eitaa logo
مجله میدان آزادی
71 دنبال‌کننده
196 عکس
18 ویدیو
0 فایل
هنر میدان آزادی است.
مشاهده در ایتا
دانلود
در سال ۱۳۷۱ هیئت داوران متشکل از عزت‌الله انتظامی، سیدمرتضی آوینی، عزیزالله حمیدنژاد، سیدمهدی شجاعی و اسفندیار شهیدی  بود. این یعنی اولین حضور یک بازیگر در جمع هیئت داوران!  بیشترین جوایز دوره‌ی سیزدهم به «روز واقعه»ی شهرام اسدی، «پریِ» داریوش مهرجویی، «روسری آبیِ» رخشان بنی‌اعتماد و «کیمیا»ی احمدرضا درویش رسید. هارون یشایایی از چهره‌هایی بود که در سال ۱۳۷۷ برای او آیین بزرگداشت برگزار شد. یشایایی تهیه‌کننده‌ی فیلم‌هایی چون «هامون»، «ناخدا‌خورشید»، «ای ایران»، «کیمیا» و «اجاره‌نشین‌ها»ست. در قسمت دوم از یادداشت‌های چهارگانه‌ی «متن و حواشی جشنواره فیلم فجر» به مرور اتفاقات و آثار مربوط به دهه‌ی دوم یعنی سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۰ پرداخته‌ایم که می‌توانید از اینجا بخوانید. 7⃣9⃣ @Azadisqart
تاکنون پروانه معصومی، مریلا زارعی، فاطمه معتمدآریا، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، هنگامه قاضیانی و باران کوثری هرکدام دوبار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شده‌اند. فهرست کامل برندگان سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن به تفکیک سال و فیلم را اینجا ببینید. 8⃣0⃣ @Azadisqart
تاکنون پرویز پرستویی با هشت بار نامزدی و کسب چهار سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول مرد و هم‌چنین دو بار سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد در میان بازیگران رکورد قابل‌توجهی را در کسب سیمرغ به ثبت رسانده است! در ستون «فهرست‌های بهترین‌های تمام ادوار جشنواره‌ی فیلم فجر» پرونده نوبت به انتشار «فهرست برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول مرد» در همه ادوار رسیده است. از اینجا ببینید. 8⃣1⃣ @Azadisqart
🔹در سال بیست و دوم در بخش بین‌الملل، جایزه‌ی بین‌المذاهب به «مارمولکِ» کمال تبریزی رسید! 🔹در جشنواره‌ی سال ۱۳۸۵ قالیباف، شهردار تهران که قول داده بود سینما آزادی تا سال بعد به بهره‌برداری برسد قولش را عملی کرد و در بهمن ۱۳۸۶ پردیس سینمای آزادی پس از ده سال کش‌وقوس (از آتش‌سوزی شدید سال ۱۳۷۶) به بهره‌برداری رسید و جزو سینماهای نمایش‌دهنده‌ی آثار شد. 🔹در بخش بازیگری دوره بیست‌وهشتم فجر، سیمرغ نقش مکمل زن به شیرین یزدان‌بخش رسید. یزدان‌بخشِ شصت‌ساله با اولین تجربه‌ی بازیگری‌اش در «لطفاً مزاحم نشویدِ» محسن عبدالوهاب این سیمرغ را به دست آورد! در سومین قسمت از چهارگانه‌ی «متن و حواشی جشنواره فیلم فجر» از پرونده‌ی «پرواز بر فراز آشیانه‌ی سیمرغ»، اتفاقات سال ۱۳۸۱ تا ۱۳۹۰ جشنواره را به طور خلاصه مرور کرده‌ایم. این یادداشت را اینجا بخوانید. 8⃣2⃣ @Azadisqart
