العقائد-نهج البلاغة وتراث الحديث إستفاضة لا آحاد - المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله)- الأربعا.mp3
12.09M
#درس_العقائـــــد
نهج البلاغة وتراث الحديث إستفاضة لا آحاد
الأربعاء-20- شوال-1444 هـ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
02:45 الصفات عين الذات حكاية لا تحققا
07:22 نهج البلاغة طرق متكاثرة وليست آحاد
09:35 الإستفاضة في رؤية الهلال بغير ميزان البينة
11:42 التواتر والإستفاضة منشأ يقيني والوثاقة منشأ ظني
14:43 المنهج القرآني في التواتر والإستفاضة
17:46 الإستفاضة وامتناع التواطؤ في رؤية الهلال
21:33 خطب نهج البلاغة بطرق ومصادر متعددة
25:20 طرق كتب تراث الحديث متكاثرة لا آحاد
30:08 كثرة الطرق والمتون منهج المحمدون الثلاثة وجملة المتأخرين
ــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
التفسير- آيات التشريع نمطان نظماَ - المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله)- الأربعاء-20- شوال-1444 هـ.mp3
13.38M
#درس_التفسير
آيات التشريع نمطان نظماَ
الأربعاء-20- شوال-1444 هـ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــ
01:04 نمطان من أدلة التشريع العامة والخاصة
03:31 ضرورة التمييز في فتاوى كتاب المبسوط للطوسي
05:50 ضرورة الاطلاع على تراجم علماء الإمامية
09:53 تطابق فتوى جملة من علماء الإمامية في جزئية الشهادة الثالثة
13:45 المهذب لإبن براج نسخة ملخصة من كتاب المبسوط
17:01 دليل الحرمة الأبدية للزنا بذات بعل في كتاب إبن براج
21:15 آيات التشريع بين الأصول العامة الفوقية والتفصيلية
25:03 هيمنة الأصول الدستورية على جميع القوانين
27:48 هيمنة الإمام المهدي (عج) على منظومة الدولة الإلهية
30:24 مراتب منظومة طبقات القوانين
32:14 أمير المؤمنين (ع) عصمة الدين وإمام الأنبياء
ــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
#پرسش_های_دینی
#احكام_بانک_ها
❓سؤال
براساس گزارشهای مختلف، بانکها از قوانین تخلف میکنند و به جای کار کردن با سرمایۀ مشتریان، وام ربوی میدهند. در فرض مذکور، آیا لازم است مکلف دربارۀ این موضوع تحقیق کند؟ اگر مکلف به این موضوع علم داشته باشد، آیا میتواند با بانک عقد مضاربه ببندد و در سود دریافتی از بانک تصرف کند؟
⬇️
🖊پاسخ
1. بله، مکلف باید دربارۀ این موضوع تفحص کند.
2. اگر غالب فعالیتهای بانک معاملات باطل ربوی باشد، عنوان مضاربه منتفی میشود.
3. سود اعطایی از طرف بانک حکم بیتالمال را دارد.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=راساس-گزارشهای-مختلف،-بانکها-از-ق&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
ط. آنچه علامه بحرالعلوم (قدسسره) گفتهاست برهانی بزرگ و قوی است بر اینکه در دین و ملت و آیین اسلامی، شهادت سوم داخل در حقیقت تشهد و واجب تعیینی است و این مطلب ضروری مذهب است.
ی. مرحوم بحرالعلوم (قدسسره) شهادت سوم را داخل در حقیقت تشهد میداند و تعبیر او به «اِکمال تشهد» به این برداشت گواهی میدهد. ایشان (قدسسره) شهادت سوم را موجب اِکمال شهادتین میداند و «اکمال شهادتین» مطابق «اکمال دین» است که آن هم با شهادت سوم محقق میشود. پس مقتضای سخن ایشان (قدسسره) این است که تشهد بدون شهادت سوم ناقص است.
ک. مقتضای سخن ایشان (قدسسره) این است که ۱. دین و ملت با شهادت سوم کامل میشود و ۲. دلیل این سخن ضرورتی است که از ادله بهدست میآید و ناظر به ماهیت و طبیعت تشهد و حقیقت شرعیه داشتن آن است، حقیقت شرعیهای که در همۀ مواطن عبادی و اعتقادی و شعائر مذهبی واحد (یک حقیقت) است.
