eitaa logo
آوند
2.2هزار دنبال‌کننده
1.7هزار عکس
379 ویدیو
99 فایل
🌿برای کمک به تناور شدن شجره طیبه جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی با هم رهسپار شویم... ✅@avand98 #آوند #گفتمان_سازی ارتباط با ما: @avand_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
آوند
💠 #پویش_رسالت_اندیشی 📔کتابِ جبهه‌سازی از نگاه مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی. 🔸 جلد اول
jebheh sazi 2 v 0.1.pdf
8.33M
📔کتابِ جبهه‌سازی از نگاه مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی. 🔸 جلد دوم 🔹این کتاب خلاصه ۱۵ مصاحبه انجام شده با مسئولان جبهه فرهنگی اجتماعی انقلاب اسلامی می‌باشد که به صورت پرسش و پاسخ مدون گردیده است. در این کتاب سعی گردیده است به واژه‌ها و اصطلاحات، ضرورت، لوازم و موانع جبهه‌سازی و شیوه های متشکل سازی جبهه خودی و معارض پرداخته شود. @avand98
آوند
#دستواره #آوند #تعالی_تشکیلات ✅@avand98
♨️ هیچ کس سپاه را خلق نکرد، سپاه مثل یک چشمه جوشید، آن کسانی که در اول کار در جریان شکل گیری سپاه حضور داشتند و اطلاع دارند، آنها می توانند شهادت بدهند؛ چیزهایی می‌خواستند بسازند، قصد بود چیزی بوجود بیاید - گارد ملی و نمی دانم چه و چه - اما آن چه که به وجود آمد در واقع آن چیزی نبود که طراحان آن روز نظام و انقلاب در آغاز وجود، می‌خواستند بوجود بیاورند. سپاه از دل مساجد از دل مدارس از دل دانشگاه‌ها از دل خانه‌های مردم از دل مزارع جوشید و به تدریج هم شکل گرفت، آرام آرام، مثل یک موجود طبیعی. حقیقت انسان وقتی نگاه می‌کند مثل یک موجود طبیعی و با یک شکل مبهم و بعد به تدریج ابعاد او آشکار می شود، ابعادش شکل می‌گیرد و اجزایش به وجود می‌آید و به شکل یک مجموعه و یک سازمان بوجود می‌آید، بتدریج به اینجا رسید. 🔺آنچه که به عنوان سپاه به وجود آمد به اقتضای نیاز زمان بود. این نکته خیلی مهمی است در باب سپاه، مسیر که بر اساس نیاز بوجود آمد. - که بعد در زمینه نهادی کردن هویت سپاه و هویت نهادی دادن به سپاه یا حفظ کردن این هویت در سپاه نکته مهمی است که عرض خواهم کرد سپاه چون بر اساس نیاز شکل پیدا کرد و در جاهای مختلف حضور پیدا کرد. 🔹یک روز نیاز به مقابله با ضد انقلاب در خیابانهای تهران بود، یک روز نیاز به مقابله با ضد انقلاب در مناطق و استان‌های مرزی کشور بود و یک روز مسئله جنگ تحمیلی پیش آمد، در هر کدام از این مواقع سپاه با طبیعت خود به این نیاز جواب داد. سپاهی که شما بعد از یکی دو سال در فتح المبین، در بیت المقدس و در طريق القدس می‌بینید آن سپاه، در سال ۵۸ در خیابان‌ها به آن شکل نبود، به اقتضای نیاز کشور بود حالا در شهرهای بزرگ در شهرهای کوچک سپاه بود همان هویت بود اما با اقتضای روز، وقتی مسئله کردستان و مناطق دیگر پیش آمد سپاه شکل خاص خودش را در تجارب و تناسب به آن نیاز نشان داد، شکل گرفت و نشان داد، بعد که جنگ پیش آمد شکل مورد نیاز در جنگ تحمیلی را پیدا کرد؛ تشکیل گردانها، تشکیل تیپ ها و به ترتیب تشکیل لشکرها، این به اقتضای نیاز بود، هر چه نیاز بود؛ این بهترین شکل سازمانی است که قابل انعطاف است و می تواند در هر زمانی بر طبق نیاز آن زمان، خودش را شکل بدهد، اجزای لازم، ابعاد لازم، اعضای لازم را در خود تولید کند و پاسخ بدهد به آن نیازی که آن روز وجود دارد. 