#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 زنان ارتش استرالیا، تافتهی جدا بافته از ارتش
♦️ «به گزارش خبرگزاری ABC نیوز، زنان شاغل در ارتش استرالیا دچار تبعیضات فراوانی میشوند که در اشکال مختلف به منصهی ظهور میرسند. برای مثال زنان نمیتوانند مانند مردان مدالهایی را که خودشان کسب کردهاند طبق عرف نظامی در سمت چپ لباس فرم خود قرار دهند. آنان گزارش میکنند که همانند مردان همکارشان به رسمیت شناخته نمیشوند و نامرئی هستند آنقدر که برای زنان کهنه سربازی که به عراق و افغانستان اعزام شده بودند و بازگشتند هیچ مکان امنی برای بازیابی روان و جسمشان وجود ندارد اما برای مردان نظامی چنین مکانی هست. کمتر به این مسئله پرداخت میشود که میزان خودکشی زنان شاغل در ارتش آمریکا دوبرابر جمعیت عمومی زنان است! این بار مضاعفی بر زنان نظامی استرالیایی را وارد کرده است.»
🖇 لینک خبر
🔹در گزارش ارائه شده آنچه قابل درک است برابری زن و مرد در عرصهی نظامی استرالیا است. زنان همچون مردان به مأموریتهای سخت و برونمرزی فرستاده میشوند، مجروح میشوند، آسیبهای روحی و روانی را متحمل میشوند اما با این حال از هویت یکسانی برخوردار نیستند!
🔸 از احترام تا پشتیبانیهای لازم پزشکی و حرفهای تبعیضهای قابل توجهی میان مردان و زنان نظامی جاری است و تنها وجه برابری جنسیتی در سختی کار است! فشارهای ناشی از سختیهای نظامی بودن بر زنان به قدری بار اضافه بر روح آنان محسوب میشود که طبق گزارش ارائه شده آمار خودکشی در زنان نظامی استرالیایی دو برابر آمار خودکشی در جمعیت عمومی زنان استرالیا است!
🔹 رفتارهای خشن و تمرینات طاقتفرسایی که در آموزشهای نظامی به طور برابر به زنان و مردان سبب تحمیل فشارهای روانی نابرابر به این دو جنس میشود. در گزارش خبری نیز این تحمیل نابرابر فشار روانی در قالب افزایش غیرمعقول خودکشی میان زنان نظامی استرالیایی نشان داده شد.
از سویی در عین تحمل فشارهای یکسان میان زنان و مردان در ارتش استرالیا عدم ارائهی پشتیبانی و احترام یکسان میان این دو جنس سبب آن میشود که زنان به سرخوردگی دچار شوند، هنگامی که زنان مشاهده میکنند ماحصلی از برابری در تحمل فشارهای وارده در نسبت با همکاران مرد خود ندارند، بلکه مورد بی توجهی و فرودستی قرار میگیرند، دچار گمگشتگی هویت به دلیل عدم شناخت از خود میگردند و این امر آنها را به سوی پوچ دیدن موهبت حیات میکشانند. منتهای این راه نیز یا خودکشی است یا زندگی توأم با افسردگی و احساس شکست برای این زنان.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
هدایت شده از فکرت
🔘#محفل | #نشست
سومین محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع:
✅ رفراندوم؛ از مطالبه اپوزیسیون تا واقعیت
با حضور؛
حجتالاسلام دکتر نجف لک زایی
زمان: پنجشنبه،۷اردیبهشت ماه۱۴۰۲ ساعت۱۲:۳۰
مکان: قم، بلوار بسیج، نبش خیابان نجفزاده.
♦️پخش زنده از کانال فکرت در ایتا
📮فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
https://eitaa.com/joinchat/4114284562C3b2a6d7655
عصر زنان
🔘#محفل | #نشست سومین محفل گفتوگو محور فکرت با موضوع: ✅ رفراندوم؛ از مطالبه اپوزیسیون تا واقعیت با
🔴 هماکنون در حال برگزاری ...