ل. شهادت سوم رکن دین است و دین با آن کامل میشود و لازمۀ چنین اقراری این است که ذات تشهد شهادتهای سهگانه باشد. به سخن دیگر، لازمۀ آنچه گذشت این است که تشهد با صرف شهادتین محقق نشود و حقیقت و طبیعت تشهد صرف شهادتین نباشد، زیرا از سوی دیگر، کمال دین و قوام حقیقت آن با شهادت سوم است و این دو سخن با هم سازگار نیستند، یعنی یا باید بگوییم تشهد با صرف شهادتین محقق میشود و حقیقت و طبیعت تشهد صرف شهادتین است یا باید بگوییم کمال دین و قوام حقیقت آن با شهادت سوم است و اعتقاد به هر دو گزاره ممکن نیست، زیرا آن دو با هم ناسازگار و متناقضاند در حالی که گزارۀ «کمال دین و قوام حقیقت آن با شهادت سوم است و دین و آیین بدون ولایت و بدون شهادت به ولایت ناقص است» روشن و موردقبول همۀ پیروان دین و مذهب حق است.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-عالمی،-علاوه-بر-پذیرش-مشروعیت-و-رجح&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
دفتر حضرت آيت الله سند, [30/04/2023 07:30 م]
#پرسش_های_دینی
#شهادت_ثالثه
🟢نظر علامه سید محمدمهدی بحرالعلوم (قدسسره) دربارۀ وجوب تعیینی شهادت سوم، شهادت به ولایت حضرت امیر مؤمنان، در تشهد
❓سؤال
آیا عالمی، علاوه بر پذیرش مشروعیت و رجحان و استحباب شهادت ثالثه (شهادت به ولایت حضرت امیر مؤمنان) در تشهد نماز، به واجب بودن آن نیز قائل شدهاست؟
⬇️
🖊پاسخ
۱. ما در قبل و در جاهای دیگر اشاره کردهایم که مرحوم صاحبجواهر (قدسسره) در کتاب شریف جواهرالکلام، در بحث سلام نماز، معتقد شدهاست هرچه بهعنوان مندوب و مستحب در تشهد ذکر میشود درواقع واجب تخییری است، یعنی مراد از «مندوب» در تشهد «وجوب تخییری» است و از باب اقل واجب یا اکثر مستحب نیست. صاحبجواهر (قدسسره) در بحث تشهد نماز، به استحباب شهادت سوم (شهادت به ولایت حضرت علی)، مانند جزئی مستحب، معتقد شدهاست و درنتیجه آنچه در بحث سلام نماز گفتهاست عدول از جزء مستحبی به واجب تخییری است.
۲. حضرت علامه سید محمدمهدی بحرالعلوم (قدسسره) در منظومۀ فقهیهاش سخنی دارد که مفیدِ وجوبِ تعیینیِ رکنیِ اعتقادیِ فقهی است که صاحبجواهر (قدسسره) نیز به سخن بحرالعلوم استشهاد کردهاست.
سید محمدمهدی بحرالعلوم (قدسسره) در منظومۀ فقهیهاش گفتهاست:
صل إذا ما اسم محمد بدا
عليه والآل فصل لتحمدا
وأكمل الشهادتين بالتي
قد أكمل الدين بها في الملة
وأنها مثل الصلاة خارجة
عن الخصوص بالعموم والجة
ترجمه:
هنگامی که اسم حضرت محمد میآید بر او و آل او درود و صلوات بفرست تا سپاسگزاری را به جا آورده باشی.
آری، کاملترین شهادت شهادتی است که دین و ملت با آن کامل شود.
درود و صلوات بر محمد و آل محمد [که ملازم با شهادت سوم است] مانند نماز است، یعنی براساس ادلهی خاص، خارج از حقیقت تشهد و براساس ادلهی عام (عمومات) داخل در حقیقت و طبیعت تشهد است.
شرح سخن مرحوم بحرالعلوم (قدسسره) در چند نکته ارائه میشود:
الف. مرحوم بحرالعلوم، مانند جناب کاشفالغطا، از ادلۀ عام جزئیت شهادت سوم (شهادت بر ولایت حضرت علی) را استفاده کردهاند، یعنی دو بزرگوار، براساس دلایل، شهادت سوم را جزء تشهد میدانند.
ب. مرحوم بحرالعلوم (قدسسره) شهادت سوم را جزء تشهد نماز میداند و بر آن برهان اقامه کردهاست و معتقد است جزء تشهد بودنِ شهادت سوم به ضرورت دین و آیین اسلامی است.
ج. فتوای مرحوم بحرالعلوم (قدسسره) این است که تشهد بدون شهادت سوم ناقص است.
د. صاحبجواهر (قدسسره) شعر علامه بحرالعلوم (قدسسره) را نقل و برای مبنای مختار خودش، در مبحث اذان و اقامه، به آن استشهاد کردهاست. مبنای صاحبجواهر (قدسسره) این است که براساس دلایل عام (عمومات)، شهادت سوم جزء شهادتهاست.
هـ. سید محمدمهدی بحرالعلوم تصریح کردهاست که بهمقتضای ادلۀ خاص، شهادت سوم خارج از اذان و اقامه است و جزء اذان و اقامه نیست، همانطوری که درود و صلوات بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و اهلبیت ایشان (علیهمالسلام) خارج از اذان و اقامه است.
