جایزهی سیمرغ بلورین «بهترین فیلم از نگاه تماشاگران» از سال 1376 به جشنواره فجر اضافه شده است و از طریق رایگیری بین مخاطبین جشنواره در همان زمان برگزاری جشنواره انتخاب میگردد.
برای دیدن فهرست برگزیدگان بهترین فیلم منتخب تماشاگران روی لینک بزنید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#سینما
7⃣0⃣
@Azadisqart
_«بازگشت» یک خودزندگینامه از هشام مطر لیبیایی است. روایتی از جستوجوی او بهدنبال پدرش. پدری که در زندانهای قذافی سرنوشت نامعلومی دارد. وقتی هشام در نوزده سالگی و در انگلیس دانشجو بود پدرش بهدلیل فعالیتهای سیاسی بر علیه حکومت قذافی ناپدید شد. حالا او پس از سرنگونی قذافی به کشورش بازگشته است تا پدر را بیابد. او برای...
_در «آوای کوهستان» شینگو که همراه با همسر و پسر و عروسش در یک خانه زندگی میکند متوجه مشکلات پسر و عروسش با یکدیگر شده. او سعی دارد تا زندگی پسرش را نجات دهد اما هر چقدر عمیقتر میشود، مشکلات را شدیدتر مییابد. از طرفی دختر شینگو نیز با فرزندانش بهسوی خانواده برمیگردد و او نیز قصد طلاق از همسرش را دارد. شینگو به عنوان پدر سعی میکند برای حل مشکلات فرزندانش قدمی بردارد اما پیامدهای جنگ شدیدتر...
همانطور که در یادداشت بهترین فیلم با موضوع پدر قول دادهبودیم، فهرست بهترین کتابها با موضوع پدر و پدری را برایتان آماده کردهایم. برای دیدن این فهرست بسیار متنوع از کتابهای ایرانی و خارجی، همراه با توضیحات، روی لینک بزنید.
#پیراپدری
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#ادبیات
7⃣1⃣
@Azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدئو
چهلمین سال برگزاری جشنواره فیلم فجر بهانهای شد تا در قالب پروندهی پرواز بر فراز آشیانهی سیمرغ مروری داشته باشیم بر متن و حاشیههای این رویداد مهم هنری ایران.
امید داریم این مرور که با نگاه منصفانه به درخششها و هم اشکالات گذشته و امروز سینمای ایران شکل میگیرد بتواند راهگشای فردای این سینما باشد. نگاه ما در این پرونده گرچه به دستاوردهای درخشان گذشتهی سینمای ایران و حتی نوستالژی هم توجه دارد، اما سعیمان بر این بوده خالی از نوستالژیزدگی باشد!
دعوتید به تماشای درآمد تصویری پرونده!
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#جشنواره_فجر
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
7⃣2⃣
@Azadisqart
پدر «احمد کایا» بضاعت چندانی نداشت. کارگر ساده نساجی بود در محلهی فقیرنشینی در شهر ملطیه ترکیه. آب باریکهای که در میآورد کفاف سیر کردن شش فرزند قد و نیم قد را نمیداد. با آن شکمتلهی ناچیز، نهایتاً میتوانست زندگی دونفرهای را سامان بدهد و گاهی هم سیگار ارزان قیمتی دود کند. مثلاً سیگار مارک «بافرا» که معادلش در ایران حدوداً چیزی ست شبیه "بهمن کوتاه". اداره کردن یک زندگی هشت نفره با آن مواجب بخور نمیر، امکان نداشت. با خیال معاش بهتر، خانه و زندگی را جمع کرد و راهی استانبول شد. با خیال خام و هوس پخته. در استانبول اما خبری نبود.
در سیزدهمین صفحه از پرونده پیراپدری ترجمهی فارسی ترانهی "این مرد بابای من است" از خوانندهی مشهور ترکیه، احمدکایا را به شما تقدیم کردهایم؛ ترانهای که کایا آن را به پدرش تقدیم کرد. این ترجمه به همراه یادداشتی است درباره زندگی احمد کایا که آن را از این لینک بخوانید.
