کودک و سه گانه تربیت رسانه ای(بخش سوم)
🔸با این توضیحات بایستی تفاوت کودک فعال و کودک منفعل را به درستی درک نماییم. #کودک_منفعل کودکی است که فارغ از فضای خانواده و با فاصله گرفتن از دریافت عاطفه و تجربه و اطلاعات معتبر و متناسب با سن و حال و موقعیت خود، به راحتی و بدون فیلتر در دسترس رسانه ها اعم از تلویزیون و گوشی موبایل و سایروسایل ارتباط جمعی قرار گرفته و به اصطلاح، #مصرف_میشود.
🔸نظام توجهات بچه های منفعل بشدت متکثر و #متنوع و بدون اصول و ریتم خاصی می باشد که قابلیت درآمدن به هر فرم و صورتی را همچون ژله ای داراست.
🔸سطح تخیلات این بچه ها نیز از طریق رسانه ها #کانالیزه شده و به شکل و چهره تقلیدی از سوپرمن های خیالی و مجازی درآمده است که نه مهارت و نه هیچ ارزش افزوده ای را در بر نخواهد داشت.
🔸باید افزود از آنجایی که کودک رسانه زده، بطور مرتب درگیر کارتون ها و تصاویر اکشن بوده، عنصرسرعت در این ماجرای رسانه ای، به تنهایی، عامل کاهش تمرکز و دقت و پایین آمدن سطح حوصله و تفکر می شود. پس بایستی وارد کنترل و مهار ورودی های ذهنی کودک بشویم و به اصطلاح رسانه ای، اطلاعات دریافتی کودک را بطور نامحسوس و غیرمستقیم دروازه بانی نماییم.
🔸کنترل برنامه های کودک به معنای #مدیریت_توجه، #تخیل و #تعقل کودک است و همانطور که اشاره شد، عامل سرعت را بایستی با ابزار و مانع مطمینی همچون رژیم مصرف به نفع تربیت مصادره نمود.
🔸منظور از رژیم مصرف کودک شامل چیستی برنامه و تناسبش با سن و فهم و فرهنگ کودک، چرایی برنامه و اهداف پدیدآورندگان آن و میزان اعتبار و امتیازات آموزشی و فرهنگی اش و شرط سوم، چگونه دیدن و آشنایی با تکنیک های به کار رفته در برنامه ها و بحث و تبادل نظر بصورت کشفی یا #بارش_فکری پیرامون کارتون های موردعلاقه کودک و تزریق و کاشت سوادرسانه و #تفکرانتقادی در مواجهه با تمام تصاویر و ویدئوها در ساحت رسانه هاست.
🔸در توضیح مدل کشفی در دریافت محتوا و اطلاعات برای کودک باید گفت: ذهن کودک به دلیل فرم خاصی که دارد همیشه به دنبال #کشف است، هرگز عادت نمی کند، به هر چیزی که عادت کند بلافاصله به دنبالش ترک عادت می آید و کنار می گذارد.
🔸بارها دیده ایم که بچه ها بعضی از اسباب بازی ها را فقط یک بار بازی می کنند و بعد کنار می گذارند، چون دیگر چیز جدیدی برایشان ندارد. کودک عادت نمی کند، این بزرگسال است که عادت می کند.
🔸نکته دیگری که برای مهندسی ذهن و تربیت فکری-رسانه ای کودک ضروری است، کاربرد خاطرات خوب در فضای حقیقی است و هرازگاهی مرور این خاطرات در آلبوم مخصوص، بشدت باعث #شرطی_شدن و انس و علاقه وافر کودک به فضای باز و دور از رسانه می باشد و #تجربه_زیسته_کودک در کوه و دشت و صحرا و دریا و فضاهای باز هم باعث خنثی شدن عوارض مصرف رسانه ای می شود و هم باعث تعادل روحی و فاصله گرفتن از افسردگی و حفظ سلامت جسمی ذهنی و روانی کودک خواهد شد.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
🔎اخلاق از حقیقت و عدالت، مهمتر نیست ولی راهبردی تر است...