سعید پورصمیمی با پنج بار نامزدی و سه بار برنده شدن این جایزه، پیشتاز سایر بازیگران است. اکبر عبدی و نوید محمدزاده هر کدام با سه نامزدی و دوبار برنده شدن، در جایگاه‌های بعدی قرار دارند. زنده‌یاد جمشید اسماعیل‌خانی، کامبیز دیرباز، سید شهاب حسینی، حامد بهداد، افشین هاشمی، فرهاد اصلانی و ساعد سهیلی هر کدام موفق شدند سه بار در جشنواره‌ی فیلم فجر به‌عنوان بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد شوند. گرچه برخی از آن‌ها تا به حال موفق نشده‌اند جایزه‌ی سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل مرد را کسب کنند. فهرست کامل برگزیدگان «سیمرغ بلورین نقش مکمل مرد» به همراه فیلم‌هایشان در همه ادوار را اینجا ببینید 8⃣3⃣ @Azadisqart
تا کنون مهتاب نصیرپور، فاطمه معتمدآریا، نیکو خردمند، شبنم مقدمی و سحر دولتشاهی هرکدام دوبار برگزیده بازیگر نقش مکمل زن شده‌اند. رکورددار نامزدی در این بخش اما با مریلا زارعی است با چهار بار نامزد و تنها یکبار برگزیده شدن! فهرست «تمام برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش مکمل زن» جشنواره فجر را اینجا ببینید. 8⃣4⃣ @Azadisqart
رکوردداران دریافت بیشترین سیمرغ بلورینِ بهترین موسیقی متن در جشنواره‌ی فیلم فجر آقایان محمدرضا علیقلی، حسین علیزاده و مجید انتظامی هستند؛ هر کدام با چهار سیمرغ. بعد از آن‌ها کارن همایونفر با سه بار دریافت جایزه پیشتاز سایر آهنگ‌سازان است. جایگاه بعدی به زنده‌یاد بابک بیات، احمد پژمان، کامبیز روشن‌روان، فرهاد فخرالدینی و حامد ثابت تعلق دارد که هر کدام دو بار موفق شدند این جایزه را دریافت کنند. فهرست «تمام برگزیدگان سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن فیلم» جشنواره فجر را اینجا ببینید. 8⃣5⃣ @Azadisqart
دهه‌ی چهارم برگزاری برجسته‌ترین جشنواره‌ی فیلم در ایران نیز فرا می‌رسد. این دهه هم خالی از جنجال واتفاقات مهم نبود، از حضور «رستاخیزِ» پر سروصدای احمدرضا درویش در جشنواره تا اعطای سیمرغِ نوید محمدزاده به رضا عطاران و هم‌چنین خداحافظی تلویحی فرامرز قریبیان با دنیای بازیگری. فیلم‌های قابل اعتنایی مثل «ابد و یک روز»، «دارکوب»، «محمد رسول الله»، «سرخ‌پوست»، «روز صفر»، «خداحافظی طولانی»، «بادیگارد»، «موقعیت مهدی»، «ماجرای نیمروز»، «آرایش غلیظ» و چند اثر مهم دیگر، همه و همه متعلق به این دهه از جشنواره بودند. جشنواره که در سال ۱۳۹۸ به دوره‌ی سی و هشت می‌رسد، باز هم تحریم از سوی برخی سینماگران کلید می‌خورد؛ تحریمی که علتش همدردی با خانواده‌های جان‌باختگان سانحه‌ی سقوط هواپیمای اوکراینی اعلام می‌شود و برخی هنرمندان به‌رغم اینکه خود، جزو اعلام‌کنندگان تحریم بودند، باز هم در جشنواره حضور می‌یابند. متن کامل متن و حواشی دهه‌ی چهارم جشنواره فیلم فجر (۱۳۹۱-۱۴۰۰) را اینجا بخوانید. 