eitaa logo
بلد طیّب/منان رئیسی
12.5هزار دنبال‌کننده
297 عکس
257 ویدیو
17 فایل
کانال دکتر منان رئیسی نماینده مردم شریف استان قم در مجلس شورای اسلامی عضو هیات علمی و دانشیار معماری دانشگاه قم مدیر پژوهشکده شهرسازی اسلامی عضو سابق شورای معاونین شهرداری تهران و رئیس سابق مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران ارتباط: m.raeesi@qom.ac.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
انیمیشن کوتاه Happiness (خوشبختی) اثر استیو کاتس (طراح و انیماتور انگلیسی) را در نقد سبک زندگی غربی مشاهده بفرمایید. او در این انیمیشن جذاب، موش‌ها را در قامت انسان‌های له شده زیر چرخهای نظام‌ سرمایه‌داری به تصویر می‌کشد و به خوبی نشان می‌دهد که چطور کلانشهرهای متراکمی که محصول نظام سرمایه‌داری است کرامت شهروندان را لِه کرده‌ است. شهروندانی که هم از زمین به عنوان مبدا و منشا خود بریده شده‌‌اند: "هُوَ أَنْشَأَكُمْ مِنَ الْأَرْض" (هود/۶۱) و هم از آسمان به عنوان مقصد و مرجع خود: "وَالسَّمَاءِ ذَاتِ الرَّجْع" (طارق/۱۱). نتیجه این گسستگی دوجانبه, شهروندانی است پا در هوا و تهی از خوشبختی حقیقی (Happiness) و سرگشته در انواع اضطرابها و سرگشتگی‌ها. @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
برادر محترم، مدیر عامل محترم تعاونی‌های انبوه‌سازی تهران! با توجه به توضیحات شما و با بودجه ۱ میلیار
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
ورژن جدید مسکن ۲۵ متری! یکی این بنده خدا را جمع کند، از مسکن ۲۵ متری رسید به مسکن ۱۰ متری و بعید نیست که با همین دست فرمون، احتمالا تا یکی دو ماه دیگر مسکن یک متری (خانه آخرت) را هم برایمان تجویز کند! اوج انفعال در برابر بنیانهای سبک زندگی غربی همچون فردگرایی (Individualism) را در این یک دقیقه مشاهده بفرمایید. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
| سِکُولاریٖسـمْ دَر بٰافْتِ شَهـْـری محمدمنان رئیسی: انقلاب اســلامی هنوز وارد عرصه معمــاری و شهرســازی نشده است! 🔻درسگفتار | رُنِسـانْسِ شَهْــرے‌‌ٖ دَر ایٖـرانْ | لینک ثبت‌نام https://www.negahschool.ir/producگt/ronesans-shahri/ ✨آگـاهـے‌‌ بـــراے‌‌ سامـــانے‌‌ دیگــر✨ مدرســـه تـ؋ــــکر و نــوآوری نگــــــاهـ ‌🆔 @sch_negah
به این تصویر بنگرید. حدود ۹۰ سال قبل در یکی از شهرهای انگلستان به نام هایکام، هر ساله شهردار جدید را وزن می‌کردند و اگر در دوره یکساله وزنش زیاد شده بود او را با پرتاب گوجه و میوه‌های فاسد مجازات می‌کردند! پی‌نوشت: پرتاب گوجه که چندان اخلاقی نیست ولی بد نبود اگر از راهکارهای مشابه دیگری برای سنجش غمخواری و دلسوزی شهرداران و مدیران استفاده می‌شد. نمی‌دانم چرا برخی از مدیران، بعد از پذیرش مسئولیت، به جای آنکه لاغر شوند فربه می‌شوند! @baladetayyeb
خانه نماد امنیت (به مناسبت خفت ترمیم‌ناپذیرِ فرار صهیونیست‌ها از خانه‌هایشان): 🔹به رابطه خانه با مفهوم امنیت در قرآن توجه کرده‌اید؟ در آیه "وَاجْعَلُوا بُيُوتَكُمْ قِبْلَه: و خانه‌هایتان را روبروی هم قرار دهید"(یونس/۸۷) چنین توصیه شده است که خانه‌ها را مقابل هم قرار دهید، اما اگر دقیقتر بررسی کنیم این توصیه، عمومیت ندارد و مربوط به شرایط خوف و عدم امنیت است. زیرا این آیه مربوط به قوم بنی‌اسرائیل است که در آن حال، دچار خوف از فرعونیان بودند که چند آیه قبل از آیه فوق‌الذکر، به این موضوع تصریح شده است: "فَمَا آمَنَ لِمُوسَىٰ إِلَّا ذُرِّيَّةٌ مِنْ قَوْمِهِ عَلَىٰ خَوْفٍ مِنْ فِرْعَوْنَ وَمَلَئِهِمْ أَنْ يَفْتِنَهُمْ: سرانجام، كسى به موسى ايمان نياورد مگر فرزندانى از قوم وى، در حالى كه خوف داشتند از آنكه مبادا فرعون و سران آنها ايشان را آزار رسانند"(یونس/۸۳). این گروه همان کسانی بودند که نگران آن بودند که مبتلا به فتنه فرعونیان شوند: "رَبَّنَا لَا تَجْعَلْنَا فِتْنَةً لِلْقَوْمِ الظَّالِمِين: "پروردگارا ما را دستخوش فتنه قوم ستمکار مگردان"(یونس/۸۵). حالا اگر سه آیه فوق (آیات ۸۳ و ۸۵ و ۸۷ سوره یونس) را به ترتیب زمانی کنار هم قرار دهیم چنین استنتاج می‌شود که قوم موسی(ع) از ترس فرعون به او ایمان نمی‌آوردند (آیه۸۳) و آنهایی هم که ایمان آوردند نگران ابتلا به فتنه فرعونیان بودند (آیه۸۵) که برای در امان ماندن از این ابتلا و رفع ناامنی و خوف، به آنها چنین فرمان داده شد که خانه‌هایتان را روبروی هم (و نه منفصل و پراکنده) بسازید (آیه۸۷). لذا در این آیات، از الگوی ساخت خانه به عنوان نمادی از امنیت و بلکه عاملی امنیت‌زا یاد شده است. 🔹اما جالب این است که درباره همین یهودیان، چند قرن بعد و در زمان پیامبر اعظم(ص) دوباره به رابطه خوف و خانه (ولی این بار از یک زاویه دیگر) تصریح شده است: "مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا وَظَنُّوا أَنَّهُمْ مَانِعَتُهُمْ حُصُونُهُمْ مِنَ اللَّهِ فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِمْ وَأَيْدِي الْمُؤْمِنِينَ فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَار: شما مسلمین گمان نمی‌کردید آنان (یهودیان) از دیارشان بیرون بروند، و خودشان نیز گمان می‌کردند که دِژهای محکمشان آنها را در برابر خدا محافظت می‌کند؛ امّا خداوند از آنجا که گمان نمی‌کردند به سراغشان آمد و در دلهایشان ترس و وحشت افکند، به‌گونه‌ای که خانه‌های خود را با دست خویش و با دست مؤمنان ویران می‌کردند. پس اى اهل بصيرت، عبرت بگيريد"(حشر/۲). این آیه مربوط به عهدشکنی یهودیان مدینه است که پس از خیانت به حضرت رسول(ص)، ایشان دستور اخراجشان را صادر کرد ولی آنها در صدد مقابله برآمدند؛ اما به تصریح این آیه، قبل از مقابله و وقوع جنگ، به دلیل خوف و رعبی که در دلشان افکنده شد پا به فرار گذاشتند و قبل از فرار، خودشان بخشی از خانه‌هایشان را خراب کردند تا به دست مسلمانان نیافتد و بخش دیگری را هم مومنین و یاران پیامبر(ص) ویران کردند. پس در اینجا، تخریب‌ خانه‌ها، نتیجه احساس رعب و ناامنی بود که در دلشان افکنده شد. لذا معماری خانه هم می‌تواند امنیت‌زا باشد (طبق آیات ۸۳ تا ۸۷ یونس) و هم بالعکس، ناامنی و احساس رعب و وحشت می‌تواند منتج به ویرانی خانه‌ها و شهرها شود. 🔹این چند سطر را تقدیم می‌کنم به همه رزمندگان بی‌باک جبهه مقاومت که این روزها شجاعانه مشغول مبارزه با اخلاف همان یهودیانی هستند که در صدر اسلام، در صدد مقابله با حضرت رسول(ص) برآمدند و نهایتا با احساس ناامنی و رعبی که در دلشان افکنده شد، خفت‌بار پا به فرار گذاشتند. صحنه‌های فرار صهیونیست‌ها از خانه‌هایشان طی روزهای اخیر، یادآور همان فرارشان در صدر اسلام است؛ امید آنکه به زودی تخریب خانه‌هایشان به دست خودشان و به دست مومنان هم یادآور همان تخریب دژها و قلعه‌ها و خانه‌هایشان در صدر اسلام باشد. به آنهایی که چنین آرزویی را بعید می‌پندارند و اخراج صهیونیست‌ها از سرزمین فلسطین را باور ندارند هم عرض می‌شود که "مَا ظَنَنْتُمْ أَنْ يَخْرُجُوا: گمان نمی‌کردید آنان خارج شوند" اما انشاالله خدا از راهی که گمان نمی‌کنند بر آنها وارد خواهد شد و چنان رعبی در دلشان خواهد افکند که فضاحتِ ترمیم‌ناپذیرِ فرارشان از خانه‌هایشان را با تخریب خانه‌هایشان به دست خودشان کامل کنند: "فَأَتَاهُمُ اللَّهُ مِنْ حَيْثُ لَمْ يَحْتَسِبُوا وَقَذَفَ فِي قُلُوبِهِمُ الرُّعْبَ يُخْرِبُونَ بُيُوتَهُمْ بِأَيْدِيهِم" تا انشاالله درس عبرتی باشد برای همه آنهایی که اهل عبرتند: "فَاعْتَبِرُوا يَا أُولِي الْأَبْصَار". @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
ورژن جدید مسکن ۲۵ متری! یکی این بنده خدا را جمع کند، از مسکن ۲۵ متری رسید به مسکن ۱۰ متری و بعید نی
