هدایت شده از فکرت
🔘#یادداشت | #مهدویت
✅ رسانه، اقتصادِ توجه و هک آخرالزمانی
🖋علیرضا محمدلو، دانشجوی دکتری فلسفه علوم اجتماعی
▪️رسانههای جریانِ اصلی در آخرالزمان، مأموریت دارند که انسانی کوتوله و منظم در فرمت و تراز نظام لیبرالیسم و برای منافع امپریالیسم را شکل و سامان ببخشند و هرگونه یاغیگری و حرکت برخلاف جریان غرب در این ریلگذاری و مهندسی، محکوم است و با برچسب آنرمال بودن و تروریسم و جا مانده از توسعه، جریمه و تحریم میشود.
▪️مأموریت انگارهسازی، با چاشنی آخرالزمانی و در پارادایم لیبرالیستی صورتبندی میشود. بدین معنا که طوفان، سونامی، ویروس، زامبی و آنتاگونیست(ضدقهرمان) و سایر پاندمیها، عموما با مبدأ و منشأ شرقی و دینی و جهان سومی به تعبیر غربیها رخ میدهد و قهرمانِ ماجرا، یک انسان و کاراکتر غربی و آنگلوساکسون، تعریف میشود.
🖇 مطالعه یادداشت در سایت فکرت
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
☑️@Fekrat_Net
🔎استراتژی انتظار، از اندیشه تا اقدام
🔸انتظار یک امر درونی و انگیزشی فقط نیست که یک استراتژی است. عادت نیست که فرهنگ است. انفعال و ایستایی نیست که حرکت و دینامیک است. مخدر و درجازدن و غر زدن نیست و حتی از دعا کردن صرف هم فاصله قابل ملاحظهای دارد. یک پک جامع از برنامهریزی و اقدام و مراقبت و ریسک پذیری است.
🔸عبور از دغدغه های شخصی و زندگی فردی و ورود بیتعارف به عرصه کنشگری اجتماعی است. نظم نمازهای یومیه، صبر روزه داری و باهوشی شب زندهداری و اعتکاف را باهم دارد. صحنه دوست یابی و دشمن ستیزی، جذب حداکثری و دفع حداقلی است.
🔸با بیتفاوتی و خنثی بودن غریبه است و روزمرگی را سم زندگی میداند. دانایی را برای دانایی نمیخواهد و بینش گرهگشا و توانایی حلمساله را محور علمآموزی قرار میدهد. عدالت خواهی در مکتب انتظار، مسیر آرمان گرایی است و منطق شامل بر تحقق عدالت، حکمرانی مبتنی بر ولایت تعریف میشود.
🔸شبیه آسایشگاه نیست و شباهت کمی به پادگان دارد و بیشتر به باشگاه شبیه است و لذت و سختی و حرکت و هدف توامان قابل درک است. فردگرایی و یاغی گری نیست ولی در ساختار و مارپیچهای سکوت زمان و مکان هم هضم نمیشود. یک بده بستان جدی با جماعت و آمد و شد حساب شده با جامعه است که رشد مرکب فرد و جامعه را هماهنگ پیش میبرد.
🔸نق زدن نیست و حلقه اتصالی از وادی نظر تا صحنه عمل است. همواره بخشی از راه حل است نه بُرشی از صورت مساله. روایت تراژیک و دور از واقعیت نیست و اقدامی دراماتیک و در قلب حادثه است. جاماندن و آرزو کردن نیست بلکه آوانگارد است و اهل تحلیل و پیش بینی.
🔸و بالاخره اینکه دیپلمات و پشت میزنشین حراف و یقه سفید و فیلسوفی برج عاج نشین نیست که انقلابی خوش فکر در میدان است و مسائل ذهنیاش را از عینیت و میدان و برای میدان، کشف و تدارک میبیند و صورتبندی میکند.
✍️علیرضامحمدلو
لینک مطلب: http://www.andishkadeboshra.ir/1401/12/19/1-33/
🆔@asre_Tabyin
✳️ تمدنِ غرب، تمدنی نیازآفرین!
🔻 شهید آوینی از قول روژه گارودی در کتاب «هشدار به زندگان» این نکته را آورده که: «اقتصادِ آزاد، به شیوهٔ غربی، برای رفع احتیاج بازار نیست بلکه برای ایجاد بازارِ احتیاج است»!
🔸 آوینی میگوید: مصرف بیشتر برای تولید بیشتر، ضرورت حتمی اقتصاد امروز است، چرا که اگر کالاهای تولیدشده مصرف نشوند امکان توسعهٔ تولید، یعنی امکان توسعهٔ اقتصادی، وجود نخواهد داشت. بنابراین، برای تولید بیشتر که ضرورت توسعهٔ اقتصادی است باید مردم را به مصرف هرچه بیشتر ترغیب کرد و بدین علت است که #تبلیغات یکی از ارکان اساسی توسعه به شیوهٔ غربی است.
🔺 روژه گارودی نیز همین مسئله را با بیانی دیگر مورد توجه قرار داده است و میگوید: تبلیغات تجاری، به شیوهٔ غربی، بیش از آن که مایهٔ تباهی طبیعت باشد موجب هلاکت انسان است. تصور این که مردم دنیا حتی برای لحظهای به نیازهای حقیقیِ خویش و الگویی متناسب با حوائج واقعی انسان بازگردند، برای یک اقتصاددان وحشتناکترین چیزی است که ممکن است اتفاق بیفتد. اگر حتی برای یک لحظه چنین اتفاقی در دنیا بیفتد و مردم فقط برای یک لحظه، درست به اندازهٔ نیاز واقعی خویش #مصرف کنند، ادامهٔ روند کنونیِ توسعهٔ صنعتی دچار مخاطرات و بحرانهایی خواهد شد که تصور آن بسیار دشوار است.
👤 استاد_اصغر طاهرزاده
📚 از کتاب «فرزندم اینچنین باید بود» ج۱
🆔@asre_Tabyin
🔎 ۱۰ نکته و دو نقد کوتاه درباره سریال شهباز(نجوا)
🔸جهت شکستن این عادت که سریال های حاشیه دار شبکه خانگی را مصرف می کنیم و از کنار سریال های خوب و حداقل با پیام های مثبت تلویزیون، در #سکوت_رسانه ای عبور میکنیم(مثل سریال خوب تمام رخ که یکماه پیش، بیسر و صدا تمام شد)چندخطی مینویسم.
🔸مجموعه تلویزیونی شهباز در ژانر پلیسی معمایی با موضوع فضای مجازی و پلیس سایبری در ۳۰ قسمت از شبکه یک سیما پخش شد و دیشب به خط پایان رسید که نکات ویژه و قابل تاملی داشت.
۱.#قهرمان_داستان یک دختر نخبه جوان بود که در نوع خودش قابل تحسین است و امیدواریم این ایده یعنی نقش و بازیگری زنان در پیشرفت و امنیت جامعه به نحو غنیتر و دقیقتری تبیین و تکثیر شود تا لنز نظری انقلاب اسلامی به مساله زن را در قاب تصویر، با فراگیری بالا و به درستی روایت کنیم.
۲.مخاطرات فضای مجازی و حوزه سایبرنتیک را به تصویر کشید و از #دارک_وب برای اولین بار و بطور واضح در قالب یک سریال سخن گفت.
۳.روایت خودمانی تر و صمیمیتری از بچههای حوزه امنیت را ارائه داد. انسان هایی که علیرغم فشار کاری بالا، یک زندگی موازی عادی با همه حواشی اش مثل سایر مردم دارند ولی دقت بیشتر در تعامل با محیط و حتی عواطف و دلسوزی حداکثری آن ها را از بقیه متفاوت میکند.
