eitaa logo
دفتر حضرت آيت الله سند (دام ظله)
528 دنبال‌کننده
37 عکس
11 ویدیو
132 فایل
دفتر مرجع عاليقدر آیت الله شیخ محمد سند حفظه الله
مشاهده در ایتا
دانلود
(٥) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ✅ جلسه ۵ 📃 موضوع: افراط و تفریط، درجات و طبقات حق و باطل 🗓 تاریخ: ۷ شعبان ۱۴۴۵ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. اختیار، نه اجبار از سوی خدا و نه بی نیازی از او ۲. بطلان تعطیل و تشبیه در توحید و نبوت و امامت ۳. تفاوت معرفت انبیاء به خدا با تشبیه و تعطیل مغايرت دارد ۴. ايمان به نبى خاتم شرط دستيابى به نبوت است ۵. تفكيك ايمان به پیامبر و وصی ۶. ايمان به علی (ع) شرطی است برای ايمان به پیامبر ۷. بزرگترین چیزی که به پیامبر(ص) در معراج وحی شد ولایت امام علی علیه السلام است. ۸.بطلان قائل شدن به تفکیک میام رویکرد حسینی و مهدوی ۹.محال بودن تفکیک میان رویکرد حسنی و حسینی ۱۰.غلو و تقصیر هر دو باعث نفی روش صحیح و استوار می‌شوند. ۱۱. علاقه و محبت مفرط حضرت حق به علی علیه السلام ۱۲. علاقه و محبت مفرط و قصور در محبت به محمد و آل محمد عليهم السلام.
(جلسه ۵) 🖊️طبیعت انحراف و ضلالت، حالت تضاد دارد مانند جبر و تفویض، غلو و تقصیر، افراط و تفریط، تشبیه و تعطیل و صراط مستقیم همیشه حالتی غیر از آن دو ضد است. البته هم حق و هم ضلالت دارای درجات و مراتب هستند. لذا درجه‌ی استقامت و هدایت حضرت موسی و خضر و سایر انبیاء با درجه‌ی هدایت و استقامت اهل‌بیت علیهم السلام متفاوت است و در یک رتبه نیستند. عظیم‌ترین مطلبی که در معراج به خاتم الانبیاء وحی شد، ولایت امیرالمومنین علیه‌السلام بود پس ایمان به پیامبر اکرم بدون اقرار به ولایت امیرالمومنین ممکن نیست. همچنانکه تفکیک بین امام حسین علیه السلام و امام زمان عج ممکن نیست‌. به ضلالت رفته است کسی که گمان کند حسینی هست ولی مهدوی نیست یا مهدوی هست ولی حسینی نیست. و این ارتباطات بین جمیع چهارده معصوم علیهم السلام برقرار است. این اعتقاد که مثلا دین ما دین امام حسین است نه دین امام حسن علیه السلام، این دین، گمراهی هست. غلو و تقصیر هردو ظلم به صراط مستقیم و نفی طریق صحیح است. حتی در محبت اهل‌بیت علیهم السلام افراط و تفریط وجود دارد. اما محبت شدید به امیرالمومنین علیه‌السلام درجات بی انتهایی دارد و غلو نیست. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(٦) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ✅ جلسه ۶ 📃 موضوع: انحراف یکی از دلایل تأویل به باطل است 🗓 تاریخ: ۸ شعبان ۱۴۴۵ هجری 🔻سرفصل‌های درس: ۱. منشاءها و اسباب انحراف از دید قرآن و اهل بیت علیهم السلام ۲. تأویل متون دینی به باطل، مهمترین اثر خطرناک انحراف است ۳. كشف اسرار و راز، دلیل انحراف. و تأویل خطابیة، تأویل به باطل است. (خَطّابیّه نام فرقه‌ای غالی از شیعیان که توسط ابوالخطّاب در کوفه پایه‌گذاری شد.) ۴. نیابت خاصة و دست‌نوشته ادعای سفارت ۵. فرقه‌ های منحرف و لغزش‌های کلامی يا جنبه روحی و معنوی تأویل به باطل ۶. سخنان امام رضا علیه السلام در خصوص منحرف بودن موسس فرقه واقفیه در تأویل به باطل ۷. خطرناک بودن تأویل نص دینی ضروری ، به باطل. ضروری دین یعنی احکام و عقاید دینی ای که بدیهی‌بودن آن از طرف شارع، به اثبات رسیده است. ۸.ضروری دین از فروع نیست بلکه از اصول عقاید و دین است. ۹. شهادت دادن به شهادت سوم ( شهادت ثالثه به ولايت اميرالمومنين عليه السلام ) یک وظیفه اعتقادی است که مخاطب آن قلب و زبان است. ۱۰. تولی اهل بیت ضرورتی است قرآنی و انکار کننده مودت و فضیلت آنها از دین بريء و بیزار است. ۱۱.ولایة أموال فيء ضرورتا به دست حضرت أمير المؤمنين و فاطمه زهرا سلام الله عليهم است. ١٢. تأويل نص ضروري دین امری مخاطره برانگیز است ۱۳.نص در مکتب يا مطلق وحی