خانه علی(ع) و لانه ۲۵ متری؟! 🔹بنابر اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌ها، اخیرا مبدع طرح مسکن ۲۵ متری برای توجیه ایده خود و پاسخ به منتقدان، به حضرات معصومین(ع) استناد کرده است و چنین بیان داشته که به خانه ۲۵ متری امام علی(ع) در نجف بنگرید و انتقاد نکنید! خدمت ایشان عرض می‌شود که: - اولا: خانه امام علی(ع) در کوفه است و نه نجف. - ثانیا: در انتساب این خانه به امام علی(ع) تردیدهایی وجود دارد. - ثالثا: اگر هم مشکل انتساب حل شود، در اینکه معماری و کالبد این خانه همان چیزی است که ۱۴۰۰ سال پیش بوده تردیدهای جدی وجود دارد. - رابعا: بر فرض که همه موارد قبل را نادیده بگیریم، اساسا مساحت همین خانه با احتساب حیاطش حداقل ۲۵۰ متر است و لااقل ۱۰ تا خانه ۲۵ متری را در داخل خود جا می‌دهد. در حالی که لانه‌های ۲۵ متری شما نه حیاط دارد و نه حیات. - خامسا: اگر هم فرمایش شما درست بود، کوچکی خانه ایشان را مستند به فرمایشات خود ایشان چنین می‌شد تحلیل کرد که امام به عنوان حاکم جامعه بایستی هم سطح با اقشار مستضعف جامعه زندگی کند؛ وگرنه در شرایط معمول، طبق فرمایشات خود ایشان، خانه‌ای محقّر با چنین متراژ اندکی مطلوبیت ندارد. - سادسا: روایات متعددی از خود ایشان و سایر حضرات معصومین(ع) درخصوص مطلوبیت دار واسعه و خانه بزرگ به ما رسیده است که تکلیف لانه‌های ۲۵ متری شما با آن روایات مشخص است. لذا خدمت این آقا و اعوان و انصارش عرض می‌شود که بهتر است سر قبری گریه کنند که مرده داخلش باشد و نه اینکه با انتساب حرفهای بی پایه و اساس، سعی در توجیه طرحشان به هر قیمت ممکن (حتی هزینه کردن از ائمه علیهم السلام!) داشته باشند‌. 🔹پی‌نوشت: طبق اخبار واصله، ایشان قصد دارد با دور زدن قانون و با سوء استفاده از مجوز هتل آپارتمان، تعداد زیادی از این لانه‌های ۲۵ متری را بسازد و بعدا به عنوان مسکن به مردم قالب کند! امید است هوشیاری مدیران شهری مانع دور زدن قانون توسط ایشان شود. به علاوه، این آقا طی چند ماه اخیر چند بار مدعی شده است که نهادهای حاکمیتی اعم از وزارت راه و وزارت رفاه و نهاد ریاست جمهوری و شهرداری و ... همراه و موافق ایده او هستتد اما هربار به فاصله کوتاهی، ادعای او از طرف ارگانهای مربوطه تکذیب شده است. اگر واقعا این ادعای همراهی کذب است به دولت محترم پیشنهاد می‌شود رسما از ایشان شکایت کنند تا بیش از این، اذهان عمومی را مشوش نکند؛ به ویژه اکنون که برای عملیاتی کردن ایده منحط خود، در حال سوء استفاده از تاریخ اسلام است! @baladetayyeb
آقای دنیای اقتصاد، بله با تفکر شما و همفکرانتان، خانه ویلایی و گسترش افقی شهرها سراب است و توسعه عمودی و حفظ محدوده شهرها واقعیت است. ولی باور بفرمایید که زخمهای حاصل از چشمه‌های جوشان (و نه سراب) شما و همفکرانتان بر تن رنجور این ملت چنان عمقی پیدا کرده است که با هیچ تیتر ژورنالیستی نمی‌توان آنرا مخفی کرد! حدود ۴۰ سال است که همفکران و رفقایتان بر سیاستهای مسکن و شهرسازی این مملکت یکه تازی کردند و نتیجه‌اش شده افتضاح فعلی شهرسازی و مسکن ما؛ حالا لطفا برای رضای خدا هم که شده اجازه دهید مردم لااقل دو سه سال به جای چشمه‌های جوشان شما و زخمهای حاصل از داغی این چشمه‌های جوشان، طعم سراب را بچشند! @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
