May 11
May 11
بارها و بارها، به پیشگاه تو آمدهام و تو دردم شنیدهای و در پیشگاه الهی، مرا قدم به قدم، به پیش بردی.
امروز میخواهم، با من سخن بگویی و مرا با عالمی که در آن زندگی میکردی، آشنا کنی.
میخواهم کتاب تو را بخوانم: «نصوص الخصوص، فی ترجمة الفصوص»
بنا داریم از ماه رمضان امسال (۱۷ فروردین) هر چهارشنبه، ساعتی را در خدمت این کتاب باشیم.
این کتاب، اولین شرح فارسی کتاب بینظیر «فصوص الحکم» است. کتابی که به سرعت، بعد از تالیفش، نقل محافل اهل عرفان شد.
مرحوم بابارکنالدین، در سال ۷۴۳، شرح را به پایان بردند، و بعد از ۷۰۰ سال، میخواهیم دوباره در محضر این عالم بزرگوار، تلمذ کنیم.
إن شاء الله، هر چهارشنیه، ساعت ۱۷ تا ۱۸، مقبرهی بابارکنالدین، منتظر شما هستیم.
جناب صائن الدین #ابن_ترکه در بخشی از مقدمه #تمهید_القواعد میفرمایند:
«قسم به جان ما، شما معانى را در اين #ايام در نوك زبان خاص و عام مىيابيد كه بزرگان گذشته جز با #رياضت دادن نفوس خود به رياضتهاى پرزحمت و شاقّ در طول شبها و روزها به آنها نمىرسيدند، و افشاى اين معانى كه در #گذشته باعث ريختن خون بزرگان مىگشت، اكنون در اشتهار همانند خورشيد در وسط روز گرديده است.... زیرا #عاقل به وسيلۀ دو قوّۀ وهم و عقل و ترتيب مدركات آن دو به ميمنت اين #احيان و #اوقات به آن معنا مىرسد و به آن دسترسى پيدا مىكند.»
#زمانه ای پیش آمده بوده که مباحث عرفانی، به سهولت به زبان عقل درآمد، که #ملاصدرا در صدر این زمانه شکوفا شد.
اما #اکنون چه زمانیست؟
#استاد_طاهرزاده در مقدمه شرح #فصوص_الحکم میفرمایند:
جملهی مشهور #آیت_الله_بهجت «رحمتاللّهعليه» که مکرر فرمودهاند: «علمِ تو، استادِ تو است»؛ حکایت از وقوع #تاریخی دارد که انسان در این زمانه به وسعتی رسیده است که اگر متوجهی حقایق عالَم بشود، آن علم خود به خود او را جلو میبرد و فضای تاریخی که با حضور حضرت #امام_خمینی «رضواناللهتعالیعليه» شکل گرفته، ظرفیتِ به ظهورآوردن #ملکوت را برای چنین انسانهایی فراهم کرده و بدین لحاظ ملاحظه میکنید با #نسلی روبهرو هستیم که از دین و علمای دین انتظاری بیش از آنچه معمولاً گفته میشود دارند. گویا روحی بر این نسل دمیده شده که وَلع عرفانیاش خود به خود او را جلو میبرد، به همان معنای «يَكادُ زَيْتُها يُضيءُ وَ لَوْ لَمْ تَمْسَسْهُ نارٌ نُورٌ عَلى نُورٍ»، بدون آنکه نیاز به محرکی داشته باشد خودش آمادهی شعلهورشدن است. بدین معنا عرض میشود این تاریخ، #تاریخ_عرفان است تا طاقت عبور از فرهنگ #مدرنیته در بشر فراهم شود.
