eitaa logo
مجله میدان آزادی
108 دنبال‌کننده
528 عکس
44 ویدیو
1 فایل
هنر، میدان آزادی است. www.azadisq.com ارتباط با ادمین 👤 @Azadi_sqart www.AzadiSq.com
مشاهده در ایتا
دانلود
🔹فهرست: بهترین سریال‌های جنایی ایرانی و خارجی ژانر جنایی همواره طرفداران زیادی داشته و دارد. برای کسانی که درگیر مسائل عادی روزمره‌اند، تماشای داستان‌های جنایی یکی از بهترین راه‌های قطع ارتباط از اتفاقات ساده‌ی پیرامون است. این موضوع از چشم کارگردان‌ها نیز مخفی نمانده، تا جایی که سالانه بیش از بیست سریال هالیوودی در این ژانر ساخته یا به‌روز می‌شوند. آلفرد هیچکاک، اسطوره‌ای که امروزه از شیوه‌ی روایتش در انواع قصه‌گویی سینمایی استفاده می‌شود، پیشگام ساخت این‌گونه فیلم‌ها و سریال‌ها بود. شاید بتوان گفت حتی بهترین کارگردان‌ها بخواهند یا نخواهند، در ساخت آثارشان وام‌دار ژانر جنایی و هیچکاک هستند. در این ژانر کارآگاهان، پلیس‌ها، وکیل‌ها، جنایتکاران و بی‌گناهان در برابر یکدیگر قرار می‌گیرند و حل پرونده‌های جنایی برای مخاطبی که فقط در جایگاه تماشا قرار گرفته ‌است، هیجان‌انگیز به نظر می‌رسد. در ادامه فهرستی از برترین سریال‌های این ژانر به انتخاب شما را معرفی می‌کنیم. متن کامل فهرست بهترین سریال‌های جنایی را در پرونده‌ی هزار و یک سریال بخوانید. 3⃣5⃣8⃣ @azadisqart
در بی‌بی‌سی نیوز ژاپن ذکر شده که درام اوشین جهان را مجذوب خود کرد و در فرهنگ دیگر کشورها نیز بسیار تأثیر گذاشت، در حدی که لغت اوشیندروم (اوشین+سندروم=سندروم اوشین) ساخته شد. گفته می‌شود که شخصیت اصلی این داستان تقریباً با الهام از زندگی کاتسو وادا و شیزوئه مارویاما ساخته شده است. کاتسو وادا همسایه‌ی کارگردان سریال بوده و الهام‌بخش او برای خلق این شخصیت. کاتسو وادا مادر کازو وادا رئیس فروشگاه‌های زنجیره‌ای یاوهان (Yaohan) بود که در جنگ‌جهانی دوم با سخت‌کوشی فراوان توانست تا کسب و کار خانوادگی‌شان را از ورزشکستگی نجات دهد. شیزوئه مارویاما نیز الگوی دیگری بود که شخصیت اوشین از آن برگرفته شده است. داستان زندگی او توسط دخترش در کتاب «میراث مادران ما» به چاپ رسید و سوگاکو هاشیدا صحنه‌هایی از کتاب را در اثر خود به تصویر کشید، مانند صحنه‌ای که اوشین روی الوارهای بهم وصل شده‌ای که به عنوان قایق استفاده می‌شده در رودخانه‌ای طولانی در حال حرکت است. دختر شینزوئه مارویاما بیان می‌کند که مادرش با اشک به تماشای این سریال می‌نشسته و داستان سخت زندگی‌اش را به یاد می‌آورده است. در ژاپن معتقدند اشک‌هایی که برای زندگی سخت اوشین ریخته شد باعث تقویت این کشور شده و از این سریال به‌عنوان «قدرت زندگی» یاد می‌کنند. به عبارت دیگر، مردم ژاپن زندگی سخت اوشین تانوکورا و تلاش‌های او برای حفظ زندگی و خانواده توام با کار طاقت‌فرسا را الگوی موفقیت در زندگی خود قرار دادند. متن کامل ریویوی سریال اوشین را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید. 3⃣5⃣9⃣ @azadisqart
