#پرسش_فقهی
#ارث
❓سؤال
1. بعد از فوت فرزند، آیا مادر از ملک زراعیای مال پسر بودهاست، ارث میبرد؟
2. در سند زمینی زراعی آمدهاست که زمین مال وزارت دارایی و متعلق به دولت است و فلان شخص عراقی حق تصرف در درختان (درختان نخل) را دارد. شخصی که در سند ذکر شدهاست از دنیا میرود. اینک این زمین به چه صورتی بین وراث تقسیم میشود؟
آیا فقط درختان به ورثه میرسد و بین وراث تقسیم میشود یا هرچند زمین متعلق به دولت است، هم درختان و هم خود زمین بین ورثه تقسیم میشود؟
⬇️
🖊پاسخ
1. مادر از زمین زراعیای که مال پسرش بودهاست ارث میبرد.
2. خود زمین زراعی مال دولت است، ولی سرقفلی آن (حق اجاره دادن یا حق استفاده کردن از آن) ملک میت بودهاست و درنتیجه مطابق قانون ارث، بین ورثه تقسیم میشود.
بنابراین هم حق سرقفلی و هم درختان کاشتهشده در آن زمین ارث است و مطابق قانون ارث، بین وراث تقسیم میشود.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-بعد-از-فوت-فرزند،-آیا-مادر-از-ملک-زراعی&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
🟢ولایت تشریعی رسولالله و ائمه علیهوعلیهمالسلام
❓سؤال
نظر شما دربارۀ ولایت تشریعی رسولالله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ائمه (علیهمالسلام) چیست؟ آیا این ذوات قدسی صاحب ولایت تشریعی هستند یا نه؟ اگر ائمه (علیهمالسلام) دارای ولایت تشریعی باشند، چگونه میتوان بین این مطلب با قاعدۀ «حرام محمد حرام إلى يوم القيامة وحلاله حلال إلى يوم القيامة» جمعبندی کرد؟ آیا امام میتواند حکم پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) را تغییر دهد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. ولایت تشریعی برای پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و بعد از ایشان، برای اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) ثابت است. ولایت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و اهلبیت (علیهمالسلام) در طول ولایت الهی است، نه در عرض آن.
2. همانطوری که ولایت تشریعی اهلبیت (علیهمالسلام) در طول ولایت تشریعی پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است، نه در عرض آن.
3. معنای در طول ولایت الهی بودنِ ولایت پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) یا معنای در طول ولایت پیامبر بودنِ ولایت اهلبیت این است که ولایت تشریعی پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) ولایتی مقابل ولایت خداوند نیست، بلکه ولایتی برخاسته از ولایت الهی و سایهای از آن و تابع آن است، همانطوری که ولایت تشریعی اهلبیت (علیهمالسلام) ولایتی مقابل ولایت خدا و ولایت رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نیست، بلکه ولایتی برخاسته از ولایت الهی و منشعبشده از ولایت رسولالله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) است.
4. برای فهم بهتر مطلب میتوان ولایتهای سهگانه [ولایت الهی و ولایت رسولالله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ولایت اهلبیت (علیهمالسلام)] را با قانون اساسی و قوانین تصویبشدۀ در مجلس و قوانین وزارتخانهها مقایسه کرد. قوانین مجلس مقابل قانون اساسی نیست، بلکه برآمده از قانون اساسی و شرح و تبیین و تفصیل و بیان قانون اساسی است، همانطوری که قوانین وزارتخانهها مقابل قوانین مجلس نیست، بلکه برآمده از قوانین مجلس و شرح و تبیین و تفصیل و بیان قانون مجلس است. قانون اساسی و قوانین تصویبشدۀ در مجلس و قوانین تصویبشدۀ در وزارتخانه سه طبقۀ طولی، و نه عرضیِ، قوانین هستند که طبقۀ بعد منشعب از طبقۀ قبل و برآمدۀ از آن است.
5. وزیر حق ندارد [بهبهانۀ] عمل به قانون اساسی، قوانین مجلس را نادیده بگیرد و به قوانین مجلس عمل نکند، همانطوری که فرضاً یک شهرداری نمیتواند [بهبهانۀ] عمل به قوانین مجلس، قوانین وزارتخانۀ مربوطه را نادیده بگیرد و به قوانین وزارتخانه عمل نکند. هم حقوقدانها و هم مراجع قانونی باید سه طبقۀ یادشده را در نظر داشته باشند و با توجه به یک طبقه، از طبقۀ دیگر غافل نشوند.
6. آنچه دربارۀ طبقات سهگانۀ قوانین بشری گذشت، درمورد قوانین و تشریعات دینی و الهی ــ اعم از فرائض الهی و سنن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و تشریعات اهلبیت (علیهمالسلام) ــ نیز صادق است. اهلبیت (علیهمالسلام) باید از فریضههای الهی و سنن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) تبعیت کنند، همانطوری که فقها و مجتهدین باید از فریضههای الهی و سنن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و سنن اهلبیت (علیهمالسلام) تبعیت کنند.
7. ما گفتیم که «در طبقات سهگانۀ قوانین (تشریع الهی، سنن نبی و سنن اهلبیت) طبقۀ بعدی برآمده و منشعبشدۀ از طبقۀ قبلش و شرح و تبیین و تفصیل و بیان طبقۀ قبلش است.» روشن است که مراد از «شرح» و «تبیین» و «تفصیل» و «بیان» شرح و تفصیل و بیان لغوی نیست، بلکه مقصود این است که طبقۀ قبل قوانینِ اجمالیِ فوقانی و اصل و اساساند و مرتبۀ بعد تفصیل تقنینی، و نه لغوی، آن اجمال است. این مورد نیز با قوانین عرفی و بشری قابلمقایسه است. قوانین مجلس لغات قانون اساسی را شرح و بیان نمیکند، بلکه تفصیلِ تقنینیِ قانون اساسی است، همانطوری که قوانین وزارتخانهها تفصیلِ تقنینیِ قوانین مجلساند و همانگونه که قوانین زیرمجموعههای وزارتخانهها، مانند قوانین شهری و استانی، تفصیلِ تقنینیِ قوانینِ وزارتخانهها هستند. این قوانین طبقات مختلفی دارند که برخی برتر از برخی دیگرند.
8. طبقهطبقه بودن و لایهلایه بودن قوانین و اینکه طبقهای برتر از طبقۀ دیگر و محیط بر آن باشد و طبقهای پایینتر از طبقۀ دیگر و شرح و تفصیلِ تقنینیِ آن باشد امری ناگزیر و ناگریز و دارای ضروت ذاتی است، چه اینکه قانونی وضعی و بشری باشد و چه اینکه قانونی الهی و آسمانی باشد.
9. این امرِ ناگزیرِ ناگریز برهانی تام بر ولایت تشریعی رسول خدا (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ضرورت آن ولایت و نیز برهانی تام بر ولایت تشریعی اهلبیت (علیهمالسلام) و ضرورت آن ولایت است، ولایتهایی که در طول هماند، نه در عرض هم.
10.
آنچه گذشت با چشمپوشی از بسیاری از روایات فریقین است. تشریع پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و ممارست بر تشریع از سوی ایشان، بنابر روایات فریقین، امری قطعی و ضروری است، مانند تشریعی که در دو رکعتِ آخرِ نمازهایِ چهاررکعتی (یعنی رکعات سه و چهار) یا در رکعتِ سومِ نمازِ مغرب انجام داد. این مورد و موارد بسیار دیگر در ابواب مختلف و مواطن متعدد سنن نبی (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) هستند، نه فرائضی از سوی خدای سبحان.
11. آنچه دربارۀ تشریع پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) گذشت دربارۀ تشریع اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) نیز صادق است. اهلبیت نیز در طول تشریع الهی و در طول سنن پیامبر اکرم، تشریع میکردند، مانند حکمهای امیرالمؤمنین، حضرت علی (علیهالسلام)، در ابواب قصاص و حدود و دیات.
12. آیۀ شریفۀ پنجاه و پنج از سورۀ مبارکۀ مائده عام است بر ولایت تشریعی پیامبر و اهلبیت دلالت دارد: «إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛
ترجمه: سرپرست و ولیّ شما تنها خداست و پیامبر او و آنها که ایمان آوردهاند، همانها که نماز را برپا میدارند و در حال رکوع، زکات میدهند (سورۀ مبارکۀ مائده، آیۀ شریفۀ پنجاه و پنج، ترجمۀ مکارم شیرازی)».
افزون بر این آیۀ شریفه، آیات دیگر و نیز روایات مستفیض و متواتر بر ولایت تشریعی پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) دلالت دارد.
13. از آنچه گذشت روشن میشود بین تشریعهای پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) با تشریعهای الهی تنافی و ناسازگاری وجود ندارد. تشریعها و سنن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) برآمده از تشریعهای خدای سبحان و امتداد تشریعهای خداوند است، همانطوری بین بین تشریعها و سنن اهلبیت (علیهمالسلام) با تشریعها و سنن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) ناسازگاری و تنافی وجود ندارد. تشریعها و سنن اهلبیت امتداد تشریعها و سنن پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) و شرح و بیان و ترجمان آنهاست.
14. همانطوری که روشن شد در این طبقات سهگانۀ تشریعی، طبقۀ نازل امتداد و شارح طبقۀ بالاتر است، نه تأثیرگذار در آن. طبقۀ سافل در طبقۀ بالاتر تصرف نمیکند و در آن اثر نمیگذارد.
15. این سخن دربارۀ قوانین بشری نیز صادق است. قوانین بشری نیز دارای لایهها و طبقات مختلف است و لایۀ سافل شارح لایۀ بالاتر است، نه مناقض آن. برای مثال، قوانین مجلس مشروعیت خود را از قانون اساسی بهدست میآورد و درنتیجه باید با قانون اساسی مطابق و سازگار باشد، نه مخالف و مناقض، همانطوری که قوانین وزارتخانهها مشروعیت خود را از قوانین مجلس بهدست میآورد و درنتیجه باید با قوانین مجلس مطابق و سازگار باشد، نه مخالف و مناقض.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=نظر-شما-دربارۀ-ولایت-تشریعی-رسولال&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
تجلي توحيد در شهادت ثالثه
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
در آپارات ببينيد
⬇️
https://aparat.com/v/W1jmx
#پرسش_فقهی
#طهارت
⚫️ممکن نبودن طهارت تام و کامل دراثر عمل زیبایی
❓سؤال
کسی قصد دارد عمل زیبایی در صورت خود انجام دهد که با این عمل زیبایی، نمیتواند وضو را بهصورت کامل به جا آورد و باید حتماً وضوی جبیرهای بگیرد یا تیمم کند. آیا عمل زیبایی یادشده برای شخص جایز است؟
⬇️
🖊پاسخ
عمل جراحی یادشده جایز است به شرطی که
أ. دارای غرض عقلایی راجح و قابلاعتنا باشد
و ب. [فقط] مدتی موجب عذر شخص شود و شخص [فقط] تا مدتی معین نتواند وضوی را بهصورت کامل به جا آورد.
🔹
@ayatollahsanad 🔺
صبر زينب كبرى عليها السلام و مقام والاي ايشان
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
در آپارات ببينيد
⬇️
https://aparat.com/v/Fxoep
#پرسش_وپاسخ
🟢علم ابجد و حروف و حکم استفادۀ از آن
❓سؤال
ما بچهدار نمیشدیم. یکی از برادرانِ دینیِ عزیز ما را راهنمایی کرد و گفت شخصی کاملاً ثقه و مورداعتماد و اطمینان را میشناسد که به علم ابجد آگاهی و بر آن علم تسلط دارد. او با اقداماتی خاص، اسم کامل من و همسرم را پرسید، سپس رفت و سپس برگشت و گفت راهکار را یافتهاست. او چند نام را به من و همسرم پیشنهاد داد و گفت هریک از ما باید یکی از اسامی پیشنهادی را انتخاب کنیم و اسممان را به آن اسم منتخب تغییر دهیم. باید هریک از ما دیگری را به آن اسم منتخب صدا بزنیم و به دیگران نیز بگوییم که ما را با اسامی جدیدمان صدا بزنند.
آیا این کار صحیح و جایز است یا اشکال دارد و با راه و روش اهلبیت عصمت و طهارت (علیهمالسلام) ناسازگار است؟ آیا استفاده از علم ابجد برای بچهدار شدن جایز است یا نه؟ آیا استفاده از علم ابجد برای بچهدار شدن مخالف شریعت و مخالف سیرۀ اهلبیت (علیهمالسلام) است؟
⬇️
🖊پاسخ
اگر فعل آن شخص سحر یا طلسم نباشد یا از جنیان و شیاطین کمک نگرفته باشد، جایز و بیاشکال است.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ما-بچهدار-نمیشدیم-یکی-از-برادرانِ-د&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#نماز
🟢تعقیبات نماز
❓سؤال
در برخی تعقیبات نماز تأکید شدهاست «دبرالصلات، پس از نماز؛ به دنبال نماز» خوانده شود و در برخی تعقیبات تأکید شدهاست «عقیبالصلات، بعد از نماز» خوانده شود. کدامیک از این دو دسته تعقیب را مقدم کنیم و اول بخوانیم؟
⬇️
🖊پاسخ
هر دو تعبیر یکیاند و تفاوتی با هم ندارند مگر در تعقیبهایی که اتیان بلافاصله آمده باشد. تعقیبهایی که تأکید شدهاست بدون فاصله از نماز خوانده شوند، مقدماند.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=در-برخی-تعقیبات-نماز-تأکید-شدهاست-د&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#نماز
🟢نماز به نیابت از شخص میت
❓سؤال
میتی همۀ نمازها و روزههایش را به جا آوردهاست و یقیناً میدانیم نماز و روزهای بر ذمهاش نیست و با این همه وصیت کردهاست که نمازها و روزههای چند سال او قضا شود.
اینک، 1. نائب چگونه باید برای نیابت از میت نیت کند؟ و 2. اگر دو نفر برای نیابت از یک میت اجیر شوند و قرار باشد از طرف میت نماز به جا آورند، آیا این دو شخص میتوانند نمازهای میت را با جماعت بخوانند و یکی از آنها به دیگری اقتدا کند؟
⬇️
🖊پاسخ
1. نمازهای میت باید با نیت «قضای آنچه در ذمۀ میت بودهاست احتیاطاً» باشد.
2. خواندن نماز بهنیابت از میت، بهصورت جماعت، جایز است، به شرطی که نمازها[یی که دو نفر نیت میکنند] و روزهای آن نمازها مختلف باشند،
[یعنی هر دو آنها (امام و مأموم) یک نمازِ یک تاریخِ معین را نخوانند].
