eitaa logo
بابازی
2.5هزار دنبال‌کننده
218 عکس
46 ویدیو
5 فایل
کانال معرفی بازی های کودک، نوجوان و بزرگسال @babazi_to ارتباط با ما: @babazi_admin
مشاهده در ایتا
دانلود
❇️ 7⃣ ترویج زندگی بازی محور در فضای مجازی 🔷 ، مادرجوانی است که در مسیر تربیت فرزندش از استفاده می کند و تجربه‌هایش را با مادران دیگر به اشتراک می گذارد. او فعالیت در حوزه بازی را از یک سالگی پسرش در سال ۹۲ آغاز کرده است. «زندگی در شهر غریب و سر کردن ساعات طولانی با یک پسربچه یک ساله ی پرانرژی و کنجکاو برایم سخت بود. اما من بودن را انتخاب کرده بودم و حالا باید مسئولیت انتخابم را می پذیرفتم تا بتوانم فرزندی شایسته و سالم کنم. بنابراین شروع کردم به مطالعه های تربیتی و جستجو در سایت ها و مقالات، تجربه‌های مادران را می خواندم و بازی‌هایی را که می دیدم با پسرم اجرا می کردیم.» 🔶اما اینکه چرا به معرفی خانم سطوطی پرداخته، دلیلش این است که ایشان توانسته با استفاده از ظرفیت بازی‌هایی که با فرزندش و می کند را بدون هیچ چشم داشتی برای مادران دیگر به اشتراک بگذارد. «تجربیاتم را به اشتراک می‌گذارم چون برایم مهم است که همه‌ی مادران به اهمیت به عنوان یک ابزار ساده در تربیت پی ببرند. از طرفی می‌خواستم این نگاه را به دیگران منتقل کنم که مادری کردن کار بیهوده ای نیست بلکه اثربخش، امید آفرین و در عین سختی شیرین و لذت بخش است.» 🔷 بازی های خانم سطوطی صرفا نیست، او سعی دارد کودکش را در بازی با و مسئله های عینی آشنا کند. «یکی از اهداف بازی‌های ما، این بود که پسرم و را یاد بگیرد، مثلا یک بار باهم در خانه صابون ساختیم تا به بچه‌های فامیل هدیه بدهیم که بر اثر آلودگی مریض نشوند.» 🔶 خانم سطوطی در انتخاب بازی بر اصول و مبانی تاکید می کند. او بازی را فرایندی پیچیده نمی بیند. در بازی های او و کودکش، محوریت ندارد بلکه هر وسیله ای می تواند اسبابِ بازی باشد، از کفگیر و ملاقه گرفته تا مواد غذایی مثل سویا و سبوس نان و ... «آن اوایل فقط بازی ها را از دیگران تقلید می‌کردم. کم کم با مداومت در بازی، ذهن خودم و پسرم شد و خودمان بازی طراحی می‌کردیم. الان بدون هیچ زحمتی برای هر موضوعی باهم بازی سازی می‌کنیم. اوایل تولد پسرم، انتقال مفاهیم و ارزش‌های دینی به کودک برایم جای سوال و نگرانی داشت اما در بازی خیلی به این مسئله می شود پرداخت و اثربخشی آن از مستقیم گویی و راه های دیگر خیلی بیشتر است.» 🔶این مادر جوان تا بحال بالغ بر ۱۰۰ پست بازی محور در صفحه اش منتشر کرده که علاوه بر معرفی بازی به اثرات تربیتی و رشدی بازی نیز پرداخته است. 🔷 خانم سطوطی در بازی محدود به فرزندان خود نمانده و برنامه های برای کودکان در مسجد و پارک بانوان شهر نیز طراحی و اجرا کرده است. 🆔 آدرس صفحه اینستاگرام خانم سطوطی @reyhaneyezahraii 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔷 حسن سلطانی، فعال حوزه بازی و سبک زندگی ایرانی اسلامی 🔵 قسمت هجدهم برنامه تلویزیونی 🔺موضوع گفت‌وگو: عبور از تهاجم فرهنگی با احیای سبک زندگی ایرانی اسلامی 🕖 یکشنبه ، ۵ اردیبهشت ، ساعت ۱۷:۴۵ ، شبکه خراسان رضوی 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
💢 7⃣ موانع بازارپردازی کاراکترهای انیمیشن در حوزه اسباب‌بازی 🔸حامد تاملی ، پژوهشگر، طراح و تولیدکننده اسباب بازی 🔷 دختر بچه‌ای را تصور کنید که در مغازه کفش‌فروشی مدام به مادرش اصرار می‌کند تا برایش دمپایی‌ای را بخرد که تصویر اِلسا بر روی آن نقش بسته است و هر چه مادر به او می‌گوید که قبل‌تر برایش کفش آن را خریده است، گوشش بدهکار نیست، چون می‌خواهد مجموعه لوازمش را تکمیل کند. وارد اتاقش که شوی اِلسا همه جا هست، روی پرده اتاق، ملحفه و لحاف، کاسه و بشقاب، کیف و کفش و لباس‌هایش و از همه مهمتر عروسک‌ها و اسباب‌بازی‌هایی است که ریز و درشت چیده است توی اتاقش و ساعت‌های زیادی با آنها مشغول می‌شود به بازی، با او غذا می‌خورد و حتی شب با عروسک‌اش می‌خوابد. حال جای اِلسا بگذارید مرد عنکبوتی، باب‌اسفنجی، لاک‌پشت‌های نینجا، بن‌تن و هزاران شخصیت سینمایی و انیمیشنی که صرفا در قاب تلویزیون و روی پرده سینما باقی نمی‌مانند و جاری می‌شوند توی زندگی کودکان، با آنها زندگی می‌کنند، رفتارهایشان را تقلید می‌کنند و از آنها یاد می‌گیرند. کودکان ناخودآگاه از شخصیت‌های محبوبشان الگوهایی می‌سازنند که در فرآیند همانندسازی، خود را مابه‌ازای حقیقی آن‌ها تصور می‌کنند و رفتارهای او را هر چند نتوانند در دنیای واقعی اجرا کنند اما تخیل می‌کنند. 🔻ادامه 👇👇👇 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