۴.آسیب ها و مخاطرات تنهایی و دور از خانواده بودن دختران دانشجو و خوابگاهی را هم بنوعی مطرح کرد که #نظام_آموزش_عالی بایستی تدبیر عاجلی برای حفظ کیفیت تحصیلی توام با حذف این حواشی و آسیب ها برای بانوان اتخاذ کند.
۵.اهمیت #حفاظت_اطلاعات در هر سطحی را جهت پیشگیری از سوءاستفاده متذکر شد. از افشای نیاز و مسائل شخصی در اینستاگرام و طرح نقطه ضعف در فضای بازیهای رایانه ای برای دوستان مجازی تا سرریز اطلاعات تحت عنوان کاغذ باطله در #سطل_آشغال، پاشنه آشیل افراد در بحث امنیت سایبری است.
۶.اهمیت توجه به نخبگان و پرهیز از تنبیه و طرد سنگین برای اشتباهات خرد این قبیل افراد که اتفاقا زمینه جذب بالایی در گروهها و فرقههای خرابکار و معاند دارند. آقا مجیدهای مسلط به #روانشناسی_شخصیت و رفتار درست با نیروها و لایه های مختلف دوست و بیگانه در سازمان های امنیتی را باید تکثیر و تقویت کرد.
۷. تفکیک رفتارهای فراسیستمی در خدمت سیستم از رفتارهای آنارشیستی و ضدسیستمی یک هوش و توان مدیریتی بالاتری میطلبد. عملکرد #نجوا، سر خود بود ولی #موافق_سیستم و برای بقای سیستم تلاش میکرد. #شبیه_جک_باور در سریال ۲۴ که از خط منافع ملی کشورش هیچوقت خارج نشد ولی با قواعد خودش بازی کرد. باید برای نخبه در هرسطحی میدان داد و نظارت کرد و بازی گرفت.
۸.خانواده #فرزداهای_امنیت را بایستی بیشتر حمایت کرد. افراد نجیبی که زیست متفاوت و غریبانه ای را در بودن و نبودن همسرانشان تجربه میکنند. فراق، مخفی کاری، دلهره و اضطراب و کلی سوءتفاهم و غافلگیری که بایستی حمایت شوند تا حامی مناسب و مقاومی برای سربازان گمنام امام زمان(عج) باشند.
۹.علیرضاهای سیستم را باید همچون حسام، باور داشت و برای حل مساله در شرایط پیچیده از توان فکری و مهارت های فردی و تیمیاش کمک گرفت. لنز مدیران ما بایستی جوان پذیرتر باشد تا سیستم های چابک تر و پویاتری را در خدمت مردم و جامعه تجربه کنیم.
۱۰. نکته دیگر اینکه #امنیت_شخصیتهای_علمی همچون امنیت نیروگاه ها، سدها و شخضیت های سیاسی و امنیتی بازتامین شود. حفرههای سایبری و امنیتی گاهی از سر غفلت یا عدم توجه به امنیت یک نیروی علمی اتفاق میافتد. آژانس های بین المللی و سرویس های جاسوسی، مشتری پروپاقرص اطلاعات علمی و کاراکترهای دانشی جامعه هستند.
۱۱.اشکال این سریال این بود که شخصیت پردازی اش تاحدودی ضعیف بود. آدم های سریال، عمق زیاد و قصه خاصی نداشتند و تقریبا همشکل بودند. الا یک سری جزییات که بعضا در خاطرات گذشته یا آهنگ گوشیشان هویدا میشد. درمقابل، سریال لاست(Lost) در ژانری نزدیک و با کلی بازیگر ولی باقصه های متفاوت گیرا در همان فصل اول داشت.
۱۲.نکته دیگر در اولویت سنجی ایده داستانی #سریال_شهباز در نسبت با مسائل مبتلابه جامعه است. به جای #دارک_وب و حواشی سایبری اش می شد از #بیگ_دیتا و اوسینت و اطلاعات آشکاری که بصورت روزمره مصرف می کنیم و در اختیار پلتفرم های خارجی قرار می دهیم، سریال و فیلم بسازیم.
🔹روزنامه انگلیسی تایمز گزارش میدهد؛ نزدیک به ۸۰ درصد از اطلاعات سازمانهای اطلاعاتی مانند سیا از "OSINT" تامین میشود. همچنین چین در حال حاضر حدود ۱۰۰ هزار نفر را در اختیار دارد که در زمینه این نوع جاسوسی کار میکنند. اهمیت #اطلاعات_آشکار صدها میلیون کاربر فضای مجازی در عصرجدید را که برای ذائقه سنجی و جامعه شناسی و مهندسی سیاسی از طریق پلتفرم های بیگانه برای سرویس های جاسوسی معاند به فروش میرسد، بایستی جدی گرفت.
✍️علیرضامحمدلو، مدرس و تحلیگر رسانه
🆔@asre_Tabyin
🚦ابراز نگرانی هنری کیسینجر از توسعه هوش مصنوعی
🔸هنری کیسینجر، وزیر امور خارجه آمریکا در دوره ریچارد نیکسون و جرالد فورد و نویسنده کتاب نظم جهانی، بر این باور است که سیستمهای #هوش_مصنوعی به سبک «ChatGPT» میتوانند آگاهی انسان را نابود کنند، موج جدیدی از عرفانهای مذهبی فناورانه به وجود بیاورند و اساساً واقعیت را تغییر دهند.
🔸متن کامل را در [زاویه](https://zaviehmag.ir/?p=5078) بخوانید.
🆔@asre_Tabyin
🔎مثلث تحول در بیانات رهبر انقلاب با کلیدواژه "مردم"
▫️سخنرانی اخیر رهبر انقلاب، به معنای واقعی راهبردی بود. هم #وضعیت_شناسی را به تعبیر استراتژیست ها شامل میشد که البته شیب مثبت گرایی و توجه به نقاط قوت بیشتری داشت(بنیه قوی و تاب آوری و ایمان مردم، شاخص ترین نقطه قوت بود) و به منفی بافی های روشنفکرمآبانه شبیه نبود.
▫️هم #آسیب_شناسی شفاف و بیتعارفی را در بر داشت و در فاز سوم ماجرا، شیوه ها یا حداقل #سیاستهای _معقول_مواجهه را در لایه های مختلف بیان داشتند. اما ساحت های سه گانه ای که ایشان به عنوان استراتژی تحول، مورد توجه قرار دادند؛
1⃣ تحول ساختارها "با مردم": رهبر انقلاب، نقطه شروع تحول را شناسایی درست نقاط ضعف دانستند و بعد از بیان چند نمونه از نقطه ضعف ها در کنار فهم درست نقطه قوت ها، راه حل ماجرا در بخش ساختاری را توجه به افکارعمومی و مشارکت مردمی دانستند."برای اینکه خواستهها و مطالبات بزرگ تحقّق پیدا بکند، باید "#با_مردم"، با صاحبان فکر، با افکار عمومی مردم مطرح بشود."ایده ایشان برای حل مساله در ساحت های کلان نظام، بارش فکری عمومی و حرکت به سمت کانون های نخبگانی و مردمی است که سازوکار تحقق این شیوه را از دستگاه ها مطالبه کردند.
2⃣ اصلاح سبک زندگی "در مردم": ایشان بخش دوم ماموریت های اصلاحی کشور را مربوط به سبک و شیوه زندگی مردم دانستند. مساله اسراف و تجمل گرایی و تعصب داشتن نسبت به کالای داخلی بخاطر کارگر ایرانی از جمله مواردی بود که ایشان به عنوان "اصلاح #در_مردم" بیان داشتند.
3⃣ تقویت اطلاع رسانی "برای مردم": ضلع سوم حکمرانی و تحول در بیانات مقام معظم رهبری، توجه ویژه به مقوله رسانه و اطلاع رسانی #برای_مردم است. "یک توصیهی مهمّ من به همهی کسانی که توانایی سخن گفتن با مردم را دارند و رسانه در اختیارشان است ــ چه در فضای مجازی، چه در مطبوعات، چه در صدا و سیما ــ امیدآفرینی است.
