فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#سلبریتی_شناسی
🔎پدیدارشناسی سلبریتی به بهانه انتشار کلیپی درباره محمدرضا گلزار
پیت وارد در کتاب خدایان بدکردار که دکتر احسان شاه قاسمی ترجمه کرده از قول روجک، شهرت را به سه گونه مختلف تقسیم می کند: نسبت دار، بدست آمده و منتسب.
1⃣ #شهرت_نسبتدار که وام دار نژاد و موقعیت خانوادگی است که منهای توانایی شخصی، بتدریج کم فروغ خواهد شد. 2⃣ #شهرت_بدست_آمده که نتیجه مستقیم تلاش و دستاورد کامل یک شخصیت است و حول موفقیت های افراد شکل میگیرد که با عنوان ستاره یا قهرمان و پهلوان از آنها نام میبریم. 3⃣#شهرت_منتسب که ماحصل جهان مدرن بوده و از کانال بازنمایی رسانهای محقق میشود. روجک آنها را سلبریتک می نامد و میگوید: اینها ابزارهای فرهنگی هستند که پیرامون ارتباط جمعی و اصالت نمایشی سازمان یافته اند.
پس #تفاوت_سلبریتیهای_امروزی با ستاره ها و #قهرمانان_دیروزی که هر دو، انسان مشهور محسوب میشوند، در نسبتی است که میان محبوبیت یا شهرت آنها با میزان موفقیت شان وجود دارد. اما جامپ و پرشی که سلبریتی های سوار بر بازنمایی های رسانه ای در کسب شهرت یا محبوبیت داشته اند چگونه رقم میخورد؟
ادامه یادداشت را در پُست بعدی مطالعه بفرمایید.👇👇👇
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
1⃣ #ریچارد_دایر با دست گذاشتن بر کلیدواژه هویت میگوید: علاقه ما به سلبریتی ها، کمتر، از اینکه آنها کیستند و یا چه دستاوردی داشته اند و بیشتر، از آنچه آنها بازنمایی می کنند می آید: ستاره ها چیستی انسان بودن در جامعه امروز را مفصل بندی میکنند؛ یعنی آنها انگاشت خاصی که ما از شخص یا فرد داریم را بیان میکنند.
🔸او اضافه می کند که آنها جنبه هایی از زندگی را اجرا می کنند که برای ما مهم اند و ادعا میکند که ستارهها” تن یافتگی مقوله های اجتماعی” از جمله نژاد، طبقه، قومیت جهتگیری جنسیتی و دیناند. به تعبیری #هویت_سازی و فردسازی میکنند و این برای ادراک بشری مهم و جذاب است.
2⃣ یک پله بالاتر از هویت، #ایده_بازنمایی میگوید آنچه در گفتمان رسانه ها رسانش میشود نه تصاویر خاص سلبریتی ها بلکه معناهایی است که به سلبریتی ها پیوست میشود. مثلا معنای مادر، عشق، سرزمین و بسیاری از مفاهیم را در گُرده سلبریتی ها معنا میکنیم و همین پدیدهها می توانند با تغییر گفتمانی در پیج شخصی یا رفتار اجتماعی خود، تمام این مفاهیم استراتژیک ساخته شده را تحریف و تخریب نمایند. قدرت معناسازی از سلبریتی ها پدیدههای فرهنگی استراتژیک میسازد.
3⃣#هال می گوید: فرهنگ نه در رمان ها و نقاشی ها که در کردارها دیده میشود. #کردارهای_رسانهای بدلیل اندرکنش های فرا اجتماعی به تعبیر #کریس_روجک، که همان صمیمیت های از راه دور خوانده و ترجمه میشود، سمت و سبک زندگی افراد را جهت میدهد و صورتبندی میکند.
🔸اوج همذات پنداری با کردارهای سلبریتی ها را در میان برخی از افراد کم سن و سال جامعه شاهد هستیم که تبدیل به موج فرهنگی در فضای مجازی میشوند که نمونه های آن را در امثال ساسی مانکن و…تجربه کرده ایم.
4⃣از نظر #دانیل_بورستین، سلبریتی ها #جعل میشوند. او می گوید: سلبریتی کسی است که برای مشهور بودنش مشهور است. این شخصیت های مصنوعی، #سوار_بر_جذابیتهای_زنجیرهای همچون قیافه و استایل کیف و کفش و لباس و ارتباطات، بدلیل بده بستانی که مخاطب با سلبریتی در جهان تخیلی اش شکل داده، شخصیت مخاطب را تسخیر میکند.
5⃣برخی معتقدند که سلبریتی ها، #شبه_دین بوده و فرادین عمل میکنند. در مخاطب، نوعی سرسپردگی ایجاد میکند و معناسازی با چاشنی حواس پرتی صورت میگیرد. با این توضیح که دین دارای گرانش و وزن و جدیت خاصی است و در تلاش است که نقش و سهمی در حل مسائل اجتماعی داشته باشند و طبیعتا با آگاهی و خودآگاهی و توجه همراه میشود. #فرهنگ_شهرت به وسیله گونه ای از بیتوجهی شناخته و شمرده میشود.
6⃣ فرهنگ شهرت مبتنی بر خودشیفتگی است و #سندروم_نارسیسیم را ترویج میکند. واکنین میگوید: چون فرددخودشیفته از همه نوع توجه و دوست داشته شدن لذت میبرد و مثلا به یک میزان از اینکه از او بترسند یا دوستش داشته باشند خوشش میآید برایش مهم نیست که آنچه درباره او منتشر میشود دروغ باشد. اساسا تمرکز سلبریتی ها بر #اقتصاد_توجه بوده و دغدغه مرکزی آنها دیدهشدن حداکثری است.
🔸با همه این تفاسیر که در نقد سلبریتی و نه ستاره یا قهرمان مطرح گردید باید اذعان داشت که سلبریتی به معنای خاص شهرت منتسب، برای هر جامعه میتواند فرصت تلقی شود بشرطی که در خدمت معانی عمیق قرار بگیرد و ریل تربیت و ساخت این پدیدهها بگونهای رقم بخورد که یا پارادوکسی در زندگی شخصی و حرفه ای آنها مشاهده نشود و یا اینکه طبق قوانین مشخصی، پسلرزههای سیاسی و فرهنگی آنها کنترل شود که در ساحت فرهنگ عمومی یا انتخابات و اعتراضات و حوادث اجتماعی مختلف مثل زلزله و سیل و…شاهد #کنشگری_منفی و تولید گسل اجتماعی از جانب آنها نباشیم!