و. هرچند از نظر بحرالعلوم، براساس ادلۀ خاص، شهادت سوم جزء اذان و اقامه نیست و خارج از آن دو است، براساس ادلۀ عام جزء تشهد اذان و داخل در تشهد اذان است، یعنی شهادت سوم، براساس ادلۀ عام، جزء تشهد اذاناند.
ز. همانطوری که صلوات بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و اهلبیت ایشان (علیهمالسلام)، براساس ادلۀ خاص، داخل در ماهیت و طبیعت تشهد نیست و خارج از تشهد است، ولی براساس ادلۀ عام، داخل در تشهد و جزء تشهد است و این مطابق چیزی است که موردقبول همۀ مذاهب اسلامی است. همۀ مذاهب اسلامی معتقدند صلوات بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و آل ایشان (علیهمالسلام) داخل در تشهد و جزء تشهد است. هیچ مذهبی شهادتین را، بدون صلوات بر پیامبر (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و آل ایشان، کافی نمیداند.
ح. علامه بحرالعلوم (قدسسره) دلیل و استدلالی دیگر، سابق بر همۀ استدلالها، سامان دادهاست و آن این است که دین و آیین اسلامی با شهادت سوم کامل میشود و براساس این، در دین و آیین، نمیتوان به شهادتین، بدون شهادت سوم، اکتفا کرد و این سخن به واجب بودن و روشن و بدیهی بودنِ ثبوتِ وجوب از نظر علمای مذهب حقه اشاره دارد، یعنی این سخن به این مشیر به این است که همۀ علمایِ مذهبِ حقۀ اثنیعشری شهادت سوم را واجب و ضروری میدانند. نهتنها علما و بزرگانِ مذهبِ حقه شهادت سوم را واجب و ضروری میدانند، بلکه همۀ اتباع و پیروان این مذهب نیز شهادت سوم را واجب و ضروری میدانند و معتقدند تشهد، بدون شهادت سوم، کافی نیست، زیرا شهادت دادن کامل نمیشود مگر با شهادت سوم.
ماهگرفتگی نیمسایهای
❓سؤال
گاهی منجمها از ماهگرفتگی خبر میدهند و میگویند خسوف رخ خواهد داد، ولی خسوف بهصورت ماهگرفتگی کلی یا جزئی نخواهد بود، یعنی نه کل ماه و نه بخشی از آن تیره و تاریک نخواهد شد، بلکه خسوف بهصورت نیمسایهای رخ خواهد داد. در خسوف نیمسایهای ماه از سایۀ مخروطی زمین عبور میکند [بهصورتی که خورشید از پشت زمین بر ماه میتابد] و درنتیجه نور ماه تا حدی کم میشود. اینک آیا درصورت وقوع خسوف نیمسایهای، نماز آیات واجب میشود؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر ماه تا حدی تاریک یا کمنور شود، بهصورتی که کمنور شدن آن عرفاً محسوس معتدبه باشد، بنابر احوط باید نماز آیات به جا آورده شود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
#پرسش_های_دینی
#حقوق
❓سؤال
از سویی، در شریعت، به حق و رعایت حق مادر اهتمام ویژهای و تأکید بسیاری شدهاست بهصورتی که حق مادر و رعایت حق مادر بالاتر و مهمتر از حق پدر و رعایت حق پدر است. از سوی دیگر، بهلحاظ فقهی، قضای نماز و روزۀ پدر بر پسر واجب است، ولی قضای نماز و روزۀ مادر بر پسر واجب نیست. این دو مطلب چگونه میتوان جمعبندی کرد؟
⬇️
🖊پاسخ
۱. بنابر نظر برخی از قدما که مطابق مختار ما نیز هست، در قضای نماز و روزه و حج و دیگر عبادات از سوی میت، بین پدر و مادر تفاوتی نیست. میت اعم از اینکه پدر یا مادر وارث باشد یا فرزند وارث یا بردار یا خواهر یا عموی یا دایی وارث باشد، یعنی هر میتی که وارثی دارد، اعم از اینکه وارث او از طبقۀ اول ارث باشد یا از طبقۀ دوم ارث باشد یا از طبقۀ سوم ارث باشد، [باید دیون شرعی او، مانند نماز و روزه و حج و...، به جا آورده شوند]، زیرا دیون شرعی میت مانند دیون مالی او هستند و درنتیجه هزینۀ قضای آنها باید از اصل ماترک خارج شود. به سخن دیگر، عبادتهایی را که میت به جا نیاورده و در ذمۀ او باقی ماندهاست، مانند نماز و روزه و حج، دِیْن محسوب میشوند و باید از طرف او قضا شوند و هزینۀ قضای آنها باید از اصل ماترک خارج شود، مگر اینکه یکی از وراث میت یا یکی از ارحام و بستگان او یا شخصی بیگانه تبرعاً و بدون گرفتن هزینهای دیون شرعی او را قضا و ذمۀ میت را فارغ کند و درنتیجه نیازی به خارج کردن هزینۀ قضا از ماترک نباشد.