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=میتی-همۀ-نمازها-و-روزههایش-را-به-جا-آ&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
درمان معنوي سحر و جادو
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
در آپارات ببينيد
⬇️
https://www.aparat.com/v/TFDVG
#پرسش_فقهی
#ازدواج
🟢مشخص نبودن مدت در ازدواج موقت
❓سؤال
شخصی با زنی، در حضور ولیّ زن و با آگاهی و رضایت او و با ایجاب و قبول لفظی و با مهریۀ معلوم و مدت گفتهشده در متن یا ضمن عقد، عقد موقت میبندد. مدتِ یادشدۀ در ضمن عقد مدت معلوم و مشخصی نیست، زیرا دو طرف توافق کردهاند که با هم ازدواج کنند و تا وقتی ازدواج دائم نکردهاند، ازدواج موقتشان ادامه داشته باشد. به سخن دیگر، ازدواج موقت ــ تا زمانی که آنها به صورت رسمی و قانونی ازدواج دائم نکردهاند ــ ادامه خواهد داشت و این مطلب بهعنوان مدت تعیین شدهاست. برای مثال، زن هنگام عقد گفتهاست من با تو ازدواج میکنم بر مهریۀ معینشده تا زمانی که با هم ازدواج دائمی کنیم و مرد آن را پذیرفته و گفتهاست: «قَبِلتُ» یا اینکه مدت در ضمن عقد بهصورت صریح گفته نشدهاست، بلکه دو طرف بر مدت یادشده توافق کردهاند، ولی آن را صریحاً در ضمن عقد ذکر نکردهاند.
اینک حکم عقد و ازدواج یادشده چیست؟ آیا عقد موقت صحیح است یا عقد صحیح است، ولی به دائم تبدیل میشود یا از اساس عقد و ازدواج باطل است؟
⬇️
🖊پاسخ
1. اگر مدت در عقد ذکر نشود، علیالأظهر عقد به عقد دائم تبدیل میشود.
2. اما در فرض سؤال، اگر انجام دادنِ مراحلِ قانونی و رسمیِ ازدواجِ دائم عرفاً زمانی مشخص و معین داشته باشد، عقد موقت صحیح واقع شدهاست. به سخن دیگر، اگر مدت در عقد ذکر شود و نهایت مدت ازدواج دائمی باشد، به این معنی که تا انجام دادن مراحل رسمی و قانونیِ عقد دائم، عقد موقت پابرجا باشد، عقد موقت صحیح و بیاشکال است. البته در این صورت، باید انجام دادنِ مراحلِ قانونیِ ازدواجِ دائم عرفاً زمان مشخصی داشته باشد.
3. به هر حال، اگر شخص بخواهد احتیاط کند، باید مدت را به زن ببخشد و او را طلاق دهد. در این صورت، اگر زن و مرد همبستر نشده و دخولی صورت نگرفته باشد، طلاق بائن است. پس از طلاق، باید عقد دائم بخوانند.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-با-زنی،-در-حضور-ولیّ-زن-و-با-آگاهی-و&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
📚 نرم افزار مجموعه آثار مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله (نسخه سوم)
🗂 شامل ٩٩ عنوان در ١٣٣ جلد كتاب در موضوعات مختلف مانند: فقه، اصول، تفسير، عقائد ومعارف اسلامی، علم رجال، و دیگر موضوعات.
این نرم افزار کامپیوتری بوده و بدون رمز است.
🔻لینک دانلود نرم افزار 👇
https://t.me/ayatollahsanad/1938
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
⚫️عالم قبر و برزخ و سؤال و جواب
❓سؤال
دربارۀ مسئلۀ قبر و سؤال و جواب در عالم قبر وارد شدهاست که فقط از افرادی که مؤمن محض یا کافر محض بودند سؤال میشود و دیگران موردسؤال قرار نمیگیرند. آیا این روایت یا روایات صحیح است؟ نظر شما در این باره چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
1. این مضمون نه فقط در یک روایت، بلکه در روایات مستفیض وارد شدهاست.
2. «محض» دو معنی دارد و هم در بالاترین مرتبۀ شیء استعمال میشود و هم در پایینترین مرتبۀ شیء و در این روایات ادنیالمراتب (پایینترین مرتبه) مراد است، نه اعلیالمراتب.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=دربارۀ-مسئلۀ-قبر-و-سؤال-و-جواب-در-عالم&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#ديه
🟢حکومت در دیه و معنای آن
❓سؤال
اگر کسی به جای پرداخت دیۀ فک، آن را معالجه کند ــ بهطوری که فک بهبود یابد و سالم شود ــ و هزینۀ معالجه را بپردازد، آیا پرداخت هزینۀ معالجه مجزی از دیه است یا نه؟
⬇️
🖊پاسخ
1. اگر عضو آسیبدیده [در فرض سؤال فک]، کاملاً خوب شود، «حکومت در دیه» ثابت میشود، نه چیزی که بهعنوان ضمان دیه مقرر شدهاست.