✍علیرضامحمدلو،پژوهشگر رسانه و علوم اجتماعی
🆔 @asre_tabyin
🔎چرا سالگرد اغتشاشات، مبتلا به خاموشی شد؟
۱.کشته سازی صورت نگرفت.(لمپنهای تروریست)
۲.بهانه دلاری یا شوک اقتصادی در کار نبود.(چاشنی شتاب دهنده)
۳.روایت سازی، بی سوژه ماند.(رسانههای معاند)
۴.سفره موج سواری برخی،خالی ماند.(سلبریتی)
۵.بازار تئوری بافی کساد شد.(روشنفکران)
▫️پنج ضلعی اغتشاش تکمیل نشد.
✍علیرضامحمدلو
https://virasty.com/alireza31314/1694968680975763163
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از تبلیغ نوین
اداره تبلیغ در رسانهها و فضای مجازی، معاونت تبلیغ و امور فرهنگی جامعةالزهرا سلاماللهعلیها برگزار میکند:
🔰کارگاه کاربردی عملیات رصد و دادهکاوی
⚪️ سرفصلهای دوره:
✔️ضرورت رصد، دادهکاوی و آسیب شناسی رصدهای امروزی
✔️انواع و مدلهای رصد و دادهکاوی
✔️فرآیند کلی رصد، دادهکاوی و اوسینت
✔️بررسی نمونه کارهای رصدی و آشنایی کلی با تحلیل مضمون دادهها
🟤 برگزاری به صورت آنلاین
🟣شروع کارگاه: از ۶ مهرماه، روزهای دوشنبه و پنجشنبه ساعت ۱۵ الی ۱۷
🟢 تعداد جلسات: ۶ جلسه
🟠 استاد: جناب آقای محمدلو
🟤شرط دریافت گواهی پایان دوره، تأییدیه فعالیت های رصد از طرف استاد
🟣بعد از اتمام کارگاه، قبول شدگان میتوانند به گروه متفکران تشکیلات در فضای مجازی وارد شوند.
⚪️این کارگاه تکمیلی است و بعد از ثبتنام محتوای رصد مقدماتی به عزیزان تحویل داده میشود.
🔵مهلت ثبتنام: از ۲۶ شهریور تا ۳ مهرماه
🔴 جهت ثبتنام به سامانه تبلیغ نوین و فضای مجازی مراجعه فرمائید
http://novin.jz.ac.ir
کانال اطلاع رسانی تبلیغ نوین جامعة الزهراء سلاماللهعلیهادرایتا ⬇️⬇️
@jz_resane
▫️به بهانه #هفته_دفاع_مقدس، پای فیلم ایرانی دسته دختران در پلتفرم روبیکا نشستیم و نقد و نظرات را هم خواندیم. ایده هایی که برای ارتباط گرفتن نسل نو با موضوع جنگ و دفاع مقدس ضروری بوده و البته نیاز به ترمیم و تقویت و تکثیر دارند و از این جهت حائز اهمیت و قابل تقدیر هستند. اما بدانیم و میدانیم که سینما از گلوگاههای فرهنگ سازی و تولید باور محسوب میشود و گاهی نقطه شروع چالش های اجتماعی و تصویرسازی های غلط همینجاست.
▫️اما برآیند بررسی ها اینکه، بلحاظ ایده و ساخت بسیار قابل تمجید و تقدیر بود ولی به لحاظ روایت و شخصیت پردازی اصلا تعریفی نداشت و از فیلم سینمایی #ویلاییها که اثر قبلی خود کارگردان بود، پسرفت روایی و دراماتیک نشان میداد. نقص جدی در ردیف روایت ضعیف و شخصیت پردازی ناقص، ذهنیت سازی و کلیشه سازی بدی بود که در متن و نشانه های فیلم به چشم میخورد.
نقد و بررسی این فیلم سینمایی ایرانی را در #پست_بعدی مطالعه بفرمایید:
🆔 @asre_tabyin
عصرتبیین عصررسانه
▫️به بهانه #هفته_دفاع_مقدس، پای فیلم ایرانی دسته دختران در پلتفرم روبیکا نشستیم و نقد و نظرات را هم
🔎دسته دختران؛ از تصویر "زن در میدان " تا تنقیص "زن چادری"
🔸دسته دختران، فیلم ایرانی در ژانر #دفاع_مقدس، به کارگردانی منیر قیدی و بازیگری نیکی کریمی، پانتهآ پناهیها، فرشته حسینی و...روایت گروهی از زنان است که برای ایفای نقش استراتژیک در متن جنگ، دسته رزمی دختران را شکل دادهاند. این درام اولین بار در جشنواره فیلم فجر 1400 به نمایش در آمد و در تیرماه 1402 نیز در پلتفرم های فیلیمو، نماوا و روبیکا، اکران آنلاین آن آغاز شده است.
1⃣ دسته دختران، گونه متفاوت از حضور زنان در جنگ را به تصویر میکشد و از روایت ویلاییها(فیلم قبلی کارگردان) عبور کرده و نقش زن را از حاشیه یا پشت جبهه، در قامت یک چریک آموزش دیده به متن و معرکه جنگ میکشاند. اینکه چنین تصویر مسلح و مردانه از زن، چه خلا یا پرسش بومی اجتماعی را پاسخ میدهد، قابل تامل است. اینکه توانسته گسل جنسیتی را پوشش دهد یا ضریب بدهد نیز می تواند محل بحث باشد.
2⃣ این فیلم در صدد است تا اتحاد رویه در عین اختلاف سلیقه را حول محور #جنگ و دفاع از وطن به تصویر بکشد. دسته دختران و زنانی که هرکدام از طبقه و تیپ فکری متفاوتی در فضای جنگ، حاضر بودند و هدف کلی آنها علیرغم انگیزه های متفاوت و شخصیشان، ذیل دفاع از کشور و کمک به خط مقدم تعریف میشود. تکثری که هرکدام نماینده قشری هستند. از نوجوانی که برادرش عاشق بروسلی است و دختر جوان کمتوجه به #حجاب تا دکتر مرفه و معلم راهبر و تیپ چادری.
3⃣ منتقدین اثر قائل هستند که علیرغم کارگردانی خوب و جلوههای میدانی فوقالعاده، فیلمنامه لاغر بود و در واقع #درامی_ضعیف در دل اجرایی قوی را شاهد بودیم. شخصیتهای فیلم، عمق لازم را نداشتند و قصه هرکدام شاید در حد یک پاراگراف بود که این ضعف در فیلمنانه و شخصیت پردازی، باعث کاهش تاثیرپذیری مخاطب در مقام الگوگیری میشود.
4⃣ در امتداد نقد قبلی، چون شخصیتها قصه ویژهای نداشتند و بیشتر حجم فیلم ناظر بر جلوههای میدانی و کارگردانی اثر بود، هیچ چهره شاخص و #قهرمان و پروتاگونیستی را در فیلم شاهد نبودیم. فیلم بدون قهرمان هم برای انتقال مفاهیم و معانی قطعا دچار اختلال در رسانش و ارتباط با مخاطب خصوصا جوان و نوجوان میشود.
