پس از پایان جشنواره فیلم فجر، چانهزنیها برای قرار گرفتن در لیست اکران نوروزی به عنوان یکی از طلاییترین فرصتهای اکران آغاز شد و ثمرهی این تلاشها اعلام «تمساح خونی»، «آسمان غرب»، «بی بدن»، «پرویزخان»، «آپاراتچی»، «نوروز» و «ایلیا در جستجوی قهرمان» به عنوان ترکیب اکران نوروزی بود. (جدا از فیلمهایی که از قبل در حال اکران بودند)
۹ نقد مکتوب یا تصویری تحریریه مجله میدان آزادی را درباره ۶ فیلم از فیلمهای اکرانشده در ایام نوروز ببینید:
🔹تمساح خونی
۱. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «تمساح خونی»
🔹پرویزخان
۲. ریویو: نقد و نظری به فیلم «پرویز خان»
۳. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «پرویز خان»
🔹بیبدن
۴. ریویو: نقد و نظری به فیلم «بیبدن»
۵. ویدئو: نقد و بررسی فیلم «بیبدن»
🔹نوروز
۶. ریویو: نقد و نظری به فیلم «نوروز»
🔹آسمان غرب
۷. ریویو: نقد و نظری به فیلم «آسمان غرب»
🔹 بچهزرنگ
۸. ریویو: نقد و بررسی انیمیشن «بچه زرنگ»
۹. ویدئو: نقد و بررسی انیمیشن «بچه زرنگ»
#آسمان_غرب
#بی_بدن
#بچه_زرنگ
#نوروز
#پرویزخان
#تمساح_خونی
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
1⃣1⃣6⃣
@azadisqart
اوایل سال ۲۰۱۸ بود که مجلۀ بیزینس اینسایدر (Business Insider) مطلبی از یک کارشناس رابطه منتشر کرد که در آن ۹ اصطلاح روابط مدرن را توضیح میداد. اصطلاحاتی چون Ghosting یعنی روح شدن طرف مقابل یا ناپدید شدن یا همان یک قطره آب شدن و در زمین فرو رفتن خودمان و Zombie-ing یعنی یکدفعه برگشتن همان روح آب شده که چیزی شبیه بازگشت زامبیهاست!
واقعیت این است که هرچه زندگی مدرنتر میشود، روابط لایههای پنهانتر و پیچیدهتری به خود میگیرند، آنقدر که حالا برای هر سطحی از روابط نامی وجود دارد. نامهایی که گاهی از فرط نامأنوسی با فرهنگ ما به شدت توی ذوق میزنند. ما دوست داریم اگر قرار است برای هر سطح و اتفاقی در رابطه اسم بگذاریم، آن اسم چیزی باشد که به ما نزدیک باشد. و از این بین واژۀ نابی یادمان آمد که در موج دنیای کات و بلاک و Ghosting رو به فراموشی است؛ قهر! قهر و دنیای پیچیده و منحصر به فردش!
َقهری که ما قرار است در این پرونده از آن صحبت کنیم قهر در فرهنگ ایرانی خودمان است. قهری که آدمها شاید با هم حرف نزنند و حتی به هم نگاه نکنند اما هنوز دلشان به هم متمایل است. قهری که هنوز مِهر دارد و تمایل به آشتی.
متن کامل سرمقاله پرونده ردپای «قهر» در ادبیات و هنر را بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣7⃣
@azadisqart
30.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎥 #ویدئو
برای آشنایی با کلیت پرونده قهر، شما را به تماشای درآمد تصویری پرونده دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣1⃣8⃣
@azadisqart
بسیاری از مضامین شعر کهن فارسی، خصوصاً در غزلیات عاشقانه، بر پایهی درونمایهی ستمگری معشوق و ستمکشی عاشق بنا شدهاند. در اینگونه اشعار که معمولاً در آن پای معشوقی همهچیزتمام، زیبارو و البته سرکش و جاهطلب در میان است، عاشق چارهای جز ابراز عجز و تسلیم در برابر تصمیم یار ندارد.
البته چنین نیست که معشوق یکسره با عاشق سر ناسازگاری داشته باشد؛ بلکه بیشتر این رفتارها در حکم گوشهچشم نشان دادن به عاشق و داغ کردن بازار عشق است که حتی عاشق را حریصتر و تشنهتر میکند. در این میان شاهد اشعاری نیز هستیم که در آن عاشق رندتر از آن است که دست معشوق را نخواند؛ با وجود این، بازی را با او ادامه میدهد تا سرانجام یکی از این دو تسلیم خواست دیگری شوند.