(جلسه ۶) 🖊یکی از مهمترین اسباب انحراف، تاویلات و باطن‌سازیهای غلط است. ابوالخطاب با اینکه از نواب خاص امام صادق علیه‌السلام بود در عین حال به جهت تاویل‌گرایی های غلط، هم منحرف شد و هم دیگران را منحرف کرد. همه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام، نواب خاص داشتند مگر امام عصر عجل الله فرجه در عصر غیبت کبری که نائب خاص ندارند. فرقه‌های منحرفه‌ی باطنیه، به سبب انحراف در حالات روحی و باطنی از مسیر حق خارج شدند. عدم ضبط و دقت در نصوص دینی از اسباب مهم انحراف است و موجب تاویل‌گرایی باطل و غلط می‌شود. از نمونه‌های بارز تاویل‌گرایی غلط، که در در حوزه‌ی فقه هم تاثیر گذار است، تفکر اباحی‌گری است. راه نجات از انحراف، دقت در ضروریات و تحفط بر ظاهر ضروریات است‌.ضروریات، خطوط قرمز دین هستند. ضروریات از اعتقادیات هستند نه از فروع دین. مثلا وجوب نماز که ضروری است و اعتقاد به آن واجب است و ملحق به اصول دین است. اما اداء‌ نماز از فروع دین است ولایت اهل‌بیت از ضروریات اسلامی است. پس تاویل نصوص ضروریات موجب انحرافات عظیمی می‌شود‌. مراد از نص دینی، خصوص الفاظ نیست بلکه مراد از نص، وحی است‌. هرچه وحیانی باشد نص است. حتی بواطن و تاویلات اگر وحیانی باشند، در مدرسه‌ی اهل‌بیت علیهم السلام، نص محسوب می‌شوند. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
✅ جلسه ۷ 📃 موضوع: تطبیق و تأويل به باطل 🗓️ تاریخ: ٩ شعبان ١٤٤٥ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. خطرناك بودن تأویل به باطل نزد صوفیان و باطنیه و خطر تغییر ضروریات دین ۲. تصحیح باطل با امری باطل منجر به استحکام باطل می‌شود ۳. انواع دشمن ناصبی و جایگاه علی و آل پیامبر در دستگاه دین ۴. تشکیک در فضائل اهل بیت حکایتگر بغض تشکیک کننده ۵. اهمیت معالجه اشتباهات و انحرافها همراه با انضباط ۶. علاج تأویل به باطل برحسب معیارهای وحیانی ۷. همراهی بی‌پایان عترت با قرآن ۸.تاویل عترت پیامبر به نص، مایه نجات از تأویل به باطل است ۹.تطبیق میان ظاهر و باطن در تأویل قرآن و نص وحیانی
🟢حکم استفاده از اسپری‌ها در حال روزه ❓سؤال 1. آیا شخص روزه‌دار، در‌صورت ابتلا به سرما‌خوردگی یا آنفولانزا، می‌تواند از اسپری بینی استفاده کند؟ 2. آیا استفادۀ افراد مبتلا به آسم از اسپری آسم (اسپری‌ای که تنفس را برای آن‌ها تسهیل می‌کند) مفطر و مبطل روزه است؟ ⬇️ 🖊پاسخ اگر اسپری در بزاق دهان حل شود و طعم آن به حلق برسد و شخص آن را فرو ببرد، مفطر و مبطل روزه خواهد بود، اعم از این‌که برای درمان سرماخوردگی باشد یا برای تسهیل تنفس یا چیزی مانند آن. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(جلسه ۷) 🖊تاویل به باطل، از اسباب مهم انحراف و ایجاد فرقه‌های گمراه است. بعضی برای مقابله باطل از روش باطل دیگری استفاده کرده‌اند. راه مقابله با صوفیه، انکار جمیع تاویلات و بواطن نیست‌. راه مقابله‌ی با غلات، تقصیرگرایی نیست کما اینکه راه مقابله با وهابیت مثلا، غلو گرایی نیست. اقسام نواصب در بعضی از کتب عامه، ۱۵ مورد شمرده شده که حتی در کتب شیعه، به این عدد نرسیده است‌. یکی از مراتب نصب، تشکیک در روایات فضائل امیرالمومنین علیه‌السلام شمرده شده که کاشف از درجاتی از بغض امیرالمومنین است. به این بیان که علت تشکیک در فضیلت امیرالمومنین چیست؟