✅ تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیت‌های سینمایی 🔶تاثیرات فرهنگی و اجتماعی شخصیت‌های سینمایی و انیمیشنی که دامنه نفوذ وسیعی بر کودکان دارند از یک‌سو و از سوی دیگر گردش مالی هنگفتی که حول این شخصیت‌ها شکل می‌گیرد مقوله «بازارپردازی شخصیت» و کسب‌وکارهای مرتبط با آن را اهمیت ویژه‌ای می‌بخشد. بازارپردازی به طور عمومی به مجموعه فعالیت‌هایی گفته می‌شود که جهت ترویج یک کالا برای فروش بیشتر در خرده‌فروشی ها اتخاذ می‌شود. فعالیت‌هایی مانند چیدمان کالاها در قفسه‌ها، تخفیفات ویژه، معرفی مناسب محصول، تهیه بروشور و کاتالوگ، تست محصول و غیره. معنای خاص‌تر بازارپردازی که در اصل اشاره به «بازارپردازی شخصیت» دارد، جواز استفاده از یک برند، شخصیت یا رویداد برای ترویج فروش یک کالاست. حال می‌تواند این شخصیت، یک شخصیت حقیقی باشد یا یک شخصیت تخیلی برگرفته از یک داستان یا فیلم. بطور مثال یک تولیدکننده کالا اعم از اسباب‌بازی، نوشت‌افزار، پوشاک، لوازم اتاق‌خواب، لوازم‌آرایشی و غیره با استفاده از ویژگی‌های بصری و حسی یک شخصیت شناخته شده و به کار بردن آن در محصول خود، فروش کالایش را بالا ببرد. ✅ بازار پردازی شخصیت 🔶البته موضوع بازارپردازی صرفا شخصیت نیست؛ از یک رویداد نیز می‌توان در بازارپردازی استفاده کرد که از مشهورترین آنها کالاهای مربوط به رویدادهای ورزشی مانند المپیک یا جام جهانی است. 🔷 بازارپردازی شخصیت‌های سینمایی و انیمیشنی به خاطر بُعد فرهنگی و رسانه‌ای که دارد سهم ویژه‌ای را در این کسب‌وکار بازی می‌کند. در خیلی از مواقع درآمد حاصل از بازارپردازی، از فروش گیشه‌ای و غیرگیشه‌ای فیلم‌ها نیز فراتر می‌رود. 🔷مجموعه هشت‌گانه فیلم‌های «جنگ‌ستارگان» حدود ۸ میلیارد دلار فروش گیشه و حدود ۸ میلیارد فروش غیر گیشه داشته است. محصولات جانبی این مجموعه، شامل اسباب‌بازی، کتاب، بازی‌های ویدئویی، نوشت‌افزار و غیره در مجموع ۲۶.۵ میلیارد دلار درآمد کسب کرده است که ۱۲.۵ میلیارد آن اسباب‌بازی بوده است. سهم حدودا ۳۰ درصدی اسباب بازی از درآمد کل ۴۲.۵ میلیاردی این مجموعه نشان از جایگاه ویژه اسباب بازی در بازارپردازی دارد. 🔶 در حوزه فیلم‌های انیمیشنی که مخاطب ویژه کودک و نوجوان دارد، این نسبت به مراتب بالاتر می‌رود. درآمد ۱۰ میلیاردی مجموعه انیمیشن‌های «ماشین‌ها» از بازارپردازی و مجوزهای مرتبط به آن موید این ماجراست. ✅ تاثیر بازار پردازی شخصیت های کارتونی خارجی تاثیر بازارپردازی شخصیت‌های کارتونی خارجی در ایران به خاطر واردات گسترده محصولات کودک و نوجوان به‌ویژه اسباب‌بازی در فروش کالاها بسیار مشهود و عیان است به گونه‌ای که تولیدکنندگان داخلی نیز از این امکان بی‌بهره نبوده و انبوه تولیداتی را در بازار شاهد هستیم که تصاویر شخصیت‌های خارجی بر روی آنها نقش بسته است و اقبال خوبی هم نسبت به آنها از سوی مخاطبان وجود دارد. فیلم‌ها، سریال‌ها و انیمیشن‌های با کیفیت روز دنیا به علت عدم التزام ایران به قوانین کپی‌رایت بین‌المللی و به مدد دسترسی به اینترنت به راحتی در دسترس عموم مردم قرار داشته، با کمترین هزینه‌ها می‌توانند به تماشای آنها بنشینند. در این میان معدود شخصیت‌های بومی ایرانی مانند کلاه‌قرمزی، پسرخاله، جناب‌خان، شخصیت‌های شهر موش‌ها و مجموعه شکرستان توانسته‌اند از ظرفیت‌های بازارپردازی استفاده کنند که اغلب به علت مشکلات عدیده‌ای که پیش آمده است، چندان با موفیقت روبرو نشده‌اند. ⭕️ مشکلات بازار پردازی شخصیت های ایرانی 🔶 بطور کلی می‌توان مشکلات پیش روی بازارپردازی شخصیت‌های ایرانی را موارد زیر دانست که رفع آنها می تواند راهکارهای مناسبی را برای گسترش کسب‌وکارهای این حوزه پیش رو قرار دهد: 1⃣ جذابیت انیمیشن‌های خارجی نسبت به ایرانی: انبوه تولیدات سینمایی و انیمیشنی با کیفیت خارجی با مخاطب جهانی و هزینه‌کردهای عظیم، جذابیت‌های داستانی و بصری ویژه‌ای را به بینندگان ایرانی ارائه می‌کند. در برابر این حجم از تولیدات جهانی، تولیدات وطنی هنوز کیفیت مناسب در تعداد مطلوب را عرضه نکرده است که قاعدتا در فروش محصولات جانبی آن نقش به‌سزایی را ایفا کند. 🔻ادامه 👇👇👇