💢در دوران بعد از جنگ مسئله سازندگی پیش آمد، مسئولین دولتی از سپاه در خواست کردند و سپاه وارد میدان سازندگی شد، بهترین سدها، بهترین پل ها، بهترین جاده‌ها و بزرگراه‌ها، بهترین بخش‌های صنایع نظامی را ابتکار کرد، تولید کرد به وجود آورد، شکل داد و به ثمر رساند، همان سپاه بود اما اینجا طبق اقتضا عمل کرد. سپاه در همه نیازهای خدماتی کشور آنجایی که خواستند و اقتضای نیاز بود وارد شد، حتی بروند واکسن بزنند برای میلیونها کودک . 🌀 این خاصیت یک موجود زنده است که با اقتضاء زمان و با نیاز زمان قابلیت انعطاف دارد، سازمان بهم نمی خورد اما تکامل پیدا می کند و روز به روز شکل‌هایی که می‌تواند او را قادر کند به برآوردن نیاز، بر او عارض می‌شود، جاری می شود؛ او می تواند خودش را به روز کند، من به همین جهت با پیشنهاد فرمانده محترم سپاه در مورد تحول و تعالی موافقت کردم؛ چون یک چنین حرکتی می‌تواند این حالت انعطاف پذیری سپاه و به روز بودن سپاه یعنی همه جا سینه سپر کردن، همه جا کمر بسته و پا در رکاب بودن را حفظ و تقویت کند. 📍 همین جا عرض کنم که مسئله نهادی بودن سپاه را بیش از سازمانی بودن آن ببینید. 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی 🗓 ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ 🔰 ادامه دارد... @avand98
آوند
♨️ هیچ کس سپاه را خلق نکرد، سپاه مثل یک چشمه جوشید، آن کسانی که در اول کار در جریان شکل گیری سپاه حض
👆 ادامه 👆 📍همین جا عرض کنم که مسئله نهادی بودن سپاه را بیش از سازمانی بودن آن ببینید. نهاد یک ساختار انطباق پذیر است. 🔸یکی از خصوصیاتی که می توان برای نهاد در مقابل سازمان تعریف کرد این است: یک ساختار انطباق پذیر با بعد ارزشی قوی که خشکی سازمان را ندارد نظم سازمان را دارد ولی شکنندگی سازمان را ندارد (سازمان های متعارف و معمولی)، اما قانون پذیری و مقررات پذیری سازمان را دارد، آن وقت انطباق پذیر است و می تواند خودش را با شرایط گوناگون انطباق بدهد. 💠یکی از هنرهای بزرگ انقلاب ایجاد نهادها بود یعنی همین ساختارهای منعطف همه کاره‌ی همه فن حریف، مثل جهاد سازندگی؛ آن هم از همین قبیل بود یک وقت، در یک روستای دور افتاده کار دارند، یک وقت در داخل شهر کار دارند، یک وقت در جلوی خط مقدم جبهه کار دارند؛ در همه این موارد می‌تواند حضور پیدا کند و ساختار متناسب را برای آن نیاز برای آن مورد به وجود بیاورد، این خصوصیت نهاد است. 