eitaa logo
مجله میدان آزادی
81 دنبال‌کننده
374 عکس
25 ویدیو
0 فایل
هنر، میدان آزادی است. www.azadisq.com ارتباط با ادمین 👤 @Azadi_sqart www.AzadiSq.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فهرست: ۱۰ نمایشنامه از بهترین شاهکارهای ادبیات نمایشی جهان، برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران دنیای نمایشنامه‌ها دنیایی خاص و پر از جاذبه است. مخاطبان این دست از آثار حتی می‌توانند از خوانندگان پر و پا قرص ادبیات جهان، جدا باشند. از جادوی این قسم از ادبیات می‌توان به وسوسه‌ شدن نویسندگان بزرگ دنیا برای وارد شدن به دنیای نمایشنامه‌نویسی توجه کرد. قبل از معرفی نمایشنامه‌هایی برای خرید از نمایشگاه برای نمایشنامه‌دوستان، مایلیم برای آن دسته از ادبیات‌دوستان که هنوز نمایشنامه نخوانده‌اند بگوییم چرا باید نمایشنامه خواند. از ویژگی‌های نمایشنامه این است که شما در این قسم ادبی، دغدغه‌مندی و آگاهی نسبت به دنیای مدرن و امروزی را بیشتر درک خواهید کرد. نمایشنامه‌نویسان همواره در هر دوره‌ای سعی داشته‌اند تا تحولات سیاسی و اجتماعی روز یا معضلات روانشناسی و جامعه‌شناسی را در نوشته‌های خود، آن هم نه به‌صورت مستقیم بلکه به‌صورت ادبی و نمایشی بیان کنند. در ضمن اگر شما هم‌زمان به ادبیات و سینما علاقه داشته باشید، خواندن نمایشنامه می‌تواند برایتان جذاب باشد؛ زیرا این نوع از ادبیات، تصویری‌ترین نوع آن است. متن کامل فهرست ده کتاب از بهترین نمایشنامه‌های جهان را بخوانید. 2⃣0⃣7⃣ @azadisqart
🔹فهرست: ۱۰ موسیقی برتر از بهترین آهنگ‌های ونجلیس ونجلیس متولد  ۲۹ مارس ۱۹۴۳ در شهرک «آگریا» واقع در یونان بود. او در دهه شصت میلادی مانند خیلی از هنرمندان دیگر یونانی که به دنبال فضای آزادتری برای فعالیت‌هایشان بودند به فرانسه و سپس لندن مهاجرت کرد. در این سال‌ها سبک آهنگسازی او به مرور تغییر و تکامل یافت و نهایتاً به نوعی موسیقی الکترونیک تبدیل شد که می‌توانست خاصیت الکترونیک خود را کاملاً پشت قدرت تنظیم آهنگساز پنهان کند. اگرچه او را « سلطان کیبوردها» می‌خواندند اما در بسیاری از آثار او الکترونیک بودن موسیقی اصلا خودنمایی نمی‌کند. فهرستی که پیش روی شماست از میان آلبوم‌های مستقل ونجلیس که بیشتر در سبک «نیو ایج» (new age) هستند انتخاب شده است. بنابراین بسیاری از قطعات شنیدنی ونجلیس که در قالب موسیقی فیلم ساخته شده‌اند در این فهرست حاضر نیستند. در دومین سالگرد درگذشت ونجلیس، فهرست ده آهنگ برتر ونجلیس همراه با فایل صوتی را ببینید و بشنوید. 2⃣0⃣8⃣ @azadisqart
گزارش تصویری: سی و پنجمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران و حضور ناشران و مخاطبان هنر و ادبیات در تازه‌ترین صفحه پرونده اردیبهشت کاغذی و در آخرین روز نمایشگاه کتاب شما را به تماشای گزارش تصویری مجله میدان آزادی از سی‌و‌پنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دعوت می‌کنیم. در این گزارش تصویری حال‌وهوای عمومی نمایشگاه کتاب در کنار وضعیت غرفه‌های ادبیات و هنر نمایشگاه مورد توجه قرار گرفته است. مطلب کامل گزارش تصویری از سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران را ببینید. 2⃣0⃣9⃣ @azadisqart