5⃣ اما تقابل و همراهی دو تیپ فکری متفاوت در جنگ هم از دغدغه های عوامل این فیلم بود. کاراکتر وجیهه که چادری تمام عیاری بود و حتی وسط معرکه ها هم چادر از سرش نیفتاد و سیمین که لباس فرم نظامی بر تن و چفیه ای هم بر سر داشت و موهایی که از چفیه بیرون زده بود و بهمین خاطر نیز با عبارت بیحیا از طرف کاراکتر چادری، بارها مورد خطاب و عتاب قرار گرفت. در انتها نیز برای بستن زخم همراه و همرزمش که مرد جوانی هم بود، همان چفیه را هم از سر تراشیدهاش برداشت.
6⃣ اما نشانه ها و دیالوگ ها در سینما بیشتر از بقیه مسائل برای مخاطب پیام دارند. سوال اینجاست که چرا در فیلم دفاع مقدسی هم مثل خیلی از فیلم های سینمایی ایرانی، کاراکتر چادری قصه، بداخلاق و خشن و #پُردافعه به تصویر کشیده میشود؟ فردی که دائم در حال تذکر است و دیگری خود را میرنجاند و حتی از فرمانده دسته بخاطر این ادبیات تند هم تذکر میشنود. اگر ذهنیت و کلیشه حجاب در ژانر دفاع مقدسی هم بدون جاذبه اخلاقی و رفتار اجتماعی شکل بگیرد، آیا این ادامه یک رویه مسموم علیه حجاب در سینما نمیتواند باشد؟
7⃣ علاوه بر رفتار پرُدافعه، چرا کاراکتر با حجاب در فیلم با رفتار آمرانه نچسب، ادبیات تند(واژه بیحیا که به سیمین میگفت)، هراس از نجاست سگ و نامهربانی با حیوانات حتی قناریهای آن منزل اشرافی و مشکل حاد خانوادگی( تلاش برای جدایی از همسر عرق خور و قماربازش) و دعای توسلی که باز بیجاذبه و کم رمق بود و همچنین دخالت بیجا در امر فرماندهی(آنجا که به اشتباه دستور داد فشنگها را از بسته جدا کنند) روایت میشود؟
8⃣ چرا این خانم چادری جسور که در حد فرمول یک هم رانندگی میکند، در موقعیت خطر که همه اعضای دسته برای جمعآوری مهمات، ریسک میکنند، از سر ترس و لرز جا میماند و در موقعیت خلوت و وسط تنهایی و جنگ هم، از داشبورد ماشین، عکس امام را مشاهده کرده و سیگاری بر میدارد و ترانهای هم از ضبط ماشین پخش میکند و گویا که چهره دیگری از محجبهها را به تصویر کشیده باشد؟ آیا این #تصویر_استراتژیک از زن مومنه محجبه است؟ آیا مصداق آن مصرعی است که میگفت: چون به خلوت میروند آن کار دیگر میکنند؟
9⃣ در انتهای فیلم هم که این دو تیپ متفاوت با صمیمیت از همدیگر خداحافظی میکنند و سیمین(کاراکتر جوان) دو انگشت خود را به نشانه پیروزی بالا میبرد با همان دوست پسرش یا همرزم مردش به #خط_مقدم رفته و نقش منجی را بازی میکند و تحسین فرماندهان را هم جذب میکند، وجیهه و کاراکتر محجبه فیلم هم شانه به شانه همسرش و همراه آوارگان شهر، به #پشت_جبهه حرکت میکنند!
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
اهداف استراتژیک سرویسهای جاسوسی در موقعیت پسامهسا:
۱.تحریک #افغانستان در مرزهای شرقی
۲.تحریک عبدالحمید و #بلوچستان در جنوب شرقی
۳.تحریک #کردستان اقلیم در غرب
۴.تحریک کشور #آذربایجان در شمال غربی
هدف: ایجاد گسل امنیتی و از بین بردن وحدت و یکپارچگی #ایران به تعبیر رهبر انقلاب
#امنیت
#وحدت
#جنگ_شناختی
✍علیرضامحمدلو
https://virasty.com/alireza31314/1696238426738720656
🆔 @asre_tabyin
🔎سه قاب اسرائیلی از بازنمایی #طوفان_الاقصی
۱.توصیف معکوس: روایت #مظلومیت از کشته های اسرائیلی و ایجاد همدلی بینالمللی و جابجایی ظالم و مظلوم
۲.تحلیل غلط: #فرافکنی از شکست اطلاعاتی و غافلگیری نظامی با عنوان "ایران پشت ماجراست و حماس کوچک تر از این حرفهاست".
۳.تجویز انتحاری: فرمان انتقام و #اعاده_حیثیت با به خاک و خون کشیدن غزه و ریکاوری سرمایه و اعتماد اجتماعی نسبت به قدرت(پوشالی) اسرائیل
✍علیرضامحمدلو
https://virasty.com/alireza31314/1696969276466179630
🆔 @asre_tabyin
🔎تحلیل بیانات رهبر انقلاب از قاب رسانه و موضوع بازنمایی
🔸با توجه به غافلگیری و شکست اسرائیل در میدان نظامی و اطلاعاتی از جنبش حماس و مردم فلسطین، انتظار هم این بود که سران این رژیم جعلی بلحاظ رسانه ای و #ضلع_بازنمایی، بتوانند ماجرا را مدیریت کنند. بطوریکه در عاجلترین اقدام از طریق ابزار رسانه بتوانند پس لرزههای اجتماعی و گسل سیاسی تشدید شده داخلی را جبران کرده و هم اینکه قدرت و تصویر پوشالی بینالمللی شان را بازسازی یا روتوش کنند.
▫️اما استراتژی اسرائیل و رسانههای همراه یا منتسب به این رژیم در بازنمایی رسانهای این واقعه بزرگ و حماسی چه بود؟
1️⃣ تصویرسازی با محور مظلومیت: رسانه های منتسب به این رژیم سعی داشتند که به تعبیری جای مظلوم و ظالم را جابجا کنند و چهره مظلومی از اسرائیل به تصویر بکشند. اما چگونه؟ ارائه روایت های شخصی مثل مادری یا پدری که دخترش را گم کرده/ به تصویر کشیدن اسارت زنان اسرائیلی/ اشاره به برخی خشونت ها با زاویه کلوزآپ دوربین/ تاکید به لوکیشن مراسم موسیقی و القای بیگناهی میهمانان جشن و فرار به بیابان و محبوس شدن در اتومبیل ها با ترس و وحشت از تروریستهای(از این واژه القایی زیاد بهره بردند) حماس و...
2️⃣ تحلیل شکست مبتنی بر فرافکنی: طبق برخی تحلیلها، سران و رسانه های منتسب به این رژیم سعی داشتند که برای فرار از حقارت شکست از حماس و جبران آبروریزی اطلاعاتی و حفرههای امنیتی، حزب الله و خصوصا #ایران را به عنوان اختاپوس و دشمن بزرگ پشت ماجرای این واقعه دردناک تاریخی معرفی کنند.
