eitaa logo
عصرتبیین عصررسانه
1.6هزار دنبال‌کننده
665 عکس
414 ویدیو
29 فایل
هوالمصور محفلی برای تاملات رسانه ای در حوزه های فرهنگ، جامعه و سیاست... عصر پردازش بهتر و روایت قوی تر اطلاعات ارتباط با مدیرسایت و کانال: @Sarbaze_eslam_31312 جانشین مدیر: @Fadaiyani ادرس سایت: Www.asretabyin.ir آپارات: www.aparat.com/Asre_Tabyin
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
❗️چگونه عکس و فیلم فیک و جعلی را تشخیص دهیم؟ 🔸در عصری که بدلیل شبکه ای شدن معرفت و آبشاری عمل کردن و اطلاعات بجای معرفت، تشخیص واقعیت از هم بشدت سخت شده است، ضروری است که در تمام ساحت ها مسلط بر قواعد شناسایی و دروازه بانی خبر باشیم. 🔹نسبت به مکتوبات و نوشته جات تقریبا تکلیف مشخص است و با در و تحقیق درباره منبع خبر و زمان خبر و...می توانیم راستی آزمایی کنیم. اما درباره شناخت که چقدر با مطابقت دارد و اینکه فلان عکس یا فیلم چه سهمی از حقیقت را داراست، روش کارآمد و راهگشاست. 🆔 @andisheengelabi
🔎شش سکانس از ضد واکنش‌ها به اثر فاخر "سلام فرمانده" 🔹سرودی که فارغ از قیل و قال های روزمره و حاشیه‌های سیاسی و در یک بستر کاملا ، راه خودش را در میان تشتت ذائقه ها و سلیقه‌های هنری و موسیقیایی امروزی پیدا کرد و به خط مقدم جهاد فرهنگی تبدیل شد که باید پایش ایستاد و هزینه داد و مراقبت کرد تا از جانب نااهلان و بیگانگان ترور نشود. 🔸اما صف موافقین اثر بسیار پررونق بود و قلب‌ها و ذهن های آزاده، فارغ از جناح بندی‌های سیاسی و لایف استایل‌های متکثر، پیام اثر را دریافت کرده و علاوه بر همسویی و ، تکثیر و بازارسال کردند. 🔹اما مخالفین و منتقدین انقلابی اثر هم کما بیش وجود داشتند که البته در ادامه و بدلیل سونامی مثبت به راه افتاده از جانب این محصول، گوی انتقاد از آنها به کام اپوزیسیون و ضدانقلاب ربوده شد و جریان بیگانه، موج منفی پرشتابی را با تکنیک استارت زد که در ادامه به چند نمونه اشاره می‌کنیم. 1️⃣شست و شوی مغزی کودکان و استفاده ابزاری از آنها: بی‌بی فارسی آن را تبلیغاتی خوانده و کارزاری برای سوءاستفاده از کودکان معرفی می‌کند و با برجسته کردن بخش‌های خاصی از سرود، آن را و تبلیغاتی با بهره برداری ابزاری از بچه ها و شست‌وشوی مغزی آنها گزارش می‌کند. 2️⃣ میلیتاریسیتی و غیر دمکراتیک خواندن اثر: نشنال سعودی که همیشه رادیکال و افراطی گزارش می‌کند این سرود را میلیتاریستی(شبه‌نظامی و امنیتی) و غیردمکراتیک ترجمه می‌کند و شبیه‌سازی هیتلری از محتوا و فرم اثر به گزارش در می‌آورد. در ادامه نیز با شانتاژ و ، این سرود فاخر را تلاش حکومت برای جبران ریزش محبوبیت خود مخابره می‌کند. 3️⃣ ترور کلیدواژه ها و ضدهشتگ‌سازی: و من و توی ملکه، آن را تمسخر می‌‌کند و واژه‌های بدیلی را جهت از رونق و اعتبار انداختن کلیدواژه های کاشته شده در سرود، بازتولید می‌کند و به موازاتش با ساخت و پرداخت واکنش‌های مردمی موهوم از طرف گزارشگر من و تو، صف مردم علیه مردم را به زعم خود برای خنثی سازی و تولید ، دست و پا می‌کند. 4️⃣مبنازدایی و تولید تردید و تنش در جهت و مبانی اثر: رسانه ای بنام و منتسب به بیت امام در اقدامی تاسف بار و نقدهایی سخیف که تولید تردید و شبهه می‌کند، می نویسد: چرا اسمی از امام برده نشده و نام آیت الله بهجت که اتفاقا با موسیقی هم مخالف بود! در متن سرود استفاده شده است. چرا از شجریان و موسیقی پاپ در صداوسیما خبری نیست و این سرود بارها و بارها پخش می‌شود و اینکه این سرود ماهیتی نظامی امنیتی دارد، در حالیکه حضرت امام با تز گل در برابر گلوله انقلاب کرد؟!(جای تاسف است که برخی فقط از امام، نام و نسبتش را یدک می‌کشند و درک درستی از آرمان و اندیشه امام نداشته و سرودی که مملو از افق انقلابی امام است را خبط و خروج از تفکر امام تلقی می‌کند.) 5️⃣اعتبارزدایی و خلق شبهه حقوقی و قضایی: در برخی از کانال های خبری گیلان علیه حاج ابوذر روحی، پرونده موهوم قضایی ساخته می‌شود تا با از این شخصیت، به سطح جریان‌سازی این اثر خدشه وارد نمایند. 