▫️در واقع، #سه_محور افکار عمومی، سبک زندگی و رسانه برای تحولات مثبت در سال جدید مورد تاکید قرار گرفتند. دولت و مسئولین محترم در بخش های مختلف بایستی مردم را بخشی از راه حل دانسته و از ریسک طرح و تبادل مسائل با افکار عمومی، هراس نداشته باشند.
▫️همانگونه که مقام معظم رهبری فرمودند؛ "هدف دشمن، تبدیل مردمسالاریِ اسلامی به یک حکومت باب میل استکبار و #تغییر_هویت_جمهوری_اسلامی است". آنتی تز این ماجرا و روش خنثی ساز نیت و دکترین دشمن نیز "با مردم"، "در مردم" و "برای مردم" است که رکن جدی جمهوریت و اسلامیت نظام به شمار میروند.
✍علیرضا محمدلو،مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_Tabyin
▫️نمونه ای از دیدگاه ها و نسخه های تک ضلعی برای مساله ترکیبی حجاب
🔸فارغ از ادبیاتی که دوستان را ملامت میکند و چندقطبی های متنوعی را دامن میزند، یک خطای محاسباتی و فاصله قابل تامل از واقعیت و میدان در دیدگاه این مقام مسئول خوشفکر و انقلابی دیده میشود که نیاز به بازاندیشی و نزدیکی بیشتر به جهان عینیت دارد.
#خطای_محاسباتی هم اینجاست که یک مساله چندضلعی را تک ساحتی تحلیل میکنند و ابعاد ماجرا را به یک ضلع خاص و روشن تقلیل میدهند.
🆔@asre_Tabyin
عصرتبیین عصررسانه
▫️نمونه ای از دیدگاه ها و نسخه های تک ضلعی برای مساله ترکیبی حجاب 🔸فارغ از ادبیاتی که دوستان را ملا
🔎مساله حجاب و استراتژی پنج ضلعی در جنگ ترکیبی
▫️مقام مسئولی توییت زده که حجاب یک مساله فرهنگی است و ورود دولتی و قضایی اشتباه است. بزرگواری هم گفته که راه حل ماجرا در قضیه موسوم به #کشف_حجاب، ورود مردمی است نه دولتی. اهل دغدغه ای هم اشاره کرده که تا مقتدر نباشیم و احترام به قانون را از دولت و ساختارهای رسمی شروع نکنیم، عنان کار از کف میرود. تحلیلگری هم قضایا را یک برساخت رسانهای و #حادواقعیت خوانده و شیوه مواجهه را نیز بر همین پاشنه و سیاق، تجویز کرده است.
▫️باید اذعان داشت که در #جنگ_ترکیبی حتی مفاهیم بسیط نیز صورت مرکب پیدا میکنند. هویت و حجاب هم بعنوان مفاهیم آوانگارد این #جنگ_هیبریدی بدون شک چنین حکمی خواهند داشت. نکته بعدی اینکه بنطر میرسد وقتی یک مساله، مسری شد و از چارچوب علمی و پارادایم عملیاتی خود جدا گردید، دیگر نگاه های تک سویه رنگ میبازد. شاید در فهم اولیه و اجمالی بتوانیم حجاب را یک نماد و ارزش دانسته و در چارچوب اخلاق و فرهنگ تحلیل کنیم، اما با لنز عینیت و #توجه_انضمامی مبتنی بر #دادهکاوی، تفکیک این مساله فرهنگی از حواشی سیاسی و امنیتی و اجتماعی، جز نظریات تک ساحتی، برونداد دیگری نخواهد داشت.
▫️اساسا #خطای_شناختی و محاسباتی یعنی ندیدن پیچیدگی های مسائل چندضلعی با نتایج و امتدادهای ماتریسی و چندسویه که نادیده گرفتن بخشی از ماجرا، مساوی تحلیل های کاریکاتوری و رفتارهای رادیکال و جدا شدن از دوستان و کج فهمی از نقشه بیگانگان خواهد بود. بعنوان نمونه در ماجرای مسمومیت مدارس، یک مساله هویتی و نماد ایدئولوژیک مثل تحصیل و حجاب دختران، لایه ای امنیتی پیدا می کند یا در اغتشاشات سال گذشته، شعار زن زندگی آزادی، توسط سرویس های جاسوسی بیگانه تغذیه و هدایت میشود.
▫️در واقع نه می شود ضلع هویت بخش و مبانی فرهنگی و معرفتی حجاب و عفاف را نادیده گرفت و نه می توان دادههای ناظر بر نقش #سرویسهای_جاسوسی ۹ کشور بیگانه در حوادث اخیر را فراموش کرد. بگذریم که ترک فعل های ساختاری و بازیگری های منفی و منفعلانه نیز کم اثر نبودند و پازل دشمن را کامل کردند.
🔻اما چه باید کرد؟
1⃣اقتدار فراموش شده: از آنجایی که هویت در جهان عینیت، هم در حدوث و هم در بقا متاثر از قدرت و در سایه اقتدار شکل و صورت مییابد، نمی شود که نقش بیبدیل قانون را ندید و به بهانه فرار از تنش یا یک تجربه تلخ، سیاست را #تماشاگر و شاهد بازاری ترجمه کرد. اگر ساختارها و ادارات دولتی بعلاوه پاساژها و #موقعیتهای_گردشگری و تفریحی، مساله حجاب را بطور هوشمندانه جدی بگیرند و ظرفیت های قانونی تشویق و تنبیه و تعلیق را با اعلام و ابلاغ قبلی و شفاف، فعال کنند، بیحجابی های معدود ولی پرسروصدا میدان جولان و #صحنه_تسری را بطور حداکثری از دست خواهند داد.
2⃣بازیگری فرهنگ: آنچه که از مدل نقش جهان اصفهان هم پیداست، میز گفتگو و همچنین فضاسازی برای تاثیر و تعمیق فرهنگی بسیار اهمیت دارد. در واقع اگر بتوانیم ساز و کارهای جهاد تبیین و کارفرهنگی خلاقانه و موثر را در #موقعیتهای_پرتردد و فضاهایی با ترافیک جمعیتی بالا فراهم کنیم به تدریج در ذهنیت و بافت فرهنگی جامعه به یک #ناخودآگاه_پرررنگتری خواهد انجامید. سرودها و نماهنگ های رونق گرفته نیز فناوری مناسبی بشمار میروند.
3⃣ افکارعمومی و نقش مردم: در امتداد نقش حد و مرزساز قانون و تبیین بازیگری فرهنگ، نقش مردم و افکارعمومی گرهگشاست. برطبق آمار و نظرسنجی های معتبر، عموم مردم ما با حجاب همسازند و معدود مخالفتها و ضعف و زاویهها نیز تا حد زیادی با #تذکرلسانی_ساده ولی گسترده و فاقد تنش، تا حد زیادی قابل جبران است. در حکمرانی مردم سالار بایستی اکثریت موافق را یک فرصت تلقی نمود و بخشی از راه حل دانست.
4⃣ مدیریت رسانه: سیالیت و سرایت بدحجابی جز با رسانه و مجاری مجازی اتفاق نمیافتد. نظارت موثر بر فضای مجازی و کنترل شبکه خانگی مسموم و ضدعفاف از طرفی و #تصویرسازی_غیرکلیشهای، افقگشا، پیشران و قهرمانطور از زن مسلمان محجبه در رسانه های رسمی و ضریب بخشیدن به پروتکلهای مثبت و موثر دولتی و مردمی در مواجهه با بدحجابی می تواند برساختهای رسانهای و #بزرگنماییهای_دلسردکن و قلدریهای کاذب را کنترل و حداقلی نماید.
