eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
818 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🍃🌾🍃 ⁉️پرسش: آیا در مورد کنده شدن مو هم همین حکم وجود داره که اگه با درد باشه روح داره و مردار تلقی میشه؟ ✍️پاسخ: مو چنین حکمی ندارد و در هر دو صورت فرض شده (کنده شدن با درد یا بدون درد)، پاک است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=24836 🆔 @skquranir 🍃🌾🍃
🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷 ⁉️پرسش: خود آیه صراحت دارد که در هنگام جنگ با کفار، و نگفته در زمان پیامبر و نه معصوم ! یعنی شما می گویید که جنگ با کفار فقط در حضور معصوم باید صورت بگیرد؟ اگر معصوم کنیز گرفتن را اجازه ندهد، مخالفت با آیه قرآن است؟ ✍️پاسخ: آیه شریفه، گرفتن اسیر (کنیز) را اجازه می دهد، ولی این که در کدام جنگ اسیر بگیرید و در کدام نگیرید، بر عهده امام معصوم است. لذا آیه شریفه فقط حکم جواز را بیان فرموده، نه حکم وجوب، تا بگوییم در هر جنگی با کفار، باید اسیر گرفت و تخطی از آن حرام است. امام معصوم می تواند بنا بر مصالحی که تشخیص می دهد، در جنگ با کفار، اسیر (کنیز) نگیرند؛ و این مخالفت با آیه نیست. آیات جهاد در قرآن، ناظر به جهاد دفاعی هستند نه ابتدایی، لذا جهاد ابتدایی نیاز به اذن معصوم دارد و بدون آن مشروعیت ندارد. جنگ ابتدایی با کافر حربی، فقط با اجازه معصوم است و هم چنین اسیر گرفتن در آن نیز باید با اجازه معصوم باشد، ممکن است ایشان بنا به مصالحی اجازه ندهند. 👈مطلب دیگر این که معصوم مخالفت با قرآن نمی کند، و در این مورد نیز اگر دقت کنید، معصوم حکم الهی را تغییر نمی دهد، چرا که قرآن فرموده اسیر گرفتن زنان کفار و ازدواج با آنان اشکالی ندارد و جایز است، و نفرموده که واجب است، تا گفته شود رخصت امام معصوم در اسیر نکردن آنان، مخالفت با حکم الهی است. 💠حکم قرآن، حلیت (جواز) است نه وجوب؛ قرآن نگفته در هر جنگی که با کفار داشتید باید (واجب است) زنان را اسیر بگیرید و به ازدواج مسلمانان در بیاورید، بلکه قرآن فرموده ازدواج با زن شوهردار حرام است مگر زن کافری که در جنگ اسیر شده است. بنابر این، قرآن حکم به جواز داده، نه حکم به وجوب، لذا اذن امام معصوم، هیچ مخالفتی با حکم قرآنی ندارد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=24 🆔 @skquranir 🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷🌱🌷
🍁🌼🍁 ⁉️پرسش: آیا برای هدیه دادن به مادر و یا خواهر از پولی که به عنوان نفقه از همسر دریافت میکنم نیاز به اجازه همسر دارم؟ آیا رضایت ایشون لازمه؟ ✍️پاسخ: آنچه که همسر به شما می بخشد و یا نفقه ملک شما است می توانید استفاده کنید و یا هدیه بدهید و اجازه کسی در این باره لازم نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62397 🆔 @skquranir 🍁🌼🍁
🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫 ⁉️پرسش: چرا خدا از طرف خودش حکم صادر نموده و حق زن را نادیده گرفته و گفته تا اسیر شدی، از شوهرت طلاق گرفته ای؟ ✍️پاسخ: خداوند صاحب شریعت است و حق تشریع دارد، و همان طور که زن کافر به محض مسلمان شدن، از شوهر کافرش جدا می شود (در صورت ادامه شوهر بر کفر)، اسیر شدن زن کافر نیز حکم طلاق و جدایی از شوهر کافرش را دارد لذا پس از اسارت، زن بدون شوهر است و پس از عده می تواند ازدواج کند. لذا خداوند حق تشریع دارد و چنین تشریع فرموده که برای کافر بر مسمان هیچ تسلطی پذیرفته نیست و ازدواج زن مسلمان با مرد کافر، نوعی تسلط کافر بر مسلمان است، و خداوند فرموده: «وَ لَنْ يَجْعَلَ اللَّهُ لِلْكافِرينَ عَلَى الْمُؤْمِنينَ سَبيلاً»؛ خداوند هرگز كافران را بر مؤمنان تسلّطى نداده است‏. (1) 1.نساء، 141. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🆔 @skquranir 🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫🌿💫
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: یه وانتی ای هست که سیب زمینی میفروشه. یه سری از سیب زمینی ها که نصفه و نیمه هست رو مجانی میده به هرکی که بخواد. این سیب زمینی فروش آدم درستی نیست. هم کم فروشی میکنه. هم وقتی مشتری میگه یک کیلو بده عمدا دو کیلو میده بدون اجازه!! با این اوصاف آیا اون سیب زمینی های نصف و نیمه حرامه؟ اگه کسی ازش بگیره مشکل داره؟ ✍️پاسخ: اگر سیب زمینی ها برای خودش باشد و صاحب اختیار باشد اشکال ندارد، اما اگر صاحب کار داشته باشد بدون اجازه ایشان جایز نیست. 📚استفتا از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=62371 🌸 @skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸 ⁉️پرسش: اگر زن کافر ی از شوهرش جدا شد یعنی با رغبت جدا شده اما آیا زنی که اسیرشده با رغبت اسیر شده که شما فوری حکم طلاقش را می دهید؟ ✍️پاسخ: وقتی کسی جرمی مرتکب می شود، مسلما مجازات آن به میل و رغبت خودش نیست. کجای این منطقی و معقول است که دشمنی که علنی اقدام به مبارزه و کمک به کشتار مسلمانان می کند و تا آخرین لحظه هم بر عناد و دشمنی خود باقی مانده را پس از اسیر کردن، مجددا آزاد و رها نمود و هیچ مجازاتی برای او در نظر نگرفت؟!! انتظار دارید با چنین شخصی چگونه برخورد شود؟ انتظار ندارید که با تشکر از زحمات او، مجددا او را به شهرش برگرداند؟ لذا دشمنی و وارد جنگ شدن با مسلمانان، مجازات دارد؛ و اگر زن کافر اسیر شود یا باید کشته شود، و یا به کفار برگردانده شود، و یا بدون شوهر بماند و اجازه شوهر کردن نداشته باشد؛ اینها که یا غیر منطقی و یا ظالمانه است، لذا اسلام مناسب ترین راه را انتخاب کرده است که هم زنده بماند و هم شوهر داشته باشد و از طرفی مجازات دشمنی و مبارزه با اسلام را (با اسیر بودن) ببیند. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸
🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳 ⁉️پرسش: من و داداش کوچکم مغازه داریم که در آن مشغول کاریم. داداش کوچکم رفیقباز و ولخرجه و حتی سهم درآمد روزانه خودش رو خرج مواد مخدر میکنه با رفیقاش؛ و هیچ علاقه ای به پس انداز نداره. من الان دارم به نیت اینکه پولی برایش پس انداز کنم، روزانه از سهمش ۳۰/۰۰۰ هزار تومان بدون اینکه خودش بفهمه براش میزارم کنار. از طرفی خودم یک حساب دارم تو موسسه بانکی که ماهیانه مبلغی به عنوان سود سپرده به حسابم واریز میشه. الان این پولی را که روزانه از سهم داداشم براش گزاشتم کنار، ریختمش تو اون حساب بانکیم که سود بهش تعلق میگیره. الان من موقعه ای که بخوام پول داداشم رو بهش پس بدم باید سودی که بانک به اون پولش تعلق گرفته رو باید بهش بدم یا فقط اصل پول رو که براش پس انداز کردم رو باید بهش بدم؟ ممنون اگه بگین چه حکمی داره عمل من؟ ✍️پاسخ: 👌سوال شما بسیار سوال خوب و پر کاربردی است.یکی دیگر از موارد مشابه جریان شما پس انداز کردن پول شوهر توسط همسران در منزل است. در واقع سوال شما دو مرحله دارد : ✅1)ایا پس انداز کردن مال دیگران بدون اجازه و اطلاع انها جایز است. ✅2)ایا اگر اموال دیگران را در بانک و امور سود اور دیگری مانند ان سرمایه گذاری کردیم ایا سود حاصله مال صاحب پول است یا مال ما که تلاش کرده ایم و انرا به سوداوری زده ایم؟ 👈اما پاسخ سوال اول :پس انداز کردن مال دیگران: شخصی که اموال او را پس انداز میکنیم یا بالغ است و یا نا بالغ و اگر کسی که اموالش در دست ماست نا بالغ است طبیعتا این اموال را نباید به او بدهیم چون از نظر شرعی ،نابالغ ،محجور است یعنی حق تصرف در اموال خود را ندارد و دخل و تصرفاتش در اموال خودش نافذ نیست این شخص نابالغ هم یا فرزند ماست و ما بر او ولایت داریم (بعبارت دیگر پا ما پدر و پدر بزرگ پدری او هستیم ) و یا نه(یعنی یا غریبه ایم و یا اقوام هستیم ولی پدر و پدر بزرگ پدری او نیستیم): میدانید که فقط پدر و پدر بزرگ پدری بر فرزندان نابالغ ولایت دارند و دیگران ولایتی ندارند. بعبارت دیگر تصمیم گیری در مورد اموال نابالغین بعهده ی پدر و پدربزرگ پدری است که البته باید در صلاح او خرج او کنند یا برایش پس انداز کنند.) پس اگر اموال فرزند نابالغ در دست ماست: اگر پدر و یا پدر بزرگ پدری او هستیم حق پس اندازکردن اموال او را داریم و الا حق تصرف در اموال او را نداریم و باید مال انها را به یکی از این دو نفر(پدر و یا پدر بزرگ پدری او) بدهیم. ⁉️سوال :اگر فرد نابالغی پدر و پدر بزرگ پدری نداشت با اموال او چه کنیم؟ ✍️پاسخ :الحاکم ولی من لا ولی له : ولی فقیه و حاکم شرع ولی کسی است که ولی و سرپرست ندارد و البته حاکم شرع نیز شخص امینی را معین میکند تا با وکالت از طرف حاکم شرع بر امورات این فرزند نابالغ رسیدگی کند(قیم) پس باید ان اموال را به قیم این فرد نابالغ که از طرف حاکم شرع اجازه گرفته و قیمومت او را عهده دارشده و در واقع امین حاکم شرع بر اموال اوست بپردازیم و خودمان حق پس انداز کردن اموال او را نداریم چه مادر او باشیم و چه برادر او یا دیگر دلسوزان او. اما اگر ان فرد که اموالش در دست ماست بالغ است : هر چند فرزند ما باشد یا شوهر باشد ، بدون اطلاع او حق پس انداز کردن اموالش را نداریم ولو معتاد باشد و یا در تصمیم گیری های خود چندان عاقلانه اقدام نمی کند. 👈سوال دوم: اگر با وجود اینکه جایز نبوده ،ولی ما از روی جهل یا خدای نکرده معصیت اقدام به سرمایه گزاری بر روی پول های او کردیم و سود اوری داشت در این صورت این سود را چه باید کرد؟ ✍️جواب : این معاملات در اصطلاح فقه معاملات فضولی نام گذاری شده است: معاملات فضولی در صورتی صحیح است که ان کسی که بر اموال ولایت دارد به ان معاملات رضایت دهد؛ 🌱یعنی در مال نابالغین: پدر و پدربزرگ پدری ،و در صورت نبودنشان قیم رضایت دهد 🌴و در مال بالغین: خود ان شخص که مالک پولهاست( که فرض اینست که بالغ است) باید رضایت دهد به ان معامله ای که سود اوری داشته در این صورت ان معامله ی سود اور صحیح شده و سود را صاحب پول بتمامه مالک میشود؛ اما اگر کسی که بر پولها ولایت دارد و حق تصمیم گیری ان بعهده ی اوست به این معاملات که موجب سود اوری شده رضایت ندهد این معاملات باطل است و سود نیز در ملک سود دهنده برمی گردد.و دیگر تبعات باطل بودن ان نیز دامنگیر کسی که در پولها تصرف کرده خواهد بود. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59209 🌸 @skquranir 🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳🍃🌳