6️⃣نقدهای فاقد برج مراقبت و توجه به فرامتن: عده ای هم چه بسا دلسوزانه و فارغ از ماجرا و دقت در تاثیرات جریانی این سرود، انتقادات نه چندان جدی و جانداری مطرح می‌کنند. بعنوان مثال به وجه ادبیاتی ماجرا گیر می‌دهند که مثلا ساختار فلان فعل و فاعل با متن نمی‌سازد، یا مثلا سطح معنایی این شعر از فهم کودکان بالاتر است و یا فلان شخصیت مذکور در شعر، برای کودکان ناآشناست. پاسخ این انتقادات البته چندان سخت نیست و درک درست از تربیت کودک که آشنایی با الفاظ و مفاهیم و فضا را جهت ارتباط معنایی ضروری و کافی می‌داند، چالش را مرتفع می‌کند. این جنس واکنش بلحاظ ماهوی البته از سایرین جدا بوده و صرفا جهت و ضریب نقدهایش بایستی مدیریت شود تا نقض غرض صورت نگیرد. 💢یک سرود در ابتدای امر، یک اثر فرهنگی و رسانه ای است ولی وقتی بحق و شایسته به میدان عملیاتی و جریان‌سازی وارد شده و پیشانی کار فرهنگی و جریان رسانه‌ای ما قرار می‌گیرد، بایستی از تمام ابعادش مراقبت نمود و با اقدامات سخیف ارگانی و نهادی، شبیه‌سازی ها و طنزپردازی‌های مضحک و عوامانه و همچنین فیگورهای روشنفکرمآبانه، سطح تاثیرش را در داخل خنثی نکرد. ✍علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔 @andisheengelabi
"اثر قالب بندی" در رسانه به چه معناست؟ 🔻یک قاعده شناختی است که میگه قالب و نحوه ارائه‌ی یک محتوا، روی تصمیم گیری‌های ما اثر میگذاره. 🔸در این نوع ، ما تحت تاثیر گونه های متفاوت ارائه‌ی یک محتوا یا پرسش یکسان قرار میگیریم. یعنی کافیه گزینه های موجود با ارائه بشن تا جهت دهی صورت بگیره، بدون اینکه خودمون متوجه بشیم! 🆔 @andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
📎مطلب تکمیلی "اثر قالب بندی" 📝 ⏪طی یک تحقیقاتی که در دانشگاه استنفورد انجام گرفت از یک سری دانشجو سوال کردند که برای درمان یک جمع هزار نفری که به یک نوع بیماری خاصی مبتلا شده بودند، دو نوع درمان در نظر گرفته شده است. اگر شما جای کادر پزشکی باشید کدام یک را انتخاب می‌کنید؟ 1. درمان الف) احتمال نجات 800 نفر 2. درمان ب) احتمال مرگ 200 نفر . . . 72درصد از دانشجویان گزینه الف را انتخاب کرده بودند. 💠اما اگر با دقت نگاه کرده باشیم، هیچ کدام از این گزینه ها تفاوتی با یکدیگر ندارند و فقط تفاوت آنها در بیان آنهاست که به آن اثر قالب بندی می‌گویند. 🔸اثر قالب بندی یکی از مهمترین و قوی‌ترین خطاهای شناختی است که نشان می‌دهد قالب و نحوه‌ی ارایه یک محتوا، می‌تواند بر روی تصمیم گیریهای ما اثر داشته باشد. 🔹همان‌طور که می‌دانید انسان ها زیان گریز هستند. برای آنها ضرر، از سود معادل مهمتر است و یک سود حتمی بیشتر از یک سود احتمالی مورد علاقه است و مردم، یک ضرر احتمالی را نسبت به یک ضرر قطعی ترجیح می‌دهند. 📺کسب و کارها نیز با دانستن تاثیر قالب بندی و تغییر نحوه قیمت گذاری کالاها می‌توانند میزان فروش خود را افزایش دهند. برای مثال دو گزینه زیر را در نظر بگیرید. الف. کالای مورد نظر را به قیمت خرده فروشی، به مبلغ 200 هزار تومان خریداری کنید. ب. کالای مورد نظر را با 50% تخفیف نسبت به قیمت خرده فروشی (400 هزار تومان) به مبلغ 200 هزار تومان خریداری کنید. ⚠️در هر دو حالت خریدار مبلغ یکسانی را می پردازد اما مشتریان گزینه دوم را ترجیح می دهند زیرا در سناریوی اول احساس از دست دادن می‌کنند (پرداخت 200 هزار تومان) و در سناریوی دوم احساس برد می کنند (تخفیف 200 هزار تومان). در واقع یک محصول مشخص می‌تواند در قالب برد و یا در قالب باخت به مشتریان ارائه گردد. ♻️وقتی پیشنهادی در چهارچوب «برد» ارائه می شود برای (سیستم یک) تداعی «داشتن» می‌کند در نتیجه به سمت گزینه‌های قطعی گرایش پیدا می‌کند اما زمانی‌که پیشنهاد در چهارچوب «باخت» ارائه می شود افراد ریسک پذیر می‌شوند و گزینه شرط بندی یا احتمالی را انتخاب می‌کنند. 