💢سعی کنیم سازمان سپاه که امروز به صورت یک سازمان مطرح است حالت نهادی داشته باشد مثل همانی که از اول تا امروزه بوده است و این حالت نهادی در او تقویت بشود، یعنی انطباق پذیری با شرایط گوناگون، یک روز شرایط اقتضا می‌کند که اعضاء، بیشتر کتاب بخوانند، یک روز اقتضا می‌کند که بیشتر تمرین رزمی بکنند، یک روز اقتضا می‌کند که بیشتر به مسئله حفاظت اطلاعات و دقتها و رعایت‌های این چنینی بپردازند، یک روز اقتضا می‌کند به شعارهای اصلی انقلاب یک توجه ویژه‌ای بکنند؛ در همه‌ی این احوال این مجموعه می‌تواند کار خود را انجام بدهد. 🔺خصوصیت نهادی این است، این ساختار، ساختاری است که می‌تواند خود را با شرایط مورد نیاز منطبق کند بدون اینکه سازمان لطمه‌ای ببیند، بدون اینکه چیزی از او کسر بشود، بدون اینکه جایی از او بشکند، حالت انطباق پذیری دارد؛ این یک چیز خیلی لازمی است. 🌿خوب این یک شجره طیبه است (توتي اكلها كل حين باذن ربها). ممکن است ثمره این "حين" این زمانی با ثمره "حين" بعد و زمان بعدی متفاوت باشد، باید دید چه ثمره‌ای مورد نیاز است، با اراده پروردگار با اذن پروردگار با اذن پروردگار عالم و آدم در هر زمانی ثمره خودش را نشان می‌دهد. 💠رهبر معظم انقلاب اسلامی 🗓 ۱۳۸۹/۰۴/۲۳ @avand98
💠 *ویژگی های "نهاد" از دیدگاه رهبر معظم انقلاب (حفظه الله)* @avand98
🔰 تعریف نهاد در ادبیات مدیریت: 🔸به ساختارِ انطباق پذیرِ با بعد ارزشی بسیار بالا اطلاق می‌شود که ضمن ارائه/کالایِ ممتاز، از اعضایی برخوردار است که حیات و زندگی خویش را با تکیه بر حیات و بقای نهاد استوار نموده و متأثر از هرگونه تغییر و افت و خیز در آن هستند. 📌 (میرزایی اهرنجانی، ۱۳۸۲) @avand98
🔺دومین جلسه از سلسله نشست‌های مقدماتی کنفرانس علمی سیاست‌گذاری عمومی و حکمرانی اسلامی با موضوع «شرایط حکمرانی در ایران» یکشنبه ۱۸ خرداد ماه ۱۳۹۹ از ساعت ۱۴ در مرکز پژوهش‌های علوم انسانی اسلامی صدرا برگزار خواهد شد. 🔸مهمانان این نشست دکتر علی ملکی رئیس پژوهشکده سیاست‌گذاری دانشگاه صنعتی شریف، دکتر فرشاد مهدی‌پور رئیس پژوهشکده فرهنگ و مطالعات اجتماعی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی و مدیر مسئول و صاحب‌امتیاز روزنامه صبح نو و دکتر علیرضا باباخان پژوهشگر و مدرس دانشگاه، خواهند بود. 💢علاقه‌مندان برای شرکت در این نشست می‌توانند با شماره ۶۶۴۰۹۰۵۶ تماس حاصل نمایند. @avand98
🌀تاریخ تشنه دیدار کسی بود که نه با بیان که با جان فریاد بزند: محتاج قصه نیست گرت قصد خون ماست 💠کسی که از قالب مدرسه و بحث‌های کلامی رهیده: که من از مسجد و از مدرسه بیزار شدم 💠و تمام زندگی‌اش ترجمان این بیت شد که: غرض ز مسجد و میخانه‌ام وصال شماست جز این خیال ندارم خدا گواه من است 💠و با تمام وجود در مصافی نابرابر، در برابر ظلم بایستد: مگر به تیغ اجل خیمه برکنم، ورنه رمیدن از درِ دولت نه رسم و راه من است 💠تاریخ قامتی را در انتظار بود که نه در قالب‌ها مانده باشد و نه از غالب‌ها بهراسد: راهی است راه عشق که هیچش کناره نیست آنجا جز