🍂🌻🍂 ⁉️پرسش: زنان و کودکان جرمشان چه بوده که باید اسیر و کنیز شوند؟!🍂🌻🍂 ✍️پاسخ: واضح است که صحبت در مورد هر زن کافری نیست! با کمی دقت روشن می شود که بین زنان کافری که با شوهر کافر و در کفر زندگی می کنند و تجاوز و تعدی به دیگران ندارند، و بین زنانی که علم دشمنی و جنگ را بر پا نموده و با مردان خود برای کشتن مسلمانان و به قصد نابود کردن اسلام، وارد جنگ شده اند، تفاوت زیادی است.🍂🌻🍂 💠اسلام با گروه اول کاری ندارد، ولی مجازات گروه دوم را اسیر شدن و به ملکیت درآمدن قرار داده است. لذا درست است که زنان جنگ نمی کرده اند ولی شرکت در جنگ که فقط به اسلحه دست گرفتن نیست. زنان، پشتوانه کافران در جنگ و به اصطلاح، پشت جبهه آنها بوده و همراه آنان برای مبارزه با مسلمانان از شهر خود خارج شده اند، و این روشن است که مشارکت در جنگ محسوب می شود.🍂🌻🍂 💫با کودکان چه برخوردی باید داشت؟ کشتن و یا زندان کردن آنها که ظالمانه است. لذا اگر صغیر هستند که همراه مادرانشان می مانند. و اگر کبیر هستند، که مانند سایرین با آنها رفتار می شود. این مجازات اگر چه مستقیما به خود آنها بر نمی گردد ولی انتخاب و سوء تدبیر والدین کافر آنها است که این کودکان را به این جا رسانده است.🍂🌻🍂 🌱در ثانی چه بسا راه مسلمان شدن آنها، به غیر از این متصور نبوده است. لذا ظلم مضاعف نیست. 🔹در این شیوه، کودکان در بین خانواده های مسلمان پخش شده و با آشنایی با تعالیم دینی، با اسلام آشنا می شدند. اسلام با بیان تعالیم خود در این زمینه، شیوه صحیح برخورد با آنها را به اعراب تعلیم می داده است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🍂🌻🍂
🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴 ⁉️پرسش: جهاد ابتدایی پس از فوت پیامبر با اذن معصوم زمان خود (به اعتقاد شیعه) که امام علی بود و در حضور و اذن و رضایت امام علی صورت گرفت پس امام علی را از این امر مبرا نکنید. سکوت علامت رضاست . سکوت بر جنایت مشارکت در آن است . استفاده از موهبات، شراکت در آن است. ✍️پاسخ: جنگهای زمان خلفاء، با اذن و اجازه امام علی(علیه السلام) نبوده است. امام (علیه السلام) نیز در دوران حکومت خود، جنگی با کفار نداشتند. لذا نمی توانید اینها را به معصوم نسبت بدهید. معصومین در آن جنگها شرکت نمی کرده و اجازه هم نمی دادند؛ شرائط تقیه هم جایی برای ابراز مخالفت نمی گذاشته است. مخالفت یعنی مخالفت با خلیفه، و حکومت چنین چیزی را بر نمی تابید. سکوت در شرائط عادی معنایش رضایت و تایید است ولی در شرائط تقیه چنین معنایی ندارد. هر نوع مخالفت معصومین به معنای مخالفت با خلیفه و حکومت محسوب می شده و برای حکومت قابل تحمل نبوده است. آن قدر شرائط بر ایشان تحمیلی بوده که حتی نمی توانستند مواهب حکومت را نپذیرند زیرا معنایش این بوده که به دیگران هم بگویند نگیرید، و این هم مخالفت با خلیفه و حکومت بوده است. وقتی معصوم مجبور است دخترش را به ازدواج کسی که نمی خواهد در بیاورد ولی ابراز مخالفت نکند، معلوم می شود که شرائط تقیه چه قدر سخت و شدید بوده است. بنا بر این، آن جنگها منتسب به معصوم نیست و اجازه و رضایت ایشان را نداشته، لذا مشروع نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴🍃🌴
🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊 ⁉️پرسش: در هنگام پس دادن قرض شرط کنیم که یک فاتحه ای برا رفتگانم بفرستد. آیا این نوع قرض دادن صحیح است؟ ✍️پاسخ: اگر منظور شما اینست که:صرفا پیشنهاد و درخواست فاتحه کنیم موقع قرض دادن یا پس دادن قرض، و هیچ گونه الزامی نباشد این جایز است. اگر منظور شما اینست که:موقع قرض دادن الزام کند که علاوه بر بازپرداخت اصل پول، فاتحه ای هم بخواند: این ربا و حرام است. و اگر منظور شما اینست که:موقع بازپرداخت قرض الزام کنیم به خواندن فاتحه: این هم جایز نیست چون قرض گیرنده باید بدون هیچ قیدو شرطی قرض خود را ادا کند و اگر شرطی هم بکند الزامی برای قرض دهنده ندارد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58985 🌸 @skquranir 🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊🌷🕊