3️⃣ راهبرد عملیاتی انتقام و اعاده حیثیت با مشت آهنین: در واقع پاسخ ها و رجزهای توام با عجز و اضطراب و انتحار این رژیم علیه غزه و حامیان ایرانی و لبنانی اش نیز چیزی جز ترمیم بخشی به شخصیت از دست رفته و ابهت فروریخته این رژیم سفاک و جعلی در بعد داخلی(حفظ سرمایه اجتماعی) و همچنین نفوذ بینالمللی و تصویر بیرونیاش نبود.
🔻مقام معظم رهبری با تصریح بر این شکست اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل غاصب، استراتژی بازنمایی این رژیم را نیز در ساحت ۱.تصویر و ۲.تحلیل و ۳.تجویز به چالش کشیدند.
1️⃣ تصویرسازی صهیونیستی از این حماسه را مورد سوال قرار داده و فرمودند: این دشمن خبیث و ظالم، حالا که سیلی را خورده، سیاست مظلومنمایی در پیش گرفته، دیگران هم کمکش میکنند؛ رسانههای دنیای استکبار کمکش میکنند، برای اینکه نشان بدهند این مظلوم است.../ این #مظلومنمایی، صد درصد خلاف واقع و #دروغ است. چون مجاهدان فلسطینی توانستند خود را از محاصرهی غزّه بیرون بیاورند، خلاص کنند و برسند به مراکز نظامی و غیر نظامی صهیونیستها، او مظلوم است؟ این رژیم غاصب هر چه هست، مظلوم نیست؛ ظالم هست، متجاوز هست، جاهل هست، یاوهگو هست، همهی اینها هست، امّا مظلوم نیست؛ ظالم است. هیچ کس نمیتواند از این هیولای دیوسیرت چهرهی یک مظلوم بسازد.
2️⃣ تحلیل فرافکنانه را نیز نقش برآب کردند و بیان داشتند: ما پیشانی و بازوی طراحان مدبر و هوشمند و جوانان فلسطینی را میبوسیم اما آنها که میگویند حماسه اخیر کار غیر فلسطینیها است دچار #محاسبه_غلط شدهاند./
این بلا را عملکرد خود صهیونیستها بر سرشان آورد. وقتی ظلم و جنایت از حد گذشت، وقتی درندهخویی به نهایت رسید، باید منتظر طوفان بود. اقدام شجاعانه و در عین حال فداکارانهی فلسطینیها پاسخ به جنایت دشمن غاصب بود که سالها ادامه داشت و در ماههای اخیر شدت آن افزایش پیدا کرده بود. #مقصّر هم دولت کنونی حاکم بر رژیم غاصب صهیونیستی است.
3️⃣ راهبرد ترمیم با مشت آهنین و رجزخوانی و جبران مآفات را هم بینتیجه خواندند و گفتند: در این قضیه ۱۵ مهر به این طرف، رژیم غاصب صهیونیستی هم از لحاظ نظامی هم از لحاظ اطلاعاتی یک #شکست_غیر_قابل_ترمیم خورده. شکست را همه گفتند، من تأکیدم به غیرقابل ترمیم بودن است. من میگویم این زلزله ویرانگر توانسته است بعضی از سازههای اصلی حاکمیت رژیم غاصب را ویران کند که تجدید بنای آن سازهها به این آسانی امکانپذیر نیست.
لینک سایت:https://www.asretabyin.ir/1402/07/23/1-43/
✍️علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
🔎طوفان در خانه عنکبوت، آتش در غزه مظلوم و جنگ شناختی علیه ایران
▫️بارها گفته اند و شنیده ایم و معروف است که برنده و بازنده جنگ ها را در عصر ارتباطات و هژمونی اطلاعات، نه ادوات جنگی که تصویرها و ذهنیت های برساخته از رسانه ها در پس و پیش معرکهها تعیین میکنند. سایهای از این گزارهی نه چندان کامل ولی پر اهمیت را در ماجرای جنگ اخیری که میان گروههای مقاومت اسلامی و رژیم جعلی اسرائیل رخ داده هم شاهد هستیم. تلاش رژیم جعلی برای استفاده حداکثری از رسانه و خبرنگار و شبکههای اجتماعی ولو برای بقای بیشتر یا حفظ آبرو و #مدیریت_افکار_عمومی قابل تامل است.
▫️طرف صهیونیستی کار با دوربین و بازی با تصویر و تولید روایت را برای مدیریت افکارعمومی انگار که بهتر بلد است. جایی که حماس از لانگ شات و #تصاویر_دور برای پیروزی بزرگ استفاده میکند، رسانه اسرائیلی، مسیر کلوزآپ و #تصاویر_نزدیک و روایت های شخصی را در پیش گرفته و از بازی باخته یک اشک تمساحی میسازد و ضمن وارونه سازی ظالم و مظلوم و توجیه شکست و تولید همدلی، دورخیز برای انتقام خونین و ضدبشری را علیه زامبیهای مهاجم امنیت(به تعبیر رسانههای اسرائیلی خبیث) صورت میدهد.
▫️نکته اینجاست؛ رسانه های معاند که پشتیبان اسرائیل در خلوت و جلوت هستند و برخی همچون بیبیسی فارسی که با هزار دوز و کلک خود را رسانه بیطرف معرفی میکند، بطور موازی با سرکوب رسانهای حماس و فلسطین، ماموریت رسانهای دیگری در ایران و علیه #جمهوری_اسلامی دست و پا کردهاند.
▫️مستند اینکه #سرخط_خبری جبهه معاند فارسیزبان( تلگرام و اینستاگرام و توییتر) در روزهای اخیر حول سه محور ۱.جنگ گروههای مقاومت_اسرائیل، ۲. تحریک برادران افغانستانی در ایران ۳. حجاب و حواشی پیرامونش بوده که محور دوم و سوم با توجه به واقعه جنگ تا حدودی به حاشیه رفته که البته خاموش و بیتحرک هم نمیباشند. اما اهداف شناختی در محور برجسته جنگ را در #چهار_شبهه_کلان و با محوریت تولید گسل اجتماعی می توان دسته بندی کرد که ذیلا اشاره میشود:
1️⃣ شبهه مذهبی: در برخی گروه ها و کانال های تلگرامی و اینستاگرامی عمدتا سعی میکنند که #سنی_بودن جبهه حماس و غزه و کرانه باختری را "فارغ از اینکه همه ما امت اسلام هستیم" برجسته کنند و در واقع با تولید یک گسل مذهبی، حامیان فراگیر مقاومت در ایران را دچار تردید و دو دستگی نمایند. در واقع شبهه مذهبی، روکش تولید گسل اجتماعی در ایران است که بعنوان دستور روز در داشبورد عملیات سایبری معاندین قرار گرفته است.
