📌 مدرسه تفکر و نوآوری نگاه برگزار میکند:
|مستوره|
گفتگوهای تخصصی با موضوع:
تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
💠 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
⭐️⭐️⭐️
آگاهے براے سامانے دیگر
مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔰 @sch_negah
🌐 http://www.negahschool.ir
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی
#پرونده_ورزش_بانوان
♦️ بسته خبری اول؛ قواعد حاکم بر پوشش
💢 «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغهها برمیآید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بستههای خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.»
📌 «ژیمناستهای آلمانی پاهای خود را در مقابله با جنسیتگرایی میپوشانند. "الیزابت سیتز" یکی از ژیمناستها در اینباره گفت: هر ژیمناست باید بتواند در لباسی که میپوشد احساس راحتی کند این درحالی است که در لباسهای ژیمناست معمولی احساس ناراحتی و جنسیزدگی داریم.»
🔗 لینک خبر
📌 «تیم هندبال ساحلی زنان نروژ در نبرد با نهادهای حاکم این ورزش، در اعتراض به پوشش بیکینی، شلوارک پوشیده و جریمه شدند.»
🔗 لینک خبر
📌 «"گورملی" از بازیکنان تیم واترپلو آمریکا نیز میگوید وقتی به خاطر سبک لباسهای شنا که تنگ و کوتاه هستند نگران جنسیشدن میشوند و تمرکزشان را از دست میدهند، بازدهی ورزشی لازم را ندارند چون نگران هستند.
"جس واتانابه" کاپیتان تیم والیبال کوپرتینو کالیفرنیا نیز میگوید پسرهای والیبالیست شلوارکهای بلند و آزاد دارند و مجبور نیستند آنچه را که نمیخواهند دیگران ببینند را نشان دهند چون تا ران پاهایشان پوشیده است اما زنان والیبالیست حین بازی میتوانند اسپندکس خود را تا انتهای باسن ببینند و این خوب نیست، چرا باید شلوارکهای زنان والیبالیست اینقدر تنگ باشد؟!»
🔗 لینک خبر
▪️ آنچه در میان اخبار ورزشی حوزهی زنان بسیار قابل تامل است شکایت و انتقاد زنان ورزشکار غربی از بابت عدم آزادی انتخاب پوشش بر مبنای فراهم شدن آسودگی خاطرشان در ورزش حرفهای بودهاست.
▪️قواعد جوامع مردسالار غربی به گونهای چارچوبهای ساده ورزش حرفهای زنان را تنگ گرفته است که آنان را دچار تشویش ذهنی و روحی نموده است که این تشویش برآمده از القای قوانین عدم پوشیدگی است که در ورزش زنان غرب حاکم شده است.
▪️سختگیریهای عدم پوشش زنان ورزشکار حرفهای در راستای چه فلسفهای است؟! آیا در جهت حفاظت بدن زن از آسیبدیدگی میباشد؟! چرا زنان ورزشکار غربی در ابتدای قرن ۲۱ لباسهای آزادانهتری برای ورزش داشتند اما اکنون تحت قوانین سختگیرانه ملزم به پوشیدن بیکینی شدهاند؟! آیا در ورزش زنان نیز اولویت لذت مردانه است و نه سلامت، امنیت و شادابی زنانه؟!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#بازنشر | #یادداشت
♦️ زن و مرد مقابل هم یا در کنار هم؟
✍🏼|مهدیه منافی
▪️رهبری در دیدار اخیر(١) خود با بانوان ایدهی جدیدی را در نسبت میان دو جنس مطرح کردند. ایدهی زوجیت در مقابل تضاد دیالکتیک هگلی. نگاهی که به لحاظ نظری دو وادی مفهومی کاملا متقاوت را برای ما گشود. رویکردی که در آن، سنتز محصول تضاد و تز و آنتیتز نیست. بلکه سنتز از همراهی و ملائمت به دست میآید.
▪️تعریف زوجیت همین است، کامل شدن زن و مردی که در کنار هم به آرامش میرسند. این نگاه را اگر تا مبنای انسانشناسی و شناخت زن و مرد پیش ببریم دو طرح را پیش روی ما میگذارد. طرحی که در آن زن و مرد ضد و مقابل همند و خانواده میشود جمع اضدادی که باهم سر جنگ دارند، و طرح مقابل که همان زوجیت است و الگوی رفتاری زن و مرد بر اساس وفاق(٢) است و اگر این یکی بودن رو به انشقاق(٣) و جدایی نهاد، راه قرآن صلح است و اگر نشد طلق و آزاد شدن زن و مرد تا به زندگی ادامه دهند. زیرا اصل ازدواج در همان همراهی است که اگر محقق نشد ازدواج به کارکرد خود نرسیده و اسلام راه را برای خروج از آن باز گذاشته است.