در این مطلب سیزده ترفند معشوق مانند یار بیگانه شدن، عتاب کردن، روی در نقاب کشیدن، لطف آمیخته به قهر و هم ترفندهای عاشق در برابر بیتوجهی معشوق همراه با بیتهای مرتبط تدوین شده است.
شما را به خواندن متن کامل دایرهالمعارف قهر دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣1⃣9⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ده کتاب داستان از بهترین کتابها با موضوع قهر برای مخاطب کودک
قهر و آشتی در دنیای کودکان متفاوت از دنیای بزرگسالان است. قهر و آشتی وسیلهی ارتباط بچههاست. راهی است که آنها به دنیای یکدیگر قدم میگذارند و با زبان و روش و منش و دیدگاه هم آشنا میشوند. قهر و آشتی برای کودکان آجرهای کوچکی است که با آن بنای شناخت انسان و جهان را میسازند.
کودکان باید مصالحه و روشهای آشتی و حل مسئله را بیاموزند و چه بهتر که آن را در دنیای داستانها و کتابها تجربه کنند و در تجربیات روزمره به کار ببرند.
در ادامه این مطلب چند کتاب برای گروه سنی کودکان با موضوع قهر و آشتی را معرفی میکنیم.
مبادلهی ساندویچی، بدون تو چه کار کنم؟ و رز به دیدن آقای وینترگارتن میرود برخی از کتابهای معرفی شده در این فهرست هستند.
متن کامل فهرست ده کتاب کودک در حال و هوای قهر را با توضیحات بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#کتاب
1⃣2⃣0⃣
@azadisqart
🔹فهرست: پنج کتاب رمان از بهترین کتابها با موضوع قهر برای مخاطب نوجوان
همانطور که در مطلب قبل گفتیم در پرونده قهر مخاطبان جوانتر را هم فراموش نکردهایم و چند یادداشت را فقط برای آنها در نظر گرفتهایم. پنجمین مطلب پرونده قهر به فهرستی از بهترین کتابها در حالوهوای قهر ویژه مخاطب «نوجوان» اختصاص دارد. ما باور داریم تبدیل قهر به آشتی مهارت میطلبد و برای نوجوان چه چیزی بهتر است از مهارت آموزی با ادبیات!
دخترخالهها، فرار به موزهی نیویورک، همچون رعد، عروس دریایی و وقتی مُژی گم شد کتابهای معرفی شده در این فهرست هستند که توضیحاتی هم به همراه دارند.
متن کامل فهرست کتاب نوجوان درباره قهر را بخوانید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#کتاب
1⃣2⃣1⃣
@azadisqart
مردم ژاپن از زمانهای قدیم با طبیعت رابطه نزدیکی داشتهاند. در کشوری که تغییر چهار فصل به سادگی احساس میشود، مردم اهمیت زیادی برای فصلها قائل هستند. از همین رو، بازتاب طبیعت در آثار ادبی کهن ژاپنی، به وضوح به چشم میآید. سرزمین چهار فصل ژاپن، مهد اشعار سهلختی و کوتاه «هایکو» است که شاعرانش، «فصلواژه» را به عنوان نمادی از هر فصل، جزء جداییناپذیر هایکو میدانند.
در ادامه، ترجمه یکی از ۱۰ هایکوی بهاری را همراه با نمادشناسی فصلواژههایشان بخوانید:
喪服にも
ひとしく降りて
桜しべ
(東義人)
در لباس عزاداری هم،
درست مثل مادگی شکوفههای گیلاس که میریزد،
زندگی نهفتهاست.
(آزوما یوشیهیتو)
توضیح: مادگی، اندام تولیدکننده دانه در گلهاست. شکوفهها میشکفند، دانه تولید میکنند و سپس میریزند.
مادگی شکوفههای گیلاس بر روی شانههای عزاداران پاشیده میشوند. سیاهی لباسهای عزاداری و رنگهای قرمز در دل شکوفههای گیلاس حسبرانگیز است. قلب افرادی که لباس عزاداری میپوشند لبریز از سوگواری برای مردگان است. مرگ و زندگی یکی پس از دیگری میآیند. مادگی شکوفهها منبع زندگی است و این یعنی در دل زندگی مرگ، و در دل مرگ زندگی وجود دارد.
شکوفههای گیلاس در هایکو معمولا نماد ناپایداری دنیا هستند.