این روایت را فارغ از بحث هایی که برخی علما پیرامون سندیتش دارند حتما شنیده ایم. از پیامبر(ص) نقل شده که فرموده اند: انما بعثت لاتمم مکارم الاخلاق...
چرا انقدر اخلاق را تحویل گرفته اند و در میان اینهمه مفهوم بالادستی و هم عرض و درطولش، اخلاق را برجسته کرده اند؟ مگر عدالت و علم و حقیقت و معنویت و شریعت و...چه کم داشتند یا نمی توانستند حلقه اتصال میان مفاهیم پایه ای و به اصطلاح اگزیوم مرکزی این مکتب باشند؟
چرایی سبقت گرفتن اخلاق از بقیه مفاهیم و محبوبیت بالاترش نسبت به بقیه را در یک مقایسه مفهومی باهمدیگر مرور کنیم:
#عدالت بدون اخلاق را چگونه باید دید؟ چیزی جز له شدن شخصیت و لگدمال شدن #کرامت انسان از این تجزیه در نمیآید. راستی تحقق این تصور هم عین بی عدالتی است. یک صورت نازل مارکسیستی که فردیت را فدای اجتماع می داند و #نگاه_مکانیکی به انسان داشته و عواطف را بیگانه می خواند.
#حقیقت بدون اخلاق را چطور تصور میکنید؟ تو ذوق میزند و از جذابیت و مقبولیت فاصله خواهد گرفت و مشمئزکننده خواهد شد. اساسا فطرت، حقیقت خواه است ولی حق بدون خلق، مفت نمیارزد. اصلا حقیقتی که #کاریزما نداشته باشد از رسالت خود هم طرفی نخواهد بست و #تنهایی_خودخواسته ای را تجربه خواهد کرد.
#معنویت بدون اخلاق هم ترکیب نامتجانسی است. یک معنویت و عرفان فانتزی که غیرقابل پیش بینی خواهد بود. کنش های غیرعادی و انتحاری خواهد داشت. چون #مغناطیس و جذب دارد ولی مرز ندارد یا خودش بی بند و بار میشود و یا #انحراف مریدان و محیطش را سوغاتی خواهد آورد.
#شریعت بدون اخلاق هم تصورش سخت است. خیلی سخت حتی برای آنهایی که سکولار فکر میکنند و دیانت را با اخلاق، شناخته و ترجمه میکنند. اساسا کاریکاتوری بیش نخواهد بود و به یک سری #مناسک_ایستا و غیرپویا و تکراری بدل خواهد شد. تحول و نشاط و حرکت و بساطت روحی را نمیتوان انتظار کشید. دینداری به عادت بدل خواهد شد و میان باور و عمل، دره های عمیقی فاصله خواهد افتاد و دوگونه رفتارکردن را در خلوت و جلوت شاهد خواهیم بود و کالبد بیجانی را خواهیم داشت.
#علم بدون اخلاق هم که تکلیفش اظهر من الشمس است. فرمول اتم گویای این مطلب بوده که وقتی علم را رها کنیم، حتی خود عالم را هم بنده نخواهد بود. فرزند ناخلفی خواهد شد که به صاحب خودش هم رحم نمیکند. #خشونت را بازتولید خواهد کرد و دروغ و فریب و لجامگسیختگی را #تئوریزه خواهد کرد. عدالت را دور خواهد زد و حتی حقیقت را مصادره کرده و به نفع و ضرر کانالیزه شده و از قبل تعیین شده ای کشف خواهد نمود. ابزاری خواهد شد در دست اهالی قدرت و ثروت که ایندو نیز بدون اخلاق، تکلیفشان روشن است.
#قدرت بدون اخلاق، فساد را پوشس میدهد و ذبح انسانیت و بیرحمی و توتالیتاریسم را دیکته میکند. ثروت بدون اخلاق هم جز عیاشی
و کالاشدن و #شیءشدگی_محیط و قابل خرید و فروش بودن همه چیز، نتیجه ای نخواهد داشت و تمام زندگی را با عینک پول و سکه و ارز معنا خواهد بخشید و ترجمه اسکناسی از وقایع خواهد داشت.