#احمد_کایا
#پیراپدری
#دفتر_ترجمه_میدان_آزادی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات_ترکیه
#شعر
#موسیقی
7⃣3⃣
@Azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
Bu adam benim babam
این مرد، پدر من است
Derdi dağlardan büyük
با دردهایی بزرگتر از کوه
Çaresiz، beli bükük hey
بیچاره و خمیده… آه
Bir gün olsun gülmemiş
حتی یک روز هم نخندیده
Rahat nedir bilmemiş
مفهوم آسایش را نمیداند
Gözyaşını silmemiş
اندوهش پایان ندارد
Bir lokma ekmek için
برای یک لقمه نان
Kimseye eğilmemiş
پیش هر کس و ناکسی خم نشده
Bu adam benim babam hey
این مرد پدر من است
Ağlama aslan babam
گریه نکن پدرِ شیرمردِ من!
Dert etme naçar babam
درد نکش پدر بینوای من!
Kara gün geçer babam he
روزهای سیاه میگذرند… آه
Bir kapıyı kapayan
همان کسی که درها را بسته
Gene açar babam
همو دوباره باز میکند
برای خواندن متن ترجمه کامل این شعر و یادداشت مربوط به آن لینک را لمس کنید.
#احمد_کایا
#پیراپدری
#دفتر_ترجمه_میدان_آزادی
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات_ترکیه
#شعر
#موسیقی
7⃣4⃣
@Azadisqart
سه نکتهی آموزانده شده به من از طرف او(پدرم)، در سه مرحله از عمرم انجام گرفتهاست و به همین علت من مایلم که دورهی عمر خودم را بر حسب این سه نکته تفکیک و تقسیم بندی بکنم... پدرم عبدالرسول... او آموزگاری بود که اصلاً قصد آموزگاری نداشت و چه بسا که به همین سبب نکات تعیین کنندهای که او بر زبان آورده تا این حد در من مؤثر افتادهاست. ساده لوحانه خواهد بود اگر فکر کنم سخنی که من از پدرم شنیده ام، باز گویش برای فرزندم همان اثری را بر او خواهد داشت که در موقعیت و در وضعیت خاصی روی من داشته است پس به این علل که بر شمردم تصمیم گرفتم آن سه نکته را اینجا بیاورم و مخاطبم را از حدود بستهی فرزندانم تا بیحدودی فرزندان تمام مردم فرا بگسترانم و...
محمود دولتآبادی اهل خراسان است. خراسان، خاستگاه ادب و حکمت. پس چندان دور از ذهن نیست اگر روایت دولتآبادی از پدرش سرشار باشد از ادب، حکمت و روشنبینی گمشدهی ایرانی. روایت او از پدرش را اینجا بخوانید.
#محمود_دولت_آبادی
#روایت_هنرمند_از_پدر
#پیراپدری
#مجله_میدان_آزادی
#ادبیات
7⃣5⃣
@Azadisqart
قسمت پنجم و آخر از ستون «پدرهای محبوب سینمای ایران»، به آقاجونِ دوستداشتنیِ «سفر جادویی» به کارگردانی «ابوالحسن داوودی» با بازی پدرانهی مرحوم «رضا عبدی» و همچنین «اکبر عبدی» پرداختهاست. در اینجا باید از یک نکتهی قابل توجه در شخصیتپردازی آقاجون گفت، استفاده از مرحوم «رضا عبدی» یا همان «آمیرزا»ی شیرین «صبح جمعه با شما» به عنوان بازیگر این نقش! «آمیز عبدالطمع» که صدای آشنای رادیو و دوبله و طنز ایران که خاطرات شیرینی را برای نسلها رقم زد. «رضا عبدی» با نقش بسیار کوتاهش در «سفر جادویی»، به تلطیف فضای فیلم و کمرنگ شدن خشونت تا حد مناسب شدن فيلم برای کودک و نوجوان بسیار کمک کرد.