8⃣6⃣ @Azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره فلسطین به بهانه روز غزه در تقویم کشورمان از سال ۱۳۸۷ و در سالگرد جنگ ۲۲روزه، ۲۹دی‌ماه به عنوان روز غزه نام‌گذاری شده است. شاید اگر در سالی دیگر و موقعیتی دیگر قرار داشتیم با توجه خیلی کمتری از این روز رد می‌شدیم. اما امسال با فاجعه بزرگ انسانی در غزه، با کشته‌شده بیش از ده هزار کودک بی‌گناه فلسطینی -و چهارده‌هزار انسان دیگر- در غزه، به آسانی نمی‌توان از این روز گذشت. پیش از این، مطالب متعددی در نسبت هنر و ادبیات با سرزمین فلسطین و مردم رنج‌دیده‌ی غزه به‌طور اختصاصی در مجله میدان آزادی منتشر شده بود، مطالبی از عالم موسیقی، نقاشی، عکاسی، شعر و ادبیات داستانی. امروز به بهانه روزه غزه و به احترام رنج عظیم مردم فلسطین همه مطالب هنری مرتبط مجله را در یک بسته‌ی رسانه‌ای با شما در میان می‌گذاریم:   ۱. ویدئو: شعرخوانی نزار قبانی برای کودکان فلسطینی + ترجمه فارسی ۲. ویدئو: موزیک‌ویدئوی «یما مویل الهوا» با صدای «جولیا پطرس» + ترجمه فارسی ۳. ویدئو: ترانه‌ای به یاد مادر + ترجمه فارسی ۴. از بهترین نقاشی‌های بانوی هنرمند فلسطینی «هبه زقوت» که در غزه شهید شد ۵. «اسرائیل، حماس و غزه» به روایت ژوزه ساراماگو ۶. «غسان کنفانی»؛ مردی آفتابی از سرزمين پرتقال‌های غمگين ۷. «از سنگ‌های داود تا تانک‌های جالوت» به روایت ژوزه ساراماگو ۸. به تصاویر دلخراش غزه نگاه بکنیم یا نه؟ سوزان سانتاگ پاسخ می‌دهد ۹. داستان خلق یک شاهکار از محمود درویش و مارسل خلیفه 8⃣7⃣ @azadusqart
جستجوی حال خوب در شرایط نه چندان معمولی 🔹ریویو: نقد و نظری به فیلم «آغوش باز»، ساخته «بهروز شعیبی» خانواده و اخلاق پای ثابت تمام فیلم های بهروز شعیبی‌ست، در بعضی فیلم‌ها مقولات دیگری مثل سیاست یا جامعه هم ضمیمه می‌شود، ولی فیلم آخر بهروز شعیبی بیش و پیش از همه چیز فیلمی خانوادگی‌ست. موضوعی که در دهه‌های اخیر سینمای ایران چندان درباره‌اش حرفی زده نمی‌شود و اگر هم زده شود برای این است که فحشی نثارش کنند! اگر هیچ دلیل دیگری وجود نداشت همین دلیل و همینطور حال خوب فیلم، آن را دیدنی کرده است، و البته که خوبی‌های دیگری هم وجود دارد. «آغوش باز» روایتی از سه زوج است. یکی در اواخر راه ازدواج و زندگی، یکی در اواسطش و دیگری در ابتدای راه نامزدی. متن کامل ریویوی آغوش باز را بخوانید. 8⃣7⃣ @azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 قاب نقد فیلم میدان آزادی قسمت دوم از جشنواره چهل و دوم فجر فیلم «تمساح خونی» به کارگردانی «جواد عزتی» ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید. 8⃣8⃣ @azadisqart
