحات استاد عشائری منفرد پیرامون این مسئله رو بشنوید👌 🎙 : 1403.06.25 📡 فضای‌‌مجازی‌‌شبکه‌‌‌ولایت‌در👇 ایتا | سروش | تلگرام | روبیکا | آپارات | یوتیوب | سایت | اینستاگرام | روبینو | ایکس 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
«زنان» در سیره پیامبر مهربانی‌ها (این مقاله را استاد عشایری در سال ۱۳۹۷ برای سایت مهرخانه نوشته‌اند.) هنگام تولد فرزندشان حفره‌ای می‌کندند و مادر را بر روی آن حفره می‌بردند تا نوزاد اگر دختر شد مستقیم زنده به گور شود و اگر پسر شد، نجاتش دهند. وقتی مردی خبردار می‌شد که نوزادش دختر شده است، صورتش سیاه و خشم‌ناک می‌شد و از ننگ این خبر خفت‌بار خودش را گم و گور می‌کرد! (نحل: 58 و 59) این تصویری از نوزاد دختر (همان مادر فردا) در حجاز جاهلی بود. کمی آن سوتر در ایران که اوج مدنیت آن روزگار بود، دختران زنده به گور نمی‌شدند، اما اگر بومی طبقه موبدان و شاهزادگان نبودند، شایسته تحصیل و سوادآموزی قلمداد نمی‌شدند و در حفره فراخ‌تر، اما تاریک‌تر دیگری به نام جهل دفن می‌شدند تا دانشی نیاموزند. در دیگر سوی مسیحیانی بودند که در زمان شوهردادن دختر، او را حتی شایسته تصاحب مهریه‌ خود هم نمی‌دانستند و مهریه‌ دختر را به پدر یا برادرش می‌دادند. زن، در چنین تاریکی فراگیری، در حال مرگ تدریجی بود که ناگهان "ستاره‌ای بدرخشید و ماه مجلس شد." خداوندگاری که یک‌بار پیش از آن، زنی به بلندمرتبگی مریم را حامل نور نبوت و حلقه‌ شایسته‌ای برای انتقال نور نبوت از پیشینیان به سوی عیسی (ع) گردانده بود، این‌بار نیز محمد (ص) را برانگیخت تا آن تاریکی خفه‌کننده را بزداید و روزگار زن را روشن کند. محمد در هاله‌ای از صلوات و رحمت الاهی، آمد و پیش از تولد دختر خودش به میهمانی خدا رفت تا معلوم شود پدر شدن برای دختری که چون مریم باید حلقه واسطی میان پیامبر الاهی و اوصیای او شود، بی‌مقدمه حاصل نمی‌شود، بلکه پدر باید از پیش به «مائده‌ای از صیام و طعام بهشتی» میهمان گردد. و چنین بود که در هنگام تولد نوزادش، همسرش را بر روی گودال دخترکُشان نبرد، بلکه در هنگامی‌که مردان را خبر دختردار شدن سیه‌روی و منزوی و سرافکنده می‌کرد، با سیمایی شاداب و گشاده و با شور امید، دخترش را به آغوش کشید و بوسید و بویید. وقتی خبر تولد فاطمه را بدو دادند، در میان اصحاب نشسته بود؛ به سیمایشان نگریست و چون غمی عمیق در چهره‌ آنان یافت، بدیشان فرمود: شما را چه شده است؟! [فاطمه] گلی است که لذت بوییدنش را من می‌برم و روزی‌اش را خداوند می‌دهد. (من لایحضره الفقیه، ج3 ص 481) در نخستین گام، پدران را به رأفت و شوهران را به محبت و عشق‌ورزی به زنان دعوت کرد و به آنان آموخت که زنان آن‌قدر محبت‌فهم هستند که حتی یک جمله‌ "دوستت دارم" را هرگز از یاد نمی‌برند. (کافی ج5 ص 569) این را هم به مردان فرمود که بهترین مرد، مردی است که برای زنش شوهر بهتری باشد و من خودم نیز برای زنانم بهترین شوهر هستم. (من لایحضر ج 3 ص 443) درباره‌ زنان شوهر از دست داده نیز به‌گونه‌ای دیگر سفارش کرد و به مردانِ مرد فرمود: برای زنان بی‌شوهر