معرفی و خواندن کتاب‌های خوب برای نوجوانان، همیشه از دغدغه‌های پدرها ومادرها، معلمان آن‌ها و چه‌بسا خودشان بوده است. در این میان علاوه بر کتاب، پادکست به عنوان رسانه‌ای نوین، علاوه بر رقابت با کتاب، در میان نوجوانان از محبوبیت گسترده‌ای برخوردار است. این دو دلیل کافی است تا جای خالی پادکستی با نگاهی ویژه برای نوجوانان با موضوع کتاب حس شود و «رادیو خرمالو» به همین منظور، با تمرکز بر رمان نوجوان منتشر شد.  معصومه توکلی‌در هر شماره از پادکست «رادیو خرمالو»، با تجربه‌ای که سال‌ها در دنیای کتاب‌ها و نوجوانان دارد، کتاب‌هایی با موضوعات مشترک فانتزی که لزوما معروف نیستند اما حتما خواندنی هستند را از نویسندگان ایران و جهان معرفی خواهد کرد.  توکلی از فعالین حوزه‌ی کتاب کودک و نوجوان است و سال‌ها در کسوت معلمی و در زنگ کتابخوانی، از نزدیک با این گروه سنی در تعامل بوده است.  سازندگان پادکست «رادیو خرمالو»، معتقدند کاشف کتاب‌های ناشناخته هستند با این ویژگی خاص که نوجوان‌ها را به این ماجراجویی اکتشافی خواهند برد. اپیزود اول پادکست «رادیو خرمالو» با عنوان «می‌خواهم کتابی بخوانم که قهرمانش یک دختر جوان باشد» در پادگیرهای «کست باکس»، «ساوند کلاود» و «شنوتو» منتشر شده و در دسترس علاقه‌مندان قرار گرفته است. متن کامل خبر انتشار پادکست رادیو خرمالو و لینک‌های دسترسی به آن را بخوانید. 2⃣1⃣0⃣ @azadisqart
🔹پربازدیدترین مطالب مجله میدان آزادی در اردیبهشت ۱۴۰۳ دومین ماه سال نیز به پایان رسید و وقت مرور کارنامه است. در ادامه فهرست پربازدیدترین مطالب مجله میدان آزادی در اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۳ را مشاهده می‌کنید. گفتنی‌ست از این ده مطلب، چهار مطلب مربوط به پرونده‌های ، و است. ۱. ده غزل از بهترین غزل‌های عاشقانه حسین منزوی ۲. ریویو: نقد و بررسی سریال «نون خ ۵» ساخته «سعید آقاخانی» ۳. ۲۰ غزل عاشقانه از بهترین شعرهای سعدی ۴. تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار سید علی موسوی گرمارودی ۵. ۱۰ کتاب پیشنهادی طنز برای خرید از نمایشگاه کتاب تهران ۶. یادداشت: «ماجرای شاعر شیرخوار» و دفاع ژائو یوانرن از الفبای زبان چینی ۷. معرفی بهترین بازنویسی‌های ادبیات کهن فارسی برای کودکان و نوجوانان ۸. یادداشت: حال شاعرانه و منش اخلاقی استاد محمدجواد محبت ۹.تک‌نگاری: نگاهی به زندگی و آثار محمدعلی علومی ۱۰. یادداشت: روایت قهر ایرج طهماسب و حمید جبلی 2⃣1⃣1⃣ @azadisqart
«زری به پشت سرش نگاه کرد. مردهای سیاهپوش هنوز، دسته دسته از در باغ بیرون می‌آمدند. صدایی گفت: «لااله الاالله» و جمعیت یک‌صدا، کلام مقدس را تکرار کرد. سرپاسبان از قول ابوالقاسم خان داد زد: «می‌شنوید یا نه؟ جناب ابوالقاسم خان از غصه نمی‌تواند حرف بزند... از شما تشکر کند. هوا گرم است. آقایان را به امید خدا می‌سپارد.» صدای آرامی از میان جمع گفت: «همه ما کس و کار آن مرحوم هستیم.». حسین آقا که شانه زیر تابوت داشت به سید محمد اشاره کرد و او را جانشین خود کرد و آمد جلو سرپاسبان و گفت «سرکار، یک جوان را به تیر غیب کشته‌اند. در مرگش عزاداری می‌کنیم. همین.» ... این بار ماشاء الله قری جلو آمد و گفت: «سرکار داشِت را که می‌شناسی وقتی حرفی زد روی حرفش می‌ایستد. ما قصد آشوب که نداریم عزای همشهریمان را گرفته‌ایم، انگار کن اینجا کربلاست و امروز عاشورا است، تو که نمی‌خواهی شمر باشی؟» کسی گفت: «یا حسین.» و جمعیت با آهنگ کشداری فریاد برآورد: «یا حسین!» زری بتلخی اندیشید: یا انگار کن سووشون است و سوگ سیاوش را گرفته‌ایم.» 🔹ادبیات و هنر همواره پناهگاه مردم ایران در تجربه‌های تاریخی و رویدادهای ملی بزرگ بوده است؛ از این رو تصمیم گرفتیم در چند مطلب روایت هنرمندان بزرگ را از سوگ و مواجهه با سوگ‌ها و داغ‌های بزرگ انتخاب کنیم و با شما در میان بگذاریم. متن کامل روایت سوگ در رمان «سووشون» نوشته سیمین دانشور را بخوانید. 2⃣1⃣2⃣ @azadisqart
