eitaa logo
کانون گفتگوی قرآنی
827 دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
322 ویدیو
61 فایل
با توجه به عدم پاسخگویی به سوالات در انجمن های مرکز ملی برای طرح سوال خود از سامانه پاسخگو استفاده کنید 📱 نرم افزار پاسخگو app.mmpd.ir 🌐 پایگاه پاسخگوی من my.pasokhgoo.ir آیدی مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی در پیام رسان ها @pasokhgoo
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹 ⁉️پرسش: در قرآن مواردی هست که در مورد آموزش توسط خدا صحبت شده، مثلا: «رَبِّ قَدْ آتَيْتَنِي مِنَ الْمُلْكِ وَ عَلَّمْتَنِي مِن تَأْوِيلِ الأَحَادِيثِ فَاطِرَ السَّمَاوَاتِ وَالأَرْضِ أَنتَ وَلِيِّي فِي الدُّنُيَا وَالآخِرَةِ تَوَفَّنِي مُسْلِمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ» سؤال: خداوند به چه کس یا کسانی، چرا و به واسطه چه چیزی و چگونه آموزش می دهد؟ ✍️پاسخ: به نظر می رسد مراد شما آموزش غیر اکتسابی و خدادادی است. با این حساب، کسانی که مشمول این آموزش هستند انبیاء و اولیاء و مقربان الهی هستند. البته افراد عادی هم هستند که بر اثر کسب درجات و مقامات معنوی، به قابلیت و لیاقتی نائل شده اند که این عنایت به آن ها هم رسیده است. 🕊این گونه تربیت و تعلیم، به وسیله فرشتگان الهی، و یا الهامات الهی و عنایات غیبی است که کیفیت و چگونگی آن بر ما روشن نیست؛ مگر تا حدی که در روایات به آن اشاره شده باشد. ☀️امام علی (علیه السلام) می فرمایند: از همان لحظه ای كه پیامبر(صلی الله علیه و آله) را از شیر گرفتند، خداوند بزرگ ترین فرشته (جبرئیل) خود را مأمور تربیت پیامبر (صلی الله علیه و آله) كرد، تا شب و روز او را به راه های بزرگواری و راستی اخلاق نیكو راهنمایی كند. و من همواره با پیامبر بودم، چونان فرزند كه همواره با مادر است.(1) 🍂روایت دیگر؛ یک یهودی از یهودیان شام و از عالمان یهود، آمد در مجلسی که اصحاب رسول خدا در آن بودند، از جمله حضرت علی (علیه السلام). آن یهودی رو کرد به ایشان و گفت: یوسف [در مسیر نبوت] سختی های فراق و جدایی، حبس در زندان، تنهایی و ترس را تحمل کرد. ☀️امام فرمودند: همین طور است. و رسول خدا (صلی الله علیه و آله) سختی های غربت، و فراق و جدایی از اهل و اولاد و اموال را تحمل کرد، و [به اجبار] از حرم امن الهی مهاجرت نمود. وقتی خداوند غم و حزن او را دید، رؤیایی مانند رؤیای یوسف و تأویل آن، به ایشان نشان داد و تحقق و صدق آن رؤیا را هم بر عالمیان آشکار نمود: « لَقَدْ صَدَقَ اللَّهُ رَسُولَهُ الرُّؤْيا بِالْحَقِّ لَتَدْخُلُنَّ الْمَسْجِدَ الْحَرامَ إِنْ شاءَ اللَّهُ آمِنِينَ مُحَلِّقِينَ رُؤُسَكُمْ وَ مُقَصِّرِينَ لا تَخافُونَ»(2).(3) 🌸با این بیان، این آموزش می تواند به صورت وحی، الهام، رؤیای صادقه، و ... از طرف خداوند، نسبت به افراد خاصی انجام شود که کیفیت و چگونگی و جزئیات آن برای ما قابل فهم و درک نیست. البته الهام و ... به افراد عادی ـ اگر بر آن آموزش صدق کند ـ می تواند از این مقوله باشد. 