▫️هدیه ویژه ستون شعر مجله میدان آزادی برای آغاز بهار و روزهای نوروز، ده هایکوی زیبای تاکنون ترجمهنشده از برترین شاعران و هایکوسرایان ژاپنی است با موضوع بهار و شکوفههایش.
متن کامل ده هایکوی بهاری با توضیحات را بخوانید.
#هایکو
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
#شعر
1⃣2⃣2⃣
@azadisqart
🔹فهرست: ده فیلم از بهترین فیلمها با موضوع قهر
🔹«رفیق بد» به کارگردانی عباس احمدی مطلق
«رفیق بد» از دیگر تولیداتی است که حول محور زوج جدانشدنی سینمای ایران در سه دههی گذشته، یعنی حمید جبلی و ایرج طهماسب میگردد. «رفیق بد»، داستان زندگی دو دوست را روایت میکند که مسئول حفاظت ماشین حمل پول هستند و در آخرین روز خدمتشان، با سرقت مسلحانه غافلگیر میشوند. «حبیب» با بازی ایرج طهماسب پس از سالها به ایران بازگشته و سراغ دوست قدیمیاش «عزیز» با بازی حمید جبلی را میگیرد که پس از آن سرقت مسلحانه، دچار شرایط خاصی شده است. «رفیق بد» داستان فاصله و قهر دو دوست قدیمی را روایت میکند که امانتداری باعث آن شده است. البته در این فیلم هم مثل همهی فیلمهایی که ایرج طهماسب نویسندگی آن را بر عهده داشته، حسوحالی خوش جریان دارد.
🔹«فصل پنجم» به کارگردانی رفیع پیتز
«فصل پنجم» اقتباسی است از داستان «پروندهی قدیمی پیرآباد» از بهرام بیضایی و ایدهی «پروندهی قدیمی پیرآباد» از داریوش فرهنگ است که خود او به فیلمنامهی «اتوبوس» تبدیلش کرد. پس «فصل پنجم» هم مثل «اتوبوس» داستانی از لج و لجبازی دو طایفه است اما چون این وسط وصلت یک زوج بهخاطر لج و لجبازی به هم میخورد، تم قهر در آن پررنگتر است. قهر و لجبازی مهربانو و کرامت آنقدری پیش میرود که در نهایت هم طایفهها و هم آن دو خسته میشوند و بالاخره تصمیم میگیرند به اصطلاح سر عقل بیایند و دوباره آشتی کنند.
شما را به خواندن متن کامل فهرست ده فیلم ایرانی با محوریت قهر دعوت میکنیم.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#سینما
1⃣2⃣3⃣
@azadisqart
کتاب «نوروزنامه» منسوب به «خیام» است، اما به هر صورت امروز ما با متنی روبرو هستیم که -چه آن را نگاشتهی شخص حکیم عمر خیام بدانیم و چه بر اساس یادداشتهای پراکندهی او، یا به کلی نوشتهی شخصی دیگر که به نام او مشهور شده است- مکتوبی است کهن دربارهی جشنی عظیم و چند وجهی که بیش از هزار سال برقرار بوده و در ساحت های مختلف کارکردهای متفاوت داشته و صد البته که در همه حال نیکو و مطلوب بوده است؛ نوروز و آیینهای آن.
آنچنان که از دیباچه آن بر میآید، این کتاب هم مثل «گلستان» سعدی حاصل توصیه و درخواست دوستی بوده است:
«...دوستی که بر من حقِ صحبت داشت و در نیکعهدی یگانه بود، از من التماس کرد که سبب نهادن نوروز چه بوده است و کدام پادشاه نهاده است؟ التماس او را مبذول داشتم و این مختصر جمع کرده آمد بتوفیق جل جلاله».
پیش از آغاز کتاب و بیان آنچه به نوروز مربوط است، در همین چند سطر میتوان دریافت که شریف دانستن سخن و کلام، آیین بزرگان و حکیمان و خردمندان بوده است و ارج دوستی نزد آنان چنان بوده است که حکیمی چون خیام به خاطر یک سوال دوست، نگاشتن چنین کتابی را آغاز میکند.
