eitaa logo
مدرسه آزادفکری
499 دنبال‌کننده
168 عکس
63 ویدیو
8 فایل
کانال "مدرسه آزادفکری" ⭕️ برای ثبت نام در #درس_گفتگوها به سایت مدرسه مراجعه کنید: www.azadfekrischool.ir ⭕️ارتباط با ما: @mop1414 @gmail.com" rel="nofollow" target="_blank">azadfekrischool@gmail.com ⭕️صفحه اینستاگرام و توئیتر: @Azadfekrischool
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه دکتر شجاعی زند در درس-گفتگوی امنیت و آزادی 🔻محدودیت‌ها به دلیل تزاحم مطلوبیت‎هاست و نوع انسان شناسی سهم بزرگی در تعیین این مطلوبیت‌ها دارد. 🔻آزادی همگانی امری مطلوب و انسانی است که منجر به محدودیت در آزادی‌های فردی می‌شود و از این منظر آزادی علیه آزادی است. 🔻با انسان شناسی مثل هابز و نیچه نمی‌توان آزادی همگانی را به دست آورد. 🔻انسان شناسی توحیدی با زیاد کردن مطلوبیت‌ها، تزاحمات را افزایش می‌دهد و در نتیجه محدودیت‌ها بیشتر می‌شود. 🔺مساله این است که در تزاحم امنیت و آزادی کدام را انتخاب کنیم؟ یا چگونه این تزاحم را به حداقل برسانیم؟ 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی کلیپ کامل این جلسه را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه دکتر عبدالکریمی در درس-گفتگوی امنیت و آزادی 🔻گفتمان امنیت، گفتمانی است که قدرت سیاسی بر آن تکیه می‌کند، اما گفتمان آزادی محور بیشتر در سپهر عمومی جای دارد. 🔻مفاهیم، تاریخی هستند. درباره امنیت و آزادی نمی‌توانیم جدای از زمان و مکان صحبت کنیم. 🔻حوزه‌های علمیه ما، روحانیت ما و به تبع آنها گفتمان انقلاب ما، درک تاریخی از مسائل جهان معاصر ندارند. 🔻در زیست جهان مدرن، آزادی از مقومات عالم کنونی است. این یک مساله پلیسی و شبیخون فرهنگی نیست! 🔻این خطاست که فکر کنیم با طرح مسائلی چون فقه پویا ما می‌توانیم جهان مدرن را درک کنیم. 🔺ما با نظام سیاسی مواجه هستیم که ماهیت ایدئولوژیک دارد. بخشی از جامعه عاشقانه آن را می‌پذیرد و بخشی از آن کینه دارد. باید با آن مواجه شد. با مسائل مفهومی نمی‌توان این را حل کرد. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی ویدئوی کامل این جلسه و مناظره آن را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از مناظره دکتر عبدالکریمی با دکتر شجاعی زند 🔻شجاعی زند: دوگانه فعلی، دوگانه دین و مدرنیته است، نه سنت و مدرنیته/ یک جریان فرعی رو به زوال در جامعه ما هست که سماجت می‌کند تا خودش را حفظ کند و برای همین متوسل به مساله امنیت می‌شود/ معاصریت را نباید به مدرنیته تقلیل داد 🔺عبدالکریمی: سنت گرایی در جامعه ضعیف‌تر می‌شود اما نیروهای سنت گرای ما از نوگرایان موثرتر هستند/ اینکه انقلاب ایران، قطبی در برابر غرب باشد، توهم بزرگی است/ سوژه نوگرای ایرانی می‌خواهد خودش را به عنوان یک شهروند جهانی بفهمد و این چیزی است که قدرت سیاسی ما آن را درک نمی‌کند 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی امنیت و آزادی این مناظره را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool‌
