eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
824 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🌱🌎🌱🌎🌱🌎🌱🌎🌱🌎 ⁉️پرسش: خداوند از هیچ چیز تاثیر نمی پذیرد و وقتی به چیزی می گوید "باش" بی درنگ موجود می شود. با توجه به آیات ذیل، چگونه کاری می تواند برای خداوند سخت تر از کار دیگری باشد؟ «أَ أَنْتُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمِ السَّماءُ بَناها» (نازعات/ 27) آيا آفريدن شما سخت ‏تر است يا آسمان كه خدايش بنا كرده؟ «فَاسْتَفْتِهِمْ أَ هُمْ أَشَدُّ خَلْقاً أَمْ مَنْ خَلَقْنا إِنَّا خَلَقْناهُمْ مِنْ طينٍ لازِبٍ» (صافات/ 11) از آنان سؤال كن آيا آفرينش آن ها سخت‏ تر است يا آفريده‏ هاى ديگر ما، كه انسان ها را از گل چسبناک آفريده‏ ايم؟ ✍️پاسخ اجمالی: این که خدا می فرماید اشد خلقا به نسبت به انسان ها است یعنی انسان با مشاهده آسمان ها و زمین و ظرایف و لطایف و نظم موجود در آن ها خود به خود اقرار به والا و برتر بودن خلق آن ها می کند ولی این به معنای سخت تر بودن خلقت آن ها برای خدا نیست چرا که تمامی موجودات امکانی در برابر خدا بالسویه بوده و خلق آن ها به محض اراده الهی صورت می پذیرد. ✍️پاسخ مشروح و کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=34039 🏴 🏴@skquranir 🌱🌎🌱🌎🌱🌎🌱🌎🌱🌎
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷 🌷💐🌷 💐🌷💐 💐🌷 💐🌷 🌷 💐 ⁉️پرسش: آیا در قرآن آیه ای برای احترام به عقل مردم آمده است؟ ✍️پاسخ: 💠عقل در دین اسلام از جایگاه ویژه ای برخوردار است تا جایی که یکی از منابع اربعه در شناخت احکام لحاظ شده است. دین ما نه تنها به مقابله با عقل و تعقل بر نخواسته بلکه به گونه ای شگفت آور به آن اهمیت داده تا آنجا که بیش از 900 بار واژه عقل و فکر و مشتقات آن در قرآن آمده است. 📖قرآن کریم با عبارت های مختلفی از عقل تجلیل کرده است و مردم را به تفکر در امور مختلفی امر کرده است که به قسمتی از آن ها اشاره می کنیم: 🍃1-خداوند انسان‌ را اشرف‌ و افضل‌ و برتر از اكثريت‌ آنان‌ قرار داده‌ است‌: «وَلَقَدْ كَرَّمْنَابَنِي‌ءَ ادَمَ... وَ فَضَّلْنا'هُمْ عَلَي‌' كَثِيرِ مِمَّنْ خَلَقْنَا تَفْضِيلاً» وجه این تمایز از نظر داشتن‌ عقل‌ و قدرت‌ انديشه‌ است‌. 🍃2- تعقل زیر بنای اصول دین. 🍃3-تشویق به تفکر در در قرآن و سنت 🍃4- حمایت قرآن از عقل در برابر عادات و رسوم اجتماعی 🍃5- حمایت از عقل در برابر اکثریت 🍃6- قرآن بدترین مردم را کسانی می داند که تعقل نمی کنند 🍃7- قرآن رسيدن‌ به‌ عمق‌ و كنه‌ معرفت‌ را مختص‌ صاحبان‌ تفكر و انديشه‌ قرار می دهد 🍃8-آیاتی که از تعقل و تفکر نکردن نهی می کند که همه گوشه ای از اهمیت عقل و تعقل انسانی در قرآن است. ✍️برای مطالعه پاسخ مشروح، به سایت مراجعه بفرمایید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31635 🏴 🏴@skquranir 💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷💐🌷