🔹فهرست: ۱۰ غزل از بهترین غزل‌های مولوی باده غمگینان خورند و ما ز می خوش‌دل‌تریم رو به محبوسان غم ده ساقیا افیون خویش خون ما بر غم حرام و خون غم بر ما حلال هر غمی کو گرد ما گردید شد در خون خویش غزل مولوی نمونه‌ی تام و تمام شعر عرفانی به معنای اخص آن است. شعر عرفانی بنا به تعریف این بنده، گزارش یا روایت تجربه‌ی عرفانی آفاقی یا انفسی است؛ تجربه‌ی عرفانی نیز عبارت است از دیدار با واقعیت وحدانی هستی در روان یا جهان. مولوی در هر دو گونه تجربه‌ی عرفانی، روایت‌های شاعرانه‌ی دست اولی دارد. زیرا قرائن سبک شناختی و به‌ویژه عناصر عاطفی و احساسی، حاکی از صدق عاطفی اوست در تجربی بودن این غزل‌ها. به عبارتی دیگر منبع الهام مولوی خود واقعیت تجربه‌ی عرفانی اوست، نه دانش عرفان نظری. دیگر اینکه اگرچه تحقیر زبان و سخن‌ستیزی و «برهم زدن حرف و صوت و گفت» از مضامین پرتکرار اوست، می‌توان او را زبان‌آورترین شاعر گستره‌ی شعر پارسی شمرد؛ تنوع واژگانی غزل او نظیری ندارد و برای ترکیبات ابداعی وی همانندی نتوان جست. متن کامل فهرست ده غزل از بهترین شعرهای مولوی را بخوانید. 3⃣6⃣0⃣ @azadisqart
🔹فهرست: ۱۰ موسیقی از بهترین آهنگ‌های سنتی با شعر مولوی در میان شاعران بزرگ حافظ و مولوی هر دو به دلیل ارزش‌های موسیقایی‌شان و همچنین اندیشه و عرفان خاصشان مورد اقبال فراوان چهره‌های موسیقی بوده‌اند و هستند، حال اینکه این اقبال موسیقی‌دانان چقدر با موفقیت در ادا کردن حق شعر و جلب اقبال مخاطب هنری بوده بحثی دیگر است. چه اینکه بسیاری از اهالی موسیقی فقط شعرهای بزرگان را مصرف و بلکه اسراف و اتلاف کرده‌‌اند. و در کنار این موضوع، بی‌نهایت شاهکار هنری در موسیقی ایرانی داریم که همه با شعرهای حافظ و مولوی ساخته‌ شده‌اند. سال گذشته فهرستی از بهترین آهنگ‌های سنتی با شعر حافظ را برای مجله میدان آزادی فراهم کردم و امسال نوبت مولوی است. شاعری که به خصوص به دلیل عرفان، معنویت، خداجویی و شورانگیزی و نشاط بخشی از شعرهایش مورد توجه مردم ایران است. در این فهرست هم مثل فهرست حافظ سعی بر تنوع شعرها، خواننده‌ها، آهنگ‌سازها و فرم‌های موسیقایی‌ست. در این فهرست هم متعهد به موسیقی ایرانی و موسیقی هنری هستیم، با این تفاوت که مثل فهرست قبل به ساختار سنتی تصنیف در موسیقی ردیف دستگاهی مقید نمی‌مانیم، بلکه در همین فضای موسیقی اصیل ایرانی یکی دو آهنگ هم در فضاهای سمفونیک و ارکسترال می‌گذاریم. ولی نه سمفونیک به همان معنای ایرانی‌اش و در حال‌وهوا و متاثر از زیبایی‌شناسی موسیقی ایرانی. در روز بزرگداشت مولوی، فهرست ۱۰ آهنگ زیبای سنتی با شعرهای مولوی را همراه با فایل صوتی ببینید و بشنوید. 3⃣6⃣1⃣ @azadisqart
مجله میدان آزادی
🔹فهرست: ۱۰ موسیقی از بهترین آهنگ‌های سنتی با شعر مولوی در میان شاعران بزرگ حافظ و مولوی هر دو به دل
Bijan Kamkar - Kojaeid Ey Shahidane Khodaei (320).mp3
6.99M
🎶 قطعه‌ی «شهیدان خدایی» کجایید ای شهیدان خدایی بلاجویان دشت کربلایی کجایید ای سبک‌روحان عاشق پرنده‌تر ز مرغان هوایی ... آلبوم: در گلستانه | خواننده: بیژن کامکار | آهنگساز: هوشنگ کامکار (اجرای ارکستر سمفونیک تهران به رهبری حشمت سنجری) موسیقی‌های دیگر این فهرست را اینجا بشنوید. 3⃣6⃣2⃣ @azadisqart
تحریریه مجله میدان آزادی با انتشار این پوستر یادمان، شهادت آزادی‌خواه بزرگ روزگار بردگی، سید حسن نصرالله را به تمام آزادی‌خواهان و زیبایی‌طلبان جهان تسلیت می‌گوید. فایل با کیفیت پوستر و توضیحات بیشتر درباره آن را اینجا ببینید. 3⃣6️⃣3⃣ @azadisqart