📝هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔹دکتر علی شریعتی پیام عاشورا را در مبارزه و رسوا کردن ظالم می‌دیدند و این پیام را برای جمیع اعصار جاری می‌دانستند. جمله معروف ایشان درباره عاشورا چنین است: «آنان که رفتند کاری حسینی کردند، آنان که ماندند باید کاری زینبی کنند و الّا یزیدی‌اند.» در همین راستا شریعتی در کتاب حسین وارث آدم می‌گوید: «این پرچم، پرچم آدم است؛ یعنی چه؟ یعنی پرچم آغاز تاریخ بشری است، یعنی با شروع تاریخ شروع شده و ادامه دارد؛ به حسین تمام می‌شود؟ نه! اعلام می‌کند: کل یوم عاشورا.» و جالب آنکه علی رغم مخالفت اکثریت روحانیت با شریعتی، در این فقره روحانیون انقلابی نیز با این تلقی از عاشورا همراه بودند و به همین دلیل امام خمینی، عاشورا را نه یک امر فرافقهی، بلکه به عنوان یک وظیفه دینی همگانی تحت عنوان امر به معروف و نهی از منکر تحلیل می‌کردند. امام خمینی در فتاوای خود تصریح کرده اند که در اموری که مورد اهتمام شارع است (مانند حفظ جان مسلمانان یا اموری که گمراهی گسترده ای درپی دارند)، ولی نهی از منکر نسبت به آنها متوقف بر تحمل ضرر یا حتی فدا شدن جان است، در این صورت‌ها نیز نهی از منکر لازم می شود. (زبدة الاحکام، ص108) ایشان قیام امام حسین را نیز از همین باب تحلیل می کنند و آن را تکلیف همه مسلمین عنوان می کنند. (صحیفه امام، ج5، ص162) 🔸هم در میان فقهاء و هم در میان برخی از روشنفکران دینی، نسبت به تعمیم پذیری قیام امام حسین و قاعده بودن آن، مخالفانی وجود دارد. به عنوان نمونه، صاحب جواهر (محمد حسن نجفی) بعد از بیان قواعدی مثل حرمت به هلاکت انداختن جان، یکی از احتمالات در قیام امام حسین را اینگونه بیان می‌کند که این قیام از اسرار الهی بوده و امام حسین علیه السلام تکلیف خاصی داشتند، بنابراین عموم مکلفین باید به قواعدی مثل پرهیز از به هلاکت انداختن نفس و مثل آن عمل کنند. (جواهر الکلام، ج21، ص296) عبدالکریم سروش نیز به عنوان کسی که روشنفکری دینی را دنبال می‌کند، با طرح عنوان «استفاده ابزاری از پیامبر و ائمه در عرصه سیاست» می‌گوید: «مرحوم شریعتی در اینجا حقیقتاً یک تحریف تاریخی میکرد. امام حسین که در سلسله امامان یک استثنا بود، آن را تبدیل به یک قاعده کرده بود. حتی تاریخ به ما می‌گوید که امام حسین دنبال یک قیام نبود. جلوی امام حسین را گرفتند و او مجبور به مقاومت شد.» 🔹قابل توجه آنکه برخی از فقهایی که با نگرش سیاسی امام خمینی همراه نبودند نیز قاعده مند بودن قیام امام حسین را ذکر کرده اند. آیت الله خویی به عنوان کسی که با نظریه ولایت فقیه در عرصه حکمرانی همراه نبود، می‌گوید: «گاهی در اثر اهمیت تکلیف دیگری، نهی از منکر و لو آنکه ضرر بر آن مترتب شود، واجب می‌شود.» (منهاج الصالحين (للخوئي)، ج‌1، ص 352‌) همچنین آیت الله خویی می‌گوید: «گاهی خود تقیه کردن مفسده دارد و شاید به همین دلیل بوده که امام حسین و اصحابشان در برابر یزید تقیه نکردند. یا برخی از اصحاب ائمه و فقهاء مانند شهید اول و شهید ثانی نیز حاضر به تقیه نشدند.» (موسوعة الامام الخویی، ج5، ص244) 🔸بنابراین اصل تعمیم پذیری قیام امام حسین در