🌐تحقیقات عصب شناسان نیز نشان می‌دهد افراد با شنیدن کلماتی مانند «داشتن» یا «باختن» که بار احساسی دارد ناحیه‌ای در مغزشان به نام آمیگدال فعال می‌شود که با تحریکات احساسی در ارتباط است که نشان دهنده درگیر شدن "سیستم یک" است. ⁉️شاید این سوال پیش بیاید که انسان منطقی می‌تواند چهارچوب های هم معنی را تشخیص دهد و آنها را به هم تبدیل کند، مسئله اینجاست که این کار نیاز به تلاش دارد و وظیفه (سیستم دو) است که در بیشتر موارد تنبل است. 🎭در کمپین های تبلیغاتی، از این ابزار استفاده می‌شود تا پیشنهادها در قالب سود برای مخاطبان ارائه گردد و منجر به فروش بیشتر شود. ♨️ مردم بصورت عمومی تمایل به انتخاب گزینه هایی دارند که حالت برد را برای آنها تداعی کند. یک لیوان با نیمه پر از یک لیوان با نیمه خالی بهتر است! حتی اگر هر دو گزینه نتیجه یکسان داشته باشند. 🌐عصر جدید، عصر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎سفارشی سازی چیست؟ ⚠شبکه های اجتماعی چگونه از علایق ما به نفع خود استفاده میکنند؟ 🔛دوقطبی های مختلف چگونه بوجود میآیند؟ ☠چگونه نظریه های احمقانه در جهان شیوع پیدا میکنند؟ 🌐کانال عصرجدید،عصر رسانه @andisheengelabi
🔎شرایط بحران و پروتکل‌های رسانه‌ای در جهت مدیریت افکار عمومی 1⃣از افسران عملیاتی سپاه قدس در قلب تهران شده و به شهادت می‌رسد و حال افکار عمومی را از وضعیت امنیتی و دلایل این نفوذ نگران می‌کند. 2⃣ساختمان سقوط می کند و عده ای از مردم آبادان زیر آوار می‌مانند و فوتی و زخمی می‌دهیم و باز هم تولید نگرانی جدیدی رخ می‌دهد. 3⃣هواپیمای آموزشی اف۷ در اصفهان می کند و خلبان و کمک خلبان به شهادت می‌رسند و باعث تاثر و ناراحتی دیگری می‌شود. 4⃣هوای تهران بد است و در برخی از اخبار، این شهر به تبدیل شده و مدارس تعطیل و ادارات نیمه تعطیل اعلام می‌شوند. 5⃣اخبار آبله میمون در خبرگزاری ها دست به دست می‌‌شود و از علایم و نگرانی ها و روش های پیش‌گیری اش گفت و شنود می‌شود. ▶️این حجم از وقتی در رسانه ها تیتر یک شده و در صفحه نخست جراید، کار می‌شود، جای تامل و بازبینی در زمین رسانه ای را ایجاب می‌کند تا دچار نشویم. 🔸اساسا و افزایش استرس اجتماعی اگرچه مصرف خبر را افزایش می‌دهد و تولیدکنندگان خبر را به تحریک بیشتر و ادامه دادن این فضا مجاب می‌کند، نتیجه معکوسی در مهندسی اجتماعی را در بر خواهد داشت. 🔸نوع ضریب دادن به اخبار و فکت‌های خبری خاص و لاغری و فربهی رویدادها در رسانه ها، مهترین ابزار ارباب خبر و رسانه جهت نظم بخشی یا و هرج و مرج در سطح جامعه است. 🔻این مسئولیت پذیری در جرح و تعدیل اخبار و مدیریت صفحه نخست جراید، به معنای نگفتن واقعیت ها نیست و در ذهنیت مخاطبین، مدنظر نگارنده بوده تا مخاطب بتواند بدون تنش و حاشیه با واقعیت ارتباط گرفته و کنشگری اش را تنظیم و متناسب با سایز واقعیت نماید. 🔹رسانه‌ها در ساخت باور و تزریق‌ ذائقه و کاشت رفتار، نقش راهبردی داشته و در یا اضطراب در میدان افکار عمومی، بازیگر اصلی و به اصطلاح، نامبر وان محسوب می‌شوند. 🔹اما در شرایط خاص، رسانه مسئولیت پذیر و در خدمت مردم، محور کنشگری اش را و بالا بردن قدرت ذهنی و تحلیلی مردم قرار داده و کلیک خور بودن و سوءاستفاده از تیترها، تصاویر و محتواهای پرکلیک، آن ها را از هویت یک رسانه مسئولیت پذیر، فارغ نمی‌کند. ⬅️تفاوت با دو نوع رسانه چالش‌محور و منفعل؛ ۱. در تبیین بموقع و روایت درست ۲. در آرامش بخشی و راهکار محور بودن و ۳. در مطالبه چرایی‌هاست. دلیلش هم ساده است؛ خودش را بخشی از راه حل می‌داند نه صورت مسالهعلیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
💬از هوش مصنوعی چه میدانید؟ 🔸آیا هوش مصنوعی بر انسان مسلط خواهد شد؟ 🔹الگوریتم ها چگونه خود را بهتر میکنند و هدفشان چیست؟ 🌐کانال عصر جدید،عصر رسانه 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 آیا رسانه ها تنها یک ابزار هستند؟ ⏰چگونه ما به رسانه ها اعتیاد پیدا میکنیم؟ ⚠جواب را از زبان سازندگان این شبکه های اجتماعی بشنوید. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