متن کامل یادداشت جشن نمادین نوروز به روایت نوروزنامه خیام را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣2⃣4⃣
@azadisqart
یک هدیه نوروزی با طعم انیمیشن
🔹فهرست: ده انیمیشن برتر در حال و هوای بهار
بهار که میآید دنیا به جهان انیمیشنها شبیهتر میشود. روح بهار شکل بصری و درونمایهی زندگی ما را دیگرگون میکند، تا جایی که میبینیم به آرزوی همیشگی زیستن در یک جهان خیالانگیز انیمیشنی نزدیکتر هستیم. در بهار رنگها زندهتر میشوند و عنصر سرزندگی و طراوت را به قابهایی که از دنیا میبینیم اضافه میکنند، نور درخشانتر میتابد، خطوط چهرهی شخصیتها ملایمت بیشتری پیدا میکند و احساسات بیشتری در صحنههای برخورد و گفتگوهایشان با هم وجود دارد. از طرف دیگر بهار میتواند شبیه نقاط عطف داستان باشد؛ شبیه آنجایی که شخصیت اصلی تصمیم میگیرد زندگی تازهای بسازد، آدم دیگری شود و چیزی را از نو آغاز کند.
این روزها که مرز بین دو جهان کمی کمرنگتر شده است، بیشتر از قبل میتوانیم چیزهایی را از جهان انیمیشنها برای زندگیمان در واقعیت برداریم.
🔹افسانه پرنسس کاگویا، حماسه، گرگگردانها و پنج سانتیمتر بر ثانیه از جمله انیمیشنهای معرفی شده در این فهرست همراه با توضیحات هستند.
متن کامل فهرست ده انیمیشن در حال و هوای بهار با توضیحات را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#انیمیشن
1⃣2⃣4⃣
@azadisqart
ویرجینیا چند یادداشت روزانه دارد که به «خانم دَلُوی» مربوط است: «خانم دَلُوی بررسی جنون و خودکشی خواهد بود. جهان، از منظر عاقلان و دیوانگان، در کنار هم -چیزی شبیه به این.»
نام رمان «خانم دَلُوی»، ابتدا «ساعتها» بود. (بعدها رمانی به همین نام در سال ۱۹۹۸ نوشته شد که یکی از شخصیتهای آن ویرجینیا وولف است که دارد رمان «خانم دَلُوی» را مینویسد. فیلمی با اقتباس از این رمان با همین نام «ساعتها» در سال ۲۰۰۲ ساخته شد که نیکول کیدمن در آن نقش ویرجینیا وولف را بازی میکند.) ویرجینیا خودش میگوید که «پر از فکرهای بکر برای این رمانم (بودم). احساس میکنم میتوانم هر آنچه را تا به حال به فکرم رسیده، اینجا مصرف کنم.» ویرجینیا، شیوهاش برای نوشتن «خانم دَلُوی» را چنین توصیف میکند: «غارهای زیبایی پشت شخصیتهایم حفر میکنم... قضیه این است که غارها به هم متصل شوند و هرکدام در لحظهی حال، به روشنایی روز بیایند.»
به بهانه سالروز درگذشت نویسنده غمگین انگلیسی متن کامل تکنگاری ویرجینیا وولف را بخوانید.
#ویرجینیا_وولف
#مجله_میدان_آزادی
#کتاب
#ادبیات
1⃣2⃣5⃣
@azadisqart
«آپاراتچی» قطعا فیلم بینقصی نبود و خامدستیهایی در بخشهای مختلفش دیده میشد. اما شبیه فیلمهای دیگر نبود، نه در ساخت نه در رویکرد نه در مضمون. با اینکه فیلم را میتوان به نوعی جزو سینمای انقلاب دستهبندی کرد اصلا شبیه دیگر فیلمهای سینمای انقلاب هم نبود. مخصوصا فیلمهای دهههای اخیر این سینما. یعنی نه میخواست بخشی از تاریخ مهم سیاسی مملکت را در یک قصه کوچک به زور بگنجاند، نه میخواست وارد دعواهای گفتمانی روز شود، نه قصد داشت از یک جریان خاص انتقام بگیرد و نه مثل فیلمهای گرانقیمت و پرسروصدا و جاهطلب سازمان اوج بود که بخواهد در یک فیلم سینمایی سفارشی هم پرتره یکی از بزرگترین و مشهورترین قهرمانان جنگ را بسازد و هم در عینحال با پرداختی شعاری به انبوه سوالات نسل جدید و شبهههای بیگانگان پاسخ بدهد.
متن کامل ریویوی فیلم آپاراتچی را بخوانید.