2. «حکومت در دیه» به این معنی است که بین فک سالم و فکِ معیوبِ بعد از معالجه نسبتسنجی میشود و بهاندازۀ عیبی فکِ معیوب بعد از معالجه دارد، دیه پرداخت میشود.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=اگر-کسی-به-جای-پرداخت-دیۀ-فک،-آن-را-معال&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
رهبري رسول خدا و امير المومنين عليهما السلام بر جهان امروز
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
در آپارات ببينيد
⬇️
https://aparat.com/v/5Oq3a
#پرسش_فقهی
🟢وسواس در وضو
❓سؤال
1. من در اثنای وضو دائماً شک میکنم که مثلاً آیا شستن صورت را از رستنگاه مو آغاز کردم یا نه یا آیا شستن دستان را از زیر آرنج آغاز کردم یا نه، ولی بهسبب وسواسی بودن و علیرغمِ تلاشِ ذهنیِ فراوان، نه میتوانم واقع امر را به یاد آورم و نه میتوانم تمرکز بر کار داشته باشم [تا بعداً شک نکنم]. اینک حکم وضوی من چیست؟ من چگونه وضو بگیرم؟
2. قبل از وضو گرفتن، من [داخل] بینی خود را کاملاً میشویم تا ترشحات و کثیفیها پاک شود، ولی بعد از اتمام وضو و قبل از شروع نماز، احساس میکنم ترشح یا کثیفیای در بینیام وجود دارد و با این همه، تجاهل میکنم و نماز را به جا میآورم و بعد از لحظاتی، میبینم درواقع نیز ترشحی در بینیام بودهاست. با توجه به اینکه من وسواسی و کثیرالشک هستم، حکم نمازی که در این حال میخوانم چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
1. تدقیق و واکاوی و توجه بیشاز حد در وضو و غسل مکروه است. آنچه در وضو و غسل لازم است انجام دادن آن بهصورت معهود و شناختهشده است. در این امر نباید افراط و تفریط کرد.
2. وضوی شما صحیح و بیاشکال است. ترشحات بینی مانع رسیدن آب به عضو وضو نیست.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=1-من-در-اثنای-وضو-دائماً-شک-میکنم-که-مثل&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
حضرت مهدی عجل الله فرجه و همگامی با نسل ها
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند دام ظله
در آپارات ببینید
⬇️
https://aparat.com/v/c1CWD
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
🟢عقاید و توقیفی بودن بیان آن
❓سؤال
برخی مؤمنین، خصوصاً افراد هیئتی، از عباراتی مانند «توکلت علی الحیدر» یا «إن شاءت رقیة» یا... استفاده میکنند. به کار بردن چنین تعبیرهایی چه حکمی دارد؟ آیا جایز است یا حرام؟ اگر حرام باشد، آیا موجب کفر میشود یا نه؟ اگر جایز باشد، آیا مکروه است یا مباح؟
⬇️
🖊پاسخ
1. مؤمنان نباید از چنین تعبیرهایی استفاده کنند. در این موضوعات، باید از تعابیری استفاده شود که در نصوص روایات و زیارات به کار رفتهاست.
2. از حضرت امام صادق (علیهالسلام) روایت شدهاست که در شأن و مدح ما، آنچه خود ما گفتهایم بگویید و آنچه را نگفتهایم نگویید.
3. چنین سخنانی به اعتقادات مرتبط است و سخن از اعتقادات از شعائر دینی است و شعائر دینی نمای دین است. افراد در مواجهۀ اول با دین شعائر دینی را میبینند و آن را درمییابند. برای همین، نمیتوان در بیان اعتقادات از تعابیر بیاساس و مندرآوردی استفاده کرد. در این باره، حتماً باید به قرآن و اهلبیت (علیهمالسلام) رجوع کرد و از آنچه در قرآن و روایات اهلبیت (علیهمالسلام) وجود دارد استفاده کرد.
4. حاصل سخن این است که ما در این باره باید از دستورات و اوامر و سخنان اهلبیت (علیهمالسلام) تبعیت کنیم و بههیچوجه از آن ذوات قدسی (علیهمالسلام) پیشی نگیریم.
5. در روایات وارد شدهاست که نمیتوان با عقل بشری به دین الهی رسید و حتماً در این باره باید به وحی رجوع کرد.
6. خطرناکترین انحراف و گمراهی و لغزش پیروی از هوای نفس در امور دینی، خصوصاً در امور اعتقادی دینی، است. خطرناکترين انحراف اين است كه انسان در امور دین به جای تبعیت از وحی الهی، از هوای نفس، از آنچه خوشش میآید، پيروی كند.
7. ترویج و تبلیغ و نشرِ مذهبِ حقۀ اثنیعشری با الفاظ و ترکیبهای بیاساس و ساختگی ممکن نیست. ما در این مورد باید از تعابیر دینی، از تعابیری که در قرآن و روایات و زیارات به کار رفتهاست، استفاده کنیم.