شرائط مشابه، مختص به روحانیون انقلابی نظیر امام خمینی نیست. اما به هر حال برخی از فقهاء سرشناس قیام امام حسین را نه یک قاعده بلکه به عنوان یک تکلیف الهی تحلیل می‌کردند یا حداقل در تطبیق آن در شرائط مشابه تاملاتی داشتند. به عنوان نمونه در گفتگوی امام خمینی با آیت الله حکیم، وقتی امام خمینی از قیام سید الشهداء می گوید و آیت الله حکیم را به قیام علیه پهلوی ترغیب می کند، آیت الله حکیم با عصبانیت می‌گوید: «ای آقا! شما خود را با امام حسین قیاس می کنید؟ امام حسین(علیه السلام) امام مفترض الطاعه و عالم و مأمور از جانب خداوند بود. شما چرا امام حسن (علیه السلام) را نمی گویید. هر کاری که می خواهید بکنید و هر خونی که می خواهید ریخته شود امام حسین(علیه السلام) را در میان می آورید. ریختن یک قطره خون بی گناه در نزد خداوند مسئولیت عظیم دارد.» متن کامل این یادداشت را از اینجا مطالعه کنید 🆔 @AzadFekriSchool‌
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه مهندس عبدالعلی بازرگان در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست 🔻مساله حکومت جزء مباحث هدایتی قرآن نیست. طبق قرآن، تنها راه رسیدن به رشد سیاسی، شوراست. 🔻 پیامبر در امر رسالت مشورت نمی‌کرد، اما مردم نسبت به آن در آزادی مطلق بودند ولی در اداره جامعه و رهبری سیاسی، پیامبر همواره مشورت می‌کرد. 🔻سانسور مطلقاً در زمان پیامبر وجود نداشت و مخالفان آزاد بودند. مطابق عهدنامه مالک اشتر، دولت فقط چهاروظیفه دارد؛ مالیات، ارتش، شهرسازی و دادگستری. 🔻 با اسلام غیر سیاسی کاملاً مخالفم. ورود به سیاست به معنای اداره جامعه، نه تنها وظیفه یک مسلمان است، بلکه مهمترین وظیفه اجتماعی است. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست ویدئوی کامل این درس را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
♦️هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 👈🏻گفتگو با آیت‌الله محمد سروش محلاتی 🔻قیام امام حسین علیه السلام یک قاعده بود یا یک استثنا؟ 🔻بر فرض قاعده بودن قیام امام حسین، کدام عنوان فقهی بر آن منطبق است؟ 🔺آیا قاعده دیدن قیام امام حسین، به طرفداران اسلام انقلابی اختصاص دارد؟ 📡📡پخش زنده در اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: پنج شنبه 13 شهریور ساعت 10 صبح 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه حجت الاسلام دکتر خسروپناه پیرامون پیوند دین با سیاست 🔻کسانی که برای دفاع از سکولاریسم، سراغ قرآن می‌روند، دچار تناقض هستند 🔻دین اسلام به امور اجتماعی و معطوف به قدرت سیاسی پرداخته است 🔻احکام مربوط به حدود، دیات، قصاص، امر به معروف و نهی از منکر، جهاد و... از جمله احکام دنیایی اسلام است 🔻توحید اقتضاء می‌کند که اگر کسی می‌خواهد تدبیر امور را به دست بگیرد، از ناحیه خداوند اذن داشته باشد 🔺نفی سکولاریسم به معنای نفی عقل و تجربه انسان نیست 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی جدایی دین از سیاست ویدئوی کامل این درس را تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