مانند شوهری مهربان باشید. (کن للارملة کالزوج العطوف)(مشکاة الانوار، ص 168) و آن‌گونه که عمویش ابوطالب او را توصیف کرد، او خود پناه‌ خوبی برای مردان و زنان بینوا بود. (و ابیض یُستسقی الغمامُ بوجهه ثمال الیتامی عصمة للارامل)(کافی ج 1 ص 499) اصلاح الگوی زورگویانه مردان به الگوی بردبارانه زنان مدینه، نسبت به زنان مکه آزادی عمل و کنشگری بیشتری داشتند. مهاجرت زنان مکه به مدینه، شیوه زن‌سالارانه مدینه‌ای را در مقابل شیوه مردسالارانه مکی قرار داده بود. (1) در فضایی که زنان مکی هم تحت‌تأثیر زنان مدینه قرار گرفته بودند و این شرایط ذهن جامعه را آبستن این پرسش کرده بود که کدام شیوه مورد تأیید پیامبر است؟ پیامبر اکرم از سویی زنان را به کرنش در کانون خانواده فرامی‌خواند و از سویی دیگر مردان را به بردباری در برابر ناملایماتی که از زنانشان سر می‌زد دعوت می‌کرد تا الگوی خانواده متعادل را ترسیم کند. از سویی زنان قریش را الگوی زن نمونه قرار می‌داد و می‌فرمود: «بهترین زنانتان زنان قریشی هستند که به فرزندانشان مهربان‌تر و با شوهرانشان سازگارتر هستند» (خَيْرُ نِسَائِكُمْ نِسَاءُ قُرَيْشٍ أَلْطَفُهُنَّ بِأَزْوَاجِهِنَّ وَ أَرْحَمُهُنَّ بِأَوْلَادِهِنّ...) (2) از سوی دیگر مردان را توصیه می‌کرد که به زنانشان ستم نکنند (خير الرجال من أمتي الذين لا يتطاولون على أهليهم و يحنون و لا يظلمونهم) (3) و راضی نمی‌شد که مردان به زنانشان بی‌احترامی کنند و می‌فرمود: کسی که همسری برمی‌گزیند، باید او را اکرام کند (مَنِ اتَّخَذَ زَوْجَةً فَلْيُكْرِمْهَا) (4) نمی‌توانست بپذیرد که مردی دست بر روی زنش بلند کند، می‌گفت: چگونه می‌توانید زنانتان را بزنید بعد دست در گردنشان بیاویزید؟ (أَ يَضْرِبُ أَحَدُكُمُ الْمَرْأَةَ ثُمَّ يَظَلُّ مُعَانِقَهَا) (کافی ج 5 ص 510) گاهی نگران زمختی مردانه مردان و لطافت زنانه زنان می‌شد و می‌فرمود: زنان وجود لطیفی دارند، از آنها درست مراقبت کنید. (إنما المرأة لعبة من اتخذها فلا تضیّها). (کافی ج 5 ص 510)
او خود آیینه این بردباری مردانه بود. «همسرش روزی چند متکا خریده بود که بر روی آنها تصاویری وجود داشت. وقتی پیامبر به خانه آمد، دم در ایستاد و وارد نشد. همسر پیامبر می‌گوید آثار نارضایتی را در سیمای حضرت دیدم و گفتم یا رسول‌الله توبه می‌کنم. مگر چه گناهی کرده‌ام؟ فرمودند: این متکاها چیست؟ گفتم: اینها را خریده‌ام تا شما بر روی آنها استراحت کنید، ولی حضرت فرمودند: خالقان این تصاویر در قیامت عذاب خواهند شد ...» (5) این روش مواجهه بردبارانه با خطای همسر، همان شیوه‌ای بود که حضرت خود به مردان امتش نیز می‌آموخت. برخورد صبورانه پیامبر اکرم (ص) در ماجرای مربوط به آیات اول سوره تحریم نیز از مصادیق همین بردباری باشکوه است. در آن ماجرا دو تن از زنان پیامبر خطای غیرقابل بخششی کرده بودند؛ چندان‌که پدر یکی از این همسران می‌گوید وقتی به خانه دخترم رسیدم به او گفتم: آیا یکی از شما امروز پیامبر را خشمناک کرده است؟! ... آیا همواره به شما نگفته بودم که پیامبر طلاق‌تان را می‌دهد؟! ...