#آپاراتچی
#قربانعلی_طاهرفر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣2⃣6⃣
@azadisqart
🔹فهرست: بهترین شعرها برای ماه رمضان از بزرگترین شاعران ادبیات فارسی
🔹️یکی از سنتهای ادبی و گونههای شعر مذهبی در تاریخ ادبیات فارسی «رمضانیه» نام دارد. نوعی از شعر که بیشتر شاعران بزرگ ادبیات فارسی در آن طبعآزمایی کردهاند. گویی در نظر شاعران کهن ایرانزمین ماه رمضان یک ماه شاعرانه و عارفانه بوده است که جدا از تقیدات مذهبی با نگرشی لطیف و هنری نباید از آن غافل شد.
بیشتر رمضانیهها در تهنیت آغاز ماه رمضاناند. اما این تنها شکل از رمضانیهسرایی نیست. بلکه سه شکل دیگر یعنی شعرهایی در توصیف حالوهوای روزه و روزهای ماه رمضان، شعرهایی درباب پایان ماه رمضان و شعرهایی درباره عید فطر سه شکل دیگر این گونه ادبی است. در این مطلب سعی کردیم بهترین رمضانیههای تاریخ ادبیات کهن فارسی را با توجه به هر چهار شکل سرایش گردآوریم. ده شعر زیبا از ده شاعر مهم. شاعران این شعرها عبارتاند از : حافظ، سعدی، مولوی، سنایی، عطار، مسعود سعد سلمان، صائب، معزی، رشید وطواط و واعظ قزوینی.
متن کامل فهرست ده رمضانیه در ادبیات کهن فارسی را بخوانید.
#فهرست_آثار
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
#شعر
1⃣2⃣7⃣
@azadisqart
کاوه گلستان را وقتی که سیزده ساله بوده، میفرستند به یک مدرسهی شبانهروزی در انگلیس. سختگیریهای انگلیسیها یک طرف، اینکه ارتش مدرسه را اداره میکرد هم یک طرف! برای کاوهی پرشر و شور چه چارهای میماند؟ هیچ، بهجز اینکه فرار کند! از مدرسه فرار میکند و بدون اینکه به خانواده اطلاع بدهد، یک روز در میزند و با سر و شکل هیپیها وارد خانه میشود. خیلی دور از ذهن نیست که چه بلوایی در خانه راه میافتد. ولی ماجرا همین جا تمام نمیشود. کاوه مصممتر از این حرفهاست. شروع میکند به انجام هر کاری که دلش میخواهد، آن هم در خانهی استبدادزدهی ابراهیم گلستان. دعوا و جنجال و قهر تا جایی پیش میرود که ابراهیم گلستان دیگر نه به کاوه پولتوجیبی میدهد، نه کمکش میکند. ناراحتی و قهر پدر و پسر سالهای سال ادامه دارد. تا اینکه ...
روایت قهر هنرمندان نام ستون جدید پرونده قهر است. در سالروز مرگ کاوه روایت قهر کاوه و ابراهیم گلستان را بخوانید.
#ابراهیم_گلستان
#کاوه_گلستان
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣2⃣8⃣
@azadisqart
نادر ابراهیمی -داستان نویس سرشناس- در بیستسالگیاش نامههای زیادی نوشته به ماری مهربان. حالا ماری مهربان کیست؟ خواهر ناتنی دهسالهاش. مریم زندی. مریم زندی که عکاس مشهوری است و عکاس مجموعه عکس انقلاب ۵۷، حکومت ۵۸ و پرترهی بسیاری از شخصیتهای معروف. اتفاقاً اولین دوربین زندگی مریم را هم نادر برایش خریده و مجموعه مهم پرتره هنرمندان زندی هم به واسطه معرفی و ارتباطات نادر با هنرمندان برای زندی مهیا میشود. از طرفی هر وقت هم که مریم از نادر دور بوده، پولتوجیبیهایش را روی هم جمع میکرده و برای برادرش که نویسنده بوده و بیپول، میفرستاده. بعد خواهر و برادری، با چنین محبتی بینشان، کارشان به جایی میرسد و جوری با هم قهر میکنند که دیگر تا وقتی نادر زنده بود، مریم به نسبتش با نادر اشاره نمیکند!
در سالروز تولد نادر ابراهیمی روایت قهر نادر ابراهیمی و مریم زندی را در ستون قهر هنرمندان بخوانید.
#نادر_ابراهیمی
#مریم_زندی
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣2⃣9⃣
@azadisqart
به جز سینما، انیمیشن، عکاسی و ادبیات، تصویرسازی هم یکی از هنرهایی است که همیشه به کمک خیال آمده است تا چیزی را روایت کند. به خصوص در دنیای امروز که حس بینایی بیشتر از بقیهی حواس به کار گرفته میشود و اصلاً انگار بیشتر آثار هنری برای جلب توجه این حس منتشر میشوند.