👈نکته مهم: القائات و الهامات می تواند بر افراد عادی هم وارد شود، ولی فرق الهام به افراد عادی، با الهام به معصومین در این است که معصومین اطمینان دارند که این القاء و الهام حتما از جانب پروردگار است، ولی غیر معصوم نمی تواند به این اطمینان برسد چرا که ممکن است وسوسه شیطان، القائات هوای نفس و ... باشد. 👈مطلبی دیگر؛ طريقه رسيدن به علم و حکمت را روايات و آيات قرآن كريم بيان كرده اند؛ در روايتی می خوانيم: «من عمل بما يعلم، ورّثه اللّه علم ما لم يعلم» هر كس به آنچه می داند عمل كند. خداوند آن چه را نمی داند به او ياد می دهد.(4) در آيات نيز می خوانيم: «وَ اتَّقُوا اللَّهَ وَ يُعَلِّمُكُمُ اللَّه»؛ هر كسی تقوای الهی پيشه كند خداوند علم و حكمت را به او آموزش می دهد.(5) نکته: نبايد چگونگی تعليم خداوند را با موجودات مادی قياس نمود. افزون بر این که تقوای الهی و عمل به قوانين و دستورات الهی موجب بالاتر رفتن رتبه وجودی هر انسانی می شود؛ هر انسانی كه رتبه وجويش بالا برود به نسبت رتبه جودی اش، صاحب حكمت و علم می گردد . 📚پی نوشت ها: (1) نهج البلاغه، ترجمه محمد دشتی، خطبه 192 / 118. (2) فتح/ 27. (3) تفسير كنزالدقائق و بحر الغرائب، ج ‏6، ص 385. (4) التوحيد، الصدوق، ص 416. (5) انفال/ 29. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=18761 🏴 🏴@skquranir 🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹☀️🔹
🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁 🌻🍁 🍁🌻 🍁 🍁 ⁉️پرسش: دو مقاله بسیار جالب خواندم که تفسیر ریاضی سوره مبارکه اسراء و کهف، سال نابودی رژیم اسرائیل را مشخص می نماید. آیا صحیح است؟ ✍️پاسخ: تفسیر قرآن و فهم مراد خداوند از آیات الهی بایستی بر اساس معیارهای تفسیری باشد. در تفسیر قرآن باید آیات دیگر، روایات معصومین (علیهم السلام)، عقل و ... مد نظر قرار گرفته شود. 🌿اگر چه آیات قرآن دارای بطون مختلف بوده، و یا قرآن ذو وجوه بوده و قابلیت حمل بر تفسیر و برداشت های گوناگون را دارد؛ ولی هر تفسیر و برداشتی از آیات قرآن نیاز به مستند و دلیل دارد. البته ممکن است دلیلی هم بر رد این بیان ریاضی از آیات، نداشته باشیم؛ ولی نمی توان آن را به خداوند نسبت داد و گفت مراد الهی از این آیات چنین است. ⛔️بنابر این، این ادعاها اگر هم صحیح باشد، صرف ادعا است و نمی توان آن ها را به خداوند و قرآن نسبت داد. ⚔️بین دانشمندان و مفسران قرآنی اختلاف است و با وجود خطاهایی که در آن وجود دارد صحت همه مواردی که ذکر شده و نیز اعجاز بودن آن، به اثبات نرسیده و حتی برخی، انتقادهایی به آن داشته و آن را نپذیرفته اند.(1) بنابر این؛ نمی توان این مطالب (برداشت ریاضی از قرآن و ...) را به عنوان تفسیر قرآن و مراد الهی پذیرفت. کما این که برای اثبات حقانیت و معجزه بودن قرآن نیز اصلا نیازی به این مطالب نیست و معجزه بودن قرآن در جای خود به اثبات رسیده است. 📚پی نوشت: (1) ر.ک: علوم قرآنى، ص 341؛ تفسير نمونه، ج ‏25، ص 237. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=17963 🏴 🏴@skquranir 🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁🌻🍁