🔹کاغذ اخبار هنر: مهم‌ترین خبرهای هنر و ادبیات؛ اردیبهشت ۱۴۰۳ 🔹کاغذ اخبار اردیبهشت را باید با کتاب گشود؛ چراکه اردیبهشت بهار کتاب ایرانیان است به واسطه‌ی برگزاری نمایشگاه کتاب تهران. سی و پنجمین نمایشگاه کتاب تهران، چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت با شعارظ «بخوانیم و بسازیم» آغاز شد و ۲۹ اردیبهشت در مصلای تهران به کار خود پایان داد. طبق سال گذشته، مدیران نمایشگاه تنها به ارائه‌ی آمار مالی نمایشگاه بسنده کردند و سوال گذشته‌ی مجله میدان آزادی که «بالاخره نمایشگاه کتاب چند بازدیدکننده دارد؟» باز هم بی‌پاسخ ماند. 🔹مثل همیشه جشنواره‌ی فیلم کن با حاشیه‌هایی همراه بود. از مهمترین حاشیه‌های این دوره از جشنواره اعتصاب کارکنان جشنواره در اعتراض به شرایط کاری بی‌ثبات و حقوق نامناسب خود بود که روز افتتاحیه، روی پشت بام محل برگزاری افتتاحیه در فرانسه تجمع و پارچه نوشته‌ای را با شعار: «پشت پرده‌های سینما، لجن پنهان است» روی پوستر بزرگ جشنواره آویزان کردند. 🔹ادبیات در ایران و جهان سه درگذشت بزرگ داشت. در ایران اهالی ادبیات به سوگ «محمدعلی علومی»، نویسنده و طنزپرداز نشستند. و طرفداران جهانی ادبیات، دو نویسنده‌ی انگلیسی‌زبان را از دست دادند. یکی «پل آستر» نویسنده، شاعر و فیلمنامه‌نویس آمریکایی که در سن هفتاد و هفت سالگی درگذشت. و دیگری «آلیس مونرو» بود که در سال ۲۰۱۳ برنده‌ی جایزه نوبل ادبیات و در سال ۲۰۰۹ برنده جایزه‌ی بوکر شده بود. مونرو در ۹۲ سالگی در زادگاهش در یک خانه‌ی سالمندان درگذشت. متن کامل کاغذ اخبار هنر اردیبهشت ۱۴۰۳ را بخوانید. 2⃣1⃣3⃣ @azadisqart
🔹یک صفحه شعر: روایت سوگ در منظومه «شاهنامه» سروده فردوسی شاهنامه نه فقط عصاره فکر و فرهنگ ایرانی و کتاب ملی ایرانیان که بزرگ‌ترین حماسه ادبی جهان است. ایرانیان از دیرباز در رخ‌دادهای بزرگ و کوچک زندگی خویش به‌ویژه رخ‌دادهای ملی و مردمی به این کتاب سترگ و منظومۀ بزرگ بازمی‌گردند. و گوییا این حماسه‌ی منظوم آیینه‌ی دیروز و امروز و فردای سرشت و سرنوشت ایرانی است. در شاهنامه نیز برگ‌های باشکوهی از سوگواره و اندیشیدن به سوگ در چندین داستان رخ نموده. اما یکی از سوگ‌های بزرگ شاهنامه که با سوگ امروز ایرانیان هماهنگی بیشتری دارد، سوگ فریدون بر فرزند خود ایرج است. فریدون فرمانروای بزرگ و قهرمان کهنسال، از میان فرزندان فرزندش ایرج را شایسته‌ی حکومت بر ایران می‌داند و ایران را به او می‌سپارد. این موضوع رشک و حسادت دو برادر دیگر -یعنی سلم و تور- و دشمنی‌شان با فریدون را برمی‌انگیزد. سلم حاکم روم و مناطق غربی است و تور حاکم توران (مناطق ترک‌نشینان) و شرقی است. ایرج برای آشتی و صلح و از میان‌برداشتن دشمنی، با روی گشاده و دل نرم نزد برادران می‌رود، اما آتش کینه و حسادت و دشمنی باعث می‌شود تور به تحریک سلم ایرجِ مهمان شده را به قتل برساند. خبر با سر بریده ایرج در جشن‌گاه به فریدونِ کهنسال می‌رسد. باقی داستان را از زبان فردوسی بخوانید. متن کامل روایت سوگ در منظومه «شاهنامه» سروده فردوسی را بخوانید. 2⃣1⃣4⃣ @azadisqart
🔹پوستر: به احترام بدرقه ملی رئیس جمهور مردم ایران فایل با کیفیت و توضیحات اثر را اینجا ببینید. 2⃣1⃣5⃣ @azadisqart
