eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
824 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🏴شهادت امام سجاد(علیه السلام) تسلیت باد 🏴 🏴@skquranir
❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊 ⁉️پرسش: محل ادراک و تفکر طبق ادبیات قرآن همان قلب صنوبری است که در سینه قرار دارد؟ ✍️پاسخ: لغت دانان متخصص در ادبیات قرآنی قلب را به چند معنی آورده اند: ❤️1- قلب به معنای خالص هر چیزی و برتر و شریف آن مثل قلب انسان. ❤️2- تغییر و تحول چیزی از حالتی به حالتی دیگر مثل تغییر لباس از رویی به روی دیگر. 🕊علمای لغت تصریح کرده اند که گاهی از عقل و یا روح تعبیر به قلب می شود. ✅قلب اولا برای خالص چیزی و ارزشمند و شریف آن گفته می شود و معنای دیگر ردّ چیزی از صورتی به صورت دیگر می باشد. معنای اول مثل قلب انسان و موجودات دیگر بخاطر اینکه خالص ترین و ارزشمندترین چیز در وجود انسان است. خالص و شریف هر چیز قلب اوست. ✅اصل معنایی دوم در قلب: برگرداندن لباس است. و یا برگرداندن و چرخاندن لب.(1) 🕊❤️قلب همان دل و روح است و گاهی برای قلب استعمال می شود. و از عقل هم تعبیر به قلب می شود. منظور از اینکه گفته می شود. کسی که قلب داشته باشد. یعنی عقل داشته باشد.(2) 💠 راغب می گوید: قلب چیزی برگرداندن آن از حالتی به حالت دیگر است. مثل قلب لباس که پشت و رو کردن آن است. اموری که چنین حالتی داشته باشند. از آنها تعبیر به قلب می شود. مثل روح، علم، و شجاعت و غیر آن مانند عقل. مثلا علم برگرداندن جهل به دانش است. و یا عقل برگرداندن جهل به دانایی است. و در همه اینها حالتی از تغییر است.(3) 👈با توجه به معنای قلب در نزد عرب مراد از قلب در قرآن چیزی که معروف در نزد ما می باشد نیست. بلکه آنهم یکی از مصادیق قلب است. و در واقع معنای حقیقی قلب روح می باشد. که شریف ترین و با ارزش ترین دارایی انسان است. علاوه بر اینکه قلب صنوبری که کار پمپاژ خون در بدن و رساندن آن به سلول های بدن را دارد محل ادراک نیست و از جنس مجردات است. بلکه کارش عملیاتی و جسمی است. و مراد از قلب برای ادراک در آیات قرآن مثل: «افلم يسيروا في الارض فتكون لهم قلوب يعقلون بها او ءاذان يسمعون بها فانها لا تعمي الابصار و لكن تعمي القلوب التی في الصدور» عقل های انسانی و فطرت آنها می باشد. 📚پی نوشت ها: (1) حسن مصطفوی؛ التحقیق فی کلمات القرآن، ج9، ص303. (2) ‏التحقیق فی کلمات القرآن، ج9، ص303. (3) مفردات الفاظ القرآن، ص681. (4) حج/ 46. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=32767 🏴 🏴@skquranir ❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊❤️🕊
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃 ⁉️پرسش: در مورد عالم برزخ، زنده شدن بعد از مرگ، زندگی برزخی و خیراتی که برای اموات هدیه می کنیم اطلاعاتی می خواستم. ✍️پاسخ را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56612 🏴 🏴@skquranir 🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: در شبانه روز 10 بار به خداوند مي گویيم «صِراطَ الَّذینَ أَنْعَمْتَ عَلَیْهِم». كسانی كه خداوند به آن ها نعمت داده است كيانند؟ و اين نعمت ها چيست؟ ✍️پاسخ: قرآن کریم در آیه ای دیگر افراد مورد نعمت خدا را چهار گروه معرفى مى‏كند: پيامبران، صديقين، شهداء و صالحين: «وَ مَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَ الرَّسُولَ فَأُولئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَ الصِّدِّيقِينَ وَ الشُّهَداءِ وَ الصَّالِحِينَ وَ حَسُنَ أُولئِكَ رَفِيقاً»؛ كسانى كه دستورات خدا و پيامبر را اطاعت كنند، خدا آنها را با كسانى قرار مى ‏دهد كه مشمول نعمت خود ساخته، از پيامبران و رهبران صادق و راستين و جانبازان و شهيدان راه خدا و افراد صالح، و اينان رفيقان خوبى هستند.(1) 💠در روایتی امام صادق (علیه السلام) فرمودند: مراد از قول خداوند در سوره حمد «صِراطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» یعنی پیامبر اسلام (صلی الله علیه و آله) و ذریه ایشان (اهلبیت علیهم السلام).