mahalatiMQ.mp3
28.86M
🔊هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔺صوت گفتگو با آیت الله سروش محلاتی 🆔 @AzadfekriSchool
♦️هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 👈🏻گفتگو با دکتر سروش دباغ 🔻آیا برداشت انقلابی از عاشورا برای قیام علیه ظلم‌ در هر شرایطی، بنیادگرایانه تلقی می‌شود؟ 🔻تا چه اندازه می‌توان از عاشورا در عرصه‌های سیاسی-اجتماعی بهره برد؟ 🔻آیا پیام عاشورا، پایمردی به قواعد اخلاقی جهان‌شمول حتی توسط امام حسین است؟ 🔻رابطه لزوم حفظ جان با ارزش‌های اخلاقی‌ دیگر نظیر پایبندی به شرافت و آزادگی چگونه است؟ 📡📡پخش زنده در اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: شنبه ۲۲ شهریور ساعت ۱۹ 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هر زمان ؟ هر مکان کربلا؟ 🔻بخش هایی از گفتگو با آیت الله 🔻اگر ویژگی های حرکت درست استنباط شود، در شرائط مشابه قابل تعمیم است. 🔻در هیچ یک از کلمات امام حسین نیامده که من تکلیف خاصی دارم، بلکه به یک اصولی استناد می‌کنند. 🔻قواعد معتبر متعددی مثل لزوم یا مبارزه با سلطان جائر و... می‌تواند بر حرکت امام حسین منطبق باشد. 🔻در مسائل مهم و سرنوشت ساز، نهی از منکر لازم است و لو آنکه منجر به ضرر شود. این نگاه قبل از نیز مطرح بوده. 🔺پذیرفتن نهی از منکر مخاطره آمیز در امور سرنوشت ساز و اساسی به معنای جواز اقدامات خودسرانه نیست. 👈🏻کلیپ کامل این گفتگو را از اینجا تماشا کنید 🆔 @AzadFekriSchool
هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟سروش دباغ.mp3
25.16M
🔊هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔺گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر سروش دباغ 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اسلام، قصاص و مجازات بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با عمادالدین باقی فعال حقوق بشر 🔻پیش از اسلام، مجازات قتل عمد منحصراً بود، اسلام این حکم را متزلزل کرد و نوعی تخییر قائل شد. 🔻اگر اجراء حکمی باعث وهن و انزجار شود، باید متوقف شود. آیت الله منتظری درباره سنگسار همین دیدگاه را مطرح کردند. 🔻اغلب های فعلی، بر خلاف بناء عقلاء، فقه المصلحة و اصل احتیاط است. 🔻 به هیچ وجه جواز کشتن انسان را نداده و مساله سر نحوه مجازات فرزندکشی است. 🔺مساله فرزندکشی در دیگر جوامع نیز رخ می‌دهد و بیشتر ناشی از آسیب‌های فرهنگی و آداب و رسوم است. 👈🏻صوت|فیلم 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اسلام، قصاص و مجازات بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با آیت الله فاضل لنکرانی 🔻اینکه می‌گویند هر کسی حق برداشت از دین دارد، مغالطه است. فهم دین باید منضبط و روشمند باشد. 🔻 از نصوص صریح قرآن بوده و خداوند این حق را برای انسان قرار داده است. 🔻احکام مادامی که ناسخی برای آن ثابت نشده، دائمی هستند و اموری مثل بناء عقلاء اگر از سوی شارع تایید نشده باشند، نمی‌توانند دلیل نسخ یک حکم باشند. 🔻اینکه هدف شارع در حکم قصاص، حیات جامعه است، دلیل نمی‌شود ما اجازه داشته باشیم که احکام را متناسب با آن تغییر دهیم. 🔺شریعت یک مثلث سه ضلعی است؛ قرآن، پیامبر و اهل بیت. و مطابق روایات، در مورد فرزند توسط پدر، قصاص منتفی است و فقیه درباره آن تردید نمی‌کند. 👈🏻صوت | فیلم 🆔 @AzadFekriSchool
