رهبري رسول خدا و امير المومنين عليهما السلام بر جهان امروز
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
در آپارات ببينيد
⬇️
https://aparat.com/v/5Oq3a
#پرسش_فقهی
🟢وسواس در وضو
❓سؤال
1. من در اثنای وضو دائماً شک میکنم که مثلاً آیا شستن صورت را از رستنگاه مو آغاز کردم یا نه یا آیا شستن دستان را از زیر آرنج آغاز کردم یا نه، ولی بهسبب وسواسی بودن و علیرغمِ تلاشِ ذهنیِ فراوان، نه میتوانم واقع امر را به یاد آورم و نه میتوانم تمرکز بر کار داشته باشم [تا بعداً شک نکنم]. اینک حکم وضوی من چیست؟ من چگونه وضو بگیرم؟
2. قبل از وضو گرفتن، من [داخل] بینی خود را کاملاً میشویم تا ترشحات و کثیفیها پاک شود، ولی بعد از اتمام وضو و قبل از شروع نماز، احساس میکنم ترشح یا کثیفیای در بینیام وجود دارد و با این همه، تجاهل میکنم و نماز را به جا میآورم و بعد از لحظاتی، میبینم درواقع نیز ترشحی در بینیام بودهاست. با توجه به اینکه من وسواسی و کثیرالشک هستم، حکم نمازی که در این حال میخوانم چیست؟
⬇️
🖊پاسخ
1. تدقیق و واکاوی و توجه بیشاز حد در وضو و غسل مکروه است. آنچه در وضو و غسل لازم است انجام دادن آن بهصورت معهود و شناختهشده است. در این امر نباید افراط و تفریط کرد.
2. وضوی شما صحیح و بیاشکال است. ترشحات بینی مانع رسیدن آب به عضو وضو نیست.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=1-من-در-اثنای-وضو-دائماً-شک-میکنم-که-مثل&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
حضرت مهدی عجل الله فرجه و همگامی با نسل ها
مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند دام ظله
در آپارات ببینید
⬇️
https://aparat.com/v/c1CWD
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
🟢عقاید و توقیفی بودن بیان آن
❓سؤال
برخی مؤمنین، خصوصاً افراد هیئتی، از عباراتی مانند «توکلت علی الحیدر» یا «إن شاءت رقیة» یا... استفاده میکنند. به کار بردن چنین تعبیرهایی چه حکمی دارد؟ آیا جایز است یا حرام؟ اگر حرام باشد، آیا موجب کفر میشود یا نه؟ اگر جایز باشد، آیا مکروه است یا مباح؟
⬇️
🖊پاسخ
1. مؤمنان نباید از چنین تعبیرهایی استفاده کنند. در این موضوعات، باید از تعابیری استفاده شود که در نصوص روایات و زیارات به کار رفتهاست.
2. از حضرت امام صادق (علیهالسلام) روایت شدهاست که در شأن و مدح ما، آنچه خود ما گفتهایم بگویید و آنچه را نگفتهایم نگویید.
3. چنین سخنانی به اعتقادات مرتبط است و سخن از اعتقادات از شعائر دینی است و شعائر دینی نمای دین است. افراد در مواجهۀ اول با دین شعائر دینی را میبینند و آن را درمییابند. برای همین، نمیتوان در بیان اعتقادات از تعابیر بیاساس و مندرآوردی استفاده کرد. در این باره، حتماً باید به قرآن و اهلبیت (علیهمالسلام) رجوع کرد و از آنچه در قرآن و روایات اهلبیت (علیهمالسلام) وجود دارد استفاده کرد.
4. حاصل سخن این است که ما در این باره باید از دستورات و اوامر و سخنان اهلبیت (علیهمالسلام) تبعیت کنیم و بههیچوجه از آن ذوات قدسی (علیهمالسلام) پیشی نگیریم.
5. در روایات وارد شدهاست که نمیتوان با عقل بشری به دین الهی رسید و حتماً در این باره باید به وحی رجوع کرد.
6. خطرناکترین انحراف و گمراهی و لغزش پیروی از هوای نفس در امور دینی، خصوصاً در امور اعتقادی دینی، است. خطرناکترين انحراف اين است كه انسان در امور دین به جای تبعیت از وحی الهی، از هوای نفس، از آنچه خوشش میآید، پيروی كند.
7. ترویج و تبلیغ و نشرِ مذهبِ حقۀ اثنیعشری با الفاظ و ترکیبهای بیاساس و ساختگی ممکن نیست. ما در این مورد باید از تعابیر دینی، از تعابیری که در قرآن و روایات و زیارات به کار رفتهاست، استفاده کنیم.