5⃣ پیوست امنیت: نمی شود ژست فرهنگی گرفت و عوامل و نتایج ضدامنینی مساله حجاب را ندید گرفت. نمی توان به لایه معرفتی حجاب توجه نمود اما از ساحت نمادین و هویت بخش حجاب در ادبیات موافقین و مخالفینش غافل شد. اینکه حجاب را بهانه ای برای عملیات ناامن سازی قرار میدهند، دال بر این است که در هر اقدام فرهنگی و قانونی برای حجاب بایستی پیوست های امنیتی و #مینگذاریهای_مسیر را نیز در نظر گرفت تا اسیر اتفاقات نشویم و خطاهای احتمالی، تمارض ها و شبیهسازیهای هدایت شده و مشکوک، ابتکار عمل را از دست حاکمیت خارج نکنند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎کلان طرحی سه ضلعی پیرامون تبیین و تعمیق مساله حجاب
▫️مقدمتا عرض کنم با دو طیفی که مبتلا به رادیکالیسم و برداشتهای تکضلعی در برداشت از فرمایشات رهبرانقلاب هستند حرفی ندارم. اینکه فرهنگ اصل است و تقدم رتبی دارد یا قانون برجسته تر است و تقدم زمانی دارد هم جز #شکاف_تفسیری و هرمنوتیک بر دستگاه فکری جبهه انقلاب نخواهد افزود.
▫️جالب است که هر دو طیف هم گزاره ها و فکت های قابل استناد دارند و یکی به تدین و #تضرع کشف حجاب کنندگان برای برداشت فرهنگی از کلام رهبری تمسک میورزد و دیگری به #حرام_سیاسی و شرعی خواندن کشف حجاب استناد می کند و دریافتی متفاوت و قانون محور از بیانات ایشان دارد.
▫️این دو طیف اگر دور هم ننشینند و گفتگوهای بیتعارف و متعدد و باحوصله نداشته باشند، جز ساخت فرقههای فرهنگی و سیاسی در ایستگاه تفسیر از بیانات رهبر انقلاب، مطلب نویی عاید جبهه انقلاب نخواهد شد.
▫️اما بنظر میرسد که فارغ از این #دوقطبی_تفسیری در تقدم و تاخر استراتژیها، در مقام تبیین و حل مساله چه باید کرد؟ پیوست های امنیتی و فعال کردن ظرفیت های دولتی جهت مراقبت و کنترل اوضاع را اگر فاکتور بگیریم، در مقام تبیین و تاثیر فرهنگی چه کنیم؟سه محور کلان با کلی جزییات ناظر بر هر فاز را میتوان طرح نمود:
1⃣ انگارهسازی: اساس رفتارسازی و مهندسی اجتماعی بر این است که انگاره های غلط را بزداییم و بینش ها و انگارههای صحیح را جایگزین کنیم. #میزهای_رسمی_و_غیررسمی_تبیین بایستی در سراسر کشور فعال شوند و مدارس و دانشگاه ها و پارک ها و پاتوق های مردمنشین هر هفته و هر روز از گفتگو و دریافت اندیشههای دینی و انقلابی با چاشنی خلاقیت و ابتکار و ورودهای نو به مسائل آغشته گردند. چشم و گوش و ذهن و زبان مردم بایستی با ادبیات و منطق دینی آشناتر شود و یک عملیات گسترده شبهه زدایی مستقیم یا غیرمستقیم با محوریت گعدههای صمیمی و پرمحتوا با مخاطب ها و طیف های متنوع و البته ردهبندی شده استارت بخورد.
2⃣ فضاسازی: ناگفته پیداست و بدیهی است که بسیاری از مسائل فرهنگی و باورهای اجتماعی، تحت تاثیر فضاسازی و غلبه اتمسفری شکل میگیرد یا تثبیت و تعمیق میگردد. جو زبان دانی، جو فیلم بینی، جو فوتبالی و جو معنوی و جو پیاده روی و جوهای مثبت و منفی بسیاری که متکی بر باورها و انگارههای پیدا و پنهان ایجاد میشوند و مخاطبان بسیاری را #با_کمترین_مقاومت، همراه میکنند. در بحث حجاب هم بایستی فکر بکنیم و از ظرفیت های ادبی و مردمی و دینی و سنتی و مدرن و نماهنگ ها و جمع خوانی ها و جشنواره های محله جات و...برای فضاسازی به نفع تثبیت و تعمیق و توسعه انگاره حجاب، استفاده کنیم.
3⃣ قهرمان سازی: بدون شک از ابزار مهم فرهنگ سازی، ارائه الگو و مهندسی ناخودگاه جامعه با تولید و توصیف و تصویر قهرمان است. رمان بنویسم و داستان بسازیم و فیلم و مستند تولید کنیم و وارد ارتکازات و عادتواره های جامعه بشویم. اگر قرار بر پیروزی اندیشههاست، تفکری که قهرمان داشته باشد، برگ برنده دست اوست. از طرفی نیز جامعه ای که تاریخ دارد، استعداد اسطوره سازی را هم داراست. هر ماه برای مصرف بصری و تخیل کودک و نوجوان و جوان جامعه، تولیدات ویژه تدارک ببینیم و بطور غیرمستقیم، باورهای درست را در ذهنیت جامعه تقویت کنیم. دریغ از #ساخت_زن_قهرمان مومنه محجبه باورپذیر برای قاب تلویزیون و خصوصا سینما و شبکه خانگی!!
▫️این مدل بایستی با حوصله و طی چندماه و با مراقبت های ویژه و رفت و برگشت ها و بازخوردگیری های متعدد پیرامون جزییات عملیات پی گرفته شود تا بتدریج و البته فراگیر، شاهد تغییرات و تحولات جدیتر باشیم. آنچه که اهمیت دارد، توجه به نقش #تصویرسازی و انگارهسازی و ذائقه سازی در فرایند تولید امید و اعتماد و اعتبار اجتماعی است.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
هدایت شده از تعلیقات
نخبگان حوزه و دبیر شورا-2.pdf
317.7K
#گزارش
#اختصاصی
📚 جمعی از فضلای جوان حوزه دیدار و گفتگویی صمیمانه با دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی استاد #خسروپناه داشتند و به بیان نظرات خود پرداختند.
🔖 در اين فایل گزارشی از اهم مباحث مطرح شده در 44 صفحه تقدیم میشود.
#شورای_عالی_انقلاب_فرهنگی
#استاد_خسروپناه
🆔 @taalighat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
▫️در جلسه چالشی مدیر اجرایی #تیک_تاک با نمایندگان کنگره آمریکا مطرح شد:
🔸"حزب کمونیست چین میتواند با جمعآوری اطلاعات، ذهن آمریکاییها را دستکاری کند!"
🔹منشا و مدل #مهندسی_اجتماعی برای هر جامعهای اهمیت راهبردی دارد. آمریکا باشی یا ایران هم فرقی نمی کند.
#سواد_رسانه
#جنگ_شناختی
#شبکه_ملی_اطلاعات
#عصر_اطلاعات
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎هندسه حکمرانی سایبری را از کنگره آمریکا بیاموزیم
▫️فقط ده دقیقه از جلسه چالشی نمایندگان کنگره آمریکا بامدیرعامل #تیک_تاک را نگاه بکنید. حداقل ۲۰ دلیل متفاوت، جهت محکوم کردن این پلتفرم چینی را مطرح میکنند تا حکمرانی سایبریشان را از نفوذ یک رقیب راهبردی، مصونیت ببخشند.