(2) 🌿در روایت دیگری در تفسیر این آیه، از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) نقل شده: شیعیان و پیروان علی بن ابیطالب، کسانی هستند که خداوند با ولایت علی بن ابیطالب بر آن ها نعمت فرستاد، آن ها مغضوب و گمراه نیستند.(3) هم چنین در روایت دیگری امام صادق (علیه السلام) فرمودند: ما راه روشن، و صراط مستقیم به سوی خداوندیم، و ما از نعمت های خداوند بر خلائق هستیم.(4) 🌳علامه طباطبایی(ره) قائل است مقام اصحاب صراط مستقیم که خداوند بر آن ها نعمت داده، بالاتر از مؤمنان است. ایشان چنین می آورد: با توجه به آیات 68 و 69 سوره نساء، معلوم مى‏ شود اصحاب صراط مستقيم، يعنى (الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ)، قدر و منزلت و درجه بلندترى از درجه مؤمنين خالص دارند، حتى مؤمنينى كه دل ها و اعمالشان از ضلالت و شرک و ظلم، به طور كلى خالص است. لذا مؤمنين با اين كه فضائل والایی را دارا هستند، با این حال، در فضيلت كامل نيستند و هنوز ظرفيت آن را دارند كه خود را به (الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ) برسانند، و با پر كردن بقيه ظرفيت خود، همنشين با آنان شوند، و به درجه آنان برسند. بعید نیست آن بقیه ظرفیت وجودی که کامل شدنش باعث می شود اصحاب صراط مستقیم بالاتر از مؤمنان باشند، نوعى علم و ايمان خاصى به خدا باشد، چون در آيه «يَرْفَعِ اللَّهُ الَّذِينَ آمَنُوا مِنْكُمْ وَ الَّذِينَ أُوتُوا الْعِلْمَ دَرَجاتٍ»(5) دارندگان علم را از مؤمنين بالاتر دانسته، معلوم مى ‏شود: برترى (الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ) از مؤمنين، به داشتن همان علمى است كه خدا به آنان داده، نه علمى كه خود از مسير عادى كسب كنند. د👈ر نتیجه، اصحاب صراط مستقيم كه (أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ) به خاطر داشتن نعمتى كه خدا به ايشان داده، (يعنى نعمت علمى مخصوص)، قدر و منزلت بالاترى دارند، و حتى از دارندگان نعمت ايمان كامل نيز بالاترند (6) 💠نتیجه: مصداق اتم و اکمل «انعمت علیهم» پیامبران و معصومین (علیهم السلام) هستند و آن نعمت نیز مقام و علم مخصوصی است که خداوند به آن ها عطا فرموده است. 📚پی نوشت ها: (1) نساء/ 69. (2) تفسير نور الثقلين، ج ‏1، ص 23. (3) همان، ج ‏1، ص 24. (4) همان. (5) مجادله/ 11. (6) ر.ک: ترجمه تفسیر الميزان، ج ‏1، ص 49. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24098&page=3 🏴 🏴@skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋 ⁉️پرسش: از چه حشرات و جانوراني در قرآن کريم ياد شده است؟ ✍️پاسخ: در قرآن کریم نام حدود 35 حیوان آمده است. پرندگان و حشراتی که در قرآن از آنها نام برده شده، عبارتند از: سلوى = بلدرچین (بقره،57)، بَعوض = پشه (بقره،26)، ذباب = مگس (حجّ،73)، نحل = زنبور عسل (نحل،68)، عنکبوت (عنکبوت،41)، جراد = ملخ (اعراف، 133)، هدهد = شانه به سر (نمل،27)، غراب = کلاغ (مائده، 31)، ابابیل = احتمالا پرستو (فیل،3)، نمل = مورچه (نمل، 18)، فراش = پروانه (قارعه،4)، قُمَّل = شپش (اعراف،133) علاوه بر موارد فوق، نام حیوانات دیگری نیز در قرآن وجود دارد، چون: قرده = میمون (بقره،65)، بغال = استر (نحل،16)، غنم، نعجه، ضأن و معز = گوسفند (انعام ،143 ـ 146؛ ص، 23 ـ 24)، ذئب = گرگ (یوسف،15)، بعیر و جَمَل = شتر (یوسف،65 ؛ اعراف،40؛ ...)، قَسْوَرَة = شیر (مدثّر،51)، خَیْل و جیاد (جمع جواد) و صافنات (جمع صافنه) = اسب (نحل،8 ؛ ص،51)، بقر = گاو (بقره،70)، عِجْل = گوساله (هود،69)، حیّه = مار (طه،20)، ثُعبان = اژدها (اعراف، 107)، حمار و حمیر = اُلاغ (نحل،8 ؛ بقره،259؛ ...)، خنزیر = خوک (بقره،173)، کَلْب = سگ (اعراف،176)، ، نون و حوت = ماهى (انبیاء،87 ؛ کهف،63)، ضفادع = قورباغه (اعراف،133)، فیل (فیل، 105)؛ همچنین مى‌توان از بحیره، سائبه، حام و وصیله (مائده،103) به عنوان نام هایى براى اصنافى از شتر و گوسفند که در میان عرب جاهلى رایج بوده است نام برد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56116 🏴 🏴@skquranir 🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋🕊🦋
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda