بلا در بیچارگان توسط دانشمندی پس از اقدام به خودکشی زنده میشود و به سفری برای کشف خود در جامعه میرود و مانند هیولای فرانکشتاین، فیلم را به صورت یک لوح خالی شروع می کند. او که از خاطرات قبل از احیای خود پاک شده است، باید زبان، جنسیت، روابط طبقاتی و همهی خوبیها و بدیهای فرهنگ غربی را دوباره کشف کند. بلا که با اعتماد به نفس در دنیایی دشوار به دنبال خوبی است، شبیه هیولای فرانکشتاین ترسناک است به خصوص زمانی که میگوید: «مراقب باش! زیرا من نترس و در نتیجه قدرتمند هستم».
یورگوس لانتیموس فیلمساز میانسال یونانی است که اولینبار در سال ۲۰۰۹ با فیلم «دندان نیش» در جشنوارهی کن و انتخاب در بخش نوعی نگاه این جشنواره، خود را به صورت جدی به اهالی سینما معرفی کرد و اکنون با ۱۱ بار نامزدی «بیچارگان» در نودوششمین دورهی اسکار و برد ۴ مجسمهی اسکار، دیگر به یک کارگردان مطرح بینالمللی بدل شده است. کارگردانی که سبک خاص خود را در فیلمسازی دارد و در ۵۰ سالگی دست به تجربههای جدید میزند. تجربههایی که در بیچارگان بهوضوح آنها را به نمایش میگذارد و همه چیز به کار میگیرد برای اینکه شما را متعجب کند: لنز، رنگ، حرکت، نور و صدا.
متن کامل ریویوی فیلم بیچارگان را در پرونده اسکار بخوانید.
#بیچارگان
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣0⃣5⃣
@azadisqart
فیلم الکساندر پین، ساده و روان با ساختاری مشخص و مهندسیشده است و حتی گاهی میتوان بخشهایی از آن را حدس زد، اما با وجود این، عصارهی وجود مؤلف بهخوبی در آن حس میشود، بدون اینکه بهاصطلاح گلدرشت باشد و توی ذوق بزند. درواقع تناسب هنر و تکنیک است که این فیلم را منحصربهفرد میکند. همچنین پیام روشن فیلم گرچه در دههی هفتاد روایت میشود اما کاملاً مناسب این روزهای ماست. در زمانهای که همهی ما بهطرز متناقضی تنها هستیم و از فرط تنهایی فقط میتوانیم به قضاوت دیگران نشسته و خودمان را تافتهی جدابافته بدانیم، «جاماندگان» نشان میدهد که ارتباط، ارتباطی واقعی، بهترین راه نجات ماست. هرچند که در ابتدا آدمهای فیلم مجبورند همدیگر را تحمل کنند اما همین همنشینی اجباری بهمرور رابطههای موقتی را میسازد که باعث میشود مسیر زندگی شخصی هریک از شخصیتها هموارتر شود.
متن کامل ریویوی فیلم جاماندگان را در پرونده اسکار بخوانید.
#جاماندگان
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣0⃣6⃣
@azadisqart
مهمترین خبرهای هنر و ادبیات، اسفند ۱۴۰۲
🔹هویت بنکسی لو میرود
دو کلکسیونر آثار هنری پس از ماهها انتظار، در پی امتناع آشکار بنکسی از تأیید صحت نقاشی «ملکه میمون»، علیه شرکت این هنرمند با نام «Pest Control» (پِست کنترل) اقدام قانونی میکنند و ممکن است هویت این هنرمند ناشناس، پس از سالها گمنامی لو رود.
🔹اوپنهایمر جایزهها را درو کرد
آخرین اثر کریستوفر نولان اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین بازیگر نقش اول مرد و مکمل مرد، تدوین، موسیقی متن و فیلمبرداری را از دیگر رقبایش ربود. بعد از اوپنهایمر، «بیچارگان» ساختهی یورگوس لانتیموس با 4 اسکار، از جمله جایزه کمتر پیشبینی شدهی بهترین بازیگر نقش اصلی زن را به خانه برد.