▫️از تهدید امنیت ملی و اهمیت حریم خصوصی و خطر نفوذ خارجی تا سرقت اطاعات و #بیگ_دیتا و همچنین سلامت و بهداشت روان #کودکان و نوجوانان و تاثیرگذاری بر روایت ها و روندها و موضوعات مهمی مثل به یغما رفتن معصومیت کودکان با سرقت توجه آنها و موج سواری #اطلاعات_گمراه_کننده و دادههای غلط و مساله اقتصاد و حفاظت و رهگیری اطلاعات به بهانه سرگرمی از جمله مواردی بودند که در این جلسه مطرح شد.
▫️این آیتم ها نشان میدهد که مساله اطلاعات، چه میزان برای تثبیت و تحکیم و توسعه قدرت و #تنازع_بقا در عرصه تمدنی، لازم و ضروری است. از این گذشته وقتی که در همین آمریکا پروتکلی را به تصویب میرسانند که از ساعت ۱۰ شب تا ۶ صبح، افراد زیر ۱۸ سال، حق استفاده از شبکه اینترنت و فضای مجازی را ندارند، حاوی یک پیام راهبردی در سطح تمدنی است.
▫️بدین معنا که قدرت اطلاعات و شبکه های اجتماعی در سطح هویت سازی هم دارای اهمیت ویژه است. وقتی نماینده کنگره آمریکا، عضویت دو سوم جوانان و نوجوانان این کشور در پلتفرم چینی را یک تهدید جدی برای فرهنگ و #هژمونی شان تلقی میکند، پس اشکالی ندارد که ما نیز نسبت به اینستاگرام و توییتر و متای آمریکایی حساس شویم و نسبت به مهندسی اجتماعی و #تغییر_ذائقهها و سرقت اطاعات کشورمان نگران باشیم.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آموزش سواد رسانه در ۱۰۰ ثانیه و دیگر هیچ!
⛔️مهدی نصیری: چین به ایران درس سیاست داد🤔، شی جین پینگ به آقای رییسی گفت جناب پرزیدنت، ما میخواهیم ۵۰۰ میلیارد دلار در عربستان سرمایه گذاری کنیم، اینکه نمیشود که شما می خواهید سیاست منطقهای تان را داشته باشد به حوثی های یمن موشک و پهپاد بدهید آرامکو را بزند، منافع ما خطر بیافتد.😢
💯مهدی خانعلی زاده: این مطلب رو یک ماه پیش، عموی من هم برام فرستاده بود😊. ازش خواستم #منبع رو بگه گفت تحلیل خودمه😳.
👌یک برگ #سند بیاورند شی جین پینگ این حرف را زده، میرم وسط حیاط دانشگاه داد میزنم عذرخواهی میکنم. شبها می نشینند برای هم گروه های واتساپی می فرستند این چیزها را باور میکنند، #سندش_کو آقای نصیری.....
▫️فیک نیوز، بزرگ و کوچک نمیشناسد. روشنفکر و عوام و استاد و شاگرد هم ندارد. هرکسی به تناسب موقعیت خود در #تله_اخبارجعلی گیر میافتد. سوال بزرگ در آموزش سوادرسانه ای برای شناسایی خبر درست از غلط، همین پرسش از منبع پیام است.
▫️#معرفت_شناسی_خبر یک فرایند پنج مرحلهای دارد که میزان اعتبار پیام را راستی آزمایی میکند.این پنج سوال را #هارولد_لاسول، برای امنیت و سلامت خبری مطرح کرده است:1- چه کسی؟ (فرستنده یا منبع)، 2- چه می گوید؟ (پیام)،3- از چه کانالی ؟ (طریق)، 4-به چه کسی ؟ (گیرنده)،5-با چه تاثیری؟ (تاثیر)
🆔@asre_Tabyin
سند (11).pdf
191.1K
🔸مدل سازی جنگ روایت ها به سبک شهیدآوینی
▫️اندیشکده امریکایی رند در کتابی به نام جنگهای شبکهای مینویسد: " در جنگهای فردا برنده کسی نیست که بمب دارد بلکه کسی پیروز است که بهترین روایت را دارد ".
▫️جنگی که پیروزی بدون استفاده از سلاح نطامی را به همراه خود میآورد اینجا سلاحش تولید محتوا است، این همان جنگ ایدهها یا روایتها است که در #سند_استراتژی_پنتاگون در ۲۰۱۲ به آن اشاره شده است.
▫️پیرامون همین مساله، رهبر انقلاب می فرمایند: در میدان «جهادِ تبیین و روایت» باید با تمام توان وارد شد: «شما روایت کنید حقایق جامعه، کشور و انقلابتان را. شما اگر روایت نکنید، دشمن روایت میکند؛ این کاری است که ما باید انجام بدهیم؛ وظیفه جوانهای ما است.۱»
▫️#جنگ_روایت ها اگرچه اصطلاح جدیدی در حوزه جنگ نرم و تهاجم فرهنگی است ولی در تاریخ معاصر انقلاب، چهرهها و چریک های ترازی همچون شهید آقاسیدمرتضی آوینی را در مسیر چنین جنگ هایی داشته ایم و تجربه کردهایم. سیدشهیدان اهل قلم نیز ترجمه دیگری از #الگوی_کنشگری در جنگ روایت هاست که رهبر انقلاب درباره این شهید عزیز به کار بردهاند.
▫️اما آوینی که بود و چه کرد و بلحاظ مبنایی و روشی و جغرافیای اقدام و عمل، چه محورهایی را پوشش آفندی یا پدافندی بخشید؟
1⃣روایت غرب و نقد فرهنگ توسعه
2⃣ روایت روشنفکری و نقد اشرافیت
3⃣ روایت جنگ و نقد تکنوکراسی
ادامه #یادداشت در (pdf)...
🆔@asre_Tabyin
◾روز قدر و غروب ابدی استادی که فراموش نمیشود..
▫️نمی شود از کنار غروب یک عالم براحتی عبور کرد. نمی توان شاگردش بود و از فقدانش تاسف و افسوس نخورد. فقط یک استاد معمولی دانشگاه نبود. قلبی پُر از سوز و دغدغه جامعه و ذهنی مملو از مسائل حل نشده اجتماع و نظریه های پشتیبانی که برای تحقیق و تدوین و ترجمه شان عمری گرانسنگ گداخته بود.
▫️تفاوتش با جامعه شناسان رایج، در دقت و نگاه فلسفی اش بود و در توجهی جدی که به عدالت با تاکید بر نهج البلاغه داشت.شوری که در طرح مسائل علمی به خرج میداد و توانی که برای همراهی و گفتگو و جدال نظری با دانشجویانش داشت هم عجیب و ضرب المثل بود. بلی چنین استادی که دوره ارشد و دکتری #فلسفه_علوم_اجتماعی را پای درسش حاضر بودیم فراموش شدنی نیست.
▫️قفسه کتاب هایم "نظریه و عمل"، "دیالکتیک و تفاوت" و همچنین "فضا و جامعه" را از #استاد_افروغ به یادگار نگه خواهد داشت. شخصیتی جسور، فکور، پرشور و مومن که ان شاالله مزد ارادتش به امیرالمومنین را ذخیره قبر و قیامت خود دارد. روحش شاد...
#دانشگاه_باقرالعلوم
🆔@asre_Tabyin
💠 #بسته_مستند_فلسطین
🔎عصر روز قدس را به مشاهده مستندی در مورد فلسطین سپری کنیم :
🔸 فلسطینیان داخل سرزمینهای اشغالی یا عرب های 48
🔸 روابط با ایران هرگز لحظهای قطع نشد؛ فیلم کامل مصاحبه خالد مشعل با شبکه الجزیره
🔸 مستند: فتحی شقاقی؛ موسس جهاد اسلامی فلسطین
🔸 مستند: جنگ شش روزه 1967
🔸 مستند: دره اردن؛ طمع اسرائیل به خاکی حاصلخیز
🔸 مستند: جنبش فتح فلسطین
🔸 مستند: یاسر عرفات
🔸 مستند: سلاح مقاومت فلسطین
🔸 مستند: حماس در عربستان سعودی
🔸 مستند: ادوارد سعید؛ اندیشمند نام آشنای فلسطینی
🔸 مستند «روزهایی در اردوگاه»؛ نگاهی به زندگی فلسطینیان در اردوگاههای لبنان
🔸 مستند «اسرائیل، شکاف از درون»، روایت درگیری افراطیون یهودی با مردم و دولت اسرائیل
برای مشاهده، روی عنوان هر مستند کلیک کنید.