جناب بابارکنالدین در ابتدای شرحشان از داستان مواجهه با کتاب #فصوص_الحکم جناب #ابن_عربی سخن میگویند:
كمترين از هر كه هست اندر انام
بندۀ حق «ركن شيرازى» به نام
كز اوان كودكى تا اين زمان
بود و هستم عارفان را من غلام
چون نبودم لايق خدمت از آن
مىنهم زان گامكى بر جاى گام
چون كه ديدم راهشان بر حالشان
معتقد گشتم، بجستم بر دوام
عشقبازى بر خيال رويشان
کردمی من تا بسازم کار و کام
منتظر تا يابم از الفاظشان
درّ شهوار معانى در كلام
يافتم من عاقبت در لفظ شيخ
قطب اقطاب الورى خير الانام
[«ابن اعرابى محمد، محى دين»
خاتم نسبت بدآن شيخ انام]
محییِ دینِ محمد، حاتمی
نام و اعرابیش نسبت شد تمام
جوهرى بس بوالعجب نامش «فصوص»
ختم عرفان یافت، از وی انتظام
گر بنتواند كسى گفتن بسيط
هم نكو باشد كه بشناسد مقام
شرح كردم مشكلاتش هر چه بود
قدر فهمم اين قَدَر بُد و السّلام
No_01_4010124.3gpp
18.86M
نصوص الخصوص فی ترجمة الفصوص
جلسه ۱
◀️ مقدمه بابارکنالدین
◀️ شروع خطبه فصوص (الحمدلله منزل الحکم...)
#صوت
No_02_4010131.mp3
27.64M
نصوص الخصوص فی ترجمة الفصوص
جلسه ۲
◀️ ابن عربی و نحوه دریافت و مواجهه با کتاب «فصوص الحکم»
📜 (و صلی الله علی ممد الهمم...حتی اکون مترجما، لامتحکما)
#صوت
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
عظمت علی علیهالسلام
مرحوم ع.ص
No_03_4010214.3gpp
21.16M
نصوص الخصوص فی ترجمة الفصوص
جلسه ۳
◀️ نحوهی مواجههی ابنعربی با کتاب «فصوص الحکم»؛ و راه روبرو شدن ما با این کتاب
📜 (حتی اکون مترجما، لامتحکما ... و حشرنا في زمرته كما جعلنا من أمته) [اتمام خطبه فصوص]
#صوت
امروز، خطبه شیخ تمام شد و إن شاء الله ، از جلسه آینده، دوباره با حضرت آدم علیه السلام، آشنا خواهیم شد.
إن شاء الله، در جلسه آینده، همراه با آیاتی از قرآن کریم، داستان حضرت آدم را مرور خواهیم کرد، تا مقدمهای باشد برای فص اول فصوص.
بخشی از آیات مرتبط با حضرت آدم علیه السلام:
- بقره: ۳۰ تا ۳۸
- اعراف: ۱۱ تا ۲۷
- حجر: ۲۴ تا ۴۴
- طه: ۱۱۵ تا ۱۲۳
- ص: ۷۱ تا ۸۴
- اسراء: ۶۱ تا ۶۵
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
خاطره مرحوم علامه حسنزاده که اشارهی بسیار مختصری در جلسه به آن شد.
با ورود به فص اول، باید بیشتر با متن دقیق و غلیظ و عمیق «فصوص الحکم» درگیر شویم.
تفاوتی خاصی بین چاپهای مختلف این کتاب نیست؛ چیزی که مهم است، این است که متن «فصوص الحکم» به طور مجزا در کتاب، ارایه شود. (در بعضی از شروح، به جهت مفصل بودن شرح، متن ابنعربی در میان شرح، گم میشود!)
صرفا به عنوان نمونه، میتوان به این دو چاپ، اشاره کرد (لینک نمایشگاه کتاب:)
۱) متن و ترجمه آقای خواجوی:
https://book.icfi.ir/book/533523/%D9%85%D8%AA%D9%86-%D9%88-%D8%AA%D8%B1%D8%AC%D9%85%D9%87-%D9%81%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%A7%D9%84%D8%AD%DA%A9%D9%85
۲) متن و شرح آقای طاهرزاده:
https://book.icfi.ir/book/526773/%D8%B4%D8%B1%D8%AD-%D9%81%D8%B5%D9%88%D8%B5-%D8%A7%D9%84%D8%AD%DA%A9%D9%85
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎞 ﮺ خجالت نمیکشیم؟! ﮺
🎙 عینصاد
🔗 لینک دانلود کیفیتهای مختلف از آپارات:
👇🏻👇🏻👇🏻👇🏻
https://www.aparat.com/v/nckob
🌐سایت انتشارات لیله القدر
WWW.EINSAD.IR
╭✤ @Einsad ✤╮
No_04_Fas1_4010221.3gpp
22.32M
نصوص الخصوص فی ترجمة الفصوص
جلسه ۴
1⃣ فصّ حكمة إلهية في كلمة آدمية
◀️ مروری بر یکی از روایتهای داستان حضرت آدم (سورهی بقره: ۲۹ تا ۳۵)
#صوت
نکاتی در باب خواندن قرآن از کتاب «الکنه فی ما لابد للمرید منه» (ابنعربی) :
❇️ ترفع صوتك بحيث تسمع نفسك و ترتل القرآن!