🔹بدرقه
پنجم اسفند ماه اهالی دوبله، پرویز ربیعی، از پیشکسوتان عرصهی دوبله را در سن ۸۴ سالگی از دست دادند. مرحوم ربیعی از مهمترین گویندگان نقشهای مکمل در تاریخ دوبله ایران بود که در ارائهی شخصیتها و تیپهای مختلف و متضاد، بسیار توانا بود. از شخصیتهایی که صدای مرحوم پرویز ربیعی برای ما بهیادماندنی کرد میتوان به پدر پسر شجاع در کارتون «پسر شجاع»، شخصیت کائوچیو در «جنگجویان کوهستان»، ژاور در کارتون «بینوایان» و «پت پستچی» اشاره کرد.
متن کامل کاغذ اخبار هنر اسفند را بخوانید.
#کاغذ_اخبار_هنر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣0⃣7⃣
@azadisqart
جستجوها نشان میدهد که کارگردان قبلی فیلم «مایسترو» از ساختش منصرف شده است، اما از آنجا که این پروژه نباید رها میشد، در نهایت «بردلی کوپر»، بازیگر فیلم، این جسارت را داشته است تا فیلم رها شده را بسازد؛ جسارت ساختن فیلمی زندگینامهای از این نوع.
فیلم «مایسترو» یا «رهبر ارکستر» برخلاف انتظار، سرشار از فراز و نشیبهای مغز موسیقیایی نبود؛ سرشار از کلاسهای هماهنگی میان مایسترو و نوازندگان گروه. تنها چند صحنهی اندک وجود داشت از رهبری او که به نظر من نیازی به فیلم زندگینامهای نبود وقتی اصل فیلم رهبری او وجود دارد، یکی از کلاسهای تمرین و یکی دوبار از نوشتن موسیقی و ... آن ذهن خلاق و پویا که ارکستر را رهبری میکند فقط چندجا در چند دیالوگ به آن اشاره شده است.
متن کامل ریویوی فیلم مایسترو را در پرونده اسکار بخوانید.
#مایسترو
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣0⃣8⃣
@azadisqart
🔹پربازدیدترین مطالب مجله میدان آزادی در اسفند ۱۴۰۲
سومین ماه زمستان به پایان رسید و بنا به رسم همیشگی وقت مرور ده مطلب پربینندهتر مجله در این ماه است.
۱. دیسکوگرافی و گزیدهای از بهترین آهنگهای دولتمند خلف
۲. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «آبی روشن»، ساخته «بابک لطفی خواجه پاشا»
۳. ریویو: نقد و نظری به فیلم «آسمان غرب» ساخته «محمد عسکری»
۴. ریویو: نقد و نظری به فیلم «پرویز خان» ساخته «علی ثقفی»
۵. ریویو: نقد و نظری به انیمیشن «پسر و حواصیل» ساخته «هایائو میازاکی»
۶. ریویو: نقد و بررسی سریال «مستوران ۲»، ساخته «علی هاشمی»
۷. نگاهی به مفاهیم انیمیشن برگزیده اسکار ۲۰۲۴ : «پسر و حواصیل» اثر «میازاکی»
۸. ویدئو: «سنعود»، موزیکویدئوی ماه رمضانی شرکت «زین» برای سال ۲۰۲۴ منتشر شد + ترجمه فارسی
۹. ریویو: نقد و نظری به فیلم «زندگیهای گذشته» ساخته «سلین سونگ»
۱۰. چهارده شعر از بهترین شعرهای محمدجواد محبت
#مجله_میدان_آزادی
1⃣0⃣9⃣
@azadisqart
🔹کاغذ اخبار هنر: مهمترین خبرهای هنر و ادبیات؛ زمستان ۱۴۰۲
🔹گلدن گلوب ۲۰۲۴ دو غافلگیری بزرگ داشت که برندگان نهایی اسکار این غافلگیری را بیشتر کردند.
اولی اینکه «باربی»، پرفروشترین فیلم ۲۰۲۳، با وجود نامزدی در ۹ رشته، تنها جایزهی نهچندان مهم «دستاورد گیشه» را برد و دومی اینکه برای اولینبار در تاریخ سینمای هالیوود، «لیلی گلداستون» بازیگر فیلم «قاتلان ماه کامل» به عنوان نخستین بازیگر سرخپوست، برندهی این جایزه در تاریخ ۸۱ سالهی جوایز گلدنگلوب شناخته شد.