2⃣ عدم رعایت مالکیت معنوی شخصیت‌های خارجی: گرفتن جواز استفاده از یک شخصیت برای تولید کالا در دنیا هزینه‌های گزافی دارد که بخش اعظمی از درآمدهای شرکت‌های سینمایی دنیا از حق امتیازی است که در اختیار شرکت‌ها قرار می‌دهند تا در قالب انواع محصولات از شخصیت‌های آنها استفاده کنند. برای صیانت از حقوق صاحبان شخصیت‌ها نیز قوانین و آیین‌نامه‌های مشخصی از سوی سازمان جهانی مالکیت فکری تدوین و اجرا شده است. از آنجایی که ایران متعهد به این قوانین نیست، در نتیجه استفاده از انبوه شخصیت‌های جذاب تولیدات انیمیشنی بدون حتی یک ریال هزینه‌کرد، می‌تواند در تولید محصولات به کار رود؛ در صورتی که تولیدکننده برای بهره‌مندی از یک شخصیت ایرانی باید هزینه‌ای را پرداخت کند یا در سود حاصل از فروش با وی شریک شود. 3⃣ سازوکارهای مبهم برای ثبت شخصیت: ثبت شخصیت و حفاظت از مالکیت معنوی آن، چندان جدی گرفته نمی‌شود و متولی مشخصی برای آن مشخص نشده است معمولا به صورت موردی و متناسب با هر شخصیت هنگامی که منازعات حقوقی و قضایی رخ می‌دهد، راه حلی مختص آن به کار گرفته می‌شود. ایجاد سازوکاری مشخص با آیین‌نامه‌هایی که خالق و صاحب یک شخصیت بتواند از آن طریق شخصیت خود را ثبت کند و در صورت نقض کپی‌رایت از حقوق وی دفاع شود، از ملزومات پایداری کسب‌وکارهای بازارپردازی است. 4⃣ تُنک بودن سبد کالایی مربوط به شخصیت: تنوع محصولات مرتبط با شخصیت و ارائه یک سبد وسیع از کالاها به مخاطبان علاقه‌مند به شخصیت می‌تواند ارزش افزوده به مراتب بیشتری را ایجاد کند. معمولا بازارپردازی در ایران بیشتر به نوشت‌افزار و اسباب‌بازی توجه می‌شود در صورتیکه پوشاک، خوراک، لوازم اتاق خواب، لوازم آرایشی و بهداشتی در برخی موارد گردش مالی بیشتری را ایجاد می‌کنند. 5⃣ نبود کسب و کارهای بازارپردازی : ایجاد سبد کالایی گسترده برای شخصیت و اتخاذ استراتژی‌ها و تکنیک‌های درست بازارپردازی یک کار تخصصی است که نیاز به راه‌اندازی کسب‌وکارهای ویژه این حوزه دارد. شرکت‌هایی در دنیا هستند که جواز استفاده از شخصیت را از صاحب برند گرفته و در قالب قراردادهای حقوقی مشخص به بازارپردازی شخصیت می‌پردازد. ارتباط گیری با انبوه تولیدکنندگان محصولات متنوع، انتخاب محصولات مناسب برای تولید، انتخاب تولیدکننده برای محصول مورد نظر، ایجاد ظرفیت‌های جدید بازارپرداز ی، ارائه مشاوره به شرکت‌های صاحب برند از وظایفی است که این شرکت‌ها ایفا می‌کنند. اغلب مواقع مشاوران و متخصصان این شرکت‌ها در فرآیند پیش‌تولید فیلم‌های سینمایی و انیمیشنی حضور دارند تا نظراتشان جهت افزایش درآمد بازارپردازی ملاحظه شود. 💢 موانع متعدد دیگری را نیز می‌توان برشمرد که غالبا زیرمجموعه‌ای از موارد فوق خواهند بود. آنچه که در این موضوع حایز اهمیت است، وضعیت موجود بازار محصولات کودک و نوجوان است که مغلوب شخصیت‌های خارجی هستند. به وضوح شخصیت کودکان و نوجوانان تحت‌الشعاع شخصیت‌هایی شده که در اکثر مواقع با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی و سبک زندگی بومی‌مان نه تنها تناسب ندارد بلکه تعارضات مشهودی هم دارند. برای غلبه بر شرایط موجود باید عزمی جدی‌تر برای عبور از موانع در نظر گرفت و راهکارهای مناسبی اندیشید و آن‌ها را عملی کرد، واگرنه آینده کودکان و نوجوان این مرز و بوم را دیگرانی خارج از این مرز و بوم رقم خواهند زد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔆 7️⃣2️⃣گروه بازی سازی چیدا 🔷 تولید کننده های می باشد که موضوع تولیداتش را _اسلامی قرار داده است. 🔶 ، موسس و مدیر گروه چیدا، تحصیلاتش ارشد مهندسی مکانیک است. او درباره انگیزه اش از ورود به عرصه اسباب بازی می گوید: «سال ۹۳رهبری در مورد اسباب بازی فرمودند:"... من چقدر سر قضیه‌ی تولید اسباب‌بازی داخلىِ معنادار و جذاب حرص خوردم..."همین جمله در ذهنم جرقه ای زد تا وارد این حوزه بشوم، ما در تولید اسباب بازی هایمان سعی کردیم که مؤلفه‌های مدنظر رهبری ازجمله بودن و را رعایت کنیم. در حوزه اسباب بازی اینکه شما مفهومی که دارای باشد به منتقل کنید ارزشمند است تا اینکه بخواهید صرفا به ابزارآلات جنگی یا سازه های بی هویت یا با هویت غربی بپردازید. محصولات چیدا دارای هویتی کاملا متناسب با مردم مسلمان ایرانی است.» 