▪️حتی اگر سراغ آیات طلاق برویم، در طلاقی که اسلام تعریف میکند بازهم جنگ و تقابل نیست بلکه تمام تعابیر نشان از برخورد همراه با ملاطفت دارد؛ تعابیری چون «امساک بالمعروف»(۴) به نيكويى نگاه داشتن يا «تسریح باحسان»(۵) به نيكى رها ساختن.
▪️اگر این نگاه را تا مبانی حقوقی پیش ببریم باز دو الگوی جدید پیش روی ما میگذارد. الگوی تقابلی حقوقمحور یا الگوی تکلیف و مسئولیتمحور. در الگوی اول فرد چه زن باشد یا مرد، خود را محور تعریف کرده و حقوق را بر مدار «خودش» تعریف میکند نه بر محور زوجیتی که دائر مدار بر تضاد نیست. در زوجیت چون اصل بر وفق و یکی شدن است، خودمحوری موضوعیت ندارد و زوجین بدون تنش و درگیری به نیازهای هم توجه کرده و به تکالیف متقابل میرسند.
▪️از سوی دیگر با این رویکرد زوجیت عین عدالت است. اگر با تعبیر امیرالمؤمنین (ع) عدالت(۶) امور را سر جای خود قرار میدهد، زوجیت زن و مرد را سر جای زن و مرد بودن قرار میدهد. زن و مردی که در آفرینش زوج همند نه مشابه و برابر با یکدیگر؛ و همین مبنا تفاوت اساسی ما با نگاه انسانشناسی فمینیسم در تعریف جنس و جنسیت را رقم میزند. جنسیتی که در نگاه اسلام اکتسابی نیست و بالذات صفات منحصر به فردی را به هریک از زن و مرد میدهد.
پینوشت:
١- بیانات رهبر ۱۴/۱۰/۱۴۰۱
٢- وفاق مقابل شقاق. عرب به چیزی که قبلا یکی بوده و از هم جدا شدند، "شقاق" میگوید.
٣- سوره نساء، آیه۳۵
۴ و ۵- سوره بقره، آیه۲۲۹
۶- نهج البلاغه حکمت ۴۳۷
@strategistladies
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی
#پرونده_ورزش_بانوان
♦️ بسته خبری دوم؛ استانداردهای زیبایی
💢 «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغهها برمیآید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بستههای خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.»
📌«استانداردهای زیبایی غربی، باعث بروز ناراحتیهای روحی شدید در ورزشکاران سیاهپوست گردیده است. همچنین بسیاری از زنان سیاهپوست معترض به این مسئله میباشند که زنان سفیدپوست ورزشکار امکان پوشیدن لباسهای بسیار کوتاه دارند اما دختران سیاهپوست از این امکان منع شدند. همچنین آسیبها برای دختران سیاهپوست و دیگر دختران رنگینپوست که اغلب بهدلیل کلیشههای نژادپرستانه و جنسیتی در مورد ظاهر و رفتار زنانه مناسب، بهطور ناعادلانهای برای اجرای قوانین لباس هدف قرار میگیرند، بیشتر است.»
🔗 لینک خبر
▪️به نظر میرسد در ورزش حرفهای زنان صورت نژادپرستی و مواجههی نظام مردسالارانهی غربی با آن، در میادین ورزشی بروز و ظهور یافته است؛ گویی که طبع مردسالاری حاکم بر روح ورزش زنان میپسندد که رغبت و تمایل مردانه به التذاذ از زن را متمرکز بر نژاد زن نماید. بدین سبب زنان سیاهپوست که توان رقابت با استانداردهای زیبایی غربی ندارند را تحت فشارهای جسمی و روحی متعدد قرار دادهاند.