🆔@asre_Tabyin
🔎فراخوانی برای آزمایش و عیبیابی یا ریاستارت؟
▫️جریان به اصطلاح بیسر و برساخته بعد از سکته مغزی شدید و روبرگرداندن عموم جامعه و شناسایی و دستگیری عناصر اصلی و فرعی اخلالگران در سراسر کشور و روشدن پشت صحنه ماجرا، به دنبال فراخوان در دانشگاهها بعد از ورشکستگی در پروژه مدارس است. اما چرا؟
۱. القای #تنفس_مصنوعی به جنبشنمای بیسر ورشکسته
۲.#خنثی_سازی مانور باشکوه ملی_مذهبی ایران اسلامی در شبهای قدر و راهپیمایی روز قدس
۳.تلاش برای #عصبی_کردن_ماموران در صحنه(مامور متذکر حجاب) و سوءاستفاده از خطاهای احتمالی
۴.فضاسازی برای اعلام حیات مجازی در برهوت مشارکت کنندگان واقعی(برساخت رسانهای مجدد)
۵. زخمی کردن ذهن و روان جامعه با بازی های رسانهای و بزن درروهای خیابانی
۶.تلاش برای شکل گیری دومینوی هوچیگری بنام اعتراض به کام بیگانه(تکثیر نسخه #ساختارشکنی_نیمه_خشن)
۷.بهره برداری از برخی نارضایتی های اقتصادی و همراه کردن بخش هایی از مردم با تکنیک های عملیات روانی و #مغالطه_مسالهها با مساله نماها
۸.تولید آنارشیسم پرصدا و #ناآرامی_مصنوعی با تمرکز بر مدارس و دانشگاهها بعنوان ریاستارت
۹.ایجاد اختلال در ثبات و نظم عمومی برای بهم ریختن #تمرکز_مسئولین و جاماندن از مسالههای واقعی و جدی کشور
۱۰.تحت تاثیر قراردادن وضعیت تجارت و #سرمایه_گذاری داخلی و خارجی در کشور و بازتاب بینالمللی منفی
۱۱.#تحریک_حاکمیت به مواجهه نیمه سخت یا سخت و هزینهسازی برای نظام
۱۲.تست و #باگیابی طرح جدید عفاف و حجاب و جوسازی علیه جریمهها و محرومیتهای کشفحجاب
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎هندسه حکمرانی فضای مجازی
▫️فضای مجازی، ابزار اورجینال حکمرانی نوین و خط مقدم تنازعات تمدنی امروزی است. نه می شود، چون دایره و بدون لبه گام برداشت و در جریان جهانی هضم شد و نه می توان با گارد بسته و بیتوجه عبور کرد. صریح و سریع و دقیق باید #هندسه_بازی را وضع یا کشف کنیم تا هویت و جمهوریت و اسلامیت جامعه را در سلامت و امنیت، راهبری نماییم.
▫️خیلی سریع اگر بخواهیم ابعاد و اضلاع فضای مجازی و #شیوه_حکمرانی مبتنی بر این هندسه و زیست بوم ویژه را مطرح کنیم به مثلث ها، مربع ها، چندضلغی ها و تقاطع های متعددی میرسیم که بایستی پیرامون آنها گفتگو کنیم و تصمیم جدی بگیریم.
1⃣ #لایههای_موثر_پیام_رسانی را بایستی بازبینی و تقویت و بروزرسانی کنیم:
۱.اتاق فکر فضای مجازی
۲.ارگان تصمیم گیر و مدیریت
۳.لایه های کنشگری و راهبری میدانی
2⃣ در فرایند تولید و توزیع پیام، #پنجگانه ای داریم که باید اتخاذ مبنای مشخصی داشته باشیم:
۱.چه کسی پیام را تولید می کند؟(سیستم مولد مرجع)
۲.محتوای پیام چیست؟(سیستم اعتبارسنجی و منطق ارزشگذاری)
۳.ابزار و بستر پیام چیست یا کجاست؟(پلتفرم و شبکه)
۴.مخاطب پیام کیست؟(سطح بندی فاز مصرف)
۵.اهداف و نتایج پیام چیست؟(چشم انداز تولید و توزیع و مصرف)
3⃣ سه لایه محتوایی از حیث راهبردی و ناظر بر #نظریه_مواجهه وجود دارد که بایستی تعیین مبنا صورت بگیرد:
۱.مبانی حکمرانی فضای مجازی(فلسفه و الهیات و فقه سایبری)
۲.مسائل حکمرانی مجازی(نسبت با فرهنگ و اقتصاد و سیاست و امنیت و...)
۳.نتایج حکمرانی مجازی(هویت و خانواده و علم و اخلاق و ارتباطات و حریم خصوصی و...)
4⃣ در فرایند سیاستگذاری، تولید محتوا و کنشگری به یک فرایند جامع نیاز داریم که مطلوب حکمرانی و #حکمرانی_مطلوب را تامین کند:
۱.مشروعیت(تامین نظر نهاد دین)
۲.معقولیت(توانایی تاب آوری و توجیه نظری)
۳.مقبولیت(قدرت اقناع فراگیر و اتصال با مخاطب و تامین جمهوریت)
5⃣ در بخش #کلان_رویکردها نیز از میان سه گانه و مثلثی بایستی عبور کرده و نظر نهایی و بیتعارفش را اعلام نماید:
۱.تکنوفیلی(تکنولوژی زدگی و سیاست درهای باز و توسعه حداکثری با همه لوازمش)
۲.تکنوفوبیایی(تکنولوژی هراسی و بدبینی حداکثری)
۳.مهندسی و مدیریت تکنولوژی(ارتقا سهم از ظرفیت تکنولوژی؛ نه اشتیاق حداکثری نه هراس حداکثری)
6⃣ در ساحت تغییرات بنیادین و عملیاتی نیز بایستی محورهایی را مورد بازکاوی قرار داده و تامین ایده نماید که بالاخره قرار بر چه تغییراتی در چه سطوحی است؛
۱.تغییر و تاسیس #زمین_بازی(ناظر بر شبکه ملی اطلاعات)
۲.تغییر و تدوین #قواعد_بازی(آیین نامه ها و پروتکل های فعالیت شبکه ها و در شبکه ها)
۳.تغییر و تعیین #نوع_بازیگری(ارتقا توان سوژه ها و کاربران فضای مجازی و تعمیق و توسعه سوادرسانه برای حال عادی و بحرانی)
7⃣ سیستم گردش اطلاعات را بایستی بومی سازی کنیم و قواعد و پروتکل های امن و #ضدنفوذ برای هر سه سطح اتخاذ کنیم؛
۱. فرایند تولید پیام
۲.فرایند توزیع پیام
۳.فرایندمصرف پیام
8⃣ سطوح کاربران و #جامعه_مصرف پیام نیز بایستی دسته بندی دقیق تری داشته باشد که امتداد اجتماعی حکمرانی و امنیت محتوایی از حیث محرمانگی یا عمومیت پیام، دچار اختلال نشده و عمق میدان بهتر و بیشتری داشته باشد؛
۱.عمومی و سرگرمی
۲.نیمه تخصصی و مهارتی
۳.تخصصی و آموزشهای ویژه
▫️آنچه که حائز اهمیت است، ضرب و ترکیب و تجمیع دادهها در سطوح مختلف این هندسه چندوجهی است که میتواند نقشه راه متحد با #استراتژیهای_پشتیبان متکثر را تحت عنوان پروژه های متعدد، ذیل خود تعریف کند.