طبق یک تعریف تصویرگری یا Illustration از زیرشاخههای گرافیک است که از انواع تکنیکها بهره میبرد و خروجی آن میتواند کاریکاتور، پوستر و... باشد. یکی از رشتههای هنری که بعد از نبرد ۷ اکتبر بسیار جریانساز شد تصویرگری بود. از آنجا که سینما و ادبیات زمان بسیار طولانیتری برای تولید اثر و تاثیرگذاری روی این جنگ داشت، هنرمندان گرافیست بسیار سریعتر از بقیه پا به میدان گذاشتند و روزانه صدها اثر از سوژههای جنگ اخیر غزه تولید کردند.
در فهرست پیش رو قرار است به ده تصویرگری از ده شخص که در جریان جنگ غزه معروف و جریانساز خلق آثار هنری شدند به همراه توضیح مختصری از هنرمند خالق اثر بپردازیم.
متن کامل ده گرافیک پرتره برتر از قهرمانان غزه را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#فهرست_هنرمندان
#گرافیک
1⃣3⃣0⃣
@azadisqart
🔹پیشنهاد مطالعه: همه مطالب مجله میدان آزادی درباره فلسطین و غزه
در تقویم جهانی آخرین جمعه ماه رمضان به عنوان روز جهانی قدس نامگذاری شده است. شاید اگر در سالی دیگر و موقعیتی دیگر قرار داشتیم با توجه خیلی کمتری از این روز رد میشدیم. اما امسال با فاجعه بزرگ انسانی در غزه، با کشتهشده بیش از ده هزار کودک بیگناه فلسطینی -و چهاردههزار انسان دیگر- در غزه، به آسانی نمیتوان از این روز گذشت.
پیش از این، مطالب متعددی در نسبت هنر و ادبیات با سرزمین فلسطین و مردم رنجدیدهی غزه بهطور اختصاصی در مجله میدان آزادی منتشر شده بود. امروز به بهانه روزه غزه و به احترام رنج عظیم مردم فلسطین همه مطالب هنری مرتبط مجله را در یک بستهی رسانهای با شما در میان میگذاریم:
۱. ویدئو: شعرخوانی نزار قبانی برای کودکان فلسطینی + ترجمه فارسی
۲. ویدئو: موزیکویدئوی «یما مویل الهوا» با صدای «جولیا پطرس» + ترجمه فارسی
۳. ویدئو: ترانهای به یاد مادر + ترجمه فارسی
۴. از بهترین نقاشیهای بانوی هنرمند فلسطینی «هبه زقوت» که در غزه شهید شد
۵. «اسرائیل، حماس و غزه» به روایت ژوزه ساراماگو
۶. «غسان کنفانی»؛ مردی آفتابی از سرزمين پرتقالهای غمگين
۷. «از سنگهای داود تا تانکهای جالوت» به روایت ژوزه ساراماگو
۸. به تصاویر دلخراش غزه نگاه بکنیم یا نه؟ سوزان سانتاگ پاسخ میدهد
۹. داستان خلق یک شاهکار از محمود درویش و مارسل خلیفه
۱۰. ده گرافیک پرتره برتر از قهرمانان غزه
۱۱. ویدئو: موزیکویدئوی رمضان 2024 شرکت زین با عنوان «سنعود» + ترجمه فارسی
#مجله_میدان_آزادی
1⃣3⃣1⃣
@azadusqart
خیلی وقت است که در جامعهی شهری ایران، واژههای «پوکر»، «بت» و «گمبل» رایج شده و دو گفتمان «قماربازی» و «یکشبه پولدار شدن» ذهن خیلیها را به خود مشغول کرده است. اصلاً مگر جز این است که پدیدهی «قماربازی» خود معلول تفکر «یکشبه پولدار شدن» است؟ حالا که به هر دلیلِ جامعهشناختی و مردمشناختی، مخاطبان سینمای امروز ایران به فیلمهای کمدی بیشتر روی خوش نشان میدهند، چرا نباید بسیاری از آسیبشناسیهای مهم را در دل همین فیلمها گنجاند؟ فیلم «تمساح خونی» حداقل در تقبیح دو مسئلهی مذکور موفق بوده و بهدور از شعارزدگی، عذاب ناشی از کسب پولِ آنجنسی را به زبان خودش تعریف میکند.