▪️این روال سبب افزایش رقابت میان زنان در بروز تنانگی و زیبایی معطوف به تنانگیشان میشود و به نظر میرسد که ممانعت زنان سیاهپوست از پوشش کم، مکانیسم موقتی در جهت افزایش میل زنان در رقابت زیبایی در قالب عرضه تنانگیشان میباشد. روح مردسالاری در غرب گویا از بین نمیرود بلکه از حالتی به حالت دیگر تبدیل میشود!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#گفتگویاول از سری گفتگوهای «تاریخ اجتماعی زنان و نظم جنسیتی»:
🔰 نظم جنسیتی و روایتگری تاریخ اجتماعی زنان (نقد روش شناسانه رویکردهای موجود)
🔶️ پرسشهای مورد بررسی در این گفتگو:
❓آیا تاریخ اجتماعی توان روایتگری بی طرف از وضعیت زنان را دارد؟
❓تاریخ اجتماعی روایت ناشنیده ها و مغفول ماندگان یا ابزاری برای بسط نظریات ؟
❓تحلیل نظم جنسیتی ایده ای مقدم بر روایت گری تاریخی یا نتیجه روایت گری تاریخی؟
❓ایده نظم جنسیتی تاریخ نگار تا چه حد در روایت تاریخ اجتماعی او اثر گذار است؟
جهت آشنایی بیشتر با برنامه به لینک زیر مراجعه نمائید:
معرفی پرونده تاریخ اجتماعی زنان
🗓یکشنبه ۹ بهمن
ساعت ۱۰ الی ۱۲
🖥 محل برگزاری گفتگوها بستر اسکایروم میباشد. لینک شرکت آنلاین:
https://www.skyroom.online/ch/sch_negah/mastoore
@sch_negah
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#رویداد_ایدهپردازی_حجاب
♦️سلسله نشستهای حجاب، ملاحظات و الزامات حکمرانی
🔻 نشست پنجم 🔻
🔹 با ارائه: حجتالاسلام والمسلمین استاد محمد رضا فلاح شیروانی
🔸 دبیر علمی: حجتالاسلام دکتر حسن شفیعی
⏱ زمان: یکشنبه
📍مکان: سالن جلسات بخش اداری مسجد مقدس جمکران
با توجه به محدودیت ظرفیت جلسه، لطفا برای حضور به ادمین پیام دهید:👇
@sadegh6318
🔻🔻🔻🔻🔻🔻
🆔 @fekrefarda
🆔 @D_gofteman
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#بازنشر | #یادداشت
♦️ چرا روایت مذکر از امر زنانه، ابتر و ناقص است؟!
✍|عاطفه صادقی
✅ «مستوره» عنوان برنامهای است با موضوع نظم جنسیتی در تاریخ اجتماعی زنان.
اساتید مدعو، اهل فضل و محترمند و قطعا نقد صورت گرفته، فارغ از اساتید، متوجه علت موجبه و برگزارکنندگان آن است.
▪️جنسیت اساتید و عنوان مستوره، خود حکایتی است تراژیک از وضعیت «نظم مردساخته» در تاریخ اجتماعی زنان.
▫️طراحان این برنامه که مدعی آگاهی در حوزه علوم انسانیاند حتی حفظ ظاهر نکرده و مدعوین را از اساتید ذکور برگزیدهاند.
پرسش این است که چرا مردانِ عرصه دانش، به روایتگری نظم جنسیتی از تاریخ اجتماعی ایران اهتمام ورزیدهاند و چرا این مسأله، محل پرسش واقع شده است؟!
▫️ واقعیت این است که نظم حذف کننده زنان، که ایده جمهوری اسلامی در بستر آن شکل گرفته، اکنون در منظر جهانی مورد نقد و اعتراض جدی است و عقلانیت آن محل تردید است؛ لذا متولیان این نظم مردساخته با عناوین آکادمی پسند یا فرهنگی، به دنبال اعاده حیثیت از آناند؛ نه آنکه دغدغهای برای اصلاح آن یا حقوق زنان در میان باشد؛ که اگر چنین بود این دغدغه میبایست از مستوری خارج شده و خود را در برنامهریزی چنین نشستهایی آشکار مینمود.
▫️ این قِسم برنامهها، امتداد همان تاریخ مُذَکَّر مرسوم است؛ اما اینبار با هدف کسب اعتبار ویترینِ بیرونی؛ به اضافه یک مجری خانم، که هم مؤیدی زنانه بر چنین نشستهایی باشد و هم اوج آزاداندیشی برگزارکنندگان را به نمایش بگذارد!
پرسش جدی اما همچنان باقی است؛
روایتگری و خوانش مردانه از «امر زنانه» چرا، چقدر و چگونه درست است و چرا، چقدر و چگونه نادرست؟!
▫️هر چقدر هم که ما در معرفتشناسی، ذاتگرایانه باشیم بخش قابل توجهی از نظام دانایی، در ساحت محسوس و فرهنگی رقم خورده یا پدیدار میشود؛ خصوصا آنجا که پیوندی وثیق به امر روزمره و زندگی اکنونی دارد. از آنجا که با انقلاب اسلامی، زنان ایرانی تجربه نوین و منحصر به فردی را از امر زنانه رقم زدند، خوانشهای مردانه که تجربهای حضوری از امر زنانه و الزامات و استلزاماتش ندارند، نمیتوانند روایتی کامل و نزدیک به واقع ارائه دهند یا معنایی نزدیک به حقیقت تولید کنند، مگر اینکه آن مردان مانند زنان ایرانی و در اتمسفر جمهوری اسلامی تلاش کنند، لباس بپوشند، بزایند، بپزند و بسازند. روایتهای مردانه هر چقدر هم که به قدرت، متصل باشند و از امکانات، متنعم - همانطور که تاکنون چنین بوده - صرفا تلاشهایی برای خوانش مذکر از امر زنانهاند.
🔸در اینجا دو پرسش مطرح میشود؛
اول اینکه آیا روایتهای مردانه چون روایت مردانهاند میبایست حذف شوند؟!
و پرسش دیگر اینکه آیا زنانی که در ساختارهای مردانه کنونی، به کنشگری یا کارمندی مشغولند، از امکان تولید و ارائه روایت زنانه برخوردارند؟!