🍂🥀🍂 ⁉️پرسش: چرا خدا باید اجازه بدهد همان دوره پیامبر اسلام چنین حکم غیر انسانی (اسیر و کنیز گرفتن) پیاده شود؟ ✍️پاسخ: آن زمان موضوع عبد و کنیز، اصلا غیر انسانی نبوده، بلکه یکی از پایه های ساختار نظام اقتصادی آن زمان را تشکیل می داده است، به گونه ای که اسلام با ورودش به آن سرزمین، اگر می خواست آن را تعطیل کند، موجب اختلال نظام می شد و کسی چنین چیزی را نمی پذیرفت.🍂🥀🍂 تقریبا شبیه این است که کسی اکنون بخواهد مالکیت خصوصی را ممنوع اعلام نماید. بنا بر این، اسلام مبدع و آورنده چنین موضوعی نبوده بلکه موضوع عبد و کنیز، در آن زمان کاملا عادی و متعارف بوده و نمی شده یکمرتبه آن را تعطیل نمود.🍂🥀🍂 اسلام آورنده و مبدع برده داری نیست و چون نمی توانست یکجا و یکمرتبه آن را بر دارد، با تشریع احکام و به تدریج، دایره آن را محدود و کوچک نمود، و در فرصتهای مختلف نیز توصیه به آزاد کردن آنها کرده است. اسلام با بیان احکام برده داری و توصیه های بسیار در آزادسازی آنها ـ حتی در ادای کفارات ـ و تشریع احکامی که سرانجام به آزاد شدن برده منتهی شود، مسیر برچیدن برده داری را طی نموده است.🍂🥀🍂 👈اما مجازات اسیر و کنیز شدن زن کافر: بالاخره چنین زنی چگونه باید مجازات شود؟ یا باید به محیط کفر برگردانده شود، که این برخلاف اصول تربیتی اسلام است. یا در همان محیط اسلام، آزاد باشد، که این عادلانه نبوده و لازمه اش این است که هر مجرمی اطمینان داشته باشد که مجازات نمی شود.🍂🥀🍂 یا باید کشته شود، که این ظالمانه است. یا باید اسیر بماند و برای همیشه بدون شوهر بماند، این هم ظالمانه است. یا باید در جایگاه کنیز، به زندگی ادامه داده و اجازه ازدواج هم داشته باشد. افزون بر این که زندگی در کنار مسلمانان باعث آشنایی او با اسلام می شود و فرزندی هم اگر از او متولد شود مسلمان است.🍂🥀🍂 با توجه به این دو مطلب، چنین حکمی با فضای موجود آن زمان منافات نداشته، و با توجه به موارد مجازات، این حکم مناسب ترین راه برخورد با زن کافری است که بر علیه مسلمانان اقدام به جنگ کرده است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🏴 @skquranir 🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀🍂🥀
🌷🕊🌷 ⁉️پرسش: در نهج البلاغه دیده می شود که حضرت علی(علیه السلام)، عمر را راهنمایی می کند که چطوری به ایران حمله کند. حتی داریم که امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) هم در جنگ زمان عثمان با ایرانیان شرکت داشته اند! در زمان خلافت خود امام علی هم ایرانیان کشتار می شدند! در هیچ حدیثی هم نداریم که امام علی (علیه السلام) این جنگ با ایرانیان رو محکوم کرده باشه حتی زمان خلافت خودش که قدرت دست خودش بود. این جا که دیگر حکومت اموی و عباسی نیست که تقیه باشد و بترسد حرف بزند! ✍️پاسخ: چند نکته: ✅1. ممکن است معصوم با اصل جنگ مشکلی نداشته باشد ـ زیرا حکومت ایران مانع رسیدن تبلیغ اسلام می شد ـ ولی نوع روش و برخورد، مورد رضایت ایشان نبوده است. به بیان دیگر این که، حالا که حاکمیت، حرف شنوی ندارد و می خواهد حمله کند، پس بهتر است به گونه ای باشد که منفعت اسلام بیشتر تامین می شود، لذا اگر چه جنگ مشروعیت ندارد ولی پیروز شدن مسلمانان بهتر از شکست خوردن آنها است. ✅2. حضور امام حسن و امام حسین(علیهما السلام) در جنگ با ایران را فقط طبری نقل کرده که آن هم اطمینان آور نیست زیرا: اولا: تاریخ طبری از اغلاط تاریخی ـ و گاه با اهداف خاص مذهبی ـ خالی نیست، و نمی توان به آن اعتماد كرد، مگر شواهد دیگری هم در آن قضیه وجود داشته باشد. ثانیا: در تاریخ آمده كه امیرالمؤمنین(علیه السلام) در جنگ های زمان خودشان ـ كه یقینا مراعات همه جوانب و احكام مقررات جهاد اسلامی می شده، به خلاف جنگهای خلفا كه احیانا تخلفاتی هم داشته است ـ امام حسن(علیه السلام) و امام حسین(علیه السلام) را هرگز به قلب سپاه دشمن نمی فرستاده و مراقب سلامتی آنها بودند. با این حال، چگونه ممكن است اجازه بدهند آنها در جنگ هایی شركت كنند كه اهداف و ارزشهای اسلامی با شوائب دیگری هم درآمیخته بوده است. ✅3. ادعای کشتار ایرانیان در زمان حضرت، گزافه و باطل است. ✅4. در زمان حکومت حضرت هم تقیه بوده است. حضرت حتی نتوانستند نماز تراویح را بردارند. و این خود نشان می دهد که شرائط تقیه چه قدر زیاد بوده است. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌷🕊🌷
🌿🥗🌿🥗 ⁉️پرسش: آیا اگر فردی بخواهد پولی به ما بدهد( مثلا هدیه یا دستمزد یا جایزه یا به طور مشروع قرعه کرده و به ما میدهد) لازم است از او بپرسیم این پولی که به ما میدهی از راه حلال به دست آورده ای یا حرام؟ اگر جواب منفی است آیا این اجماعی فقها است؟ چون احتیاط همیشه بهتر است. مراجع: آیات عظام وحید خراسانی_ سیستانی ✍️پاسخ: در هر معامله ای وظیفه ی ما آنست که در بازار مسلمین، بنا را بر صحت بگذاریم. یعنی بنا را بر این بگذاریم که کسی که جنسی را میفروشد واقعا مالک آنست و اگر به ما هدیه میدهد از راه مشروع و حلال بدست آورده است و در این مطلب در بین فقهای عظام اختلافی نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=59001 🌸 @skquranir 🌿🥗🌿🥗