این موضوع موجب شد که پیامبر تا یک ماه دیگر به خانه آن دو زن نرود...» (6) خداوند نیز در قرآن آن دو همسر را تهدید کرده است که اگر تکرار خطا بکنند، پیامبر طلاقشان خواهد داد. (تحریم: 5) با این همه باز هم پیامبر بردباری به خرج داد. آرام‌بخشی؛ کارکرد مهم زن در خانواده در فضای فرهنگی شبه‌جزیره که مفاهیم انتزاعی کمتر به چشم می‌آمد، ادراک مفاهیم انتزاعی برای مردم کار دشواری بود. با این حال پیامبر به یکی از کارکردهای مهم شخصیت زن، اشاره پرتکراری می‌کرد. مرتب به مردان گوش‌زد می‌کرد که از خوشبختی‌های مرد این است که زنی داشته باشد که نگاه به سیمای او موجب آرامش و شادی درونی‌اش شود. به مردان می‌گفت بعد از نعمت ایمان، بالاترین بهره‌ای که یک مرد مسلمان می‌تواند به دست بیاورد، این است که همسری دیندار داشته باشد که نگاه‌کردن به او آرامش‌‌دهنده و فرح‌بخش باشد. (وسائل الشیعة ج20 ص 41 و مستدرک الوسائل ج14 ص 169) قدسیت‌بخشی به کارکرد زن روزی مردی به نزدش آمد و گفت همسری دارم که وقتی به خانه می‌رسم به پیشوازم می‌آید، وقتی بیرون می‌روم بدرقه‌ام می‌کند، وقتی مرا غمگین می‌‌بیند می‌گوید: اگر برای رزق دنیا غمگینی که کسی غیر از تو آن را بر عهده گرفته است و اگر برای آخرت غمگینی خدا غمت را زیاد کند! رسول گرامی فرمود: خداوند را بر روی زمین کارگزارانی است و این زن یکی از کارگزاران او است که نیمی از اجر یک شهید را می‌برد. (وسائل الشیعة ج 20 ص 32) وقتی اسماء دختر یزید انصاری به نمایندگی از زنان مدینه به نزد حضرت آمد و از ایشان پرسید که چرا زنان نمی‌توانند مانند مردان از ثواب شرکت در جهاد و حج‌های مکرر و ... بهره‌مند شوند؟، حضرت فرمود این را بدان و برو به زنان مدینه هم بگو که زن اگر خوب شوهرداری کند و از تدبیرهای همسرش پیروی کند، همه آن اجرها را می‌برد. (أن حسن تبعل المرأة لزوجها و طلبها مرضاته، و اتباعها موافقته، يعدل ذلك كلّه) اسماء "لا إله الا الله"گویان به سوی زنان مدینه برگشت. (اسدالغابة ج 6 ص 19) زن شایسته را خیر دنیا و آخرت می‌دانست و می‌فرمود: «خداوند به موسی وحی کرده است که من به فلانی خیر دنیا و آخرت داده‌ام و منظور از خیر دنیا و آخرت، همسر شایسته بود.» (مستدرک الوسائل ج14 ص 169) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
ارتباطات معرفتی پیامبر با زنان پیامبر به امتش آموخت که برتری به زن و مرد بودن نیست، بلکه تنها متغیری که برتری انسان‌ها را تعیین می‌کند عنصر تقوا است. (حجرات: 13) رفتارها و گفتارهای پیامبر مرهمی بر زخم دیرین زنان حجاز شد. زخم‌های آشکارشان که درمان شد، زخم‌های دیریاب‌تر و ژرف‌تری را در جان خویش یافتند و با پیامبر رحمت در میان نهادند. برای همین بود که جمع شدند و به محضر پیامبر شرف‌یاب شدند و گفتند گویا مردان در ‌آموختن و دانش ‌آموختن از شما، بر ما پیشی گرفته‌اند! (غلبنا علیک الرجال) پس روزی از روزهایت را ویژه آموختن و پرورش زنان کن (فاجعل لنا يوماً من نفسك) پیامبر به ایشان وعده داد که یک روزش را به آنان اختصاص دهد، آنان را موعظه کند و بدیشان دین و دانش