▫️ پاسخ به پرسش اول روشن است؛ طبیعتا امکان فراروی رادیکال از ساختارها، روایت و ادبیات مردساخته فراهم نیست، ضمن آنکه آن ادبیات به دلیل طرح رویکرد یکی از جنسیتهای انسانی، واجد اهمیت است. مسأله، «استبداد»، تسرّی آن و نادیده گرفتن ظرفیت و روایت نیمی از جامعه از لسان خودشان است. مسأله آن است که ایده ناقصپنداری عقل زنان، حتی امکان طرح روایت زنانه را حد زده است. مسأله، حقنه کردن روایت مذکر با ابزار قدرت، به عنوان روایت کامل و درست امر زنانه است.
▫️ پاسخ پرسش دوم اما کمی سخت و نیازمند آگاهی از زیست زنانه در وضعیت اکنون جمهوری اسلامی است. روایتهای زنانه وقتی در ساختارهای مردانه طراحی شده و صورتی ابزاری مییابند، با خودآگاهی و فهم موقعیت تاریخی، امکان فراروی از این ساختار را یافته، دغدغههای نیمه محذوف جامعه در آنان پررنگ شده و در حداقلیترین وجه، روایت زنانهای از در ساختاربودگی ارائه میدهند؛ به همین دلیل است که آقایان حوزوی و غیرحوزوی جمهوری اسلامی از هر نوع حضور اثرگذار زنانه، استنکاف داشته و آن را با عناوین یا برچسبهای مختلف تحقیر و تحدید میکنند.
▫️روایتگریهای مردانه از امر زنانه به پشتوانه قدرت و تاریخ مذکر و مرسوم، شاید فربه باشد ولی پیشرو، زایا و افقآفرین نیست؛ همانگونه که در این چهل و پنج سال نبوده است.
☑️ طرح دقیقتر این موضوع، نیازمند بحثی مفصل و تخصصی است که دربارهاش بیشتر خواهم نوشت؛
@sayeh_nevesht
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
مناظره-انیسه-خزعلی-و-معصومه-ابتکار؛-سیاست_گذاری-_-وزه-زنان-givefastlink.mp3
35.62M
#بازنشر | #صوت_نشست
🛑 گفتوگوی تلویزیونی «سیاستگذاری حوزه زنان»
♦️ انسیه خزعلی
♦️ معصومه ابتکار
📅 شنبه | ۸ بهمنماه ۱۴۰۱
🕰 ساعت ۲۲:۳۰
📺 شبکه ۴ سیما | برنامه #شیوه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#خبرنامه | #اختصاصی
♦️«شیوه؛ تریبون گفتگو یا دفاع احزاب!»
▪️شب گذشته برنامهی شیوه میزبان دو چهرهی علمی و البته حقوقی و تاثیرگذار در حوزهی سیاستگذاری مسائل زنان بود؛ خانمها دکتر انسیه خزعلی و دکتر معصومه ابتکار.
▫️مناظرهی شب گذشته از نگاه تیزبین نخبگان و فعالان حوزهی زن و خانواده دور نماند و نکاتی چند در راستای این برنامه منتشر شد. از جمله نکات وارد شده به برنامه آن بود که برنامهی شیوه در راستای فراهم نمودن بستری گفتمانی در جهت حل مسائل زنان به دست خودشان برنامهای قابل تقدیر است زیرا تا قبل از آن چنین بستری در رسانه ملی فراهم نگردیده بود. اما ضعفهایی نیز در خلال پرداخت به این مسئله از جانب برنامهسازان محترم و میهمانان به چشم میخوردند.
▫️سیّالیت سیاستگذاری حوزهی زنان به قدری است که اگر موضوعِ منحصر و دقیقی مشخص نگردد قابلیت ایجاد انحراف از بحث و ابتر ماندن موضوع میرود، این ضعف در برنامهی شیوه و در طرح سوال کلی دیده شد که سبب شد تا میهمانان بعضا به جای پرداخت به مسئلهی زن و جایگاهش در سیاستگذاری، به دفاع از عملکرد حزبهایشان در زمان جایگیریشان در قدرت بپردازند؛ آمار دقیق و علمی از فعالیتها، میزان پیشرفت برنامهها، بودجهبندی سطوح مختلفی چون زنان سرپرست خانوار ارائه نگردد. البته ناگفته نماند برخی از منتقدین گرامیِ برنامه شب گذشته علیرغم سخن از غایب بودن روایت زنان، لزوم حضور زنان در بستر سیاستگذاریهای این حوزه نقدهای متناقضی با المانهای درخواستیشان ارائه میدادند از جمله متهم نمودن دو مهمان گرامی به ارائهی روایات مردوارانه بیآنکه استدلالی منطقی در رابطه با ادعای ارائه شدهشان داشته باشند که این خود در جهت بستن فضای ورود زنان به بستر حل مسائل زنان منجر میگردد!