🌾☀️🌾☀️🌾 🌾☀️🌾☀️🌾 ⁉️پرسش: آیا آیه گفته آن زنانی که در جنگ امده اند اسیر کنید، یا تمام زنان و کودکان آن قبیله را شامل می شود؟ در داستان بنی قریظه به نقل مورخان بر جسته اسلام مثل طبری همه مردان را کشتند و زنان و کودکان را هم فروختند و .... . این کودکان را چه کردند؟ مثل مادرشان قانون بردگی در مورد آنان اجرا می شد. ✍️پاسخ: چند نکته: ✅1. اسلام بر رسوم و آداب عرب وارد شده و خودش این رسم ها را تاسیس نکرده است. برداشتن رسوم و آداب هم به یکباره ممکن نیست و تالی فاسد دارد لذا ابتدا آنها را تعدیل و به تدریج علی القاعده کرده است. در آن زمان، عرب بر اساس نظام قبیلگی اداره می شده و با شکست رؤسای قبیله، کل آن قبیله ساقط می شده است. حضور زنان و کودکان نیز در جنگ طبق همین نظام قبیلگی بوده است؛ و اسلام نمی توانسته یکباره این نظام را بردارد بلکه آمده تا آن را تعدیل کند. بطور کلی اسلام اکثرا شیوه اصلاحی داشته و کمتر انقلابی و ضربتی بوده است. ✅👈2. داستان بنی قریظه هم که یک تک روایت است که در منابع شیعه هم نیست، و اشکالات اساسی بر این نقل وارد است، لذا چنین نقلهایی را نمی توان باور کرد. تعداد کشته شدگان را تا نهصد نفر هم گفته اند، مگر دو نفر می توانند در یک روز این همه را بکشند؟! اگر تعداد مردان بالغ آنها این مقدار بوده پس باید تعداد کل قبیله در حدود چهار هزار نفر باشد!!! مگر در آن زمان در مدینه و اطراف آن چند نفر زندگی می کرده اند که فقط چهار هزار نفر در این قبیله بوده اند؟! در بیان کشته شدن آنها هم نقلهای مختلفی بیان شده که حاکی از مخدوش بودن اصل ماجرا دارد. علاوه بر این ها، شیوه پیامبر(صلی الله علیه و آله) در موارد مختلف و جنگهای گوناگون دیده شده، و هیچ سازگاری با این داستان ندارد. ✅🔴3. مطالب را مخلوط با مطالب غیر واقعی بیان کردن موجب اثبات ادعا نمی شود. حتما توجه دارید که اسلام رابطه زناشویی با دختر را قبل از رسیدن به سن تکلیف و بالغ شدن، جایز نمی داند، و در این حکم فرقی بین کنیز و آزاده نیست. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌾☀️🌾☀️🌾
🍁💫 💫🍁 🍁💫 💫🍁 ⁉️ پرسش: خانواده ای درآمد خوبی نداشته و پدر، بیکار است، گاهی از روی زمین پول پیدا می کند و از آن برای خانه خورد و خوراک می گیرد آیا این پول حرام است؟ ✍️پاسخ: 🤲خداوند در رزق همه ی شیعیان امیرالمومنین(علیه السلام) وسعت قرار دهد. اگر آن پول یافت شده دارای نشانه باشد مثلا در کیف و مانند آن باشد باید یک سال شناسانده شود تا صاحبش پیدا شود ولی اگر از یافت شدن صاحبش قبل از تمام شدن سال مایوس شوید باید آن را صدقه دهید و اگر اصلا دارای نشانه نیست ملحق به مجهول المالک است و حکم مجهول المالک را دارد؛پس باید با اجازه ی حاکم شرع از طرف صاحبش صدقه داده شود و اگر یابنده پول خودش فقیر است می تواند (در دو مورد اخیر) 👈با اجازه حاکم شرع 👉بعنوان صدقه بردارد. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58905 🌸 @skquranir 🍁💫 💫🍁 🍁💫 💫🍁
⚡️🌴 ⚡️🌴 💫 ⚡️🌴 ⚡️🌴 ⚡️🌴 ⁉️پرسش: در بعضی آیات مثل آیه 5 و 29 سوره توبه، مسلمانان به شروع جنگ (ابتدایی) فرمان داده شده اند. آیا در جنگی که مسلمانان شروع کننده آن باشند، باز هم طرف مقابل حکم کافر حربی را پیدا می کند؟ ✍️پاسخ: ✅1. آیه 5 سوره توبه که در شأن مشرکان است به جهت پیمان شکنی و نقض صلح، و اقدام به کشتن افراد هم پیمان مسلمانان، لذا ناطر به جنگ ابتدایی نیست. آیه 29 سوره توبه نیز باید با شأن نزولش بررسی شود. در مجمع البیان آمده: اين آيه در وقتى نازل شد كه رسول خدا (صلی الله علیه و آله) دستور جنگ با روميان را صادر فرمود و به دنبال آن به جنگ تبوك رفتند. (1) می دانید که جنگ تبوک به دنبال فعالیتهای نظامی دولت روم بوده است. دولت روم سپاهی عظیم در نوار مرزی سوریه و حجازی گرد آورده و علاوه بر آن قبایلی از عرب را برای جنگ با مسلمانان آماده ساخته و حتی مقدمه سپاه او نیز به حرکت درآمده بود، که خبر آن به پیامبر(صلی الله علیه و آله) رسید و مسلمانان برای مقابله با او آماده شدند. لذا نمی توان از این آیه عمومیت فهیمد و گفت هر اهل کتابی را باید کشت. هیچ مذهب و هیچ فقیهی نگفته که اهل کتاب را هر جا دیدید باید با او وارد جنگ شوید و او را بکشید. اصلا شیوه برخورد پیامبر(صلی الله علیه و آله) و معصومین در طول تاریخ، شاهد محکمی بر این مطلب است. ضمنا گرفتن جزیه از اهل کتاب، برای جلوگیری از آیین آنها نیست بلکه جنبه سیاسی دارد تا آنها با دشمنان حکومت اسلامی متحد نشوند. ✅2. در کلام و نیز سیره پیامبر(صلی الله علیه و آله) هست که ایشان نمی خواستند شروع کننده جنگ باشند. لذا ابتدا در هر جنگی آنها را موعظه می کردند و حجتها را برای ایشان بیان می کردند تا اتمام حجت شود. لذا پس از اتمام حجت، اگر با این حال در مقابل معصوم بمانند و بجنگند، حربی محسوب می شوند. کافر حربی یعنی کسی که کمر به دشمنی با اسلام بسته و دست به اسلحه برده و می خواهد با مسلمانان بجنگد، البته جنگ ابتدایی با این کافر حربی هم اختصاص به زمان حضور معصوم دارد. 1.مجمع البيان في تفسير القرآن، ج‏5، ص 34. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir ⚡️🌴 ⚡️🌴 💫 ⚡️🌴 ⚡️🌴 ⚡️🌴