‌ پاسخ به این سوال، واضح می‌کند که انکار روایات فضائل امیرالمومنین علیه السلام نوعی نصب و بغض است. رد باطل با باطل، باطلی جدید تولید می‌کند. راه مقابله با تاویل گرایی، توجه به متن وحی است. باید با واضحات آیات قران و روایات، با تاویل‌گرایی باطل مواجه شویم و مقابله کنیم. برای مبارزه و مواجهه با تاویل‌گرایی باطل، نباید از تاویلات و بواطن وحیانی دست برداریم. اکثر حقایق قرآنی در بواطن و تاویلات قرآن است چطور می‌توان نسبت به بواطن و تاویلات قرانی بی توجه بود؟ امام صادق علیه‌السلام: هیچ ظاهری بدون باطن و هیچ باطنی بدون ظاهر نیست. نشانه‌ی تاویل حق این است که باعث عدم‌توجه و یا نفی نظام ظاهر نمی‌شود. نشانه‌ی ظواهر حق هم این است که مانع حرکت به سمت بواطن حق نمی‌شوند. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
✅ جلسه ۸ 📃 موضوع: تأویل به حق و خطرات آن 🗓️ تاریخ: ۱۰ شعبان ۱۴۴۵ 🔻سرفصل‌های درس: ۱. دلیل اصلی منحرف شدن به سمت باطل تأویل به باطل است ۲. قرآن کریم نزد مردم همان کتابی است که بر پیامبر نازل شده ۳. آخرین طبقه نازل شده از قران از نظر مردم ۴. کتاب مبین و ام الکتاب نزد خداوند است و آنچه نزد مردم است تنزیل کتاب است ۵. همراه بودن عترت و قرآن و عدم لزوم همراهی صحابه با قرآن ۶. شرط عدم گمراهی تمسک به هر دو ثقل است نه به یکی از آنها ۷. معتبر بودن نص دینی در تأویل و تنزیل
(جلسه ۸) 🖊اگر باب تاویل گرایی باطل باز شود، هیچ امری از دین باقی نمی‌ماند و تمام امور دینی را از بین می‌برد و دچار تحریف می‌کند لذا از اعظم وسایل شیطان برای ایجاد انحراف است. از طرفی، اینکه قرآن صاحب بواطن و تاویلات است بلکه بیشتر معارف در باطن و تاویل قرآن است از ضروریات است. این تعبیر که قرآن حبل ممدود است که طرفی از ان به دست خداوند و طرفی از آن نزد مردم است از ادله‌ی محکم بر این مطلب است. تعابیری مانند ام الکتاب، ذلک الکتاب، لوح محفوظ، تاویل الکتاب کتاب مستور کتاب مکنون و... همه دال بر اشتمال قرآن بر بواطن و تاویلات است. منحصر کردن معارف دینی به ظواهر و تنزیل قرآن، خود نیز نوعی انحراف است. البته استخراج حقایق و بواطن، از ظواهر قرآن کار اهل‌بیت علیهم السلام است و برای ما چنین کاری ممکن نیست زیرا قرآن با اهل‌بیت معیت دارد نه با سایر امت پس کشف اسرار قرآن کریم فقط در اختیار اهل‌بیت است. چون معارف قرآن نامتناهی است، معلم و مبین قرآن هم باید نامتناهی باشد و این است معنای معیت قرآن و اهل‌بیت و لذا تمسک به هردو لازم است و اکتفاء به قرآن تنها یا اهل‌بیت تنها کافی نیست. لذا جمیع فقهاء فرمودند هر اجماعی از امت، بدون وجود معصوم در آن حجت نخواهد بود. اگر باطنی از بواطن یا تاویلی از تاویلات یا سری از اسرار قرآن، از طریق اهل‌بیت علیهم‌السلام برای ما واضح شد، اخذ به ان بر ما لازم است چون وحی است. عصر ظهور، عصر قتال بر اساس تاویل است نه تنزیل که به مراتب از قتال بر اساس تنزیل، عظیم‌تر و شدیدتر و سخت‌تر است. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