8. نهتنها ترویج و تبلیغِ مذهبِ حقۀ اثنیعشری با ترکیبهای بیاساس و ساختگی ممکن نیست، بلکه چنین تعابیر و سخنانی اثر سوء و تأثیر منفی دارند و چهرۀ دین و مذهبِ حقه را وارونه نشان میدهند.
9. برای ترویج و تبلیغ دين حق، بهترين روش بيان مقامات و فضائل واردشده در شأن و مقام اهلبيت (عليهمالسلام) است.
10. نه شأن و مقام و معجزات اهلبیت (عليهمالسلام) پایین است و نه آیات و روایات بیانکنندۀ شأن و مقام آن ذوات قدسی (عليهمالسلام) کم است. آن ذوات قدسی و نورانی (عليهمالسلام) مقامی رفیع و بلند دارند و آیات و روایات فراوانی شأن و مقام و معجزات آن بزرگواران (عليهمالسلام) را بازگو کردهاست. ما باید از تعابیر ساختگی و بیاساس پرهیز کنیم و تا آنجا که میتوانیم از این گنجینههای دینی که رهآورد وحی الهی است استفاده کنیم. باید حقایق را از قرآن و روایات بگیریم و با زبان روز و بیانی قابلفهم و هضم برای انسان امروزی تبیین کنیم تا تشنگان حقیقت به حق و حقیقت رسند و سیراب شوند. ما باید در قرآن و سخنان اهلبیت (عليهمالسلام) تأمل کنیم و آنها را بفهمیم و سپس با بیانی شیوا و گیرا و قابلفهم برای انسان معاصر، به دیگران عرضه کنیم تا محققین و پژوهشگران، کسانی که دل در گرو حق و حقیقت دارند و تشنۀ علم راستین و خواهان حکمت حقیقیاند، به حقیقت رسند و سیراب شوند. بهراستی اگر معارف قرآنی و دینی به جامعۀ نخبگانی ارائه شود، موجب حیرت عقلها میشود.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=برخی-مؤمنین،-خصوصاً-افراد-هیئتی،-از-عب&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
شبيه ترين فرد به رسول الله صلى اللّه عليه وآله
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
در آپارات ببينيد
⬇️
https://aparat.com/v/nVsW0
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
🟢مهدیبن حمیده
❓سؤال
در الغیبة شیخ طوسی (قدسسره) دو روایت وارد شدهاست که گویای این است که ابنحمیده قسط و عدل را در زمین خواهد گستراند، همانطوری که از ظلم و جور پر شده بود.
روایت نخست این است:
«قَالَ وَ حَدَّثَنِي إِبْرَاهِيمُ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ حُمْرَانَ عَنْ إِسْمَاعِيلَ بْنِ مَنْصُورٍ اَلزُّبَالِيِّ، قَالَ سَمِعْتُ شَيْخاً بِأَذْرِعَاتٍ قَدْ أَتَتْ عَلَيْهِ عِشْرُونَ وَ مِائَةُ سَنَةٍ، قَالَ سَمِعْتُ عَلِيّاً (عَلَيْهِ السَّلاَمُ) يَقُولُ: عَلَى مِنْبَرِ اَلْكُوفَةِ: كَأَنِّي بِابْنِ حَمِيدَةَ قَدْ مَلَأَهَا عَدْلاً وَ قِسْطاً كَمَا مُلِئَتْ ظُلْماً وَ جَوْراً! فَقَامَ إِلَيْهِ رَجُلٌ فَقَالَ: أَ هُوَ مِنْكَ أَوْ مِنْ غَيْرِكَ؟ فَقَالَ لاَ بَلْ هُوَ رَجُلٌ مِنِّي؛
ترجمه: اسماعيل بن منصور زبالى نقل کردهاست: از پيرمردى دراذرعات (منطقهاى در سوريه)، كه صد و بیست سال از عمرش مىگذشت، شنيدم كه گفت: از على (عليهالسلام) شنيدم كه بالاى منبر مسجد كوفه مىگفت:گويا ابنحميده را مىبينم كه زمين را پر از عدلوداد كردهاست، همانطوری که پر از ظلم و جور شده بود!
مردى برخاست و عرض كرد: آيا ابنحمیده از نسل شما و از نوادگان شماست يا از نسل شما نیست؟ حضرت فرمود: او از نسل من است (الغیبة، ج 1، ص 51)».
در روایت دوم چنین آمدهاست:
«گویی عَلَمها و پرچمهای افراشته شدۀ ابنحمیده را میبینم که همه، از شرق و غرب، به او نزدیک میشوند».