▫️امید است که برنامهی شیوه و سایر برنامههای صداوسیما بیشتر به ایجاد چنین فضاهایی در جهت فراهم نمودن بستری برای گفتمان زنانه در جهت حل مسائل زنان در سطوح نظری (ایدههای سیاستورزی) و سطوح عملی (ارائه گزارش کار مسئولان زن در راستای خدمت به حوزه زنان به مردم) پدید بیاورند و همچنین امید داریم جهت گفتوگوهای آتی بیشتر در جهت پرداخت به مسائل علمی و اساسی حوزهی زنان باشد نه تریبونی برای دفاع از احزاب!
#شیوه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_i|
🔆زن، زندگی، آزادی🔆
🔅به روایت بانوی فعال حقوق بشر در امریکا🔅
✅روایت زندگی و تجربهی:
✅سرکار خانم نهلة النجار
(فعال حقوق بشر در امریکا
کارشناس مطالعات تطبیقی ادیان و علوم سیاسی)
⏰ دوشنبه، ۱۰ بهمن ۱۴۰۱، ساعت ۱۶
📌قم، جنب مصلی قدس، سالن اجتماعات پژوهشکدهی باقرالعلوم علیهالسلام
🌐 پخش مجازی از طریق نشانی:
http://rbo.ir/t-webinar
@tamaddontohidi
@khanetolab
-----------------------
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی
#پرونده_ورزش_بانوان
♦️ بسته خبری سوم؛ پوشش زنان با معیار مردان
❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغهها برمیآید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بستههای خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.»
📌 «فرانسه اخیرا لایحهای تعجببرانگیز در راستای آزادی زنان نسبت به بدنشان در حیطهی ورزش فراهم کرده است. این لایحه مبتنی بر آن است که زنان حق پوشیدن لباسهای ورزشی که نمادهای آشکار مذهبی هستند در فدراسیونها و انجمنهای وابسته را ندارند! این درحالی است که فمینیسم سفید که شعارش حق زن بر بدنش است در قبال این تبعیض آشکار ضد زنان مسلمان سکوت کرده است و به یمن این قانون زنان مسلمان از مسابقات دو و میدانی حذف میشوند.»
🔗 لینک خبر
📌 «وقتی مقامات سعی میکنند لباس زنان را به دلیل ایجاد ستر و پوشش بیشتر با جریمه روبه رو کنند به طوری که زنان لبنانی محجبه از ورود به بخشهای خصوصی ساحل کشورشان به دلیل حجاب منع میشوند»
🔗 لینک خبر
📌 «فدراسیون بینالمللی شنا در صدد اجرای تصمیم خود مبنی بر منع استفاده زنان با موهای مشکی طبیعی از کلاه شنا میباشند، این اقدام با اعتراضات گسترده جهانی روبه رو شده است.»
🔗 لینک خبر
▪️قواعد ورزش زنان توسط چه کسانی و با چه متر و معیاری تعیین میشود؟! آنچه برداشت میشود این است که این قوانین بر طبق امیال مردانه و مرد پسندانهای طراحی میشود به گونهای که شواهد خبرهای روز دنیا در حوزه ورزش زنان حاکی از آن است که ورزش حرفهای به جای آنکه مایهی لذت و امید در زن گردد سبب آشفتگی روحی زن گردیده است! برخی قوانین ورزشی حوزه زنان همچون عدم استفاده از کلاه شنا به دلیل اعتراضات گسترده و جهانی زنان لغو گردید اما ازدیاد قوانینی بدون استدلال عقلانی و منطقی که در تزاحم با مصلحت ورزشکاران زن میباشند به اذعان ورزشکاران زن کماکان زیاد است.
▫️آنچه بیش از همه دردناک است هژمونی حاکمشده بر روح ورزش زنان است که بر برهنگی تمام زنان خصوصا زنان مسلمان کمر همت را بسته است حال آنکه سوال اینجاست؛ چرا این قوانین سختگیرانه و رو به برهنگی در ورزش زنان تنها برای زنان است؟! چرا بررسی روال تغییرات البسه زنان ورزشکار طی دو دههی اخیر از شلوارک به بکینی رسیده است؟!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
♦️ در پی برگزاری سلسله گفتگوهای تخصصی «مستوره»، متنی انتقادی از سوی برخی فعالین حوزه زنان به این برنامه منتشر شد که برخی اساتید این حوزه در پی پاسخ به آن برآمدند، در ادامه متن جناب دکتر کدخدایی منتشر میشود:
▪️یک لحظه فکر کردم این متن ترجمه مقالهای از فوکو یا دستپرورده فمینیست او ژنویو لید در «عقل مذکر» است. عجب متن پر اشکالی!!!
