eitaa logo
مجله میدان آزادی
70 دنبال‌کننده
186 عکس
17 ویدیو
0 فایل
هنر میدان آزادی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
مردم ژاپن از زمان‌های قدیم با طبیعت رابطه نزدیکی داشته‌اند. در کشوری که تغییر چهار فصل به سادگی احساس می‌شود، مردم اهمیت زیادی برای فصل‌ها قائل هستند. از همین رو، بازتاب طبیعت در آثار ادبی کهن ژاپنی، به وضوح به چشم می‌آید. سرزمین چهار فصل ژاپن، مهد اشعار سه‌لختی و کوتاه «هایکو» است که شاعرانش، «فصل‌واژه» را به عنوان نمادی از هر فصل، جزء جدایی‌ناپذیر هایکو می‌دانند. در ادامه، ترجمه یکی از ۱۰ هایکوی بهاری را همراه با نمادشناسی فصل‌واژه‌های‌شان بخوانید: 喪服にも  ひとしく降りて  桜しべ (東義人) در لباس عزاداری هم، درست مثل مادگی شکوفه‌های گیلاس که می‌ریزد، زندگی نهفته‌است. (آزوما یوشی‌هیتو) توضیح: مادگی، اندام تولیدکننده دانه در گل‌هاست. شکوفه‌ها می‌شکفند، دانه تولید می‌کنند و سپس می‌ریزند. مادگی شکوفه‌های گیلاس بر روی شانه‌های عزاداران پاشیده می‌شوند. سیاهی لباس‌های عزاداری و رنگ‌های قرمز در دل شکوفه‌های گیلاس حس‌برانگیز است. قلب افرادی که لباس عزاداری می‌پوشند لبریز از سوگواری برای مردگان است. مرگ و زندگی یکی پس از دیگری می‌آیند. مادگی شکوفه‌ها منبع زندگی است و این یعنی در دل زندگی مرگ، و در دل مرگ زندگی وجود دارد. شکوفه‌های گیلاس در هایکو معمولا نماد ناپایداری دنیا هستند. ▫️هدیه ویژه ستون شعر مجله میدان آزادی برای آغاز بهار و روزهای نوروز، ده هایکوی زیبای تاکنون ترجمه‌نشده از برترین شاعران و هایکوسرایان ژاپنی است با موضوع بهار و شکوفه‌هایش.  متن کامل ده هایکوی بهاری با توضیحات را بخوانید. 1⃣2⃣2⃣ @azadisqart
🔹فهرست: ده فیلم از بهترین فیلم‌ها با موضوع قهر 🔹«رفیق بد» به کارگردانی عباس احمدی مطلق «رفیق بد» از دیگر تولیداتی است که حول محور زوج جدانشدنی سینمای ایران در سه دهه‌ی گذشته، یعنی حمید جبلی و ایرج طهماسب می‌گردد. «رفیق بد»، داستان زندگی دو دوست را روایت می‌کند که مسئول حفاظت ماشین حمل پول هستند و در آخرین روز خدمت‌شان، با سرقت مسلحانه غافلگیر می‌شوند. «حبیب» با بازی ایرج طهماسب پس از سال‌ها به ایران بازگشته و سراغ دوست قدیمی‌اش «عزیز» با بازی حمید جبلی را می‌گیرد که پس از آن سرقت مسلحانه، دچار شرایط خاصی شده است. «رفیق بد» داستان فاصله و قهر دو دوست قدیمی را روایت می‌کند که امانتداری باعث آن شده است. البته در این فیلم هم مثل همه‌ی فیلم‌هایی که ایرج طهماسب نویسندگی آن را بر عهده داشته، حس‌وحالی خوش جریان دارد.  