پخش زنده از کانال فکرت
@fekrat_net
#رصد_نامه
✅ آنچه بر محافل اندیشهورزی و خبری حوزهی زنان گذشت؛
📌 غرب به دنبال تضعیف تدین و حیای زن ایرانی است | رهبر معظم انقلاب
🖇 لینک مطلب
📌 حجاب؛ گفت و گوی درونخانوادگی| عبدالحسین خسروپناه
🖇 لینک مطلب
📌 دختر طلحه با سالی ۱۰۰۰ دینار پول توجیبی مرزهای عفاف و حجاب را جابهجا میکرد! | حجت الاسلام والمسلمین قنبریان
🖇 لینک مطلب
📌 حجاب یک واجب شرعی و «سیاسی» است | دکتر علی غلامی
🖇 لینک مطلب
📌 لزوم تدوین الگوی وزین اشتغال زنان متناسب با نقسهای همسری و مادری | کارگروه حوزه زنان و خانواده
🖇 لینک مطلب
📌 چرا غرب از زن ایرانی کینه دارد؟! | صغری عاشوری
🖇 لینک مطلب
📌 نامستوری | محمدجواد خواجهوند
🖇 لینک مطلب
📌 غفلت مسئولان و جولان فرهنگ کرهای میان جوانان ایرانی | مدرسه زبان و فرهنگ کره
🖇 لینک مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 وجهی پنهان از خشونت علیه زنان
♦️ مردان آزارگر خلاف فطرت حقیقی یک مرد عمل میکنند به گونهای که فطرتاً میل و نیاز به حمایتگر بودن را دارند، در زندگی مشترک و یا روابط عاطفی خلاف حمایتگری و در راستای آزارگری عمل میکنند، لذا میطلبد برای کاهش آزار دیدن زنان در زندگی مشترک، به تربیت مردان در راستای فطرتشان پرداخته شود!
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 وجهی پنهان از خشونت علیه زنان
♦️ «واشنگتن پست گزارش داد که از هر ۳ زن آمریکایی، یک زن دچار سوء استفاده عاطفی قرار میگیرد و این آمار بیشتر از آمار خشونت فیزیکی است. نکتهی قابل تأمل این است که زنانی که آسیبهای عاطفی در روابط خود میبینند، از این روابط خارج نمیشوند. طبق شهادتهای برخی از این زنان گرفتار شدن از حیث مالی، سبب عدم خروج آنان از روابط آزاردهنده شده است. بر این اساس نتیجهگیری میشود که بالا بردن توان اقتصادی زنان سبب کاهش آزارها و سوء استفادههای عاطفه میگردد.»
🖇 لینکخبر
🔹 توان اقتصادی و استقلال مالی زنان از مباحث مهم حوزهی زنان میباشد. یکی از راهکارهای حل مشکلات زنان خصوصاً در رابطه با سوء استفادههای عاطفی در خانواده و یا روابط خارج از چارچوب خانواده، به وجود آوردن «استقلال مالی» برای زنان در جهت سهولت ترک روابطی که بر پایهی آزار عاطفی زنان میباشد، بوده است.
🔸 استقلال اقتصادی زن معمولاً به عنوان تنها راه علاج خروج زنان از زندگی مشترک و روابط آسیبزا عنوان میشود به گونهای که اگر استقلال مالی برای زنان پدید آید در روابط آسیب زا باقی نمیمانند. اما این علتیابی ناقص است. شواهدی از زنانی وجود دارد که علیرغم توان مالی و جایگاه اجتماعی قابل قبول از رابطهای که مورد آزار عاطفی و فیزیکی قرار میگیرند خارج نمیشوند به مانند «سیمون دوبوار» که در رابطه عاشقانهاش با ژان پل سارتر، «سیمین دانشور و جلال آل احمد» و بسیاری دیگر که در اطراف ما زیست میکنند. به نظر میرسد یکی از دلایل احتمالی عدم خروج زنان از روابط عاطفی که آزار عاطفی برایشان به ارمغان میآورد، نیاز به مورد توجه واقع شدن و تحسین شدن توسط مردی است که قلبشان را فتح کرده است. فتح شدن قلب زنان توسط مردان، به گفتهی روانشناسان سبب آن میشود که آن مرد به عنوان یک مرد خاص و فوق العاده در نظر زن جلوه نماید به گونهای که بهتر از او در جهان وجود ندارد!