متن کامل ریویوی فیلم تمساح خونی را بخوانید.
#تمساح_خونی
#جواد_عزتی
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سبمرغ
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣3⃣2⃣
@azadisqart
ندانستن، راهِ قهر را و راهِ شرم و خجالت و نفرت را باز میکند. راه خشم را. تو صرفاً میخواهی مقابله کنی؛ گو که در این دریا دست و پا بزنی. هر چیزی را که میآید جلوت، پس میزنی یا میکشی یا میخواهی در دستت بگیری، بلکه از این دریا، از این جهلِ بیانتها بالا بیایی. پسر خودش را به زنش مشغول میکند. به کارش. به شهری دیگر. انگار فرار میکند. انگار که من نیستم و نمیخواهم پیش پدر باشم. در حضورش اذیت میشوم. در این بین زنش یا مادرش سعی میکنند کمی او را رام کنند، یا حرفهایی مثبت یا بیطرف بزنند. اما نه، زورِ قهر، بر مهر و محبت میچربد. پسر میگوید که من و بابا نمیتوانیم با هم صحبت کنیم. آبمان در یک جو نمیرود. عدل، میزند و پدر به جوی دیگری میرود؛ در جوی مریضی.
یادداشت نگاهی به مفهوم «قهر» در فیلم «ماهی بزرگ» اثر «تیم برتون» را بخوانید.
#ماهی_بزرگ
#تیم_برتون
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
1⃣3⃣3⃣
@azadisqart
در حالیکه آخرین سریالهای صداوسیما پیش از عید با آثاری مثل «مشاور»، «چرخ گردون» و «مستوران ۲» از جنس همان دستپخت سابق بود و مخاطب باید آنها را بهزور تحمل میکرد، با تحویل سال نو، جنس برنامهها و سریالهای تلویزیون هم ناگهان متحول شد. علیرغم شعارهای قبلی صداوسیما مبنی بر سلبریتیزدایی، سلبریتیها و کارگردانهای موفق دوباره به تلویزیون بازگشتند. این البته نفی کامل حضور برنامهها و سریالهای ضعیف با رویکردهای شعاریِ دوره جدید نبود و همچنان مردم باید سریالهایی مثل «رستگاری» (مسعود دهنمکی) و «هفتسر اژدها» (ابوالقاسم طالبی) را نیز تحمل میکردند؛ اما بالاخره «نون خ ۵» (سعید آقاخانی)، «زیرخاکی ۴» (جلیل سامان) و مهمتر و جذابتر از همه «مهمانی» (ایرج طهماسب) هم آمدند تا عید مردم عید شود.
همچنین باید اشاره کنیم در کنار آثار نمایشی موفق، حضور چهرههای محبوب قدیمی (مثل مهران غفوریان) و برنامهسازان توانمند قدیمی (مثل فواد صفاریانپور) بیش از پیش عیدانه شدن عید ۱۴۰۳ را برای مخاطبان ایرانی تقویت کرد.
متن کامل یادداشت نگاهی به کارنامه تلویزیون در نوروز رمضان ۱۴۰۳ را بخوانید.
#روزی_روزگاری_تلویزیون
#مجله_میدان_آزادی
1⃣3⃣4⃣
@azadisqart
در دقایق ابتدایی سریال، بهرام (اسماعیل سلطانیان)، پسر بزرگ خانواده تلاش میکند تا با روبهرو کردن «یهویی» بهزاد و بهروز، روابطشان را بهتر کند اما نهتنها کاری از پیش نمیبرد که وضعیت بهنظر بدتر نیز میشود. بهروز بر سر بهزاد فریاد میکشد: «آقا شیکه! تو چی میفهمی غیر از اینکه مجیز رئیس ادارهتون رو بگی و تو ذوق آبدارچیتون بزنی و صبحها واسه خودشیرینی بری نون داغ بخری و ناز زنت رو بکشی...» و بهزاد پاسخ میدهد: «تو چی میفهمی جز اینکه به پرپشتی موهات بنازی بدبخت! تو یه آدم عقبافتادهای هستی که فقط دلش به خوشگلیش خوشه. آدمهای عقبافتاده فقط دلشون به خوشگلیشون خوشه... من به تو گفتم معتاد؟ همهی عالم و آدم میدونن تو معتادی!»