آیفون تصویری در معماری سنتی یمن! 🔹تدبیر جالب یمنی‌ها برای حفظ حشمت و احترام بانوانشان در معماری سنتی‌شان را مشاهده بفرمایید. در این ویدئو توضیح می‌دهد که برای آنکه احترام و حریم بانوی خانه حفظ شود، با تدبیری معمارانه این امکان را برای او فراهم می‌کردند که وقتی کسی درب منزل را می‌زند بانوی خانه بدون آنکه لازم باشد سرش را از پنجره بیرون کند و یا بدون آنکه لازم باشد از پله‌ها پایین بیاید بتواند ضمن حفظ حریمش، هم مطلع شود که چه کسی پشت درب است و هم اگر لازم دانست، درب را از همان بالا با کشاندن ریسمان متصل به درب بر روی او بگشاید. 🔹پی‌نوشت: موضوع حریم بانوان، فصل اشتراک معماری در همه کشورهای اسلامی بوده و برای مثال در معماری ایرانی نیز برای کوبیدن درب خانه از دو ابزار متفاوت (کلون و کوبه) استفاده می‌شد؛ کوبه مردانه دارای صدای بم و کلون زنانه دارای صدای زیر بود تا صاحب خانه با شنیدن صدای هریک از آنها متوجه شود که مهمان پشت درب، مرد است یا زن تا متناسب با آن، مشخص شود که مرد خانه باید درب را بر روی مهمان بگشاید و یا زن خانه. جالب آنکه کوبیدن هر دو (کلون و کوبه) با هم، این بشارت را به میزبان می‌داد که خانواده‌ای بر او مهمان شده است. @baladetayyeb
نوار غزه، پدافند غیرعامل و درسهایی برای ما: 🔹آیا می‌دانستید باریکه غزه که شامل شهرها و روستاهای مختلف است، در مجموع سومین منطقه پرتراکم دنیاست؟! این باریکه در مجموع، جمعیتی حدود ۲/۴ میلیون نفر را در وسعتی کاملا محدود در خود جای داده است که بخش زیادی از این جمعیت نیز ساکن خود شهر غزه (به عنوان بزرگترین شهر این باریکه) هستند. 🔹تراکم بالای جمعیتی در وسعتی محدود، سبب می‌شود به هنگام وقوع جنگ، آمار تلفات انسانی به طور تصاعدی افزایش یابد. زیرا با هر انفجار، تعداد نفرات به مراتب بیشتری در همان وسعت ثابت، درگیر انفجار خواهند شد که این امر، برخلاف اصول اولیه پدافند غیرعامل است. اما رعایت این موضوع مهم به علت محدودیت مساحت این باریکه، برای مردم غزه چندان میسر نبوده است. 🔹طبق اعلام رسمی ارتش رژیم اسرائیل، این رژیم فقط طی شش روز اول از جنگ اخیر، ۴۰۰۰ تن بمب بر سر مردم غزه ریخته است. باتوجه به آنکه مساحت شهر غزه ۴۵ کیلومتر مربع است لذا تقریبا روی هر کیلومتر مربع از این شهر، ۹۰ هزار کیلوگرم بمب ریخته شده است! به عبارت دیگر، با توجه به آنکه جمعیت شهر غزه حدود ۶۰۰ هزار نفر است لذا فقط طی شش روز اول از جنگ اخیر، سهم هر ۱ نفر از ساکنان مظلوم این شهر، حدود ۷ کیلوگرم بمب بوده است. اگر میانگین وزن هر نفر را ۵۰ کیلوگرم فرض کنیم (میانگین کودکان و بزرگسالان)، چنانچه این جنگ دو ماه با همین وضعیت ادامه پیدا کند هر کدام از ساکنان غزه، تقریبا ۱/۵ برابر وزن خودشان از بمبهای اسرائیل سهم خواهند داشت! واضح است که در چنین شرایطی و در چنین شهر متراکمی، آمار شهدا به صورت تصاعدی بالا خواهد رفت. 🔹سوال مهمی که مطرح می‌شود این است که آیا ایران پهناور هم با میلیون‌ها هکتار مساحت، محدودیت‌های جغرافیایی غزه را دارد؟ اگر ندارد پس چرا شهرهایمان را اینطور متراکم بسازیم که اگر فرداروزی درگیر جنگ احتمالی شدیم نتوانیم اصول پدافند غیرعامل را رعایت کنیم؟ متراکم ساختن شهرها و اصرار بر توسعه عمودی به جای توسعه افقی در کشور پهناوری همچون ایران که دائما در حال تهدید شدن از سوی برخی کشورهای متخاصم است از منظر پدافند غیرعامل چقدر توجیه دارد؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
رنگ خدا تا به حال به تونالیته و رنگ‌بندی شهرهای سنتی دقت کرده‌اید؟ در شهر سنتی، سیما و منظر عمومی ش
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
وقتی عرض می‌شود که شهر اسلامی، شهری است که محوریت و مرکزیت آن با بقاع متبرکه به ویژه حرم ائمه یا امامزادگان علیهم‌السلام است دلیلش این است. این خاطره بسیار شنیدنی مرحوم آیت الله مصباح از مرحوم آیت الله بهجت را ببینیم و بیاندیشیم که این بقاع متبرکه چه شان و جایگاهی دارند که آنهایی که حقایق عالم را ادراک می‌کنند چنین شیفته این بیوت الهی هستند. @baladetayyeb