🔹 نکتهی مهم در این بحث آن است که مردان آزارگر خلاف فطرت حقیقی یک مرد عمل میکنند به گونهای که فطرتاً میل و نیاز به حمایتگر بودن را دارند، در زندگی مشترک و یا روابط عاطفی خلاف حمایتگری و در راستای آزارگری عمل میکنند، لذا میطلبد برای کاهش آزار دیدن زنان در زندگی مشترک، به تربیت مردان در راستای فطرتشان پرداخته شود! به نظر میرسد علاج رهایی زن از آزاردیدن در روابط ترک رابطه و ناپایداری زوجیت نیست بلکه تداوم زوجیت با تربیت مردان حمایتگر است.
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#روایات_هفته
✴️ روایتهای خواندنی از زن، خانه، خانواده
🍃 اصلاحات عالم از اطراف این کوه شروع میشود| آیت الله حائری (ره)
🖇 لینک روایت
🍃 کریمه بیت، سجایای زنی که همسر یک مرجع تقلید بود| آیت الله جوادی آملی
🖇 لینک روایت
🍃 روش عطار برای حل یک معادله سی مجهولی! | پرستو عسگرنجاد
🖇 لینک روایت
🍃 قصهی زنی مانده در برهوت عکس و اصلاح رنگها | دکتر مهدی تکلو
🖇 لینک روایت
🍃 زنی که نقطهی عطف آشوب های ۸۸ بود! | دکتر علیرضا زادبر
🖇 لینک روایت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
37.39M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
♦️ «گیتا» داستان زنی است که در آستانه مادر شدن و بارداری، پسرخوانده اش را که عمری برایش مادری کرده از دست می دهد.
فیلمی که در تکریم و پاسداشت خانواده است.
📽 معرفی و بررسی فیلم «گیتا»
#اختصاصی
🔸 کارگردان: مسعود مددی
🔸سال ساخت: ۱۳۹۴
🔸 نقدنویس: تیم بهدخت
🖇 شماره قبلی نقد فیلم
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
🔸کرسی ترویجی روایتپردازیهای استاد مطهری از حجاب
🔰 توسط گروه فرهنگپژوهی پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه برگزار میشود:
🎙 با حضور:
#سارا_طالبی
#عاطفه_صادقی
#ابوالفضل_اقبالی
#مهدی_جمشیدی
#مسعود_اسماعیلی
🔍 مشروح خبر👇
🌐 iict.ac.ir/rhejab
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#سرمقاله
«سلبریتیسم و تأثیر آن بر مسائل زنان در ایران»
◾️«سلبریتیسم»، پدیده نوظهور نشأت گرفته از فرهنگ نوین شهرت، دغدغهی بسیاری از دغدغهمندان حوزههای مختلف نخبگانی و اندیشهای است. این پدیده علیرغم آنکه پرچمدار هنر و عرصههای مختلف هنری است اما حضورش در عرصههای غیرهنری نیز دیده میشود.
◾️ ملموسترین تجربه جامعه ایران نسبت به پدیده سلبریتیسم غائله موسوم به «زن، زندگی، آزادی» بود و قطعاً کنشگری، اثرگذاری و اثرپذیری سلبریتیها در این غائله سلباً یا ایجاباً محل تأمل و بررسی است. همچنین از آنجا که وقایع اخیر در کشور با مسائل حوزه زنان شروع و ادامه پیدا کرد و مسألهسازی و موج آفرینی سلبریتیسم در این زمینه کاملاً مشهود بود، واکاوی این پدیده و تأثیر آن بر مسائل حوزهی زنان و سرانجام آن را ضروری میکند.
◾️از این رو پروندهای با موضوع «سلبریتیم و تأثیر آن بر مسائل زنان در ایران» روی میز پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان قرار گرفته و در ماه جاری به ابعاد مختلف شکلگیری و تداوم این تأثیرات با نگاهی آسیبشناسانه و تبیینی میپردازد. ازجمله ابعاد مورد بررسی در پرونده ماه جاری، تاثیرگذاری پدیده سلبریتیسم در بعد سیاسی-اجتماعی، بعد اقتصادی و سبک زندگی، بعد فرهنگی-مذهبی است که طی یادداشتهای مختلف از اساتید برتر حوزه فرهنگ شهرت و علوم ارتباطات و همچنین برگزاری نشست تخصصی حول همین موضوع به واکاوی آن میپردازد.