📌 اقتصاد توجه ✅در جوامع پساصنعتی، "توجه" به یک ارز بدل شده است که ارزش آن از ارزی که شما در بانک پس انداز میکنید بیشتر است... ▫️فهم و ، اکنون مهمترین متغیر تعیین کننده موفقیت است. 📖کتاب اقتصاد توجه؛ فهم ارز جدید کسب و کار نوشته دنپورت و بک 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️چرا ما در اینترنت تحت رصد هستیم؟ 👁‍🗨 هر حرکتی که شما در اینترنت انجام میدهید، دیده، ردگیری و آنالیز میشود. ⚠ آنها از تمام اوضاع و احوال ما خبر دارند. از ما میسازند. 🔹سه هدف اصلی در شرکت های فناوری: - جلب و درگیر کردن بیشتر مخاطب - رشد تصاعدی با دعوت کاربر از دوستانش - تبلیغات و افزایش درآمد 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥روایت سازی وارونه، گزینشی و سوگیرانه بی‌بی‌سی از ایران و غرب ♦️بزرگنمایی از یکی و کوچک‌نمایی دیگری در راستای تصویرسازی و تولید ذهنیت بوده تا به اجتماعی در بازه زمانی مشخصی بینجامد. ♦️اساسا رسانه تلاش در تعیین دستور روز برای مخاطب فراگیر دارد. اینکه ما به چه چیزی و چگونه فکر بکنیم، ماموریت ویژه رسانه است. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
🔎رهبر انقلاب و پاسخ به یک شبهه راهبردی ناظر بر فراروایت انقلاب 🔻با توجه به اهمیت تحلیل بیانات راهبردی امام جامعه و در تبیین و حل مسائل انقلاب، ناظر بر یک مورد از مجموعه بیانات ایشان، نکاتی را حول چند محور با توجه به مضامین و عبارات خود ایشان، طرح می‌کنیم که البته ظرفیت پرداخت بیشتری را در مجالی دیگر می‌طلبد. 1⃣چیستی و بیان مساله امروز: ▫️آیا انقلاب اسلامی به رسیده و گرایش مردم به دین و انقلاب و روحانیت کاهش یافته است؟ سوالی بود که رهبرانقلاب با صراحت تمام مطرح کردند و ابعاد ماجرا را به روشنی تبیین نمودند. ▫️پر واضح است که نسبت مردم با انقلاب و دین، همان گره خوردن جمهوریت با اسلامیت است که از ابتکارات حضرت امام بود و بنوعی و گزاره بنیادین انقلاب اسلامی نیز محسوب می شود که تمرکز بیگانه نیز ناظر بر آن است. 2⃣ابزار مساله‌آفرینی و تولید چالش: ۱.جنگ روانی را دستور کار قرار می‌دهند و وارونه سازی و قلب واقعیت می‌کنند‌. بعنوان مثال، ضبط کشتی یونانی از جانب دلاوران سپاه پاسداران در قبال دزدی کشتی ایرانی توسط یونان به دستور آمریکا را قلمداد کرده و می زنند و ماجراجویی می‌خوانند. ۲.مردم را مقابل نظام قرار داده و با تلاش در جهت مردمی، خوانش تحریف آلود از جمهوریت را صورتبندی می‌کنند که البته ناشی از محاسبات غلطی است که در نسبت مردم با نظام و حاکمیت و وطن دارند. 3⃣ پیامدشناختی و اهداف مساله سازی برای انقلاب: ۱. و واژگون سازی حقیقت انقلاب ۲.نفوذ رگه های با سیاست غرب زده و سبک زندگی غربی ۳.کمرنگ جلوه دادن یاد امام (در افکار عمومی) و 4⃣مهندسی معکوس و خلاف فرض مساله: ۱.تشییع جنازه میلیونی که نشانه عمق دلبستگی مردم به آرمان‌های انقلاب، مکتب و مسیر این شهید بزرگوار بود. ۲.راهپیمایی‌های میلیونی ۲۲بهمن و روز قدس، همه ساله و در سراسر کشور که نماد بیعت با ایدئولوژی و مبانی انقلاب می توان تلقی نمود. ۳.اعتکاف‌های هرساله و شور و اشتیاق جوانان برای شرکت در این که هرساله تمدید و تقویت می شود. ۴.اشاره دقیق به و ابراز ارادت مردم به حضرت ولی‌عصر و تجمعات فرهنگی از این دست، باتوجه به میزان فراگیری و همراهی مردم در تمامی استان‌ها و شهرهای کشور که نمونه بارزی دیگر از میزان پیوند مردم با دین و معرفت دینی است که به تعبیر ایشان در اوایل انقلاب از این خبرها نبود. ۵.اشاره هوشمندانه به تشییع باشکوه پیکر مبارک و آیت الله صافی (رحمه الله علیهما) که دلالت جدی بر احترام و ارادت مردم به دیانت و داشت. 5⃣نسخه راهبردی جهت خنثی سازی مساله کاذب: ۱.