صحنهی پرتنش با خروج «مادربزرگه» (رابعه مدنی) که غمگین و دلشکسته است به پایان میرسد. قهر بهروز و بهزاد نمونهای از یک تجربهی تاریخی است که در خیلی از خانوادههای ایرانی دیده میشود؛ قهر بر سر ارث. برادری که بهنظر حق بیشتری از ارث برده است و برادر دیگر بهظاهر مظلوم واقع شده. اختلاف طبقاتی و تفاوت سبک زندگی بهروز و بهزاد و همسرهایشان نیز به این ماجرا دامن میزند. مهناز (حمیرا ریاضی)، همسر بهزاد، دختری ثروتمند و امروزی است اما منیژه (سهیلا گلستانی)، همسر بهروز، علیرغم اینکه تحصیلات بالایی دارد از یک خانوادهی فقیر است و امتداد دعوای دو برادر موجب درگیری همسرانشان نیز میشود.
متن کامل یادداشت نگاهی به قهرهای دراماتیک در سریال «وضعیت سفید» را بخوانید.
#وضعیت_سفید
#حمید_نعمت_الله
#هادی_مقدم_دوست
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
#سریال
1⃣3⃣5⃣
@azadisqart
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥#ویدئو
عیدی پرونده قهر برای مخاطبان میدان آزادی:
قهر بین «فامیل دور» و «خونه بغلی»!
یک سکانس سرحال و شاد از «مهمانی» ایرج طهماسب
ویدئو با کیفیت اصلی را اینجا ببینید.
#پرونده_قهر
#مجله_میدان_آزادی
1⃣3⃣6⃣
@azadisqart
«روزهای عالی» (Perfect Days) فیلمی ژاپنی-آلمانی، محصول سال ۲۰۲۳ به کارگردانی ویم وندرس است. کارگردانی آلمانی که از اوزو، کارگردان بزرگ و فقید ژاپنی بسیار تأثیر پذیرفته. این فیلم در هفتاد و ششمین جشنوارهی فیلم کن در بخش اصلی نمایش داده شد و بازیگر اصلی آن، کوجی یاکوشو، برندهی جایزهی بهترین بازیگر مرد شد. «روزهای عالی» همچنین در اسکار ۲۰۲۴ جزو پانزده فیلم فهرست کوتاه انتخاب شد و برای کسب اسکار با سایر فیلمهای غیرانگلیسیزبان این فهرست رقابت کرد.
«روزهای عالی» از آن فیلمهایی است که هرچند وقت یک بار میشود از نو دیدش. با وجود همهی سادگی و سکوتش و با وجود اینکه حرفهای قلمبهسلمبهای نمیزند، باید از نو دیدش و با هیرایاما و سبک زندگیاش و نگاهش به جهان و خردهآیینهای شخصیاش و نحوهی پیوندش با زندگی، از نو بیعت کرد. از آنجایی که زندگی امروزی و ارزشهای جهان نو زور زیادی دارند و هر چیزی را که مشابه آنها نباشد برنمیتابند و با قدرت تلاش میکنند همهی ما را شکل خود کنند، باید هر بار این فیلم را از نو دید و هر بار از نو از هیرایاما چگونه زندگی کردن را آموخت.
متن کامل ریویوی فیلم روزهای عالی را بخوانید.
#روزهای_عالی
#پرونده_اسکار
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
#فیلم
1⃣3⃣7⃣
@azadisqart
به مناسبت روز بزرگداشت عطار نیشابوری:
راهنمای آغاز عطارخوانی
🔹به طور مشخص چگونه باید آثار عطار را خواند و با چه کتابهایی شروع کرد؟
به نظر بنده در بین مثنویهای عطار درخشانترین مثنوی همان منطقالطیر است که شروع عطارخوانی با آن بهتر است. البته خوب است همینجا اشاره کنیم کتابی هم جناب بدیعالزمان فروزانفر دارند که نشر مفاخر فرهنگی آن را چاپ کرده که احوال و آثار عطار نیشابوری را ایشان در آن کتاب مطرح کرده به نام «شرح احوال و نقد و تحلیل آثار فریدالدین محمد عطار نیشابوری» که خلاصهای از هر اثر و به خصوص مثنویها را در آن آورده که برای شروع مطالعه خوب است و سپس منطقالطیر!
متن کامل گفتگوی مجله میدان آزادی با قربان ولیئی درباره «مهمترین آثار عطار نیشابوری و نکتههای بنیادین برای آغاز عطارخوانی» را بخوانید.
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
1⃣3⃣8⃣
@azadisqart