🔹مهمترین خبر موسیقایی جهان در فصل زمستان، برگزاری شصت و ششمین دورهی جایزهی موسیقی گرمی بود که مهمترین جوایز آن را هنرمندان زن از جمله «تیلور سوئیفت» تصاحب کردند.
🔹در دی ماه در ایران برگزیدگان شانزدهمین دورهی «جایزهی جلال آل احمد» با حاشیههایی همراه بود؛ نزدیکیِ صنفیِ غالب نامزدها به داوران جایزهی جلال، برخی گمانهزنیها دربارهی حلقهی انحصاری داوران و برگزیدگان این جایزه و چند و چون اعتبار آن را تقویت کرد.
متن کامل کاغذ اخبار زمستان ۱۴۰۲ را بخوانید.
#کاغذ_اخبار_هنر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣0⃣
@Azadisqart
زمستان ۱۴۰۲ در کنار مطالب آزاد یا مناسبتی در فرمهای مختلف، دو پرونده سینمایی مهم هم منتشر کردیم و پشت سر گذاشتیم. یکی پرونده «پرواز بر فراز آشیانه سیمرغ» (ویژه نقد و بررسی امروز و دیروز جشنواره فیلم فجر) و سپس پرونده «جایزه اسکار» (ویژه نقد و بررسی امروز و دیروز جوایز سینمایی اسکار). جدا از اینکه بخشی از مطالب پرونده پرتره هایائو میازاکی نیز در این فصل منتشر شد.
در ادامه شما را به مرور پانزده مطلب پربازدید میدان آزادی در زمستان ۱۴۰۲ دعوت میکنیم:
۱ ریویو: نقد و نظری به فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی»
۲ مرور ده عکس از بهترین عکسها درباره فاجعه تروریستی کرمان
۳ ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «بچه زرنگ» ساخته «هادی محمدیان»
۴ ریویو: نقد و نظری به فیلم «صبح اعدام»، ساخته «بهروز افخمی»
۵ درباره حماسه بازگشت محمدرضا لطفی به ایران
۶ ویدئو: نقد و بررسی فیلم «تمساح خونی» ساخته «جواد عزتی»
۷ مرور ده پوستر از بهترین پوسترها درباره فاجعه تروریستی کرمان
۸ ریویو: نقد و نظری به فیلم «مجنون»، ساخته «مهدی شاهمحمدی»
۹ ریویو: نقد و بررسی فیلم «ابدیت و یک روز»، ساخته «تئو آنجلوپولوس»
۱۰ ریویو: نقد و نظری به فیلم «صبحانه با زرافهها»، ساخته «سروش صحت»
۱۱ ریویو: نقد و نظری به فیلم «شهسوار»، ساخته «حسین نمازی»
۱۲ ریویو: نقد و نظری به فیلم «بیبدن»، ساخته «مرتضی علیزاده»
۱۳ تکنگاری: نگاهی به زندگی و آثار رضا میرکریمی
۱۴ گزارش: مهمترین خبرها و حاشیههای چهل و دومین جشنواره فیلم فجر
۱۵ ویدئو: نقد و بررسی فیلم «بیبدن»، ساخته «مرتضی علیزاده»
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣1⃣
@Azadisqart
🔹جمعبندی پرونده «جایزه فیلم اسکار»
در پرونده جایزه اسکار سعی کردیم مطالب کاملی از نقد و بررسی فیلمهای نامزد و برگزیده و معرفی جوایز همه بخشهای جشنواره از اول تا کنون را برای شما منتشر کنیم.