دروغ و فریب و دشمن را باید افشا نمود.(جهاد تبیین و ماموریت ویژه افسران جنگ نرم در جنگ روایت‌ها) ۲.از سرمایه ایمان مردم برای تولید عمل صالح باید بهره گرفت.(ساختارهای فرهنگی کشور، حوزه علمیه و اهالی منبر و تبلیغ و برجسته کردن محور ) ۳.(خدوم) که در شرایط جنگ روانی حاکم بر فضای رسانه‌ای، وظیفه سنگینی محسوب می‌شود.(ماموریت سه طرفه کارگزاران برای استمرار خدمت رسانی و مردم برای قدرشناسی و رسانه برای تبیین درست و بموقع از واقعیات؛ چه خوب چه بد) الغرض که نسبت کلیدواژه جنگ روانی با ابَرنسبت جمهوریت و اسلامیت، نقطه کانونی فرمایشات مقام معظم رهبری بود که حائز سلسله توجهات استراتژیک است. ✍علیرضامحمدلو کارشناس رسانه و فرهنگ 🆔@andisheengelabi
🔎عنکبوت مقدس، پادوی لیبرالیسم در جنگ شناختی 🔻خاصیت فیلم و سریال های سکولار و پست مدرن امروزی خصوصا آنهایی که با رویکرد رئالیستی و در ژانر اجتماعی تولید می‌شوند، علاوه بر سرگرمی و چه بسا آموزش لایف استایل، به افراد، ساختارها یا باورهایی است که در جامعه مخاطب وجود دارد. 1⃣افول ابرروایت‌ها در نگاه سینمای سکولار 🔹در واقع با شعار افول ابرروایت ها(علم و اخلاق و دین و..) که ژان بودریار در تحلیل جامعه پسامدرن مطرح کرد، بر پیکر ، با کاور پلورالیستی، تازیانه‌ای دیکتاتورمآبانه می زند و طوری تنبیه می‌کند که با فطرت و ارتکاز و بدیهی و امثال ذلک، همچون خرافه‌های مولد خشونت برخورد می‌شود. 🔸حال این باورهای بنیادین را بنامیم و انباشته های دانشی و بینشی لقب نهیم یا عادت واره نامیده و به تعبیر بوردیو، از هبیتاس یا منش و ذهنیت درونی سازی شده گفتگو کنیم. 🔹یا اینکه به تعبیر رادیکال برخی روانشناسان، از و گزاره‌های عمیق و به یادگار مانده از دوران کودکی برای توصیف این باورهای بنیادین بهره ببریم. 🔸و یا از زبان سیاستمدار سکولار، شاید از بنیادگرایی و فاندامنتالیسم و عقاید افراطی در این رابطه سخن به میان آوریم و در مکتب کانت از اندیشه ها و بینش های سخن بگوییم. 🔹اگر هم دیندار باشیم و باورهای عقلانی و یا همان "باور صادق موجه" با رویکرد مبناگرا اتخاذ کرده باشیم که با برچسب ایدئولوژیک بودن(آگاهی کاذب) به جرگه بنیادگران هدایت خواهیم شد. 2⃣خشونت زاییده یقین در اندیشه لیبرالیسم 🔸اساسا، برخلاف روح لیبرالیسم که قرار بود به تمام اندیشه ها احترام گذاشته و پلورلیستیک مشی نماید، در برابر هرگونه بینش ته‌نشین شده و باور نهادینه گشته، زاویه دار عمل کرده و تیغ از نیام برخواهد کشید. 🔹از نظر لیبرال‌ها هر باوری که بوی نرمش و تسامح و (Tolerance) ندهد، یعنی خشن است و باید مورد ترور واقع شود. هر تفکری که بوی اندکی ثبات و مقداری فطرت و یقین بدهد، پشتوانه خشونت تلقی شده و بایستی حذف شود. 🔸چرا که از نظر لیبرالیسم، خشونت زاییده یقین است و اگر در اندیشه، اهل تساهل باشیم در عمل هم اهل مدارا خواهیم بود و اگر در نظریه اهل یقین باشیم، در عمل هم رادیکال عمل کرده و انتحاری و گونه رفتار خواهیم نمود. 🔹بگذریم که همین اندیشه تلورانسیک و پلورال، صدها جنگ را راهبری کرده و را به یادگار گذاشته است و این اندیشه و عمل را در ترور اندیشه ها و آزادی عمل دیگران در کشورهای به اصطلاح مهد آزادی شاهد هستیم. 3⃣عنکبوت مقدس و به چالش کشیدن باورها 🔸اما چرا عنکبوت مقدس به عقاید مرکزی شیعیان توهین کرده و جشنواره کَن هم تحت استیلای لیبرالیسم برایش رپرتاژ رفته و راه می‌اندازد در حالیکه نمره حداقلی به لحاظ فنی از نگاه مخاطب دریافت می‌کند؟ 🔹چرا سنبل جشنواره ای سینمای غرب، حیثیت خود را برای چنین فیلم ضعیف و سخیفی هزینه می‌کند که بخشی از پاسخ با توضیحاتی که گذشت روشن می‌شود. از نگاه غرب هر چقدر علیه بنیادگرایی از نگاه آنها که آنتی تز تفکرشان محسوب می‌شود، بنویسید و بسازید و بازی کنید امتیاز بیشتری دارید، چرا که در خدمت ترویج پلورالیسم بوده و به شمار می‌آیید. 