جان تروبی نویسنده و نظریه‌پرداز داستان، در کتاب معروف خود با نام «آناتومی داستان» در فصلی با عنوان «هفت گام اصلی در ساختار داستان» به تبیین هفت مرحله‌ی اصلی که تغییر و تحول یک قهرمان را تبیین می‌کنند و باعث می‌شوند او را عمیقا باور کنیم و دوست داشته‌ باشیم می‌پردازد؛ هفت مرحله‌ای که فارغ از سیر داستان باید در درون قهرمان اتفاق بیفتند تا او نهایتا به یک آدم جدید تبدیل شود. این هفت مرحله عبارتند از نیاز، آرزو، حریف، نقشه، نبرد، مکاشفه‌ی نفس و تعادل جدید. 🔹در مجال کوتاه بین دو نیمه‌ی بازی حساس با کویت (که باخت می‌تواند به قیمت جان رزمندگان در جبهه تمام شود) دهداری بالاخره به مکاشفه‌ی نفس دست می‌یابد، از پافشاری بی‌موردش بر بازی زمینی دست برمی‌دارد و دستور جدیدی به بازیکنان می‌دهد که مایه‌ی تعجب آن‌ها اما باعث پیروزی تیم فوتبال ما می‌شود. متن کامل ریویوی فیلم پرویزخان را بخوانید. 8⃣9⃣ @azadisqart
▪️اسکار در حال صدساله شدن است. درست مثل یک پیرمردِ فرتوت اما ثروتمند و مشهور. اسکار مشهورترین جایزه سینمایی جهان است و برای بسیاری از مخاطبان عمومی سینما یک ملاک معتبر برای تماشای فیلم. اعتبار این جایزه که از سال 1929 برگزار می‌شود به راحتی به دست نیامده و به راحتی هم فرو نمی‌ریزد، درست مثل پیرمرد ثروتمندی که آنقدر پول جمع کرده که پس از مرگ هم تا سال‌های سال فرزندانش می‌توانند بر سر سفره‌اش بنشینند و از اعتبارش بخورند و نامش را همچنان بزرگ بدارند. ▫️اگر بسیاری از جایزه‌های سینمایی جهان دوست دارند و دست و‌پا می‌زنند تا با ارزش‌های هنری یا انسانی شناخته شوند (چه به حقیقت چه به ریا و فریب) اسکار به راحتی با دو ویژگی شناخته‌شده و از اینچنین شناخته‌شدن هم ابایی ندارد، یکم: «فهم و تبلیغ سینمای عامه‌پسند» و دوم: «ترویج، تبلیغ و ستایش ارزش‌های آمریکایی و حتی سیاست‌های کوتاه‌مدتِ دولت‌های وقت آمریکا».  فرمایشی‌ترین، دستوری‌ترین، فریب‌کارترین و سیاست‌زده‌ترین جایزه هنری جهان اسکار است، اما این چهار ویژگی ضربه خاصی به هیمنه این جایزه نمی‌زنند تا وقتی مثل همیشه گران‌ترین و پرسروصداترین جایزه نیز همین اسکار باشد، که هست. سرمقاله پرونده اسکار را با مروری بر تاریخچه و کارنامه دیروز و امروز اسکار بخوانید. 9⃣0⃣ @azadisqart
▪️ «زندگی‌های گذشته» قصه‌ی عشق است. یک قصه‌ی عشقی ساده و معمولی که شبیهش را زیاد در کتاب‌ها و فیلم‌ها و قصه‌ها دیده‌ایم. اصلاً شاید شما را یاد «در حال و هوای عشقِ» وونگ کار وای هم بیندازد، چون به هر حال در ماجرا پای نفر سومی هم وسط است و فیلم هم کره‌ای است؛ همان‌طورکه یاد من انداخت. اما مسئله فقط این قصه‌ی تلخ و شیرین نامکرر (یا مکرر؟) نیست، مسئله مصیبت‌های متفاوت آن در زمان‌های مختلف است. مسئله شکل آن در زمانه‌ی ماست. اگر که چندصد سال قبل آقای حافظ عزیز ما با دو قدم فاصله از محبوبش در شیراز جمع‌وجور آن روزگار، غزل‌ها درباره‌ی دوری و دیری معشوق می‌گفت، حالا ما در زمانه‌ای زندگی می‌کنیم که ممکن است دوست دوران کودکی‌ات که اتفاقاً کسی است که اولین قرار عاشقانه‌ی زندگی‌ات را هم با او گذاشته‌ای و بعد از دوازده سال و بیست و چهار سال هنوز دوستش داری، در جایی آن‌قدر دور و با چنان اختلاف زمانی‌ای زندگی کند که ساعت خواب او با ساعت بیدار شدن تو یکی باشد. متن کامل ریویوی فیلم زندگی‌های گذشته را در پرونده اسکار بخوانید. 9⃣1⃣ @azadisqart