سرمقاله نگاهی به تاریخچه دیروز و امروز اسکار
و انتشار یادداشت نقد فیلم با عنوان:
نقد و بررسی فیلم اوپنهایمر
نقد و بررسی فیلم بیچارگان
نقد و بررسی فیلم قاتلان ماه کامل
نقد و بررسی فیلم آناتومی یک سقوط
نقد و بررسی فیلم جاماندگان
نقد و بررسی فیلم منطقه مورد علاقه
نقد و بررسی فیلم داستان آمریکایی
نقد و بررسی فیلم زندگیهای گذشته
نقد و بررسی فیلم مایسترو
نقد و بررسی انیمیشن پسر و حواصیل
نقد و بررسی مفاهیم زندگی در انیمیشن پسر و حواصیل
و همچنین فهرستهای برگزیدگان همه ادوار در همه بخشهای جشنواره شامل:
فهرست تمام برگزیدگان بهترین فیلم
فهرست تمام برگزیدگان بهترین کارگردانی
فهرست برگزیدگان بهترین انیمیشن
فهرست برگزیدگان بهترین بازیگر اصلی زن
فهرست برگزیدگان بهترین بازیگر اصلی مرد
فهرست برگزیدگان بازیگر مکمل زن
فهرست برگزیدگان بازیگر مکمل مرد
از مطالب منتشر شده در پرونده اسکار هستند. همینطور یادداشت جمعبندی پرونده «جایزه فیلم اسکار» را نیز میتوانید بخوانید.
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣2⃣
@azadisqart
🔹فهرست پیشنهادی ده آهنگ برتر با موضوع بهار و نوروز از موسیقی ایرانی
بهار برای انسان ایرانی خاصترین فصل است، گواهش هم فراوانی شعر و ترانه و موسیقی درمورد این فصل در تاریخ هنر ایران با رنگها و فضاهای گوناگون است: بهاریههای شاد، بهاریههای غمگین، بهاریههای نو و بهاریههای کهن. این روزها از شبکههای تلویزیونی تا شبکههای اجتماعی، همگی مدام در حال پخش آهنگهای پاپ با موضوع بهار و نوروزند؛ این شد که ما تصمیم گرفتیم فهرست پیشنهادی موسیقی بهاریمان فقط از موسیقی ایرانی باشد. در ادامه ده تصنیف از موسیقی سنتی و دستگاهی ایرانی مقابل شماست که هرکدام حال و هوای خاص خودشان را دارند؛ یعنی جدا از اهتمام بر زیبایی، سعی شده هم در آهنگسازان، هم خوانندگان، هم شاعران، هم حال و هوای شعرها، هم زمان اجرا و هم حتی تا حدودی دستگاههای موسیقی دارای تنوع باشند.
برای شنیدن آهنگهای پیشنهادی فصل بهار لینک را لمس کنید.
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#فهرست_هنرمندان
#موسیقی
1⃣1⃣3⃣
@Azadisqart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 #ویدئو
در آداب خداحافظی
و عواطف و رمز و رازهای پنهانش
قسمت چهارم قاب خاطره میدان آزادی
ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید.
#قاب_خاطره
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣4⃣
@Azadisqart
🔹فیلم «نوروز» جلوههای ویژهی چشمنوازی دارد و از همان دقایق ابتدایی، فضاسازی خیالانگیز آن جلب توجه میکند. قابهای فیلم سرشار از رنگ است و ایدههای ویژوال فیلم برای تلفیق جلوههای رایانهای با نماهای واقعی هم بهدرستی به اجرا درآمده است. به تعبیری فیلم از منظر تکنیکی قانعکننده است و میتوان آن را یک گام رو به جلو برای سینمای کودک به حساب آورد.
🔹«نوروز» با وجود ایدهی جذاب و پشتیبانی فنی قابل قبول، در مرحلهی «شخصیتپردازی» دچار آسیب جدی شده است و به همین دلیل مخاطب در مواجهه با آن نمیتواند با هیچ یک از کاراکترها ارتباط برقرار کند. بهطور مشخص، نوجوان اصلی فیلم، گویی تنها یک نماد است و قرار است مفهوم «نوجوان» را در داستان فیلم نمایندگی کند اما هیچ شاخصه و مشخصهای بهعنوان یک «شخصیت» ندارد. کاراکترهای پیرامونی او، بهویژه پدر و مادری که قرار است در طول داستان در جریان چالشهای زندگی مشترکشان قرار بگیریم هم هیچ کمکی به تکمیل فرآیند پرداخت شخصیت اصلی داستان نکردهاند. کافی است به سهم تجاری حضور بازیگر ترکیهای در فیلم توجه کنید که مطلقاً هیچ کارکردی به نفع «داستان» در فیلم ندارد و تنها به کار تیزرهای تبلیغاتی فیلم میآید.