🏴اربعین حسینی تسلیت باد 🏴 🏴@skquranir
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗 ⁉️پرسش: چرا خداوند برای خودش از ضمیر مذکر (هو) استفاده می کند؟ و چرا کلمه «ارض» در قرآن فقط به صورت مفرد آمده است؟ ✍️پاسخ: ✅ علت این که خداوند در قرآن کریم از ضمیر مذکر برای خودش استفاده نموده این است که قرآن به زبان عربی نازل شده، و در زبان عربی برای موجودی که مؤنث نباشد، ضمیر مذکر بکار می رود، ولو مذکر هم نبوده باشد. هم چنان که در این زبان در حال تردید، ضمائر و اسماء اشاره، به شکل مذکر می آید. البته نشانه های لفظی مذکر و مؤنث بیان کننده منزلت و جایگاه ارزشی نمی باشند. ✅مطلب دیگر؛ اين كه واژه «ارض» در قرآن مجيد همواره مفرد آمده، به احتمال قوى علتش آن است كه آن چه غير از زمين است نسبت به ما آسمان محسوب مى ‏شود، مثلاً مريخ گرچه فى حد نفسه يک كره و زمين است، ولى نسبت به ما ـ كه بالاى سر ماست ـ آسمان حساب مى ‏شود. 🌍 بنابر این، ما یک زمين بيشتر نداریم و آن هم كه زير پاى ماست؛ لذا قرآن آن را همواره مفرد بكار برده است.(1) 📚پی نوشت: (1) قرشی، قاموس قرآن، نرم افزار جامع التفاسیر نور، ج ‏1، ص 59. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=18418&page=2 🏴 🏴@skquranir 🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗🌍🥗
🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴🕋🌴 ⁉️پرسش: دین حنیف چیست؟ چرا خداوند گفته دین حنیف و نگفته دین اسلام؟ ✍️پاسخ: چند نکته: 🍃1. "حنيف" از ماده "حنف" (بر وزن كنف) به معنى تمايل از باطل به سوى حق و از كجى به راستى است.(9) امام صادق (عليه السلام) در تفسير عبارت «حَنِيفاً مُسْلِماً» فرمودند: «خَالِصاً مُخْلِصاً لَيْسَ فِيهِ شَيْ‏ءٌ مِنْ عِبَادَةِ الْأَوْثَان‏»؛ يعنى ابراهيم شخصى خالص و برگزيده بود كه در او ذره‏اى از پرستش بت‏ها نبود.(10) 🍃2. حنيف به معنى مستقيم و مايل به طرف حق است، و دين مستقيم دينى است كه كمترين اعوجاج و انحراف از حق و حقيقت در اعتقادات و دستورات اخلاقى و احكام آن يافت نشود و احكام آن موافق حكمت و مصلحت باشد، و اين خاصيت تنها در دين اسلام است.(11) در روایت آمده که حضرت على (عليه السلام) فرمودند: «... كانَ حَنِيفاً مُسْلِماً على دين محمد صلى الله عليه و آله»؛ دين ابراهيم همان دين محمّد (صلى اللَّه عليه و آله) بود.(12) 🍃3. حنيف به كسى گفته مى‏ شود كه در مسير باشد، ولى بت‏ پرستان آن را در مورد خود بكار مى‏ بردند و مشركان نيز "حنفاء" خوانده مى‏ شدند. تا این که آیه شریفه با آوردن كلمه‏ ى «مُسْلِماً» در كنار كلمه‏ ى «حَنِيفاً»، هم دامن ابراهيم را از لوث شرک پاک كرده است و هم دامن اين كلمه مقدّس را از لوث مشركان.