🔸از نگاه جنگ ‌های شناختی نیز رخنه و نفوذ و گسست در باورهای اساسی دشمن یک اصل انکارناپذیر محسوب می‌شود. بطور کلی هر عملیاتی که بتواند یا ارتکازات بنیادین یا عادت واره‌، طرحواره و یا فطریات و بدیهیات جامعه‌ هدف را به چالش بکشد، یک گام به پیروزی محسوب شده و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت. 4⃣عنکبوت مقدس، استیصال در پوشش انتحار و جنون 🔹عنکبوت مقدس با صراحت و وقاحت، بنیادهای فکری ایرانیان را در راستای جنگ شناختی به چالش کشید و در صدد بوده تا دلالت های این تولید تردید را در رفتار جامعه ایرانی درو کند. 🔸و توامان، ما را کمرنگ کرده و تلورانس را نهادینه نماید و با بازنمایی خشونت آلود از اندیشه شیعی، نموده و چارچوب های انسجام زا و معنویت ساز را از نرخ بیندازد. 🔹قدرت و یکدستی جامعه ایران در بینش‌ها و جوهر سبک‌‌زندگی با قبول تمامی تفاوت ها و تکثرات در منش و جزییات برای رقیب تمدنی مان قابل تحمل نیست و جنون حاکم بر عنکبوت مقدس، نشان از و انتحار موجود در جبهه شناختی و اتاق‌های فکر غرب دارد که اینچنین عریان با فطرت شیعی به مواجهه برمی‌خیزد. زهی خیال باطل! ✍علیرضامحمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 تعامل قدرت، سیاست و شبکه های اجتماعی 🔸 چگونه انتخابات را دستکاری میکند؟ ♦️سیاستمداران با استفاده از الگوریتم های مجازی، مهندسی داده و دستکاری شبکه‌ای را رقم میزنند که در این شرایط، مرز بین حقیقت و دروغ روشن نیست و اینگونه صداها و جریان ها کنترل شده و دیکتاتوری رسانه ای شکل میگیرد. 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آیا یک تهدید وجودی است؟ 🔸آیا قانونی برای حفاظت از کاربران وجود دارد؟ 🔹آیا میتواند جلوی شرکتهای سودجوی پول پرست را بگیرد؟ ♦️تبعات این چه خواهد بود؟ و چقدر ضرورت دارد؟ سازندگان این شبکه ها و پلتفرمها پاسخ میدهند... 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
✍️ تاملی در پدیدارشناسی سلبریتی به بهانه پویش me too: بررسی تحلیلی_انتقادی مثلث سلبریتی، فرهنگ، رسانه 🔹اخیرا شاهد کلیپی بودم از لایو (اندکی قدیمی ظاهرا) یکی از هنرمندان طنزپرداز که این آقا در رابطه با سینما عبارات تامل برانگیزی را مطرح نمود که شاه بیت آن این بود: اساس سینما از فساد است. 🔸در ادامه نیز از و اخلاقی عجیبی سخن گفت که بنظر می‌رسد با توجه به جوی که برخی هنرمندان به اصطلاح در فضای مجازی پیرامون فساد در پشت صحنه سینما راه انداخته اند، جای بررسی و پیگیری هم دارد. 🔹بعنوان کسی که دغدغه فرهنگی در شناخت پدیده ها دارم این سوال را مطرح می کنم: ⁉️سلبریتی چیست و کیست و چطور می‌شود فراز و فرود این پدیده را تحلیل نمود؟ اساسا در نسبت با بدنه جامعه، سلبریتی باعث پیشرفت فرهنگی است یا آسیب زا بوده و باید تبیین و تحلیل جدی تری صورت بگیرد؟ ⁉️چرا این پدیده به شرایطی می رسد که انتحاری عمل کرده و دست به خودزنی می‌‌زند و پویش me too راه می‌اندازد و با کاور مبارزه با فساد و افشاگری در سینما، پرده دری می‌کند و قبح و تعرض را از بین می‌برد؟ ⁉️چرا مقوله ای که قرار بود سکوی ترویج و توسعه مفاهیم و معانی متعالی باشد، در چرخه تکرار و بازتولید، تبدیل به صنعت می‌شود و بالادست مفاهیم قرار گرفته و بر معانی سایه می‌اندازد؟ 🔹پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار (ترجمه: دکتر احسان شاه قاسمی) از قول روجک، را به سه گونه تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب... 🖊علیرضا محمدلو، کارشناس رسانه و فرهنگ مشروح یادداشت: v-o-h.ir/?p=43782 🆔 @andisheengelabi