🔹«فصل پنجم» به کارگردانی رفیع پیتز «فصل پنجم» اقتباسی است از داستان «پرونده‌ی‌ قدیمی پیرآباد» از بهرام بیضایی و ایده‌ی «پرونده‌ی قدیمی پیرآباد» از داریوش فرهنگ است که خود او به فیلم‌نامه‌ی «اتوبوس» تبدیلش کرد. پس «فصل پنجم» هم مثل «اتوبوس» داستانی از لج و لجبازی دو طایفه است اما چون این وسط وصلت یک زوج به‌خاطر لج و لجبازی به هم می‌خورد، تم قهر در آن پررنگ‌تر است. قهر و لجبازی مهربانو و کرامت آن‌قدری پیش می‌رود که در نهایت هم طایفه‌ها و هم آن دو خسته می‌شوند و بالاخره تصمیم می‌گیرند به اصطلاح سر عقل بیایند و دوباره آشتی کنند. شما را به خواندن متن کامل فهرست ده فیلم ایرانی با محوریت قهر دعوت می‌کنیم. 1⃣2⃣3⃣ @azadisqart
کتاب «نوروزنامه» منسوب به «خیام» است، اما به هر صورت امروز ما با متنی روبرو هستیم که -چه آن را نگاشته‌ی شخص حکیم عمر خیام بدانیم و چه بر اساس یادداشت‌های پراکنده‌ی او، یا به کلی نوشته‌ی شخصی دیگر که به نام او مشهور شده است- مکتوبی است کهن درباره‌ی جشنی عظیم و چند وجهی که بیش از هزار سال برقرار بوده و در ساحت های مختلف کارکردهای متفاوت داشته و صد البته که در همه حال نیکو و مطلوب بوده است؛ نوروز و آیین‌های آن.  آنچنان که از دیباچه آن بر می‌آید، این کتاب هم مثل «گلستان» سعدی حاصل توصیه و درخواست دوستی بوده است: «...دوستی که بر من حقِ صحبت داشت و در نیک‌عهدی یگانه بود، از من التماس کرد که سبب نهادن نوروز چه بوده است و کدام پادشاه نهاده است؟ التماس او را مبذول داشتم و این مختصر جمع کرده آمد بتوفیق جل جلاله». پیش از آغاز کتاب و بیان آنچه به نوروز مربوط است، در همین چند سطر می‌توان دریافت که شریف دانستن سخن و کلام، آیین بزرگان و حکیمان و خردمندان بوده است و ارج دوستی نزد آنان چنان بوده است که حکیمی چون خیام به خاطر یک سوال دوست، نگاشتن چنین کتابی را آغاز می‌کند.  متن کامل یادداشت جشن نمادین نوروز به روایت نوروزنامه خیام را بخوانید. 1⃣2⃣4⃣ @azadisqart
یک هدیه نوروزی با طعم انیمیشن 🔹فهرست: ده انیمیشن برتر در حال و هوای بهار بهار که می‌آید دنیا به جهان انیمیشن‌ها شبیه‌تر می‌شود. روح بهار شکل بصری و درونمایه‌ی زندگی ما را دیگرگون می‌کند، تا جایی که می‌بینیم به آرزوی همیشگی زیستن در یک جهان خیال‌انگیز انیمیشنی نزدیک‌تر هستیم. در بهار رنگ‌ها زنده‌تر می‌شوند و عنصر سرزندگی و طراوت را به قاب‌هایی که از دنیا می‌بینیم اضافه می‌کنند، نور درخشان‌تر می‌تابد، خطوط چهره‌ی شخصیت‌ها ملایمت بیشتری پیدا می‌کند و احساسات بیشتری در صحنه‌ها‌ی برخورد و گفتگوهایشان با هم وجود دارد. از طرف دیگر بهار می‌تواند شبیه نقاط عطف داستان‌ باشد؛ شبیه آنجایی که شخصیت اصلی تصمیم می‌گیرد زندگی تازه‌ای بسازد، آدم دیگری شود و چیزی را از نو آغاز کند.  این روزها که مرز بین دو جهان کمی کمرنگ‌تر شده است، بیشتر از قبل می‌توانیم چیزهایی را از جهان انیمیشن‌ها برای زندگی‌مان در واقعیت برداریم. 🔹افسانه پرنسس کاگویا، حماسه، گرگ‌گردان‌ها و پنج سانتی‌متر بر ثانیه از جمله انیمیشن‌های معرفی شده در این فهرست همراه با توضیحات هستند. متن کامل فهرست ده انیمیشن در حال و هوای بهار با توضیحات را بخوانید. 1⃣2⃣4⃣ @azadisqart