🔸فهرست: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد در همه دوره‌ها انتخاب بهترین بازیگر نقش اول همیشه با انتقادها و تاییدهای اهالی هنر همراه بوده است چراکه چنین انتخابی دارای یک فرمول مشخص و یک قالب همیشگی نیست. از ابتدای اهدای جایزه بهترین بازیگر نقش اول مرد در اسکار یعنی از سال ۱۹۴۹ هفت بازیگر توانسته‌اند بیش از یک جایزه دریافت کنند. این آمار در بین دریافت‌کنندگان ۳ جایزه تنها به دو بازیگر تعلق دارد. جک نیکلسون با ۱۲ بار نامزدی و ۳ بار کسب جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول مرد در صدر این جدول قرار دارد. پس از آن دنیل دی لوئیس است که با ۷ بار نامزدی و ۳ جایزه‌ رتبه‌ی بعدی را از آن خود کرده است. مارلون براندو، تام هنکس، اسپنسر تریسی، جین هاکمن و داستین هافمن نیز هر یک دو بار برنده‌ی جایزه‌ی بهترین نقش اول مرد در اسکار شده‌اند. فهرست بهترین بازیگران نقش اول مرد اسکار از ابتدا تا کنون را در پرونده اسکار ببينيد. 9⃣2⃣ @azadisqart
🔸فهرست: جایزه اسکار بهترین بازیگر نقش اول زن در همه دوره‌ها از ابتدای اهدای جایزه‌ی بهترین بازیگر زن در اسکار –یعنی از سال ۱۹۲۹- چهل و چهار بازیگر توانسته‌اند دو جایزه و یا بیشتر دریافت کنند. این آمار در بین دریافت‌کنندگان ۳ جایزه و بیشتر تنها به ۳ نفر کاهش پیدا می‌کند! کاترین هپبورن (برنده‌ی چهار جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن)، فرانسیس مک‌دورمند (برنده‌ی سه جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن)، اینگرید برگمن (برنده‌ی دو جایزه‌ی بهترین بازیگر نقش اول زن و یک جایزه‌ی بهترین نقش مکمل زن)، مریل استریپ (برنده‌ی دو جایزه‌ی بهترین نقش اول زن و یک جایزه‌ی بهترین نقش مکمل زن) رتبه‌داران این جایگاه در میان بازیگران زن هستند. فهرست بهترین بازیگران نقش اول زن اسکار از ابتدا تا کنون را در پرونده اسکار ببينيد. 9⃣3⃣ @azadisqart
🔸فهرست: برگزیدگان نهایی اسکار ۲۰۲۴ در همه رشته‌ها برگزیدگان نهایی دوره نود و ششم اسکار معرفی شدند که طبق پیش‌بینی‌ها فیلم‌های اوپنهایمر و بیچارگان جوایز بیشتری به دست آوردند. همچنین انیمیشن پسر و حواصیل اثر هایائو میازاکی اسکار بهترین انیمیشن بلند را از آن خود کرد. فهرست برگزیدگان نهایی اسکار را در پرونده اسکار ببینید. 9⃣4⃣ @azadisqart
«پسر و حواصیل» در موضوعاتی مانند از دست ‌دادن، انعطاف‌پذیری و جست‌وجوی هویت عمیقاً کاوش می‌کند. میازاکی به‌طرز پیچیده‌ای این مضامین را در تاروپود روایت می‌بافد و مخاطبان را به تفکر درباره‌ی پیچیدگی‌های تجربه‌ی انسانی دعوت می‌کند. نمادگرایی فیلم، غنی و چندلایه است و برج اسرارآمیز داستان، به‌عنوان استعاره‌ای از سفر ماهیتو به‌سوی خودیابی و تحول عمل می‌کند. حواصیل خاکستری، در ابتدا به‌عنوان یک راهنمای مرموز ظاهر