▫️نکته اینجاست که #تئوریسینها و #مهندسین و #کنشگران و #مدیران این حوزه، دور میزهای واحدی به گفتگو نشسته و از حیث ۱.معنایی، ۲.راهبردی، ۳.امکان سنجی و ۴.عمق میدان، نظام مسائل فضای مجازی را بازطراحی و بازتنظیمگری نمایند.
✍علیرضامحمدلو، پژوهشگر و مدرس رسانه
🆔@asre_Tabyin
🔎مسئول ترجمه عملیاتی "اگر_بدانند" در بیانات رهبر انقلاب کجاست؟
_خیلی از کسانی که کشف حجاب میکنند نمیدانند این را؛ #اگر_بدانند که پشت این کاری که اینها دارند میکنند چه کسانی هستند، قطعاً نمیکنند.
_من میدانم. خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دیناند، اهل تضرعاند، اهل ماه رمضاناند، اهل گریه و دعا هستند؛ #توجه_ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است.جاسوسهای دشمن، دستگاههای جاسوسی دشمن دنبال این قضیه است. #اگر_بدانند حتماً نمیکنند. به هر حال این مسئله قطعاً حل خواهد شد.(رهبر انقلاب؛ ۱۴۰۲/۱/۱۵)
◽به راستی ترجمه عملیاتی و تاکتیکی عبارت "#اگر_بدانند"، چیست و مسئولیتش متوجه کیست و کدام نهاد است؟ باز هم متولیان امر و آن ده بیست تا نهاد مربوطه دورخیز کرده اند و مترصد حادثه هستند یا باید منتظر طرح مخفی و پشتیبان باشیم؟ خوب می دانیم که ۱.تذکر و ۲.تبیین و ۳.روایت، مکمل یکدیگرند.
▫️طرح حجاب و عفاف و تذکر قانونی #فراجا با همت و هوشمندی بالای سردار رادان در حال اجراست و امیدواریم که تجربه خوبی در کنترل بیحجابی و بدحجابی را شاهد باشیم. اما نکته اینجاست که لاین کنترل و مدیریت بحث #حجاب بایستی به موازات لاینهای فرهنگی و رسانه ای پیش برود تا از میزان مقاومت کاسته و به میزان همراهی و موافقت بیفزاید.
▫️واژه به واژه فرمایشات مقام معظم رهبری را بایستی تبدیل به راهبرد عملیاتی کرد. اگر عبارت "کشف حجاب، حرام سیاسی و شرعی است"، به درستی به طرح حجاب و عفاف فراجا ترجمه میشود، توامان و قبل از وقوع حادثه بایستی شاهد ترجمه عملیاتی و پیادهسازی عبارت "#گر_بدانند" باشیم.
▫️تذکر سازمان یافته و ورود حکومتی بایستی چهره نیمه نرم_نیمه سخت و بدون تنش را حفظ کند تا احترام به قانون نهادینه شود. از طرفی برای فرسایشی نشدن ماجرا، #بینالاذهانی_شدن، اقناع حداکثری، کاهش مقاومت و #پذیرش_فرهنگی_مساله، بایستی پیوستهای رسانهای و فرهنگی تمیزی را با دال مرکزی "تقویت دانایی مردم" استارت زد.
▫️ارتقاء آگاهی و تقویت دانایی عمومی در باب پشت صحنه کشف حجاب طبق فرمایشات رهبرانقلاب، مساوی ایجاد #خاکریزهای_ذهنی و فرهنگی و تبدیل مساله از یک موضوع فرعی و سلیقهای و کمخاصیت به یک باور دینی رایج و #تعصب_سیاسی_باخاصیت و پرجاذبه در برابر یک #دیگری_دور و درکمین خواهد بود بشرط کارگردانی هوشمندانه.
▫️قطعا بعد اجرای این طرح، پچ پچ ها و نقزدن ها و حتی تعریف و تمجیدها در مدارس و دانشگاهها و ادارات و عموم جامعه هم استارت خورده و ادراک و ذهنیت بخشی از جامعه، مثبت یا منفی درگیر شده است. به تعبیری، (common sense)، ارتکاز و عقل عرفی هر جامعه، #نقطه_شروع تقویت یا تضعیف آن جامعه محسوب میشود که بایستی متناسب با تغییرات، بازتنظیم و اقناع و همراه شود.
▫️در همین راستا بایستی ساعات و روزها و میزهایی تعریف شود که به بهانه تبیین و #تقویت_دانایی و حل گرههای ذهنی نوجوانان و جوانان این مرز و بوم، مدیران و کارشناسان ارشد جامعه به بدنه جامعه نزدیک تر شوند. تیم های مستندسازی و فیلم سازی و #خلاقیتهای_رسانهای هم سریعتر فعال شوند و واکنش واقعی و چه بسا همراهی حداکثری مردم را به تصویر کشیده و #روایت_درست از باورهای مردم ایران را بازنمایی کنند.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
🔎رفراندوم یا پوپولیسم؛ ضلع سوم جنگ شناختی
▫️جنگ شناختی در سه فاز اتفاق میافتد و جریان بازی را تغییر میدهد. توصیف وارونه، تحلیل غلط، تجویز ناصواب. وقتی پیشرفت های جامعه سانسور میشود، #جعل_واقعیت و بزرگنمایی ضعفها، بازی را بدست میگیرند. تحلیل هم این میشود که کشور در وضعیت بحران اقتصادی، گسست اجتماعی و گسل دوقطبی است. نسخه و نتیجه آلوده این بازی هم که معلوم است؛ رفراندوم و بازگشت به انتخاب مردم!!
▫️این طرح پوپولیستی، هر سه حوزه فرهنگ و اقتصاد و سیاست را به کارگرفت. به عبارت سادهتر، اگر هفت ماه اخیر را مرور سریعی داشته باشه باشیم، در فاز اول، یک مساله فرهنگی مثل #حجاب را به بهانه فوت یک خانم، برجسته میکنند. سپس معیشت جامعه را به همین بهانه گروگان گرفته و از تلاطم #دلار و نوسان قیمتها به عنوان شتاب دهنده جریان بهره میبرند. در فاز سوم با طرح بحث #رفراندوم، خانه تعمیم دهی و اکثریت سازی را پُر میکنند و #نسخه_رهایی برای جامعه میپیچند.
▫️در واقع اگر سه فاز #برجستهسازی، #شتابدهی و #تعمیم را بدون وقفه به اجرا میرساندند، یک #دومینوی_غیرقابل_توقف را شاهد بودیم که از کانال فرهنگ شروع شد، با فاز اقتصادی شعله ور گردید و با گام سیاسی در صدد ستاندن نتیجه بود. حجاب و دلار و رفراندوم، پازل های یک طرح کلان بودند که از پس سه متغیر و مانع جمهوریت، اسلامیت و ولایت فقیه برنیامدند.
▫️آنچه که حائز اهمیت است، باز کردن مشت مسموم و پشت صحنههای سیاسی_امنیتی ماجرا با تولیدآگاهی و کاربست تبیین در سطح افکار عمومی است. #دیگریهای_سیاسی این ملت، سعی میکنند که با طرح وارونه مسائل، ارائه #اطلاعاتگمراهکننده و #بنبستنمایی در اقتصاد و #انسدادسازی در فرهنگ جامعه، ماحصل سیاسی خود را از دل #غبارهای_مصنوعی برداشت کنند و به اصطلاح حرف در دهان مردم بگذارند.