ویرجینیا چند یادداشت روزانه دارد که به «خانم دَلُوی» مربوط است: «خانم دَلُوی بررسی جنون و خودکشی خواهد بود. جهان، از منظر عاقلان و دیوانگان، در کنار هم -چیزی شبیه به این.»  نام رمان «خانم دَلُوی»، ابتدا «ساعت‌ها» بود. (بعدها رمانی به همین نام در سال ۱۹۹۸ نوشته شد که یکی از شخصیت‌های آن ویرجینیا وولف است که دارد رمان «خانم دَلُوی» را می‌‌نویسد. فیلمی با اقتباس از این رمان با همین نام «ساعت‌ها» در سال ۲۰۰۲ ساخته شد که نیکول کیدمن در آن نقش ویرجینیا وولف را بازی می‌کند.) ویرجینیا خودش می‌گوید که «پر از فکرهای بکر برای این رمانم (بودم). احساس می‌کنم می‌توانم هر آنچه را تا به‌ حال به ‌فکرم رسیده، اینجا مصرف کنم.» ویرجینیا، شیوه‌‌‌اش برای نوشتن «خانم دَلُوی» را چنین توصیف می‌کند: «غارهای زیبایی پشت شخصیت‌هایم حفر می‌کنم... قضیه این است که غارها به‌ هم متصل شوند و هرکدام در لحظه‌ی حال، به‌ روشنایی روز بیایند.» به بهانه سالروز درگذشت نویسنده غمگین انگلیسی متن کامل تک‌نگاری ویرجینیا وولف را بخوانید. 1⃣2⃣5⃣ @azadisqart
«آپاراتچی» قطعا فیلم بی‌نقصی نبود و خام‌دستی‌هایی در بخش‌های مختلفش دیده می‌شد. اما شبیه فیلم‌های دیگر نبود، نه در ساخت نه در رویکرد نه در مضمون. با اینکه فیلم را می‌توان به نوعی جزو سینمای انقلاب دسته‌بندی کرد اصلا شبیه دیگر فیلم‌های سینمای انقلاب هم نبود. مخصوصا فیلم‌های دهه‌های اخیر این سینما. یعنی نه می‌خواست بخشی از تاریخ مهم سیاسی مملکت را در یک قصه کوچک به زور بگنجاند، نه می‌خواست وارد دعواهای گفتمانی روز شود، نه قصد داشت از یک جریان خاص انتقام بگیرد و نه مثل فیلم‌های گران‌قیمت و پرسروصدا و جاه‌طلب سازمان اوج بود که بخواهد در یک فیلم سینمایی سفارشی هم پرتره یکی از بزرگ‌ترین و مشهورترین قهرمانان جنگ را بسازد و هم در عین‌حال با پرداختی شعاری به انبوه سوالات نسل جدید و شبهه‌های بیگانگان پاسخ بدهد. متن کامل ریویوی فیلم آپاراتچی را بخوانید. 1⃣2⃣6⃣ @azadisqart