#الهه_سادات_شفیعی
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
May 11
#اختصاصی |#خبرنامه
♦️دستپاچگی جریان فمینیستم زن را دچار سردرگمی هویتی کردهاست، سرریز این دستپاچگی به صورت افزایش میل دختران به تغییر جنسیت است.
🗞 ادامه مطلب
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 خودکمبینی نتیجه برابریخواهی!
♦️ «به گزارش خبرگزاری phys.org با همهگیری ویروس کرونا و کمرنگ شدن مسئولیتهای کاری، زوجهای دوشغله تجربهای جدید از تقسیم کارهای خانگی را کسب کردند. این در حالی است که معمولاً مادران مجبور به ترک شغل خود یا کاهش ساعت کاری خود میشوند تا به کارهای خانه برسند، چون کلیشههای جنسیتی سهم زیادی از کارهای خانه را بر عهده زنان قرار داده است. زنان خانه سرایدار دیده میشوند و مردان تأمین کننده! این گزارش از نارضایتی زنان خانهدار و سرخوردگیشان از نابرابری تقسیم کار خانگی نیز حکایت میکند!»
🔹 بسیاری از کارشناسان حوزهی زن و خانواده بر این باور هستند که اساساً جنبش فمینیسم به نوعی دستپاچگی مبتلا گردید که در نتیجهی این دستپاچگی به انحراف کشید و نتوانست به آرمان خود یعنی «اعادهی حقوق تضییع شده زنان» دست پیدا کند. بر این اساس خود تبدیل به لبهی دیگر قیچی در ایجاد بسترهای ظلم به زنان شد.
🔸 شاهد این مدعا نیز گزارش خبری ذکر شده است. ایدهی برابری جنسیتی که از بحبوحهی قبل از وقوع انقلاب فرانسه توسط «اولَمپ دوگوژ»، مادر تمام نحلههای فمینیستی به گود مبارزات و مطالبات زنان وارد شد اگرچه در راستای وضعیت بهتر و بازپسگیری هویت انسانی زن به ادبیات مبارزات زنانه در غرب وارد شد اما دارای دستپاچگی محسوسی بوده است.
🔹 این ادبیات زن، مشغلههای خانگی زن، احساسات و عواطف زن، مدیریت امور خانواده و خانه با تمام ظرایف مادی و عاطفی که توسط زن به وقوع میپیوندد را پست و دونمایه شمرده است و درست در تایید هرآنچه طی تاریخ مشاجرات جنسیتی در غرب و در راستای پست خوانده شدن جنس زن به کار میرفت حرکت نموده است. لذا احساسات و عواطف زنانه را در تزاحم عقل و اندیشهورزی میخواندند، کارهای خانگی را در راستای غلبهی عاطفه بر عقل میدانستند و برای رهایی زن از آن خواستار ورود زنان به اشتغال ولو شغلهایی که در توان و در شأن زن نیستند شدند.
🔸 برابری در تقسیم کارخانگی را نیز در همین راستا علم نمودند. این روال نادرستِ مبتنی بر دستپاچگی را که ابتدائا در فهم مسئله حقیقی زنان و سپس اتخاذ راهبردی در جهت حل مسئله بوده است کماکان ادامه میدهند؛ به مانند آنچه در گزارش خبری مذکور آمده است. این امر سبب خستگی روحی و جسمی زن شده است، اما نه به دلیل بارهای مسئولیتی مضاعفی که بر دوش میکشد بلکه به دلیل مسئلهای بزرگتر و عمیقتر. این مسئله سردرگمی و گیجی زن غربی از چیستی زن بودن یا به عبارت بهتر از چیستی خودش است.
🔹 او در خارج از منزل کار میکند اما دستمزد برابر با مردان همردهی خود دریافت نمیکند، در اولویت تعدیل نیروهای کاری قرار دارد؛ در منزل نیز کارهای خانه را برایش به مانند سرایداری کردن پست و دونمایه معرفی نمودهاند. «آیا چنین زنانی حق ندارند دچار سردرگمی های هویتی شوند وقتی که نه مرد هستند و نه زن؟!»