📝چرا تبلیغات این همه برای اقتصاد رسانه مهم است؟ 🔹تبلیغات موتور رشد است. باعث می شود کالاهای نو بتوانند وارد بازار شوند و ما از وجود آنها آگاه شویم. با موفقیت های بیشتر محصولات، شرکت های بیشتری تمایل به معرفی گستره بیشتری از محصولات خواهند شد. ♦️این شرکت ها به جیب پول می ریزند و آنها هم این پول ها را به رسانه ها می دهند. رسانه ها با رشد خود، اطلاعات و سرگرمی بیشتری به ما عرضه می کنند. شمار بیشتری از ما زمان بیشتری را با رسانه ها می گذرانیم و این، تقاضا برای پیام ها را بالا می برد. ما در معرض های بیشتری قرار می گیریم و بیشتر ممکن است کالاهای تبلیغ شده را بخریم. 🔸چرخه پول از ما آغاز می شود، برای محصولات تبلیغ شده هزینه می شود، به سازندگان آن محصولات می رسد، به جیب شرکت های آژانس های تبلیغاتی می رود و نهایتا از آنجا به رسانه ها می رسد. 🔹تبلیغات هر سال سرعت این چرخه را بیشتر و بیشتر می کند. اگر ما محصولات تبلیغ شده را نخریم، این چرخه کم کم کند می شود و می ایستد. برداشتی از کتاب اثر 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
📸ببینید| طعنه به نظام با یک تکنیک ژورنالیستی و پیام هرمنوتیکی 🔹عبارت مشهوری وجود دارد که نسبت عکس به متن، مثل نسبت لحن به لفظ است. گاهی برای نقد یک محتوا، با تغییر لحن و لهجه آن اثر، ضدش را بازتولید می‌کنیم و در مکتوبات هم می‌توانیم با انضمام یک عکس معکوس به خبر، متن پیام و محتوای خبر را به نقد بکشیم. روزنامه هم از این تکنیک برای انعکاس یک سوژه روز بهره برده و با پارادوکس ‌خوانی متن و عکس، وضعیت امروزی را به چالش کشیده است. 🔹برداشت هایی که می‌شود از این مدل ژورنالیستی داشت، انتقاد از حادثه تصادف ریلی با بهره بردن از فرمایش مقام معظم‌رهبری و در یک لایه دیگر، ارائه تناقض در وضعیت حاکم بر جمهوری اسلامی و است و در لایه سوم، به چالش کشیدن ماتن پیام و شخص ولی فقیه است که عبارت از ایشان صادر شده و بنوعی طعنه بر مالک مدعاست. یک ماساژ پیام و سه لایه نقد هرمتوتیکی که از قضا هر سه نیز برداشت می‌شود. 📎گفتنی است که این روزنامه در حادثه مشابه(قطار تبریز-مشهد ۵ آذر ۹۵) که در زمان دولت مطبوع خودشان اتفاق افتاد، در ضمن تیتری کاملا فرعی به آن حادثه پرداخته بود! ✍علیرضامحمدلو 🆔 @andisheengelabi
🎯 شبکه‌های اجتماعی قادرند تصویر ذهنی‌ ما را از خودمان دگرگون کنند 📍شبکه‌های اجتماعی بدون تردید فواید زیادی داشته‌اند و دنیای ما را به شکل بی‌سابقه‌ای متحول کرده‌اند. بااین‌حال، پژوهشگران علوم اعصاب، هشدار می‌دهند که ما هنوز درک دقیقی از تاثیر بر سلامت روانمان نداریم و باید همچنان احتیاط پیشه کنیم. از نظر آ‌ن‌ها شبکه‌های اجتماعی با مشوش کردن دریافت‌های ما از واقعیت و ایجاد تصوراتی ساختگی از دنیای پیرامونمان ما را در مخصمه‌ای گرفتار می‌کنند:‌ یا پیوسته باید اوضاع جهان را مطابق تصورات جدیدمان تغییر دهیم یا خطر افسرده‌شدن و ناامیدشدن را به جان بخریم. آیا راه‌حلی وجود دارد؟ 🔖 ۳۵۰۰ کلمه ⏰ زمان مطالعه: ۲۲ دقيقه 📌 ادامۀ مطلب را در لینک زیر بخوانید: https://tarjomaan.com/neveshtar/10585/ 🆔 @andisheengelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥آینده فناوری از زبان سازندگان آن 🔸آیا میتوان این فناوری را کنترل کرد؟ 🌐کانال عصرجدید، عصررسانه 🆔@andisheengelabi
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ، سریالی است که اخیرا وارد بازار تماشای شبکه خانگی شده و توجهات زیادی را به خود جلب کرده است. این به کارگردانی محمد کارت وارد گود شده که در کارنامه خود، ساخت فیلم شنای پروانه برنده چندین سیمرغ بلورین ۹۸ را دارد. 🔻 و بچه خور و خونمردگی و ذره بین هم از کارهای کوتاه و نیمه بلند و مستند این جوان بوده که جوایز متعددی را در جشنواره‌های مختلف درو کرده و رزومه خوبی را برای این کارگردان ثبت نموده‌اند. 🔺بدون اینکه روایت داستان را بازگو کنیم و همچنین به جهت مبتلا نگشتن به خطر (لو رفتن داستان) و صرفا جهت ارائه یک تحلیل فرهنگی،رسانه ای، نکاتی را تقدیم می‌کنم 👇 🆔 @andisheengelabi
عصرتبیین عصررسانه