2️⃣ شبهه حقوقی: برخی نیز ناآگاهانه و بریده از تاریخ و صرفا روایت احساسی، دوطرف را محکوم کرده و حماس را بعنوان #شروع_کننده جنگ عامل این فجایع انسانی له یا علیه معرفی میکنند. در واقع از دوربین جرم شناسی در صحنه و بدون تامل درباب ظلم و جنایت مستمر روزها و ماهها و ۷۰ سال اخیر و همچنین توهین و جسارت اخیر به مسجدالاقصی و قتل عام ده ها نفر از زنان و کودکان و جوانان فلسطینی، مساله آغازگر این جنگ چند روز اخیر را برجسته میکنند
3️⃣ شبهه سیاسی: ارسال برخی فیلمهای شخصی از ایران و ماجرای شعار احساسی زیر ۱۰۰ نفر از تماشاچی های فوتبال در آزادی و به تصویر کشیدن اندک تجمعات مهندسی شده در برخی کشورهای اروپایی و سانسور کردن حمایت های فراگیر مردمی در سراسر ایران، در این راستاست که نشان دهند یا به تعبیر بهتر اینگونه تصویرسازی نمایند که حمایت ایران از فلسطین یک #مساله_حکومتی است و مردم ایران با حکومت ایران همداستان و همفکر نیستند.
4️⃣ شبهه اقتصادی: برخی ژورنالیست های اصلاحطلب داخلی نیز از همان آغاز جنگ به فکر بازار و دلار و نوسان قیمت ارز بودهاند و به نوعی در صدد هستند که با استراتژی "یکی به نعل یکی میخ" ضمن محکوم کردن جنگ، اقتصاد و #منافع_بازار و سرمایه داری را در مقابل هرگونه کنش سیاسی و اجتماعی حمایتی به نفع گروههای مقاومت قرار دهند و در واقع یک گسل اجتماعی دیگری را در شرایط خاص رقم بزنند.
#طوفان_الاقصی
لینک مطلب:https://www.asretabyin.ir/1402/07/23/1-44/
✍️علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از فکرت
🔘#نشست ا #مدرسه_فکرت
✅ اصول و الزامات حکمرانی تعلیم و تربیت
با حضور
👤حجت الاسلام دکتر سید محمدحسین هاشمیان، عضو هیأت علمی دانشگاه باقرالعلوم(ع)
👤حجت الاسلام علیرضا محمدلو، مجری کارشناس، دکتری فلسفه علوم اجتماعی
زمان: یکشنبه 23 مهرماه، ساعت 10:30 تا 11:30
مکان: قم، خیابان بسیج(هنرستان)، بعد از خیابان تراب نجف زاده، پلاک 245، مؤسسه شناخت.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
هدایت شده از عمار۱۱۰
🔴مهر جویی بهانه کینه جویی‼️
🔹خبر مرگ استاد داریوش مهرجویی و همسرش خبر تلخ و ناراحت کننده ای بود. اما اعلان خبر مرگ این فیلمساز دوباره فرصتی شد برای ماهیگیری جماعتی مغرض که این بار طعمه شان خبر مرگ فیلم سازی بود که همین چندماه قبل در لوکزامبورگ در پاسخ به سوال مغرضانه خبرنگار خارجی گفته بود : " ما به دلیل تماشای فیلم اینجا حاضر شده ایم و وظیفه تو این است که این فیلم را تماشا کنی. درباره این فیلم صحبت کنی.وظیفه تو این است که از من درباره فیلمم سئوال کنی. موضع گیری سیاسی من چه اهمیتی برای شما دارد؟چرا این سئوال را از من می پرسید؟ آیا من در جایگاهی هستم که از شما بپرسم چرا این رنگ لباس را برای خود انتخاب کرده اید و پوشیده اید؟"
🔻اما واکنش های انحرافی در چند گروه قابل دسته بندی است:
1⃣ گروه اول #فرصت_طلبان تفرقه افکن هستند. گروهی که بلافاصله بعد از اعلان خبر، بدون هیچ سند و مدرک با انتساب این قتل به اتباع افغانستان به دنبال سناریوی افغان هراسی میباشند. نکته جالب ماجرا اینجاست که فرزند مرحوم اصرار دارد که هیچ سرخط و نشانه ای از اینکه قاتل تبعه غیرایرانی باشد نیست و از طرفی تاکنون ۴ مظنون در جریان تحقیقات و رسیدگی به پروندهٔ قتل مهرجویی و همسرش بازداشت شدهاند که هیچیک از افراد بازداشتشده از اتباع بیگانه نبودهاند.
2⃣ گروه دیگر #کامجویان هستند. بلاگرهایی که بیشتر در اینستاگرام آشیانه دارند و بدون توجه به پیامدهای سنگین توئیت ها و استوری هایشان با ضریب دادن به سوژه های اینچنینی، به نام طغیان ناامنی و به کام جذب فالوور معمولا بر طبل سیاه نمایی و ناامنی می کوبند. جماعتی که گاه روزها برای مرگ فلان سلبریت چشم انتظاری میکشند و برای موج سواری، طالب حاشیه های پر رنگ تر از متن در مراسم تشییع و تدفین هستند. موضوع که هوشمندی بیشتر فرزند استاد و بازماندگان را میطلبد!
3⃣ #کینه_جویان گروه سوم هستند. این طیف که بیشتر کارشناس نماهای شبکه های ماهواره ای و اپوزیسیون خارج نشین هستند بعد از ناکامی براندازی با پیکر مهساامینی همچنان برای انتقام گرفتن از حاکمیت به دنبال بازی با اجساد بی روح هستند. ودر این بازی تلخ و کثیف گاهی فوت طبیعی مرحوم فردوس کاویانی را بهانه ای میکنند برای متهم کردن حاکمیت و گاهی قتل مهرجویی را بهانه ای میکنند برای کینه جویی!.
سریالی که با هدف انباشت نفرت و جرقه زنی در روز مبادا صورت میگیرد و اینبار حتی صدای اعتراض اصلاح طلبان رادیکالی همچون رحمت الله بیگدلی را در آورده است!. اما حیف که رسانه و فضای مجازی در کنار همه کارکردهای مثبتش، متاسفانه قدرت "تحمیق مخاطب" هم دارد.
🔹به نظر میرسد بهترین گزینه برای گرفتار نشدن در دام شیادان رسانه ای و سیاسی، پرهیز از هرگونه گمانه زنی قبل از قطعی شدن علت قتل میباشد.
🔹در نهایت بد نیست بدانیم که طبق آمار مطالعه جهانی حدود ۴۶۴ هزار نفر در سال ۲۰۱۷ بر اثر آدمکشی جان خود را از دست داده اند و در بدبینانه ترین حالت بر اساس آمار وقوع جرم که از سوی دفتر مقابله با مواد مخدر و جرم سازمان ملل ارائه شده است، ایران در حوزه جرایم خشن در بین ۷۰ کشور اول جهان نیست.