مراد از «ابنحمیده» در این دو روایت کیست؟ آیا مراد از آن حضرت صاحبالزمان، حضرت مهدی (عجاللهفرجه)، است؟ با توجه به اینکه نامِ مادرِ بزرگوار حضرت امام کاظم (علیهالسلام) حمیده بودهاست، آیا میتوان گفت که مراد از ابنحمیده حضرت امام کاظم (علیهالسلام) در بعد از رجعت است؟
⬇️
🖊پاسخ
1. هرچند «حمیده» نامِ مادرِ حضرتِ موسیبنِ جعفر (علیهماالسلام) است، ممکن است یکی از نامهای نرجس خاتون، مادر امام زمان، حجتبن الحسن العسکری (عجاللهفرجه)، نیز باشد.
2. احتمال دیگر این است که مراد از «ابنحمیده» حضرت حجتبن الحسن العسکری (عجاللهفرجه) باشد، ولی نه به این لحاظ که «حمیده» یکی از اسامی نرجس خاتون باشد، بلکه به لحاظ اینکه مادر حضرت موسیبنِ جعفر (علیهماالسلام) جد آن حضرت و ایشان از نوادگان آن خانم است.
3. احتمال دیگر این است که مراد از آن حضرت موسیبنِ جعفر (علیهماالسلام) در بعد از رجعتشان باشد.
4. احتمال دیگر این است که مراد از آن حضرت موسیبنِ جعفر (علیهماالسلام) [در قبل از رجعت] باشد، ولی در مهدی آلمحمد بودن آن حضرت بدا رخ داده باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=در-الغیبة-شیخ-طوسی-قدسسره-دو-روایت-وا&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#معاملات
🟢خرید اوراق قرضۀ دولتی
❓سؤال
آیا خرید اوراق قرضۀ دولتی در کشورهای اسلامی جایز است؟ دولت متعهد به پرداخت پنج درصد سود برای هریک از این اوراق است.
⬇️
🖊پاسخ
1. اصلِ خریدِ اوراقِ قرضۀ دولتی جایز است.
2. اما شرط سود معین و متعهد شدن دولت به سود مشخص محل اشکال، بلکه حرام است، زیرا عنوان «ربح» و «سود» به سرمایهگذاری اشاره دارد و «خرید اوراق قرضه» به معنی سرمایهگذاری و خرید خود اوراق و اسناد است و «سند دولتی بودن» به معنی تضمین اصل مبلغ خرید و سود آن از سوی دولت است. بنابراین شرط سود معین [پنج درصد در فرض سؤال] ربوی و حرام است. [به بیان دیگر، عنوان معامله «خرید اوراق قرضه» است و شخص با خرید اوراق، مالک آنها و مالک ارزش آنها میشود، ولی دولت، علاوه بر ارزش آنها، پنج درصد سود را تضمین میکند و هنگام فروش آنها، پنج درصد به شخص سود میدهد. این سود تضمینشده افزون بر ارزش اوراق و ربوی است.]
3. پس هرچند سود در متن قرارداد ذکر شده باشد، شخص نباید قصد جدی نسبتبه شرط سود داشته باشد.
4. [شخص نباید نسبتبه شرط زیادت قصد جدی داشته باشد، ولی این به این معنی نیست که گرفتن سود تضمینشده مطلقاً حرام است.] شخص میتواند سود یادشده را نه بهخاطر عمل کردن به شرط ربوی، بلکه بهخاطر استحقاق از بیتالمال اخذ کند.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=آیا-خرید-اوراق-قرضۀ-دولتی-در-کشورهای-اس&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#حج
🟢نیابت در عمره و اهدای آن
❓سؤال
من دوست دارم به نیابت از حضرت محسن (علیهالسلام) به عمره بروم. آیا میتوان به نیابت از آن حضرت عمره به جا آورد یا عمره را از طرف خودم به جا آورم و ثواب آن را به آن حضرت اهدا کنم؟
⬇️
🖊پاسخ
بله، نیابت در عمره جایز است و چهبسا افضل از اهدای ثواب باشد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-دوست-دارم-به-نیابت-از-حضرت-محسن-علیه&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#ازدواج
🟢ازدواج و دادن حق طلاق و... به زوجه
❓سؤال
اختلافهای جدی بین زوج و زوجه، در زندگی مشترک، امری ممکن است و خانوادههای زیادی، بعد از شروع زندگی مشترک، به مشکل برمیخورند و برخی از آنها از همدیگر طلاق میگیرند. همیشه در ابتدای رابطهها، عشق و علاقه و محبت وجود دارد و بر پایۀ آن عشق و علاقه، زندگی مشترک تشکیل میشود، ولی در ادامۀ رابطه، گاهی زوجین به مشکل برمیخورند و بینشان اختلاف میافتد [و معمولاً زوجه در این اختلافها و کشمکشها، موردظلم قرار میگیرد و به حق و حقوق خود نمیرسد.] در بسیاری از خانوادهها، شاهد این اختلافها و بگومگوها و ظلم و ستمها در حق زوجه هستیم.