🔹امام حسین و اتهام در جامعه اسلامی! 👈🏻گفتگوی زنده با حجت الاسلام و المسلمین استاد 🔻آیا حرکت امام حسین منجر به تفرقه و در جامعه اسلامی نشد؟ 🔻لازم بودن حفظ نظام با اقدام چگونه جمع می‌شود؟ 🔻دوگانه «تشیع مصلحت-تشیع حقیقت» که آن را مطرح کرده، تا چه اندازه صحیح است؟ 🔻مرز تبعیت از حاکم اسلامی کجاست؟ چرا رفتار امام علی با خلیفه زمان خود با رفتار امام حسین در قبال یزید متفاوت است؟ 🔻آیا می‌تواند نامشروع باشد؟ 📢پخش زنده از صفحه اینستاگرام مدرسه آزادفکری 🆔 @AzadFekriSchool
🔹اسلام، قصاص و مجازات فرزندکُشی 👈🏻گفتگو با آیت الله ابوالقاسم علیدوست 🔻هدف شارع از قرار دادن حق قصاص چه بوده است؟ 🔻بناء عقلاء و حقوق بشر، می‌تواند حذف قصاص را مجاز کند؟ 🔻قصاص نشدن پدر در صورت قتل فرزند، باعث بروز جنایت نمی‌شود؟ 🔻مجازات سه تا ده سال برای قتل فرزند، عادلانه است؟ 📡پخش زنده: اینستاگرام مدرسه آزادفکری ⏰زمان: پنج شنبه ۲۷ شهریور، ساعت ۱۱ صبح 🆔 @AzadFekriSchool
Hamed Kashani.mp3
39.06M
🔊امام حسین و اتهام فتنه در جامعه اسلامی 🔻گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام و المسلمین استاد حامد کاشانی 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥هر زمان عاشورا؟ هر مکان کربلا؟ 🔹بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با دکتر 🔻تاکید بر مولفه‌های فقهی در کلام امام حسین علیه السلام پررنگ نیست. 🔻سلوک در میان ائمه یک استثنا بود و تعمیم دادن حرکت ایشان، نه خواستنی است و نه شدنی. 🔻بیش از آنکه از افراد بخواهیم اهل ایثار باشند، بخواهیم که اهل باشند. 🔻ظلم ستیزی و شورش دلیلی ندارد که با قیام همراه باشد، می‌تواند با محقق شود. 🔻 در تحلیل حرکت امام حسین، به مغالطه زمان پریشی دچار شده بود. 🔺اگر شخصی برای ظلم ستیزی حاضر به ایثار شد اما دیگران او را تنها گذاشتند، در اینکه آنها اخلاقاً مستحق سرزنش هستند یا نه، قائل به توقف هستم. 👈🏻صوت | فیلم 🆔 @AzadFekriSchool
Alidost.mp3
17.73M
🔉اسلام، و مجازات 🔹آیت الله ابوالقاسم 🔺گفتگو با مدرسه آزادفکری با همکاری موسسه فقهی امام کاظم علیه السلام 🆔 @AzadFekriSchool
هدایت شده از مدرسه آزادفکری
40.83M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥بخش‌هایی از مناظره 🔻صدیقه وسمقی: اگر سال 58 می‌دانستم که قرار است حجاب قانونی شود، به جمهوری اسلامی رای نمی دادم! 🔺حسین سوزنچی: اکثریت تخصصی بر اکثریت مردم ترجیح دارد اما با این حال، قانون حجاب مورد پذیرش اکثریت جامعه است 👈🏻با ثبت نام در درس-گفت‌و‌گوی قانون حجاب، فایل کامل مناظره دکتر سوزنچی و دکتر وسمقی را دانلود کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