می‌شود و در ادامه، فرصت‌ها و تهدیدهای پیش ‌روی ماهیتو را نشان می‌دهد. ماهیتو از طریق درون‌نگری و رویارویی با موجودات ماوراء طبیعی، در مسیر پرفرازونشیب بلوغ و نوجوانی حرکت می‌کند و با حس تازه‌ای از عزم و اراده روبه‌رو می‌شود. کاوش مضمونی میازاکی، از سطح فردی فراتر می‌رود و زمینه‌های اجتماعی و تاریخی گسترده‌تری را در بر می‌گیرد. در پیش‌زمینه‌ی ژاپنِ زمان جنگ، «پسر و حواصیل» انعکاس دردناکی از تلفات انسانی و همچنین قدرت پایدار امید در مواجهه با ناملایمات است. متن کامل ریویوی انیمیشن پسر و حواصیل را در پرونده اسکار بخوانید. 9⃣5⃣ @azadisqart
🔸فهرست: جایزه اسکار بهترین انیمیشن در همه‌ دوره‌ها داستان بهترین انیمیشن‌ها از دید اسکار بسیار پیچیده و جالب است. تاریخچه‌ی جایزه‌ی بهترین انیمیشن از دید اسکار به سال ۲۰۰۱ بر می‌گردد، جایی که «استودیو پیکسار» با ۱۸ بار کاندیداتوری و ۱۱ جایزه، گوی رقابت را از «والت‌دیزنی» با ۱۳ بار نامزدی و ۳ جایزه، و «دریم‌ورکس انیمیشن» با ۱۴ بار نامزدی و ۲ جایزه ربود. در واقع این جایزه را باید یک جایزه کاملا قرن بیست و یکمی دانست. اما برای بسیاری این سوال مطرح است که اسکار تا پیش از سال ۲۰۰۱ توجهی به دنیای انیمیشن نداشت؟ انیمیشن‌های شاهکاری نظیر «دیو و دلبر»، «شیرشاه» و «علاءالدین» که تمام کودکان دنیا با آن‌ها خاطره دارند، مورد توجه اسکار نبودند؟ در کمال تعجب پاسخ این سوال خیر نیست! پیش از سال ۲۰۰۱ هم رقابت میان انیمیشن‌ها وجود داشت و اتفاقا رقابت نیز بسیار داغ و هیجان‌انگیز بود، اما نه در بخشی مستقل! متن کامل فهرست تمام برگزیدگان جایزه اسکار بهترین انیمیشن را بخوانید. 9⃣6⃣ @azadisqart
«پسر و حواصیل» آخرین ساخته‌ی هایائو میازاکی است. آخرین از منظر جدیدترین و هم از منظر خداحافظی با دنیای کارگردانی انیمیشن و ورود به دنیای بازنشستگی. «پسر و حواصیل» که «پسر و مرغ ماهیخوار» نیز ترجمه شده توانست در اسکار ۲۰۲۴ جایزه‌ی بهترین انیمیشن بلند را از آن خود کند. در انیمه «پسر و حواصیل» شاهد چند جهان موازی هستیم؛ جهان پیش از تولد، دنیای فعلی و تلاقی آن با گذشته و پس از مرگ. اینکه میازاکی چندین دنیای موازی را با آن همه پیچیدگی به تصویر کشیده و همه‌ی آن‌ها را در برخی صحنه‌ها در یک یا چند دقیقه نشان می‌دهد، از شگفتی‌های این انیمه است. همه‌ی شخصیت‌های این انیمه ازجمله شخصیت اصلی داستان، ماهیتو، در حالی‌که قلبی زیبا و ظاهری نیک دارند، قسمت‌های تیره و تار و برخی جنبه‌های زشت و زننده هم در وجودشان پیدا می‌شود؛ درست مثل آنچه که در دنیای واقعی می‌بینیم. میازاکی با به تصویر کشیدن این ابعاد حقیقی انسان، تا حدودی داستان را به واقعیت جهان نزدیک کرده است. متن کامل یادداشت نگاهی به مفاهیم انیمیشن پسر و حواصیل را در پرونده اسکار بخوانید. 9⃣7⃣ @azadisqart