🔹 یک صفحه داستان: روایت سوگ در رمان «زمین سوخته» نوشته احمد محمود از بین رمان‌های جنگی ایران، «زمین سوخته» بیش از همه به قضیه تعرض دشمن به خاک و بعد دفاع برآمده از دل آن پرداخته است. «احمد محمود» در این رمان که در اهواز تابستان و پاییز ۵۹ می‌گذرد، ظاهراً هیچ اتفاق خارق‌العاده‌‌ و تکان دهنده‌ای تعبیه نکرده چون همه چیز جنگ این دو خاصیت را دارد. اما در باطن، این رمان، ضرورت دفاع از زمین را از یک موضوع بومی به مسئله‌ای ملی می‌‌کشاند. و این کار نمی‌شد مگر به همت واژه به واژه و دیالوگ به دیالوگ و شخصیت به شخصیتی که محمود در زمین سوخته گنجاند. زمینی پر از ریزه‌کاری‌های به یاد ماندنی و پر از شخصیت‌هایی که همه هم اصلی‌اند، هم فرعی. و سمپات پذیر. شاید آشناترین این شخصیت‌ها «خالد» باشد. در زمین سوخته، قلب خالد خیلی پیش از پاره پاره شدن توسط گلوله‌های دشمن، از درد تجاوز به خاک، آوارگی زن و فرزند، غم مادر و از همه مهم‌تر دوراهی ماندن و دفاع کردن یا رفتن و فرار کردن چندپاره شده است. ترسیم این قلب پاره پاره در لحظات مرگ خالد، با وجود رئال بودن داستان، به شدت دارای اشاره و نشانه‌های سوگ است. متن کامل روایت سوگ در رمان «زمین سوخته» نوشته احمد محمود را بخوانید. 2⃣1⃣6⃣ @azadisqart
در دایره‌المعارف داستان‌های پلیسی، «شرلوک هلمز» بزرگ‌ترین کارآگاه در عرصه‌ی ادبیات معرفی شده است. شرلوک هلمز، قهرمانی ا‌ست که «سر آرتور کانن دویل» خلقش کرد. هلمز کارآگاه کارآگاهان است. کارآگاهی که تنها عامل محبوبیت و شهرت کانن دویل شد. دویل به‌جز مجموعه‌داستان و رمان‌های شرلوک، چند رمان تاریخی، تاریخ مفصلی درباره‌ی جنگ بوئرها در آفریقای جنوبی و نیز کتاب‌هایی در زمینه‌ی‌ احضار ارواح دارد که در اواخر عمرش به آن‌ها سخت معتقد شده بود (که واقعاً با پزشک ‌بودن و خالق شرلوک ‌بودنش اگر تنافر نداشته باشد، تناقضاتی دارد). اما آنچه او را در تاریخ ادبیات ماندگار کرد و می‌کند شرلوک است. شرلوک هلمز. شرلوک هلمز کارآگاهی‌ است که نه‌تنها دیگر کارآگاهان دوست دارند شبیهش باشند، بلکه شاید هر کسی که کمی و فقط کمی به محاسبه و منطق علاقه داشته باشد، شیدا و مفتون و واله‌ او ‌شود. مردی بلندبالا و لاغر، با چشم‌هایی گیرا و نافذ و پیپی که مدام روی لبش است -با توتون تند و بدبو و الیاف بلندش. مردی که دویل او را با الگو گرفتن از استادش خلق کرد. معروف است که کانن دویل استادی داشت با روش‌هایی خاص خودش در استدلال و استنتاج که حس می‌کرد این روش جدلی نوعی سلاح در دست‌های او است. به بهانه زادروز آرتور کانن دویل متن کامل یادداشت نگاهی به شخصیت‌پردازی و شیوه روایت در شرلوک هلمز را بخوانید. 2⃣1⃣7⃣ @azadisqart
گفتند که در واقع این افسر نه برای تعلیم شما و ما، بلکه برای تحقیر ما به ایران فرستاده شده. یکی دو روز پیش دیگر حتی از آن حدی که برای خودش تعیین کرده بود تجاوز کرد و شما را جلو همه افسرها و درجه‌دارها و سربازهای تیپ تحقیر کرد. ما اجازه نخواهیم داد که او از اردبیل خارج شود. فکرهایی به ذهنمان رسیده. می‌توانیم تو راه اردبیل - تبریز، یا اردبیل آستارا گیرش بیاوریم و کلکش را بکنیم. این كار يک حسن دارد. ممکن است هیچ وقت نفهمند که ما این کار را کرده‌ایم، در نتیجه ممکن است سروان را بکشیم و قسر در برویم. البته امکان آن هم هست که بفهمند و همه را محاکمه صحرایی بکنند و از بین ببرند ولی ما نمی‌خواهیم که مرگ او، يک تصادف، يك قتل عادی و یا قتلی بر اساس انگیزه‌هایی غیر از انگیزه‌هایی که ما داریم به حساب بیاید. ما می‌خواهیم كلک او را برای عبرت تاریخ بکنیم و می‌خواهیم به ارتش بفهمانیم که نباید به آمریکایی‌ها اجازه ورود به پادگان‌های ایران را داد. در قسمت چهارم از بازخوانی روایت هنرمندان بزرگ از سوگ، متن کامل روایت سوگ در رمان «رازهای سرزمین من» نوشته رضا براهنی را بخوانید. 2⃣1⃣8⃣ @azadisqart