🔸 و تسأل في السورة التي توجب السؤال فيها
🔸و تعتبر في الآية الاعتبار
📜 و تعامل في كل آية بما يليق بها و ما تدل عليه من تلك الصفات.
📜 فانظر ما عندك منها، و ما فقدت من ذلك!
🔹فاشكره على ما عندك
🔹و ما فاتك حصله.
🔹و إذا قرأت وصف المنافقين و الكافرين فانظر هل فيك من تلك الصفات شيء أم لا؟
❇️ صدایت را بلند کن به اندازهای که خودت صدای خودت را بشنوی، و قرآن را درست و با آهنگی نیک، تلاوت کن!
🔸 و در سورهای که در آن، طلب و #درخواست، لازم است، بطلب و بخواه.
🔸و در آیاتی که مربوط به #عبرت است، عبرت گیر.
📜 و [به طور کلی] در هر آیهای، آن رفتاری را که متناسب با محتوای آن آیه است و بر آن دلالت دارد، انجام بده؛ [یعنی مخاطب گفتگو و تعامل باش و در گفتگو و تعامل، شرکت کن] از جمله صفاتی که در آن ذکر شده.
📜 پس ببین از صفاتی که در آیه ذکر شده، کدام را داری و کدام را نداری؟
🔹 پس برای آنچه که داری، خداوند را شکر کن.
🔹و آنچه را نداری، به دست آور.
🔹و چون وصف منافقین و کافران را میخوانی، پس ببین آیا از آن صفات، چیزی در تو هست یا نه؟
هدایت شده از سیمای هنر و اندیشه/ سُها
.
💎 جلسه تفسیر قرآن شنبههای #استاد_طاهرزاده
▫️تفسیرسوره مبارکه "حاقه"
⏱ ساعت ۱۹:۰۰
🔻به صورت زنده از طریق #سها_روم
https://www.skyroom.online/ch/sohasima/tafsir
@soha_sima
No_05_4010228.3gpp
16.61M
نصوص الخصوص فی ترجمة الفصوص
جلسه ۵
◀️ خلقت آدم و عالم
📜 [آغاز متن فص اول:] ( لمّا شاء الحقّ سبحانه ... فكان آدم عين جلاء تلك المرآة و روح تلك الصّورة)
#صوت
به مناسبت روز بزرگداشت ملاصدرا...
ملاصدرا در انتهای مقدمهی کتاب «ایقاظ النائمین» (بیدار کردن خفتگان) میگوید:
و حق این است که علوم ذوقی و معارف مقامات، در حروف و کلمات، چنان که شایسته است، نمیگنجد.
✳️ و هر کس که نچشد، درک نمیکند؛
و هدف بزرگان از مکتوب کردن این معارف، تنها تذکر و تشویق مخاطبان بوده است...
پس آن بزرگان عرفا، به مقام معرفت و شهود، به وسیله ترکیب مقدمات و تعاریف، و دقت در شرایط منطقی استدلال و قوانین تصوری و تصدیقی، نرسیدند!
بلکه آنان به وسیلهی
✅ قلب سلیم
✅ و فطرت صافی
✅ و توجه تام
✅ و خشوع
✅ و انابه
این راه را طی کردند...
(ترجمه آزاد)
امروز صفحه مفاخر (:۶) روزنامه «اصفهان زیبا» به جناب بابارکنالدین اختصاص داشت.
https://isfahanziba.com/newspaper/13257/1%D8%AE%D8%B1%D8%AF%D8%A7%D8%AF1401
No_06_4010304.3gpp
21.56M
نکاتی از «نصوص الخصوص فی ترجمة الفصوص»
جلسه ۶
◀️ قوای آدم و عالم
📜 (فكان آدم عين جلاء تلك المرآة و روح تلك الصّورة...إلا عن کشف الهی منه)
#صوت