(۹) ✅ جلسه ۹ 📃 موضوع: تأویل به نص و نه تأويل به رأى 🗓 تاریخ: ١١ شعبان ۱۴۴۵ هجرى سرفصل‌های درس: ۱. اعتماد به نص وحیانی در عقاید موجب در امان ماندن از انحراف و لغزش است ۲. توقیفی و توقیتی بودن دین در اعتقادات و تأویل به علم ۳. حرکت فهم تفصيلي حرکت به سوی تسلیم است که با انقیاد به علم اجمالی تناقضی ندارد ۴. ابن سینا در مبحث معاد جسمانی و وحی از فلاسفه برجسته تر است. ۵. تأویل به نص وحیانی منجر به علم می‌شود و نه تعبد مبهم. ۶. معلم بودن از مقام‌های پیامبر است. ۷. نقش حکمت وحیانی در سخنان اهل بیت و آموزش دادن به بشریت ۸. نتيجه ادله حجیت خبرواحد، دستيابي به ظنوني است كه به علم منتهي ميشود ۹. آموزش دادن، ایجادفهم برای تحصیل علم تفصیلی و تبعیت از دلیل اجمالی است‌
(جلسه ۹) 🖊راه نجات از انحراف در اعتقادات، اخذ به نصوص و قالبهای وحیانی است. و این معنای توقیفی بودن دین است. توقیفی بودن دین و تسلیم به نصوص بودن به معنای تبعیت کورکورانه نیست بلکه تبعیت با شکوفایی عقل و علم است اگرچه خاصیت علم همیشه این هست که ابعاد مخفی و ابهامی دارد. معنای حرکت به سوی علم تفصیلی این نیست که هیچگاه علم اجمالی و ابهامی نداشته باشیم و پیوسته همه‌ی جهات علوم برای ما تفصیلا منکشف باشد. برای جلوگیری از انحرافات باطنی، باید نصوص وحیانی تاویلی-باطنی را ملاک و میزان قرار داد. عقل، باید متعلم از وحی باشد اما در عین متعلم بودن پیوسته برایش علم و انکشاف و شکوفایی حاصل می‌شود. انبیاء به بشر حکمت و تعقل وحیانی را تعلیم می‌دهند. نمونه‌ی آن حضرت لقمان و حضرت سلمان است که حکیم الهی بودند و تحت تعلیم حجج الهی به این مقامات رسیدند. یکی از اسباب حصول علم، تراکم ظنون است. و یکی از فوائد اخبار و احادیث ضعیف السند، تحصیل ادله‌ی عقلانی است که در متون آن روایات مطرح شده است. 🔹 @ayatollahsanad 🔺
بسم الله الرحمن الرحيم الحمدلله رب العالمين وصلواته على أشرف خلقه محمد المصطفى وآله الأوصياء الخلفاء فردا سه شنبه اتمام عده ماه مبارك رمضان است و چهارشنبه اول ماه شوال و عيد مبارك فطر مي باشد خداوند ان را روز فرج محمد وال محمد عليهم السلام قرار دهد دفتر مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) شب سه شنبه 30 ماه مبارك رمضان 1445هـ. 🌐https://m-sanad.com/?p=6532&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢خطبه‌های نماز عید فطر در زمان غیبت ❓سؤال آیا از نظر حضرت آیت‌الله سند (دام‌ظله)، خطبه‌های نماز عید فطر جزء نماز‌ند و نماز‌گزار حتماً باید در دو خطبه حاضر شود؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. در‌صورتِ وجوبِ نمازِ عیدِ فطر، خطبه‌های آن جزء نماز‌ند [و در‌نتیجه باید در خطبه‌ها حاضر شد و آن‌ها را استماع کرد]. این حکم در‌بارۀ نماز جمعه نیز صادق است. 2. ولی در‌صورتِ استحبابِ نمازِ عیدِ فطر، حضور در خطبه‌ها و استماع آن‌ها مستحب است، نه واجب. البته در این صورت، برای اقامۀ نماز، اجازۀ فقیه لازم است. 3. در زمان غیبت، حضور در خطبه‌ها و استماع آن‌ها واجب نیست و شخص می‌تواند حضور در خطبه‌ها یا استماع آن‌ها را ترک کند. شایسته است در خطبه‌هایِ نمازِ عیدِ فطر، در‌بارۀ زکات فطریه و مسائل مربوط به آن و در خطبه‌های نماز عید قربان، در‌بارۀ قربانی و مسائل مربوط به آن سخن گفت. 🔹 🌐https://m-sanad.com/?faqs=آیا-از-نظر-حضرت-آیتالله-سند-دامظله،&lang=fa @ayatollahsanad 🔹