متن کامل نقد و بررسی فیلم نوروز را بخوانید.
#نوروز
#سهیل_موفق
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣1⃣5⃣
@azadisqart
پس از پایان جشنواره فیلم فجر، چانهزنیها برای قرار گرفتن در لیست اکران نوروزی به عنوان یکی از طلاییترین فرصتهای اکران آغاز شد و ثمرهی این تلاشها اعلام «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «بی بدن»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» به عنوان ترکیب اکران نوروزی بود. (جدا از فیلمهایی که از قبل در حال اکران بودند)
۹ نقد مکتوب یا تصویری تحریریه مجله میدان آزادی را درباره ۶ فیلم از فیلمهای اکرانشده در ایام نوروز ببینید:
🔹تمساح خونی
۱. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «تمساح خونی»
🔹پرویزخان
۲. ریویو: نقد و نظری به فیلم «پرویز خان»
۳. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «پرویز خان»
🔹بیبدن
۴. ریویو: نقد و نظری به فیلم «بیبدن»
۵. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «بیبدن»
🔹نوروز
۶. ریویو: نقد و نظری به فیلم «نوروز»
🔹آسمان غرب
۷. ریویو: نقد و نظری به فیلم «آسمان غرب»
🔹 بچهزرنگ
۸. ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «بچه زرنگ»
۹. ویدئو: نقد و بررسی انیمیشن «بچه زرنگ»
#آسمان_غرب
#بی_بدن
#بچه_زرنگ
#نوروز
#پرویزخان
#تمساح_خونی
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
1⃣1⃣6⃣
@azadisqart
اوایل سال ۲۰۱۸ بود که مجلۀ بیزینس اینسایدر (Business Insider) مطلبی از یک کارشناس رابطه منتشر کرد که در آن ۹ اصطلاح روابط مدرن را توضیح میداد. اصطلاحاتی چون Ghosting یعنی روح شدن طرف مقابل یا ناپدید شدن یا همان یک قطره آب شدن و در زمین فرو رفتن خودمان و Zombie-ing یعنی یکدفعه برگشتن همان روح آب شده که چیزی شبیه بازگشت زامبیهاست!
واقعیت این است که هرچه زندگی مدرنتر میشود، روابط لایههای پنهانتر و پیچیدهتری به خود میگیرند، آنقدر که حالا برای هر سطحی از روابط نامی وجود دارد. نامهایی که گاهی از فرط نامأنوسی با فرهنگ ما به شدت توی ذوق میزنند. ما دوست داریم اگر قرار است برای هر سطح و اتفاقی در رابطه اسم بگذاریم، آن اسم چیزی باشد که به ما نزدیک باشد. و از این بین واژۀ نابی یادمان آمد که در موج دنیای کات و بلاک و Ghosting رو به فراموشی است؛ قهر! قهر و دنیای پیچیده و منحصر به فردش!
َقهری که ما قرار است در این پرونده از آن صحبت کنیم قهر در فرهنگ ایرانی خودمان است. قهری که آدمها شاید با هم حرف نزنند و حتی به هم نگاه نکنند اما هنوز دلشان به هم متمایل است. قهری که هنوز مِهر دارد و تمایل به آشتی.
متن کامل سرمقاله پرونده ردپای «قهر» در ادبیات و هنر را بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣7⃣
@azadisqart
30.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ویدئو
برای آشنایی با کلیت پرونده قهر، شما را به تماشای درآمد تصویری پرونده دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣8⃣
@azadisqart
بسیاری از مضامین شعر کهن فارسی، خصوصاً در غزلیات عاشقانه، بر پایهی درونمایهی ستمگری معشوق و ستمکشی عاشق بنا شدهاند. در اینگونه اشعار که معمولاً در آن پای معشوقی همهچیزتمام، زیبارو و البته سرکش و جاهطلب در میان است، عاشق چارهای جز ابراز عجز و تسلیم در برابر تصمیم یار ندارد.