از نظر من، اگر برخی شروط در عقد ازدواج مطرح شود، حق و حقوق زوجه تضمین میشود و درصورت بروز اختلاف بین زوج و زوجه، زوجه به حق خود میرسد و موردظلم و ستم و آزار و اذیت قرار نمیگیرد.
برخی از شروط تضمینکنندۀ حقوق زوجه از این قرار است:
أ. دادن حق طلاق به زوجه تا زوجه بتواند در مواردی که با زوج به اختلاف شدیدی برخورد طلاق بگیرد؛
ب. لزومِ کسبِ رضایتِ کتبی از زوجه برایِ ازدواجِ دومِ زوج تا زوج نتواند بدون رضایت و موافقت زوجه زن دوم اختیار کند؛
ج. تأمین منزل مستقل و مجزا برای زندگی مشترک.
آیا در عقد ازدواج میتوان این موارد و مواردی از این دست را شرط کرد؟
⬇️
🖊پاسخ
1. تفویض حق طلاق به زوجه و شرط آن در عقد نکاح صحیح نیست، ولی اشتراط وکالت از طرف زوج برای زوجه در امر طلاق صحیح است، [یعنی زوج نمیتواند حق طلاق را به زوجه تفویض کند و زوجه حق طلاق داشته باشد، ولی میتواند أ. زوجه را از طرف خودش، وکیل در امر طلاق کند و بگوید در فلان شرائط و مواقع، شما وکیل من در امر طلاق هستی و ب. وکیل بودن زوجه را در متن عقد نکاح شرط کند].
با شرط وکالت در امر طلاق، زوجه میتواند با محقق شدن شرائط گفتهشده در عقد ازدواج از زوج طلاق بگیرد.
شرطِ وکالت زوجه برای طلاق در شرائطی خاص، از نظر حضرت آیتالله خوئی (رحمهالله)، شرطی لازم است و زوج بعداً نمیتواند زوجه را از وکالت عزل کند، ولی از نظر ما، چنین شرطی لازم نیست و زوج میتواند وکالت طلاق را فسخ و زوجه را از وکالت عزل کند. البته زوج هنگام عقد نکاح، تعهد کردهاست که به شرط یادشده (وکالت زوجه) وفادار بماند و مطابق آن عمل کند و درنتیجه با عزل زوجه از وکالت، زوج از عهد و پیمان خود تخلف کرده و مرتکب گناه شدهاست.
2. اگر شرطِ دومِ یادشده به این منظور است که زوج بدون اجازه و رضایت زوجه، حق ازدواج نداشته باشد و نتواند دومرتبه ازدواج کند، چنین شرطی صحیح و لازمالوفا نیست.
3. اما شرط سوم شرطی صحیح است و میتوان آن را در عقد شرط کرد. البته بدون آن شرط نیز زوج مؤظف است منزلی مستقل برای زندگی زوجه مهیا کند.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=اختلافهای-جدی-بین-زوج-و-زوجه،-در-زندگ&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#نماز_مسافر
🟢کثیر السفر و حکم سفرهای غیرکاری
❓سؤال
شخصی نظامی با خانوادهاش به مدت بیست و پنج سال، در شهری ساکن بودند. آن شهر، هم وطن و محل زندگی آنها بود و هم محل کار و خدمت آن شخص. آنها، بعد از بیست و پنج سال زندگی در آن شهر، بدون اینکه از آنجا اِعراض کرده باشند، در شهری دیگر که هشتاد کیلومتر از شهر قبلی فاصله دارد، ساکن شدند در حالی که محل کار و خدمت شخص تغییری نکرد و همان شهر قبلی و وطن نخست او است.
او هشتاد کیلومتر طی میکند و سر کار میرود و دو روز کامل (چهل و هشت ساعت) در محل کارش میماند و در روز سوم، به خانه و محل زندگیاش برمیگردد و چهار روز و، در برخی مواقع، ده روز در محل زندگیاش میماند، (یعنی شخص شش یا هشت روز در ماه سر کار میرود).