تصویری نادر از جاده قدیم شیراز اصفهان به تاریخ ۱۳۰۸ شمسی، به مناسبت افتتاح آزادراه شیراز اصفهان پی‌نوشت: آزادراه شیراز اصفهان، طولانی‌ترین آزادراه کشور است که بخشی از مهمترین دستاوردهای آن عبارت است از کاهش مسافت ۱۳۵ کیلومتری شــیراز تا اصــفهان، افزایش ایمنی سفر، کاهش ۵۵۰ نفر کشته و مجروح در سال، صرفه‌جویی اقتصادی ۴۰ هزار میلیارد ریال در سال، کاهش مصرف سوخت ۱۳۶ میلیون لیتر در سال و همچنین کاهش خسارات سوانح به مبلغ ۳۱۲۰ میلیارد ریال. خداقوت به دولت محترم، مهندسان، مدیران و دست اندرکاران این پروژه بزرگ‌ ملی 🌹 @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
به بهانه داغ الداغی‌ها 🔹پرسه‌زن (به زبان فرانسوی فلانور: Flâneur‎) مفهومی است برگرفته از تمدن معاصر
دیروز حکم اعدام قاتل شهید الداغی (شهید امر به معروف در سبزوار) در دیوان عالی کشور تایید شد و انشاالله به زودی به دار مجازات آویخته خواهد شد؛ ولی کاش در کنار این مجازاتها که بسیار هم لازم هست، فکری به حال ساختارهایی می‌شد که در شهرهایمان، بستر پرورش این نوع پرسه‌زنان را فراهم کرده است. یادداشتی که در همین خصوص، پس از داغ شهید الداغی منتشر کردم را ملاحظه بفرمایید👇 https://eitaa.com/baladetayyeb/274 @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مصوبه‌ای مهم برای شکستن احتکار زمین به لطف خدا و با پیگیری‌ها و رایزنی‌های انجام شده؛ دیروز یکی از چالشی‌ترین مصوبه‌های کمیسیون تلفیق برنامه هفتم در صحن علنی مجلس تصویب شد. براساس این پیشنهادِ تحول‌آفرینِ کمیته احیاء و بهره‌برداری عادلانه اراضی، ۳۳۰هزار هکتار به مساحت سکونتگاهی کشور اضافه خواهد شد. طی‌ دهه‌های گذشته عرضه زمین با میزان تقاضا متناسب نبوده و این موضوع یکی از علل مهم وضع غیرقابل قبول مسکن است. تا جایی که تورم زمین طی ۳۰سال گذشته بسیار بیشتر از هر چیز دیگری بوده است، حتی سکه و دلار! مهدی عسگری، نماینده مردم کرج، اشتهارد و فردیس @MahdiAsgari133 پی‌نوشت: از نقش آفرینی و پیگیری‌ ویژه آقای دکتر عسگری برای تصویب این مصوبه مهم که انشاالله آثار آن به تدریج طی سالهای آتی هویدا خواهد شد بسیار ممنونیم. انشاالله دعای خیر مردم شامل حال ایشان و سایر عزیزانی که برای تصویب این مصوبه مهم تلاش کردند خواهد بود. از نمایندگان مجلس انقلابی همین نوع نقش آفرینی‌های تحول‌آفرین انتظار می‌رود. @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
دو دقیقه صریح و بدون تعارف با مدیران شهری از هر طیف سیاسی 🔹طبق گزارش رسمی وزارت بهداشت، تنها طی ۵ سال (حد فاصل ۹۵ تا ۱۴۰۰) بیش از ۷۵ هزار نفر در ایران به علت آلودگی هوا جان سپرده‌اند که بخش غالب آن، سهم کلانشهرها و به ویژه تهران بوده است! طبق این گزارش، هزینه‌های مستقیم مربوط به مرگ‌ومیرهای ناشی از آلودگی هوا، فقط در سال ۱۴۰۰، برابر با ۱۱/۳ میلیارد دلار برآورد شده است! 🔹یعنی اگر با کمترین قیمت دلار در سال ۱۴۰۰ که ۲۱ هزار تومان بوده است محاسبه کنیم، بیش از ۲۰۰ هزار میلیارد تومان هزینه مستقیم اقتصادی داشته است که اگر هزینه‌های غیر مستقیم را نیز اضافه کنیم سر به فلک می‌کشد! 🔹حالا لطفا در تکمیل این آمار وحشتناک، این ویدئوی ۲ دقیقه‌ای از توضیحات دکتر منان رئیسی را ملاحظه بفرمایید و ببینید که طی همه دهه‌های اخیر، کدام سیاست با وجود همه اختلاف نظرها، مورد اتفاق نظر همه شهرداران از هر طیفی (چه چپ و چه راست) بوده است؟! @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
حدس می‌زنید در حال حاضر، مساحت همه شهرها و روستاهای ما جمعا چند درصد از کل مساحت کشور است؟! شرط مهم
لطفا به این جملات دقیق نورا عرکات، استاد حقوق دانشگاه تمپل دقت بفرمایید. به نظرتان آنهایی که با شعارهای به ظاهر اقتصادی و با توجیه صرفه‌جویی در مصرف زمین، طی همه دهه‌های اخیر باعث شدند که در کشور پهناور ایران، شهرهای ما اینقدر فشرده و متراکم شوند و تعداد زیادی از جمعیت ما در وسعت کاملا محدودی (جمعا زیر ا درصد!) از سرزمین پهناور ایران متراکم شوند، عملا آگاهانه یا ناآگاهانه همان کار و بلکه شدیدتر از همان کاری را با ما نکرده‌اند که صهیونیستها طی همه این سالها با فلسطینی‌ها کرده‌اند؟! @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