🖌 #محمدصادق_سلطانزاده
🌸 #عمار۱۱۰: کانال برادر سلطانزاده
🟢 ـــــــــــ❅🌿🌿🌿❅ــــــــــــــ
🔻 پاتوق نخبگان سیاسی در ایتا👇
@ammar110
🔘 #نشست ا #مدرسه_فکرت
✅ بازنمایی جنگ غزه در رسانههای داخلی و خارجی
با حضور
👤 مرتضی سعیدی، سردبیر خبرگزاری حوزه
👤 حجتالاسلام علیرضا محمدلو، مدیر رصد و آینده پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی حوزه
👤 سید محمدمهدی موسوی، مجری و روزنامه نگار
زمان: چهارشنبه ۲۶ مهرماه ساعت ۱۶ تا ۱۸
مکان: قم، خیابان هنرستان، بعد از خیابان تراب نجفزاده، مؤسسه شناخت.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🆔 @asre_tabyin
✍️اتفاقات دردناک جنایت اسراییلی بیمارستان المعمدانی غزه و یک تحلیل و گمانه کوتاه
1️⃣ #توصیف: آخرین واکنشها به حمله وحشیانه صهیونیستها به بیمارستان المعمدانی
سران کشورهای مختلف جهان به حمله وحشیانه رژیم صهیونیستی به بیمارستان المعمدانی غزه واکنش نشان داده و آن را محکوم کردند.
* دبیرکل سازمان ملل: از کشته شدن صدها غیرنظامی فلسطینی در حمله به بیمارستانی در غزه ، وحشت زده هستم و آن را قویا محکوم میکنم.
* رئیس جمهور آمریکا: ما نسبت به کشته یا زخمی شدن مردم بی گناه اندوهگین هستیم.
* رئیس جمهور فرانسه: هیچ چیزی نمیتواند بمباران یک بیمارستان و یا هدف قرار دادن افراد غیرنظامی را توجیه کند.
* وزارت خارجه اسپانیا: حمله به بیمارستان غزه کشتاری هولناک است. قوانین بشردوستانه بینالمللی باید رعایت شود.
* وزارت خارجه آلمان: برلین از گزارشها درباره مرگ صدها نفر در حمله به بیمارستان المعمدانی شوکه شده است.
* معاون شورای امنیت ملی روسیه: مسئولیت نهایی این حمله با آمریکا و کسانی است که بیرحمانه از جنگ در کشورها و قارههای مختلف سود میبرند.
* رئیس کمیسیون اروپا: حمله به بیمارستان مملو از کارکنان پزشکی و غیرنظامیان هیچ توجیهی ندارد.
* رئیسجمهور ترکیه: بمباران بیمارستانی که کودکان، زنان و افراد بیگناه و غیرنظامی در آنجا حضور داشتند، مصداق بارز جنایت غیر انسانی است.
* دیده بان حقوق بشر: کشتار بیش از ۵۰۰ فلسطینی، جنایتی غیرقابل توصیف است.
* اتحادیه عرب: غرب باید فورا فاجعه حمله به غزه را متوقف کند.
* وزیر امور خارجه اردن اعلام کرد که نشست بین سران این کشور، آمریکا، مصر و تشکیلات خودگردان فلسطین که قرار بود روز چهارشنبه در امان برگزار شود را لغو کرده است.
* رهبر حزب کارگر انگلیس: صحنههای کشتهشدن صدها نفر در بیمارستان المعمدانی در نوار غزه کاملاً ویرانکننده هستند و به هیچ وجه قابل توجیه نیست.
* رئیسجمهور مصر: من حمله اسرائیل به بیمارستان غزه را شدیداً محکوم میکنم، این اقدام نقض آشکار قوانین بینالمللی است.
* مراکش بمباران این بیمارستان توسط رژیم تروریست صهیونیستی را محکوم کرده و خواستار حمایت از غیرنظامیان فلسطینی شد.
* وزارت خارجه ونزوئلا: ما خواستار آتشبس فوری به دلیل حملات و تجاوز آشکار به حقوق بشر در غزه هستیم.
* «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در وین: کسانی که بدون توجیه و هیچ بهانهای، مانع تصویب پیشنویس قطعنامه روسیه شدند، بیشترین مسئولیت را در قبال تحولات بسیار خطرناک اخیر [در نوار غزه] دارند./فارس
2️⃣ شاید #تحلیل این باشد که اسرائیل برای دستاورد بزرگ و جبران شکست و بازگشت هیمنه و ایجاد ترس و در یک جمله #ریکاوری_سیاسی_و_اجتماعی، به این حمله کور و تولید تبعات اجتماعی و مردمی گسترده برای مقاومت نیاز ضروری داشت و این یک تئوری انتحاری بزرگ و پرریسک بود.
3️⃣ و چه بسا تجویز و #استراتژی این باشد که این ریکاوری موقت به انزوای بین المللی اسرائیل ختم شود و توطئه اسرائیل در امتدادبخشی و فرافکنی جنگ به سمت رودرویی مستقیم آمریکا و ایران و پاک کردن صورت مساله و بازگشت حیثیت از دست رفته و غیرقابل ترمیم به تعبیر رهبر انقلاب، نقش بر آب شود.
4️⃣ و اما #پیامدسنجی و نتیجه اینکه با توجه به بیانیه های اخیر علیه این جنایت و تقلای رسانه ای رژیم جعلی برای گردن نگرفتن ماجرا و هدایت آن به سمت راکت های سرگردان حماس و از طرفی فشار حداکثری بین المللی بلحاظ سیاسی، این اتفاق منجر به آتش بس شود که طبیعتا یک جنایت جنگی و انسانی نمی تواند برگ برنده تعبیر شود و بازنده این جنگ تقریبا دوهفته ای در صفحات تاریخ همچون جنگ ۳۳ روزه و ۲۲ روزه نیز رژیم اسرائیل ترجمه و تفسیر خواهد شد. مگر اینکه اتفاقات غیرمترقبه و بی تابی جبهه مقاومت، برگ جدیدی را برای صحنه رو کند که طبیعتا فرایند و برآیند نظامی و اجتماعی و سیاسی متفاوتی در عرصه بین الملل خواهد داشت.
🌐لینک مطلب:https://www.asretabyin.ir/1402/07/27/1-46/
🆔 @asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔎دکترین اسرائیل برای جبران شکست طوفان الاقصی و چرایی کشتار بیگناهان و مردم عادی غزه را در جمله پایانی این #خبرنگار_مزدور بشنوید و ببینید.