💐 💐 💐 💐 💐 ⁉️پرسش: حدود پانزده سال پیش یک تاکسی رو به مدت یک ساعت کرایه کردم و طی کردم که ساعتی فلان قیمت به او بدم و کارم حدود نیم ساعته تموم شد و به جای پرداخت کل پول فقط نصف اون رو پرداخت کردم( چون فکر می کردم این مدلیه ) در حالی که چند سال پیش سر کلاس فقه متوجه شدم که باید کل پولش رو میدادم و البته من به خاطر سن کم و عدم آشنایی با مسئله این اشتباه بزرگ رو مرتکب شدم حالا که میخوام برم قرضش رو بدم و ازش حلالیت بگیرم به خاطر اینکه اون آقا فامیل دورمون شده و به دو تا زندگی مربوطه که هر دو با هم حسابی دعوا دارند و اگر من برم و قرضم رو بدم به احتمال 99 درصد در زندگی چهار نفر یعنی دو تا خانواده حسابی دعوا و کتک کاری میشه( حداقل احتمال این امر بسیار بسیار زیاده) و چه بسا به پای طلاق هم برند. من چطور باید دینم رو ادا کنم؟ ✍️پاسخ: وقتی آن فرد را می شناسید باید پول را به ایشان بپردازید البته می توانید بطور غیرمستقیم و با واسطه و حتی بدون ذکر نام این پول را به دست ایشان برسانید. 📚استفتای شفاهی از دفتر مقام معظم رهبری در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57691 🌸 @skquranir 💐 💐 💐 💐 💐
🌱🌼🌱 ⁉️پرسش: حمله به ایران کاملا منطبق با سنت پیامبر بوده و هیچ فرقی نداشته که بگوییم علی با آن مخالف بوده! ✍️پاسخ: ادعای منطبق بودن حمله اعراب به ایران، با سنت پیامبر(صلی الله علیه و آله)، از همان ادعاهای بی پایه و اساس است. جنگهای زمان خلفاء، با اذن و اجازه معصوم نبوده است. معصومین در آن جنگها شرکت نمی کرده و اجازه هم نمی دادند؛ لذا نمی توانید اینها را به معصوم نسبت بدهید.🌱🌼🌱 یکی از عواملی که در لشگركشی اعراب به كشورهای همجوار ـ از جمله ایران ـ دخیل بود را می توان چنین اشاره کرد: دكتر حسن ابراهیم حسن در این باره می نگارد: محققاً، اگر توجه عربها به جنگهای خارجی معطوف نمی شد، ستیزه جوئی آنها مایه اختلافات و فتنه های داخلی می شد، و اساس دولت اسلامی را كه هنوز كاملاً استقرار نیافته بود، واژگون می كرد. (1) خلیفه مسلمانان را به جنگها تشویق می كرد، تا هم شكمهایشان را سیر بدارد و هم كاری برایشان فراهم بكند. (2)🌱🌼🌱 فرماندهی این جنگها نیز اكثراً بر عهده كسانی بود كه وجودشان در مدینه می توانست باعث ناآرامی شود؛ و می بینیم كه "عمر" فرماندهی سپاه مسلمانان در جنگ با ایران را به امیرالمؤمنین(علیه السلام) پیشنهاد می كند، كه آن حضرت از قبول آن سرباز می زند. (3)🌱🌼🌱 توجه داشته باشید که حیات معصوم ملاک نیست بلکه اجازه معصوم ملاک است. جنگهای اعراب و مسلمانان پس از پیامبر(صلی الله علیه و آله) به غیر از آن چهار سالی که حضرت علی (علیه السلام) حکومت داشتند را نمی توان به امام معصوم نسبت داد.🌱🌼🌱 1. تاریخ سیاسی اسلام، دكتر حسن ابراهیم حسن، ترجمه ابوالقاسم پاینده، ص 242. 2. بامداد اسلام، دكترعبدالحسین زرین كوب، ص 98. 3. تاریخ سیاسی اسلام، رسول جعفریان، ج 2، ص 319. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌱🌼🌱
💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺 ⁉️پرسش: وسایلی از یک ماشین افتاد و من آنها را برداشتم. و شک دارم از کدام ماشین افتاده بود. الان باید چه کنم؟ ✍️پاسخ: باید وسایل را به صاحبش برسانید اگر هم نمی توانید چنین کاری انجام دهید و ناامید هستید از رساندن آنها، احتیاطا 👈از دفتر مرجع خود اجازه بگیرید👉 و از طرف صاحبش، وسایل را به فقرا صدقه بدهید. 📚پی نوشت: استفتاء از دفاتر مراجع عظام تقلید در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57330 🌸 @skquranir 💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺💫🌺
🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾 ⁉️پرسش: تنها صلح معروفی که موجود است صلح حدیبیه هست که بین مسلمانان و مشرکان بسته شد و این صلح با درگیر شدن دو قبیله بت پرست بنی بکر و بنی خزاعه که یکی متحد مشرکان و دیگری متحد مسلمانان بود، از بین رفت. در واقع تنها یک صلح بوده است. ✍️پاسخ: صلح حدیبیه، صلح بسیار مهمی است، این صلح نه تنها مشکله حدیبیه را حل کرد، بلکه نزاع اساسی دائر در میان قریش و مسلمین را که از ابتداء دعوت اسلامی شروع شده بود پایان داد، زیرا یکی از مهمترین مواد پیمان صلح برقرار شدن آتش بس میان دو طرف، و پایان دادن حالت جنگ برای مدت ده سال بود.🌻 مطلب دیگر این که اگر چه بیشتر قبیله خزاعه دیر و در زمان فتح مکه مسلمان شدند ولی این گونه نبوده که تا آن موقع مسلمان نداشته اند بلکه از این قبیله در جنگ بدر، شهید داریم مانند ذوالشمالین، و بعد از آن و همچنین در جریان صلح حدیبیه گروهی از آنها مسلمان شده اند. واقدی در المغازی به اسلام آوردن آن ها قبل از صلح حدیبیه اشاره می کند.🌻 مطلب مهم، نقض پیمان صلح توسط مشرکان و هم پیمانان آنها و بازگرداندن شرائط جنگی است. قبیله بنی بکر با حمایت مشرکان، با شبیخون زدن به قبیله خزاعه که هم پیمان و متحد مسلمانان بودند تعداد 23 نفر از آنها را کشتند. لذا شروع جنگهای صدر اسلام یا با نقض پیمان و یا شروع جنگ از طرف مقابل و یا توطئه اهل کتاب با مشرکان و منافقان، بر علیه مسلمانان بوده است.🌻 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾🌻🌾