🔸 به انحراف کشیدهشدن جریان فمینیسم دقیقاً از این نقطه آغاز میشود. دستپاچگی این جریان زن را کأنّه انسان اختهای نموده است که در سردرگمی هویتی دست و پا میزند. جالب است بدانید که سرریز این اختگی در زنان در سالهای اخیر به صورت افزایش میل دختران به تغییر جنسیت است. خبرگزاریهای مختلفی چون گاردین تحقیقاتی را منتشر کردهاند که از افزایش خیره کنندهی تغییر جنسیت در دختران خبر داده است.
🖇 لینک خبر پایانی
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
38.7M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
▪️شامگاه ۸ اردیبهشت در سبزوار، «حمیدرضا الداغی» که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بود، متوجه ایجاد مزاحمت و درگیری چند تن از اراذل با دو دختر جوان شده و در اقدامی شجاعانه و غیرتمندانه، بلافاصله برای نجات دختران اقدام میکند که مورد حملهی ناجوانمردانهی اراذل از پشت سر و روبرو قرار میگیرد و به دلیل شدت جراحات وارده به قلب و خونریزی زیاد ساعتی بعد در بیمارستان به شهادت میرسد.
🖇 «من ناموس کسی نیستم»
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#کلیپ ▪️شامگاه ۸ اردیبهشت در سبزوار، «حمیدرضا الداغی» که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بود، متوجه
#اختصاصی | #یادداشت
♦️ در ستایش غیرت
«من ناموس کسی نیستم»؛
▪️این شعاری بود که سالهاست از طریق پرچمداران فمینیسم در داخل و خارج از کشور دهان به دهان شد و ماههاست به اوج خود رسیده تا زمینهی روانی را برای آزادی پوشش و روابط جنسی زنان فراهم کند. بماند که حاصل این آزادیها بیش از هرکس، کام مردان هوسباز را شیرین میکند و به اسارت زنان در قالب ابژهی جنسی ضریب میدهد.
▪️اما کجا هستند آنهایی که این لقمهی زهرآلود را در دهان دختران این سرزمین گذاشتند و حالا از دور به حماقتشان پوزخند میزنند؟!
آن نامردهایی که دوشادوش زنان خودفروخته هر روز در خیابان جولان میدادند و حافظان امنیت را بیغیرت و بیشرف میخواندند، به دنبال کدام غیرت و شرافت بودند؟!!
▪️مگر میشود مرد ایرانی بود و غیرت نداشت؟!
مگر میشود سالها از غیرت عباس شنید و بیتفاوت نسبت به حریم زنان عبور کرد؟!
برای مرد با شرف فرقی نمیکند زنِ مورد بیاحترامی مادرش باشد یا خواهرش یا دختری غریبه و حتی بیحجاب! همه را ناموس خودش میبیند؛ نه به معنی غلط تسلط بر زن که به معنی درست حمایت از زن.
مرد با غیرت برای زن احترام قائل است.
حاضر است جانش را بدهد ولی ناموسش در خطر و هتاکی نباشد!
▪️روزی در کربلا، روزی در مرز ایران، روزی در کردستان عراق، روزی در سوریه و امروز هم در کف خیابانهای شهر!!!
⚫️ پ.ن:
شامگاه ۸ اردیبهشت در سبزوار، «حمیدرضا الداغی» که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بود، متوجه ایجاد مزاحمت و درگیری چند تن از اراذل با دو دختر جوان شده و در اقدامی شجاعانه و غیرتمندانه، بلافاصله برای نجات دختران اقدام میکند که مورد حملهی ناجوانمردانهی اراذل از پشت سر و روبرو قرار میگیرد و به دلیل شدت جراحات وارده به قلب و خونریزی زیاد ساعتی بعد در بیمارستان به شهادت میرسد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ
◼️ داغی که سرد نمیشود داغی است بر جگر
▫️ مویههای مادرانهی «شهید الداغی» داغی است بر جگر از آنانکه فوران شهوتها و هوسهایشان که زندگی معمولی خود را به کف خیابانها رساندهاند.
▫️ روشنفکرانی که جامعهی ایران را غرق در مردسالاری میدانستند و زن را اسیر چنگال مرد بگویند: «آیا در جامعهی مردسالار، مردان برای حفظ نوامیس وطن از چنگال شهوتهای غلیان کرده معمولی! در خون خود میغلتند؟!»