8. نهتنها ترویج و تبلیغِ مذهبِ حقۀ اثنیعشری با ترکیبهای بیاساس و ساختگی ممکن نیست، بلکه چنین تعابیر و سخنانی اثر سوء و تأثیر منفی دارند و چهرۀ دین و مذهبِ حقه را وارونه نشان میدهند.
9. برای ترویج و تبلیغ دين حق، بهترين روش بيان مقامات و فضائل واردشده در شأن و مقام اهلبيت (عليهمالسلام) است.
10. نه شأن و مقام و معجزات اهلبیت (عليهمالسلام) پایین است و نه آیات و روایات بیانکنندۀ شأن و مقام آن ذوات قدسی (عليهمالسلام) کم است. آن ذوات قدسی و نورانی (عليهمالسلام) مقامی رفیع و بلند دارند و آیات و روایات فراوانی شأن و مقام و معجزات آن بزرگواران (عليهمالسلام) را بازگو کردهاست. ما باید از تعابیر ساختگی و بیاساس پرهیز کنیم و تا آنجا که میتوانیم از این گنجینههای دینی که رهآورد وحی الهی است استفاده کنیم. باید حقایق را از قرآن و روایات بگیریم و با زبان روز و بیانی قابلفهم و هضم برای انسان امروزی تبیین کنیم تا تشنگان حقیقت به حق و حقیقت رسند و سیراب شوند. ما باید در قرآن و سخنان اهلبیت (عليهمالسلام) تأمل کنیم و آنها را بفهمیم و سپس با بیانی شیوا و گیرا و قابلفهم برای انسان معاصر، به دیگران عرضه کنیم تا محققین و پژوهشگران، کسانی که دل در گرو حق و حقیقت دارند و تشنۀ علم راستین و خواهان حکمت حقیقیاند، به حقیقت رسند و سیراب شوند. بهراستی اگر معارف قرآنی و دینی به جامعۀ نخبگانی ارائه شود، موجب حیرت عقلها میشود.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=برخی-مؤمنین،-خصوصاً-افراد-هیئتی،-از-عب&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
شبيه ترين فرد به رسول الله صلى اللّه عليه وآله
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
در آپارات ببينيد
⬇️
https://aparat.com/v/nVsW0
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
🟢مهدیبن حمیده
❓سؤال
در الغیبة شیخ طوسی (قدسسره) دو روایت وارد شدهاست که گویای این است که ابنحمیده قسط و عدل را در زمین خواهد گستراند، همانطوری که از ظلم و جور پر شده بود.
روایت نخست این است:
«قَالَ وَ حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَنْصُورٍ اَلزُّبَالِيِّ، قَالَ سَمِعْتُ شَيْخاً بِأَذْرِعَاتٍ قَدْ أَتَتْ عَلَيْهِ عِشْرُونَ وَ مِائَةُ سَنَةٍ، قَالَ سَمِعْتُ عَلِيّاً (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يَقُولُ: عَلَى مِنْبَرِ اَلْكُوفَةِ: كَأَنِّي بِابْنِ حَمِيدَةَ قَدْ مَلَأَهَا عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً! فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ: أَ هُوَ مِنْكَ أَوْ مِنْ غَيْرِكَ؟ فَقَالَ لاَ بَلْ هُوَ رَجُلٌ مِنِّي؛
ترجمه: اسماعيل بن منصور زبالى نقل کردهاست: از پيرمردى دراذرعات (منطقهاى در سوريه)، كه صد و بیست سال از عمرش مىگذشت، شنيدم كه گفت: از على (عليهالسلام) شنيدم كه بالاى منبر مسجد كوفه مىگفت:گويا ابنحميده را مىبينم كه زمين را پر از عدلوداد كردهاست، همانطوری که پر از ظلم و جور شده بود!
مردى برخاست و عرض كرد: آيا ابنحمیده از نسل شما و از نوادگان شماست يا از نسل شما نیست؟ حضرت فرمود: او از نسل من است (الغیبة، ج 1، ص 51)».
در روایت دوم چنین آمدهاست:
«گویی عَلَمها و پرچمهای افراشته شدۀ ابنحمیده را میبینم که همه، از شرق و غرب، به او نزدیک میشوند».
مراد از «ابنحمیده» در این دو روایت کیست؟ آیا مراد از آن حضرت صاحبالزمان، حضرت مهدی (عجاللهفرجه)، است؟ با توجه به اینکه نامِ مادرِ بزرگوار حضرت امام کاظم (علیهالسلام) حمیده بودهاست، آیا میتوان گفت که مراد از ابنحمیده حضرت امام کاظم (علیهالسلام) در بعد از رجعت است؟
⬇️
🖊پاسخ
1. هرچند «حمیده» نامِ مادرِ حضرتِ موسیبنِ جعفر (علیهماالسلام) است، ممکن است یکی از نامهای نرجس خاتون، مادر امام زمان، حجتبن الحسن العسکری (عجاللهفرجه)، نیز باشد.