🟢وام‌های دولتی و تعلق خمس به حقوق ماهانه ❓سؤال 1. با توجه به این‌که حضرت آیت‌الله سند (دام‌ظله) مالکیت دولت را قبول دارد، قبل از موعد حقوق ماهانه، آیا می‌توان از دولت پیش‌پرداخت یا قرض گرفت؟ 2. ما کارمند دولتی هستیم و حقوق ما با کارت‌های اعتباری پرداخت می‌شود به‌صورتی که قبل از این‌که حقوق ماهانه به دستمان برسد، در [حسابِ] کارت‌های اعتباری واریز می‌شود. با توجه به این شرایط، آیا واریز حقوق به [حسابِ] کارت‌هایِ اعتباری ملک ما محسوب می‌شود، هر‌چند هنوز به ما تسلیم نشده باشد؟ آیا به حقوق ماهیانۀ ما خمس تعلق می‌گیرد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. قرض (وام) گرفتن از دولت جایز است به شرطی که شخص قصد جدی به پرداخت زیادۀ ربوی نداشته باشد و فقط ملتزم به پرداخت اصل وام باشد [به‌طوری که اگر راه فرار از پرداخت زیادۀ ربوی باشد، زیاده را پرداخت نکند و فقط اصل وام را تسویه کند]. 2. اگر حقوق ماهانه برای مخارج و هزینه‌های زندگی خرج نشود، به آن خمس تعلق می‌گیرد. 3. اگر حقوق ماهانه به حساب بانکی واریز شود، ملک شخص محسوب می‌شود و به آن خمس تعلق می‌گیرد، هر‌چند کارتِ اعتباریِ الکترونیکیِ آن به شخص تسلیم نشده باشد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=1-با-توجه-به-اینکه-حضرت-آیتالله-سند-د&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
(۱۰) مرجع عاليقدر حضرت آیت الله سند حفظه الله ✅ جلسه ۱۰ 📃 موضوع: امور منحرف و مورد پذیرش غلاة و اهل تقصير 🗓 تاریخ:١٧ شعبان  ۱۴۴۵ هجرى 🔻سرفصل‌های درس: ۱. تفسير نص بدون ارائه معيار از مصاديق تفسير به باطل است ۲. حضرت أمير المؤمنين عليه السلام ريسمان متصل الهى و مايه همراهى با ثقلين است ۳. عجز بشريت از درك و فهم و معرفت به همه مقامها و اسرار پیامبر و اهل بیتش ۴. وجه مشترک میان غلاة و اهل تقصير _نامتناهى بودن صفات الهى و هر افريده شده متناهي است ۵. یکی از باورهای غلط و مشترک غلات و مقصره این است که گمان کرده اند فراوانی دانش نزد معصوم او را اله می‌سازد. ۶. برترى حضرت صاحب الأمر درهمه علوم بر بشريت ۷. دوران هاى مشكلات اقتصادي و منجى آن ۸. استراتژی هاى مشترك و اشتباه ميان غلاة و مقصرة اهل تقصير در بيان معصوم: كسانى كه در شناخت ائمه‌ و آنچه بر گردن آنها است کوتاهی میکنند @ayatollahsanad 🔺
جلسه ١٠ راه مقابله با انحراف تاویل گرایی، بستن باب ورود به تاویل و باطن نیست. تاویل برای غیرمعصوم هم ممکن است ولکن باید با میزان باشد و یکی از موازین مهم دقت در عدم تجاوز از ضروریات است و میزان دیگر مستدل بودن تاویل است یعنی باید براساس دلیلی که مخالف ضروریات نباشد تاویل کرد. احادیث اهل‌بیت هم تاویل و باطن دارد و باطن و تاویل داشتن مخصوص قران کریم نیست. و این تاویلات و بواطن، محدود به حد نیست بلکه نامتناهی است. غلات گمان می‌کنند چون اهل بیت قابل درک نیستند پس خدایند و مقصرین هم گمان می‌کنند چون اهل‌بیت خدا نیستند پس مانند ما هستند و هرآنچه ما درک نمی‌کنیم را باید از اهل‌بیت نفی کنیم. پس غلات و مقصره، هر دو دچار خطا هستند. راه صحیح این است که اهل‌بیت در عین اینکه نامتناهی هستند در عین حال خدا نیستند. این معادله غلط است که هرچه نامتناهی است خدا است و مخلوق نامتناهی نداریم‌‌. خداوند نامتناهی کمی و کیفی نیست و بیرون از متناهی و نامتناهی است. خداوند از اولیت و آخریت زمانی منزه است همچنین از تناهی و عدم تناهی منزه است. این اشتباه است که گمان کنیم هر مخلوقی باید متناهی باشد. حتی این تعبیری که برای بیان تنزه خداوند از جمیع حدود مطرح شده، خداوند از این تعبیر نیز منزه است و آن تعبیر این است: لا تتناهی عدة و شدة و مدة. معنای امامت به زبان روز یعنی: برتری امام از جمیع بشر در جمیع علوم و تخصصها که اگر اینطور نباشد امام از جانب خداوند و خلیفة الله نخواهد بود. حضرت یوسف علم اقتصاد داشت که توانست بحران خشکسالی و فقر را اداره کند. و همچنین سایر انبیاء مانند حضرت نوح و داود و سایر انبیاء این علوم را داشتند تا چه رسد به ائمه علیهم‌السلام. پس مشکل غلاة و مقصره هردو در معرفت امام است. @ayatollahsanad 🔺