🔹گزارش: واکنش چهره‌های هنری به سوگ رئیس جمهور از روز اعلام خبر مفقود شدن هلیکوپتر رئیس جمهور ایران تا صبح دوشنبه ۳۱ اردیبهشت که فقدان آنان تایید شد و تا روز تشییع، هنوز و همچنان به خیل هنرمندانی که از اولین لحظات مخابره این خبر واکنش نشان دادند تا اکنون افزوده می‌شود. داود میرباقری، ابراهیم حاتمی‌کیا، فرهاد قائمیان، محمود پاک‌نیت، پوران درخشنده، شهرام شکوهی و امید جهان فقط چند تن از هنرمندانی هستند که به این خبر واکنش نشان دادند. 🔹سیدرضا میرکریمی نویسنده و کارگردان مشهور دربارۀ حادثه سقوط بالگرد در گفتگو با رسانه‌ها گفت: «خبر تلخی بود. فارغ از اینکه چه دیدگاه سیاسی داشته باشید، به‌عنوان یک ایرانی‌‌ اینکه تعدادی از مسئولان طراز اول کشور در مسیر انجام وظیفه به این شکل جان خودشان را از دست بدهند، دلخراش است.»  🔹همچنین اداره‌کل روابط عمومی سازمان سینمایی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای به امضای بیش از ۲۵۰ سینماگر با مردم سوگوار ایران همدردی کردند. شهریار بحرانی، بابک خواجه پاشا، بهروز افخمی، لیلی عاج، سیدمحمود رضوی، شفیع آقامحمدیان و جهانبخش سلطانی از جمله امضاکنندگان این نامه هستند. متن کامل گزارش واکنش هنرمندان به سوگ رئیس جمهور را بخوانید. 2⃣1⃣9⃣ @azadisqart
«مرگ چنین خواجه نه کاری‌ست خرد» متنی که پیش رو داریم با اندکی تغییر، به دو شاعر مهم منتسب است. یکی به رودکی سمرقندی و در سوگ ابوالحسن مرادی (دانشمند و شاعر هم‌روزگار رودکی) و دیگری به مولوی بلخی و در سوگ ابوالمجد مجدود ابن آدم سنایی (عارف و شاعر بزرگ تاریخ ادبیات فارسی). اینکه آیا انتساب به رودکی صحیح است یا مولوی یا هردو (با فرض برداشتن شعر رودکی و تغییر اندکی در آن توسط مولوی) موضوع این یادداشت نیست. علت اینکه نسخه مولوی را برای این مطلب انتخاب کردیم و اصل قرار دادیم، اهمیت و شناخته‌بودن ممدوح و موضوع شعر یعنی سنایی است. سنایی کسی است که به یک معنا می‌توان گفت همه یا اکثر شاعران بزرگ فارسی از زیر بال و پر او در آمدند، مولوی، عطار، خاقانی، نظامی، حافظ و... . او بود که نگاه عارفانه را در شعر فارسی تثبیت کرد و او بود که غزل را به شعر فارسی هدیه داد. مولوی در این شعر از مواجهه با سوگ این مرد بزرگ سخن می‌گوید و از ساده‌انگاری عظمت این سوگ. از اینکه کسی خبر مرگ این مرد بزرگ را مثل یک خبر معمولی و رایج مطرح کند و به اطلاع دیگران برساند. مرگ این مرد بزرگ که دل‌بسته‌ی دنیا نیست و دارای مقامی معنوی است در نظر مولوی خود یک رویداد مهم است؛ سوگ سنایی بزرگ است چون روح سنایی بزرگ است. این سوگ‌سروده‌ی زیبا را در ادامه بخوانید: گفت کسی خواجه سنایی بمرد مرگ چنین خواجه نه کاری‌ست خرد جان گرامی به پدر باز داد کالبد تیره به مادر سپرد متن کامل روایت سوگ در دیوان شمس اثر مولوی را بخوانید. 2⃣2⃣0⃣ @azadisqart
🔹فهرست: برندگان تمام بخش‌های جشنواره کن ۲۰۲۴ هفتاد و هفتمین دورۀ جشنوارۀ کن از تاریخ ۱۴ می‌ (۲۵ اردیبهشت) با نمایش فیلم «پرده دوم» ساخته‌ی کوئنتین دوپیو آغاز ‌شد و ساعاتی پیش، ۲۵ می‌ برابر با ۶ خرداد، به پایان رسید. جشنواره کن امسال با حاشیه‌هایی رو‌به‌رو بود؛ از اعتصاب کارکنان آن تا حمایت بسیاری از کارگردانان و بازیگران این جشنواره از مردم فلسطین و درخواست پایان جنگ در غزه. جایزه‌ی نخل طلای هفتاد و هفتمین دورۀ این جشنواره به فیلم «آنورا» به کارگردانی « شان بیکر» رسید و اولین فیلم هندی‌ایی که در ۳۰ سال اخیر به بخش رقابتی کن راه یافت، فیلم «همه آنچه ما به عنوان نور تصور می‌کنیم» ساخته «پایال کاپادیا» توانست جایزه بزرگ دورۀ هفتاد و هفتم را از آن خود کند. متن کامل فهرست برندگان تمام بخش‌های جشنواره کن ۲۰۲۴ را بخوانید. همچنین سایر یادداشت‌های پرونده جشنواره کن در سال‌ گذشته را اینجا ببینید. 2⃣2⃣1⃣ @azadisqart
