🔹فیلم «نوروز» جلوههای ویژهی چشمنوازی دارد و از همان دقایق ابتدایی، فضاسازی خیالانگیز آن جلب توجه میکند. قابهای فیلم سرشار از رنگ است و ایدههای ویژوال فیلم برای تلفیق جلوههای رایانهای با نماهای واقعی هم بهدرستی به اجرا درآمده است. به تعبیری فیلم از منظر تکنیکی قانعکننده است و میتوان آن را یک گام رو به جلو برای سینمای کودک به حساب آورد.
🔹«نوروز» با وجود ایدهی جذاب و پشتیبانی فنی قابل قبول، در مرحلهی «شخصیتپردازی» دچار آسیب جدی شده است و به همین دلیل مخاطب در مواجهه با آن نمیتواند با هیچ یک از کاراکترها ارتباط برقرار کند. بهطور مشخص، نوجوان اصلی فیلم، گویی تنها یک نماد است و قرار است مفهوم «نوجوان» را در داستان فیلم نمایندگی کند اما هیچ شاخصه و مشخصهای بهعنوان یک «شخصیت» ندارد. کاراکترهای پیرامونی او، بهویژه پدر و مادری که قرار است در طول داستان در جریان چالشهای زندگی مشترکشان قرار بگیریم هم هیچ کمکی به تکمیل فرآیند پرداخت شخصیت اصلی داستان نکردهاند. کافی است به سهم تجاری حضور بازیگر ترکیهای در فیلم توجه کنید که مطلقاً هیچ کارکردی به نفع «داستان» در فیلم ندارد و تنها به کار تیزرهای تبلیغاتی فیلم میآید.
متن کامل نقد و بررسی فیلم نوروز را بخوانید.
#نوروز
#سهیل_موفق
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣1⃣5⃣
@azadisqart
پس از پایان جشنواره فیلم فجر، چانهزنیها برای قرار گرفتن در لیست اکران نوروزی به عنوان یکی از طلاییترین فرصتهای اکران آغاز شد و ثمرهی این تلاشها اعلام «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «بی بدن»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» به عنوان ترکیب اکران نوروزی بود. (جدا از فیلمهایی که از قبل در حال اکران بودند)
۹ نقد مکتوب یا تصویری تحریریه مجله میدان آزادی را درباره ۶ فیلم از فیلمهای اکرانشده در ایام نوروز ببینید:
🔹تمساح خونی
۱. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «تمساح خونی»
🔹پرویزخان
۲. ریویو: نقد و نظری به فیلم «پرویز خان»
۳. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «پرویز خان»
🔹بیبدن
۴. ریویو: نقد و نظری به فیلم «بیبدن»
۵. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «بیبدن»
🔹نوروز
۶. ریویو: نقد و نظری به فیلم «نوروز»
🔹آسمان غرب
۷. ریویو: نقد و نظری به فیلم «آسمان غرب»
🔹 بچهزرنگ
۸. ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «بچه زرنگ»
۹. ویدئو: نقد و بررسی انیمیشن «بچه زرنگ»
#آسمان_غرب
#بی_بدن
#بچه_زرنگ
#نوروز
#پرویزخان
#تمساح_خونی
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
1⃣1⃣6⃣
@azadisqart
اوایل سال ۲۰۱۸ بود که مجلۀ بیزینس اینسایدر (Business Insider) مطلبی از یک کارشناس رابطه منتشر کرد که در آن ۹ اصطلاح روابط مدرن را توضیح میداد. اصطلاحاتی چون Ghosting یعنی روح شدن طرف مقابل یا ناپدید شدن یا همان یک قطره آب شدن و در زمین فرو رفتن خودمان و Zombie-ing یعنی یکدفعه برگشتن همان روح آب شده که چیزی شبیه بازگشت زامبیهاست!
واقعیت این است که هرچه زندگی مدرنتر میشود، روابط لایههای پنهانتر و پیچیدهتری به خود میگیرند، آنقدر که حالا برای هر سطحی از روابط نامی وجود دارد. نامهایی که گاهی از فرط نامأنوسی با فرهنگ ما به شدت توی ذوق میزنند. ما دوست داریم اگر قرار است برای هر سطح و اتفاقی در رابطه اسم بگذاریم، آن اسم چیزی باشد که به ما نزدیک باشد. و از این بین واژۀ نابی یادمان آمد که در موج دنیای کات و بلاک و Ghosting رو به فراموشی است؛ قهر! قهر و دنیای پیچیده و منحصر به فردش!
َقهری که ما قرار است در این پرونده از آن صحبت کنیم قهر در فرهنگ ایرانی خودمان است. قهری که آدمها شاید با هم حرف نزنند و حتی به هم نگاه نکنند اما هنوز دلشان به هم متمایل است. قهری که هنوز مِهر دارد و تمایل به آشتی.