البته چنین نیست که معشوق یکسره با عاشق سر ناسازگاری داشته باشد؛ بلکه بیشتر این رفتارها در حکم گوشهچشم نشان دادن به عاشق و داغ کردن بازار عشق است که حتی عاشق را حریصتر و تشنهتر میکند. در این میان شاهد اشعاری نیز هستیم که در آن عاشق رندتر از آن است که دست معشوق را نخواند؛ با وجود این، بازی را با او ادامه میدهد تا سرانجام یکی از این دو تسلیم خواست دیگری شوند.
در این مطلب سیزده ترفند معشوق مانند یار بیگانه شدن، عتاب کردن، روی در نقاب کشیدن، لطف آمیخته به قهر و هم ترفندهای عاشق در برابر بیتوجهی معشوق همراه با بیتهای مرتبط تدوین شده است.
شما را به خواندن متن کامل دایرهالمعارف قهر دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣1⃣9⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ده کتاب داستان از بهترین کتابها با موضوع قهر برای مخاطب کودک
قهر و آشتی در دنیای کودکان متفاوت از دنیای بزرگسالان است. قهر و آشتی وسیلهی ارتباط بچههاست. راهی است که آنها به دنیای یکدیگر قدم میگذارند و با زبان و روش و منش و دیدگاه هم آشنا میشوند. قهر و آشتی برای کودکان آجرهای کوچکی است که با آن بنای شناخت انسان و جهان را میسازند.
کودکان باید مصالحه و روشهای آشتی و حل مسئله را بیاموزند و چه بهتر که آن را در دنیای داستانها و کتابها تجربه کنند و در تجربیات روزمره به کار ببرند.
در ادامه این مطلب چند کتاب برای گروه سنی کودکان با موضوع قهر و آشتی را معرفی میکنیم.
مبادلهی ساندویچی، بدون تو چه کار کنم؟ و رز به دیدن آقای وینترگارتن میرود برخی از کتابهای معرفی شده در این فهرست هستند.
متن کامل فهرست ده کتاب کودک در حال و هوای قهر را با توضیحات بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#کتاب
1⃣2⃣0⃣
@azadisqart
🔹فهرست: پنج کتاب رمان از بهترین کتابها با موضوع قهر برای مخاطب نوجوان
همانطور که در مطلب قبل گفتیم در پرونده قهر مخاطبان جوانتر را هم فراموش نکردهایم و چند یادداشت را فقط برای آنها در نظر گرفتهایم. پنجمین مطلب پرونده قهر به فهرستی از بهترین کتابها در حالوهوای قهر ویژه مخاطب «نوجوان» اختصاص دارد. ما باور داریم تبدیل قهر به آشتی مهارت میطلبد و برای نوجوان چه چیزی بهتر است از مهارت آموزی با ادبیات!
دخترخالهها، فرار به موزهی نیویورک، همچون رعد، عروس دریایی و وقتی مُژی گم شد کتابهای معرفی شده در این فهرست هستند که توضیحاتی هم به همراه دارند.
متن کامل فهرست کتاب نوجوان درباره قهر را بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#کتاب
1⃣2⃣1⃣
@azadisqart
مردم ژاپن از زمانهای قدیم با طبیعت رابطه نزدیکی داشتهاند. در کشوری که تغییر چهار فصل به سادگی احساس میشود، مردم اهمیت زیادی برای فصلها قائل هستند. از همین رو، بازتاب طبیعت در آثار ادبی کهن ژاپنی، به وضوح به چشم میآید. سرزمین چهار فصل ژاپن، مهد اشعار سهلختی و کوتاه «هایکو» است که شاعرانش، «فصلواژه» را به عنوان نمادی از هر فصل، جزء جداییناپذیر هایکو میدانند.
در ادامه، ترجمه یکی از ۱۰ هایکوی بهاری را همراه با نمادشناسی فصلواژههایشان بخوانید:
喪服にも
ひとしく降りて
桜しべ
(東義人)
در لباس عزاداری هم،
درست مثل مادگی شکوفههای گیلاس که میریزد،
زندگی نهفتهاست.
(آزوما یوشیهیتو)
توضیح: مادگی، اندام تولیدکننده دانه در گلهاست. شکوفهها میشکفند، دانه تولید میکنند و سپس میریزند.
مادگی شکوفههای گیلاس بر روی شانههای عزاداران پاشیده میشوند. سیاهی لباسهای عزاداری و رنگهای قرمز در دل شکوفههای گیلاس حسبرانگیز است. قلب افرادی که لباس عزاداری میپوشند لبریز از سوگواری برای مردگان است. مرگ و زندگی یکی پس از دیگری میآیند. مادگی شکوفهها منبع زندگی است و این یعنی در دل زندگی مرگ، و در دل مرگ زندگی وجود دارد.
شکوفههای گیلاس در هایکو معمولا نماد ناپایداری دنیا هستند.
▫️هدیه ویژه ستون شعر مجله میدان آزادی برای آغاز بهار و روزهای نوروز، ده هایکوی زیبای تاکنون ترجمهنشده از برترین شاعران و هایکوسرایان ژاپنی است با موضوع بهار و شکوفههایش.
متن کامل ده هایکوی بهاری با توضیحات را بخوانید.
#هایکو
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#شعر
1⃣2⃣2⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ده فیلم از بهترین فیلمها با موضوع قهر
🔹«رفیق بد» به کارگردانی عباس احمدی مطلق
«رفیق بد» از دیگر تولیداتی است که حول محور زوج جدانشدنی سینمای ایران در سه دههی گذشته، یعنی حمید جبلی و ایرج طهماسب میگردد. «رفیق بد»، داستان زندگی دو دوست را روایت میکند که مسئول حفاظت ماشین حمل پول هستند و در آخرین روز خدمتشان، با سرقت مسلحانه غافلگیر میشوند. «حبیب» با بازی ایرج طهماسب پس از سالها به ایران بازگشته و سراغ دوست قدیمیاش «عزیز» با بازی حمید جبلی را میگیرد که پس از آن سرقت مسلحانه، دچار شرایط خاصی شده است. «رفیق بد» داستان فاصله و قهر دو دوست قدیمی را روایت میکند که امانتداری باعث آن شده است. البته در این فیلم هم مثل همهی فیلمهایی که ایرج طهماسب نویسندگی آن را بر عهده داشته، حسوحالی خوش جریان دارد.
🔹«فصل پنجم» به کارگردانی رفیع پیتز
«فصل پنجم» اقتباسی است از داستان «پروندهی قدیمی پیرآباد» از بهرام بیضایی و ایدهی «پروندهی قدیمی پیرآباد» از داریوش فرهنگ است که خود او به فیلمنامهی «اتوبوس» تبدیلش کرد. پس «فصل پنجم» هم مثل «اتوبوس» داستانی از لج و لجبازی دو طایفه است اما چون این وسط وصلت یک زوج بهخاطر لج و لجبازی به هم میخورد، تم قهر در آن پررنگتر است. قهر و لجبازی مهربانو و کرامت آنقدری پیش میرود که در نهایت هم طایفهها و هم آن دو خسته میشوند و بالاخره تصمیم میگیرند به اصطلاح سر عقل بیایند و دوباره آشتی کنند.
شما را به خواندن متن کامل فهرست ده فیلم ایرانی با محوریت قهر دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#سینما
1⃣2⃣3⃣
@azadisqart
کتاب «نوروزنامه» منسوب به «خیام» است، اما به هر صورت امروز ما با متنی روبرو هستیم که -چه آن را نگاشتهی شخص حکیم عمر خیام بدانیم و چه بر اساس یادداشتهای پراکندهی او، یا به کلی نوشتهی شخصی دیگر که به نام او مشهور شده است- مکتوبی است کهن دربارهی جشنی عظیم و چند وجهی که بیش از هزار سال برقرار بوده و در ساحت های مختلف کارکردهای متفاوت داشته و صد البته که در همه حال نیکو و مطلوب بوده است؛ نوروز و آیینهای آن.