🔹یک صفحه روایت: روایت سوگ در کتاب تک‌نگاری «سوگ مادر» نوشته شاهرخ مسکوب به گورستان رسیدیم و پیاده شدیم. من دیگر خودداری نتوانستم. های‌های گریه می‌کردم. چند نفر دویدند جلوی ما یکی به صدای بلند گریه می‌کرد. دیدم جهانگیر است. یکی زیر بازویم را گرفت. هیچ‌جا را نمی‌دیدم. فقط تشخیص می‌دادم که جمعی زن‌های سیاه‌پوش و عده‌ای مرد هاج و واج مانده‌اند. رفتیم دم غسالخانه، مادرم توی تابوت رو به قبله دراز کشیده بود... تا رسیدم تابوت را بلند کردند. زیر تابوت را گرفتم می خواستم سنگینی جسمی را که تا دیروز مادر من بود حس کنم. مرا از زیر تابوت به کناری کشیدند، در راه زانوهایم تا می‌شد. دو سه بار نزدیک بود زمین بخورم. یکی دو تا زیر بغلم را گرفتند و تا کنار قبر بردند. به هیچ چیز فکر نمی‌کردم فقط احساس می‌کردم که انگار فروریخته‌ام. مخصوصاً که پیکرم به فرمان من نبود، تبدیل به جسدی شده بود که از وی بیگانه بودم و احساسش نمی‌کردم، بالای سر قبر روی خاک‌ها نشستم و در حقیقت خودم را رها کردم چون دیگر یارای ایستادن نداشتم. چقدر دلم می‌خواست برای آخرین‌بار صورت مادرم را ببینم. هرگز این قدر مشتاق دیدار کسی یا چیزی نبودم. متن کامل روایت سوگ در کتاب تک‌نگاری «سوگ مادر» نوشته شاهرخ مسکوب را بخوانید. 2⃣2⃣2⃣ @azadisqart
🔹تا که بماند درون حافظه‌ی آب نقش کنید ای خطوط موج به دریا: در وزشِ وحشت و تلاطم پاییز نسترن از شاخ و برگ خویش پلی ساخت بهر عبوِر شکوفه: کودک فردا این شعر که «از سرزمین زیتون» نام دارد، تصویری است استعاری از جان‌فشانی و ایثار به وقت حادثه، تا زندگی نمیرد و استمرار یابد. راوی/ شاعر، این رخداد را شایسته‌ی‌ ماندگاری می‌داند، آن‌قدر که پیش از حکایت، در مطلع، بر نگاشتن و نگاه داشتن آن تأکید می‌کند و سپس به ایجاز، شرح ماوقع می‌دهد. ظاهراً حرف بر سر ازخودگذشتگی نسترن (نماد والد و بزرگ‌تر) است، اما از وجهی دیگر، سخن از شکوفه است که کودک فرداست و حیات باغ در گرو سلامت اوست. زندگی باید ادامه یابد و به هنگام بلا، میدان‌داری عشق سبب می‌شود بزرگان، جان خویش را سپر کنند تا نسل نو که فرصت زیستن و ساختن فردا را دارند، بمانند و در عین حال، از همین کردار، آیین مهرورزی و بزرگی بیاموزند. متن کامل یادداشت نگاهی به حضور نمادین کودک در شعر شفیعی کدکنی را بخوانید. 2⃣2⃣3⃣ @azadisqart
میرباقری علاوه بر آن‌که قصه‌ها، نوشته‌ها و شنیده‌ها را دیداری کرد و به نمایش درآورد، بر تن برخی از مفاهیم انتزاعی هم لباس تصویر پوشاند و تصاویر بسیار بدیع و بی‌نظیری خلق کرد که می‌تواند سرمشق هنرمندان در همۀ حوزه‌های هنری باشد؛ مثل سکانس درخشان برخواستن ققنوس‌وار و معجزه‌گون حضرت عبدالعظیم حسنی از ویرانۀ مزار تخریب شدۀ امام حسین، پس از مقاومت و مبارزه در دفاع از حرم در برابر تخریب؛ این تصویر بی‌بدیل نشستن خاک کربلا بر سر و روی حضرت عبدالعظیم، چنین تداعی می‌کند که این یادگاری از آن وادی، حالا در این دیار آرمیده و ترجمان هنری و تصویری آن حدیث معروف امام هادی است: «بدان که اگر قبر عبدالعظیم را در ری زیارت کنی مانند کسی هستی که حسین بن علی علیه‌السلام را در کربلا زیارت کرده باشد». میرباقری در یک مصاحبه با لطافت و عشق خاصی از اینکه چطور برای تصویرسازی این حدیث به این سکانس رسیده یاد می‌کند. متن کامل تک‌نگاری داود میرباقری را در روز سالروز تولد این کارگردان بخوانید. 2⃣2⃣4⃣ @azadisqart