شخص یادشده به دو دلیل نمازش را در محل خدمت کامل میخواند: أ. محل کار او وطن سابقش بودهاست و او از آنجا اِعراض نکردهاست؛ ب. سفر او به آن شهر سفر کاری است. اینک پرسش من دربارۀ سفرهای غیرکاری شخص است. اگر شخص یادشده به سفری زیارتی یا سیاحتی برود یا به گشت و گذار در داخل شهر بپردازد، آیا باید نماز را کامل به جا آورد یا نه؟
⬇️
🖊پاسخ
1. نماز او در محل خدمت کامل است، زیرا افزون بر اینکه محل خدمتش وطن سابقش است، محل کار او هست.
2. در وسط راه، (قبل از اینکه به محل خدمت برسد)، اگر مدت سفر شخص بیشتر از مدتِ اقامتِ دهروزه در محل سکونتش باشد، نمازش کامل است.
3. در سفرهای غیرکاری نمازش شکسته است.
🔹
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#حج
🟢مقام ابراهیم و نماز طواف
❓سؤال
آیا لازم است دو رکعت نماز طواف در محدودۀ مسجدالحرام اصلی باشد؟ اگر لازم است، محدودۀ مسجدالحرام اصلی تا کجاست؟
⬇️
🖊پاسخ
آنچه لازم است این است که نماز در پشت مقام ابراهیم (علیهالسلام) و در نزدیکترین مکان ممکن به آن خوانده شود
به طوری که اگر مقام ابراهیم (علیهالسلام) را از محدودۀ مسجدالحرام خارج کنند و در مکانی دیگر قرار دهند،
باز باید نماز پشت مقام خوانده شود، در هر جایی که قرار داشته باشد.
🔹
🌐https://m-sanad.com/?faqs=آیا-لازم-است-دو-رکعت-نماز-طواف-در-محدود-2&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
34.94M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
علم امام زمان عجل الله فرجه
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
#بيانيه_استهلال
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمد لله المنجز لوليه وعده وصلواته على نبيه المصطفى وآله الأوصياء الخلفاء وبعد ...
فردا دوشنبه اتمام عده ماه شعبان و سه شنبه اول ماه مبارک رمضان می باشد خداوند ان را به برکت پیامبر وال او مبارک گرداند
دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند (دام ظله)
شب دوشنبه ۳۰ ماه شعبان ١٤٤٥هـ
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#روزه
🟢حکم روزه و افطار در فرضی که هلالِ ماهِ مبارکِ رمضان با تأخیر دیده شود
❓سؤال
1. دفتر حضرتعالی در بیانیۀ اول، روز دوشنبه را از ماه شعبان معرفی کرد و گفت روز دوشنبه آخرین روزِ ماهِ شعبان است. حکم کسی که امروز (دوشنبه) را [به نیت آخر شعبان] روزه گرفته باشد چیست؟
2. کسی که با توجه به بیانیۀ دفترِ شما، امروز (روز دوشنبه) را روزه نگرفته و افطار کردهاست چه حکمی دارد و چه باید بکند؟
3. مقلدینی که حتی تا بعد از زوال نیز به حلولِ ماهِ رمضان آگاهی نیافتند و ندانستند که امروز (روز دوشنبه) اولِ ماهِ رمضان است، چه حکمی دارند و چه باید بکنند؟
⬇️
🖊پاسخ
1. روزۀ افرادی که امروز را به نیت آخر شعبان روزه گرفتهاند [صحیح است و] روزۀ ماه رمضان محسوب میشود. اگر این افراد در اثنای روز، چه قبل از زوال و چه بعد از زوال، به حلولِ ماهِ رمضان آگاهی بیابند، باید نیت خود را از روزۀ ماهِ شعبان به روزۀ ماهِ رمضان تغییر دهند.
2. کسی این روز را روزه نگرفته و افطار کردهاست، [بعد از اعلامِ اولِ ماه]، باید امساک و از مبطلات روزه پرهیز کند و بعد از ماه مبارک رمضان، روزۀ یک روز را قضا کند. برای شخص فقط قضای یک روز واجب است و کفارهای بر ذمۀ او نیست.
3. [پاسخ سؤال سوم نیز از آنچه گذشت روشن میشود.] اگر شخص آن روز را روزه نگرفته و افطار کرده باشد، [بعد از آگاهی از حلولِ ماهِ مبارکِ رمضان]، باید بقیۀ روز را امساک و از مبطلات روزه پرهیز کند. اگر آن روز را روزه گرفته باشد، [بعد از آگاهی از حلولِ ماهِ مبارکِ رمضان]، باید نیت خود را به روزۀ ماهِ رمضان تغییر دهد.
🔹
@ayatollahsanad 🔺
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه (١)
مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله
▪️این سلسله دروس در نجف اشرف، در حرم امیر المومنین عليه السلام به زبان عربی برگزار شده و حاوی نکات بسیار کلیدی عقايدی است.