مدیران محترم وزارت علوم و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، لطفا این دو دقیقه مهم از فرمایشات اخیر رهبر معظم انقلاب را حداقل ۱۰ بار با دقت گوش کنید و تا بیش از این، منابع کشور را به هدر نداده‌اید برایش چاره‌ای بیاندیشید. این سیستمی که تدبیر کرده‌اید عملا باعث شده است اساتید ما به جای آنکه همّ و غمّشان حل مسائل کشور باشد به کارگزارانی رایگان برای برخی مراکز و پایگاه‌های علمی تبدیل شوند که اغلبشان هم متعلق به ینگه دنیا هستند! چرا باید کار به جایی برسد که ولیّ جامعه بفرماید که چندبار گفته‌ام ولی هنوز اصلاح نشده است؟! @baladetayyeb
از ناز نازخاتون تا نام نازی آباد 🔹در تاریخ تمدن ما، هیچگاه زمین و مسکن به مثابه کالای سرمایه‌ای (همچون طلا و مسکوکات و ...) تلقی نمی‌شد، به این معنا که هیچگاه کسی پولش را صرف خرید زمین و مسکن با نگاه انباشت سرمایه نمی‌کرد. بلکه هرگاه کسی نیاز به مسکن پیدا می‌کرد آنرا می‌خرید یا می‌ساخت و دلیلی نمی‌دید که پول و سرمایه‌اش را از سالها قبل، صرف خرید مسکن یا زمینی کند که شاید سالها بعد به آن نیاز پیدا کند. اما از دوره قاجار، تحت تاثیر ورود تدریجی نظامات حاصل از اقتصاد سرمایه‌داری به ایران، برای اولین بار، زمین به مثابه کالایی سرمایه‌ای تلقی شد. به نحوی که از آن دوره به تدریج، عده‌ای پول و سرمایه خود را با هدف انباشت سرمایه، وارد بازار زمین و مستغلات کردند‌. 🔹وقتی زمین همچون کالایی سرمایه‌ای تلقی شود آنگاه به شهر و فضاها و محلات آن نیز همچون کالایی اقتصادی و نه پدیداری فرهنگی نگریسته می‌شود. کالایی که می‌توان روی آن با نگاه صرفا انتفاعی، قیمت گذاشت و حتی آنرا به دیگری پیشکش کرد! دقیقا همانطور که سایر کالاهای سرمایه‌ای همچون طلا و سکه و ... را می‌توان به دیگران پیشکش کرد. 🔹نمونه واضح تاثیر این نوع نگاه بر شهر و فضاهای شهری، داستان نامگذاری محله نازی آباد است؛ محله‌ای که زمین آن در دوران قاجار، به مثابه کالایی سرمایه‌ای از طرف پادشاه قاجار به سوگلی‌اش پیشکش شد! در برخی اسناد چنین آمده است که این منطقه را ناصرالدین‌شاه قاجار برای یکی از سوگلی‌هایش به اسم نازخاتون خریداری کرد که بعدها با اضافه شدن آن به جنوب تهران در دهه ۳۰ شمسی، نام محله، متناسب با نام سوگلی شاه قاجار، نازخاتون نامیده شد و سپس به تدریج به «نازآباد» و نهایتا «نازی‌آباد» تغییر یافت. نازی‌آبادی که وجه تسمیه‌اش، ناز نازخاتون برای شاه قاجار بوده است! @baladetayyeb
عصای موسی در آستانه بلعیدن مارهای خوش خط و خال لیبرال سرمایه‌داری: 🔹به تصویر دیوارنگاره‌ای در قلب نیویورک که این روزها در شبکه‌های اجتماعی پربازدید شده عنایت بفرمایید: «اسرائیل بیمارستان‌ها را بمباران می‌کند، بایدن پول آن را می‌پردازد». 🔹اینکه آمریکا تمام قد از اسرائیل حمایت می‌کند هیچ چیز عجیبی نیست چون به فرموده مرحوم آیت الله سید منیرالدین حسینی الهاشمی، "اسرائيل يعنى سرمايه‌دارى، نه يك كشور كوچك؛ امروزه بيشترين سهام اطلاعاتى-سياسى، و سهام پولى-اقتصادى و بالاخره سهام تكنولوژيك دنيا در اختيار اين رژيم است". و لذا طبیعی است که آمریکا به عنوان مهد لیبرال سرمایه‌داری، از کشوری که مصداق تام و تمام نظام سرمایه‌داری است حمایت کند و حتی هزینه بمبهای کودک کُشش را هم تامین کند. 🔹 اما آنچه علاوه بر متن این دیوارنگاره برایم جلب توجه‌ می‌کند ترکیب آن با موقعیتش و زمینه‌ای است که پشت این دیوارنگاره قرار دارد: مجموعه‌ای از برجها و ساختمان‌های بلند تجاری و اداری و ... که این نوع معماری، ظرف مناسب و متناسب با مظروف نظام سرمایه‌داری است. آیا اینکه در مهد لیبرال سرمایه‌داری، روی بدنه‌های برجهایی که ظرف نظام سرمایه‌داری هستند، جلوی چشمان صاحبان کارتل‌ها و بنگاه‌های بزرگ اقتصادی، اینچنین به اسرائیل به عنوان مولود ویژه نظام سرمایه‌داری تعرّض می‌شود نشانه آن نیست که عصای موسی به لحظات بلعیدن مارهای خوش خط و خال لیبرال سرمایه‌داری بسیار نزدیک شده است؟ @baladetayyeb