🔷 از بلوک های چوبی سه بعدی و دارای اشکال هندسی تشکیل شده است که کودک با قرار دادن این قطعات چوبی کنار و بر روی‌هم می‌تواند تک بناهای شهری و یا فضاهایی همچون اتاق، خانه، بازار، محله، پارک و ... بسازد و با ذهن و کودکانه خود، شهری چوبی با معماری ایرانی_اسلامی طراحی کند. 🔶 فائزی درباره ی معناداری و جذابیت اسباب بازی های چیدا معتقد است:« در اسباب‌بازی‌های ما مفاهیم و معانی پنهانی نیز وجود دارد مثلا مجموعه‌ای از چوبی است که یک خانواده ایرانی را به نمایش درآورده است و کودک در بازی با نشانه های یک ایرانی اسلامی آشنا می شود. این اسباب‌بازی‌ها موجب ارتقای خلاقیت و کودک می‌شود و او را تشویق به مشاهده و کاوش در محیط پیرامون خود می‌کند. عمدۀ کارهای ما معماری و است و والدین دوست دارند که بچه‌هایشان با این فضا آشنا شوند.» 🔷 گروه تولیدی چیدا متشکل از ۵ نیروی جوان با تخصص مهندسی مکانیک ،طراحی صنعتی ،معماری و شهرسازی می باشد که از سال ۹۶ در شهر به صورت رسمی در حوزه اسباب بازی فعالیت خود را آغاز کرده است. بسته های تولیدی چیدا از نوع اسباب بازی های سازه ای در تعداد قطعات متفاوت (بین ۳۰ تا ۲۲۰ قطعه ) برای گروه سنی بالای ۳ سال تولید و عرضه می گردد. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔷 نشست ارائه تجربه نوآوران بازی محور آموزشی و تربیتی 🔸 🔸 🔻ویژه و ✅ همرا با کارگاه های آموزشی 💢 جزئیات بیشتر را در پوستر بخوانید. ثبت نام : Yk8.ir/rbazi 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔆 8⃣2⃣ بازی و طراحی مفاهیم درسی 🔶 بسیاری از دانش آموزان را یکی از دروس سخت و دشوار می دانند و خانواده ها نیز اغلب اوقات نگران نمرات فرزند شان در این درس هستند. اما با استفاده از بازی توانسته ریاضی را برای شیرین و دلچسب کند. خانم محمدزاده دانشجوی دکتری درسی است که دغدغه دارد و در دانشگاه نیز همین موضوع را تدریس می کند. او درباره انگیزه و برنامه هایش می گوید: 🔹«دانشجویانی داشتم که در رشته های علوم تربیتی دغدغه اشتغال داشتند، اما جز جذب در آموزش و پرورش مسیرهای دیگری را برای اشتغال و کارآمدی خود نمی دیدند و ناامیدانه به بحث های تئوری و حافظه محور در دانشگاه تن داده بودند. از آنجا که خودم دغدغه ی را داشتم، بهترین راه برای احیای داشجو را کاهش فاصله بین تئوری و عمل از طریق ورود مستقیم به بحث های و می دانستم. 🔹سال ۹۴ ابتدا تحقیقات زیادی روی «یادگیری از طریق بازی» و «بازی وارسازی» در آموزش انجام دادم و بعد با کمک خواهرانم اکرم، ملیحه و زهرا سعی کردیم بر اساس مفاهیم پایه ریاضی و تحلیل محتوای کتاب های ریاضی و با توجه به هماهنگی با سایر عناصر برنامه درسی نظیر، ارزشیابی، گروه بندی، زمان، مکان، تکالیف یاددهی و یادگیری و ... با عنصر روش تدریس، مبتنی بر رویکرد طراحی کنیم. 🔹در مقطع ابتدایی بازی یک ظرفیت فوق العاده ای برای آموزش است. جزئی از زندگی کودکان است و وقتی ما بازی را از کودکان میگیریم جزء اساسی زندگی آنها را گرفته ایم.» 🔶 اعظم محمدزاده به دلیل تسلط کارشناسی بر آموزش و پرورش، در طراحی بازی های آموزشی توجه ویژه ای به انواع ساحت های تربیتی دارد، به همین دلیل او و همکارانش رویکرد را در طراحی بازی ها دنبال می کنند. 🔸«شروع کار ما با درس ریاضی بود اما بعد از مدتی فارسی و علوم هم اضافه شد و در طراحی بازی بر رویکرد تلفیقی توجه داشتیم، به این معنا که بازی هایی طراحی می کردیم که مفهوم ریاضی و فارسی را شامل شود و حتی مفهوم هدیه های آسمانی هم در آن بازی باشد و در عین حال به صفات خاص و مهارت های مختلف منجر شود.» 🔷 خانم محمدزاده فعالیت هایش را از سال ۹۴ آغاز کرد. او در حال حاضر توانسته ۴۰ دانشجوی علوم تربیتی را در همین حوزه مشغول به کار کند و خدمات مورد نیازی به مدارس مشهد ارائه کند. تلفیق یادگیری و بازی نه تنها برای دانش آموزان خوشایند و لذت بخش بوده است بلکه مدیران و معلمان هم از این طرح استقبال کرده اند و خانم محمدزاده تاکنون دوره های آموزشی زیادی نیز برای مربیان و معلمان برگزار کرده است خانم محمدزاده و همکارانش عضو کارگروه بازی و تربیت دانشگاه فردوسی مشهد هستند و در جشنواره «بازی و یادگیری » در سال ۹۷ مورد تقدیر قرار گرفته اند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما: ✅ @babazi_admin