۲. به جا آوردن دیون شرعی میت و تفریغ ذمۀ او از دیون شرعی مسئولیتی است بر عهدۀ پسر بزرگ، زیرا پسر بزرگ ولیّ میت است. [از این نکته بهدست میآید] تفریغ ذمۀ میت از دیون شرعی به پسر بزرگ اختصاص ندارد، بلکه وظیفه و مسئولیتی بر عهدۀ ولیّ میت است و پسر بزرگ، چون ولیّ او است، باید دیون شرعی او را به جا آورد. براساس این، ولیّ میت مطلقاً، اعم از اینکه پسر بزرگ میت باشد یا پدر میت باشد یا برادر بزرگ میت باشد یا یکی از ارحام میت باشد، باید به تأدیۀ دیون شرعی میت قیام کند.
۳. [با چشمپوشی از مبنای مختار ما]، دیدگاه مشهور در این باره این است قضایِ دیونِ شرعیِ پدر واجب است، ولی قضایِ دیونِ شرعیِ مادر واجب نیست و دلیل این سخن نَسَب و عصبیت مادر است. نسب مادر به خانواده و عشیرهاش است و آنها عاقلۀ او هستند، نه پسر بزرگ او.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=از-سویی،-در-شریعت،-به-حق-و-رعایت-حق-مادر&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#نماز
❓سؤال
آیا در نمازهای واجب میتوان معوذتین (سورۀ مبارکۀ فلق و سورۀ مبارکۀ ناس) را خواند؟ درصورت جواز، آیا خواندن معوذتین در نمازهای واجب مکروه است؟
⬇️
🖊پاسخ
در این باره، بین نماز واجب و مستحب تفاوتی نیست و خواندن هریک از معوذتین در نمازهای واجب و مستحب جایز و بلامانع است و خواندن هیچیک از آنها مکروه نیست.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-در-نمازهای-واجب-میتوان-معوذتین&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#ديه
❓سؤال
پزشکی مرتکب خطای پزشکی ناخواسته و غیرعمدی شد و در نتیجۀ خطای او، پای بیمار مشکل پیدا کرد و بیمار لنگ شد. با توجه به اینکه بیمار مرد غیربالغ است و با توجه به اینکه خطای پزشکی یادشده پانزده سال پیش رخ دادهاست و هماینک بیمار دردسترس نیست، پزشک چقدر دیه بدهکار است و باید آن را به چه کسی بپردازد؟
⬇️
🖊پاسخ
مقدار دیه بهمیزان اختلاف سالم و معیوب از نظر درصد خسارت است. دیۀ هر پا نصف دیۀ کامل است و باید درصدی که یک پا آسیب دیدهاست از دیۀ کامل محاسبه و بهعنوان دیه پرداخت شود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=پزشکی-مرتکب-خطای-پزشکی-ناخواسته-و-غیر&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_های_دینی
#احكام
❓سؤال
زنی به مسافرت میرود و دختر شیرخوارهاش را در نزد مادرش (مادربزرگ دختر شیرخواره) میگذارد و مادربزرگ طفل که جاهل به حکم است، به نوۀ خود (طفل شیرخواره) شیر میدهد بهطوری که رضاعت تام و کامل بین مادربزرگ و نوهاش محقق میشود [و مادربزرگ مادر رضاعی نوهاش میشود.] اینک چند سؤال مطرح میشود:
۱. آیا با شیر دادن مادربزرگ، پدر و مادر شیرخواره خودبهخود از هم جدا میشوند؟ [به این حکم اشاره دارد که اگر زنى بچۀ دخترش (نوۀ دختریاش) را شیر دهد بهطوری که شرایط رضاعت محقق شود، دخترش به شوهر خود حرام مىشود.]
۲. حکم عدۀ زن چیست؟
۳. علاوه بر عده، حکم دیگر حقوق زن، مانند مهریه و نفقه، چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
۱. شیر دادنِ مادربزرگِ مادری موجب بطلان عقد ازدواج میشود و درنتیجه نه نیازی به ایقاع طلاق است و نه مستلزم ایقاع طلاق.
۲. نگه داشتن عده لازم است، زیرا دخول شدهاست.
۳. با تحقق شرایطی که برای فرزند رضاعی ذکر شدهاست، اگر دخول شده باشد، زن مستحق تمام مهریه است. اگر دخول نشده باشد، اظهر این است که زن مستحق نصف مهریه است و بنابر اقوا، شیرددهنده (مادربزرگِ مادری در فرض سؤال) ضامن ضرر و غرامتی است که به زوج وارد کردهاست.