متن کامل سرمقاله پرونده ردپای «قهر» در ادبیات و هنر را بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣7⃣
@azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ویدئو
برای آشنایی با کلیت پرونده قهر، شما را به تماشای درآمد تصویری پرونده دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣8⃣
@azadisqart
بسیاری از مضامین شعر کهن فارسی، خصوصاً در غزلیات عاشقانه، بر پایهی درونمایهی ستمگری معشوق و ستمکشی عاشق بنا شدهاند. در اینگونه اشعار که معمولاً در آن پای معشوقی همهچیزتمام، زیبارو و البته سرکش و جاهطلب در میان است، عاشق چارهای جز ابراز عجز و تسلیم در برابر تصمیم یار ندارد.
البته چنین نیست که معشوق یکسره با عاشق سر ناسازگاری داشته باشد؛ بلکه بیشتر این رفتارها در حکم گوشهچشم نشان دادن به عاشق و داغ کردن بازار عشق است که حتی عاشق را حریصتر و تشنهتر میکند. در این میان شاهد اشعاری نیز هستیم که در آن عاشق رندتر از آن است که دست معشوق را نخواند؛ با وجود این، بازی را با او ادامه میدهد تا سرانجام یکی از این دو تسلیم خواست دیگری شوند.
در این مطلب سیزده ترفند معشوق مانند یار بیگانه شدن، عتاب کردن، روی در نقاب کشیدن، لطف آمیخته به قهر و هم ترفندهای عاشق در برابر بیتوجهی معشوق همراه با بیتهای مرتبط تدوین شده است.
شما را به خواندن متن کامل دایرهالمعارف قهر دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣1⃣9⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ده کتاب داستان از بهترین کتابها با موضوع قهر برای مخاطب کودک
قهر و آشتی در دنیای کودکان متفاوت از دنیای بزرگسالان است. قهر و آشتی وسیلهی ارتباط بچههاست. راهی است که آنها به دنیای یکدیگر قدم میگذارند و با زبان و روش و منش و دیدگاه هم آشنا میشوند. قهر و آشتی برای کودکان آجرهای کوچکی است که با آن بنای شناخت انسان و جهان را میسازند.
کودکان باید مصالحه و روشهای آشتی و حل مسئله را بیاموزند و چه بهتر که آن را در دنیای داستانها و کتابها تجربه کنند و در تجربیات روزمره به کار ببرند.
در ادامه این مطلب چند کتاب برای گروه سنی کودکان با موضوع قهر و آشتی را معرفی میکنیم.
مبادلهی ساندویچی، بدون تو چه کار کنم؟ و رز به دیدن آقای وینترگارتن میرود برخی از کتابهای معرفی شده در این فهرست هستند.
متن کامل فهرست ده کتاب کودک در حال و هوای قهر را با توضیحات بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#کتاب
1⃣2⃣0⃣
@azadisqart
🔹فهرست: پنج کتاب رمان از بهترین کتابها با موضوع قهر برای مخاطب نوجوان
همانطور که در مطلب قبل گفتیم در پرونده قهر مخاطبان جوانتر را هم فراموش نکردهایم و چند یادداشت را فقط برای آنها در نظر گرفتهایم. پنجمین مطلب پرونده قهر به فهرستی از بهترین کتابها در حالوهوای قهر ویژه مخاطب «نوجوان» اختصاص دارد. ما باور داریم تبدیل قهر به آشتی مهارت میطلبد و برای نوجوان چه چیزی بهتر است از مهارت آموزی با ادبیات!
دخترخالهها، فرار به موزهی نیویورک، همچون رعد، عروس دریایی و وقتی مُژی گم شد کتابهای معرفی شده در این فهرست هستند که توضیحاتی هم به همراه دارند.
متن کامل فهرست کتاب نوجوان درباره قهر را بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#کتاب
1⃣2⃣1⃣
@azadisqart
مردم ژاپن از زمانهای قدیم با طبیعت رابطه نزدیکی داشتهاند. در کشوری که تغییر چهار فصل به سادگی احساس میشود، مردم اهمیت زیادی برای فصلها قائل هستند. از همین رو، بازتاب طبیعت در آثار ادبی کهن ژاپنی، به وضوح به چشم میآید. سرزمین چهار فصل ژاپن، مهد اشعار سهلختی و کوتاه «هایکو» است که شاعرانش، «فصلواژه» را به عنوان نمادی از هر فصل، جزء جداییناپذیر هایکو میدانند.
در ادامه، ترجمه یکی از ۱۰ هایکوی بهاری را همراه با نمادشناسی فصلواژههایشان بخوانید:
喪服にも
ひとしく降りて
桜しべ
(東義人)
در لباس عزاداری هم،
درست مثل مادگی شکوفههای گیلاس که میریزد،
زندگی نهفتهاست.
(آزوما یوشیهیتو)
توضیح: مادگی، اندام تولیدکننده دانه در گلهاست. شکوفهها میشکفند، دانه تولید میکنند و سپس میریزند.