▫️سر فصل های هر درس همراه با
▫️خلاصه نكات
به زبان فارسی خدمت دانش پژوهان عرصه عقائد و مهدویت تقديم می شود.
✅ جلسه ۱
📃 موضوع: وجوه و ابعاد مجموعه فرقههای منحرف
🗓️ تاریخ: یکشنبه ۱ شعبان ۱۴۴۵ هجرى
سرفصلهای درس:
۱. علت انحراف، عدم آگاهی نسبت به حقیقت اعتقاد به حضرت صاحب الأمر عجل الله فرجه
۲. تشبیه و تعطیل آفتی خطرناک در شناخت توحید است
۳. هدایت و گمراهی درجاتی دارد
۴. توحید درجاتی دارد
۵. شناخت نبوت و امامت در هماهنگی با با ساختار وحی ممکن است. در غیر اینصورت انحراف رخ می دهد
۶. غفلت از مفهوم غیبت حضرت صاحب الامر
۷. عدم شناخت امام در چارچوب وحی، منجر به انحراف میشود
۸. نقص در شناخت حضرت صاحب الامر عجل الله فرجه منجر به انحراف می شود
📍 صوت درس به زبان عربی
📍 متن درس به زبان عربی
📍 نکات درس
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه
#خلاصه_نكات
(جلسه ١)
🖊️یکی از علل مهم انحراف، جهل و عدم معرفت به امام زمان عج است. اگر اعتقاداتمان را نسبت به امام عصر عج تصحیح و تحکیم و تقویت نکنیم امکان انحراف و فریب فرق منحرفه را خوردن ایجاد میشود.
برای جلوگیری از انحراف به علوم دینی مختلفی نیاز داریم مانند علم اعتقادات و علم فقه و تاریخ و...
اعتقادات باطل، درجات مختلف و متفاوتي دارند پس منحرفین هم درجات دارند. گمان نکنیم که تمام منحرفین مانند هم و در یک درجه هستند.
یکی از عوامل مهم در جلوگیری از انحراف، تحفظ بر قالبهای گفتاری اهلبیت است. یعنی ما باید در نحوهی اداء کلمات و جملات هم تا حد امکان تابع اهلبیت باشیم و از قالبهای گفتاری ایشان تعدی نکنیم.
به زبان روز میتوان گفت سقیفه همان علمانيت (بي ديني و لاديني) است.
فهم و درک صحیح از معنای غیبت امام باعث میشود در تشخیص وظایف عصر غیبت دچار افراط یا تفریط یا انحراف نشویم.
در تمام عصر غیبت عج حضرت مشغول هدایت و تدبیر عالم هستند
و معنای غیبت عدم دخالت و عدم تدبير در امور عالم نیست. غیبت در مقابل ظهور است نه حضور
پس حضرت حاضر غائب هستند يعني ظاهر نیستند.
در هر عصری، عدم معرفت به امام موجب ایجاد انحراف میشد و عصر غیبت هم از این قاعده مستثنی نیست.
🔹
#پرسش_فقهی
#روزه
🟢حکم روزه و افطار در فرضی که هلال با تأخیر رؤیت شود
❓سؤال
مقلدین شما، هم کسانی که در این روز [روزی حضرت آیتالله سند اول ماه رمضان اعلام کردهاند] روزه گرفته بودند و هم کسانی که روزه نگرفته بودند، چه باید بکنند؟ اگر کسی [قبل از دیده شدن هلال و قبل از اعلام اول ماه رمضان]، ظن داشته باشد که هلال دیده خواهد شد، چه باید بکند؟ آیا لازم است که از روی احتیاط روزه بگیرد؟ اگر روزه گرفتن لازم است، باید چه نیت کند؟
⬇️
🖊️پاسخ
1. اگر اول ماه اعلام نشده باشد و شخص آن روز را روزه نگرفته باشد، سپس اول ماه بودن ثابت و اعلام شود، بعد از اعلامِ اولِ ماه، باید امساک و از مبطلات روزه پرهیز کند و بعد از ماه مبارک رمضان، روزۀ یک روز را قضا کند. برای شخص فقط قضای یک روز واجب است و کفارهای بر ذمۀ او نیست.
اگر شخص قبل از اعلامِ اولِ ماه بودن، به نیت ماه شعبان روزه گرفته باشد، بعد از اعلامِ اولِ ماه و بعد از اطلاع شخص از آن، باید نیت خود را به روزۀ ماه مبارک رمضان تغییر دهد و روزهاش صحیح است.
