eitaa logo
🇮🇷 رسانه تخصصی فقه و احکام 🇵🇸
6هزار دنبال‌کننده
3.4هزار عکس
478 ویدیو
25 فایل
✔️سبک نوین پاسخگویی به سوالات شرعی ✔️ارسال سوالات #احکام از طریق آیدی زیر: @Pasokhgoo_ahkam ❌ #تبادل پیام ندین❌ لینک گروه اقایان https://eitaa.com/joinchat/899350551C822ecf2997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔻🔻🔻🔻🔻🔻🔻 ♦️ ❓سؤال: اگر با که دارد، کند آیا قبل یا بعد از ، دختر بر این مرد می باشد؟ آیا دختر بر دوم محرم است؟ 🔴 پاسخ: 👇🌺 🌺 امام خامنه ای: با تحقق دخول اين مرد به دختر آن زن محرم مى‌گردد و بدون دخول محرميتى حاصل نمى‌گردد؛ - با پدر شوهر دوم - محرم نمى‌باشد. [1] 🌺 آیت الله مکارم: به طور کلي اگر مردي با زني که دختر دارد ازدواج کند تنها در صورتي با آن دختر محرم مي شود که با مادرش نزديکي کند. نحوه محرميت آن مرد با نوه هاي دختري و پسري آن نيز به همين شکل است. البته با عروس هاي زن از شوهر سابق محرم نيست. [2] 🌺 آیت الله سیستانی: شوهر مادر بعد از دخول، با دختر محرم است ولى پدر او محرم نیست. [3] 🌺 آیت الله وحید: اگر زنى را عقد كند و با او نزديكى نمايد، دختر و نوه دخترى و پسرى آن زن هرچه پايين روند چه در وقت عقد باشند يا بعد به دنيا بيايند، به آن مرد محرم مى شوند. اگر با زنى كه براى خود عقد كرده نزديكى نكرده باشد، تا وقتى كه آن زن در عقد او است نمى تواند با دختر او ازدواج كند. ولی تا نزدیکی نکند به دختر او محرم نمی شود و دختر به پدر شوهر مادرش (که دختر از آن شوهر نیست) محرم نمی باشد. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اگر مرد با زنی که از شوهر دیگر دختر دارد ازدواج کند؛ بعد از دخول؛ دختر آن زن برای شوهر دوم برای همیشه محرم می شود و قبل از دخول محرمیت دختر نسبت به شوهر دوم حاصل نمی شود. [5] ——————————— 🔸 پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 287763. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405140047. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 135421871865. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 56172. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 48278. 🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
حکم شرعی لباس روشن
🌸🌸🌸🌸🌸 🍃🌸 🍃🌺 امام على عليه السّلام فرموده اند: پوشيده و محفوظ داشتن مايه بيشتر و دوام اوست. ✅ منبع: غرر الحكم(5820) 🍃 پاسخ شرعی: 👇👇 "پوشیدن لباس یا جوراب با رنگ های روشنی که باعث جلب توجه نامحرم و انگیز است، در برابر حرام است." "رنگ خاصّی در حجاب شرط نیست؛ بلکه باید باعث جلب توجه نامحرم و تحریک آمیز نباشد؛ ولی در هر صورت برترین نوع حجاب است." ✅ منبع : «احکام مصور پوشش بانوان»، اطلس تاریخ شیعه، 1391، ص 98. 🌸🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 41 👇 در حال نماز انسان نباید به دیگری سلام کند و اگر دیگری به او سلام کند: گزینه 1⃣: واجب است جواب او را بدهد. گزینه 2⃣: باید طوری جواب دهد که سلام مقدم باشد مثلا بگوید السلام علیکم یا سلام علیکم و نباید علیکم السلام بگوید گزینه 3⃣: در حال نماز نباید جواب سلام را بگوید گزینه 4⃣: الف و ب صحیح است . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،16 شهریور ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⏹⏹⏹⏹ ◀️ اشتباه در تشخیص امام جماعت و اقتدا به نیت شخص خاص *⃣ ❓سوال: اگر به نیت شخص در نماز جماعت اقتدا کنیم و بعدا مشخص شود که شخص دیگری امام بوده، نماز صحیح است؟ ✅ پاسخ: ⬇️⬇️ ✳️ امام خامنه ای: اگر امام جماعت باشد، نماز جماعت صحيح است و اگر عادل نباشد، در صورتی که به نماز اضافه نکرده باشد نمازش صحیح و فرادا است. [1] ✳️ آیت الله مکارم: در صورتی که نیت او امام بوده مانعی ندارد. [2] ✳️ آیت الله شبیری زنجانی: نماز جماعت صحیح است مگر قصد جماعت را به امامت نفر اول کند. [3] ✳️ آیت الله وحید: نمازش صحيح است در صورتى كه كارى كه نماز فرادى را اگر چه باطل مى كند ـ مثل زياد كردن ـ انجام نداده باشد. [4] ✳️ آیت الله فاضل: اگر به نیت به عنوان امام به نماز جماعت اقتدا کند و در وسط نماز متوجه شود که امام جماعت کسی دیگر است. اگر کسی که پیش نماز است، عادل باشد نمازش با جماعت صحیح است، اما اگر عادل نباشد در این صورت نماز جماعت باطل است . [5] —------------— ◀️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 516475. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405140051. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 12525. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9303665. ================ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام ▶️ https://eitaa.com/ask_ahkam
دست دادن به نامحرم
🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam 🔷 ❓‌آیا دست دادن به خواهرزن و نگاه به او جایز است؟ 🍃🌺 روایت: احمد بن ابی نصر بزنطی (که از اصحاب عالیقدر امام رضا -علیه السلام - است) می گوید ازحضرت امام رضا علیه السلام سؤال کردم آیا برای مرد جایز است که به موی خواهر زنش نگاه کند؟ 🍃🌺 فرمود: «خیر.» گفتم پس خواهر زن و بیگانه یکی است؟ 🍃🌺 فرمود «بله.» (وسائل جلد 3، صفحه 25) 🔷 پاسخ: 👇👇 ✅ خواهر زن با داماد نامحرم است و حکم سایر افراد نامحرم را دارد. خواهر زن به داماد نامحرم است ولی چون خواهر او را براى خود عقد کرده است(دائم یا موقت)، تا وقتى که آن زن در عقد اوست نمىتواند با خواهر آن زن ازدواج نماید.[1] ✅ از آنجایی که خواهر زن به داماد نامحرم است، نگاه کردن جاهایی از بدن او که واجب است پوشانده شود، چه با قصد لذت و چه بدون آن حرام است.[2] ✅ نکته: در اسلام چیزی به نام نامحرم و نامحرم تر وجود ندارد و اشخاص یا محرمند یا نامحرم و رابطه خویشاوندی سبب کم شدن نامحرمی نیست. ===================== 🍃🌸 پی نوشت: 👇 [1] توضیح المسائل (المحشی للامام الخمینی)، ج2، ص 465، م 2390؛ بهجت، محمد تقی،جامع المسائل، ج 3، ص 454. [2] توضیح المسائل (المحشى للإمام الخمینی)، ج2، ص: 485، مسأله 2433. 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍃🌸 https://eitaa.com/ask_ahkam
🌺🍃🌸🍃🌺 🌷 برخاستن از قبل از رسیدن ❓سؤال: اگر پس از و قبل از رسیدن دست ها به زانو، امام جماعت از رکوع برخیزد، آیا نماز جماعت صحیح است؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 🔆 امام خامنه ای: اگر در حال رفتن به رکوع، امام جماعت از رکوع بلند شود، نمازش باطل است. [1] 🔆 آیت الله مکارم: اگر موقعى كه امام در ركوع است به او اقتدا كند و به ركوع رود و به ركوع امام برسد نماز او صحيح است، خواه امام ذكر ركوع را گفته باشد يا نه و ركعت اوّل او حساب مى شود، امّا اگر به ركوع امام نرسد نمازش را بطور فرادى تمام كند و بنابر احتياط واجب اعاده نمايد، همچنين اگر شك كند به ركوع امام رسيده يا نه. [2] 🔆 آیت الله شبیری زنجانی: بنابر احتياط نمازش باطل مى‌شود. در اين صورت بنابر احتياط مستحب ابتدا نماز را تمام كند و سپس دوباره بخواند. [3] 🔆 آیت الله وحید: اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و به ركوع امام برسد، اگر چه ذكر امام تمام شده باشد نماز و جماعتش صحيح است و يك ركعت حساب مى شود، امّا اگر به مقدار ركوع خم شود و به ركوع