❇️ 8⃣ سرزمین اسباب بازی 🔶 در نگاه اول ممکن است فکر کنیم یک اسباب‌بازی یا یک فضای بزرگ است اما درواقع در این سرزمین صدها شرکت اسباب‌بازی ایرانی، محصولات خود را در یک فضای بزرگ به نمایش گذاشته‌اند و اهالی ، اینجا را به نام می شناسند. 🔷 سرزمین اسباب بازی، یک نمایشگاه دائمی با اسباب بازی های تولید است. این نمایشگاه در سال ۹۸در مجتمع فرهنگی با مساحتی نزدیک به ۵۰۰ متر با مشارکت مجموعه زندگی بهشتی، مجموعه سرچشمه (وابسته به سازمان تبلیغات اسلامی) و مجموعه با حمایت شورای نظارت بر اسباب بازی در راه اندازی شده است. 🔷 ، تولیدکننده، طراح اسباب‌بازی، مدیر و ایده پرداز این نمایشگاه می گوید: «در کشور نمایشگاه هایی وجود دارد که فقط اسباب بازی های تولید داخلی شان را عرضه می کنند. ایده ایجاد از همانجا به ذهنم رسید و هدفم این بود که جایی باشد که تمام تولیدکنندگان اسباب بازی دورهم جمع بشوند و تولیدات خود را ارائه کنند. این نمایشگاه بستری مناسب برای مشتریانی مثل ، ، اسباب بازی خارجی، ، ها و است که بتوانند محصولات ایرانی را با دسته بندی های متفاوت و به تفکیک تولید کننده از نزدیک ببینند، در کنار هر محصول، آن و یک نمونه باز شده اسباب بازی موجود است تا مشتریان با شناخت و آگاهی بیشتر ثبت سفارش خود را انجام دهند.» 🔶 در حال حاضر بیش از ۲۵۰۰ اسباب بازی از ۱۹۰ تولیده کننده داخلی در سرزمین اسباب بازی عرضه می شود. این اسباب بازی ها در دسته بندی های مختلفی از قبیل؛ اسباب بازی های چوبی، بازی های فکری، بازی های رومیزی، ماشین ها، عروسک ها، اسباب بازی های حرکتی_مهارتی و ... چیده شده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما: ✅ @babazi_admin
💢 تفریح برای همه ✅ طرحی که دولت آقای توان اجرای آن را دارد. 🔷 سال های ۹۷ و ۹۸ در مجموعه اردوهای زیادی با هدف تقویت روابط و انس بیشتر اعضای خانواده برگزار می کردیم. اردوهایی که باعث گرم تر شدن روابط و می شد. با این که اجرای این اردوها، کاری زمان بر وپرهزینه بود اما از هر نفر برای شرکت در اردوی یک روزه فقط ۲۰ تا ۲۵هزار تومان می گرفتیم، اما همین هزینه حداقلی هم برای بسیاری از خانواده های با دو یا سه فرزند هزینه زیادی به حساب می آمد. برای حل این مسئله بارها با مسئولین مختلف درباره هزینه های بالای که مانع تقویت خانوادگی است گفتگو کردم اما هیچ کدام به نتیجه نرسید. 🔶این دغدغه بی نتیجه ماند تا اینکه در اوج مناظرات امسال، اهمیت تفریحات خانوادگی را در سطح کلان تری مطرح و راهکار کارشناسی هم برایش ارائه کرد. 🔷 محورهای اصلی طرح دکتر جلیلی : 1⃣ به جای هزینه های هنگفت مقابله با آسیب های مانند و... ، تفریحات خانوادگی را تقویت کنیم تا انس و سرزندگی در خانواده ها بیشتر شود. 2⃣ و ها، اقامتگاه ها و های زیادی در شهرها دارند که در خوشبینانه ترین حالت، تنها یک سوم این ظرفیت ها استفاده می شود.اگر این ظرفیت ها به طور کامل در خدمت آحاد قرار بگیرد، سالی ۶۰ میلیون نفر می توانند به مدت ۳روز خانوادگی را تجربه کنند و همچنین سالی ۵۰۰هزار نفر از زوجین جوان می توانند سفر ۵روزه بروند. 3⃣ اجرای این طرح نیازمند بودجه خاصی نیست بلکه نیازمند و دولت است. 4⃣ تمامی اردوگاه ها و اقامتگاه های دولت و شهرداری ها در یک ثبت شود تا آحاد مردم از شهرها و روستاهای مختلف بتوانند برای سفر ۳ روزه تفریحی ثبت نام کنند. 🔶 با توجه به تجربه هایی که در حوزه تفریح بدست آورده ام، یکی از طرح های تفریحی که در همین شرایط تحریمی دولت آقای رئیسی می تواند اجرا کند همین طرح است. ناگفته نماند که این رویکرد در زمان تولیت آیت الله رئیسی در هم اجرا شد، با این تفاوت که بخشی از باغهای خاص آستان قدس به اردوگاه های و ویژه تبدیل شد اما واقعیت این است که امکانات تفریحی دولت غیرقابل تصور است و اگر سازماندهی درستی با «محوریت خانواده» صورت گیرد شاید بتوانیم بستر کسب و را برای همه مردم فراهم کنیم. 📝 یادداشتی از حسن سلطانی مدیر موسسه بابازی 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما: ✅ @babazi_admin