▫️ این مویهها را خوب به خاطر بسپارید، مویههایی که تا روز حشر گواهی میدهند که #غیرت مدافع زنان شد یا شهوتهای غلیان کرده در کوچه و خیابان!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 برای تأمین امنیت!
▪️از «شهید شهرکی» و همسرشان یک دختر ۱۶ ساله و یک پسر ۱۵ ساله به یادگار مانده است. دختر و پسری که در دوران نوجوانی و بلوغ سایهی پدر و مادر را از سرشان کوتاه کردند آنانکه هم مسلکهایشان با شعار زن، زندگی، آزادی و دروغپراکنی ضد حاکمیت و ارکان امنیتی سبب کاهش اقتدار پلیس شدند تا فضا برای جولان تروریستها مهیا گردد.
🖇 ادامه مطلب
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی | #خبرنامه
🗞 برای تأمین امنیت!
♦️ «صبح یکشنبه ۱۰ اردیبهشت خبرگزاریها از حملهی تروریستهای مسلح به خودروی شخصی «سرگرد علیرضا شهرکی» رئیس پلیس آگاهی سراوان خبر دادند. این حمله درحالی اتفاق افتاد که همسر و فرزندان این شهید در ماشین حضور داشتند. در طی این حادثهی تروریستی سرگرد شهرکی و همسر ایشان به فیض شهادت نائل آمدند.»
▪️ از «شهید شهرکی» و همسرشان یک دختر ۱۶ ساله و یک پسر ۱۵ ساله به یادگار مانده است. دختر و پسری که در دوران نوجوانی و بلوغ سایهی پدر و مادر را از سرشان کوتاه کردند آنانکه هم مسلکهایشان با شعار زن، زندگی، آزادی و دروغپراکنی ضد حاکمیت و ارکان امنیتی سبب کاهش اقتدار پلیس شدند تا فضا برای جولان تروریستها مهیا گردد.
▪️شهید مطهری (ره) میفرمود: «شمر ۱۴۰۰ سال پیش مرد، شمر الانت را بشناس!» کافی است حرکت امام حسین(ع) از مدینه در سال ۶۱ هجری تا کربلا و ماجرای شام و اسارت را بدانی آنگاه شباهت بیبدیل عبدالعزیز زهی و عبدالحمیدها با قاضی شریحها را درک میکنی!
▪️درست به یک شکل با تزویری مشمئزکننده برای زن آزادی و احترام را طلب میکنند و با مقلدانی به سان شمر و خولی بر پیکرهی زندگی و امنیت زن میتازند، خواه این زن مادر و همسر باشد همچون همسر شهید شهرکی (رحمت الله علیه)، یا دختری ۱۶ساله باشد که هنوز از خبر یتیمیاش در بهت است!
قاضی شریحها نیز مقابل زینبکبری(س) و اهلبیت امام حسین تا کمر خم میشدند اما چهها نکردند با زینب(س) و زنان حرم در عاشورا و مدت اسارت!
▪️بازخوانی تاریخ میگوید مسیری که در آن اشرار بر مردم چیره گردند، منتهی به درگیریهای داخلی، افسارگسیختگی انحرافات اخلاقی و خصوصاً جنسی و مهجور شدن آموزههای دینی میباشد. در چنین جامعهای آسیبهای عمیقی به زنان وارد میشود، از دست رفتن سرپرست خانواده، ناامنیهای اجتماعی و روانی، انبوه مشکلات اقتصادی، حتی اگر شعارهای اشرار آزادی زن باشد اما در عمل زن اسیر امیال آنان میگردد؛ درست مانند آنچه در عاشورا گذشت، درست مانند آنچه در سراوان و سبزوار به وقوع پیوست!
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#پیشنهاد |#مستند
مستند «زن چیست؟»
با دیدن این مستند مغالطه جنس و جنسیت که مبناییترین مغالطه فمینیسم و دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت هست، بیشتر آشکار میشود.