دربارۀ نفقه نیز زن تا قبل از انفساخ عقد نکاح، مستحق نفقه است.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=زنی-به-مسافرت-میرود-و-دختر-شیرخواره&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
الأصول_إمكانية_الواجب_المعلق_–_سماحة_المرجع_الشيخ_محمد_السند_–_السبت.mp3
10.8M
#الاصول
إمكانية الواجب المعلق
السبت ( 23 ) شوال 1444 هــ
ــــــــــــــــــــــــــــ
01:12 القيود العقلية غير دخيلة في الملاك
03:42 الخلط بين أسماء و اوصاف و ذات الحكم في المراحل
06:52 الامتناع بالاختيار لا ينافي الاختيار عقوبة أو تكليفاً
11:40 المعلق و القيود في الوجوب ليست على وتيرة واحدة
14:11 كل قيد وجوب هو قيد واجب و العكس في التضييق فقط
18:50 الاعتراض على المعلق بعدم انفكاك الإرادة عن المراد
24:37 حقيقة الحكم و الاعتراضات على المعلق
ــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
الفقه_أربعة_أقسام_في_الأحكام_و_الموضوعات_الأولية_و_الثانوية_–_سماحة.mp3
11.57M
#الفقه
أربعة أقسام في الأحكام و الموضوعات الأولية و الثانوية
السبت ( 23 ) شوال 1444 هــ
ـــــــــــــــــــــــــــ
01:01 تعدد أسماء القواعد الست لساناً و عنواناً
06:00 تعدد السن قاعدة ( لا ضرر )
07:00 خطورة الجمود على الالفاظ بدل غوص المعاني
07:04 المدار في صحة الخبر على المتن لا الطريق
11:49 أهمية بطون المعاني المتعددة في الاستنباط
16:40 المزج بين الحكم الظاهري و الموضوع الواقعي
25:40 أربعة للحكام و الموضوعات الظاهرية و الواقعية
ــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
@alsanaddroos🔹
عقائد_المدار_لدى_جل_علماء_الأمامية_في_اعتبار_الحديث_–_سماحة_المرجع.mp3
10.52M
#العقائد
المدار لدى جل علماء الأمامية في اعتبار الحديث
السبت ( 23 ) شوال 1444 هــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
01:00 تعدد طرق خطب امير المؤمنين
04:11 خطورة الطعن في الروايات من دون تدبر – منظومة الاستنباط
08:07 تعدد الأعلمية و المدارس عند الامامية
11:00 اختلاف و تنوع الاختصاصات العلمية عند علماء الدين
15:43 حذف فضائل اهل البيت من التراث
19:10 بحر العلوم – المنكرات عند الرواة من مبدهات المذهب
21:51 المدار في اعتبار الحديث عند علماء الامامية - المتن لا الطريق
27:24 معنى الصحة عند الكليني
ــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
الأصول- النسبية في الوجوب والواجب الواجد مراحلين -المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله)- الاحد-24.mp3
9.03M
#درس_الأصـــول
النسبية في الوجوب والواجب الواجد مراحليا
الاحد-24- شوال-1444 هـ
ــــــــــــــــــــــــــــ
01:19 تمايزان بين الواجب المعلق والواجب المشروط بالمتأخر
06:10 نسبية القيد في الواجب والوجوب الواحد
08:23 تباين قيود الواجب والوجوب الواحد بين الفعلي والفاعلي والمجمد
12:48 إختلاف مرحلة الواجب والوجوب الواحد بلحاظ القيود
19:58 التفكيك بين أدلة زمان الواجب والوجوب (الحج نموذجا)
ـــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
العقائد-التضلع في الحديث والتراث - المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله)- الاحد-24- شوال-1444 هـ.mp3
10.96M
#درس_العقائـــــد
التضلع في الحديث والتراث
الاحد-24- شوال-1444 هـ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
00:59 تكاثر طرق تراث الحديث عند المجلسي والقمي
03:50 التدوين والنشر وسيلة لتكاثر طرق الحديث
07:18 أهمية التتبع وتوسع الاطلاع حول مصادر كتب الحديث
11:11 آغا بزرك الطهراني وتتبع المعلومات حول كتب الحديث
13:04 آغا بزرك الطهراني والضوابط الصناعية في علوم الحديث والقرآن
17:07 العلامة الأميني وآغا بزرك الطهراني والتبحر في تراث الحديث
20:08 ضرورة التأني وعدم المطاولة في مبحث علم الحديث
23:22 منهج فقهاء الإمامية والعامة في تتبع الحديث الواحد
26:33 هوية تراث المذهب هي بالانفتاح على طبقات الفقهاء
ــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
الفقه- القواعد الست الثانوية بين الاشتراك والافتراق-المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله)- الاحد-.mp3
12.08M
#درس_الفقـــه
القواعد الست الثانوية بين الاشتراك والافتراق
الاحد-24- شوال-1444 هـ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