تنها تو باقی مانده‌ای که بر خارها و شیشه‌ها قدم بگذاری در روزگاری که دزدان و تاجران مشغول فرارند و کلمات برای فروش و اجاره، آگهی شده‌اند روزنامه البناء – چاپ لبنان- از جراید با سابقه این کشور و با رویکرد ناسیونالیسم عربی‌ست که در سال ۱۹۵۸ تاسیس شد و نزدیک هفتاد سال است که می‌توان گفت به عنوان ارگان حزب ناسیونالیست اجتماعی سوری در لبنان، هر صبح در پیشخوان کوشک‌های روزنامه فروشی لبنان عرضه می‌شود. این روزنامه در مطلبی تحت عنوان «من نزار قباني إلى السيّد نصرالله» به شعری اشاره می‌کند که گویا نزار قبانی- شاعر نامدار عرب- دو سال پیش از مرگش، خطاب به دبیرکل پیشین حزب‌الله لبنان سروده و به او تقدیم کرده است. بهانه‌ی سرودن این شعر، عملیات موسوم به جنگ آوریل (حرب نیسان) بوده که در سال ۱۹۹۶ میان حزب‌الله و اسرائیل اتفاق افتاد. این عملیات که اسرائیل با نام «خوشه‌های خشم» آن را شروع کرد ۱۷ روز طول کشید و طی آن نیروهای لبنانی با ۶۳۹ حمله موشکی به آن واکنش نشان دادند. این پاسخ کوبنده بعد از دهه‌ها شکست، بارقه‌ی امید را در دل امت عربی روشن کرد. متن کامل این شعر به همراه ترجمه‌ی فارسی آن را اینجا بخوانید. 3⃣6️⃣4⃣ @azadisqart
فیلم چند ایده‌ی روانشناسانه‌ی درخشان دارد، مثلاً ترومایی که باعث به کار افتادن یک مکانیزم دفاعی در روان کیمیا شده و او خودش این حالت را فوبیای فاصله می‌نامد، و البته به خاطر حادثه‌ای که برای فرزندانش اتفاق می‌افتد باعث می‌شود بتواند بر این ترس غیرواقعی غلبه کند. ایده‌ی دیگر ارتباط عاطفی بین دو برادر، طاها و علیسان است؛ این دو کودک آنقدر از لحاظ روحی به هم نزدیک‌اند که وقتی علیسان در استخر می‌افتد، طاها پیش از بزرگ‌ترها متوجه شده و برای کمک به برادر کوچکش می‌شتابد. فیلم کاملاً مناسب تماشا به همراه تمام اعضای خانواده است و می‌تواند تلنگرهای مهمی درباره‌ی اهمیت ارتباط عاطفی بین اعضای خانواده به مخاطب بزند. اما یک سؤال بزرگ درباره‌ی این فیلم برای من مطرح است: داستان مال کیمیاست یا فرید؟ مال برادر فرید است یا طاها و علیسان؟ این آشفتگیِ نقطه‌ی تمرکز روایت، اولین حفره‌ی داستان است. دوربین هیچ وقت آن‌قدر همراه یکی از شخصیت‌ها نمی‌ماند تا من به‌عنوان مخاطب بتوانم احساساتم را به آن شخصیت گره بزنم و به نقطه‌ی همدلی برسم. مگر یک فیلم هشتاد و سه دقیقه‌ای چقدر فرصت دارد که بتواند این همه آدم را -با تمام پیچیدگی‌هایی که یک آدم دارد- برای مخاطبش باورپذیر و همدلی‌برانگیز بسازد؟ متن کامل ریویوی فیلم در آغوش درخت را بخوانید. 3⃣6⃣5⃣ @azadisqart
این دنباله‌ی وابسته، متمرکز بر گسترش دنیای درونی رایلی، احساسات و چالش‌های نوجوانی او پیش می‌رود. نوجوانی به‌طور طبیعی با تغییرات عاطفی و هویتی همراه است. این مسئله موقعیتی می‌سازد تا به‌عنوان مخاطب، احساسات و تغییرات را به تماشا بنشینیم و با سفر درون ذهن رایلی به کاوش بپردازیم. انیمیشن با انتخاب این دوره و معرفی احساسات تازه و البته دکمه‌ی بلوغ، دکمه‌ی نجات‌بخش انیمیشن روی میز کنترل، ما را از دوران کودکی رایلی کمی جدا کرده و با مسائل پیچیده‌ای مانند هویت و روابط اجتماعی، تلاش برای پذیرفته شدن در جمع هم‌سالان و اضطراب‌های نوجوانی روبه‌رو می‌کند. مسائل پیچیده که در مرکز کنترل ذهن و خارج از آن اغلب بلاتکلیف مانده‌اند. با افزودن احساسات جدید انتظار می‌رفت هر یک از شخصیت‌ها پرداخت کاملی داشته و حضور پررنگی هم در داستان داشته باشند. با این حال احساسات گوشه‌ی تصویر و پس‌زمینه‌ی‌ حرکت برخی شخصیت‌ها (شادی و اضطراب) بلاتکیف مانده و بیشتر آمده بودند تا بعضی جاها داستان بتواند پیش برود، بدون آنکه عمق کافی به آن‌ها داده شود. همین باعث شده تا خط داستانی کند و گاهی گم شود و به‌سختی در بعضی جاها بتوان فهمید کجای ماجرا ایستاده‌ایم. متن کامل ریویوی نقد و بررسی انیمیشن درون و بیرون۲ را بخوانید. 3⃣6⃣6⃣ @azadisqart