آنکه جان بسپارند چاره نیست 💠تاریخ در جستجوی مردی بود که حتی رنج نامه‌اش، سپاس‌نامه است. رنجی که می‌برد، نه برای خود باشد، که رنج قوم رهیده‌ای است که با باورهایش رشد کرده است: در طریقت رنجش خاطر نباشد، می بیار هر کدورت را که بینی چون صفایی رفت، رفت 💠تاریخ مردی سردار را می‌خواست که نه فقط خود، بلکه قومی را سردار کند. مردی که رسم مبارزه را در کالبد مردمانش بدمد: به پای بوس تو دست کسی رسید که او چو آستانه، بدین در، همیشه سر دارد 💠تاریخ مردی را می‌جست که مردمانش را به خدا فرا بخواند، نه خود! مردی که خود را پیش‌نیاز امام معصوم بداند. قیام کند تا زمینه‌ساز قیام او باشد: جان بی جمال جانان، میل جهان ندارد هر کس که این ندارد، حقا که آن ندارد 💠و معجزه قرن، در حجره‌ای از حوزه پرشکوه تشیع ظهور کرد. استواری آمد تا استواری را ترویج کند. ناستوهی که سختی را به جان خرید تا راه فراموش نشود. دیگران قرعه قسمت همه بر عیش زدند دل غمدیده ما بود که هم بر غم زد 💠و خمینی بزرگ، پیش‌ران نسلی شد که غبار را از آیینه‌ها زدود و راه را پس از قرن‌ها نا همراهی، نشان داد: راهی بزن که آهی بر ساز آن توان زد 💠و راه که پیدا شد، راهروان، که روزی نوزادان خانه‌های مردم بودند، رهیدند و رفتند. 💠 خمینی بزرگ بیش از یک سیاست‌پیشه، دین مدار، مجتهد، محدث، عارف و... یک بلدِ راه بود. میراث او اکنون و تنها جمهوری اسلامی ما نیست، او زیرساخت تمدن نوین اسلامی را با تکیه بر جوانان پرشور و شعور بنا کرد: گدایی درِ میخانه طُرفه اکسیری است گر این عمل بکنی، خاک، زر توانی کرد. 🔹 و تا راه است، راهنما زنده است. 🔺 ولایت، راهبان راه و استمرار حرکت است. 📍اکنون راهنمایی دیگر است، با استواری گام‌های دوم: دریاست مجلس او، دَریاب وقت و دُریاب 🌐راه خمینی بزرگ، اکنون کهکشانی است برای همه روندگان، از همه مذاهب و قبایل: سخن عشق نه این است که آید به زبان ساقیا! می ده و کوتاه کن این گفت و شنفت ❗️و مباد که چنین شود: رندان تشنه لب را آبی نمی‌دهد کس گویا ولی شناسان رفتند از این ولایت 🏴 سالروز رحلت جانگداز حضرت امام خمینی (رحمة‌الله‌علیه) تسلیت‌باد. (ره) @avand98
💠 بهار تحول، خردادماه 🔰در سالگرد ارتحال امام راحل (رحمةالله‌علیه)، همچون همیشه امام انقلاب با تکیه بر کلیدی ترین رمز آغاز و تداوم انقلاب، جانی تازه بر پیکره بینشی مردمان دادند. ایشان در این سخنرانی تحوّل‌خواهی و تحوّل‌انگیزی را از برجسته‌ترین خصوصیّات حضرت امام (رحمةالله‌علیه) دانستند: «امام، روحاً، هم یک انسان تحوّل‌خواه بود، هم تحوّل‌آفرین. در مورد ایجاد تحوّل، نقش او صرفاً نقش یک معلّم و استاد و مدرّس نبود؛ نقش یک فرمانده داخل در عملیّات و نقش یک رهبر به معنای واقعی بود. ایشان بزرگ‌ترین تحوّلات را در دوران خودشان، در زمان خودشان در حوزه‌های متعدّدی و در عرصه‌های متنوّع زیادی ایجاد کردند.» ▪️امام انقلاب، در گام نخست از تحول فکری مردمان گفتند: «یک تحوّل، تحوّل در روحیه‌ی خمودگی و تسلیم ملّت بود.» 