🔆 9⃣2⃣حسینیه کودک شهید چمران 🔷 شهید با تلاش یک خانواده دو نفره، با هدف آموزش در قالب های کودکانه برای کودکان زیر ۷ سال در میدان خراسان شهر تهران در سال ۹۲ تاسیس شده است. 🔶 احمدرضا اعلایی، لیسانس نمایش عروسکی و فوق لیسانس کارگردانی تئاتر دارد و بعد از تحصیلات دانشگاهی، در حوزه علمیه مشکات، تحصیلات حوزوی را دنبال کرده است. زهرا شاه حسینی نیز تدوین فیلم و روانشناسی خوانده است. «جرقه ی اولیه تشکیل حسینیه کودک، از سفر به در سال ۸۸، ایجاد شد. به همراه یک تیم فرهنگی برای تهیه مستند راهی مدرسه شهید چمران در جنوب لبنان شدیم. سبک اجرایی و تربیتی مدرسه ما را به فکر تاسیس یک مجتمع تربیتی با همین مختصات در انداخت، ما با افراد مختلفی در حوزه آموزش و مشورت کردیم، مجموعه های تربیتی شاخص را رصد کردیم. به این نتیجه رسیدیم که بازی مهم ترین ابزار برای ارتباط با کودک می باشد، اصلا زندگی کودک بازی است. بعد از چند سال تحقیق و پژوهش و برگزاری و موفق به راه اندازی حسینیه کودک شدیم.» 🔶 حسینیه کودک شهید چمران فضایی کاملا آزادانه و به دور از باید و نباید های افراطی محیط آموزشی برای کودکان ۴ و ۵ سال فراهم کرده است، اینجا بازی با آنچه در ذهن عموم افراد تعریف می شود تفاوت دارد. بازی، سرگرمی صرفِ لذت و هیجان و بی هدف نیست بلکه فعالیتی سازنده است که رشد فردی، ، و ... کودک را به همراه دارد. 🔹 محیط آشپزخانه، حیاط، باغچه، کارگاه های ساخت و ساز، حوض، حیوانات خانگی و ... از جمله امکانات این فضا می باشد. کودک اینجا فرش شستن را تجربه می کند، یاد می گیرد که از وسایل دورریختنی اش چگونه ابزار مفید و قابل استفاده بسازد، در قامت آشپز غذا می پزد، آتش روشن می کند و پخت سیب زمینی درون آتش را به صورت عینی کسب می کند، نجار می شود و برای خانه می سازد، خیاطی می کند و برای عروسکش لباس می دوزد. 🔷 حجت الاسلام اعلایی در مورد نگاه تربیتی حاکم بر حسینیه کودک معتقد است:« نقش در سبک زندگی اسلامی، به‌خصوص در فضای به‌شدت مغفول مانده است و با الگوی به آن نگاه نشده است. بازی، اصلی‌ترین ابزار در تربیت بچه‌های زیر ۷سال است. متأسفانه خانواده‌ها نگاه كمّي به ماجرا دارند. دنبال اين هستند كه فرزندشان چند آيه از قرآن حفظ كرده يا چه شعر يا دعایی را ياد گرفته است. ما در مهد چمران، آموزش نداریم فقط بازی است. کودکان بر مبنای سبک زندگی اسلامی ارتباط زیادی با و حیوانات دارند و به صورت عینی با نعمات خداوند آشنا می شوند، آن ها یاد می گیرند باشند و از ابزار بازیافتی خلق می کنند. ما هر هفته با کودکان به خارج از محیط حسینیه می رویم تا آنها با افراد در مختلف ارتباط بگیرند و معاشرت کنند. کودکان آزادند تا در زمان حضور در حسینیه از بین چند فعالیت، بازی ای را که دوست دارند انتخاب کنند. گِل بازی، خمیر بازی، بازی فکری، نقاشی و...» 🔶 آقای اعلایی و همسرش خانم شاه حسینی موفق به تاسیس ادبستان های دخترانه و پسرانه حمزه دوران در سا لهای ۹۵و ۹۶ شدند. هم اکنون، احمدرضا اعلایی مدیریت ادبستان پسرانه، و زهرا شاه حسینی، مدیریت حسینیه کودک و ادبستان دخترانه را به عهده دارند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما: ✅ @babazi_admin
🔆 0⃣3⃣ گروه بازی سازی گره 🔶 گروه بازی سازی ، متشکل از ۴ جوان دهه هفتادی است که آشنایی شان با یکدیگر بر می گردد به دوران دانشجویی شان که به عنوان و سرگروه در اتحادیه انجمن های اسلامی دانش آموزی مشغول کار بودند. کار و ارتباط نزدیک با نوجوان باعث شد تا آنها به تدریج با خلاء های حوزه آشنا بشوند و به فکر راه چاره ای بیفتند و از آن جا که همگی شان در زندگی شخصی با بازی مانوس بودند قطعا راه حل پیشنهادی به بازی گره می خورد. 🔷 اولین بروز و ظهورشان در حوزه مربوط به رویداد ملی استارتاپی اسباب‌بازی سال ۹۷در است. محمدرضا هاشمی‌فر،مهندسی عمران و مدیریت کسب و کار خوانده و موسس گروه بازی سازی گره است. 🔶 «در انجمن اسلامی به عنوان مربی و سرگروه با نوجوانان کار می کردیم. و معمولا از بازی برای انتقال مفاهیم استفاده می کردیم. وقتی فراخوان رویداد ملی استارتاپی اسباب بازی را دیدم از دوستانم آقایان فرشته‌پور، صادق‌زاده و تقوی خواستم تا در این رویداد شرکت کنیم. آنها موافقت کردند و همان‌جا ایده‌ ی یک را مطرح کردیم و ساختیم و توانستیم رتبه پنجم این رقابت را بین ۴۰ تیم شرکت‌کننده از سراسر کشور به دست آوریم. بعد از پایان این رقابت ایده اولین بازی رومیزی ما یعنی «کارتایم» شکل گرفت. تاکید ما بر بازی صرفا از جنبه تفریحی آن نیست بلکه به دنبال ایجاد و در دورهمی های هستیم. به همین دلیل روی جعبه بازی طرح خانواده را طراحی کرده ایم تا اهمیت و ضرورت آن را به مخاطب نیز انتقال دهیم.» 