مادگی شکوفههای گیلاس بر روی شانههای عزاداران پاشیده میشوند. سیاهی لباسهای عزاداری و رنگهای قرمز در دل شکوفههای گیلاس حسبرانگیز است. قلب افرادی که لباس عزاداری میپوشند لبریز از سوگواری برای مردگان است. مرگ و زندگی یکی پس از دیگری میآیند. مادگی شکوفهها منبع زندگی است و این یعنی در دل زندگی مرگ، و در دل مرگ زندگی وجود دارد.
شکوفههای گیلاس در هایکو معمولا نماد ناپایداری دنیا هستند.
▫️هدیه ویژه ستون شعر مجله میدان آزادی برای آغاز بهار و روزهای نوروز، ده هایکوی زیبای تاکنون ترجمهنشده از برترین شاعران و هایکوسرایان ژاپنی است با موضوع بهار و شکوفههایش.
متن کامل ده هایکوی بهاری با توضیحات را بخوانید.
#هایکو
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#شعر
1⃣2⃣2⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ده فیلم از بهترین فیلمها با موضوع قهر
🔹«رفیق بد» به کارگردانی عباس احمدی مطلق
«رفیق بد» از دیگر تولیداتی است که حول محور زوج جدانشدنی سینمای ایران در سه دههی گذشته، یعنی حمید جبلی و ایرج طهماسب میگردد. «رفیق بد»، داستان زندگی دو دوست را روایت میکند که مسئول حفاظت ماشین حمل پول هستند و در آخرین روز خدمتشان، با سرقت مسلحانه غافلگیر میشوند. «حبیب» با بازی ایرج طهماسب پس از سالها به ایران بازگشته و سراغ دوست قدیمیاش «عزیز» با بازی حمید جبلی را میگیرد که پس از آن سرقت مسلحانه، دچار شرایط خاصی شده است. «رفیق بد» داستان فاصله و قهر دو دوست قدیمی را روایت میکند که امانتداری باعث آن شده است. البته در این فیلم هم مثل همهی فیلمهایی که ایرج طهماسب نویسندگی آن را بر عهده داشته، حسوحالی خوش جریان دارد.
🔹«فصل پنجم» به کارگردانی رفیع پیتز
«فصل پنجم» اقتباسی است از داستان «پروندهی قدیمی پیرآباد» از بهرام بیضایی و ایدهی «پروندهی قدیمی پیرآباد» از داریوش فرهنگ است که خود او به فیلمنامهی «اتوبوس» تبدیلش کرد. پس «فصل پنجم» هم مثل «اتوبوس» داستانی از لج و لجبازی دو طایفه است اما چون این وسط وصلت یک زوج بهخاطر لج و لجبازی به هم میخورد، تم قهر در آن پررنگتر است. قهر و لجبازی مهربانو و کرامت آنقدری پیش میرود که در نهایت هم طایفهها و هم آن دو خسته میشوند و بالاخره تصمیم میگیرند به اصطلاح سر عقل بیایند و دوباره آشتی کنند.
شما را به خواندن متن کامل فهرست ده فیلم ایرانی با محوریت قهر دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#سینما
1⃣2⃣3⃣
@azadisqart
کتاب «نوروزنامه» منسوب به «خیام» است، اما به هر صورت امروز ما با متنی روبرو هستیم که -چه آن را نگاشتهی شخص حکیم عمر خیام بدانیم و چه بر اساس یادداشتهای پراکندهی او، یا به کلی نوشتهی شخصی دیگر که به نام او مشهور شده است- مکتوبی است کهن دربارهی جشنی عظیم و چند وجهی که بیش از هزار سال برقرار بوده و در ساحت های مختلف کارکردهای متفاوت داشته و صد البته که در همه حال نیکو و مطلوب بوده است؛ نوروز و آیینهای آن.
آنچنان که از دیباچه آن بر میآید، این کتاب هم مثل «گلستان» سعدی حاصل توصیه و درخواست دوستی بوده است:
«...دوستی که بر من حقِ صحبت داشت و در نیکعهدی یگانه بود، از من التماس کرد که سبب نهادن نوروز چه بوده است و کدام پادشاه نهاده است؟ التماس او را مبذول داشتم و این مختصر جمع کرده آمد بتوفیق جل جلاله».
پیش از آغاز کتاب و بیان آنچه به نوروز مربوط است، در همین چند سطر میتوان دریافت که شریف دانستن سخن و کلام، آیین بزرگان و حکیمان و خردمندان بوده است و ارج دوستی نزد آنان چنان بوده است که حکیمی چون خیام به خاطر یک سوال دوست، نگاشتن چنین کتابی را آغاز میکند.
متن کامل یادداشت جشن نمادین نوروز به روایت نوروزنامه خیام را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣2⃣4⃣
@azadisqart