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹این آقا را بنگرید که در خیابان منتهی به سازمان ملل در قلب نیویورک، همزمان مشغول فروختن پرچمهای اسرائیل و فلسطین به صورت توامان است! شاید در نگاه اول، این نوع کاسبی عجیب به نظر برسد اما اگر دقیقتر بنگریم اتفاقا این نوع کاسبی، کاملا با زمینه کالبدی این شهر متناسب است. در شهری که کالبد و ظرف آن مبتنی بر اصالت سرمایه و لیبرال سرمایه‌داری است، هیچ مظروف و اعتقاد و ارزشی به جز بی‌ارزشی و بی‌اعتقادی اصالت ندارد. لیبرالیسم، رکن اساسی شهر معاصر غربی است، رکنی که هم در ظرف و نظام کالبدی شهرهایشان بروز و ظهور دارد و هم در مظروف و نظام فرهنگی و اعتقادی شهروندانشان. 🔹دقیقا در تقابل با شهرهای سنتی ما که در آنها، مبتنی بر سبک زندگی اسلامی ایرانی، اصالت با ارزشهای دینی بود و نه جریان پول و سرمایه و غیره. تقابل این دو نوع شهر را می‌توان در تقابل شهر/عبودیت و شهر/ثروت خلاصه نمود. 🔹آنچه جای توجه دارد این است که بروز چنین رفتارهایی (شبیه به آنچه در این ویدئو می‌بینید) را نباید منتزع از زمینه کالبدی و ظرف این شهرها تحلیل نمود. زیرا مبتنی بر "كُلٌّ يَعْمَلُ عَلَىٰ شَاكِلَتِه"(اسرا/۸۴) میان ظرف و مظروف همواره نسبت معناداری برقرار است و لذا هر چه ظرف و نظام کالبدی شهرهای ما نیز شبیه به ظرف و نظام کالبدی شهرهای غربی شود، آنگاه تجلی مظروف و ارزش‌های فرهنگ غربی نیز در شهرهای ما دور از ذهن نیست. بخش مهمی از دلایل ترویج معضلاتی نظیر عدم عفاف و حجاب و سستی اعتقادات و ... در کلانشهرهای معاصر ایران را بایستی از همین منظر تحلیل نمود. @baladetayyeb
پیام یک تصویر نادر برای ما: 🔹تصور شما از ازدحام شدید جمعیت در این عکس چیست؟ هجوم جمعیت برای یک جشن ملی، یا مراسمی آیینی؟ یا دیدار با یک رجل مذهبی یا سیاسی؟ خیر، آنچه می‌بینید تصویری نادر از هجوم مردم برای دیدن یک فیلم در تهران در سال ۱۳۳۷ در سینما ایران (خیابان لاله‌زار) است! حالا لطفا به این فرمایش ۳۷ سال قبل رهبر معظم انقلاب عنایت بفرمایید: "بارها گفته ام که هر پیامی، هر دعوتی، هر انقلابی، هر تمدنی و هر فرهنگی تا در قالب هنر ریخته نشود، شانس نفوذ و گسترش ندارد و ماندگار نخواهد بود (۱۳۶۵/۹/۲۷). 🔹تمدن غرب با درک این موضوع از دهه‌ها قبل، برای گسترش ارزش‌ها و انتقال پیامش به سایر جوامع از جمله جوامع اسلامی و شرقی، از ابزارهای هنری نظیر سینما و معماری و موسیقی و ... بهره برده است. ما هم امروزه اگر قرار است تمدن نوین اسلامی ایرانی را به مرحله عمل برسانیم گریزی نداریم جز آنکه پیام و محتوای انقلاب را در قالبها و تکنیکهای جذاب هنری (اعم از معماری و موسیقی و ...) بریزیم. یکه‌تازیِ سرود سلام فرمانده که این روزها برای دفاع از مردم مظلوم فلسطین در تیک تاک دوباره حسابی گل کرده است، مصداق واضحی است از اهمیت بهره‌گیری از ابزارهای هنری برای انتقال بهتر و موثرتر پیام و فرهنگ انقلاب اسلامی. @baladetayyeb
رفع احتیاج بازار یا ایجاد بازار احتیاج؟! 🔹 این تصویری است از بازار مسگرها در شهر اصفهان مربوط به سال ۱۳۳۵ شمسی. در شهر سنتی، یکی از مفاهیم مهم سبک زندگی اسلامی ایرانی مفهوم قناعت بود که انعکاس این مفهوم در معماری بازارها سبب شده بود تا بازارها به صورت راسته بازار احداث بشوند (مثلا راسته بزازها، راسته خراط‌ها، راسته مسگرها و ...) تا اگر کسی به قصد خرید یک جنس مشخص وارد یک راسته معین می‌شود، با سایر اجناسی که نیازی به خرید آنها ندارد مواجه نشود. 🔹 اما در پاساژها و سیتی‌سنترها و مراکز تجاری معاصر، مبتنی بر مفهوم مصرف‌گرایی، اغلب مراکز تجاری بزرگ، به صورت مختلط (مخلوطی از مغازه‌های با کاربری‌ها و اجناس مختلف) احداث می‌شوند تا وقتی مشتری به قصد خرید یک کالای مشخص وارد بازار شود، با انبوهی از کالاهای دیگر نیز مواجه شود تا به خرید هرچه بیشتر و مصرف‌گرایی هرچه بیشتر تحریک شود. این نوع دامن زدن به فرهنگ مصرف‌گرایی، از مهمترین شاخصه‌های اقتصاد سرمایه‌داری است؛ اقتصادی که هدف نهایی‌اش نه رفع احتیاج بازار، بلکه ایجاد بازار احتیاج است. ✍ دکتر منان رئیسی @baladetayyeb