▫️خیلی کاری به محتوای این گفتگوی تخصصی ندارم و قابل پیشبینی است که بر اساس چه مداری شکل گرفته است... اما این متنِ نقد به این نشست را که خواندم تعجب کردم. خود فوکو هم اعتقاد چندانی به امکان تطبیق نظریه قدرت خود بر نظام حاکمیت ایران بعد از انقلاب نداشت، که پیروان نظر و روشش در ایران و خصوصا در رشته مطالعات زنان، اینقدر سعی میکنند پدیدههای اجتماعی ایران و انقلاب اسلامی را با چارچوب نسبیگرایانه و معطوف به قدرت فوکو فهم و تحلیل کنند! یکی از دلایلی که دانش مطالعات زنان و مطالعات جنسیت، را نقد میکنم و اعتقاد دارم به طرف مطالعات زوجیت و براساس چارچوبهای علم دینی باید پیش برویم، همین منطق نظری و روشی حاکم بر این دانشهاست...
✍🏼|دکتر محمدرضا کدخدایی
مدیرگروه مطالعات جنسیت و خانواده موسسه شناخت
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#نشست_علمی
🔻بررسی أمارات و نشانه های ولوج روح از منظر فقهی
🔸 ارائه کننده: سرکار خانم افتخار یوسفی استاد و پژوهشگر حوزه علمیه جامعه الزهرا س
1️⃣ از منظر فقهی، ولوج روح در جنین، چه زمانی است؟
2️⃣ آیا زمان های مطرح شده، موضوعیت دارد یا طریقیت؟
3️⃣ اختلاف روایات در موضوع زمان ولوج روح، چگونه قابل جمع است؟
4️⃣ از منظر فقه، چه أماراتی برای ولوج روح قابل پذیرش است؟
🔻با نقادی و مشارکت:
حجت الاسلام رسول مزروعی، دکتر حسین قشقایی، دکتر آیدین لطفی آذر، دکتر محسن رضایی آدریانی، حجت حاجی کاظم (دبیر).
🔸 سه شنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۱
🔸 ساعت ۱۸:۳۰ به مدت ۲ ساعت
👈پیوند اول ورود به جلسه:
b2n.ir/seght2
👈پیوند کمکی ورود به جلسه:
zaya.io/nejatejanin
@populationir
@zan_khanevade
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی
#پرونده_ورزش_بانوان
♦️ بسته خبری چهارم؛ تبعیض در پوشش
❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغهها برمیآید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بستههای خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.»
📌 «سایت the Oracle طی روندی به بررسی لباس ورزش لاکراس، مختص زنان و مردان میپردازد. جالب اینجاست که بحث حفاظت و امنیت لباس مردان در پوششهای محافظ بیشتری دیده شده است اما زنان از حداقلترین لباسها و محافظهای بدنی برخوردار هستند.»
🔗 لینک خبر
📌 «در ورزش چوگان ورزشکاران مرد معمولا با کلاه ایمنی، پیراهن گشاد، زانوبند و شلوارک دیده میشوند این درحالی است که زنان با پیراهن تنگ و شلوارک یا دامن در این ورزش دیده میشوند، وجود جنسیزدگی در لباسهای ورزشی و عدم رعایت ایمنی در لباس طراحی شده زنان سبب شده است تا زنان در چوگان از اعمال رفتارهای قانونی در چوگان همچون زدن چوب بر همدیگر منع شوند.»
🔗 لینک خبر
📌 «تفاوت نوع لباس فرم ورزشی زنان و مردان در ورزشهای زیادی چون: ژیمناستیک، والیبال اعم از ساحلی و سالنی، دو و میدانی وجود دارد! در والیبال و دو از زنان انتظار پوشیدن بکینی میرود در حالی که از مردان توقع پوشیدن تاپ و شلوارک میرود.»
🔗 لینک خبر
▪️جنس دیگری تلقی شدن زن در ورزش زنان آنقدر عمیق و نهادینه شده است که صدای اعتراض بسیاری از پژوهشگران جنسیت و زنان ورزشکار از این نگاه در آمده است! مطالبهی اصلی دنیای ورزش زنان در بین الملل آن است که چرا وقتی شعارهای فمینیستی حق تسلط زن بر بدنش تکرار میشود اما در ورزش عملا این شعار جایی ندارد و زنان ملزم به اجرای پروتکلی در پوشش میشوند که نه امنیت جسمی آنان و نه امنیت روانیشان را تامین نمیکند؟!
▫️به نظر میرسد انقلابی زنانه در حوزهی ورزش زنان جهان در حال شکلگیری است، انقلابی که علیه قوانین سلطه جویانه و ضد زنانهی مردسالاری پسامدرنیسم میباشد.
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
♦️ پیرو برگزاری برنامه «مستوره»، نقدهای متفاوتی از جانب افراد مختلف به فرم و محتوای این برنامه وارد شد که بنابه درخواست پایگاه عصرزنان، جوابیهای توسط دستاندکاران این برنامه تهیه شد که از همین تریبون منتشر میشود.