▫️پرواضح است که نسخه های فیک، توهمی و دست چندم مثل رفراندوم برای حل مسایل کلان و پیچیده کشور در شرایط کنونی، فرامتنی جز ایجاد گسل و بیثباتی در جامعه نداشته و جز سنگ اندازی مضاعف و تمرکززدایی از مسیر پیشرفت کشور، عنوان دیگری ندارند. جدای از اینکه این ایده در کشور ما دوسه بار هم مورد استفاده قرار گرفته و جزءبندهای قانونی اساسی کشور با سازوکاری مشخصاست، هیچ کشوری مستقل و مقتدری از ظرفیت یک ایده و تئوری، برای #تولید_بیثباتی و ایجاد گسل اجتماعی استفاده نمیکند.
✍علیرضامحمدلو، مدرس رسانه و پژوهشگر علوم اجتماعی
🆔@asre_Tabyin
نماز عیدفطر امسال، نمایشی دیگر از #جمهوریت بعلاوه #اسلامیت بود و چقدر دقیق و حساب شده، حضرت روح الله، عنوان این نظام را #جمهوری_اسلامی و نه یک کلمه بیشتر و نه یک کلمه کمتر، انتخاب کرد...
#امام_خمینی(ره)، #عیدفطر
#نماز_تاریخی، #امام_خامنهای(حفظهم الله)
#رفراندوم
https://virasty.com/alireza31314/1682194575773709668
🆔@asre_Tabyin
🔎استبداد اطلاعاتی به سبک مطبوعات اصلاحطلب
▫️بقول اندیشمندان رسانه: در عصر اطلاعات، #رسانه تعیین میکند که #چگونه فکر بکنیم و #چطور فکر بکنیم!
▫️وقتی طیفی از مطبوعات، قدرت این را دارند که مدعی #صدای_مردم باشند ولی حتی یک #تصویر از #نماز_تاریخی و حضور مردم کار نکنند، چیزی جز #استبداد_رسانه نیست.
▫️پ.ن:#برجسته_کردن اختلافات و #بایکوت اشتراکات را در صفحه نخست این مطبوعات، خوب تماشا و تامل کنید. انگارهسازی و تصویرسازی یعنی همین...
#سواد_رسانه، #انگاره_سازی، #تصویرسازی
https://virasty.com/alireza31314/1682341472933812086
🆔@asre_Tabyin
از نگاه #رسانه و دکترین بازنمایی، اتفاقاتی مثل #باغ_شازده و #ترور امروز، اگر #زیگزاگ، روایت شوند و مدیریت صحنه و #پساماجرا، شفاف و روشن نباشد، قصه های معلق با #پایان_باز تلقی می شوند که فقط #القای_آنارشیسم، #پیام_ناامنی و #خوانش_متکثر برای جامعه منتقل میکنند.
✍علیرضامحمدلو
#آیتالله_سلیمانی، #امنیت، #جنگ_روایتها
https://virasty.com/alireza31314/1682535381987545506
🆔@asre_Tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎جسارت به یک روحانی و فرامتنی هویت سوز
🔺چند ثانیه فیلم از لحظه #زیرگرفتن_یکروحانی توسط یک خودروی شخصی با انگیزه نامعلوم فعلا؟؟ اما یک #فرامتن خطرناکی دارد...
🔸تولید #دومینوی_نفرت علیه #نمادها بعنوان یک استراتژی برای ذبح فرهنگ از مسیر میانبر. فقط بحث دیانت و ناامن کردن فضا برای #روحانیت نیست.
🔸روزی #حجاب، روزی #عمامه و روزهای بعد #پرچم #سرودملی و #زبانفارسی و #نقشه و...
فراموش نکنیم که جزءلاینفک #هویت یک ملت، نمادهای ملی و مذهبی آن است که اگر آسیب ببیند، بنیادهای معرفتی و ارتکازات تاریخی مردم آن خاک را هم به تدریج درمینوردد.
🔸خلاصه اینکه عادی سازی توهین به نمادها و پایین آوردن میزان حساسیت عمومی به این قبیل جسارتهای جهت دار، به نفع فرهنگ و تاریخ و انسجام یک جامعه نخواهد بود.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin
معناکاوی و روایت "غیرت" در کنشگری شهید جوان
▫️حمیدرضا الداغی شهید شد اما معناپژوهی این رفتار چه میگوید و چگونه باید از تحریف معنای برتر این واقعه مراقبت نمود؟ عده ای همچون مسیح علینژادها که از دفاع جوان ایرانی از دختر ایرانی به نفع #روایت_ایرانی برآشفته شدهاند دست به انتحار زده و با انتشار تصاویر آرشیوی از خانواده این شهید، سعی در مصادره رویداد دارند. عدهای بنام حقوقدان ماده و #تبصره_سخیف و مبتذل جور میکنند تا فرامتن شهادت در ماجرا را تخطئه کنند و عده ای هم تحلیل های موافق ولی کمعمق از ماجرا ارائه میدهند.
متنی را خواندم که در تحلیل کنش شهید جوان و غیور از "اثر تماشاگر" سخن گفته بود. بطور خلاصه اینکه بازگشت این رویداد به یک مساله #روانشناختی است. هرچقدر تعداد جمع حاضر بیشتر باشد احساس مسئولیت اجتماعی کمتر می شود و افراد به تماشاچی تبدیل میشوند.در واقع شهید والا مقام، از تله "اثر تماشاگر" عبور کرده و بجای تماشاگری، #کنشگری را انتخاب میکند.
▫️اما نکته اینجاست که چگونه این اتفاق ممکن است؟ آیا صرفا یک حال فردی در یک شرایط اجتماعی خاص است یا دلیل دیگری میتواند داشته باشد؟ بنظر میرسد که چنین تحلیلی یا ناقص است و معنای پشت سر این #ضدتماشاگری را سانسور میکند یا در حال تقلیل دادن ماجراست که عرض شد. در واقع شما اگر زمینه و جغرافیای عمل را مرور کنید، رد پای #ژن_ایرانی و DNA اسلامی را در قضیه میتوانید پیدا کنید و اساسا مقایسه ماجرا با زمینههای غربی، تحلیل را دچار اشتباه میکند.
▫️اساسا واژه #غیرت و مسئولیت اجتماعی تا پای جان فقط از پس یک هویت و #ایدئولوژی و معنای فراتر از تجربیات و شعارهای شهروندی برمیآید. به فرمایش حضرت آقا که در باب دینداری مردم ایران فرمودند که #بنمایه_قوی و ویژهای در برابر چالش ها دارند، این تعصبی که بدون منت و چشمداشت و در یک لحظه خاص بروز پیدا میکند را نمی توان با ادبیات روانشناسی اجتماعی صرف، تحلیل نمود.
▫️بلی قطعا شکستن ترس اجتماعی و مارپیچ سکوت یک قابلیت فردی است ولی وقتی پای جان و ریسک های بزرگ به میان میآید، #معنای_عمیقتر و چارچوب تحلیلی ویژهتری برای تحلیل میطلبد. به عبارت سادهتر، ایران بیشه شیران است از فهمیده تا علی لندی و محسن حججی و امروز هم آرمان علیوردی و #حمیدرضا_الداغی، همگی نقطههای طلایی خط اسلام و انقلاب هستند.
▫️ذخیرههای فکری و معنوی انقلاب اسلامی در جان نوجوانان و جوانان این مرز و بوم ریشه دوانده است و با کجروایت های مسیحعلینژاد از خانواده این شیرمرد برای مصادره ماجرا و لجن پراکنی های برخی مدعیان دانش حقوق، واقعیتی بنام #ذهنیتهای_دست_نخورده و پاک انسانی و بنمایههای دینی در شخصیت افراد که برخی از #طرحواره_معنوی نام میبرند، قابل سانسور و تحریف و مصادره نیست.
✍علیرضامحمدلو
🆔@asre_Tabyin