به گزارش مجله میدان آزادی به نقل از گاردین، کن لوچ و مایک لی، دو کارگردان بزرگ و صاحب‌سبک انگلیسی که از حامیان سینما فینیکس لندن بودند، در اعتراض به برگزاری جشنواره‌ی فیلم تحت حمایت دولت اسرائیل در محل این سینما، سینما فینیکس لندن را ترک و از مقام خود استعفا کردند. گروه‌های همبستگی طرفدار فلسطین، کارکنان و مدیران سینما فینیکس، از مدیران و متولیان سالن خواسته‌اند تا نمایش فیلم‌های این جشنواره را به دلیل ارتباط جشنواره سرت با وزارت فرهنگ و سفارت اسرائیل، در انگلستان لغو کنند. معترضان خواستار تحریم این جشنواره به دلیل حمله‌ی نظامی اسرائیل به غزه هستند. شبکه Artists for Palestine UK گفت که جشنواره‌ی سِرِت «بخشی از استراتژی گسترده‌تر هنرشویی» توسط دولت اسرائیل برای «سفید کردن و سرپوش گذاشتن بر جنایات خود علیه مردم فلسطین» است. متن کامل خبر استعفای «کن لوچ» و «مایک لی» در مخالفت با جشنواره اسرائیلی را بخوانید. 2⃣2⃣5⃣ @azadisqart
می‌توان گفت که آثار قادری‌نژاد به‌دلیل بازنمایی هیجانات و احساسات درونی انسانی با استفاده از خطوط و رنگ‌های متضاد در دسته‌بندی مکتب نقاشی اکسپرسیونیسم قرار می‌گیرد. در آثار او، هیچ چیز مهم‌تر و برجسته‌تر از خط خودنمایی نمی‌کند و به‌عکسِ بسیاری از آثار که رنگ بر خط برتری دارد، در آثار او خط و ریتم و حرکت از عناصر مهم و جلوه‌گر هستند و بعد از آن رنگ، به‌عنوان عنصر دوم استفاده می‌شود. کریم نصر، نقاش و تصویرساز، در یادداشتی درباره‌ی آثار نیلوفر قادری‌نژاد می‌گوید: «نیلوفر قادری‌نژاد چند سالی است که به اسطوره‌ها علاقه نشان می‌دهد. همه‌ی نمایشگاه‌های اخیر او موضوعی اسطوره‌ای داشته است. او با سلیقه‌ای که در نقاشی آکادمیک دارد، در هر نمایشگاه اشتیاقش برای بازنمایی رفتار، حرکات و احساس انسانی را با تصویرسازی داستان‌های اسطوره‌ای نشان می‌دهد. بیشترین تلاش او برای به تصویر کشیدن افسانه‌های قهرمانی، معطوف به احساس بیننده است.» متن کامل تک‌نگاری نیلوفر قادری‌نژاد را در سالروز تولد این هنرمند بزرگ بخوانید. 2⃣2⃣6⃣ @azadisqart
نیلوفر قادری‌نژاد از نمایشگاهی یاد می‌کند که در سال ۱۳۵۹ در دانشکده‌ی هنرهای زیبا تحت عنوان «همبستگی» برگزار شده بود که بی‌نظیرترین نمایشگاه از لحاظ کثرت بازدید عمومی بوده است. در همان سال‌ها او شروع به ترسیم دیوارنگاره‌های فیگوراتیو از مردمی می‌کند که نقش اصلی انقلاب را به دوش می‌کشیدند. افرادی در حال حرکت، خم‌شده، درمانده و خونین، به پاخاسته و راست‌قامت که نشان از برداشت او از وقایع آن روزگار دارد. قادری‌نژاد از نقاشی‌های دیواری و آثاری که بدون واسطه در معرض دید عموم قرار می‌دادند تحت عنوان نمایشگاه خیابانی یاد می‌کند که در آن مردم رهگذر از تصویر دیوار‌نگاره‌ها بازدید کرده و حتی در مورد آن‌ها بحث و گاهی جدل می‌کردند. ازجمله‌ی این نقاشی‌ها، دیوارنگاره‌ای بود که او به‌همراه مسعود سعدالدین و الخاص بر روی دیوار دانشکده‌ی هنرهای زیبا اجرا کرده و نقاشی‌هایی در کوچه‌ی دربند عزیزی، که اکنون عکس‌هایی از آن‌ها باقی مانده است... 🔹متن کامل تک‌نگاری نیلوفر قادری‌نژاد را در سایت بخوانید. 2⃣2⃣7⃣ @azadisqart
🔹از آنجایی که این وجه از رابطه‌ی شمس و مولوی هم ظرفیت عاشقانه (ازدواج شمس با کیمیاخاتون)، هم ظرفیت جنایی (احتمال قتل شمس) و هم ظرفیت داستان‌پردازی اجتماعی (کینه‌ی اطرافیان مولوی از اینکه شمس کاملاً توجه مولوی را به خود جلب کرده) دارد احتمالاً هر کارگردانی وسوسه می‌شود برای نوشتن فیلم‌نامه‌ای پرتعلیق از همه‌ی این ظرفیت‌ها استفاده کند و ظاهراً حسن فتحی هم تسلیم این وسوسه شده است. اما آنچه قربانی ساخته شدن یک فیلم پرتعلیق درباره‌ی این شاعر و عارف بزرگ ایرانی شده، خود عرفان است. 