♦️ اندر حکایت «مستوره»
🔹«مستوره» عنوان نمادین برنامهای است با موضوع "تاریخ اجتماعی زنان و پرسش از نظم جنسیتی"، که توسط میز مطالعات زنان در مدرسه تفکر و نوآوری نگاه به عنوان اولین کار عمومی در حوزه زنان در حال برگزاری است.
اما مساله بسیار تعجببرانگیز این است که این کار به صرف یک پوستر تبلیغاتی و وجود ۵ استاد مدعو مرد، بدون هرگونه شناخت از عقبهی این مجموعه، محل انواع قضاوتها و تئوریپردازیها اندر باب تاریخ مذکر مرسوم، نظم مردساخته، حذفشدگی زنان، فرودستی و فرادستی، ناقصالعقلپنداری زن و... شده است.
جالب هم آنجاست که این نقد، مانند همه نقدهای اینچنینی، در ظاهر نقد مردان و مناسبات مردانه است، اما در باطن تحقیر زنانی است که کنش مورد پسند منتقدان را ندارند؛ بیچارههایی که یا مورد سوءاستفاده ابزاری قرار گرفته یا از فرط خودباختگی، تریبوندار مردان شدهاند!
شاید هم بزرگواران قائل به سیطرهی مطلق گفتمان مردانه بر کل وجوه زندگی زنان هستند؛ لذا دیگر چندان نیازی به دانستن عقبه و پیشینه و شنیدن حرفها احساس نمیشود، چرا که همه کارها، ندیده و نشنیده چیزی جز بسط گفتمان غالب نیست، مگر سخن زنان رسیده به مرتبهی خودآگاهی! لابد معیار خودآگاهی زنانه هم میزان زنان موجود در پوستر بوده است! و بدا به حال زنان مدرسهی نگاه که با دعوت از ۵ استاد مرد اینچنین تحت سیطره گفتمان مردان متصل به قدرتند!
🔹اما این نحوه قضاوت کردن، این سوال را در ذهن پررنگ میکند که این قبیل نقدها آنگاه که قضاوتی اینگونه از تاریخ معاصر خودشان دارند و تجربهی زیسته و امکان کنشگری خودشان به عنوان یک فعال مذهبی را، که محصول همین ساختار جمهوری اسلامی است به وضوح منکر میشوند؛ حال چه انتظاری است از قضاوت در مورد چند هزار سال کنشگری زنانه در تاریخ!
🔹به راستی اگر دوستان عزیز در حیطهی معرفتشناسی طرفدار چنین منظرگرایی رادیکالی هستند که حتی در یک گفتگوی علمی در باب «نقد روششناسی رویکردهای تاریخ اجتماعی» هم، استاد زن با استاد مرد تفاوت دارد؛ پس دیگر چه جای اینکه در حیطه هستیشناسی در موضع رادیکال ذاتگرایی بایستند و از مردانگی و زنانگی مطلق صحبت کنند؟! و وقتی قرار است همه چیز برساخت باشد، لطفا بفرمایند که روایت منظر زنانهای که کاملا محصول این زمانی و این مکانی زن ایرانی ۱۴۰۱و قرن ۲۱ و متأثر از جریانات جهانی است، چه اولویت و ترجیحی برای روایت کردن زنان در یک تاریخ دیگر دارد؟!
🔹اما اگر مساله صرفا امکان ادراک همدلانه یا قرار گرفتن در موقعیت زنانه به واسطه تجربه زیسته مشترک است، که زنان را به حقیقتِ امر زنانه نزدیکتر از مردان میکند، باید گفت اتفاقا همین ادراک همدلانه زنانه بود که در پس مطالعه تاریخ اجتماعیهای موجود، با یک مساله جدی روبه روبه گشت: که آیا به راستی تاریخ، سراسر روایت تحقیرشدگی زنان است؟ لذا گفتگوهایی تخصصی در باب نقد روشی و محتوایی رویکردهای موجود تاریخ اجتماعی تنظیم شد و البته که در تنظیم این گفتگوها یکی از مسائل کماهمیتتر مسأله جنسیت طرفهای گفتگو بود.
🔶 طنز روزگار آنجاست که در توجه به اهمیت ادراک و نگاه زنانه، اتفاقا نویسندگان و پژوهشگران زن ما بیشتر نیازمند تذکر و تنبه هستند! که ای بزرگواران!! کمی از مواضع شعاری و اهداف ایدئولوژیک جنسیتی خود خارج شده و به همصنفان و همنوعان خود در اطراف و در دل تاریخ، زنانهتر و همدلانهتر نگاه کنید؛ چرا که آنچه شما گزارش میدهید نه «تاریخ مظلومیت زنان» که «تاریخ تحقیر شدگی زنان» است و فرق انسان مظلوم با انسان تحقیر شده از زمین تا آسمان است!