امام حسین (ع) و اتهام فتنه در جامعه اسلامی 🔹گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام استاد پیرامون واقعه و در شرائط کنونی 🔻 باید حول حق یا بخشی از آن باشد، و الّا جایگاهی ندارد. 🔻 اسلامی که اهمیتش از جان بیشتر است، حفظ اساس اسلام است نه مثلاً ! البته در شرائطی ممکن است حفظ اسلام از راه حفظ یک حکومت خاص باشد. 🔻اصلاحات امام علی (ع) تدریجی بود نه دفعی! و اولویت ایشان مواردی بود که افکار عمومی بطلانش را واضح می‌دانستند. 🔻تحلیل‌های در تشیع علوی و تشیع صفوی بیشتر شاعرانه است تا تحلیل تاریخی! 🔻اگر عدلی را تعریف کنیم که در آن نباشد، آن عدالت نیست و خلاف عقل و دین است و مصلحتی که عدالت را ذبح کند، قطعاً مصلحت نیست! 🔻 بی معناست! مساله اینجاست که در مواردی که در تشخیص عدالت اختلاف وجود دارد، چه باید کرد؟ منظور از ولایت نیز ولایت معصوم است اما با شرائط خاصی بر نیز می‌تواند منطبق شود. 🔻 قبل از محکومیتِ متهم، در موارد خاصی می‌تواند قابل توجیه باشد. 🔻برخی از مبانی معرفتی روشنی ندارند. شخص یا گروه خاصی را متهم نمی‌کنم، اما خطر را احساس می‌کنم. 🔻یکی از انحرافات واضح گروه‌های منحرف در تاریخ این هست که می‌خواهند دین را داشته باشند، اما علماء را علی الاطلاق کنار بزنند. 🔻درد ما این است که گروهی، عدالتخواهیِ آرمانیِ ارزشمند را به سخیف‌ترین وجه لجن مال کردند. 🔻اگر عدالتخواهی مبنا و ملاک روشن داشته باشد، یک وظیفه است. 👈🏻صوت | فیلم 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥امام حسین (ع) و اتهام فتنه در جامعه اسلامی 👈🏻بخش‌هایی از گفتگوی مدرسه آزادفکری با حجت الاسلام استاد پیرامون واقعه و در شرائط کنونی 🔻 باید حول حق یا بخشی از آن باشد، و الّا جایگاهی ندارد. 🔻 اسلامی که اهمیتش از جان بیشتر است، حفظ اساس اسلام است نه مثلاً ! 🔻اصلاحات امام علی (ع) تدریجی بود نه دفعی! و اولویت ایشان مواردی بود که افکار عمومی بطلانش را واضح می‌دانستند. 🔻تحلیل‌های در تشیع علوی و تشیع صفوی بیشتر شاعرانه است تا تحلیل تاریخی! 🔻برخی از مبانی معرفتی روشنی ندارند. شخص یا گروه خاصی را متهم نمی‌کنم، اما خطر را احساس می‌کنم. 🔻یکی از انحرافات واضح گروه‌های منحرف در تاریخ این هست که می‌خواهند دین را داشته باشند، اما علماء را علی الاطلاق کنار بزنند. 🔻درد ما این است که گروهی، عدالتخواهیِ آرمانیِ ارزشمند را به سخیف‌ترین وجه لجن مال کردند. 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه دکتر در درس-گفتگوی (ازدواج سفید) 🔻در سنت فقهی ما اموری مانند مطرح است که با قرابت دارد. و از موضع برابر می‌تواند از نظر اخلاقی مجاز باشد. 🔻از منظر نواندیشان دینی فرقی بین نکاح دائم و معاطاتی نیست و ازدواجی اخلاقی است که در آن همسری و برابری حرف اول را بزند نه ضعیفه و متعلقه قلمداد کردن زن. 🔺به لحاظ هم در ظرفیت تعریف این نوع روابط وجود دارد، اما به لحاظ فرهنگی و متعه بار معنایی پیدا کردند و باید مفهوم سازی جدیدی بشود. 👈🏻با ثبت نام در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) کلیپ کامل این درس و مناظره آن را تماشا کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بخش‌هایی از ارائه حجت الاسلام دکتر در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) 🔻 صد در صد اشتباه است. قبل از ریشه یابی مشکلات نباید به تطبیق قواعد فقهی یا اخلاقی پرداخت. 