2. احتمال دیگر این است که مراد از «ابنحمیده» حضرت حجتبن الحسن العسکری (عجاللهفرجه) باشد، ولی نه به این لحاظ که «حمیده» یکی از اسامی نرجس خاتون باشد، بلکه به لحاظ اینکه مادر حضرت موسیبنِ جعفر (علیهماالسلام) جد آن حضرت و ایشان از نوادگان آن خانم است.
3. احتمال دیگر این است که مراد از آن حضرت موسیبنِ جعفر (علیهماالسلام) در بعد از رجعتشان باشد.
4. احتمال دیگر این است که مراد از آن حضرت موسیبنِ جعفر (علیهماالسلام) [در قبل از رجعت] باشد، ولی در مهدی آلمحمد بودن آن حضرت بدا رخ داده باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=در-الغیبة-شیخ-طوسی-قدسسره-دو-روایت-وا&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#معاملات
🟢خرید اوراق قرضۀ دولتی
❓سؤال
آیا خرید اوراق قرضۀ دولتی در کشورهای اسلامی جایز است؟ دولت متعهد به پرداخت پنج درصد سود برای هریک از این اوراق است.
⬇️
🖊پاسخ
1. اصلِ خریدِ اوراقِ قرضۀ دولتی جایز است.
2. اما شرط سود معین و متعهد شدن دولت به سود مشخص محل اشکال، بلکه حرام است، زیرا عنوان «ربح» و «سود» به سرمایهگذاری اشاره دارد و «خرید اوراق قرضه» به معنی سرمایهگذاری و خرید خود اوراق و اسناد است و «سند دولتی بودن» به معنی تضمین اصل مبلغ خرید و سود آن از سوی دولت است. بنابراین شرط سود معین [پنج درصد در فرض سؤال] ربوی و حرام است. [به بیان دیگر، عنوان معامله «خرید اوراق قرضه» است و شخص با خرید اوراق، مالک آنها و مالک ارزش آنها میشود، ولی دولت، علاوه بر ارزش آنها، پنج درصد سود را تضمین میکند و هنگام فروش آنها، پنج درصد به شخص سود میدهد. این سود تضمینشده افزون بر ارزش اوراق و ربوی است.]
3. پس هرچند سود در متن قرارداد ذکر شده باشد، شخص نباید قصد جدی نسبتبه شرط سود داشته باشد.
4. [شخص نباید نسبتبه شرط زیادت قصد جدی داشته باشد، ولی این به این معنی نیست که گرفتن سود تضمینشده مطلقاً حرام است.] شخص میتواند سود یادشده را نه بهخاطر عمل کردن به شرط ربوی، بلکه بهخاطر استحقاق از بیتالمال اخذ کند.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-خرید-اوراق-قرضۀ-دولتی-در-کشورهای-اس&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#حج
🟢نیابت در عمره و اهدای آن
❓سؤال
من دوست دارم به نیابت از حضرت محسن (علیهالسلام) به عمره بروم. آیا میتوان به نیابت از آن حضرت عمره به جا آورد یا عمره را از طرف خودم به جا آورم و ثواب آن را به آن حضرت اهدا کنم؟
⬇️
🖊پاسخ
بله، نیابت در عمره جایز است و چهبسا افضل از اهدای ثواب باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-دوست-دارم-به-نیابت-از-حضرت-محسن-علیه&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#ازدواج
🟢ازدواج و دادن حق طلاق و... به زوجه
❓سؤال
اختلافهای جدی بین زوج و زوجه، در زندگی مشترک، امری ممکن است و خانوادههای زیادی، بعد از شروع زندگی مشترک، به مشکل برمیخورند و برخی از آنها از همدیگر طلاق میگیرند. همیشه در ابتدای رابطهها، عشق و علاقه و محبت وجود دارد و بر پایۀ آن عشق و علاقه، زندگی مشترک تشکیل میشود، ولی در ادامۀ رابطه، گاهی زوجین به مشکل برمیخورند و بینشان اختلاف میافتد [و معمولاً زوجه در این اختلافها و کشمکشها، موردظلم قرار میگیرد و به حق و حقوق خود نمیرسد.] در بسیاری از خانوادهها، شاهد این اختلافها و بگومگوها و ظلم و ستمها در حق زوجه هستیم.
از نظر من، اگر برخی شروط در عقد ازدواج مطرح شود، حق و حقوق زوجه تضمین میشود و درصورت بروز اختلاف بین زوج و زوجه، زوجه به حق خود میرسد و موردظلم و ستم و آزار و اذیت قرار نمیگیرد.
برخی از شروط تضمینکنندۀ حقوق زوجه از این قرار است:
أ. دادن حق طلاق به زوجه تا زوجه بتواند در مواردی که با زوج به اختلاف شدیدی برخورد طلاق بگیرد؛
ب. لزومِ کسبِ رضایتِ کتبی از زوجه برایِ ازدواجِ دومِ زوج تا زوج نتواند بدون رضایت و موافقت زوجه زن دوم اختیار کند؛
ج. تأمین منزل مستقل و مجزا برای زندگی مشترک.