(13) 🍃4. دین حضرت ابراهیم (علیه السلام) دین اسلام بوده است، و قرآن به این مطلب در چندین آیه اشاره فرموده است: «ما كانَ إِبْراهيمُ يَهُودِيًّا وَ لا نَصْرانِيًّا وَ لكِنْ كانَ حَنيفاً مُسْلِماً وَ ما كانَ مِنَ الْمُشْرِكينَ»(14) «إِذْ قَالَ لَهُ رَبُّهُ أَسْلِمْ قَالَ أَسْلَمْتُ لِرَبّ‏ِ الْعَالَمِينَ»(15) «وَ وَصىَ‏ بهِا إِبْرَاهِمُ بَنِيهِ وَ يَعْقُوبُ يَابَنىِ‏َّ إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَى‏ لَكُمُ الدِّينَ فَلَا تَمُوتُنَّ إِلَّا وَ أَنتُم مُّسْلِمُونَ»(16) «وَ ما جَعَلَ عَلَيْكُمْ فِي الدِّينِ مِنْ حَرَجٍ مِلَّةَ أَبيكُمْ إِبْراهيمَ هُوَ سَمَّاكُمُ الْمُسْلِمينَ مِنْ قَبْلُ»(17) «رَبَّنا وَ اجْعَلْنا مُسْلِمَيْنِ لَكَ وَ مِنْ ذُرِّيَّتِنا أُمَّةً مُسْلِمَةً لَكَ وَ أَرِنا مَناسِكَنا وَ تُبْ عَلَيْنا إِنَّكَ أَنْتَ التَّوَّابُ الرَّحيمُ»(18) 🍃5. معنای حنیف، پاک و فطری است و همان دین اسلام است. البته همه ادیان الهی به نوعی اسلام نامیده می شوند، چون اسلام به معنای تسلیم در برابر خداوند است، ولی دین اسلام اسم خاص برای آخرین دین الهی است، و با این که دیگر ادیان الهی هم به نوعی اسلام نامیده می شوند ولی خداوند در مورد حضرت ابراهیم آن ها را به کار نبرده و فقط تعبیر اسلام را به کار برده است. پاسخ کامل به همراه منابع را در سایت ببینید:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=30957 🏴 🏴@skquranir
🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼 ⁉️پرسش: سوره 15 قرآن، سوره حجر است. حجر در نام این سوره به چه معناست؟ ✍️پاسخ: نام این سوره، از این آیه شریفه گرفته شده است: «وَ لَقَدْ كَذَّبَ أَصحابُ الحِجْرِ الْمُرْسَلِينَ»؛ و «اصحاب حِجر» [قوم ثمود] پيامبران را تكذيب كردند!(1) 💠اصحاب حجر، همان قوم ثمود هستند که پیامبرشان حضرت صالح (علیه السلام) بود. و حِجر، نام شهر یا سرزمینی است که آن ها در آن ساکن بودند.(2) 🔹حجر، شهرى بود در مسير كاروان مدينه و شام، در يك منزلى (نزدیکی) "وادى القرى" و در جنوب "تيمه" و امروز تقريبا اثرى از آن نيست. 🌴مى‏ گويند اين شهر در گذشته يكى از شهرهاى تجارى عربستان بوده، و تا آن جا اهميت داشته كه "بطلميوس" در نوشته ‏ هايش به عنوان يک شهر تجارى از آن نام برده است، و "پلين" جغرافى ‏دان رومى از آن بنام "حجرى" ياد مى‏ كند. 🔹در روايتى مى‏ خوانيم كه در سال نهم هجرت كه پيامبر براى دفع سپاه روم به تبوک لشگر كشى كردند، سربازان اسلام مى‏ خواستند در اين منزل توقفى كنند، پيامبر (صلی الله علیه و آله) مانع آن ها شدند و فرمودند: اين جا همان منطقه قوم ثمود است كه عذاب الهى بر آن ها فرود آمد.(3) 💠"حِجر" را گاهى عقل، گاهى منع، و گاهى حرام معنى كرده ‏اند؛ البته حق آن است كه همه آن ها از يک ريشه اند. عقل را حجر گفته ‏اند، زیرا شخص را از خواسته ‏هاى نفس منع می كند: «هَلْ فِي ذلِكَ قَسَمٌ لِذِي حِجْرٍ»؛ آيا در آن بر صاحب عقل سوگندى هست؟ (4) ⛔️هم چنین حرام را از جهت ممنوع بودن، حِجر گفته‏ اند: «وَ قالُوا هذِهِ أَنْعامٌ وَ حَرْثٌ حِجْرٌ لا يَطْعَمُها إِلَّا مَنْ نَشاءُ»؛ گفتند اين انعام و كشت، حرام است، آن را جز آن كه بخواهيم نمی خورد.(5) 🔴گفته می شود فلانى در حجر فلان كس است، يعنى در منع اوست و او را از تصرّف در مال و ساير احوالش منع می كند، و جمع آن حجور است، مثل: «وَ رَبائِبُكُمُ اللَّاتِي فِي حُجُورِكُمْ»؛ و نادختری هايتان كه در حجر و ضمان و تربيت شمااند.(6) 👈اصحاب حجر، همان قوم ثمود، قوم صالح‏ اند. حجر، محلى محصور از سنگ ها است، و چون آن ها از كوه ها خانه می تراشيدند و خانه‏ هايشان محصور از سنگ ها بوده، اصحاب حجر خوانده شدند، يعنى مردمی كه در محلی که از سنگ احاطه شده، زندگى می كردند. 🔹تحجير (سنگ چین) آن است كه بر اطراف محلى سنگ بچينند، محل سنگ چین شده را حِجر (بر وزن علم) گويند، حجر كعبه (حجر اسماعيل) از همین جهت گفته می شود. 🕋حجر اسماعیل، از این جهت به این نام گفته می شود که ممنوع است طواف کننده، آن را در طواف داخل کند.(7) 📚پی نوشت ها: (1) حجر/ 80./(2) مجمع البيان في تفسير القرآن، ج ‏6، ص 528./(3) تفسير نمونه، ج ‏11، ص 123./(4) فجر/ 5./(5) انعام/ 138./(6) نساء/ 23./(7) ر.ک: المفردات في غريب القرآن، ص 220؛ قاموس قرآن، ج 2، ص 108 و 109. http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31796 🏴 🏴@skquranir 🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼🍂🌼
پاسخ کامل را در نرم افزار مطالعه بفرمایید: https://cafebazaar.ir/app/com.pasokhgoo.mesbah.al.hoda
🍃🌸🍃 🌸🍃 🍃 ⁉️پرسش: خداوند متعال در آیه شریفه 19 از سوره یونس می فرماید: «و ما كان الناس الا امة وحدة فاختلفوا و لو لا كلمة سبقت من ربك لقضى بينهم فيما فيه يختلفون» منظور از کلمه ای که در ازل از حق سبقت یافته چیست؟ کدام کلمه است که از حق سبقت یافته؟ ✍️پاسخ: «کلمه» معانی مختلفی دارد که یکی از آن ها، وعده الهی است. 🔥و مراد از «کلمه» در این آیه، وعده الهی به مهلت دادن و تأخیر عذاب تا روز قیامت است. این وعده الهی، ازلی است و از همان ابتدای هبوط حضرت آدم (علیه السلام)، رقم خورده است لذا مقدم است بر این حکم الهی که در اختلاف دو گروه موحد و مشرک، مقتضای حکم الهی، هلاکت اهل باطل است. «كَلِمَةٌ سَبَقَتْ مِنْ رَبِّكَ» = وعده الهی به مهلت دادن و تأخیر عذاب تا روز قیامت. 👈توجه: این «کلمه» بر حضرت حق سبقت نگرفته و اصلا چنین چیزی معنا ندارد، بلکه این کلمه، وعده الهی است که ازلی بوده و مقدم بر احکام بعدی است، لذا بر احکام بعدی سبقت گرفته و مقدم است، پس نسبت به آن ها ازلی است. 💠به بیان دیگر؛ معنای «مِنْ رَبِّكَ» یعنی کلمه و وعده ای که از سوی خداوند صادر شده که از احکام ازلی و ابتدایی است و مقدم بر احکام بعدی است. پاسخ کامل:👇 http://www.askquran.ir/showthread.php?t=31977 🏴 🏴@skquranir 🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸🍃🌸