🔻 باعث تاخیر در فرآیند مسئولیت پذیری اجتماعی می شود. 🔻می‌توان نوعی از را ارائه کرد که مشروع باشد و این آسیب‌ها را نداشته باشد. 🔺ازدواج‌های فعلی ما، شرعی محض نیستند، بلکه با یک فرهنگی همراه هستند که منجر به مشکلاتی شده. با ثبت نام در درس-گفتگوی همباشی (ازدواج سفید) کلیپ کامل این درس و مناظره آن را تماشا کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
📝نگاهی به حقوق متهم و زندانی 🔻بخش اول: ممنوع بودن شکنجه 🔹در سوم مهر سال 1358 مجلس خبرگان قانون اساسی با اکثریت آراء ممنوع بودن شکنجه را تصویب کرد. در این اصل پیشنهادی آمده بود: «هرگونه شکنجه به هر نحو برای گرفتن اقرار و یا کسب اطلاع ممنوع است. اجبار شخص به شهادت، اقرار یا سوگند مجاز نیست و همچنین شهادت، اقرار و سوگندی فاقد ارزش و اعتبار است. متخلف از این اصل طبق قانون مجازات می‌شود.» و در نهایت این اصل 38 قانون اساسی با 50 رای موافق و 12 رای ممتنع تصویب شد. با این حال متن مذاکرات قانون اساسی در اینباره قابل توجه است. 🔸مطابق اسناد، مرحوم آیت الله مشکینی می‌گوید: «شکنجه به هر نحو برای گرفتن اقرار یا کسب اطلا ع ممنوع است ما معتقدیم که این یک امر غیر اسلامی و غیر انسانی است و رای هم به این می‌دهیم ولی بعضی از مسائل باید مورد توجه قرار بگیرد. مثل اینکه چند نفر از شخصیت‌های برجسته را ربوده‌اند و دو سه نفر هستند که می‌دانیم اینها از ربایندگان اطلاع دارند و اگر چند سیلی به آنها بزنند، ممکن است کشف شود. آیا در چنین مواردی شکنجه ممنوع است؟ مثلاً در واقعه استاد مطهری، یک فردی می‌شناسد که احتمالاً ضارب چه کسی است...» 🔹مرحوم آیت الله منتظری در جواب می‌گوید: «کسب اطلاع راه‌هایی دارد که بدون آن هم می‌توانند آن اطلاعات را به دست آورند. ضرر این کار بیشتر از نفع آن است.» اما آیت الله مشکینی این سوال را مطرح می‌کند: «آیا مساله دفع افسد به فاسد در این مورد صدق ندارد؟» در اینجا آیت الله شهید بهشتی می‌گوید: «آقای مشکینی توجه بفرمایید که مساله، راه چیزی باز شدن است. به محض اینکه این راه باز شد و خواستند کسی را که متهم به بزرگترین جرم‌ها باشد، یک سیلی به او بزنند، مطمئن باشید که به داغ کردن همه افراد منتهی خواهد می‌شود. پس این راه را باید بست یعنی اگر حتی ده نفر از افراد سرشناس ربوده شوند و این راه باز نشود، جامعه سالمتر است.» آیت‌الله منتظری نیز می‌گوید: «اگر گناهکاری آزاد شود، بهتر از این است که بی گناهی گرفتار شود.» (مشروح مذاکرات قانون اساسی، جلسه 30) 🔸جالب آنکه دکتر آرش نراقی نیز در مقاله‌ای در صدد حل این پرسش برآمده که «آیا شکنجه (برای کسب اطلاعات بسیار مهم و ضروری) تحت هر شرایطی اخلاقاً نارواست؟» وی در بخشی از این مقاله می‌نویسد: «یکی از این سناریوهای فرضی، موسوم به «بمب ساعتی»، از این قرار است: فرض کنید که فرد تروریستی بازداشت شده است و پلیس می‌داند که او بمبی بسیار قوی را