برای خواندن ادامهی این متن لینک را لمس کنید.
#رضا_عبدی
#پدرهای_محبوب_سینمای_ایران
#پیراپدری
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
7⃣6⃣
@Azadisqart
حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#ویدئو
«قاب نقد فیلمِ میدان آزادی» جایی برای نقد تخصصی و نگاه آزاد به آثار سینمایی در مجلهی ماست. همزمان با آغاز جشنوارهی فیلم فجر، تب بررسی و تبادل نظر دربارهی فیلمها، هنرمندان و حواشی جشنواره نیز داغ میشود. به همین بهانه و به بهانهی پروندهی «پرواز بر فراز آشیانهی سیمرغ» اولین برنامههای تصویری این قاب را به فیلمهای جشنواره فجر اختصاص میدهیم.
در این قاب، در قالب چند ویدئوی جداگانه به سراغ نقد و بررسی تعدادی از آثار سینمایی حاضر در جشنواره فجر 41 میرویم که حاصلش ستونیست با عنوان «نقد و بررسی فیلمهای جشنوارهی فجر 41».
منتقد این فصل خانم معصومه نبیپور، منتقد، پژوهشگر و مدرس سینماست.
در ویدئو تیزر و درآمد این برنامه را مشاهده میکنید.
#قاب_نقد_فیلم_میدان_آزادی
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
7⃣7⃣
@Azadisqart
چهارمین قسمت از ستون «فهرستهای بهترینهای تمام ادوار جشنوارهی فیلم فجر» را به فهرست «برندگان سیمرغ بلورین بهترین فیلمنامه جشنواره فیلم فجر» در همه ادوار اختصاص دادیم. در صفحهی هشتم از پروندهی «پرواز بر فراز آشیانهی سیمرغ»، توضیحی دربارهی این جایزه و فهرست تمام برگزیدگان را میتوانید بخوانید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_هنرمندان
#فهرست_آثار
#سینما
7⃣8⃣
@Azadisqart
در سال ۱۳۷۱ هیئت داوران متشکل از عزتالله انتظامی، سیدمرتضی آوینی، عزیزالله حمیدنژاد، سیدمهدی شجاعی و اسفندیار شهیدی بود. این یعنی اولین حضور یک بازیگر در جمع هیئت داوران!
بیشترین جوایز دورهی سیزدهم به «روز واقعه»ی شهرام اسدی، «پریِ» داریوش مهرجویی، «روسری آبیِ» رخشان بنیاعتماد و «کیمیا»ی احمدرضا درویش رسید.
هارون یشایایی از چهرههایی بود که در سال ۱۳۷۷ برای او آیین بزرگداشت برگزار شد. یشایایی تهیهکنندهی فیلمهایی چون «هامون»، «ناخداخورشید»، «ای ایران»، «کیمیا» و «اجارهنشینها»ست.
در قسمت دوم از یادداشتهای چهارگانهی «متن و حواشی جشنواره فیلم فجر» به مرور اتفاقات و آثار مربوط به دههی دوم یعنی سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۰ پرداختهایم که میتوانید از اینجا بخوانید.
#مرور_جشنواره_فجر
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#سینما
7⃣9⃣
@Azadisqart
تاکنون پروانه معصومی، مریلا زارعی، فاطمه معتمدآریا، هدیه تهرانی، لیلا حاتمی، هنگامه قاضیانی و باران کوثری هرکدام دوبار برنده سیمرغ بلورین بهترین بازیگر نقش اول زن شدهاند.
فهرست کامل برندگان سیمرغ بلورین بازیگر نقش اول زن به تفکیک سال و فیلم را اینجا ببینید.
#پرواز_بر_فراز_آشیانه_سیمرغ
#مجله_میدان_آزادی
#فهرست_آثار
#فهرست_هنرمندان
#سینما
8⃣0⃣
@Azadisqart