آنچنان که از دیباچه آن بر میآید، این کتاب هم مثل «گلستان» سعدی حاصل توصیه و درخواست دوستی بوده است:
«...دوستی که بر من حقِ صحبت داشت و در نیکعهدی یگانه بود، از من التماس کرد که سبب نهادن نوروز چه بوده است و کدام پادشاه نهاده است؟ التماس او را مبذول داشتم و این مختصر جمع کرده آمد بتوفیق جل جلاله».
پیش از آغاز کتاب و بیان آنچه به نوروز مربوط است، در همین چند سطر میتوان دریافت که شریف دانستن سخن و کلام، آیین بزرگان و حکیمان و خردمندان بوده است و ارج دوستی نزد آنان چنان بوده است که حکیمی چون خیام به خاطر یک سوال دوست، نگاشتن چنین کتابی را آغاز میکند.
متن کامل یادداشت جشن نمادین نوروز به روایت نوروزنامه خیام را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣2⃣4⃣
@azadisqart
یک هدیه نوروزی با طعم انیمیشن
🔹فهرست: ده انیمیشن برتر در حال و هوای بهار
بهار که میآید دنیا به جهان انیمیشنها شبیهتر میشود. روح بهار شکل بصری و درونمایهی زندگی ما را دیگرگون میکند، تا جایی که میبینیم به آرزوی همیشگی زیستن در یک جهان خیالانگیز انیمیشنی نزدیکتر هستیم. در بهار رنگها زندهتر میشوند و عنصر سرزندگی و طراوت را به قابهایی که از دنیا میبینیم اضافه میکنند، نور درخشانتر میتابد، خطوط چهرهی شخصیتها ملایمت بیشتری پیدا میکند و احساسات بیشتری در صحنههای برخورد و گفتگوهایشان با هم وجود دارد. از طرف دیگر بهار میتواند شبیه نقاط عطف داستان باشد؛ شبیه آنجایی که شخصیت اصلی تصمیم میگیرد زندگی تازهای بسازد، آدم دیگری شود و چیزی را از نو آغاز کند.
این روزها که مرز بین دو جهان کمی کمرنگتر شده است، بیشتر از قبل میتوانیم چیزهایی را از جهان انیمیشنها برای زندگیمان در واقعیت برداریم.
🔹افسانه پرنسس کاگویا، حماسه، گرگگردانها و پنج سانتیمتر بر ثانیه از جمله انیمیشنهای معرفی شده در این فهرست همراه با توضیحات هستند.
متن کامل فهرست ده انیمیشن در حال و هوای بهار با توضیحات را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#انیمیشن
1⃣2⃣4⃣
@azadisqart
ویرجینیا چند یادداشت روزانه دارد که به «خانم دَلُوی» مربوط است: «خانم دَلُوی بررسی جنون و خودکشی خواهد بود. جهان، از منظر عاقلان و دیوانگان، در کنار هم -چیزی شبیه به این.»
نام رمان «خانم دَلُوی»، ابتدا «ساعتها» بود. (بعدها رمانی به همین نام در سال ۱۹۹۸ نوشته شد که یکی از شخصیتهای آن ویرجینیا وولف است که دارد رمان «خانم دَلُوی» را مینویسد. فیلمی با اقتباس از این رمان با همین نام «ساعتها» در سال ۲۰۰۲ ساخته شد که نیکول کیدمن در آن نقش ویرجینیا وولف را بازی میکند.) ویرجینیا خودش میگوید که «پر از فکرهای بکر برای این رمانم (بودم). احساس میکنم میتوانم هر آنچه را تا به حال به فکرم رسیده، اینجا مصرف کنم.» ویرجینیا، شیوهاش برای نوشتن «خانم دَلُوی» را چنین توصیف میکند: «غارهای زیبایی پشت شخصیتهایم حفر میکنم... قضیه این است که غارها به هم متصل شوند و هرکدام در لحظهی حال، به روشنایی روز بیایند.»
به بهانه سالروز درگذشت نویسنده غمگین انگلیسی متن کامل تکنگاری ویرجینیا وولف را بخوانید.
#ویرجینیا_وولف
#مجله_میدان_آزادی
#کتاب
#ادبیات
1⃣2⃣5⃣
@azadisqart