امام نرسد، نمازش باطل است. اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و به مقدار ركوع خم شود و شكّ كند كه به ركوع امام رسيده يا نه، نمازش باطل است. اگر موقعى كه امام در ركوع است اقتدا كند و پيش از آن كه به اندازه ركوع خم شود امام سر از ركوع بردارد، بايد با امام به سجده برود و ركعت بعد امام را ركعت اوّل خود قرار دهد و بنابر احتياط واجب بعد از متابعت امام بايستد و تكبير را به قصد قربت مطلقه ـ اعمّ از تكبيرة الاحرام و ذكر ـ بگويد. [4] 🔆 آیت الله فاضل: اگر به مقدار برای رکوع خم شوید که دست به زانو برسد، بعد ازآن امام از رکوع سر بلندکند نماز جماعت صحیح است. اگر به مقدار رکوع خم شود ولی رکوع امام را درک نکند یا شک کند که رکوع امام را درک کرد یانه، نماز جماعتش باطل است و نماز او به صورت فرادا صحيح است لذا آن را ركوع ركعت اول حساب كند و نماز خود را ادامه دهد هرچند احتياط مستحب اعاده اين نماز است. [5] —------------— 🔷 پی نوشت:⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 516475. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405140051. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 12525. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9303666. 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 41 👇 در حال نماز انسان نباید به دیگری سلام کند و اگر دیگری به او سلام کند: گزینه 1⃣: واجب است جواب او را بدهد. گزینه 2⃣: باید طوری جواب دهد که سلام مقدم باشد مثلا بگوید السلام علیکم یا سلام علیکم و نباید علیکم السلام بگوید گزینه 3⃣: در حال نماز نباید جواب سلام را بگوید گزینه 4⃣: الف و ب صحیح است . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،16 شهریور ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
⚪️ تکلیف نذر روزه در صورت ناتوانی از ادای آن 🔘 🔘 =============== ❓ سؤال: نذر کرده ام که از فردا تا سه روز روزه بگیرم ولی به دلیل جراحی، روزه ضرر دارد، اگر احساس کنم که ضرری ندارد می توانم نذرم را ادا کنم؟ 🔴 پاسخ: ⬇️⬇️ ♦️ امام خامنه ای: اگر را خوانده اید و نیز دارید که روزه برای شما ضرر ندارد باید به نذر خود عمل کنید.[1] ♦️ آیت الله مکارم: كسى كه مى داند روزه براى او ضرر دارد بايد روزه را كند و اگر روزه بگيرد صحيح نيست، همچنين اگر ندارد امّا احتمال قابل توجّهى مى دهد كه روزه براى او ضرر دارد، خواه اين احتمال از تجربه شخصى حاصل شده باشد يا از گفته طبيب ولی بنابر احتیاط واجب لازم است بعدا نذرتان را بجا بیاورید.[2] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: در صورتی که ندارید باید روزه بگیرید ولی اگر بعدا بفهمید روزه ضرر داشته است، روزه تان باطل است و باید بعدا قضا کنید. همچنین است اگر خوف ضرر دارید نباید روزه بگیرید بلکه باید بعدا قضا کنید. [3] ♦️ آیت الله فاضل: اگر در وقت نذر را با زبان نگفته اید، روزه گرفتن بر شما واجب نیست و عمل کردن به نذر واجب نمی باشد. اما اگر صیغه شرعی نذر را بازبان گفته باشید، در این صورت اگر روزه گرفتن ضرر دارد یا خوف ضرر باشد، نباید روزه بگیرید و بعد از خوب شدن عمل جراحی، سه روز به نیت قضای نذر؛ روزه بگیرید. اما اگر ضرر نداشته باشد باید روزه بگیرید و اگر احساس کردید که روزه ضرر دارد به روزه گرفتن ادامه ندهید. هم چنین اگر از الآن خوف و ترس ضرر باشد نباید روزه بگیرید.چون روزه گرفتن اگر ضرر داشته باشد حرام است. صیغه شرعی نذر آن است که این جمله را بازبان گفته باشید «برای خدا برمن است» که از فردا تا سه روز روزه بگیرم. اگر جمله «برای خدا برمن است» را با زبان نگفته باشد نذر شرعی محقق نشده و عمل کردن به آن واجب نیست. [4] —------------— ⚪️ پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 583700. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406250193. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 21710. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402742 . =============== ◽️ رساپه تخصصی فقه واحکام ◽️ https://eitaa.com/ask_ahkam