بیاموزد. (7) تشویق زنان به پرسش خردمندانه روزی پیامبر در میان اصحاب نشسته بود. اسماء دختر یزید انصاری که زنی خردمند و متدین (الاستیعاب ج4 ص 1788) خطیبی ماهر، خواهر شهید و نیز فرزند شهید بود (اسد الغابة ج 4 ص 717) و پس از پیامبر (ص) هم از مجاهدان نبرد یرموک بود (الإصابة، ج‏8، ص 22)، به نزد ایشان شرف‌یاب شد و عرض کرد که پدر و مادرم به فدایتان، من فرستاده زنان مدینه به سوی شما هستم. خداوند شما را برای مردان و زنان به پیامبری برانگیخت و ما هم به تو و خدایت ایمان آوردیم؛ درحالی‌که ما زنان محبوس و زمین‌گیر خانه‌های شما مردان، ابزاری برای تأمین خواسته‌های شما و بر دوش‌کشنده‌ جنین‌هایتان شده‌ایم و شما مردان بر ما برتری داده شده‌اید که در امور اجتماعی مانند جماعات و عیادت بیماران و تشییع جنازه‌ها و حج‌های مکرر شرکت کنید و ما نگبهان خانه‌هایتان باشیم و لباس‌هایتان را آماده کنیم و فرزندانتان را بزرگ کنیم! آیا ما در این ثواب‌هایی که شما به دست می‌آورید، شریک هستیم؟! پیامبرِ مهربانی پیش از آنکه پاسخ او را بدهد رو به سوی اصحاب برگرداند و فرمود: آیا تاکنون دیده بودید که زنی پرسش دینی‌اش را زیباتر از او مطرح کند؟ (هل سمعتم مقالة امرأة قط أحسن من مساءلتها في أمر دينها من هذه؟) (8) قدر این تشویق پیامبر اکرم را وقتی می‌دانیم که بدانیم خلیفه دوم حتی پس از وفات پیامبر و در زمان خلافت خود هم وقتی از مدینه‌ زمان پیامبر یاد می‌کرد، مدینه را به خاطر زن‌سالاری‌اش نکوهش می‌کرد. برای مثال در میان پاسخی که به پرسش ابن عباس می‌داد این را هم به ابن عباس گفت: «ما قریشی‌ها همواره بر زنانمان مسلط بودیم، ولی وقتی که به مدینه آمدیم با شهری مواجه شدیم که زنانشان بر مردانشان مسلط هستند. به‌تدریج زنان ما نیز از همین رسم زنان مدینه پیروی کردند» (كنَّا مَعْشَرَ قُرَيْشٍ نَغْلِبُ النِّسَاءَ ، فَلَمَّا قَدِمْنَا عَلَى الأَنْصَارِ إِذَا قَوْمٌ تَغْلِبُهُمْ نِسَاؤُهُمْ ، فَطَفِقَ نِسَاؤُنَا يَأْخُذْنَ مِنْ أَدَب نِسَاءِ الأَنْصَار) (صحیح بخاری، ج7 ص 28 حدیث 5191) جایگاه اجتماعی زنان در نزد پیامبر جایگاه قابل قبولی داشتند. زنانی مانند ام‌حکیم و عاتکه که حتی در جنگ احد شرکت کرده و به تشویق سپاهیان دشمن پرداخته و به آنان روحیه داده بودند پس از فتح مکه به نزد پیامبر آمدند و برای شوهرانشان امان گرفتند! عِکرَمه فرزند ابو‌جهل از بدترین دشمنان پیامبر بود. (الاستیعاب ج 3 ص 1083) او یکی از کسانی بود که در جنگ خندق همراه با عمرو بن عبدود از قسمت باریک خندق پرش کرد و به سوی اردوگاه مسلمانان آمد و رجزخوانی کرد و پس از کشته شدن عمرو بن عبدود به دست حضرت علی (ع) از معرکه گریخت. (البداية و النهاية، ج‏4، ص: 106) او در جنگ بدر نیز از سران سپاه کفر بود و بعد از شکست در جنگ بدر، برای تحریک مردم مکه به شرکت در جنگ احد، تلاش زیادی کرد. (دلائل النبوة ج3 ص 224) در جنگ احد نیز از فرماندهان سپاه دشمن بود. (شرح ابن ابی الحدید ج 14 ص 231) وقتی مکه فتح شد و پیامبر بلال را برای اذان گفتن به بام کعبه فرستاد، همین عکرمه بود که بانگ برآورد: خوش به حال پدرم ابوالحکم [که مُرد و] صدای این برده را بر بام کعبه نشنید! (المغازى، ج‏2، ص: 738) او یکی از چهار مردی بود که پیامبر بعد از فتح مکه آنان را نبخشید و فرمود که حتی اگر به پرده کعبه هم آویزان شده باشند، باید کشته شوند. (اسد الغابة ج 2 ص 195) برای همین پس از فتح مکه به یمن گریخت، اما همسرش ام حکیم که او نیز از نیروهای دشمن در جنگ احد بود (اسد الغابة ج6 ص 322)، در روز فتح مکه مسلمان شد و به نزد پیامبر آمد و از ایشان خواست که عکرمه را ببخشد. پیامبر نیز به وساطت این زن، عکرمه را که قرآن او را از ائمه‌الکفر نامیده بود، (توبه: 12) امان داد! او به سوی یمن شتافت. همسرش را یافت و به او گفت: من از نزد بخشنده‌ترین، نیکوکارترین و برترین مردم به سویت آمده‌ام و از او برایت امان گرفته‌ام و ... (بحار ج 21 ص 143 و 144) 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared
حارث بن هشام، عموی عکرمه نیز یکی از دشمنان مهم پیامبر بود. وقتی عیاش بن ابی ربیعه اسلام آورد و می‌خواست از مکه به مدینه هجرت کند، همین حارث بود که همراه با ابوجهل او را تعقیب کردند و به مکه بازگرداندند و آن قدر شکنجه‌اش کردند که فریب خورد و دست از اسلام کشید. برخی گفته‌اند که آیه 10 سوره عنکبوت هم درباره آنان نازل شده است. (البدء و التاريخ، ج‏4، ص: 168 و مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏8، ص: 429) حارث را هم ام‌هانی؛ دختر ابوطالب، پناه داد و از پیامبر خواست که او را ببخشد. (الاستیعاب ج 1 ص 302) عاتکه دختر ولید بن مغیره پس از فتح مکه به نزد پیامبر آمد و برای شوهرش صفوان بن امیه از پیامبر امان گرفت. (أسد الغابة، ج ‏6، ص: 419) صفوان نیز از دشمنان درجه یک پیامبر و یکی دیگر از فعالان جنگ بدر و احد بود که برای تحریک مردم مکه به شرکت در جنگ احد، تلاش کرد. (دلائل النبوة ج3 ص 224) او از اصلی‌ترین محورهای سپاه دشمن در جنگ خندق بود. گفته‌اند صفوان یکی از مردانی بود که پیامبر پس از فتح مکه آنان را نبخشیده و فرموده بود که حتماً باید کشته شوند. (تاریخ‌نامه طبری ج 3 ص 260) او در فتح مکه از مکه گریخت، اما همسرش که مسلمان شده بود نزد پیامبر آمد و برای‌اش امان گرفت. بخشیده‌شدن چنین جنایتکارانی با وساطت یک زن نومسلمان، از سویی نشانه این است که پیامبر تا چه حدی مهربان و دست‌یافتنی بود و از سوی دیگر نشانه جایگاه ارزشمندی است که زنان در نزد پیامبر داشتند و به موجب آن می‌توانستند در خود آن‌قدر شرافت و ارزشمندی بیابند که برای غیرقابل‌بخشش‌ترین جنایتکاران نیز امان بگیرند. پی‌نوشت 1. ن ک: صحیح بخاری، ج7 ص 28 حدیث 5191). 2. الكافي ج : 5 ص : 326 و 327 بَابُ فَضْلِ نِسَاءِ قُرَيْش‏. 3. مکارم الاخلاق طبرسی ص 216 و 217. 4. مستدرك‏الوسائل ج : 14 ص : 250. 5. صحیح بخاری ج3 ض 63 حدیث 2105. 6. صحیح بخاری ج 3 ص 133 حدیث 2468. 7. سبل‏الهدى،ج‏9،ص:137 بخاری ج 1 ص 32 حدیث 101. 8. أسدالغابة،ج‏6،ص:19 و الاستيعاب،ج‏4،ص:1788. 💯 کانال استاد محمد عشایری منفرد (حفظه الله) 🆔https://eitaa.com/ashayerimonfared