✅ معرفی کانال آرشیو دروس فارسی آیت الله سند (حفظه الله) در این کانال نشست های علمی و دروس تابستانه مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند حفظه الله که طی سال‌های متمادی در قم و مشهد و اصفهان به زبان فارسی ارائه شده است بارگزاری شده وبه تدریج تکمیل می‌شود. امید است مورد استفاده فضلای ارجمند قرار گیرد. 📎لینک کانال: https://t.me/alsanaddroosfarsi @ayatollahsanad 🔺
❓سؤال شخصی در‌بارۀ دوستش سخنی گفته‌است و همسر او از آن‌چه در‌بارۀ شوهرش گفته‌شده آگاه شده‌است. آیا همسر او، برای شناساندن دوست او و هشدار دادن به او، می‌تواند سخن او را به شوهرش بگوید یا نه؟ آیا نقلِ سخنِ دوستِ همسرش غیبت محسوب می‌شود، هر‌چند انگیزۀ او آگاه کردن همسرش باشد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. راه‌حل منحصر در نقلِ سخنِ دوستِ همسرش و آگاه کردن او از آن‌چه در‌باره‌اش گفته‌شده نیست. 2. زن بدون این‌که سخنِ دوستِ شوهرش را نقل کند، می‌تواند به شوهرش هشدار دهد و به او بگوید مراقب سخنان و عمل‌کردش در پیش دیگران باشد و هر سخنی را پیش هر کسی نگوید یا می‌تواند به‌صورت خاص در‌مورد دوستِ شوهرش تذکر دهد و بگوید چه‌بسا فلان دوستت چنین دید‌گاهی داشته باشد. بهتر است در نزد او با احتیاط بیش‌تری رفتار کنی و سخن بگویی. 3. با این راه‌کار‌ها و راه‌کار‌های مشابه آن، هم می‌تواند شوهرش را آگاه سازد و حق شوهرش را به جا آورد و هم می‌تواند از غیبت و سخن‌چینی دوری کند. 4. باید بین احتیاط و توصیۀ به آن با سوء‌ظن داشتن تفاوت قائل شد. احتیاط کردن و دعوت به آن به‌صرف احتمال ممکن است و لازم نیز شخص یقین داشته باشد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=شخصی-دربارۀ-دوستش-سخنی-گفتهاست-و-هم&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢رجعت‌های ابلیس و جنیان ❓سؤال نظر شما در‌بارۀ روایاتی که می‌گوید «حضرت ولی‌عصر (عج‌الله‌فرجه) شیطان را در کوفه می‌شد» چیست؟ ابلیس در دولت حق، در دولت حضرت ولی‌عصر (عج‌الله‌فرجه) و ائمۀ معصومین (علیهم‌السلام)، چه خواهد شد؟ ⬇️ 🖊پاسخ 1. ابلیس چندین بار کشته خواهد شد و چندین بار به دنیا بر خواهد گشت. ابلیس و افراد شرور از انس و جن چندین رجعت و چندین مرگ خواهند داشت. 2. در روایات وارد شده است هم‌زمان با صیحه، قبل از ظهور حضرت ولی‌عصر (عج‌الله‌فرجه)، انصار بزرگوار آن حضرت (عج‌الله‌فرجه) و نیز دشمنان آن حضرت (عج‌الله‌فرجه) رجعت خواهند کرد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=نظر-شما-دربارۀ-روایاتی-که-میگوید-ح&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢وجود تکلیف در عالم برزخ ❓سؤال من سخنرانی‌ها و دروس شما رو گوش داده‌ام و در کتاب‌های شما تتبع کرده‌ام، ولی پاسخ برخی پرسش‌ها را نیافته‌ام یا به برداشت خود اطمینان ندارم و برای مزید اطمینان می‌پرسم که آیا در عالم برزخ نیز تکلیف وجود دارد و انسان در آن عالم نیز، مثل عالم دنیا، مکلف است؟ آیا در عالم برزخ، مثل عالم دنیا، نیز تکالیفی مانند نماز و روزه وجود دارد؟ امید داریم در این باره ما را راهنمایی کنید و دلایل دید‌گاهتان را نیز بگویید. ⬇️ 🖊پاسخ 1. تکالیف دینی و شرعی، هم در عالم برزخ و هم در رجعت و هم در عالم برزخ بعد از رجعت وجود دارد و انسان در این عوالم نیز مکلف است و باید به وظائف و تکالیف دینی و شرعی عمل کند. تکالیف دینی و شرعی تا روز قیامت، تا نفخ صور، ادامه دارد و بعد از نفخ صور، شریعت تمام می‌شود و فقط وظائف دینی می‌ماند. 2. [بین شریعت و دین و بین تکالیف شرعی و وظائف دینی تفاوت وجود دارد.] وظائف دینی همواره وجود دارد و از‌بین نمی‌رود. این وظائف در قیامت کبری و در بعد از قیامت، حتی در بهشت و جهنم، وجود دارد. 3. سخن یاد‌شده (وجود وظائف دینی) در عوالم قبل از دنیا نیز صادق است. [وظائف دینی در عوالم قبل از دنیا نیز وجود داشته‌است.] 4. «شرع» در لغت به معنای ابتدا کردن و شروع کردن است در حالی که «دین» به معنای نظام ارتباط بندگان با خداوند است. 5. خصوصاً که دین بیش‌تر از امور اعتقادی همراه با ارکان تشکیل شده‌است و عقیده و اعتقاد نه به جن و انس اختصاص دارد و نه به دار دنیا. اعتقاد برای ملائکه و در عالم ملائکه وجود دارد و بالا‌تر از این، برای همۀ مخلوقات الهی مطرح است. 6. [آیات زیادی به شعور مخلوقات و معتقد بودن آن‌ها اشاره دارد.] خداوند در سورۀ مبارکۀ اسرا، آیۀ شریفۀ چهل و چهار، می‌فرماید: «تُسَبِّحُ لَهُ السَّماواتُ السَّبعُ وَالأَرضُ وَمَن فيهِنَّ وَإِن مِن شَيءٍ إِلّا يُسَبِّحُ بِحَمدِهِ وَلكِن لا تَفقَهونَ تَسبيحَهُم إِنَّهُ كانَ حَليمًا غَفورًا ترجمه: آسمان های هفتگانه و زمین و هر کس که در آنهاست، او را تسبیح می گویند، و هیچ چیزی نیست مگر این‌که همراه با ستایش، تسبیح او می گوید، ولی شما تسبیح آن‌ها را نمی فهمید. یقیناً او بردبار و بسیار آمرزنده است (سورۀ اسرا، آیۀ 44، ترجمۀ انصاریان).» 7. در ارشاد‌القلوبِ دیلمی، از امیر مؤمنان، حضرت علی (علیه‌السلام)، نقل شده‌است که حضرت فرموده‌است برزخ جایی در روی زمین است. در روایتی دیگر از حضرت امام صادق (علیه‌السلام) در‌بارۀ برزخ پرسیده‌اند و حضرت با اسم اشاره، به مکانی خاص اشاره فرموده‌است. البته روایات در این باره مستفیض، بلکه متواتر است و فقط به دو یا چند روایت محدود نیست. روایات مستفیض و متواتر بر این دلالت دارد که 1. عالم برزخ ما‌دون آسمان اول است، نه بر‌تر و بالا‌تر از آن و 2. عالم برزخ آخرت ابدی نیست و فقط آخر عالم دنیا و پایان آن است. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-سخنرانیها-و-دروس-شما-رو-گوش-دادها&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢تعلق خمس به زمینی که برای سکونت خریداری شده‌است ❓سؤال من با پولی که خمسش پرداخت نشده بود، زمینی را برای سکونت خریداری کردم و سپس مصالحه کردم و خمس آن را دادم. بعد از مدتی، بخشی از زمین را به پروژه‌ای تجاری (ساخت انبار و سوله به‌منظور اجاره به مبلغ بیست ملیون) اختصاص دادم و در آن سرمایه‌گذاری کردم، ولی سرمایه‌گذاری و ساخت انبار به سر‌انجام نرسید و ناقص ماند و رها شد. اینک قیمت زمین رشد کرده و زمین خریداری‌شده چندین برابر شده‌است. آیا هنگام فروش زمین باید خمس آن را بپردازم؟ من در زمین یاد‌شده خانه‌ای برای سکونت ساخته‌ام. آیا هنگام فروش، باید خمس آن را پرداخت کنم؟ اگر پرداخت خمس واجب باشد، آیا ملاک در پرداخت قیمتِ زمانِ خرید زمین است یا قیمت روز آن؟ ⬇️ 🖊پاسخ زیادی قیمت نسبت‌به زمان خرید در بخشی که در آن سرمایه‌گذاری شده‌است خمس دارد و باید پرداخت شود، ولی بخش مسکونی آن خمس ندارد، هر‌چند قیمت آن نسبت‌به زمان خرید زیاد شده باشد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-با-پولی-که-خمسش-پرداخت-نشده-بود،-زمین&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢بازی پینت‌بال ❓سؤال من می‌خواهم یک باشگاه برای بازی «پینت‌بال» باز کنم (پینت‌بال بازی‌ای مانند پابجی واقعی است). «پینت‌بال» مسابقه‌ای بین دو تیم است که هر تیم از پنج بازیکن تشکیل می‌شود و هر بازیکن یک اسلحۀ نایلونی حاوی ژلاتین دارد. در این بازی یک پرچم داخل زمین بازی وجود دارد که تیم‌های حاضر در بازی باید آن را به دست آورند. تیمی که پرچم را به دست آورد برنده می‌شود. مدت‌زمان این بازی یک ساعت است و هزینۀ شرکت در بازی برای هر تیم بیست و پنج هزار [دینار] است. آیا این بازی به‌لحاظ شرعی مشکل دارد؟ ⬇️ 🖊پاسخ اگر در بازی شرط‌بندی شود، قمار و در‌نتیجه حرام است، ولی اگر در بازی شرط‌بندی‌ای نشده باشد و شرط جایزه برای برنده وجود نداشته باشد و پرداخت هزینۀ اولیه برای ثبت‌نام یا برای حضور در بازی باشد، اشکال ندارد. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-میخواهم-یک-باشگاه-برای-بازی-پینت&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
🟢حکم نماز زوجه در زاد‌گاهش ❓سؤال من زنی متأهل هستم. خانواده‌ام (پدر و مادرم) در شهرستان دیوانیه هستند، ولی خودم در شهرستان المناذره زندگی می‌کنم. من همیشه به پدر و مادرم سر می‌زنم و هر بار بین سه تا پنج روز پیش آن‌ها، در شهرستان دیوانیه، می‌مانم. در اوقاتی که در شهرستان دیوانیه هستم، نماز و روزۀ من چه حکی دارد؟ ⬇️ 🖊پاسخ زاد‌گاه و وطن خویشاوندان (وطن پدر و مادر و خانواده و طایفه) با ازدواج زن از‌بین نمی‌رود و بعد از ازدواج نیز هم‌چنان وطن شخص محسوب می‌شود، بلکه وطنی برای تداوم پیوندهای زندگی در آن باقی می ماند، زیرا زاد‌گاه محل پیوند‌ها‌ و علقه‌ها و دلبستگی‌های شخص است و ریشۀ شخص در آن‌جا‌ست. بنا‌بر‌این شخص باید روزه بگیرد و نماز را تمام بخواند. 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=من-زنی-متأهل-هستم-خانوادهام-پدر-و-ماد&lang=fa @ayatollahsanad 🔺
مهمترین معیار در حجيت روايات.mp3
46.75M
مهمترين معيار در حجيت روايات روايات صادره اجمالی وتفصيلی مرجع عاليقدر حضرت آيت الله شيخ محمد سند (دام ظله) دوشنبه ٧ خرداد ١۴٠٣ هـ ش ١٩ ذو القعدة ١٤٤٥ هـ نجف اشرف @ayatollahsanad 🔺
🟢من أخرج من مكة قسراً بعد عمرة التمتع ❓السؤال . ما حکم من أبطل عمرة تمتعه بإتيان العمرة المفردة بعدها ، ثم أخرج من مكة قسراً ، ولم يتمكن من الإتيان بالحج ، فهل عليه طواف النساء لعمرة التمتع التي أتى بها ؟ . ⬇️ 🖊الجواب . ١- مع إتيانه لعمرة مفردة بعد عمرة التمتع قبل الحج تنفصل عمرة التمتع وتنقلب لعمرة مفردة فيلزم لها طواف النساء . ٢- وأما العمرة الثانية فإن أتى بها بنية لمن أوقعت عمرة التمتع السابقة له فتنقلب من مفردة إلى تمتع تلقائياً ، وإلا فتكون عمرة مفردة أخرى . ٣- وعلى تقدير إخراجه قسراً من مكة بعد العمرة الثانية لا محالة ستنقلب الثانية إلى مفردة أيضا واللازم عليه طواف للنساء لإحرام العمرة الأولى وطواف للنساء آخر للعمرة الثانية . 🔹 🌐 https://m-sanad.com/?faqs=ما-حکم-من-أبطل-عمرة-تمتعه-بإتيان-العمرة @alsanadoffice 🔺