🌀با این تحول فکری، برونکرد بینشی مردمان، مطالبه گری بود. ایشان فرمودند: «یک تحوّل دیگر، تحوّل در مطالبات مردم بود؛ یعنی اگر چنانچه فرض کنید آن وقت یک گروهی از مردم یک مطالبه‌ای هم از دستگاه داشتند یا از قدرتمندان آن زمان داشتند این بود که مثلاً این کوچه آسفالت بشود یا این خیابان این جوری کشیده شود؛ مطالبات در این حد [بود]؛ این را تبدیل کردند به مطالبه‌ی استقلال، آزادی؛ یعنی [آرمانهای] عظیم. یا شعار «نه شرقی، نه غربی»؛ در خواسته‌های مردم آن چنان تحوّلی به وجود آمد که از این چیزهای حقیر، کوچک، محلّی و محدود تبدیل شد به یک امور اساسی، بزرگ، انسانی ،و جهانی.» 🔺این دو تحول، زمینه‌ساز افقی بود که مردمان برای مرام خود برگزیدند: «یک تحوّل دیگری که امام به وجود آورد، تحوّل در نگاه به دین بود؛ مردم، دین را فقط وسیله‌ای برای مسائل شخصی، مسائل عبادی، حدّاکثر احوال شخصی میدانستند،... امام برای دین، رسالت نظام‌سازی و تمدّن‌سازی و جامعه‌سازی و انسان‌سازی و مانند اینها تعریف کرد؛ مردم نگاهشان به دین بکلّی متحوّل شد.» ❇️ثمره امام راحل، آینده پژوهی و آینده نگاری است: «یک تحوّل دیگر، تحوّل در نگاه به آینده بود. در آن دورانی که نهضت شروع شد و امام وارد میدان شدند، با همه‌ی شعارهایی که حالا بعضی از احزاب و بعضی و از گروه‌ها و گروهک‌ها میدادند ــ که خیلی محدود و کوچک هم بودند ــ در نگاه مردم آینده‌ای دیده نمیشد. یعنی مردم یک افق و آینده‌ای در مقابل چشم نداشتند؛ این تبدیل شد به ایجاد تمدّن نوین اسلامی. یعنی شما امروز به ملّت ایران نگاه کنید، این دست مبارک امام است که این حالت را به وجود آورده، مردم دنبال این هستند که تمدّن نوین اسلامی را تشکیل بدهند و به وجود بیاورند؛ اتّحاد عظیم اسلامی را به وجود بیاورند، امّت اسلامی را تشکیل بدهند. نگاه عامّه‌ی مردم، توده‌ی مردم این است.» 💢اکنون و در سی و یکمین سالگرد امام راحل (رحمةالله‌علیه) رهبر فرزانه انقلاب، رسالت بلند مردم را تمدن‌سازی و وظیفه آنان را تحول‌خواهی می‌دانند: «تحوّل‌خواهی لزوماً به معنای اعتراض نیست بلکه به معنای این است: گرایش مستمر به بهتر شدن؛ تحوّل‌خواهی این است؛ یعنی اکتفا نکردن به داشته‌های موجود؛ منشأ تحوّل میتواند این باشد. البتّه ممکن است منشأ مواردی، اعتراض به وضع موجود باشد امّا همیشه این‌جور نیست. در موارد زیادی تحوّل به معنای این است که ما آنچه را داریم، به داشته‌هایمان اکتفا نمیکنیم، یک قدمی بالاتر، یک مرحله‌ای جلوتر را دنبال میکنیم.» ✨عمیق‌ترین فراز سخنان امام انقلاب، که باید درباره آن بسیار اندیشید، این فراز است: «تحوّل صحیح احتیاج دارد به پشتوانه‌ی فکری؛ یعنی هر حرکت بی‌پشتوانه‌ی فکری را نمیشود تحوّل دانست.» 🌐 رسالت بزرگ کانون‌های فکری و جبهه سازان انقلاب، پشتوانه فکری است. ❗️مباد که درگیر شدن با التهابات و اشتغال به رفتارهای با افق کوتاه، افق‌های بلند را نادیده انگاریم. 💫بی شک انقلاب در مسیر تمدن‌سازی به هسته‌های فکری متعدد و متکثر برای آینده‌پژوهی نیاز دارد. @avand98