00:42 التفريق بين قواعد الإكراه والاضطرار والتقية
04:51 الإختلاف بين ضوابط الحرج والاضطرار والتقية
08:03 إختلاف القواعد الستة بلحاظ القيود والشروط
11:50 اشتراك في قيود الأحكام الثانوية والمواضيع الأولية
14:38 قواعد الستة الثانوية بين الإختلاف والاشتراك
17:31 إختلاف الآثار بين الظاهرية والواقعية في الأحكام والموضعات
22:06 الرفع ترجيح في القواعد الستة بين المهم والأهم
24:32 حقيقة العزيمة والرخصة في الأحكام الشرعية
28:48 العزيمة مقابل الرخصة تنجيز وعدمه
ــــــــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
#پرسش_های_اعتقادی
🟢تشویقها و لذتها برای زنان و مردان بهشتی
❓سؤال
گفته میشود که عنوان «حورالعین» در قرآن، برای تهییج و تحریک و تشویق مردان است. آیا میتوان برای زنان نیز حورالعین قائل شد و گفت این عنوان برای تهییج و تشویق زنان نیز هست؟
⬇️
🖊پاسخ
۱. هرچند در برخی از آیات قرآن، حورالعینها زنانی سیاهچشم برای مردان بهشتی معرفی شدهاند، این واژه (حورالعین) بهلحاظ لغوی، عام است و زن و مرد را شامل میشود. به سخن دیگر، بهلحاظ لغوی، این واژه اختصاصی به زنان ندارد و مردان را نیز شامل میشود (اطلاق «حورالعین» به مردان نیز صحیح است). پس حورالعین، هم وصفی برای زنان است و هم وصفی برای مردان و تخصیص آن در برخی از آیات و روایات مانع تعمیم آن نیست، یعنی هرچند این واژه و این وصف، در برخی از آیات و روایات، به زنان اختصاص داده شدهاست، ولی چنین اختصاصی مانع تعمیم آن نمیشود و ما میتوانیم آن را تعمیم دهیم و علاوه بر زنان، در مردان نیز مطرح کنیم، خصوصاً که [تذکیر و تأنیت در واژۀ «زوج» یکسان است و] واژۀ «زوج» برای زن و مرد بهکار میرود.
۲. همانطوری که واژۀ «ولدان» موصوف برای «لؤلؤ» قرار گرفتهاست، واژۀ «حورالعین» نیز موصوفِ «لؤلؤ» قرار گرفتهاست و ممکن است این کاربرد برای تعمیم واژۀ حورالعین باشد.
۳. البته [بین تزویج زنان و مردان بهشتی تفاوتی وجود دارد و آن این است که] براساس ادله، زنان بهشتی نمیتوانند همزمان دو همسر یا بیشتر داشته باشند، ولی برخلاف زنان، مردان بهشتی میتوانند همزمان چند همسر داشته باشند.
۴. البته تبدیل همسر در بهشت، هم برای زنان و هم برای مردان، مانعی ندارد و امری ممکن است و ما در ادلۀ دینی، چیزی بر نفی این مسئله پیدا نکردهایم. به سخن دیگر، زنان و مردان بهشتی میتوانند همسر فعلی خود را رها کنند و همسری دیگر برای خود برگزینند.
۵. پاداشها و تشویقهای بهشتی برای زنان و مردان بهشتی به لذایذ جنسی و جسمی منحصر نیست، بلکه لذات معنویای برتر از لذات جنسی برای آنها وجود دارد، لذاتی مانند کمالهای حقیقی، مثل علم و نور و ایمان و طهارت و قدس و اصطفا و برگزیدگی و قرب الهی و رضوان الهی ــ که برتر از دیگر نعمتهاست ــ و جایگاه صدق و راستی در نزد پادشاهِ مقتدرِ راستین. شکی نیست که اینها نعمتها و کمالها و لذتهای حقیقی است که از لذتهای جنسی و جسمی بسیار برترند و بین زن و مرد مشترک هستند. هم مردان و هم زنان بهشتی از این نعمتها و لذتهای برین بهرهمندند.
۶. برای مثال، در روایات وارد شدهاست که جایگاه حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) از جایگاه همۀ مردان بهشتی، بهجز جایگاه سیدالانبیا، محمد مصطفی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و بهجز جایگاه سیدالاوصیا، امیر مؤمنان، علی (علیهالسلام)، برتر است و درنتیجه حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) سیده و بزرگ و سالار بهشتیان، اعم از زن و مرد، است و درنتیجه ایشان سیده و بزرگ امت پدر بزرگوارش، محمد مصطفی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم)، است، همانطوری که در واقعۀ احتجاج به فدک، ابوبکر این مطلب را [از پیامبر] نقل کردهاست.
«سؤدد» به معنای ولایت و پادشاهی است. پس «سؤددها؛ (پادشاهی و حکومت حضرت فاطمۀ زهرا» به معنای پادشاهی حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) در بهشت، بعد از پادشاهی پیامبر و حضرت علی، است.
۷. پادشاهی و حکومت در بهشت برتر از پادشاهی و حکومت در قیامت است و پادشاهی و حکومت در قیامت برتر از پادشاهی و حکومت در دوران رجعت است و پادشاهی و حکومت در دوران رجعت برتر از پادشاهی و حکومت در دنیا، [در دوران قبل از رجعت، دورانی که ما در آن دوران زندگی میکنیم]، است.