اگر شخص قبل از اعلامِ اولِ ماه بودن، به نیت ماه شعبان روزه گرفته باشد و، حتی بعد از اعلامِ اولِ ماه، از حلولِ ماهِ رمضان بیخبر باشد [و درنتیجه نیت خود را به روزۀ ماهِ رمضان تغییر ندهد]، روزهاش صحیح و بهعنوان روزۀ ماهِ مبارکِ رمضان محسوب میشود، نه روزۀ ماهِ شعبان.
2. شخص میتواند یومالشک را روزه بگیرد و میتواند روزه نگیرد و افطار کند، یعنی روزۀ احتیاطی در یومالشک واجب نیست، هرچند شخص ظن قوی بر حلولِ ماهِ مبارکِ رمضان داشته باشد. آری، افضل این است که شخص در روز یومالشک روزه بگیرد.
[آنچه گفته شد، دربارۀ صورتی است که شخص ظن، هرچند ظن قوی، به حلولِ ماهِ مبارکِ رمضان داشته باشد.] اگر شخص اطمینان داشته باشد که هلال دیده خواهد شد، لازم است از روی احتیاط و به نیت ماه شعبان، روزه بگیرد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=مقلدین-شما،-هم-کسانی-که-در-این-روز-روزی
@ayatollahsanad 🔺
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه (٣)
مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله
▪️این سلسله دروس در نجف اشرف، در حرم امیر المومنین عليه السلام به زبان عربی برگزار شده و حاوی نکات بسیار کلیدی عقايدی است.
▫️سر فصل های هر درس همراه با
▫️خلاصه نكات
به زبان فارسی خدمت دانش پژوهان عرصه عقائد و مهدویت تقديم می شود.
✅ جلسه ۳
📃 موضوع: هدایت و ایمان و پایمردی بر آنها
🗓 تاریخ: سه شنبه ۳شعبان ۱۴۴۵
🔻سرفصلهای درس:
۱. عظمت شناخت هدایت و حقیقت و پایمردی برآن
۲. فتنه و امتحان بشر در قبر، سخت شدن تکلیف بر انسان، پس از مرگ
۳. تزلزل در عقیده پس از استقامت
۴. حدیث حوض و تفسیر امام رضا (ع)
۵. سختی باقی ماندن بر هدایت. به عنوان مثال زبیر
۶.سختی ماندن بر هدایت. به عنوان مثال بلعم باعورا
۷. ایمان به حق بدون داشتن یقین سرانجامی ندارد.
۸. از زاویه درونی و فکری، پایمردی همچون ایستادن در برابر زلزله است.
۹. سختترین امتحان، لحظه جان کندن
۱۰.مستحکم ساختن نیروی عقل و نفس
۱۱. غره شدن بشر به خود حاکی از نقطه ضعف اوست.
۱۳.متمایل شدن به ۲ طرف متضاد و استقامت در برابر آنها همان راه اعتدال و وسطی است
📍صوت درس به زبان عربی
📍متن درس به زبان عربی
📍نکات درس
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه
#خلاصه_نكات
(جلسه ۳)
🖊در کنار اهمیت مسیر حق، استقامت بر حق نیز بسیار مهم است.
قوم لوط در ابتدا اهل حق بودند اما بر حق استقامت نورزیدند و سرانجام از منحرفترين اقوام شدند.
اگر استقامت بر حق نشود، نفس قرار داشتن در مسیر حق، نافع و كافی نخواهد بود.
یافتن حق، قدم اول است؛ در مراحل بعدی انسان باید سعی بر حفظ و نیز ازدیاد هدایت نماید.
حتی در عالم برزخ تکالیف و امتحانات ادامه دارد بلکه شدیدتر خواهد بود.
زبیر نمونهی روشنی برای صعوبت استقامت و استمرار بر مسیر حق هست که به مقام منا اهلالبیت هم رسید اما در نهایت اهل جهنم شد.
ضمانتی برای عاقبت بخیری هیچ مومنی وجود ندارد مگر اینکه اهل یقین بر ایمانش بماند و تحصیل یقین یکی از اسباب مهم استقامت بر حق و عاقبت بخیری است.
شدیدترین و سخت ترین مرحلهی امتحان هنگام احتضار و موت است و آنجاست که معلوم میشودکه ایمان فرد زائل میشود یا ثابت می ماند.