🔷 گروه بازی سازی گره از سال ۹۷ به صورت رسمی فعالیت خود را در مشهد آغاز کرده و تا بحال موفق به تولید دو بازی رومیزی به نام های« کوبیز و کارتایم »برای گروه سنی ۶ تا۱۵ سال شده است. 🔹 مسعود فرشته پور، یکی دیگر که از اعضای اصلی تیم گره است. او تجربه ای چند ساله در حوزه فروش اسباب بازی های فکری دارد. فرشته پور دغدغه ورودش به حوزه تولید بازی را اینگونه بیان می کند: «برقراری ارتباط موثر، توانایی ، افزایش و دیگر مهارت ها برای گروه سنی نوجوان لازم و ضروری است و بازی در این فرایند یک ابزار قوی به حساب می آید اما زمانی که ما شروع کردیم بیشتر بازی ها برای گروه سنی زیر ۷سال تولید می شد و خلاء بازی هایی برای بچه های ۷ سال به بالا در تولیدات اسباب بازی خیلی حس می شد.» 🔸این گروه جوان، اولین بازی رومیزی خود را با سرمایه ی ۴۰هزار تومان آغاز کردند و توانسته اند در مدت ۳ سال از هر بازی رومیزی ۳۰۰۰ نسخه تولید و در سراسر کشور به فروشگاه های اسباب بازی عرضه کنند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما: ✅ @babazi_admin
💢 🔴 تفاوت تفریح و سرگرمی 🔷 گفت و‌گوی زنده مجازی با دکتر سید محمد نوروزیان امیری، پژوهشگر تعلیم و تربیت 📆 شنبه، ۱۳ شهریور، ساعت ۲۱:۳۰ 🔻پخش از صفحه اینستاگرامی بابازی 🆔 instagram.com/babaziclub 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
❇️ 9⃣ گروه کودکان اربعین 🔶 در سال های اخیر، افراد و گروه های فرهنگی زیادی به مناسبت دست به هایی زده اند و برای قدردانی از عراقی هدایایی آماده کرده اند. در این بین ها بیشتر مورد استقبال قرار گرفت و کودکان ارتباط بهتری با آن ها برقرار کردند. 🔸 جزو اولین عروسک های تولیدی ویژه راهپیمایی و کودکان عراقی است. وداد، به معنی مودت و دوستی، نامی که در کتاب درسی کودکان کشور آمده است و ماموریتش نشاندن لبخند بر روی لبان کودکان اربعین است. او با دو بال کوچکش تا دستان کودکان اربعین پرواز می کند تا نشانه ی دوستی و محبت بین بچه های ایرانی و عراقی باشد. 🔷 گروه فرهنگی و جهادی عهد از سال ۹۳ در یک حرکت خودجوش فرهنگی، طرح ساخت و توزیع عروسک های را برای هدیه به کودکانی که در راهپیمایی اربعین شرکت می کنند، کلید زده است و تا به حال پس از گذشت ۸سال هنوز هم این حرکت مردمی ادامه داشته و توسط افراد و گروه های فرهنگی زیادی نیز الگوبرداری و اجرا شده است. 🔹 ایناس جمیلی، بانویی جوان که طرح اولیه عروسک وداد توسط او ارائه شده است.« در دوران دانشجویی وقتی برای سال اول به راهپیمایی اربعین رفتیم و محبت خادم های کوچک علیه السلام را چشیدیم به این فکر افتادیم که در اربعین سال های بعد برای قدردانی از بچه های عراقی هدایایی ببریم. بنابراین در سال دوم هر کدام از دوستان دانشجو به سلیقه شخصی خودش هدایایی را برای کودکان ساخته و آورده بود. اما در سال سوم تصمیم گرفتیم یک هدیه واحد که نماد ایران هم باشد تدارک ببینیم. با توجه به علاقه دختر بچه ها به عروسک، همه دوستان بر سر دوخت عروسک توافق کردند و برای پسرها هم سربند و پیکسل ساختیم. پویش عهد اربعین از همین اقدام و در سال ۹۳شروع شد.» 🔶 گروه عهد برای رسیدن به طرح نهایی عروسک وداد، تحقیقات میدانی زیادی انجام داده است. آنها عروسک را به کودکان و مربیان عراقی نشان داده اند و با توجه به بازخوردهایی که دریافت کرده اند، تغییراتی در رنگ ، پوشش و نوع پارچه عروسک اعمال کرده اند و علاوه بر عروسک وداد دخترانه، یک عروسک وداد پسرانه هم طراحی و تولید کرده اند. 🔸سادگی وداد و راحت بودن دوخت آن باعث شده است تا گروه ۸ نفره عهد حالا بیش از ۵۰ عضو داشته باشد؛ از کودکان خردسال گرفته تا مادربزرگ ها و حتی پدران، اعضایی که اینجا در جمع گروه عهد هر کاری در توان شان باشد انجام می دهند از کمک های مالی تا دوخت و دوز عروسک و رساندن آن به دست کودکان اربعین. 🔷 گروه عهد بجز ایام اربعین ، بقیه روزهای سال هم دارد و درآمد حاصل از فروش عروسک ها برای اربعین سال های آتی کنار گذاشته می شود. این عروسک ها بدون هیچ چشم داشت مالی و مادی تولید می شوند و توسط زائران اربعین به دست کودکان عراقی می رسند. همچنین عروسک های وداد در روزهای سخت سیل گلستان، سیستان و بلوچستان و خوزستان نیز در کنار کودکان سیل زده بوده و لبخندی بر لبان شان نشانده است. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما: ✅ @babazi_admin