۸. و چون آن جایگاه نیکو را مشاهده کنی، عالمی پر نعمت و پادشاهیای بزرگ را خواهی دید (اشاره به آیۀ شریفۀ بیستِ سورۀ مبارکۀ انسان: وَإِذَا رَأَيْتَ ثَمَّ رَأَيْتَ نَعِيمًا وَمُلْكًا كَبِيرًا) و ملک و پادشاهی برتر از نعمت است.
۹. همانطوری که در روایت وارد شدهاست حضرت امیر مؤمنان، علی (علیهالسلام)، در بهشت همسری بهجز حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) نخواهد داشت و حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) در بهشت همسری بهجز حضرت امیر مؤمنان، علی (علیهالسلام)، نخواهد داشت. آری بهدرستی که خداوند دو دریا را در کنار هم قرار داد و آن دو را آمیخت: «مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ يَلْتَقِيَانِ (سورۀ مبارکۀ الرحمن، آیۀ شریفۀ ۱۹)» تا از آن دو مروارید و مرجان استخراج کند: «يَخْرُجُ مِنْهُمَا اللُّؤْلُؤُ وَالْمَرْجَانُ (سورۀ مبارکۀ الرحمن، آیۀ شریفۀ ۲۲)». دو دریایی که خداوند به هم رساند و با هم آمیخت دریای علم و دریای نبوت بود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=گفته-میشود-که-عنوان-حورالعین-در-ق-2&lang=fa
#پرسش_های_دینی
#غسل
❓سؤال
اگر شخصی بعد از فجرِ روزِ جمعه (بعد از اذانِ صبحِ روزِ جمعه) غسل جنابت کند و پس از محدث شدن، قبل از زوال آفتاب، غسل جمعه کند، آیا میتواند بدون وضو گرفتن، نماز بخواند؟
⬇️
🖊پاسخ
بله، غسل مجزی از وضو است و درنتیجه نماز صحیح است.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اگر-شخصی-بعد-از-فجرِ-روزِ-جمعه-بعد-از-اذ&lang=fa
الأصول_تشطر_الحكم_الشرعي_آثاراً_و_زماناً_و_زوايا_–_سماحة_المرجع.mp3
11.05M
#الاصول
زوايا الحكم الشرعي آثاراً و زماناً
الاثنين ( 25 ) شوال 1444 هــ
ــــــــــــــــــــــــــــ
01:00 سبق بدء زمان الوجوب عن الواجب
04:05 الزام العقل بالمقدمات الوجودية قبل زمان الوجوب و الواجب
06:17 المقدمات الشرعية للواجب جزء شرعي تحليلي عقلي
14:11 الأجزاء الخارجة للمركبات وجوبها نفسي ضمني اسمي
20:15 الشرائط للمركبات وجوبها نفسي ضمني حرفي
25:36 تقدم زمان الوجوب النفسي الضمني الحرفي على زمان الوجوب و الواجب
29:09 الشهادة الثالثة داخلة بالأدلة العامة عند بحر العلوم
ــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
الفقه_قيود_و_موضوعات_الأحكام_الثلاثة_–_سماحة_المرجع_الشيخ_محمد_السند.mp3
11.23M
#الفقه
قيود و موضوعات الأحكام الثلاثة
الاثنين ( 25 ) شوال 1444 هــ
ـــــــــــــــــــــــــــ
01:00 القواعد الست موضوعها ثانوي و محمولها ثانوي
02:52 القواعد الست موضوعها اولي و محمولها ثانوي - تزاحم بين ملاكين اوليين
04:35 كل موضوع أو قيد موضوع هو قيد حكم لا العكس
15:28 موضوع الحكم هو ركن قيود الحكم
25:13 تزاحم الملاكات الأولية ركن للقواعد الست
27:55 التقسيم الثلاثي في قيود الحكم يجري في قيود الواجب
ــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
@alsanaddroos🔹
عقائد_الأمام_جعفر_الصادق_و_الخلافة_الإلهية_–_سماحة_المرجع_الشيخ.mp3
14.11M
#العقائد
الأمام جعفر الصادق (ع) و الخلافة الإلهية
الاثنين ( 25 ) شوال 1444 هــ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
01:03 امتناع البشر عن إدراك الأدوار الخفية لأهل البيت
04:00 أهمية و تقدم الأسباب المعنوية و الغيبية على المادية
08:06 عظمة النظم الديني الاجتماعي من سيد الرسل
12:52 النزعة المادية و تأثيرها على تضعضع جيوش العالم
14:52 الأدوار الخفية للإمام الصادق في هداية الشعوب للأيمان
18:19 عظمة الأدوار الخفية للإمام الصادق - في الموسوعة الغربية
18:19 العروبة هي حب النبي و اله
23:55 المناجاة بأدعية الصحيفة السجادية من قبل الباباوات
26:59 دولة النبي و اهل البيت و العدد ( 313 )
28:42 تعاظم الأدوار الخفية و الملفات السرية للنبي و اله
32:19 برهان عدم إمكانية رصد الحس العادي للأحداث المادية
32:19 تفرد و قدرة اهل البيت على رصد الحس الغيبي للنبي
ــــــــــــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
#پرسش_های_دینی
#نماز_مسافر
❓سؤال
من متولد شهر کرمان هستم و میخواهم به شهر مقدس قم بروم و تا آخر عمر در شهر قم سکونت داشته باشم. در این فرض، وطن من کدام شهر است؟
⬇️
🖊پاسخ
1. تعدد وطن ممکن است، یعنی ممکن است چند شهر وطن انسان باشد. برای مثال، ممکن است زادگاه شخص و زادگاه پدر و مادرش وطن شخص محسوب شود.