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂 🥀🍂🥀 🥀🍂🥀 🍂🥀 🥀🍂 🥀 🥀 ⁉️پرسش: «کل جبار عنید» خطاب به چه کسانی است؟! ✍️پاسخ: 🌾خاب از ماده خيبة (بر وزن غيبت ) به معنى از دست رفتن مطلوب است كه با كلمه نوميدى در فارسى تقريبا مساوى است. (جبار) در اينجا به معنى متكبر و گردنكش است، و در حديثى آمده كه زنى به حضور پيامبر آمد پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) دستورى به او داد، او سرپيچى كرد و و فرمان پيامبر را اجرا ننمود، پيامبر فرمود: دعوها فانها جباره: او را رها كنيد كه زن سركشى است. ولى كلمه (جبار) گاهى بر خداوند نيز اطلاق مى شود كه به معنى ديگرى است و آن (اصلاح كننده موجود نيازمند به اصلاح) و يا (كسى كه مسلط بر همه چيز است) مى باشد. 🍂كلمه (عنيد) در اصل از (عند) (بر وزن رند) به معنى سمت و ناحيه است، و در اينجا به معنى انحراف و گرايش به غير راه حق آمده است. و لذا در روايتى از پيامبر (صلى الله عليه و آله و سلم) مى خوانيم كه فرمود: "كل جبار عنيد من ابى ان يقول لا اله الا الله": جبار عنيد كسى است كه از گفتن لا اله الا الله ابا كند و در حديثى از امام باقر (عليه السلام) مى خوانيم "العنيد المعرض عن الحق": عنيد كسى است كه از حق روى گردان باشد. جالب اينكه (جبار) اشاره به صفت نفسانى يعنى روح سركشى است، و (عنيد) اشاره به اثر آن صفت در افعال انسان است كه او را از حق منحرف مى گرداند. 📚تفسیر نمونه ذیل آیه مربوطه. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=54554 🏴 🏴@skquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🥀🍂🥀🍂🥀🍂
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿 🌴🌿🌴 🌴🌿🌴 🌿🌴 🌴🌿 🌴 🌴 ⁉️پرسش: منظور از کلمه (جنبنده ای) در آیه زیر چیست؟ «وَ إِذَا وَقَعَ الْقَوْلُ عَلَيْهِمْ أَخْرَجْنَا لَهُمْ دَابَّةً مِّنَ الْأَرْضِ تُكَلِّمُهُمْ أَنَّ النَّاسَ كَانُوا بِآيَاتِنَا لَا يُوقِنُونَ» چون قول [عذاب] بر ايشان واجب گردد جنبنده‏ اى را از زمين براى آنان بيرون مى‏ آوريم كه با ايشان سخن گويد كه مردم [چنان كه بايد] به نشانه ‏هاى ما يقين نداشتند. ✍️پاسخ: طبق روایات متعدد و معتبری كه از رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه و آله) وارد شده این دابه، حضرت علی (علیه السلام) است. حتی خود ایشان لقب "دابه" را به امام علی (علیه السلام) دادند و فرمودند: كسی غیر از او شایسته این تعبیر نیست.(10) و هم چنین در روایات دیگری كه از اهل بیت (علیهم السلام) وارد شده آمده كه این "دابه" به عنوان نشانه و آیت الهی است، و كسی نیست جز امیرالمؤمنین علی (علیه آلاف التحیة و السلام). ✍️پاسخ کامل را در سایت مطالعه کنید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=20284&page=2 🏴 🏴@skquranir 🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿🌴🌿
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹 ⁉️پرسش: در قرآن مواردی هست که در مورد آموزش توسط خدا صحبت شده، مثلا: «رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» سؤال: خداوند به چه کس یا کسانی، چرا و به واسطه چه چیزی و چگونه آموزش می دهد؟ ✍️پاسخ: به نظر می رسد مراد شما آموزش غیر اکتسابی و خدادادی است. با این حساب، کسانی که مشمول این آموزش هستند انبیاء و اولیاء و مقربان الهی هستند. البته افراد عادی هم هستند که بر اثر کسب درجات و مقامات معنوی، به قابلیت و لیاقتی نائل شده اند که این عنایت به آن ها هم رسیده است. 