پس اخلاق برخی از مفاهیم را عمق می بخشد برخی را زیبایی و جذابیت و برای برخی کنترل کننده بوده و برخی را از تحریف نجات میدهد. مرزبانی می کند و همچنین در ترکیب سایر مفاهیم اضافه شده و آنها را معنای مضاعفی میبخشد و خودش یک اصل تمام عیار و بدون رقیب و بینظیر است.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @andisheengelabi
استفاده کودکان و نوجوانان از شبکههای اجتماعی در استرالیا منوط به رضایت والدین میشود
🔹استرالیا قصد دارد شبکههای اجتماعی را مجبور کند تا برای استفاده کودکان و نوجوانان از امکانات خود، رضایت والدین را در نظر بگیرند.
🔹بر اساس این طرح افراد زیر ۱۶ سال حق ندارند بدون اجازه والدین خود از شبکههای اجتماعی استفاده کنند و در صورت نقض این قانون جریمهای حداکثر ۷.۵ میلیون دلاری برای شبکههای اجتماعی در نظر گرفته خواهد شد.
🆔@andisheengelabi
وحدت یک تاکتیک نیست. یک اصل و (راهبرد) است. مقام معظم رهبری
کالبدشکافی این موضوع با رویکرد رسانه ای
ساعت ۱۶ رادیو گفت و گو برنامه امواج شبهه خدمتتان خواهم بود
🆔@andisheengelabi
✅بخشی از سواد رسانه یعنی اینکه این سه مورد رو ندیده بگیری
#سواد_رسانه
🆔@andisheengelabi
🔎عادی سازی با تکنیک خلق اعتبار و همنشینی
از نظر لندننشین ها و رسانه های انگلیسی_سعودی، میتونی فوتبالیست باشی تا #همجنس_گرا بودنت توجیه بشه.
همونطور که میتونی یک کشتی گیر درجه چندم باشی مثل #نویدافکاری، تا قاتل بودنت به چشم نیاد و دوسه سال با اسم و عنوانت، مانور رسانه ای بدن و #پروپاگاندا راه بندازن.
#تکنیک_خلق_اعتبار و #تولیدِپوشش
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
🔊 سردبیر صدای حوزه در نشست رادیو گفتگو:
راهبردهای رهبر انقلاب در سطح نخبگانی دچار تعارف و محافظه کاری می شود/رسانه های معاند و غیرمسئول، دلیل گسست میان مردم و حکومت ها هستند
🛎از دیدگاه #مقام_معظم_رهبری، #وحدت_اسلامی مسئلهای راهبردی و جزء ایمان و اعتقاد ماست. ایشان در مورد وحدت تعبیر اوجب واجبات را دارند که پیش از آن فقط در مورد مسئله #حفظ_نظام این تعبیر را به کار برده بودند.
🛎آنها در باطل خودشان یک مخرج مشترکی گرفتند و به یک نقطه اشتراک رسیدند؛ اما ما در #جهان_اسلام با حداکثر اشتراکاتمان با حداقل مخرج مشترک ها روبرو هستیم! سوال این است که چگونه میشود که نقطه قوت ما تبدیل به نقطه ضعف می شود؟
🛎در عرصه #شبکه_سازی ما ضعف بسیاری داریم زیرا غالباً به صورت انفرادی عمل میکنیم؛ آدم خوب های ما نگاه هم افزا ندارند؛ به عنوان مثال یک کانال و رسانه ندارند که افکار خود را ضریب دهند و #جهاد_تبیین داشته باشند؛ در حالی که در طرف مقابل، این شبکه سازی را جدی می گیرند و ثمره آن ها را هم برداشت می کنند.
