ترجمه: آنچه خدا از [دارایی] ساکنان آن قریهها عاید پیامبرش گردانید، از آنِ خدا و از آنِ پیامبر [او] و متعلق به خویشاوندان نزدیک [وی] و یتیمان و بینوایان و درراهماندگان است تا میان توانگران شما دست به دست نگردد و آنچه را فرستاده [او] به شما داد آن را بگیرید و از آنچه شما را بازداشت بازایستید و از خدا پروا بدارید که خدا سختکیفر است (سورۀ مبارکۀ حشر، آیۀ شریفۀ 7).
5. منزلت و مرتبه در مراتب اصطفا و برگزیدگی مطرح است، نه در ابعاد دیگر.
6. پیامبر اکرم (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) به حضرت فاطمه وصیت کرد و به حضرت امیرالمؤمنین (علیهالسلام) امر کرد در مواردی که حضرت فاطمه نظری میدهد، سخن و نظر ایشان را بپذیرد.
7. اینکه گفته شود ما دوازده امام داریم، نه سیزده امام، صحیح نیست. «دوازده امام» به معنای حضر تعداد ائمه نیست. به سخن دیگر، دوازده امام بودن ائمه منافیِ امامتِ رسولالله (صلیاللهعلیهوآلهوسلم) نیست. در برخی نقلها، دوازده امام آمدهاست. در برخی نقلها، پنج تن آل عبا مطرح شدهاست، مانند آیۀ تطهیر و آیۀ مباهله. در برخی نقلها، چهارده معصوم آمدهاست، مانند آیۀ مودت و در برخی نقلها، نُه امام از فرزندان و نوادگانِ حضرتِ امام حسین (علیهالسلام) آمدهاست.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-برخی-در-ولایت-داشتن-حضرتِ-فاطمۀ-زهرا&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
🟢فراموش کردن شهادت ثالثه در تشهد نماز
❓سؤال:
حکم کسی که شهادت ثالثه را در تشهد فراموش کند چیست، در صورتی که ...
- بعد از نماز یادش بیاید و عمل مغایر با نماز انجام داده باشد.
- بعد از تعقیبات نماز به یاد آورد.
- بعد از سلام نماز به یاد آورد.
- بعد از ذکر صلوات و اتمام تشهد به یاد آورد ؟
⬇️
🖊پاسخ:
١- شیخ طوسی در کتاب (خلاف) به رکن بودن صلوات بر پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در تشهد فتوا داده است.
همچنین شیخ طبرسی در (مؤتلف) و کیدری در (إصباح)، و ظاهر عبارت علامه هم تقریر فتوای شیخ طوسی است.
٢- مضاف بر این که صلوات بر پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به نحو شهادت ثالثه و به صيغه تشهد است، چنانکه در روایات متعددی آمده است.
٣- مقتضای ادلهای که میگوید: قوام ماهیت تشهد به شهادت ثالثه است و تشهدی که به آن امر شدهایم شهادتهای سهگانه است، این است که چنین تشهدی (در فرض سؤال) ناقص است. پس اگر عمداً آن را ترک کند باید قضای آن را به جا آورد و اگر سهواً آن را ترک کند احتیاطاً دوباره قضا کند. البته مواردی مثل تقیه از این حکم استثنا شده است، به شرط اینکه در نیت خود هنگام ذکر صلوات در تشهد، شهادتهای سهگانه را قصد کند.
٤- اگر شهادت ثالثه را فراموش کند، و بعد از گفتن شهادتین و صلوات بر پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به یاد آورد، باید ذکر شهادت ثالثه را در همان وقت به جا آورد.
🔹
#پرسش_فقهی
#شهادت_ثالثه
🟢فراموش کردن شهادت ثالثه در تشهد نماز
❓سؤال:
حکم کسی که شهادت ثالثه را در تشهد فراموش کند چیست، در صورتی که ...
- بعد از نماز یادش بیاید و عمل مغایر با نماز انجام داده باشد.
- بعد از تعقیبات نماز به یاد آورد.