🎥 سریال یاغی، بحران هویت و ده نکته توصیفی_انتقادی 🔻 و موضوع اصلی غالب فیلم‌های کارت، مردم پایین شهر و معضلاتی چون فقر و اعتیاد و کارتن خوابی بوده و در این سریال نیز سراغ همین سوژه ولی با زاویه نگاهی متفاوت تر رفته است. 1️⃣ داستان مساله هویت است که گریبان بچه‌های پایین شهر و خصوصا داستان به نام جاوید را گرفته که در به در به دلایلی که در سریال خواهید دید، دنبال شناسنامه می‌گردد که هم پله ای برای تحقق آرمانش باشد و هم او را از وضعیت اسفبار در آورد. 2️⃣برجسته کردن این نکته که فضای نابرابر، باعث رقم خوردن قماربازی، ، ، و سرانجام بی‌هویتی می‌شود را در تصویرسازی و انتخاب لوکیشن و نماهای بلند سریال شاهد هستیم. 3️⃣ علی شادمان در نقش جاوید، به دنبال کسب ، متوجه می‌شود که شناسنامه برای این منظور کافی نیست و بایستی شخصیت داشته باشد تا به خود که دختری بنام “ابرا” است برسد... 4️⃣ در این سریال میان طبقه و ، قشر سومی (شارلاتانیزم) را به تصویر می‌کشد که با ابزار کودکان کار و بچه‌های بی‌پناه و گنده‌لات بازی و نوچه پروری، طبقه غنی را تَلکه کرده و به اصطلاح تیغ می‌زند. 5️⃣ در طول داستان، مفهوم بشدت زخمی می‌شود. تمامی پدر و مادرها و حتی عمه و دایی های داستان بدلیل بداخلاقی، بی توجهی، فقدان، بی عاطفگی و حتی بی‌فرهنگی برچسب منفی می‌خورند و تصویر سیاهی از خانواده به مخاطب منتقل می‌شود. 6️⃣ تصویر مخدوش دیگر، قانون و شهر است. پلیسی که یا در تعقیب متخلف، مستاصل می‌شود یا در می‌آید و یا اینکه توان اثبات جرم را نداشته و کمکی به حال شهروندان در احقاق حقوقشان نمی‌کند. 7️⃣ تصویر دیگری که منفی و مانع به نمایش در می‌آید، مقوله و گزاره‌ها و نشانه‌های است. شخصی که برای فوت‌شده ها تلقین و قرآن می‌خواند و یا عمه ای که اهل و مسجدی است ولی مانع رسیدن قهرمان داستان به منظورش می‌شود و بعد از اینکه مجبور به آزمایش DNA شد نیز مدعایش دروغ ازآب درآمده و اینطور برداشت می‌شود که یک شخصیت و مسجدی مال یتیم خور بوده و ورثه را از ارثش محروم کرده بود. 8️⃣ محمد کارت در برخی از فیلم و سریال هایش شخصیت اول داستان را در لحظات متعددی به بهانه اصلاح سر یا کشتی گرفتن یا… بدون پیراهن و شلوار و عرفی نشان می‌دهد که جواد عزتی با نقش حجت، در شنای پروانه و علی شادمان با نقش جاوید در این سریال، در تایید این مساله به چشم می‌خورند. استدلال کارگردان در بازی با برخی خطوط قرمز و ، چه بسا باورپذیر نشان دادن کاراکتر اصلی و القای مفهوم صداقت و بی‌شیله پیله نشان دادن اوست که جای تامل دارد! 9️⃣ نگاه ترحم آلود مدیریت با بازی پارسا پیروزفر به جاوید، پیامی جز تحقیر و نگاه از بالا به پایین ندارد. خریدهای طناز طباطبایی، همسر پارسا پیروزفر در سریال برای جاوید که به جهت تغییر شخصیت او و آماده شدنش برای ورود به دنیای جدید و حرفه‌ای صورت می‌گیرد، نسبت تحقیرآمیزی میان فقر و غنا ایجاد می‌کند. در واقع محبتی که توام با کرامت نیست و نگاه های عاقل اندر سفیهی که سر سفره به نحوه غذاخوردن جاوید دارند و نوع ادبیات تعاملی‌شان و چاکرم گفتن ها و سوتی‌های متعدد زبانی جاوید، نشانه‌هایی بر این مدعاست که نسبت فقیر و غنی نبوده و شکاف فقر و غنا را علاوه بر بحث مالی، بعد شخصیتی می‌بخشد. 0️⃣1️⃣ که بعد بزرگسالی بعنوان مددجو تحت تربیت شارلاتانیزم قرار می‌گیرد و به نفع همان باند و در محیطی مملو از اعتیاد، دست به دزدی از بیت المال هم میزند و بر روی تشک کشتی، سر برد و باختش و شرط‌بندی می‌شود تا نانی درآورد، تصویری از بحران هویت به نمایش می گذارد و فرار توام با عشق او با ابرا نیز، فرار به سمت تثبیت و تاسیس هویت جدید بوده که البته به مانع برخورد می‌کند. 🔺وقتی از ویژگی های عصر جدید، افول های فراگیر همچون روشنگری و لیبرالیسم و مارکسسیم را بر می‌شمارد و سبقت گرفتن ارزش‌های محلی و خرده روایت‌ها را مطرح می‌کند، ناظر بر بحرانی است که شامل علم و دین و قانون و اخلاق و خانواده نیز می‌شود که در این سریال به وضوح شاهد این مختصات هستیم. ✍️علیرضا محمدلو، کارشناس و پژوهشگر رسانه مشروح یادداشت: 🌐 https://v-o-h.ir/?p=43848 🆔 @andisheengelabi