🔹رازوارگی عنصر مهمی است که یک فیلم عرفانی باید از آن برخوردار باشد. مگر اینکه بگوییم این فیلم قرار نبوده است فیلمی عرفانی باشد و فقط قرار بوده روایتگر یک برش از زندگی یک عارف ایرانی باشد. پذیرفتن این تعریف سخت است، مخصوصاً با پایان‌بندی همراه با موسیقی و سماع فیلم. اما حتی اگر قرار بود این فیلم درباره‌ی عرفان باشد باز هم نیاز بود فضای رازآلود و عمیق‌تری را شاهد باشیم. این فیلم در دکوپاژ و نورپردازی اصلاً عمیق نیست و مصداق این مسئله صحنه‌ی حمله‌ی اوباش به شمس است که در نیمه‌شب رخ می‌دهد ولی فضا چنان نورانی است که گویی مهتاب قونیه از قوی‌ترین پروژکتورهای قرن بیست و یک کمک گرفته است! متن کامل نقد و بررسی فیلم مست عشق را بخوانید. 2⃣2⃣8⃣ @azadisqart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹روایت هوشنگ جاوید از مدیریت فرهنگی و خلق یک اثر ماندگار در موسیقی کرمانجی سال گذشته در پرونده شاخه‌های درخت باربد (ویژه بازخوانی میراث موسیقی نواحی ایران) گفتگوی جذاب و مفصلی با استاد هوشنگ جاوید داشتیم درباره زیبایی‌ها و مشکلات موسیقی نواحی. متن مشروح این گفتگو سال گذشته در پنج قسمت منتشر شد. اما امروز چهاردهم خرداد زادروز استاد هوشنگ جاوید است و هیچ گرامی‌داشتی برای اهالی فرهنگ بالاتر از شنیدن حرف‌های ارزشمندشان نیست، به همین مناسبت تصمیم گرفتیم یک بریده‌ی تصویری از یک بخش ارزشمند آن گفتگو را با شما در میان بگذاریم. در این ویدئو هوشنگ جاوید پشت صحنه ساخته‌شدن آهنگ سوزناک «له چیه مامه» را روایت می‌کند. ▪️ویدئو با کیفیت اصلی را می‌توانید در سایت مجله ببینید. 2⃣2⃣9⃣ @azadisqart
🔹فیلم سینمایی «عطرآلود» ۱۶ خرداد اکران می‌شود + رونمایی از پوستر به گزارش مجله میدان آزادی، در آستانه‌ی اکران فیلم سینمایی «عطرآلود» به کارگردانی هادی مقدم‌دوست و تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، از جدیدترین پوستر رسمی این اثر که طراحی آن برعهده‌ی محمد شکیبا بوده است، رونمایی شد. آخرین ساخته‌ی هادی مقدم‌دوست عاشقانه‌ای متفاوت با روایتی گرم و معطر از یک زندگی است که برای نخستین‌بار در چهل و یکمین جشنواره‌ی بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد. «عطرآلود» در ۶ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن چهل و یکمین جشنواره‌ی فیلم فجر را دریافت کرد. این اثر به نویسندگی حسین حسنی با شعار «عشق، هر لحظه عطر خودشو داره» از چهارشنبه ۱۶ خردادماه در سینماهای سراسر کشور به نمایش در می‌آید. متن کامل خبر اکران آخرین ساخته هادی مقدم‌دوست را بخوانید. 2⃣3⃣0⃣ @azadisqart
بسیاری از ما نادر ابراهیمی را به داستان‌های پرآوازه‌ی بزرگسالش می‌شناسیم. با این‌ حال، با مطالعه‌ی دقیق کارنامه‌ی ادبی این نویسنده‌ی بیش‌فعال، به توجه و دلبستگی‌ ویژه‌اش به ادبیات کودک و نوجوان پی خواهیم برد. او آثار داستانی و پژوهشی متعددی در این زمینه به یادگار گذاشته که در سال‌های اخیر برخی از آن‌ها از سوی نشرهایی چون کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و انتشارات روزبهان تجدید چاپ شده‌اند. ابراهیمی در پژوهش‌هایی که در حوزه‌ی ادبیات کودک داشته، شرط اول توفیق هر اثر را سادگی و قابل فهم بودن زبان آن می‌داند. او در سبک داستان‌نویسی‌اش خود را به این مؤلفه‌ها پایبند کرده است. بیان گنگ و نامفهوم موضوعات آموزشی و تربیتی از نظر او کاری بیهوده است. همچنین توجه او به مصورسازی کتاب‌های کودک و دستاوردهایی که در این زمینه داشته، باعث دیده شدن داستان‌های کودک ایرانی در برخی جشنواره‌های بین‌المللی شده است. نمونه‌ی این موفقیت داستان «کلاغ‌ها» به قلم او و تصویرگری نورالدین زرین‌کلک است که در ادامه درباره‌ی آن خواهید خواند. در سالروز درگذشت نادر ابراهیمی متن کامل یادداشت میراث نادر ابراهیمی در ادبیات کودک و نوجوان را بخوانید. 2⃣3⃣1⃣ @azqdisqart