اگرچه این مستند کمک به فهم این مغالطه میکند لکن در نهایت پاسخی برای این پرسش اساسی ندارد: زن چیست؟
مستند در نهایت پاسخ این پرسش را امری شهودی و دروننگرانه ترسیم میکند. با این حال اعتقاد دارم که دستگاه معرفتی علامه طباطبایی، چارچوبی ایجاد میکند که پاسخ به این پرسش اساسی را بدون ارجاع آن به صرف شهود، امکانپذیر ساخته است. هم مفری از این مغالطه ایجاد میکند و هم پاسخی ایجابی به این مسئله بنیادین دارد. تماشای این مستند و دقت در مضامین مطرح شده در این مستند را به همه دوستان و دانشپژوهان حوزه مطالعات زن و خانواده و مطالعات جنسیت و علوم انسانی و اجتماعی، اکیدا پیشنهاد میکنم.
📝 استاد محمد رضا کدخدایی
📎 برای دیدن مستند کلیک کنید
🔻پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
#کلیپ ▪️شامگاه ۸ اردیبهشت در سبزوار، «حمیدرضا الداغی» که منتظر بازگشت فرزند خود از کلاس بود، متوجه
♦️ توییت عجیب محسن برهانی حقوقدان، واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت
🔸 ادبیات و استدلال عجیب وی موجب خشم برخی کار کاربران شده است.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
عصر زنان
♦️ توییت عجیب محسن برهانی حقوقدان، واکنش کاربران فضای مجازی را در پی داشت 🔸 ادبیات و استدلال عجیب و
#بازنشر | #یادداشت
♦️شهادت یا نفلهگی؟
حقیقتِ قتلِ حمیدرضا الداغی کدام است؟
✍🏼| ابوالفضل اقبالی
◾️ اخیراً «محسن برهانی» استادِ خودجسورپندار دانشگاه تهران در توئیتی ادعا کرده است که چون #حمیدرضا_الداغی احکام پیچیده فقهی را در موقعیت دفاع از خطر رعایت نکرده، «نفله» (تعبیر گستاخانه ایشان است) شده و شایسته هیچ مدحی نیست. صرفنظر از اینکه این توئیت ایشان نشانگر عصبانیت و لجبازی او با مردم متدین ایران است، اما ببینیم آیا واقعا این ادعای ایشان درست است یا خیر؟
🔹 فرض کنیم تنها داده در اختیار ما همان فیلم منتشر شده در فضای مجازی باشد. ماجرا چیست؟ یکی از چند اراذل و اوباش حاضر در صحنه با زور و رفتاری کاملا «متعرضانه» میخواهد دختری را با خود ببرد و خود دختر و رفیقش مقاومت میکنند (اکراه و عدم تمایل دختر به رفتن با آن پسر کاملا واضح است). جالبه که حتی رفیق خود آن پسر مزاحم (شریک جرم اصلی) هم در ابتدای فیلم مانع او میشود. در این حین یک شهروندی که عابر گذری است و متوجه این درگیری شده وارد صحنه میشود. تا اینجا چند نکته قابل ملاحظه است:
🔸 اولا مزاحمان آن دختر از اراذل باسابقه شهر سبزوار بودند و سبزوار هم شهرستان کوچکی است. در چنین جوامع کوچکی بعید نیست که اراذل و اوباش شهر افراد شناخته شدهای باشند. چنین افرادی معمولا هراس اجتماعی که نسبت بهشان وجود دارد سوءاستفادههای زیادی میکنند. اخاذی از مردم، تعرض به نوامیس و... رفتار شایع این اراذل است. بعید نیست در این صحنه نیز نوعی تعرض به آن دختر در حال رقم خوردن باشد.
🔸 ثانیا از هیچ کجای این موقعیتی که شاهد بودیم (از سطح درگیری اراذل با دختر تا نحوه ورود شهید الداغی به صحنه) بوی مرگ نمیآید. میزانسن صحنه در حد یک خصومت یا درگیری معمولی خیابانی است. حتی نحوه هجوم حمیدرضا به اراذل هم حاکی از این است که او حتی احتمال دست به چاقو بردن توسط آنها را نمیدهد و در اثنای درگیری غافلگیر میشود. لذا اساسا موضوع این اتفاق «دفاع مشروع در برابر خطر» نیست که برهانی از آن سخن میگوید.