در سال ۲۰۲۳، یک استاد دانشگاه آمریکا با رنگ پوست نسبتاً سیاهش، دچار تبعیض است. اما این مطلب هر چقدر هم برای آمریکا و اساساً انسانیت شرم‌آور باشد، برای یک فیلم، مطلب جدید و جذابی نیست. حرف فیلم این است که خود آفریقایی-آمریکایی‌ها نیز تا حدی به این نوع نگاه دامن زده‌اند/می‌زنند و امروزه رمان‌هایی را می‌نویسند که نه راجع‌به سیاه‌پوست‌ها که راجع‌به «سیاهی است». اینکه فقر و فلاکت و پایین ‌بودن جایگاه سیاه‌ها در رمان‌ها و فیلم‌ها باعث می‌شود سفیدهایی که عذاب وجدان دارند آرامش پیدا کنند و برای این آثار ایستاده کف بزنند عجیب نیست؛ آنچه عجیب می‌نماید بازی خود آفریقایی-آمریکایی‌ها در وسط میدان این بازی هویتی است. داستانِ «داستان آمریکایی» پیرامون ماندن و لق زدن میان سه نوع هویت از سیاه‌پوستان است: «آنچه دوست دارند باشند»، «آنچه واقعاً هستند» و «آنچه سفیدها از زیست و هویت سیاه‌ها می‌پسندند». این حرکت آونگی میان هویت‌های مختلف حتی تا پایان‌بندی فیلم هم ادامه می‌یابد و بیننده قرار است به «داستان ‌بودن» کل این حرکت پی ببرد و برای هریک از هویت‌‌های مذکور، یک مدل مجزای پایان را هم ببیند. متن کامل ریویوی فیلم داستان آمریکایی را در پرونده اسکار بخوانید. 9⃣8⃣ @azadisqart
«منطقه‌ی مورد علاقه» که از رمان اقتباس شده و ساخت آن هم چندین سال طول کشیده، ساخت کمپانی خوب A24 است. تازه می‌توان با کمک نظریات هانا آرنت هم درباره‌اش حرف زد، ولی هیچ کدام از این‌ها اهمیتی ندارد. چون فیلم داستان ندارد. خالیِ خالی‌ است. مانند خود اردوگاه آشویتس، خالی و بی‌سکنه است. فیلم در خود اردوگاه و حوالی آن ساخته شده و دو بازیگر اصلی دارد: زاندرا هولر و کریستیان فریدل. فیلم را جاناتان گلیزر ساخته است. او پیش از این، سه فیلم دیگر ساخته بود که آن‌ها نیز کم‌وبیش هنری هستند. هرچند این سه اثر هم داستان قابل توجهی ندارند ولی به لحاظ ظاهر کار و باطن کار که معنی و معنا باشد، چیزی برای عرضه دارند. اما این فیلم آخر واقعاً تهی است. نه اینکه من و تو و مای مخاطب، هنوز آماده نشده‌ایم و اثر زیادی عظیم و کبیر است و به مداقه‌ی بیش از حد و عرق‌ریزانِ روح نیاز داشته باشد، نه. فیلم، بی‌مایه است و بی‌مایه فطیر است. نامزد اسکار شده است؟ بله، چون ضد آلمان و نازیسم و هیتلر است، چون اسکار سیاسی‌ است، چون اسکار به پای ونیز و کن نمی‌رسد- که البته آن‌ها هم سیاسی‌اند (قضایای اوکراین و روسیه را به یاد بیاورید)- منتها در کن هنر بیشتر فهمیده و ارج گذاشته می‌شود. متن کامل ریویوی فیلم منطقه مورد علاقه را در پرونده اسکار بخوانید. 9⃣9⃣ @azadisqart