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت اول 🌀سازمان پديده‌اي پيچيده و نافذ در حيات بشري است. پديده‌اي كه ميل به دير پايي دارد. گويا ميل به بقا كه خداوند در وجود انسان به وديعه نهاده به سازمان‌ها نيز سرايت كرده است؛ تا آنجا كه به باور برخی اندیشمندان، سازمان مي‌كوشد تا زنده بماند و تعادل خود را حفظ كند و تا حد ممكن، حتي پس از دستيابي به اهداف تعيين شده نيز پابرجا بماند. ميدان دادن به اين ميل، ممكن است گاهي به غفلت و اهمال يا انحراف از اهداف اصیل سازمان نيز منجر شود. 💢در واقع سازمان‌ها در بسياري از مواقع به منظور سازگاري بهتر با شرايط، در اهداف خود تجديدنظر مي‌كنند، به ويژه هنگام تهديد بقايِ خويشتن، از تعقيب اهداف پیش اعلام شده صرف نظر مي‌كنند و درست به دليل وجود همين ميلِ به بقا، مسئله وجود و بقاي ظاهری و شکلی سازمان، به هدف جديد (و نه وسيله اي براي نيل به اهداف اصيل) تبديل مي شود؛ يعني در واقع سازمان حفظ بقاي خويش را هدف اصلی قرار مي‌دهد و براي باقي ماندن، اهداف اصیل خويش را قرباني مي‌كند و بدين ترتيب، هويتش (فلسفه تحقق ماموریت) را از دست مي‌دهد تا بقاي ظاهری‌اش (قالب و ساختار) را تضمين كند. 🖋 دکتر ساسان زارع 🔰 ادامه دارد... @avand98
آوند
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت اول 🌀سازمان پديده‌اي پ
⁉️ نهاد انقلابی؛ اصالتِ قالب (ساختار) یا اصالتِ هویت (تحقق ماموریت)؟ 🔸 قسمت دوم 🌀در تاريخ شكل گيري سازمان‌ها، تمايل سازمان‌ها به زندگي، آنها را به رفتارهايي واداشته است كه در جريان آن رفتارها، گاهي هويت خويش را فداي بقاي خود كرده‌اند. مثال معروف، مربوط به سازماني است كه براي رفع فقر برپا مي‌شود و در ناخودآگاه جمعي خود، در مي‌يابد كه نيل به آن هدف، مترادف با پايان مأموريت است و ختم مأموريت نيز مترادف با مرگ قانوني سازمان است! پس سازمان تلاش مي‌كند كه به جاي ريشه كني فقر، به بازي با آن بپردازد و به جاي فقرزدايي، صرفا فقيرنوازي كند. بنابراين در چارچوب فعاليت‌هاي آن سازمان، هيچ اقدامي براي ريشه كني فقر برنامه ريزي نمي‌شود. 🔺پس در حالت كلي، فرار سازمان‌ها از مرگ ظاهری، آنها را رياكارانه به جابه جايي اهداف متمايل مي كند. بدين سان، سازماني كه مستعد تغييردادن محيط است و مي‌تواند محيط را تغيير دهد تا اهداف خود را در آن محقق سازد، خود را تغيير مي‌دهد تا محيط را براي بقاي خود متقاعد كند. 📍 در اينجاست كه هويت و روح سازمان (فلسفه تحقق درست ماموریت) مي‌ميرد تا جسم و جسد (قالب و شکل ظاهری) آن باقي بماند و اين مهم مدنظر قرار مي‌گيرد كه چه بايد كرد تا تمايل سازمان‌ها به حفظ ظاهر و قالب خود، سبب جابه جايي اهداف واستحاله هويت آنها نشود؟ 🖋 دکتر ساسان زارع 🔰 ادامه دارد... @avand98