🔹فهرست: بهترین شعرها برای ماه رمضان از بزرگ‌ترین شاعران ادبیات فارسی 🔹️یکی از سنت‌های ادبی و گونه‌های شعر مذهبی در تاریخ ادبیات فارسی «رمضانیه» نام دارد. نوعی از شعر که بیشتر شاعران بزرگ ادبیات فارسی در آن طبع‌آزمایی کرده‌اند. گویی در نظر شاعران کهن ایران‌زمین ماه رمضان یک ماه شاعرانه و عارفانه بوده است که جدا از تقیدات مذهبی با نگرشی لطیف و هنری نباید از آن غافل شد. بیشتر رمضانیه‌ها در تهنیت آغاز ماه رمضان‌اند. اما این تنها شکل از رمضانیه‌سرایی نیست. بلکه سه شکل دیگر یعنی شعرهایی در توصیف حال‌وهوای روزه و روزهای ماه رمضان، شعرهایی درباب پایان ماه رمضان و شعرهایی درباره عید فطر سه شکل دیگر این گونه ادبی است. در این مطلب سعی کردیم بهترین رمضانیه‌های تاریخ ادبیات کهن فارسی را با توجه به هر چهار شکل سرایش گردآوریم. ده شعر زیبا از ده شاعر مهم. شاعران این شعرها عبارت‌اند از : حافظ، سعدی، مولوی، سنایی، عطار، مسعود سعد سلمان، صائب، معزی، رشید وطواط و واعظ قزوینی. متن کامل فهرست ده رمضانیه در ادبیات کهن فارسی را بخوانید. 1⃣2⃣7⃣ @azadisqart
کاوه گلستان را وقتی که سیزده ساله بوده، می‌فرستند به یک مدرسه‌ی شبانه‌روزی در انگلیس. سخت‌گیری‌های انگلیسی‌ها یک طرف، اینکه ارتش مدرسه را اداره می‌کرد هم یک طرف! برای کاوه‌ی پرشر و شور چه چاره‌ای می‌ماند؟ هیچ، به‌جز اینکه فرار کند! از مدرسه فرار می‌کند و بدون اینکه به خانواده اطلاع بدهد، یک روز در می‌زند و با سر و شکل هیپی‌ها وارد خانه می‌شود. خیلی دور از ذهن نیست که چه بلوایی در خانه‌‌ راه می‌افتد. ولی ماجرا همین جا تمام نمی‌شود. کاوه مصمم‌تر از این حرف‌هاست. شروع می‌کند به انجام هر کاری که دلش می‌خواهد، آن هم در خانه‌ی استبدادزده‌ی ابراهیم گلستان. دعوا و جنجال و قهر تا جایی پیش می‌رود که ابراهیم گلستان دیگر نه به کاوه پول‌توجیبی می‌دهد، نه کمکش می‌کند. ناراحتی و قهر پدر و پسر سال‌های سال ادامه دارد. تا اینکه ... روایت قهر هنرمندان نام ستون جدید پرونده قهر است. در سالروز مرگ کاوه روایت قهر کاوه و ابراهیم گلستان را بخوانید. 1⃣2⃣8⃣ @azadisqart
نادر ابراهیمی -داستان نویس سرشناس- در بیست‌سالگی‌اش نامه‌‌های زیادی نوشته به ماری مهربان. حالا ماری مهربان کیست؟ خواهر ناتنی دهساله‌اش. مریم زندی. مریم زندی که عکاس مشهوری است و عکاس مجموعه عکس انقلاب ۵۷، حکومت ۵۸ و پرتره‌ی بسیاری از شخصیت‌های معروف. اتفاقاً اولین دوربین زندگی مریم را هم نادر برایش خریده و مجموعه مهم پرتره هنرمندان زندی هم به واسطه معرفی و ارتباطات نادر با هنرمندان برای زندی مهیا می‌شود. از طرفی هر وقت هم که مریم از نادر دور بوده، پول‌توجیبی‌هایش را روی هم جمع می‌کرده و برای برادرش که نویسنده بوده و بی‌پول، می‌فرستاده. بعد خواهر و برادری، با چنین محبتی بین‌شان، کارشان به جایی می‌رسد و جوری با هم قهر می‌کنند که دیگر تا وقتی نادر زنده بود، مریم به نسبتش با نادر اشاره نمی‌کند! در سالروز تولد نادر ابراهیمی روایت قهر نادر ابراهیمی و مریم زندی را در ستون قهر هنرمندان بخوانید. 1⃣2⃣9⃣ @azadisqart