🔶◽️🔶◽️🔶◽️🔶◽️ مراسم_مذهبی در ❓⚪️ آیا گرفتن مذهبی و در و های مسکونی در صورت ابراز برخی اشکالی دارد؟ ◻️ پاسخ: ⬇️ ♦️ امام خامنه ای: اقامه چنین برنامه‌هایی از بهترین کارها و جزو مؤکد می‌باشد؛ ولی واجب است برگزار کنندگان مراسم مذهبی از و ایجاد برای همسایگان بپرهیزند، هر چند با کم کردن باشد. [1] ♦️ آیت الله مکارم: در قسمتهایی از مجتمع که مشترک بین تمام ساکنان می باشد با رضایت تمام ساکنان، برگزاری مجلس عزاداری و... مانعی ندارد اما به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. در قسمتهایی از مجتمع که خصوصی است برگزاری مجالس ذکر شده با رضایت آن محل مانعی ندارد البته به نحوی عمل نمایند که اسباب آزار و ناراحتی دیگران فراهم نشود. ضمنا شرکت در آن مجلس اشکال ندارد. [2] ♦️ آیت الله شبیری زنجانی: برگزاری مراسم های بیان شده در سئوال اگر از مصادیق اذیت و تضیع حق الناس محسوب شود جایز نیست. [3] ♦️ آیت الله وحید: استفاده از ملک مشاع و هرگونه در آن باید با اجازه همه آن باشد و الا جایز نیست و در ملک شخصی خودتان نیاز به اجازه کسی ندارید مگر اینکه در موقع فروش با شما شرط خاصی کرده باشند. [4] ♦️ آیت الله فاضل: اگر عزاداری یا عاشورا موجب اذیت و آزار ها شود جایز نیست، باید در جایی و طوری مجلس عزاداری یا جلسات قرآن یا مجلس زیارت عاشورا برگزار کنید که موجب اذیت دیگران نشود. نسبت به حق الناس مالی اگر هزینه و و و را که بابت مجلس عزاداری مصرف می‌شود پرداخت کنید اشکال ندارد. [5] —------------— 🔘 پی نوشت: ⬇️ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 588597. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9407140081. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 22362. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 11406. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402911. ================= ◽️ رسانه تخصصى فقه احكام ◽️ https://eitaa.com/ask_ahkam
کاشت ناخن توسط بانوان چه حکمی دارد و آیا میتوان با این نوع ناخن وضو گرفت و غسل کرد و نماز خواند ؟
🌿🌷🌿🌷🌿🌷🌿🌷 از قبل از ❓: آیا ناخن مصنوعی را باید قبل از غسل از میت جدا کرد یا انجام می شود؟ ⭕️ پاسخ: 👇👇 🌷 امام خامنه ای: ناخن مصنوعی مثل بقیه مانع ها باید برطرف شود و اگر قابل برداشتن نيست احتياط در اين است علاوه بر غسل، تيمم هم بدهند. [1] 🌷 آیت الله مکارم: چنانچه امکان جداسازي آن، به هنگام غسل و وضو نباشد، بصورت عادي، وضو يا غسل را انجام مي دهد. هرگاه روي آن بسته شده است و باز کردن آن ضرر و مشقت زيادي ندارد بايد جبیره را باز کرده و غسل دهند. در غير اين صورت، اطراف آن را بشويند و بنابراحتياط مستحب، روي جبيره را نيز مسح کند و اگر جبيره، نجس است يا نمي شود روي آن دست تر بکشند، پارچه پاکي را بر آن ببندند و دست تر روي آن بکشند. [2] 🌷 آیت الله سیستانی: هر چیزی که مانع رسیدن آب باشد باید برطرف سازند و غسل جبیره صحیح نمی باشد. [3] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: در صورت امکان باید مانع(ناخن مصنوعی) را از بدن میت جدا کنند ولی اگر امکان نداشت یا موجب آسیبی به