✅بنابراین سوال جدی این است که آیا به راستی در امر زنانه، روایت زنانه بر روایت مردانه برتری دارد؟
باید گفت که حداقل در زیست جهان تاریخی ما، تا زمانی که زنان ما نیز بخواهند به دنبال ایدئولوژی جنسیتی باشند و امر زنانه را منفک از نسبت و هارمونیاش با امر مردانه و پتانسیل و ظرفیت زمینه و زمانه تاریخیاش درک کنند، نه تنها روایتشان زایا و افقآفرین نیست، بلکه جز تباهی و تحقیر بیشتر امر زنانه چیزی به بار نخواهد آورد.
❇️و این عنوان «مستوره» چه عجیب نمادین شد!
مستوره زن پنهان در تاریخ است. اما پنهان از دید چه کسانی؟ دیدِ زنان و مردانی که به واسطه زیست متفاوتشان، آنها را ابژه انواع نظرورزیها و تئوریپردازیهایشان میکنند.
🔸واما در باب نقد محتوایی بحثهای مطرح شده امیدواریم برآیند گفتگوها، درسگفتارها و برنامههایی که ارائه خواهد شد، زمینهساز خود آگاهی و ادراک جامعتر نسبت به وضعیت زن و مرد ایرانی گردد تا در ادامه بهتر بتوانیم به سامان زیست زنان و مردان ایرانی بیاندیشیم.
والسلام علی من تبع الهدی
#واحدمطالعاتزنان
#دفترمطالعاتتوسعهگفتمانآینده
#مدرسهتفکرونوآورینگاه
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|
#اختصاصی
#پرونده_ورزش_بانوان
♦️ بسته خبری پنجم؛ LGBTQ و عدالت جنسیتی
❕توضیح: «وضعیت ورزش بانوان در داخل کشور و آنچه که از دغدغهها برمیآید، در ورود زنان به ورزشگاه خلاصه شده همچنین قواعد حاکم بر این حوزه باعث اعتراضاتی بین بانوان ورزشکار خارج از کشور شده است. "پرونده ورزش بانوان" در عصر زنان، در بستههای خبری متفاوت، به وضعیت ورزش بانوان با یک نگاه جهانی پرداخته است.»
📌 «یکی از ورزشکاران بریتانیایی که سابقا از رکوردداران مردان بریتانیا بود و تغییر جنسیت داد گفت: ترنسهایی چون من نباید در ورزش زنان حضور داشته باشند، من میتوانستم طلای لندن ۲۰۱۲ را کسب کنم اما این رقابت را غیر منصفانه و غیر اخلاقی میدانم.»
🔗 لینک خبر
📌 «زنان قهرمان در المپیک کمپینی علیه ترنسها به راه انداختند. آنان حضور مردانی که به دلیل تغییر جنسیت دیگر مرد نیستند و در ورزش حرفهای زنان حضور دارند را ناعادلانه خوانده اند.»
🔗 لینک خبر
📌« "بیکر" ورزشکار دو ومیدانی ۸۰۰ متر گفت: من عاشق دو و میدانی هستم و هرروز سخت ورزش میکنم تا به اهدافم برسم اما اگر قرار باشد اجازه بدهیم معیشت بیولوژیک زنانه از بین برود این انصاف نیست. او خاطر نشان کرد که ضد ترنس نیست اما به دنبال برقراری انصاف در ورزش زنان است.»
🔗 لینک خبر
▪️آنچه میخوانیم از نتایج نگرش به جنسیت است که توسط جریان فمینیسم به جوامع و نهادهای قانونی بینالمللی دیکته شد و در کنوانسیون ها به رسمیت شناخته شد. اینکه نگاه به جنسیت بر مبنای سلیقه افراد باشد و براین اساس LGBTQ ایجاد شود؛ عامل هویت که در سرنوشت انسانها نقش بسزایی دارد نادیده انگاشته شود، برای زنان تبعات وسیع و مخربی دارد.
▫️انزوا، پوچی، محدودیت بیش از پیش ناشی از نگاه مخربانهی غرب به جنسیت انسان است. این نگاه سبب گردیده است تا زن ورزشکار در غرب برای کسب اهدافش در ورزش حرفهای دچار رقابتی نامتوازن گردد که یک سوی آن مردان ترنسی میباشند که علیرغم تغییر جنسیت و استفاده از دارو برای کاهش سطح ترشح هورمون تستسترون که در سرعت ریکاوری بدن بسیار موثر است اما باز بدنی آمادهتر به دلیل قابلیت ذاتی اش نسبت به زن داشته باشند!
▫️سوال: Gender Justice یا همان عدالت جنسیتی که سردمداران فمینیسم برای رسیدن زن به هویت انسانی خود ایجاد کردند آیا در ورزش زنان کارآمد بوده است؟!
🔻 پایگاه تحلیلی تخصصی عصر زنان
🌐|@asrezanan_ir|