- بعد از سلام نماز به یاد آورد.
- بعد از ذکر صلوات و اتمام تشهد به یاد آورد ؟
⬇️
🖊پاسخ:
١- شیخ طوسی در کتاب (خلاف) به رکن بودن صلوات بر پیامبر و اهل بیت علیهم السلام در تشهد فتوا داده است.
همچنین شیخ طبرسی در (مؤتلف) و کیدری در (إصباح)، و ظاهر عبارت علامه هم تقریر فتوای شیخ طوسی است.
٢- مضاف بر این که صلوات بر پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به نحو شهادت ثالثه و به صيغه تشهد است، چنانکه در روایات متعددی آمده است.
٣- مقتضای ادلهای که میگوید: قوام ماهیت تشهد به شهادت ثالثه است و تشهدی که به آن امر شدهایم شهادتهای سهگانه است، این است که چنین تشهدی (در فرض سؤال) ناقص است. پس اگر عمداً آن را ترک کند باید قضای آن را به جا آورد و اگر سهواً آن را ترک کند احتیاطاً دوباره قضا کند. البته مواردی مثل تقیه از این حکم استثنا شده است، به شرط اینکه در نیت خود هنگام ذکر صلوات در تشهد، شهادتهای سهگانه را قصد کند.
٤- اگر شهادت ثالثه را فراموش کند، و بعد از گفتن شهادتین و صلوات بر پیامبر و اهل بیت علیهم السلام به یاد آورد، باید ذکر شهادت ثالثه را در همان وقت به جا آورد.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-شهادت-ثالثه-را-در-تشهد-نماز-نگفته&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
40.38M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
درک معجزه و ناتوانی در انجام آن
بشر معجزه را درک میکند، اما قادر به انجام آن نیست، و گرنه معجزه چه سودی خواهد داشت، اگر انسان آن را درک نکند.
مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند دام ظله
#بيانيه_استهلال
بسم الله الرحمن الرحيم
الحمدلله رب العالمين وصلواته على الحبيب المصطفى محمد وآله الأصفياء الأوصياء
هلال ماه غروب شنبه در كشورهاي شيلى و مناطق امريكاي جنوبي و همچنين در برخي از مناطق برزيل رويت شد و غروب اين مناطق همزمان با نيمه شب به وقت نجف اشرف است
بنابراین یکشنبه اول ماه جمادی الاول میباشد
دفتر مرجع عالیقدر حضرت آیت الله شیخ محمد سند (دام ظله)
شب يکشنبه اول جمادی الاول 1446هـ.
🌐 https://m-sanad.com/?p=7181
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_فقهی
#معاملات
🟢شرکتهای ساختگیای که به منظور پولشویی تأسیس میشود
❓سؤال
برخی شرکتهای تجاری از دهها، بلکه صدها نفر سرمایهگذار پول میگیرد و به گفتۀ صاحبان شرکت، در امور مختلف، مثل طلا و...، سرمایهگذاری میکند و ماهانه درصدی مشخص از سود را به سرمایهگذاران میدهد. برای مثال، شرکت در هر ماه، 30 درصد از سود را بین سرمایهگذارن و 70 درصد را بین کارکنان تقسیم میکند و اصلِ پولِ سرمایهگذاران، بهعنوان سرمایه، در اختیار شرکت باقی میماند. آیا چنین سرمایهگذاریای شرعی و آیا گرفتنِ سودِ ماهانه از شرکت جایز است؟
⬇️
🖊پاسخ
چنین شرکتهایی معمولاً شرکتهایی ساختگی است و به منظور کلاهبرداری و پولشویی تأسیس میشود. این شرکتها سرمایههای مردم را میگیرند و در طول چند ماه، مبلغی اندک از همین پولها را بهعنوان سود ماهانه به افراد میدهند و بعد از جلب اعتماد مردم و جذب سرمایهای هنگفت، اعلام ورشکستگی و به این بهانه، سرمایههای مردم را تصاحب میکنند.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=برخی-شرکتهای-تجاری-از-دهها،-بلکه-صد&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
#پرسش_وپاسخ
#عقايد_شيعه
❓سؤال
در عللالشرائع روایتی نقل شدهاست که گویای اختلاف، بلکه نزاع بین حضرت فاطمۀ زهرا و حضرت امیرالمؤمنین، علی (علیهماالسلام) است. آیا این روایات صحیح و قابلاستناد است؟! اگر صحیح و قابلاستناد است، معنای آن چیست؟! لطفاً در این باره راهنمایی کنید.