متن کامل خبر در سایت #صدای_حوزه:
v-o-h.ir/?p=29517
🆔 @sedayehowzeh
6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔎رسانه ها و #شبکه_های_اجتماعی، چگونه ما را مصرف میکنند؟
مکانیزم #تجارت در رسانه با چاشنی اطلاعات و خشونت و مصرف....
#اینستاگرام
#فضای_مجازی
🆔@andisheengelabi
🔎پدیدارشناسی فالوور در فضای مجازی/پنج مدل هواداری که باید بهتر شناخت!
🔸دنیای مدرن، تعریف خیلی از مفاهیم را تغییر داده است. عصرمجازی حدود معانی را دستکاری کرده و چه بسا یک انقلاب مفهومی صورت گرفته که از اساس با معنای گذشته متفاوت بوده و به یک مشترک لفظی بدل شده است.
🔸از جمله مفاهیمی که دستخوش تغییر گشته، معنای موفقیت است. عده زیادی در عصر جدید، موفقیت را یا حداقل بخشی از آن را در تعداد فالوورهایش دانسته یا دچار چنین تصوری شده اند.
اما ماجرای این فالوورها چیست و چقدر واقع نمایی دارد؟ فالوور یا دنبال کننده، نماینده چه حسی از دنیای اطراف ماست و ترجمه این پدیده دقیقا چیست؟
🔸برای پی بردن به واقعیت برساخته ای بنام دنبال کننده، باید به یک واکاوی و تجزیه از طریق دسته بندی این پدیده دست یابیم.
1⃣دسته ای از دنبال کننده ها انسان های پرسه زنی هستند که سر تمام سفره ها پلاس بوده و هر کانال و پیجی را چه بسا عضو هستند. هوادار واقعی نیستند و در گردش مجازی، در ایستگاه شما هم بدلیل کنجکاوی یا #بیکاری برای مدتی توقف داشته و چه بسا هیچ واکنشی نسبت به کنشگری های شما نداشته باشند.
2⃣دسته ای هستند که کنجکاوی بیشتری داشته و صرفا بدلیل رصد و بررسی محتوایی شما وارد پیج یا کانال شده اند و انگیزه بیشتری از وبگردها و پرسه زن ها دارند ولی بازهم هوادار نیستند و ارضای حس کنجکاوی و رصدگری شان در اولویت است. به اصطلاح #ماموریت دارند که باشند و انگیزه بالاتری آنها را در پیج شما نگه نداشته است.
3⃣دسته سوم هم افرادی هستند که برای بهره بردن از جذابیت ها و جلب #منفعت معنوی و معرفتی وارد کانال یا پیج شما شده اند و در پی خودتان نیستند. در حقیقت هوادار شما نبوده و در حال جمعآوری دیتا و تکمیل اطلاعات خود هستند تا پروژه های ذهنی شانرا به سرانجام برسانند.ماموریت ندارند ولی چه بسا منتقدین جدی شما باشند.
4⃣دسته چهارمی هم هستند که چون کمی تا قسمتی شبیه آنها فکر می کنید تا مدتی همراه می شوند و لایک و کامنت هم میگذارند تا جذب لایک و کامنت کنند. در واقع دنبال شما هستند تا دنبالشان باشید و یک دیالکتیک معنوی و عاطفی و یک فالوور بودن #شرطی در پس هواداری شان به چشم می خورد.
5⃣اما دسته پنجمی هم هستند که از ابتدا با شناخت و اراده شما را انتخاب کرده اند و به مبانی و مدل و افق شما #علاقمند بوده یا شده اند. رفته رفته حس مشترک پیدا کرده اند و بلحاظ ذهنی نیز همراه و همسو عمل میکنند. لایک و کامنت هایشان بوی پرسه زنی و شرطی شدن و جلب منفعت نمیدهد.
◽️هستند چون باورتان دارند و سر بزنگاه ها همچون کاتالیزور شما برای حرکت رو به جلو عمل میکنند. سوخت حرکت را گاها تامین میکنند و نظراتی سرشار از آگاهی و حمایت را صادر میکنند.