چون شیطان از نقاط ضعف وارد میشود و انحراف ایجاد میکند پس بر ماضروری است که نقاط ضعف خود را بشناسیم و همانها را تقویت کنیم
نکتهی مهم این است که استقامت بر مسیر حق چطور حاصل میشود و آیا روش منضبط و مشخصی برای عدم ابتلاء به انحرافات اعتقادی وجود دارد؟
🔹
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه (٤)
مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله
✅ جلسه ۴
📃 موضوع: استقامت فضیلتی میان دو انحراف و دو رذیلت است
🗓 تاریخ: چهارشنبه ۴ شعبان ۱۴۴۵
🔻سرفصلهای درس:
۱. دلیل انحراف فرقه های منحرف از عقیده مهدویت
۲. مراتب ایمان یکی پس از دیگری حاصل می شود _پاسداری کردن از ایمان با یقین
۳. توصیه های ائمه اطهار جهت محکم ساختن عقاید، براساس قرآن _مسئولیت مکلف این است که استقامت را در راه هدایت ایجاد و حفظ کند.
۴. وجوه منفی مکتب ارسطویی در منطق، منجر به آسیب صیانت از موازین فکری بشر میشود. موازینی که تفکر بشری بر پایه آن استوار است.
۵. خطای فکری بشر ابزار و عناصر فکری نیستند بلکه خطای فکری او ناشی از قوای انسانی او هستند همچنین ناشی از ارتباط میان عمل و فکر است
۶. در حالیکه قرآن بر روی پاکیزگی فکر بشر از گناه تأثير میگذارد. بر عملکرد، سلوک رفتاری و روحی او نیز اثر می گذارد.
۷. تفاوت میان منطق ارسطویی و منطق وحیانی .عواملی که تفکر بشر تأثیر می گذارند مجموعه ای از عوامل هستند نه صرفا یک عامل
۸. استقامت در نیروهای عملی و ادراکی بشر . استقامت میان دو رذیلت و فضیلت از سوی دیگر. فضیلت جانب اعتدال است.
۹. امرٌ بين الأمرين_امر سوم درجات جبر
۱۰. شرک خفی، عقيده باطل و تشبیه و تعطیل درجاتی دارند
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه
#خلاصه_نكات
(جلسه ۴)
🖊قدم اول، هدایت است اما پس از هدایت، محافظت از هدایت و عدم ریب و شک و نیز ازدیاد هدایت از امور مهمی است که در قران و روایات به لزوم و اهمیت آنها تصریح شده است.
انچه هدایت را حفظ میکند یقین است.
و یقین همان ازدیاد و تراکم معرفت و تزکیهی عملی است. پس هرچه معرفت انسان بیشتر شود و به لحاظ عملی تزکیهی بیشتری حاصل شود، یقین محکمتر و قویتر خواهد شد.
پس وظیفهی انسان ، تنها تحصیل هدایت نیست بلکه حفظ و تقویت ایمان و هدایت از وظائف عبد است.
یکی از اسباب انحراف فکری و اعتقادی، الودگی به گناهان و بی مبالاتی نسبت گناهان و معاصی است.
و بالعکس هرچه انسان سعی کند بیشتر مهذب و اراسته از گناه باشد ، اعتقاداتش مستحکمتر و صحیح تر خواهد شد.
آنچه در تفکر و تعقل صحیح موثر است، تنها علم به قواعد فکری و عقلانی نیست؛
بلکه اعمال انسان اثر مستقیم بر سلامت یا عدم سلامت تعقل و تفکر و ادراکات انسان دارد.
🔹
@ayatollahsanad 🔺
#سلسله_دروس_مهدویت_و_فرقه_های_منحرفه (٥)
مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله
✅ جلسه ۵
📃 موضوع: افراط و تفریط، درجات و طبقات حق و باطل
🗓 تاریخ: ۷ شعبان ۱۴۴۵
🔻سرفصلهای درس:
۱. اختیار، نه اجبار از سوی خدا و نه بی نیازی از او
۲. بطلان تعطیل و تشبیه در توحید و نبوت و امامت
۳. تفاوت معرفت انبیاء به خدا با تشبیه و تعطیل مغايرت دارد
۴. ايمان به نبى خاتم شرط دستيابى به نبوت است
۵. تفكيك ايمان به پیامبر و وصی
۶. ايمان به علی (ع) شرطی است برای ايمان به پیامبر
۷. بزرگترین چیزی که به پیامبر(ص) در معراج وحی شد ولایت امام علی علیه السلام است.
۸.بطلان قائل شدن به تفکیک میام رویکرد حسینی و مهدوی
۹.محال بودن تفکیک میان رویکرد حسنی و حسینی
۱۰.غلو و تقصیر هر دو باعث نفی روش صحیح و استوار میشوند.
۱۱. علاقه و محبت مفرط حضرت حق به علی علیه السلام
۱۲. علاقه و محبت مفرط و قصور در محبت به محمد و آل محمد عليهم السلام.