کارآگاهی به نام فریبرز صبوری در پی حل معمای یک پرونده، بعد از ۲۸ سال، پسرش را می‌بیند و دوباره ماجرای سوال برانگیز گم شدن همسر سابق و دو فرزندش، زندگی کاری و خانوادگی او را تحت تاثیر قرار می‌دهد؛ خانوادگی نه فقط به معنای زندگی با همسر فعلی، که با کل خاندان صبوری که همگی در یک خانه‌ی بزرگ زندگی می‌کنند و خواه‌ناخواه درگیر مسائل یکدیگرند؛ مسائلی چون عشق‌های ناکام، تغییر جنسیت، اهدای رحم، ازدواج‌های مصلحتی، اعتیاد و سوژه‌های روانشناختی. هم‌گناه با ثبت رکورد ۱۰ میلیون تماشای قسمت آخر فصل اول و ثبت رکورد ۲۰ میلیون دقیقه تماشا در انتشار روز اول، رکورد تماشای یک سریال ایرانی پلتفرمی در زمان خود را شکست. سریال هم‌گناه آنقدر از جذابیت‌های سریال‌سازی و روایت بهره می‌برد که هنوز که هنوز است طرفدارانش به ساخته شدن فصل سوم این سریال امید دارند. متن کامل ریویوی نقد و بررسی سریال هم‌گناه را در پرونده هزار و یک سریال بخوانید. 3⃣6⃣7⃣ @azadisqart
روستا «اتاق آبی» سهراب است که در لحظات امنِ سرایش به آن پناه می‌جوید. از همین رو در شعر او همواره میان شعر و روستا تقابل و تضادی به چشم می‌آید. روح سهراب از شهر گلایه دارد و روحیه‌اش پا نهادن بر قانون چمن را برنمی‌تابد. از دیدگاه او شهر عرصه‌ی حراجِ بی‌رحمانه‌ی زیبایی‌هاست: «شهر پیدا بود: رویشِ هندسیِ سیمان، آهن، سنگ. سقفِ بی‌کفترِ صدها اتوبوس. گل‌فروشی گل‌هایش را می‌کرد حراج...» و این با منطقِ ساده و درس‌های آشتی‌طلبانه‌ای که سهراب از طبیعت آموخته، در نبرد است: - «من ندیدم بیدی، سایه‌اش را بفروشد به زمین رایگان می‌بخشد، نارون شاخه‌ی خود را به کلاغ...» متن کامل یادداشت سفری به شعر سهراب در حوالی روستاهای کاشان را بخوانید. 3⃣6⃣8⃣ @azadisqart
وقتی به اینجا رسیدیم که سیاست بخشی از زندگی ما هست، نویسنده چطور می‌تواند عوامل داستانش را که مهم‌ترینش آدم‌ها هستند، از جامعه بگیرد، شستشویشان دهد، ضدعفونیشان کند و بعد بیاورد بگذاردشان توی داستان، نه اینطور نمی‌تواند باشد. این سیاست همراه با آن آدم به داستان کشیده می‌شود. پس من معتقدم که سیاست باید در داستان باشد. وقتی می‌گویم باید به این معنا نیست که از بیرون گرفته شود و بر داستان سوار شود، بلکه این باید باید از درون بجوشد و حدش هم مشخص است. همان‌قدر که حد تکنیک باید شناخته شود و همان‌قدر که حد پرداختن به لغت باید شناخته شود. هیچ تردیدی نیست که اگر در داستان بیش از حد به سیاست بها داده شود و به داستان تحمیل شود، داستان خراب می‌شود. بعد اینکه، نویسنده نباید به آلت فعل تبدیل شود، نباید تبدیل به یک آلت تبلیغاتی شود، نباید در یک چهارچوب سازمان‌یافته‌ی خاصی و یا حزبی خاص بگنجد. توجه کنید منظورم هنرمند است وگرنه فرد که همیشه در برابر قدرت دولت‌ها تنهاست، ناچار است که یا سازمان داشته باشد یا به صورت انفرادی هرچیزی را تمکین کند و یا اگر نه این بود و نه آن، دست به ماجراجویی بزند که نتیجه‌اش معلوم است. متن کامل جدایی سیاست از ادبیات به روایت احمد محمود را در سالروز درگذشت این نویسنده بخوانید. 3⃣6⃣9⃣ @Azadisqart