◽️شاید اگر بدانیم که در بهترین شرایط یک تا بیست درصد دنبال کننده ها بسته به نفر و دانش و جایگاه و تاثیرگذاری اش دنبال کننده واقعی به معنای پنجم هستند، کمی ناراحت شویم.
◽️اما آنچه که در دنیای مجازی اهمیت دارد، این است که حواس خود را به همین تعداد اندک بسپاریم چرا که حواسمان را از هدفمان پرت نمی کنند.
الباقی یا موقت هستند یا از بودنشان هم دستاوردی خاصی نصیبتان نخواهند نمود، اگر باعث آفت نشوند.
پس تعداد فالوور را دلیل محبوبیت و موفقیت افراد تلقی نکنیم و واقف باشیم که خیلی ها در #مارپیچ_سکوت و جوّ زمانه، هواداری را یدک می کشند، والا حوصله یک لایک و کامنت بیدریغ و باحوصله و از سرشناخت هم ندارند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔊سردبیر پایگاه خبری تحلیلی #صدای_حوزه در گفت و گو با ایکنا مطرح کرد؛
راهبرد فرهنگ سازی در فضای مجازی یعنی طراحی زمینبازی و نقشه راه متفاوت/ وقتی مسائل از مدیریت پیشی گرفت لجامگسیختگی فرهنگی شکل می گیرد
🔺حجت الاسلام علیرضا محمدلو:
🔹وقتی مسائل از #مدیریت پیشی گرفت، جامعه دچار دگرگونی میشود و در نهایت لجامگسیختگی فرهنگی شکل خواهد گرفت که منجر به تخریب فکر و اخلاق در این حوزه میشود.
🛎 مشکل #مدیران_فرهنگی کشور این است که شناختی از راهبردها و #فضای_مجازی و #رسانه نداشته و توان و انگیزه لازم برای حل مسائل این حوزه را ندارند. برخی از مدیران فرهنگی کشور نگاههای کوتاهمدت و موضعی نسبت به مقولات فرهنگی و دینی دارند.
🛎 برخی از ساختارهای رسمی کشور کارایی لازم را ندارند لذا بر همین اساس ساختارهای غیررسمی و موازی شکلگرفته که با #هویت_انقلاب گره خورده است.
متن کامل گفت و گو:
v-o-h.ir/?p=29738
🆔 @sedayehowzeh
فیسبوک چگونه خوراک رسانهای ما را شکل میدهد؟
🔸الگوریتم خبری فیسبوک به خاطر دامن زدن به درگیری فرقهای، سوق دادن کاربران به سمت افراطگرایی و توطئهپردازی و تشویق سیاستمداران به اتخاذ مواضع تفرقهافکنانهتر، مورد سرزنش قرار گرفته است.
🔸اما این الگوریتم دقیقاً چگونه کار می کند؟ برای پاسخ به این سئوال باید گفت که زمانی که عبارت «الگوریتم» -حتی با معانی افسانهای- به کار برده میشود، در سادهترین حالت به معنای سیستمی است که بر مبنای #پیشبینیهایی درباره #ترجیحات و #تمایلات هر یک از کاربران، تصمیم میگیرد که موقعیت یک پست در بین درجگاه خبری کجا باشد؟
🔸فیسبوک دادههای فراگیر را بر مبنای جایگاه واقعی آنها در درجگاه هر کاربر فرضی یا در کل فیسبوک منتشر نمیکند.
🔸بلکه درجگاه هر کاربر تا حد بالایی شخصیسازی شده است. اما اسناد داخلی و مکالمات با افشاگران فیسبوک نشان میدهند که چگونه رویکردهای مختلف در الگوریتم میتواند به طور چشمگیری طبقهبندیهایی را که احتمال نمایش داده شدن دارند، تغییر دهد.
🔸زمانی که فیسبوک درجگاه خبری را در سال 2006 راهاندازی کرد، نسبتاً ساده بود. این درجگاه #فهرست_شخصیسازیشدهای از فعالیتهای بهروز دوستان را نشان میداد؛ مثلاً «آتالی عکس پروفایلش را تغییر داد» و «جیمز به گروه سانفرانسیسکو در کالیفرنیا پیوست».