🌱🥗🌱 ⁉️پرسش: چند روزی هستش از اینترنت همسایه استفاده میکنم. چجوری میتونم جبران کنم و حلالیت بطلبم؟ البته نمیتونم برم و مستقیم حلالیت بخوام چون آبروم بد جور میره. میشه یه راهکاری ارائه بدین؟ ✍️پاسخ: باید محاسبه کنید (گرچه حدودی) که چه مبلغی را شما مصرف کرده اید و آن را به دست همسایه برسانید البته می توانید این کار را به صورت ناشناس بواسطه کسی یا واریز به حساب انجام دهید . 📚پی نوشت: استفتاء از دفتر آیت الله خامنه ای در قم http://www.askquran.ir/showthread.php?t=57279 🌸 @skquranir 🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗🌱🥗
🌳 🌳 🌳 ⁉️پرسش: شروع جنگ از دست درازی مسلمنان در جنگ بدر شروع می شود و آغاز جنگ را حضرت رسول با بستن راه بر قافله ی تجاری ابوسفیان کلید می زند. ✍️پاسخ: ✅1. آن چه در کتب تاریخ هم نقل شده این است که قبیله بنی بکر ـ که متحد با مشرکان بوده ـ با پشتیبانی و همکاری مشرکان(پخش اسلحه و ابزار جنگ) به قبیله خزاعه شبیخون زده و تعدادی از آنها را کشته است. قبیله خزاعه هم متحد و هم پیمان مسلمانان بوده و این اتحاد در زمان صلح حدیبیه برقرار شده و همه از آن مطلع و آگاه بودند. لذا این نقض پیمان از طرف مشرکان بوده و خود آنها هم می دانستند که نقض پیمان محسوب می شود ولی دیگر نتوانستند دخالت خود را مخفی کنند. ✅2. حمله به کاروانها هم صحیح نیست. پیامبر(صلی الله علیه و آله) گروهی را می فرستادند تا در مسیر کاروانهای قریش قرار گرفته و خود را نشان دهند تا قریش بداند که نباید به خانواده ها و اموال مسلمانانی که از مکه هجرت کرده اند تعرضی داشته باشد. و چنین کاری چندین مرتبه انجام شده، تا این که یکبار بدون اجازه پیامبر، برخورد نظامی شد و وقتی هم برگشتند پیامبر به آنها اعتراض نمودند و حتی غنائم آنها را قبول نکردند. اگر پیامبر قصد حمله نظامی داشتند می توانستند تعداد زیادی را همراه این گروهها بفرستند و یا این که لااقل یکبار حمله نظامی می کردند، ولی چنین نکردند. بنا بر این، هیچکدام از این ها برای برخورد نظامی نبود و برخورد نظامی هم نشد، بلکه فقط برای تهدید و آگاهی مشرکان از موقعیت مسلمانان بوده است. هدف، مصادره اموال کاروانها هم نبود زیرا چنین کاری نیاز به نبرد و جنگ داشت، که آن نیز مستلزم همراه داشتن افراد زیادی بوده، در حالی که می بینیم تعداد این گروهها اندک بوده اند. شاهد دیگر این که پس از جنگ بدر که در سال دوم هجری بود، تا سال هشتم که فتح مکه انجام شد، با وجود قدرت روزافزون مسلمانان، هیچ کاروانی مورد هجوم قرار نگرفت. 👈لازم به ذکر است که قریش با اموال و دارایی هایی که از مسلمانان در مکه به جا مانده بود و مسلمانان نتوانسته بوده آنها را همراه خود به مدینه ببرند، کاروانی بزرگ تشکیل داد و به تجارت رفت که در برگشت، مسلمانان آن کاروان که اموال آن، در ازای تجارت با اموال خودشان بود را گرفتند، که این هم مبارزه ای دفاعی می شود نه ابتدای به جنگ. لذا اموال قریش نبود بلکه اموال مصادره شده خودشان بود. ولی قریش با همین بهانه، جنگ بدر را به راه انداخت. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30884&page=25 🌸 @skquranir 🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳💫🌳
🌺🌿🌺🌿🌺 ⁉️پرسش: یه مهر توی کیفم پیدا کردم. اصلا نمیدونم از کجا اومده. احتمالا از یه جا برداشتم اشتباهی توی کیفم گذاشتم. فقط میدونم مال من نیست. به طور کلی با چیزی (با هر میزان ارزش مالی) که در میان وسایل ما پیدا شده و نمیدانیم یا به یاد نمی آوریم صاحب آن کیست، چه کنیم؟ ✍️پاسخ: مالى كه انسان پيدا مى‏ كند اگر نشانه ‏اى نداشته باشد كه به واسطه آن صاحبش معلوم شود احتياط واجب آن است كه از طرف صاحبش صدقه بدهد. اگر مالى پيدا كند كه نشانه دارد و قيمت آن از ٦/١٢ نخود نقره سكه‏ دار كمتر است، چنانچه صاحب آن معلوم باشد و انسان نداند راضى است‏ يا نه،نمى ‏تواند بدون اجازه او بردارد، و اگر صاحب آن معلوم نباشد، مى‏تواند به قصد اين كه ملك خودش شود بردارد، و در اين صورت اگر تلف شود، نبايد عوض آن را بدهد، بلكه اگر قصد ملك شدن هم نكرده و بدون تقصير او تلف شود، دادن عوض بر او واجب نيست. هرگاه چيزى كه پيدا كرده نشانه ‏اى دارد كه به واسطه آن مى‏ تواند صاحبش را پيدا كند اگر چه صاحب آن كافرى باشد كه در امان مسلمانان است در صورتى كه قيمت آن چيز به ٦/١٢ نخود نقره سكه ‏دار برسد بايد اعلان كند و چنانچه از روزى كه آن را پيدا كرده تا يك هفته هر روزى و بعد تا يك سال هفته‏ اى يك مرتبه در محل اجتماع مردم اعلان كند كافى است. 📚امام خمینی،توضیح المسائل،مسائل مالی را که انسان پیدا می کند(مطابق با نظر مقام معظم رهبری) http://www.askquran.ir/showthread.php?t=56930 🌸 @skquranir 🌺🌿🌺🌿🌺