بدن میت شود به صورت غسل جبیره غسل داده شود یعنی بقیه قسمت ها شسته شود و آن قسمت مسح شود. با امکان تیمم به صورت صحیح، غسل جبيره‌اى مشروع نيست. [4] 🌷 آیت الله وحید: ناخن مصنوعی و هر مانع دیگری را باید بردارند و بعد غسل دهند و الا غسل باطل است و غسل میّت، جبیره ای ندارد. [5] 🌷آ یت الله فاضل: در غسل میت، جبیره ذکر نشده و باید ناخن مصنوعی را از دست میّت بکنند و مانع غسل را بر طرف کنند سپس میّت را غسل بدهند. [6] —------------— ✅ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 576623. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406020039. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 382494. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20525. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10067. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402443. ================ ✅ رسانه تخصصی فقه واحکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam
△ طلاق گرفتن زن با فریب دادگاه و بدون اطلاع شوهر △ △ ©©©©©©©©©© ؟؟ سؤال: دوست من با دادن آدرس غلط به دادگاه و فریب آن از شوهرش طلاق گرفته و اکنون بعد از 2 ماه شوهر به زور وی را به خانه برده و دوستم از ترس قضیه طلاق را نگفته است، تکلیف رابطه زن و شوهری آن ها چیست؟ ★ پاسخ: ↓↓ ※※ امام خامنه ای: طلاق غیابی که ادعاء می کند مبهم است آیا وکالت داشته یا نداشته آیا طلاق خلع بوده یا رجعی آیا دراین دو ماه سه طهر تمام شده یا نشده؛ هچکدام معلوم نیست. [1] ※※ آیت الله مکارم: در صورتی که طلاق رجعی باشد مرد می تواند تا قبل از اتمام عده رجوع کند و اگر اطلاع پیدا نکرد و عده تمام شد حق رجوع ندارد مگر اینکه مجددا با هم عقد بخوانند. [2] ※※ آیت الله سیستانی: طلاق باطل است و آنها زن و شوهرند. [3] ※※ آیت الله شبیری زنجانی: در طلاقی که بر اساس وکالت از شوهر صورت می گیرد مهم این است که موضوع وکالت، محقق باشد و الا طلاق صحیح نیست. [4] ※※ آیت الله وحید: طلاق باید به وسیله شوهر یا وکیل شوهر باشد و الا صحیح نیست. [5] ※※ آیت الله فاضل: طلاقی که دوست شما با فریب دادن دادگاه و بدون رضایت شوهر گرفته باطل است و با شوهرش محرم است و باهم زن و شوهر هستند و رابطه بین شان حلال است و باید آن طلاق را نادیده بگیرد و به زندگی خود با شوهرش ادامه دهد. [6] —------------— ◎◎ پی نوشت: ↓↓ [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 576623. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406020039. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 382494. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20525. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10067. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402442. ————————————— ■ رسانه تخصصی فقه واحکام ☆ https://eitaa.com/ask_ahkam
مجلس غیبت بزرگترها
🌿🌿🌺🌿🌿🌸🌿🌿🌺🌿🌿 ✅ (عقد مجدد و نزدیکی قبل از اتمام حیض دوم) 🔷 سؤال: اگر خانمی پس از اتمام ازدواج موقت، در حیض دوم بعد از ۷ روز پاک شده و روز ۸ عقد کرده و روز ۹ لک بینی داشته باشد، آیا عقد باطل است؟ در صورت نزدیکی در روز هشتم، آیا حرمت ابدی حاصل می شود؟ ✅ پاسخ: 🔻🔻 🔷 امام خامنه ای: اگر ها قبل از روز تمام شود، است و اگر هم انجام شده است، محقق شده است و اگر ها از روز دهم عبور کرده است و عادت ماهانه هفت روز بوده است، عقد صحیح است و یا نزدیکی انجام نشده باشد، بعد از اتمام عده صحیح است. [1] 🔷 آیت الله سیستانی: اگر دوم با کسی دیگر بوده به احتیاط واجب عقد باطل است و نزدیکی موجب حرمت ابدی است ولی بعضی از عده را یک حیض می دانند می توانید با رعایت الاعلم فالاعلم به غیر رجوع کنید. [2] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: یک است لذا بعد از بوده است ولی باید مرجع زن و مرد هر دو نفر عده را تمام شده ببینند و گرنه ازدواجشان صحیح نیست. [3] 🔷 آیت الله فاضل: اگر در روز هشتم بخوانند و بعد از عقد باهم نزدیکی کنند و صورت بگیرد، در صورتی که در روز نهم لکه خون ببیند و قطع شود حکم را دارد و عقد شان باطل است و چون نزدیکی و دخول بعد از عقد صورت گرفته برای همیشه با همدیگر حرام شده اند و باید فورا از هم جدا شوند. اما اگر لکه بینی بعد از روز نهم تا بعد از روز دهم نیز ادامه پیدا کند، یعنی روز یازدهم نیز لکه خون ببیند، در این صورت اگر عادت زن در ماه های قبل کمتر از روزه بوده، لکه خونی که در روز نهم دیده است و عقد شان صحیح است و با هم حرام نمی شوند. اما اگر عادت هرماه 9 یا ده روز بوده در این فرض نیز عقد باطل است و باهم شده اند. [4] —------------— ✅ پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 568839. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 372508. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19276. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402070. """"""""""""""""""""""""""""" ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
🌿🌸🌿💐🌿🌺🌿💐🌿🌸🌿 به 🔷 سؤال: اینکه گفته می شود انتقال میت به غیر از جهت کراهت دارد آیا دفن در های مشاهد مشرفه مانند مشهد و قم نیز با فضیلت است؟ 🌷""""""""""""""""""""""""""""""🌷 ✅ پاسخ:👇 🌷 امام خامنه ای: انتقال میت به مشاهد مشرفه (حرم اهل بیت علیهم السلام) و اماکن مقدسه مانند قم، اشکال ندارد. [1] 🌷 آیت الله مکارم: تأخير دفن میت در صورتيكه موجب و او باشد جايز نيست اما در غیر اینصورت مانعی ندارد، هر چند مستحب است میّت را در نزدیکترین قبرستان دفن نمایند، مگر آن که قبرستان دورتر، از جهتى بهتر باشد، مثل این که افراد خوب در آنجا دفن شده اند، یا مردم براى بیشتر به آنجا مى روند. [2] 🌷 آیت الله شبیری زنجانی: بلی. [3] 🌷 آیت الله وحید: انتقال به مشاهد مشرفه و مواضع محترمه مستحب است و قبرستانهای فم و مشهد از مشاهد مشرفه نیست ولی از مواضع است و روضه های ائمه و امامزادگان جلیل القدر مشاهد مشرفه است. [4] 🌷 آیت الله فاضل: مستحب است میت به قبرستان دفن شود و بدون دلیل و عذر، تاخیر در دفن کراهت دارد و انتقال میت به جای دیگر اگر کرده باشد کراهت ندارد و بدون وصیت در صورتی که امتیاز در محلی که میت را انتقال می دهد نباشد و موجب تاخیر در دفن شود کراهت دارد. اما اگر انتقال میت در جایی باشد که از جهت امور معنوی امتیاز داشته باشد در هر جایی که باشد کراهت ندارد. تنها مشاهد مشرفه ملاک نیست، بلکه شهر یا مکانی که الله در آن قبرستان باشد کراهت ندارد. [5] —------------— ✅ پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590356. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406080219. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20936. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10282. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402542. """"""""""""""""""""""""""""""""""" ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام ✅ https://eitaa.com/ask_ahkam
ملاک برای یک بار شستن در وضو چیست؟
🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀🌿🍀 🍃🌸 و ادامه آن 🍀 سؤال: کسی که مسح از نیمه رها شده آیا می تواند ادامه مسح را انجام دهد یا باید پا را کرده و دوباره مسح نماید؟ 🍃🌺 پاسخ: 🔻 🌺امام خامنه ای: اگر ادامه همان مسح باشد و عرفاً یک مسح محسوب شود، می توا ند ادامه دهد. [1] 🌺 آیت الله مکارم: در فرض سوال می تواند مسح را از جایی که قطع شده ادامه دهد. [2] 🌺 آیت الله شبیری زنجانی: اشکال ندارد ولی نباید از خیسی قسمت مسح شده برای مقدار باقی مانده استقاده شود.. [3] 🌺 آیت الله وحید: می تواند از نیمه ادامه دهد. [4] 🌺 آیت الله فاضل: اتصال در مسح پا شرط نیست و لذا اگر کسی دستش از نیمه مسح پا رها شود می تواند از ادامه آن مسح را بکشد منتها لازم است که رطوبت قبلی مسح روی پا با رطوبت کف دست برای ادامه مسح مخلوط نشود و اگر کف دست رطوبت کافی برای کشیدن مسح دوباره باشد بهتر است جای مسح نیمه تمام را خشک کند و از اول مسح کامل تا برامدگی پشت پا بکشد. [5] —------------— 🍀 پی نوشت: 🔻 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 590356. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406080219. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 20936. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال: 10282. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402544. ================== 🍃🌸 رسانه تخصصی فقه واحکام 🍀 https://eitaa.com/ask_ahkam
💠 https://eitaa.com/ask_ahkam =_=_=_=_=_=_=_=_=_= 💠 سؤال: کسی که در تهران بوده در خود را برای ساخت خانه در آینده خریداری کرده است آیا باید خمس پرداخت نماید؟ 🔴 پاسخ: 👇 ✳️ امام خامنه ای: در فرض سؤال اگر زمین جهت ساخت منزل مورد نیاز و در حد شأن عرفی تان باشد و از درآمد بین سال تهیه شده باشد، مشمول خمس نمی گردد. [1] ✳️ آیت الله مکارم: خمس ندارد. [2] ✳️ آیت الله سیستانی: اگر زمین موات باشد یعنی قبلا برای زراعت و ساختمان نشده است خمس ندارد ولی پولی که به عنوان خرید پرداخته است خمس دارد و اگر ان را قسطی خریده است باید قسطها را از پول خمس داده بپردازد و اما اگر پولی را قرض کرده و با آن خریده است لازم نیست قسطها را با پول خمس داده بپردازد. [3] ✳️ آیت الله فاضل: اگر برای سکونت به خانه نیاز دارید و برای ساختن خانه مسکونی زمین خریداری کرده اید، خمس ندارد. [4] —------------— ⭕️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 643872. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9501250058. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 468607. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 9500205 . =_=_=_=_=_= =_=_=_= 💠 https://eitaa.com/ask_ahkam
آب خارج شده از لباس در حال شستشو
#جواب_مسابقه چهل و یک 🔰 ✅ گزینه چهار برندگان این هفته کاربران محترم : 🎊 ابراهیم هادی 🎊مهدی 🌼 مشکلات با تشکر از همراهان همیشگی کانال🌷🙏 eitaa.com/ask_ahkam
◾️◾️◾️◾️ ◾️ شده توسط دختر شاغل ■ ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ➖◾️ سؤال: اگر دختر مجرد شاغلی با مبلغ پس انداز شده از درآمد بین سال، آپارتمان خریداری نماید، آیا به این خانه خمس تعلق می گیرد؟ 🔷 پاسخ: 👇 🔷 امام خامنه ای: در صورتی که بر پس انداز مذکور یا خانه‌ای که با آن خریده اید سال بگذرد خمس دارد. [1] 🔷 آیت الله مکارم: در صورتی که مازاد بر نیاز بوده و در حال حاضر و آینده نزدیک مورد نیاز و استفاده نیست خمس دارد. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: پس انداز شده اگر به (تاریخ اولین روز شروع به کار) برسد و زندگی نشده باشد خمس دارد. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: خمس دارد مگر تهیه خانه مورد نیاز و در شأن خود، به این در این زمان متوقف باشد و از راه دیگری - مانند قرض کردن- نتوانید آن را در موعدش تهیه کنید. [4] 🔷 آیت الله وحید: بله خمس دارد. [5] 🔷 آیت الله فاضل: اگر فعلا مورد نیاز نباشد و جزء زندگی شما حساب نشود بعد از گذشت سال خمس دارد. اگر پول برای خرید خانه که فعلا مورد نیاز شما نیست پس انداز کنیدبعد از گذشت سال، خمس دارد. [6] —------------— ◾️ پی نوشت: 👇 [1]. استفتاء اینترنتی پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، شماره استفتاء: 585296. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9406310160. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتا: 393374. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 21868. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله وحید، شماره سوال. [6]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9303666 ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️ ؛ یا ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ◾️ سؤال: شخصی از به می کند که تا اول آن شهر مسافت شرعی نیست لکن تا نقطه ای که مقصود اوست مسافت شرعی می باشد، آیا برای محاسبه مسافت شرعی اول شهر ملاک است یا نقطه ای که مقصود فرد می باشد؟ ◾️ پاسخ: 👇 🔷 امام خامنه ای: اگر برای نقطه خاصی سفر نکرده بلکه مقصود او خود شهر است، اول شهر ملاک است اما اگر نقطه خاصی مد نظر است مثلاً دوستی او را به منزل یا باغی که در داخل همان شهر است دعوت کرده، در محاسبه مسافت، همان نقطه باید در نظر گرفته شود.[1] 🔷 آیت الله مکارم: ملاک در مسافت شرعی، آخرین خانه های شهر مبدأ تا اولین خانه های شهر مقصد می باشد. [2] 🔷 آیت الله سیستانی: ملاک مقصد نهایی در سفر است. [3] 🔷 آیت الله شبیری زنجانی: در فرض سوال که مقصد خود شهر نیست، باید مسافت تا منزل محاسبه شود نه خود شهر. [4] 🔷 آیت الله فاضل: و ملاک در مسافت شرعی فاصله بین دو شهر است یعنی اگر از آخرین خانه های شهر مبداء تا اولین خانه های شهر مقصد به مقدار مسافت شرعی نشود هرچند در داخل شهر مقصد تا نقطه ای که مقصود او است به مقدار مسافت شرعی برود حکم مسافر را ندارد و نمازش تمام است. [5] —------------— 🔷 پی نوشت: 👇 [1]. پایگاه اطلاع رسانی آیت الله خامنه ای، احکام روزانه. [2]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله مکارم، کد رهگیری: 9405120239. [3]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله سیستانی، کد استفتاء: 374736. [4]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله شبیری زنجانی، شماره سوال: 19596. [5]. استفتاء اينترنتی پايگاه اطلاع رسانی حضرت آيت الله فاضل لنکرانی، کد رهگیری: 9402195. ¤¤¤¤¤¤¤¤¤¤ ◀️ رسانه تخصصى فقه واحكام 🔷 https://eitaa.com/ask_ahkam
⁉️ 42 👇 اگر در جایی که باید نماز را بلند بخوانیم عمدا و یا سهوا آهسته قرائت کنیم چکونه خواهد بود: گزینه 1⃣: اگر عمدا آهسته قرائت کنیم نمازمان باطل می شود، اگر سهوا باشد اشکالی ندارد. گزینه 2⃣: اگر عمدا یا سهوا آهسته قرائت کنیم نمازمان باطل می شود. گزینه 3⃣: نماز خواه آهسته خوانده شود و یا بلند خوانده شود، تفاوتی ندارد چون اصل بر خواندن نماز است گزینه 4⃣: اگر عمدا یا سهوا آهسته قرائت کنیم نمازمان باطل نمی شود. . . . 📩 لطفا فقط شماره گزینه صحیح را به آیدی @ask_ahkam3 ارسال کنید 📩 جوابهای ویرایش/ادیت شده قابل قبول نمی باشند🚫 ⏱مهلت ارسال گزینه: تا پایان روز جمعه ،23 شهریور ۹۷⏱ 🎁 به دو نفر که پاسخ صحیح را ارسال کنند به قید قرعه دو عدد کارت شارژ هدیه داده میشود 🎁 ☑️ کانال تخصصی فقه و‌ احکام 🆔 https://eitaa.com/ask_ahkam