به طور خودکار در محلی نامعلوم اما بسیار پر رفت و آمد کار گذاشته است، و اگر آن بمب به موقع کشف نشود، انفجار آن قطعاً به مرگ صدها انسان بی‌گناه از کودک و بزرگ سال خواهد انجامید و تنها گزینه‌ای که پلیس در پیش‌رو دارد آن است که فرد تروریست را تحت فشار شکنجه به حرف آورد. آیا در این شرایط، شکنجه آن فرد تروریست برای نجات جان صدها انسان بی‌گناه اخلاقاً رواست یا شکنجه آن فرد حتی تحت این شرایط هم نارواست، و پلیس باید نومیدانه شاهد مرگ صدها انسان بی‌گناه باشد؟» 🔹نراقی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «دشوار بتوان اعمال شکنجه را به طور مطلق نفی کرد.» اما در عین حال می‌گوید: «این نگرانی کاملاً بجا و مهمی است که در صورت به رسمیت شناختن شکنجه در شرایط بحرانی، چگونه می‌توان راه سوء استفاده از آن را در موارد غیربحرانی بست؟» خود او اینگونه نتیجه می‌گیرد: «قانون گذار تحت هیچ شرایطی نباید شکنجه را به مثابه یک نهاد و رویّه مجاز و قانونی در جامعه برسمیت بشناسد، و هر کس را که به هر دلیل و انگیزه ای مرتکب شکنجه می شود باید از منظر قانون مجرم بداند و در دادگاه محاکمه کند. اما دادگاه می تواند پاره ای از مصادیق شکنجه را تحت شرایط بسیار خاص (مانند شرایط “بمب ساعتی”) موّجه بداند، و عامل آن را معذور و از مجازات قانونی معاف کند.» 🔸در هر صورت شکنجه در بسیاری از جرائم و اتهامات حتماً امری نارواست، اما با این حال این مساله وجود دارد که اگر در صورت‌های خاصی شکنجه به لحاظ فقهی و اخلاقی قابلیت توجیه شدن داشت، چه ضوابط مشخصی می‌توان تعیین کرد تا منجر به سوء استفاده از تبصره‌های مجاز کننده آن نشود؟ 🗳نظراتتان را برای ما ارسال کنید. 🆔 @AzadFekriSchool
🔸، قصاص و مجازات 🔻گفتگوی مدرسه آزادفکری با آیت الله ابوالقاسم علیدوست با همکاری موسسه فقهی امام کاظم (ع) 🔹 از احکام ثابت اسلام است، اما بین ساحت تشریع و ساحت اجراء باید تفاوت قائل بود. ثابت بودن و زمان مند نبودن یک حکم را الزاماً به معنای لزوم اجرای آن نباید دانست. 🔹عقلاء مُشرّع نیستند و هیچ دلیلی هم ندارد که اگر حکم ثابتی داریم، را بر آن ترجیح دهیم! البته اگر بناء عقلاء منجر به ملاحظه لازمی در اجرای احکام ثابت شود، در این صورت در اجرای حکم باید آن را لحاظ کرد، اما قصاص اینگونه نیست. 🔹در تخصیص قوانین عام قرآنی به واسطه معتبر گمان آور، نباید در دامن افتاد، اما در عین حال در قوانین قرآنی که فقط جنبه تعبدی ندارد، به صرف خبر واحد نمی‌توان ملتزم به تخصیص آنها شد. 🔹مثل آقای نمی‌گوییم که روایات صحیح مانند انگشتری در تلی زباله است، بلکه تعداد روایات معتبر را زیاد می‌دانیم، اما با برخی نیز مخالفیم. 🔹قطعاً ، تنها قصاص را عامل بازدارنده نمی‌داند، بلکه بالاتر از قصاص، درست بازدارنده است، اما اینکه قصاص اصلاً بازدارندگی ندارد، پشتوانه علمی ندارد. 🔹توجه به نصوص مبین مقاصد و شرعی را در استنباط لازم می‌دانیم، اما اینکه حفظ حیات از مقاصدی باشد که حکم قصاص دائر مدار آن باشد، بر حسب موازین چنین برداشتی از آیه نداریم. 👈🏻 صوت | فیلم 🆔 @AzadFekriSchool