مهمترین نکته در نقد و بررسی یک فیلم تاریخی یا سیاسی، این نیست که این فیلم چه چیزهایی را نشان داده یا چگونه نشان داده؛  بلکه نکته‌ی اصلی  این است: این فیلم چه چیزهایی را نشان نداده و چگونه نشان نداده. مخصوصا اگر قرار باشد قضاوت و صداقت و شرافتِ آن فیلم و مولفانش را به قضاوت بنشینیم. اوپنهایمر نولان مثل بیشتر فیلم‌های مشابه خود، قهرمانِ آمریکایی‌اروپایی را در جهان و ذهنیت آمریکایی‌اروپایی روایت می‌کند؛ مثل اکثریتِ مطلقِ فیلم‌های قهرمان‌محورِ غربی در دهه‌های اخیر، این قهرمان غربی یک نبوغ و برتری عجیب دارد، یک انگیزه‌ی قوی و یک فکر جاه‌طلبانه و خارق‌العاده و برتر دارد، روابط خاص و پیچیده و متفاوتی با آدم‌های پیرامون خود دارد، وجدان و عذاب وجدان و اضطراب دارد، با مشکلات و موانع و سختی‌ها و دشمنی‌های زیادی مواجه می‌شود، هم کارهای خوبی انجام می‌دهد هم کارهای بدی، بالا و پایین و سیاه و سفید زیاد دارد، خاکستری است، خیلی خاکستری است، اما سرانجام موفق می‌شود! و به همین دلیل سرانجام دوست‌داشتنی و قابل ستایش و احترام است. یعنی موفقیت، قدرت و به سرانجام رساندن پروژه در اینگونه فیلم‌ها همواره بر خوب‌بودن و درست‌بودن ترجیح دارد.  متن کامل یادداشت فیلم اوپنهایمر را در پرونده اسکار بخوانید. 1⃣0⃣0⃣ @azadisqart
نوام چامسکی متفکر برجسته‌ی آمریکایی در توصیف جنایاتی که دولت امریکا در طول بیش از یک قرن در حق سرخ‌پوستان ساکن آن کشور مرتکب شده است می‌گوید: «ایالات متحده یک جامعه‌ی مستعمراتی بود. استعمار وحشیانه‌ترین شکل امپریالیسم است. باید این واقعیت را نادیده می‌گرفتیم که داریم به قیمت کشتار بومیان آمریکا ثروتمندتر و آزادتر می‌شویم؛ این است «گناه نخستین» جامعه‌ی آمریکا. سپس بردگی بخش بزرگی از جامعه؛ این است گناه دوم. و ما هنوز داریم با پیامدهای این دو زندگی می‌کنیم. و سپس نادیده گرفتن کار استثمار شده، فتوحات آن سوی آب‌ها و...». تعبیر «گناه نخستین» از نوام چامسکی که مورد استقبال اندیشمندان آمریکایی دیگر هم قرار گرفته است نشان‌دهنده‌ی یک عذاب وجدان و احساس گناه عمیق در تاریخ آمریکاست که شاید غیرقابل درمان باشد. چرا‌که می‌دانیم این تعبیر یک تعبیر مذهبی است در وصف گناهی که حضرت آدم علیه‌السلام انجام داد و باعث خروج او از بهشت شد. در باور مسیحی، هر فردی گناهکار به دنیا می‌آید و چامسکی این مفهوم را استخدام کرده تا بگوید کشور آمریکا گناهکار زاده شد و پس از گناه اول، در همان ابتدا مرتکب گناه دوم و سوم و… هم شد. متن کامل ریویوی فیلم قاتلان ماه کامل را اینجا بخوانید. 1⃣0⃣1⃣ @azadisqart
پروین اعتصامی سی‌وچهار سال زندگی کرد و شعر او از آنجا که انعکاسی از زندگی شخصی او ندارد، صدای سکوت زنان است؛ سکوتی که بعدها به‌طرز شگفت‌آوری با شعر فروغ شکست.  پروین در شعرهای خود از نشانه‌ها و سمبل‌ها برای بیان مفاهیم استفاده می‌کند و زبان شعرش ساده و بدون تعقید است. پایه‌های شعر او بر خردگرایی و اندیشه‌ورزی بنا شده است. ازجمله شعرهای مشهور او «اشک یتیم» است که سخنی آشنا از زبان همه‌ی زمان‌هاست و بیت نامشهورش این است:  پروین به کج‌روان، سخن از راستی چه سود کو آن‌چنان کسی که نرنجد ز حرف راست به بهانه زادروز پروین اعتصامی فهرست ۱۰ شعر از بهترین شعرهای پروین اعتصامی را بخوانید. 1⃣0⃣2⃣ @azadisqart