آیا در عقد ازدواج میتوان این موارد و مواردی از این دست را شرط کرد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. تفویض حق طلاق به زوجه و شرط آن در عقد نکاح صحیح نیست، ولی اشتراط وکالت از طرف زوج برای زوجه در امر طلاق صحیح است، [یعنی زوج نمیتواند حق طلاق را به زوجه تفویض کند و زوجه حق طلاق داشته باشد، ولی میتواند أ. زوجه را از طرف خودش، وکیل در امر طلاق کند و بگوید در فلان شرائط و مواقع، شما وکیل من در امر طلاق هستی و ب. وکیل بودن زوجه را در متن عقد نکاح شرط کند].
با شرط وکالت در امر طلاق، زوجه میتواند با محقق شدن شرائط گفتهشده در عقد ازدواج از زوج طلاق بگیرد.
شرطِ وکالت زوجه برای طلاق در شرائطی خاص، از نظر حضرت آیتالله خوئی (رحمهالله)، شرطی لازم است و زوج بعداً نمیتواند زوجه را از وکالت عزل کند، ولی از نظر ما، چنین شرطی لازم نیست و زوج میتواند وکالت طلاق را فسخ و زوجه را از وکالت عزل کند. البته زوج هنگام عقد نکاح، تعهد کردهاست که به شرط یادشده (وکالت زوجه) وفادار بماند و مطابق آن عمل کند و درنتیجه با عزل زوجه از وکالت، زوج از عهد و پیمان خود تخلف کرده و مرتکب گناه شدهاست.
2. اگر شرطِ دومِ یادشده به این منظور است که زوج بدون اجازه و رضایت زوجه، حق ازدواج نداشته باشد و نتواند دومرتبه ازدواج کند، چنین شرطی صحیح و لازمالوفا نیست.
3. اما شرط سوم شرطی صحیح است و میتوان آن را در عقد شرط کرد. البته بدون آن شرط نیز زوج مؤظف است منزلی مستقل برای زندگی زوجه مهیا کند.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اختلافهای-جدی-بین-زوج-و-زوجه،-در-زندگ&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#نماز_مسافر
🟢کثیر السفر و حکم سفرهای غیرکاری
❓سؤال
شخصی نظامی با خانوادهاش به مدت بیست و پنج سال، در شهری ساکن بودند. آن شهر، هم وطن و محل زندگی آنها بود و هم محل کار و خدمت آن شخص. آنها، بعد از بیست و پنج سال زندگی در آن شهر، بدون اینکه از آنجا اِعراض کرده باشند، در شهری دیگر که هشتاد کیلومتر از شهر قبلی فاصله دارد، ساکن شدند در حالی که محل کار و خدمت شخص تغییری نکرد و همان شهر قبلی و وطن نخست او است.
او هشتاد کیلومتر طی میکند و سر کار میرود و دو روز کامل (چهل و هشت ساعت) در محل کارش میماند و در روز سوم، به خانه و محل زندگیاش برمیگردد و چهار روز و، در برخی مواقع، ده روز در محل زندگیاش میماند، (یعنی شخص شش یا هشت روز در ماه سر کار میرود).
شخص یادشده به دو دلیل نمازش را در محل خدمت کامل میخواند: أ. محل کار او وطن سابقش بودهاست و او از آنجا اِعراض نکردهاست؛ ب. سفر او به آن شهر سفر کاری است. اینک پرسش من دربارۀ سفرهای غیرکاری شخص است. اگر شخص یادشده به سفری زیارتی یا سیاحتی برود یا به گشت و گذار در داخل شهر بپردازد، آیا باید نماز را کامل به جا آورد یا نه؟
⬇️
🖊پاسخ
1. نماز او در محل خدمت کامل است، زیرا افزون بر اینکه محل خدمتش وطن سابقش است، محل کار او هست.
2. در وسط راه، (قبل از اینکه به محل خدمت برسد)، اگر مدت سفر شخص بیشتر از مدتِ اقامتِ دهروزه در محل سکونتش باشد، نمازش کامل است.
3. در سفرهای غیرکاری نمازش شکسته است.
🔹
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#حج
🟢مقام ابراهیم و نماز طواف
❓سؤال
آیا لازم است دو رکعت نماز طواف در محدودۀ مسجدالحرام اصلی باشد؟ اگر لازم است، محدودۀ مسجدالحرام اصلی تا کجاست؟
⬇️
🖊پاسخ
آنچه لازم است این است که نماز در پشت مقام ابراهیم (علیهالسلام) و در نزدیکترین مکان ممکن به آن خوانده شود
به طوری که اگر مقام ابراهیم (علیهالسلام) را از محدودۀ مسجدالحرام خارج کنند و در مکانی دیگر قرار دهند،
باز باید نماز پشت مقام خوانده شود، در هر جایی که قرار داشته باشد.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=آیا-لازم-است-دو-رکعت-نماز-طواف-در-محدود-2&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