🔸 ورود شهروند سبزواری به این صحنه کاملا با هدف تذکر و عتاب به فردیست که در حال ایجاد مزاحمت برای یک دختر جوان است. (موقعیتی که به جز بیناموسها، بقیه نسبت به آن چنین واکنشی را نشان میدهند) مردهای باغیرت در مواجهه با چنین صحنههایی، به دلیل زننده بودن نفس آن رفتار، همان ابتدا مواجههای عتابگونه با مرد میکنند و معطل بررسی علت این رفتار یا نسبت میان مرد با زن نمیمانند. زیرا اساساً معتقدند چنین رفتاری حتی با همسر نیز در خیابان غلط زیادی کردن است. چه برسد با دختر و زن مردم.
🔸 حال باید از امثال محسن برهانی پرسید اگر چند لات گردن کلفت در خیابان متعرض دختر و همسر شما بشوند، انتظار شما از مردان حاضر در آن موقعیت چیست؟ بنشینند و چرتکه بیاندازند که آیا موازین فقهی دفاع از خطر در این موقعیت رعایت میشود؟!! یا اینکه حتی به قیمت جان و سلامتی خودشان هم که شده مانع اذیت و آزار ناموس شما شوند؟ البته من پاسخ سوالم را قبلا در توئیتهای ایشان در دفاع از جنبش بیناموسها گرفتهام!
🔹 نکته پایانی: شهید سبزواری ما مقتول یک نزاع شخصی نشد که بگوییم خونش هدر رفت. رفتار او در آن موقعیت کاملا مسئولانه و اجتماعی بود و شهادتش نشانه حیات «مردانگی» و «غیرت» در جامعهای است که دشمنانش سعی دارند واقعیتهای آن را وارونه جلوه دهند. حتی لحظهای به این حقیقت شک نکنید که اگر امثال حمیدرضاها را نفله خطاب کنیم عامدانه امنیت اجتماعی زنان را مخدوش ساختهایم.
📕 به نقل از : کانال جنسیت و عدالت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#کلیپ | #اختصاصی
♦️ شهیدمطهری:
«اگر میخواهید امربه معروف به شکلی غیرمستقیم بکنید، یک راهش این است که خودتان صالح باشید!»
📌 ۱۲ اردیبهشتماه، سالروز شهادت استاد شهید مرتضی مطهری گرامیباد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#اختصاصی | #کلیپ
♦️ «هر موقع به این نتیجه رسیدید که مثل حمید تا تهش میایستادید، آنوقت میتوانید به خودتان بگویید مرد!»
_ جلو نرو، شاید دعوای خانوادگیست؟ شاید قضیه ناموسی باشد و آن پسر هم برادرش! اصلا به ما چه ربطی دارد...
+ ولی اگر غیر از این بود چه؟! اگر آن دختر نیاز به کمک من داشته باشد چه؟
_ این همه عابر اینجاست، اگر کمک بخواهد بالاخره یک نفر کمک میکند یا حداقل به پلیس زنگ میزنند...
+ اگر کسی نیامد چه؟! اگر پلیس دیر رسید و دختر را برده بودند چه؟!
_ دیوانهای؟! اینها سه نفرند و تو یکی! تازه از این لاتها بعید نیست چاقو هم داشته باشند!!
+ نمیتوانم بایستم و ببینم با آن دختر اینگونه رفتار میکنند!
_ به فکر یکدانه دختر خودت باش! اگر بلایی سرت بیاید دخترت چه میشود؟!
+ اتفاقا از ابتدایی که شاهد این ماجرا بودم دختر خودم را میدیدم که نیاز به کمک دارد...
نمیتوانم این جسارتها را به ناموسم ببینم و کاری نکنم!
و رفت...
▪️او رفت تا همه بدانند غیرت و حفظ ناموس با هر وجدان بیداری عجین است...
او رفت تا به همه بگوید هنوز هم مردانی هستند که حرمت زنان و دختران این سرزمین را با هر مسلک و مرامی که باشند، محترم میشمارند...
▪️او رفت تا بگوید حتی اگر شما بیمحابا و چشم بسته خود را به خطر بیندازید و به فکر عاقبت کار خود و دیگران نباشید، کسانی هستند که حسب وظیفهی اخلاقی و انسانی جان خود را فدای نجات انسانها کنند...
او رفت و ما ماندیم با محاسبهی نفس خود!
▪️آیا معنای ایثار چیزی جز این است؟!
▪️و این هنر مردان خداست...
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|