🕊این گونه تربیت و تعلیم، به وسیله فرشتگان الهی، و یا الهامات الهی و عنایات غیبی است که کیفیت و چگونگی آن بر ما روشن نیست؛ مگر تا حدی که در روایات به آن اشاره شده باشد. ☀️امام علی (علیه السلام) می فرمایند: از همان لحظه ای كه پیامبر(صلی الله علیه و آله) را از شیر گرفتند، خداوند بزرگ ترین فرشته (جبرئیل) خود را مأمور تربیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) كرد، تا شب و روز او را به راه های بزرگواری و راستی اخلاق نیكو راهنمایی كند. و من همواره با پیامبر بودم، چونان فرزند كه همواره با مادر است.(1) 🍂روایت دیگر؛ یک یهودی از یهودیان شام و از عالمان یهود، آمد در مجلسی که اصحاب رسول خدا در آن بودند، از جمله حضرت علی (علیه السلام). آن یهودی رو کرد به ایشان و گفت: یوسف [در مسیر نبوت] سختی های فراق و جدایی، حبس در زندان، تنهایی و ترس را تحمل کرد. ☀️امام فرمودند: همین طور است. و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سختی های غربت، و فراق و جدایی از اهل و اولاد و اموال را تحمل کرد، و [به اجبار] از حرم امن الهی مهاجرت نمود. وقتی خداوند غم و حزن او را دید، رؤیایی مانند رؤیای یوسف و تأویل آن، به ایشان نشان داد و تحقق و صدق آن رؤیا را هم بر عالمیان آشکار نمود: « لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُونَ»(2).(3) 🌸با این بیان، این آموزش می تواند به صورت وحی، الهام، رؤیای صادقه، و ... از طرف خداوند، نسبت به افراد خاصی انجام شود که کیفیت و چگونگی و جزئیات آن برای ما قابل فهم و درک نیست. البته الهام و ... به افراد عادی ـ اگر بر آن آموزش صدق کند ـ می تواند از این مقوله باشد. 👈نکته مهم: القائات و الهامات می تواند بر افراد عادی هم وارد شود، ولی فرق الهام به افراد عادی، با الهام به معصومین در این است که معصومین اطمینان دارند که این القاء و الهام حتما از جانب پروردگار است، ولی غیر معصوم نمی تواند به این اطمینان برسد چرا که ممکن است وسوسه شیطان، القائات هوای نفس و ... باشد. 👈مطلبی دیگر؛ طريقه رسيدن به علم و حکمت را روايات و آيات قرآن كريم بيان كرده اند؛ در روايتی می خوانيم: «من عمل بما يعلم، ورّثه اللّه علم ما لم يعلم» هر كس به آنچه می داند عمل كند. خداوند آن چه را نمی داند به او ياد می دهد.(4) در آيات نيز می خوانيم: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّه»؛ هر كسی تقوای الهی پيشه كند خداوند علم و حكمت را به او آموزش می دهد.(5) نکته: نبايد چگونگی تعليم خداوند را با موجودات مادی قياس نمود. افزون بر این که تقوای الهی و عمل به قوانين و دستورات الهی موجب بالاتر رفتن رتبه وجودی هر انسانی می شود؛ هر انسانی كه رتبه وجويش بالا برود به نسبت رتبه جودی اش، صاحب حكمت و علم می گردد . 📚پی نوشت ها: (1) نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه 192 / 118. (2) فتح/ 27. (3) تفسير كنزالدقائق و بحر الغرائب، ج ‏6، ص 385. (4) التوحيد، الصدوق، ص 416. (5) انفال/ 29. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=18761 🏴 🏴@skquranir 🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