2. وطن معانی مختلفی دارد و فقط به معنای جایی که شخص اقامت دائمی در آن دارد نیست. هم جایی که شخص اقامت دائمی در آن دارد و هم جایی که ریشۀ شخص از آنجاست و هم محل کار همیشگی شخص وطن محسوب میشود.
3. همۀ آنچه گذشت وطن هستند، ولی وطن منحصر در آن موارد نیست و موارد دیگری را نیز شامل میشود.
4. وطن جایی که شخص با بودن در آنجا مسافر محسوب نشود.
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-متولد-شهر-کرمان-هستم-و-میخواهم-به-ش&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
الأصول- مراحل الحكم الشرعي آثار وأسماء وأقسام-المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله)- السبت-30- شو.mp3
13.4M
#درس_الأصـــول
مراحل الحكم الشرعي آثار وأسماء وأقسام
السبت-30- شوال-1444 هـ
ـــــــــــــــــــــــــــــــ
01:36 إستكشاف الملاك الملزم ومراحل الحكم عند النائيني
05:44 التفكيك بين الفعلية والفاعلية في مراحل الحكم الشرعي
11:07 شرائط وموانع مراحل الحكم وصلاة الجماعة
14:54 إستحباب التياسر في قبلة العراق
17:43 آثار مراحل الحكم الشرعي في الأبواب الفقهية
20:48 أسماء مراحل الحكم الشرعي عند صاحب الكفاية
26:13 قاعدة الامتناع بالاختيار لا ينافي الاختيار
29:22 أسباب تسمية مراحل الحكم بالتكليفي والوضعي
33:00 حكم العقل النظري والعملي في علم الأصول
ـــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
التفسير- الأنظمة التشريعية في القرآن والولاية - المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله)- السبت-30- شوال-1444 هـ.mp3
11.89M
#درس_التفسير
الأنظمة التشريعية في القرآن والولاية
السبت-30- شوال-1444 هـ
ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
01:43 أصل الملك والولاية في آيات التشريع
05:38 الولاية والإمامة أس النظام المالي والإقتصادي
07:23 الشهادات الثلاث شهادة واحدة
10:49 رضا الله وواقعية الإسلام بالشهادات الثلاث
12:51 التوحيد والإيمان بالله و إضافاته الخلقية
17:16 حقيقة التوحيد في الإيمان بوحي القرآن والعترة
22:00 تجويد معاني القرآن بروايات أهل البيت(ع)
24:06 أمر الله وأذنه جوهر ملكوتي وحياني
28:50 الشؤون الإلهية وقاعدة عقلية في الجوهر والعرض
ــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود
@alsanaddroos🔹
العقائد-تراث الحديث بين النقل والعقل - المرجع الديني الشيخ محمد السند (دام ظله)- السبت-30- شوال-1444.mp3
11.33M
#درس_العقائـــــد
تراث الحديث بين النقل والعقل
السبت-30- شوال-1444 هـ
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
01:11 منهج حجية الحديث عند الكليني
03:35 تكاثر الطرق في كتب جوامع الحديث
05:26 تفسير العياشي تكاثر طرق لا آحاد ومراسيل
06:39 منهج الطوسي في الحديث بين الكليني والصدوق
08:45 منهج زعماء الطائفة في حجية طرق الحديث
13:28 ضرورة معرفة طبقات قرون العلماء والحديث
17:46 معرفة طبقات قرون الأئمة (ع) والغيبة الصغرى
20:32 حفظ علم الحديث أعظم وظائف علم الرجال
23:40 تكاثر طرق الحديث في الإحتجاج وبصائر الدرجات
26:06 منظومة المهدي(عج) وحد علوم الكلام
29:00 التراث العقائدي بين النقل والعقل
ــــــــــــــــــ
🌐 دروس المرجع الديني سماحة الشيخ محمّد السند دام ظلّه
يوتيوب | فيسبوك | الموقع | الساند كلود