💢 🔻بخش دوم 🔴 تفاوت تفریح و سرگرمی 🔷 گفت و‌گوی زنده مجازی با دکتر سید محمد نوروزیان امیری، پژوهشگر تعلیم و تربیت 📆 دوشنبه، ۲۹ شهریور، ساعت ۲۰:۳۰ 🔻پخش از صفحه اینستاگرامی بابازی 🆔 instagram.com/babaziclub 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما : ✅ @babazi_admin
🔆 1⃣3⃣ اتاق فرار هلاکستان 🔷 ، فضایی برگرفته از واقعیت است که بازیکن باید با حل و های پیش رو، راه خروج از این اتاق را پیدا کند. اتاق فرار نیز یک تجربه واقعی از رویارویی با داعش و اتفاقاتی که سال ۹۵ در تهران رخ داده است، می باشد. 🔶 و دو جوان دهه هفتادی خوش فکر و خلاق اهل کرج هستند که علاقه ی شان به و فضاهای هیجانی پای آن ها را به اتاق فرار باز کرده است.« روزهای فروردین سال۹۹بود که محمدرضا غیاثی پیشنهاد داد برای اولین بار به اتاق فرار برویم. تجربه اتاق فرار برای هردوی ما خیلی جالب بود، بعد از آن حدود ۱۵_۲۰ اتاق فرار مختلف را امتحان کردیم. وقتی به این بازی فکر می‌کردم می‌دیدم اتاق فرار چقدر تاثیرات مثبت یا منفی روی بخش بازیکن (پلیر) دارد و در لحظه،همه‌ی حواس بازیکن را درگیر می کند و او با یک؛ چند بعدی هیجان، ترس، معما، هوش، استرس و ... مواجه است. همین ویژگی ها مرا به این فکر انداخت که از ظرفیت اتاق فرار برای انتقال مفاهیم ، و استفاده کنیم.» 🔷 این تیم دونفره در خرداد ماه۹۹به جمع بندی نهایی درمورد انتخاب موضوع اتاق فرارشان می رسند و بعد از سه ماه تحقیق و بررسی هلاکستان با موضوع یکی از حملات ناموفق تروریستی که در اتفاق افتاده است، کلید می خورد و پس از جذب سرمایه و تامین مالی در اسفندماه، سال ۹۹ در شهرک گلشهر، در یک فضای ۱۲۰ متری آغاز به کار می کند. « وقتی تصمیم بر موضوع داعش شد با چند نفر از رزمندگان که در مناطق جنگی حضور داشته اند و بودند مشورت کردیم و در طراحی و اجرا تا حد ممکن شبیه سازی های لازم را پیاده کردیم. همین نو و تازه بودن موضوع هزینه های مارا در طراحی چند برابر می کرد چون ما هدف اصلی مان انتقال مفاهیم بود که آن هم در کیفیت بالا بهتر اتفاق می افتاد.» 🔶 اتاق فرار هلاکستان یک تجربه واقعی را برای مخاطب خود رقم می‌زند، مخاطبی که باید در قالب سربازان وارد خانه امن دو داعشی بشود و در اولویت اول داعشی ها را بکشد و در اولویت دوم جان خودش را نجات بدهد. موضوع و طراحی این اتاق فرار به گونه ای است که از نوجوان ۱۳ ساله تا مادرها و مادربزرگ ها در آن بازی کرده اند و لذت برده اند. « با وجود همه ی سختی ها، بازخوردهای مثبت زیادی از مخاطب دریافت می کنیم، مثلا خانم جوانی که معلوم بود رویکرد مذهبی خاصی ندارد بعد از بازی پیش من آمد و من توضیحات بیشتری در مورد حملات تروریستی داعش به او دادم. لحظه ای حرف مرا قطع کرد و گفت :" خدا رحمت کند حا.ج قا.سم را که این امنیت را برای ما نگه داشت." این بازخوردها به ما نشان می دهد که تلاش مان نتیجه بخش بوده است.» 🔷 سجاد زوار معتقد است:« و اجرای یک اتاق فرار با محوریت فرهنگی و دینی کار آسانی نیست و از طرفی نمی شود به این مدل کار ها نگاه ها مادی و تجاری داشت. متاسفانه اتاق فرار در کشور ما با ناهنجاری هایی همراه شده است که ذائقه مخاطب را تغییر داده است وقتی سراغ اتاق فرار می آید صرفا به بعد ترس یا هیجان موضوع نگاه می کند. از طرفی ما نیاز به حمایت مسئولین در این حوزه داریم. اما خیلی از مسئولین فرهنگی و مذهبی که قبل از اجرا به ما قول کمک دادند حتی بعد از ۶ماه با وجود پیگیری های ما ،یک بار هم برای بازدید معمولی نیامدند و پشت ما را خالی کردند.» اتاق فرار هلاکستان در مدت ۶ ماه موفق به جذب ۲۰۰۰ مخاطب شده است که برخی از آن ها از شهرهای دیگر کشور بوده اند. 🔆بابازی،باشگاه نوآوران بازی 🆔 t.me/babaziclub 🆔 instagram.com/babaziclub 💢 @babaziclub ارتباط با ما: ✅ @babazi_admin