⬇️
🖊پاسخ
1. حضرت فاطمۀ زهرا و حضرت امیرالمؤمنین، علی (علیهماالسلام) معصوماند و بین دو معصوم نزاع و دعوایی نیست. آنچه در روایت عللالشرائع و مانند آن آمدهاست با ماجرای حضرت موسی و حضرت هارون (علیهماالسلام) و گفتوگوی آن دو پیامبرِ بزرگِ الهی قابلمقایسه است.
2. حضرت موسی و حضرت هارون (علیهماالسلام) دو پیامبرِ بزرگ و والامقام بودند، ولی کسی که آیۀ نود و چهارِ سورۀ طه را بخواند، در نگاه اول، گمان میکند بین آن دو پیامبر دعوا و نزاعی رخ دادهاست. خداوند تبارک و تعالی ماجرا و گفتوگوی آن دو پیامبر عظیمالشأن را چنین نقل میکند:
«أَلَّا تَتَّبِعَنِ ۖ أَفَعَصَيْتَ أَمْرِي * قَالَ يَا ابْنَ أُمَّ لَا تَأْخُذْ بِلِحْيَتِي وَلَا بِرَأْسِي ۖ إِنِّي خَشِيتُ أَنْ تَقُولَ فَرَّقْتَ بَيْنَ بَنِي إِسْرَائِيلَ وَلَمْ تَرْقُبْ قَوْلِي؛
ترجمه: از اینکه مرا [در برخورد شدید با گمراهان] پیروی کنی؟ آیا از فرمان من سرپیچی کردی؟ * گفت: ای پسر مادرم، نه ریش مرا بگیر و نه سرم را!! من ترسیدم که بگویی: میان بنیاسرائیل تفرقه و جدایی انداختی و سفارش مرا [در حفظ وحدت بنیاسرائیل] رعایت نکردی!!» (سورۀ مبارکۀ طه، آیات شریفۀ 93 و 94، ترجمۀ انصاریان)
3. کسی که آیۀ سیِ سورۀ بقره را میخواند، در نگاه ابتدایی، از آن آیه، اعتراض و سرپیچی ملائکۀ الهی را برداشت میکند. قرآن کریم گفتوگوی خداوند تبارک و تعالی با ملائکه و پاسخ ملائکه را چنین توصیف میکند:
«وَإِذْ قَالَ رَبُّكَ لِلْمَلَائِكَةِ إِنِّي جَاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَلِيفَةً ۖ قَالُوا أَتَجْعَلُ فِيهَا مَنْ يُفْسِدُ فِيهَا وَيَسْفِكُ الدِّمَاءَ وَنَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَنُقَدِّسُ لَكَ ۖ قَالَ إِنِّي أَعْلَمُ مَا لَا تَعْلَمُونَ؛
ترجمه: و آن زمان را یاد آر که پروردگارت به فرشتگان گفت: به یقین جانشینی در زمین قرار می دهم. گفتند: آیا موجودی را در زمین قرار میدهی که در آن به فساد و تباهی برخیزد و به ناحق خونریزی کند و حال آنکه ما تو را همواره با ستایشت تسبیح میگوییم و تقدیس میکنیم؟!! [پروردگار] فرمود: من [از این جانشین و قرار گرفتنش در زمین اسراری] میدانم که شما نمیدانید. (سورۀ مبارکۀ بقره، آیۀ شریفۀ 30، ترجمۀ انصاریان)
4. افزون بر آنچه گذشت، در مورد سؤال، احتمال دیگری نیز وجود دارد و آن این است که حضرت امیرالمؤمنین و حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیهما) معصوماند، ولی راویِ ماجرا و روایت معصوم نیست. راوی واقعهای را دیده و گفتوگویی را شنیده و مطابق برداشت خود، آن را نقل کردهاست و چهبسا در فهم و تحمل و نقل آن واقعه و گفتوگو اشتباه کرده باشد!! این سخن به محل بحث اختصاص ندارد و در موارد متعددی مطرح است. در موارد زیادی، از روایات شیعه و سنی، راوی فهم درستی از فعل معصوم نداشته و همان فهم ناصحیح و ناقص خود را روایت کردهاست.