🍃🥗🍃 ⁉️ پرسش: سایتی از طریق درج دیدارهای فوتبال لیگ های مختلف، اقدام به برگزاری مسابقه ی حدس نتیجه مینماید .. بدین صورت که شخص بازدید کننده سایت پس از ورود و ثبت نام و شارژ موجودی حساب خود، به حدس نتیجه ی مسابقه با کمک احتمالات و گزینه های موجود مینماید، لازم بذکر است ضریب افزایش هر کدام از احتمالات متفاوت میباشد.. سقف شارژ اولیه اعتبار حساب کاربری، جهت شرکت در یک احتمال 100ت و احتمالات متفاوت 200ت، میباشد، لطفا حکم مال بدست آمده از طریق شرکت در اینگونه سایتها را بفرمایید لطفا پاسخ دو تن از مراجع در این مورد را بفرمایید.. آقایان: :سید علی خامنه ای و مکارم شیرازی ✍️پاسخ: اطلاعی از عملکرد دقیق سایتی که بیان کردید، نداریم اما اگر مانند سؤالات زیر عمل می کند،👇 جایز نیست: ⚽️پيش‌بينى مسابقات ورزشى ⁉️سوال: به دليل علاقه به ورزش به خصوص فوتبال در پيش‌بينى بازى‌هاى ايرانى و خارجى شركت مى‌كنم و از بابت شركت كردن در اين مسابقه مقدارى پول مى‌پردازم و اگر تمام پيش‌بينى‌هاى اين بازى‌ها را درست انجام داده باشم، در ليست برنده‌ها قرار مى‌گيرم. مى‌خواستم بدانم كه اگر يك روز برنده شدم و در ليست گيرندگان جايزه قرار گرفتم، آيا پولى را كه به دست مى‌آورم مى‌توانم خرج كنم يا نه؟ ✍️جواب) عمل مزبور جايز نيست و نمى‌توان در جايزه تصرف نمود. ⁉️سوال: «توتو» به برگه‌هايى گفته مى‌شود كه در آن تيم‌هاى بزرگ فوتبال باشگاهى و ملى جهان ذكر شده و افراد آن برگه‌ها را تهيه كرده، برد و باخت‌ تيم‌ها را پيش بينى مى‌كنند و بابت آن پول مى‌دهند، هرچه مقدار پولى كه مى‌پردازند بيشتر باشد، مى‌توانند مبالغ مضاعفى را ببرند. شركت در اين پيش‌بينى با پرداخت پول چه حكمى دارد؟ پول حاصل از برنده شدن در آن حرام است يا حلال؟ ✍️جواب) اين عمل شرط‌بندى محسوب شده و در حكم قمار است و جايز نيست و دادن و گرفتن اين پول هم حرام است. پی نوشت: http://www.leader.ir/tree/view.php?p...tid=49&lang=fa http://www.askquran.ir/showthread.php?t=54243 🌸 @skquranir ⚽️🎺⛹🏻️‍♂️🏌️‍♂️🚴‍♂️⛷🏂🏹⛳️🏏🥊🤺🥋🏀
🔴💫🔴💫🔴 ⁉️سوال: پرنده ی ابابیل در سوره فيل چه نوع پرنده ای هست؟ ✍️پاسخ: 💠این‌ کلمه از الفاظ نادر است‌ و تنها یک‌بار در قرآن در سوره فیل که به داستان حمله سپاه فیل به مکه و نابودى آن‌ها به‌ وسیله گروهى از پرندگان پرداخته، به کار رفته‌ است:«وَ‌ أرسَلَ عَلَیهِم طَیراً أبابِیل؛ بر سر آن‌ها دسته‌دسته پرندگانى را فرستاد»(1) ابابیل به معنای دسته، دسته‌ها، گروه‌ها و گروه‌های پراکنده است. برخی مفرد آن را اَبّیل دانسته و برخی معتقدند که ابابیل جمعی است که مفرد ندارد و این نظر را به ابوعبیده و فرا نسبت داده‌اند(2) 🔹واژه ابابیل یک‌بار در قرآن «وَأَرْ‌سَلَ عَلَيْهِمْ طَيْرً‌ا أَبَابِيلَ» (3)به کار رفته است (4)ابابیل نام پرنده نیست. منظور قرآن از تعبیر «طَيْراً أَبابيل‏» پرندگانی است که گروه گروه از هر طرف به سوی اصحاب فیل آمدند و سپاهیان ابرهه را سنگباران کردند(5)در فرهنگ عامیانه فارسی ابابیل به خود پرندگان اشاره دارد نه معنای وصفی آن‌ها(6) 🦇درباه نوع، شکل و جزئیات مربوط به این پرندگان بین مفسران اختلاف است؛ بیشتر مفسران ابابیل را پرستو یا شبیه آن و برخی نیز خفاش یا از نوع دیگر پرندگان دانسته‌اند.(7) گفته شده کبوتران مکه از نوع آن‌ها هستند. 🦅طبری می گوید رنگ این پرندگان سفید یا سیاه و یا سبز، منقارشان زرد و چنگال‌های آن‌ها شبیه چنگال سگان بوده است(8). 👈از امام باقر(علیه السلام) نقل شده که ابابیل سر و چنگال‌هایی چون سر و چنگال درندگان داشتند که پیش از آن دیده نشده بود و پس از آن نیز دیده نشد.(9) همچنین این مرغان به شکل زنبور عسل، سیاه سر، دراز گردن و سرخ منقار توصیف شده اند(10) فخر رازی در جمع بین اختلاف‌ها، می گوید چون این پرندگان دسته دسته بودند، شاید هر دسته شکلی داشته و هر کسی آنچه را که دیده وصف کرده است.(11) 📚پی نوشت ها: 1.آلوسی‌، محمود، روح‌المعانی‌، بیروت‌، داراحیاء التراث‌ العربی ، ج۳۰، ص۲۳۶.ذیل سوره فیل. 2.ابوالفتوح رازی، حسین بن علی، روض الجنان و روح الجنان فی تفسیر القرآن، تحقیق: محمدجعفر یاحقی، محمدمهدی ناصح، بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، مشهد، ۱۴۰۸ق.ج۲۰، ص۴۱۰. 3.سوره فیل، آیه 3 . 4.طباطبایی، علامه سید محمد حسین ، تفسیر المیزان، قم، انتشارات اسلامی، ۱۴۱۷ق، ج۲۰، ص۳۶۲؛ آیت الله مکارم شیرازی ، ناصر ، تفسیر نمونه، ۱۳۷۴.ش ، تهران ،انتشارات دارالکتب الاسلامیه ،ج۲۷، ص۳۳۶-۳۳۷. 5.دهخدا ، لغتنامه، نسخه بازبینی 5 بهمن 1395 شمسی. 6.تفسیر نمونه، همان ؛ سبزواری نجفی محمد بن حبیب الله، الجدید فی تفسیر القرآن المجید،، دار التعارف للمطبوعات، بیروت، ۱۴۰۶ ق، چاپ اول ، ج۷، ص۴۱۸. 7.روح المعانی، همان. 8.طبری، محمد بن جریر،جامع البیان تفسیر القرآن، دار المعرفةمحل نشر:بیروت - لبنان،۱۴۱۲ق، ج۳۰، ص۱۹۳. 9.کلینی،محمد بن یعقوب ، الکافی،تهران، دارالاکتب الاسلامیه، ۱۴۰۷ق، ج۸، ص۸۴. 10.روض الجنان، همان. 11.محمّد بن عمر بن الحسن بن الحسين التيمي البكري(فخر رازی)مکتب تحقیق دار احیاء التراث العربیناشر:دار احياء التراث العربيمحل نشر:بیروت - لبنان ،ج10 ، ص۲۹۳. 🌸 @skquranir http://www.askquran.ir/showthread.php?t=58341 🔴💫🔴💫🔴