#الاقصی
#المعمدانی
#اقتدار_و_مظلومیت
🌐لینک مطلب: https://aparat.com/v/FGirN
🆔 @asre_tabyin
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 ترکیب سه اتاق استراتژیک در پشت خاکریزهای رژیم جعلی اسرائیل
▫️ترکیب و اتصال اتاق فکر و اتاق جنگ و اتاق روایت و رسانه در گزارش حنانیا نفتالی سرباز مزدور اسرائیلی را در این کلیپ ببینید که چگونه با شور و اشتیاق از ضرورت #جنگ_دیجیتال در تقابل خیر و شر! سخن میگوید.
▫️این فرقه صهیونیستی با پشتوانه هالیوود و کارگردانان مشهور آمریکایی مثل #تارانتینو که اینروزها در سرزمینهای اشغالی و پشت خاکریزهای این رژیم جعلی خیمه زده، خوب بلد است که با ابزار رسانه از حربه مظلوم نمایی و قدرت نمایی توامان و نقش شیر و موش همزمان جهت #برساخت_دراماتیک و مهندسی شده از واقعیت ها استفاده کند.
▫️دروغ های بزرگ و اخبار وارونه از تاکتیک های خبری این روزهای صهیونیست هاست که از انزوا و تهدید خارج شوند.
#جنگ_روایتها
✍️علیرضامحمدلو
🌐لینک مطلب:https://aparat.com/v/7byBe
🆔 @asre_tabyin
🔎خط خبری رسانههای آمریکایی و لندنی؛ تبرئه اسرائیل از فاجعه المعمدانی!
🔸آسوشیتدپرس: پس از انفجاری که در بیمارستان غزه صدها نفر را کشت، با گسترش خشم در منطقه، حماس و اسرائیل یکدیگر را مورد سررنش قرار دادند.
🔸رویترز: پس از حمله به بیمارستان غزه که صدها نفر را کشت، بایدن به اسرائیل میرود.
🔸بیبیسی: بیم صدها کشته در انفجار بیمارستان غزه میرود؛ در حالی که بایدن عازم اسرائیل است.
🔗برآیند و فرامتن:
1⃣حذف فاعل کشتار انسانی در بیمارستان المعمدانی با بکار بردن واژه "انفجار" به جای اشاره به حمله وحشیانه اسرائیل و #تردیدانگاری در "عامل" این فاجعه با کنار هم نهادن حماس و اسرائیل
2⃣تقلیل دادن و کوچکنمایی تعداد شهدا با بکار بردن واژه "صدها نفر" که از عمق فاجعه و میزان محکومیت ماجرا و درنتیجه، میزان همدردی افکارعمومی می کاهد.
3⃣بی تقصیر و ناجی جلوه دادن آمریکا و بایدن با تاکید بر اینکه بعد از واقعه به اسرائیل سفر میکند.
4⃣سانسور خشم جهانی با محدود کردن ماجرا به غزه و نهایتا منطقه با اشاره نکردن به موج منفی و خشم بینالمللی علیه اسرائیل
5⃣کاستن از میزان بار عاطفی و مظلومیت فاجعه انسانی با بکاربردن تصاویر بسته و محدود به چندنفر زنده
6⃣قوس نزولی اسرائیل و رسانه های جهانی از ادعا به تردید و سپس انکار تقصیر، بعد از مشاهده خشم جهانی و البته سعی در پاک کردن شکست طوفان الاقصی از اذهان عمومی
7⃣رسانه ضلع سوم جنگ در عصر حاضر است و مدیریت و #مهندسی_افکار_عمومی نسبت به صحنه، حائز اهمیت بوده و واژه ها و تصاویر، پتانسیل بالایی در تعیین برگ بعدی ماجرا دارند.
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از فکرت
نشست بازنمایی جنگ غزه - سعیدی و محمدلو.mp3
15.36M
🔘 #غزه ا #مدرسه_فکرت
✅ بازنمایی جنگ غزه در رسانههای داخلی و خارجی
با حضور
👤 مرتضی سعیدی، سردبیر خبرگزاری حوزه
👤 حجتالاسلام علیرضا محمدلو، مدیر رصد و آینده پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی حوزه
👤 سید محمدمهدی موسوی، مجری و روزنامه نگار
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
📲 وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 وقتی شبکههای اجتماعی هم مستعمره اسرائیل میشوند
▫️بدلیل سلطه سایبری صهیونیزم، صدای مظلومیت فلسطین در فضای مجازی هم بایکوت میشود. گزارش یک ژورنالیست خارجی درباره اتوبان یکطرفه متا و اینستاگرام و...به نفع رژیم جعلی اسرائیل را ببینید.
#استعمار_مجازی
#سلطه_سایبری
🆔 @asre_tabyin
هدایت شده از مدرسهی علوم انسانی فکرت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 #غزه ا #مدرسه_فکرت
✅ بازنمایی جنگ غزه در رسانههای داخلی و خارجی
با حضور
👤 مرتضی سعیدی، سردبیر خبرگزاری حوزه
👤 حجتالاسلام علیرضا محمدلو، مدیر رصد و آینده پژوهشی مرکز مطالعات راهبردی حوزه
📥 فایل کامل نشست را در سایت آپــارات و یــوتیــوب مشاهده کنید.
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
وبگاه | فکرت | مدرسه فکرت | رادیوفکرت
🔎نظام آموزش و پرورش و سه حلقه فراموش شده
▫️اخیرا شنیدیم که وزیر آموزش و پرورش از باز بودن مدارس در روزهای پنجشنبه و جمعه خبر داده و گفته در راستای کشف استعدادهای ورزشی و توام با مشارکت خانواده ها این طرح را ابلاغ کرده است.
▫️وقتی پیشرفت ژاپن در ورزش را با تکیه بر برنامه بلندمدت و تولید انیمیشن جذاب فوتبالیستها و بعد والیبالیستها میبینیم که برنز و سوم لیگ جهانی والیبال می شود و در جام جهانی فوتبال خوش میدرخشد و بعد جام جهانی، آلمان مدعی، ترکیه چغر و چند کشور مطرح آفریقایی و آمریکای جنوبی دیگر را چهارتایی و شش تایی شکست میدهد، طبیعتا چنین طرح و رویکردی در کشف استعداد از پایه شاید طبیعی و معقول بنظر میرسد.
▫️اما مدارس ما با چه چالش های دیگری در متن و جهتگیری تحصیلی مواجه است که لازم باشد تعطیلات را در جهت حل و رفع آنها اختصاص دهیم؟
1⃣ هویت و تربیت: دیدن نوجوان ها پای گیم و شبکه های اجتماعی مسموم برای ساعتهای متمادی و گذران اوقات اصلی و فرعی و فراغت زندگی بصورت باری به هرجهت و پرسه زن و تماشای آسیب هایی که هرساله با عناوین مختلفی همچون ۱. اسکیت سواران خیابان چمران شیراز، ۲.لایو جنجالی و تکان دهنده نوجوان ۱۴ ساله با یک اینفلوئنسر و ۳. ماجرای چاقوکشی هلیا و رقص ساسی مانکن و...... نشان از یک ضعف و خلا جدی در انتقال آموزه های هویت بخش در مقابل آگاهی کاذب، شخصیت برساخته و تکنولوژیزده و سرگردان در ساختار تربیتی دارد.