به جز سینما، انیمیشن، عکاسی و ادبیات، تصویرسازی هم یکی از هنرهایی است که همیشه به کمک خیال آمده است تا چیزی را روایت کند. به خصوص در دنیای امروز که حس بینایی بیشتر از بقیه‌ی حواس به کار گرفته می‌شود و اصلاً انگار بیشتر آثار هنری برای جلب توجه این حس منتشر می‌شوند.  طبق یک تعریف تصویرگری یا Illustration از زیرشاخه‌های گرافیک است که از انواع تکنیک‌ها بهره می‌برد و خروجی آن می‌تواند کاریکاتور، پوستر و... باشد. یکی از رشته‌های هنری که بعد از نبرد ۷ اکتبر بسیار جریان‌ساز شد تصویرگری بود. از آنجا که سینما و ادبیات زمان بسیار طولانی‌تری برای تولید اثر و تاثیرگذاری روی این جنگ داشت، هنرمندان گرافیست بسیار سریع‌تر از بقیه پا به میدان گذاشتند و روزانه صدها اثر از سوژه‌های جنگ اخیر غزه تولید کردند. در فهرست پیش رو قرار است به ده تصویرگری از ده شخص که در جریان جنگ غزه معروف و جریان‌ساز خلق آثار هنری شدند به همراه توضیح مختصری از هنرمند خالق اثر بپردازیم.  متن کامل ده گرافیک پرتره برتر از قهرمانان غزه را بخوانید. 1⃣3⃣0⃣ @azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره فلسطین و غزه در تقویم جهانی آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس نام‌گذاری شده است. شاید اگر در سالی دیگر و موقعیتی دیگر قرار داشتیم با توجه خیلی کمتری از این روز رد می‌شدیم. اما امسال با فاجعه بزرگ انسانی در غزه، با کشته‌شده بیش از ده هزار کودک بی‌گناه فلسطینی -و چهارده‌هزار انسان دیگر- در غزه، به آسانی نمی‌توان از این روز گذشت. پیش از این، مطالب متعددی در نسبت هنر و ادبیات با سرزمین فلسطین و مردم رنج‌دیده‌ی غزه به‌طور اختصاصی در مجله میدان آزادی منتشر شده بود. امروز به بهانه روزه غزه و به احترام رنج عظیم مردم فلسطین همه مطالب هنری مرتبط مجله را در یک بسته‌ی رسانه‌ای با شما در میان می‌گذاریم:   ۱. ویدئو: شعرخوانی نزار قبانی برای کودکان فلسطینی + ترجمه فارسی ۲. ویدئو: موزیک‌ویدئوی «یما مویل الهوا» با صدای «جولیا پطرس» + ترجمه فارسی ۳. ویدئو: ترانه‌ای به یاد مادر + ترجمه فارسی ۴. از بهترین نقاشی‌های بانوی هنرمند فلسطینی «هبه زقوت» که در غزه شهید شد ۵. «اسرائیل، حماس و غزه» به روایت ژوزه ساراماگو ۶. «غسان کنفانی»؛ مردی آفتابی از سرزمين پرتقال‌های غمگين ۷. «از سنگ‌های داود تا تانک‌های جالوت» به روایت ژوزه ساراماگو ۸. به تصاویر دلخراش غزه نگاه بکنیم یا نه؟ سوزان سانتاگ پاسخ می‌دهد ۹. داستان خلق یک شاهکار از محمود درویش و مارسل خلیفه ۱۰. ده گرافیک پرتره برتر از قهرمانان غزه ۱۱. ویدئو: موزیک‌ویدئوی رمضان 2024 شرکت زین با عنوان «سنعود» + ترجمه فارسی 1⃣3⃣1⃣ @azadusqart