🔹
🌐 https://m-sanad.com/?faqs=در-عللالشرائع-روایتی-نقل-شدهاست-که&lang=fa
@ayatollahsanad 🔺
معالجۀ برخی بیماریهای روانی، A5.pdf
503.6K
فايل راه حل و درمان بيماري هاي روحي
عناوين
⬇️
معالجۀ برخی بیماریهای روحی و روانی
علاج سحر و مداوای بیماریهای روحی
علاج شهوت و غضب
علاج چشمزخم و سحر و جنزدگی
راهِ علاجِ چشمشوری
جنزدگی و راهِ معالجۀ آن
🔹
دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله)
@ayatollahsanad 🔺
#عقايد_شيعه
حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها)، در خطبۀ غرّایش، از رخدادها و حوادث آینده، از جنگها و نزاعها و فتنهها و فتنهانگیزیها و گسترش نزاع و فتنه و ظلم و ستم و نیز از فرقهفرقه شدن امت خبر داد. ایشان فرمود:
آگاه باشيد! به جانم سوگند، اين حكومت تازه آبستن [فتنهها و حوادث تلخی] شدهاست! پس مهلتی بايد، تا هنگام زايمان فرا رسد، [هنگامی كه فتنهها بروز كند]! سپس از آن به اندازۀ ظرفهای بزرگ خون خالص بدوشيد. اينجاست كه زيانكار میشوند كسانی كه راه باطل رفتهاند! و آيندگان خواهند ديد عاقبت آنچه را كه گذشتگانشان بنا نهادند! اكنون [كه به مراد خود رسيديد]، خوش باشيد برای دنيای خود و قلبتان مطمئن باشد برای فتنههایی كه پيش خواهد آمد و بشارت باد شما را به شمشيرهای بُرّندهای كه به دنبال آن میآيد و قهر و غلبه متجاوزی كه سنگدل و بیرحم است و به هرج و مرجی كه فراگير است و استبدادی از ظالمان كه مقداری اندک از بيتالمال را برای شما باقی میگذارد و جمعيت شما را درو میكند!! پس حسرت و اندوه بر شما باد! و به كدامين سو هستيد؟!! و [رحمت الهی] از ديدۀ شما پنهان ماندهاست، پس آيا ما میتوانيم شما را به آن وادار كنيم، حال آن كه خودتان كراهت داريد؟!!»
آنچه حضرت فاطمۀ زهرا (سلاماللهعلیها) در این خطبه پیشبینی کرد، واقع شدهاست بهطوری که امروزه شاهد خواری و زبونی مسلمانان درمقابل یهودیان هستیم. مسلمانان، علیرغم کثرتشان، درمقابل یهودیانی که تعدادشان بسیار کمتر است، خوار و ذلیل هستند و توانایی پاسخ به هیچ اهانت و تجاوزی از قِبَلِ یهودیان را ندارند!! یهویان آنها را درو کرده [و به خاک و خون میکِشند] و اموال و داراییشان را تصاحب میکنند و این نیست مگر به علت آنچه سلف آنها بنا کردند و مسلمانان را به این وضع و حال کشیدند!!
🔹
منبع: مقامات الزهراء (ع) في الكتاب والسنة؛ تألیفِ حضرت آیتالله شیخ محمد سند (دامظله)
@ayatollahsanad 🔺