▫️اینکه تربیت و اخلاق و صورت بندی هویت مستقر، همردیف تعلیم و نه بعنوان خط فرعی و سیاست درجه دو در پروژه آموزش و پرورش مورد توجه قرار بگیرد.
2⃣ توانایی و مهارت: علم بدون کارکرد و علم بدون مساله و علم بدون اتصال به صنعت و بطور کلی علم بدون توانایی نوآوری و ارائه راه حل در جهان امروز نمی تواند افقگشا باشد. هابرماس از سائق های شناختی در ساحت عقلانیت اینچنین گفته که دانش با رویکرد پوزیتویسم برای کنترل و پیش بینی بود، هرمنوتیک هم رویکردی برای فهم و شناسایی جهان ذهن بود و رویکرد انتقادی نیز در جهت رهایی بشر، طراحی شده بود. هم او عقلانیت ارتباطی را به داعی تعامل و تضارب و تفاهم جهان امروز طرح نمود.
▫️سوای ضرورت توجه به رویکرد و مبانی دانشی بایستی نوجوان امروز با مسائل کاربردی زندگی از تعامل درست در محیط و سبک زندگی و مصرف سالم تا آچارکشی ماشین آلات و تعمیر لوازم خانگی و کار با چوب و هنرهای هفت گانه هم توانایی متوسطی بدست آورد و با بازار کار و معیشت بیگانه نبوده و عقل معاش هم به تعبیر علما با تکیه بر دانش در طول ۱۲ سال تحصیل بدست آورد.
3⃣ بینش و استراتژی: اما پاشنه آشیل بزرگی که نظام تعلیم و تربیت را تهدید میکند، فقدان آموزه های استراتژیک است. کلان روایت های نظام و خط و مشی های اصلی و فرصت ها و منزلت و دستاوردهایش در سطح داخلی و خارجی و همچنین دوست و دشمن بینالمللی و همچنین تهدیدها و گسل هایی آسیب زا و جنگ شناختی در طول سال های بعد انقلاب، چرا متن درسی ندارد یا فقط دچار تعارفاتی در لابلای برخی دروس عملا جنبی و بطور موجز و بزن دررویی مطرح شده است.
▫️ظاهرا که تاریخ را هم جنبی و بدون جریان شناسی و آموزه های سیاسی تدریس می کنیم و در فهم و انتقال دوست و دشمن خارجی بطور کلاسیک در مدارس هم دچار کلیشه یا لکنت زبان شده ایم و به راهپیمایی رفتن و شعار دادن سر صف ها و خواندن سرود ملی و اهتزاز پرچم در برخی مدارس غیرانتفاعی مذهبیطور اکتفا کرده ایم.
▫️تربیت چمران هایی که برای دفاع از دین و حقیقت و وطن و حمایت از مظلوم و مبارزه با استکبار، زندگی در ایران و آمریکا و لبنان برایش فرقی نمیکند، خیالی بیش نیست. انسانی که هم نخبه بود و هم چریک و حتی علم را هم با فهم تمدنی و جهت رقابت با دنیای غرب در بالاترین سطح فراگرفت.
✍علیرضامحمدلو
https://www.asretabyin.ir/1402/08/04/1-59/
🆔 @asre_tabyin
🔎حجاب در مثلث فطرت، فرهنگ و قدرت
✍️علیرضامحمدلو
▫️امور فطری در پذیرش فردی، چاشنی معرفتی میطلبند و در اقامه و بقای اجتماعی نیاز به مراقبت و خط مشیگذاری دارند تا مبتلا به غفلت فرهنگی در غیاب توجه سیاسی نشوند.
🔹این موضوع به تعبیر جوزف نای (نویسنده آمریکایی) که از ظهور قدرتهای نو در عصر ارتباطات و اطلاعات یاد میکند، به دلیل بار ارزشی و به شدت عجین به باورها و آرمانهای معنوی و انسانی، می تواند یکی از پایههای #قدرت_نرم انقلاب اسلامی در تقابل با اندیشه های تجاری و جریان فساد و صنعت فحشا در عرصه بینالمللی تلقی شود.
🔹از ظرفیت فطری حجاب و #عفاف در جامعه پذیری و تبدیل شدن به فرهنگ عمومی که بگذریم، فرهنگ و قانون به عنوان یک قاعده کلی بایستی به عنوان دو متغیر دیالکتیکی و در بده بستان باهم تعریف شوند تا پوسته سخت یکی با هسته نرم دیگری و بالعکس، متوازن شده و به طور هم افزا و در نسبت با همدیگر، اقناع و مراقبت در سطح افکار عمومی را به سرانجام برساند.
🔹به بیان دیگر برای #حجاب، هم بایستی تبیین و تبلیغ کرد و گره های ذهنی را گشود و هم برای دفاع از همین فرهنگی بودنش یک سری خط کشی ها را پذیرفت تا اسیر جنگ های شناختی نشود و با عملیات های رسانه ای از جاده فطرت فاصله نگیرد.
🔹فطریات امور سخت شکنی هستند ولی بدون پشتوانه و مراقبت و خط شکنی هم عرض با تبیین و تبلیغ، تبدیل به یک ذائقه سطحی شده و از دایره فرهنگ خارج می شوند.
اصل و ادامه یادداشت https://irna.ir/xjNT8K▫️
▫️https://www.asretabyin.ir/1402/08/14/1-61/
🆔 @asre_tabyin
🔎تاملی جامعه شناختی پیرامون حجاب و عفاف و یک راهبرد
▫️برای درک موضوعات امروزی میبایست رویکرد ترکیبی را در پیش گرفت و از تحلیلهای تک ضلعی به سمت تحلیل های چندضلعی و چندعاملی(multifactorial) تغییر وضعیت داد.
▫️برای ساخت و مدیریت فرهنگی جامعه بایستی حوزه #ارتکازات و بینشهای غیررسمی جامعه را که غالبا بطور ناخودآگاه و غیرمدرسی در رگ های افکارعمومی تزریق میشوند، مورد توجه و تامل جدی قرار داد.
▫️#حجاب و عفاف را اگر از نگاه فرهنگ تحلیل نماییم، امری است که بایستی مبتنی بر فضاسازی و انگاره سازی و الگوسازی در پازل مدیریت فرهنگی تبدیل به #عادتواره بخشهای نوجوان و جوان و نسل جدید جامعه شود. همراهی حداکثری نتیجه تداوم و استمرار و خلاقیت و تکرار در ساخت و تعمیق انگارههای مثبت پیرامون یک موضوع است.
ادامه یادداشت را اینجا مطالعه بفرمایید.
https://www.asretabyin.ir/1402/08/19/1-62/
✍علیرضامحمدلو
🆔 @asre_tabyin