🔸در آغاز سال 2009، #الگوریتم_رتبهبندی تقریباً مشخصی ترتیب داستانهای هر کاربر را مشخص میکرد و اطمینان حاصل میکرد که چیزهای پرسروصدا -مثل اخبار «قطع رابطه» یک دوست- در نزدیکی بالای صفحه نمایش داده شوند.
🔸در طول دوازده سال گذشته، تقریباً همه چیز دربارهی #الگوریتم_درجگاه_خبری تغییر کرده است؛ اما اصل قراردادن چیزهای پرسروصدا -یا حداقل چیزهایی که با احتمال بیشتری در هر کاربر فرضی ایجاد علاقه کنند- در بالای صفحه، حفظ شده است.
🔸به گفته جیسون هیرش، رئیس بخش راستیآزمایی شرکت فیسبوک، این الگوریتم تا حدی پیچیده شده است که امروزه می تواند بیش از ده هزار سیگنال مختلف را برای پیشبینی خود دربارهی #احتمال_درگیرشدن_یک_کاربر با صرفاً یک پست، دریافت کند.
🔸با این حال، دیگر سیستم رتبهبندی درجگاه اخبار کاملاً رازآلود نیست. [اما همچنان] عنصرهای حیاتی کاملاً تحت کنترل کارکنان انسانی [و نه الگوریتم] فیسبوک است و به #نبوغ، شهود و در نهایت قضاوت ارزشی آنها بستگی دارد [که تصمیم بگیرند چه پستهایی نمایش داده شود].
منبع: واشنگتن پست
🆔@andisheengelabi
هدایت شده از پایگاه خبری صدای حوزه
✍️ آقای رئیسی لطفا بورس را دریابید:
افق ریزش های بورسی، افول قدرت نرم انقلاب اسلامی/تداوم شوک های اقتصادی به تراژدی فرهنگی می انجامد
🛎 اگر این #ریزش_های_بورسی که جیب مردم را هر روز بیشتر از دیروز تهدید می کند متوقف نشده و جراحی ضرب الاجلی صورت نگیرد، تمام توجیحات صورت گرفته و حتی قابل قبول نسبت به نقش دولت گذشته در ایجاد این دره های عمیق، دیگر محلی از اعراب و گوشی برای شنیدن نخواهد داشت.
🛎نکته مهم تر و بنیادی تر این اتفاقات، تبدیل افسردگی سیاسی و ناامیدی از مشارکت در فرایندهای انتخاباتی به یک افسردگی و #تراژدی_فرهنگی است. یعنی ذهن و روان مردم در نگاه #علوم_شناختی اصطلاحا سِر شده و از واکنش نشان دادن به هرگونه فرایند فرهنگی و معرفتی نیز عاجز می شود.
🛎 هرگاه باورپذیری کف جامعه نسبت به سیستم به حداقل برسد و سنسورهای ذهنی مردم در نسبت با حاکمیت عمل نکرده و بی تفاوت باشد، بدین معناست که سیستم دچار فلج مغزی شده و در ارتباط با بدنه اش توانایی تولید فرمان و حرکت و راهبری را ندارد.
🛎در واقع ادامه روند نزولی #بورس و به اصطلاح رکود معاملات و #ریزش_بورس و چسبندگی رفتاری فعالان #سرمایه، فراتر از افسردگی سیاسی به افسردگی فرهنگی خواهد انجامید و ذهن و ذائقه جامعه دیگر توان و انگیزه همراهی در سطح ا#یدئولوژیک را از دست داده و نظام دچار یک بحران معنا و ایدئولوژی خواهد شد.
🖊حجت الاسلام علیرضا محمدلو #سردبیر #صدای_حوزه
متن کامل یادداشت:
v-o-h.ir/?p=29868
🆔 @sedayehowzeh