معارفش برای ما و عملش برای آنها؟! 🔹 تکلیف سرمایه‌دارهایی که با هدف سوداگری، هزاران خانه خالی را احتکار کرده‌اند که مشخص است و با آنها کاری ندارم. اما توجه مدیران نهادهای حقوقی و حاکمیتی و بانک‌هایی که برای سود هرچه بیشتر، هزاران خانه خالی را احتکار کرده‌اند را (البته اگر دین و ایمان داشته باشند) به این روایت از امام صادق علیه السلام جلب می‌کنم: "هر کس خانه‌ای داشته باشد و مانع از سکونت مؤمنی شود که به سکونت در آن خانه نیازمند است، خداوند متعال می‌فرماید ای ملائکه من! بنده من بر بنده من نسبت به سکونت در خانه دنیا بخل ورزید، به عزّت و جلالم سوگند که هرگز در بهشت من ساکن نخواهد شد!" (کافی، ج۲، ص ۳۶۷). 🔹 آیا می‌دانستید که هم‌اکنون طبق برخی آمارهای موجود، حدود ۳ میلیون خانه خالی در کشور وجود دارد که معنایش آن است که با بعد خانوار ۳/۳ نفر، اگر به بازار عرضه شوند می‌توان با آنها مشکل حدود ۱۰ میلیون مستاجر را تسکین داد؟! در لینک زیر ملاحظه بفرمایید که هم‌ اکنون در بسیاری از کشورهای دیگر، با وجود محرومیت از معارفی که در اختیار ما است، محتکرانِ خانه‌های خالی را چطور نقره‌ داغ می‌کنند. اینکه روایتهایش برای ما باشد ولی عملش برای آنهایی باشد که از این معارف ارزشمند محروم هستند باعث شرمندگی نیست؟!👇 https://eitaa.com/baladetayyeb/514 @baladetayyeb
درباره شهر یهود و حمله زمینی به غزه: 🔹به دلالتهای شهرسازانه این آیه دقت کرده‌‌اید:؟ "لَا يُقَاتِلُونَكُمْ جَمِيعًا إِلَّا فِي قُرًى مُحَصَّنَةٍ أَوْ مِنْ وَرَاءِ جُدُر: یهود بر جنگ با شما جمع نمی‌شود مگر در دژهای محکم یا از پس دیوار" (حشر/۱۴). شهر یهود، شهری است دژگونه (چه حقیقی و چه مجازی)؛ متشکل از دیوارها و دژها و خیبرهایی که متقدم بود و یا حصارهای مجازی و گنبدهای آهنینی که متاخر است. این فرمایش خدای متعال است که یهود، از ترس مقابله با مسلمین، همواره شهرهایشان را چنین می‌سازند و اساسا سبک زندگی‌شان چنین آمیخته با رعب و وحشت است. 🔹بر همین اساس، خدمت آنهایی که نگران حمله زمینی صهیونیست‌ها به غزه هستند عرض می‌شود که چنین حمله‌ای یا رخ نخواهد داد و یا اگر هم رخ دهد، انشاالله در کوتاهترین زمان ممکن با تلفات بسیار و عقب‌نشینی خفت‌بار صهیونیست‌ها همراه خواهد شد. چرا که قومی که سبک زندگی‌اش چنین وحشت‌آلود و در نهایتِ وابستگی به متاع قلیل دنیا است، بسیار بعید است که بتواند در حمله زمینی‌ای که لازمه‌اش جان بر کفی است دوام بیاورد؛ "قُلْ يَا أَيُّهَا الَّذِينَ هَادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّكُمْ أَوْلِيَاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ كُنْتُمْ صَادِقِين: بگو ای یهودیان! اگر گمان می‌کنید که شما دوستان خدایید نه سایر مردم، پس آرزوی مرگ کنید اگر راست می‌گویید" (جمعه/۶). @baladetayyeb
بلد طیّب/منان رئیسی
مدیران محترم وزارت علوم و اعضای محترم شورای عالی انقلاب فرهنگی، لطفا این دو دقیقه مهم از فرمایشات اخ
آزمونی برای ولایت پذیری مدیران وزارت علوم و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔹 می‌خواهیم امتیازات پژوهشی برندگان مدال فیلدز(معروف به نوبل ریاضی) را در زمان ارتقا به مرتبه استادی و همچنین در زمان دریافت مدال فیلدز، مطابق آیین‌نامه‌های وزارت علوم تخمین بزنیم. در خوشبینانه‌ترین حالت، برای هر یک از مقالات آنها امتیاز کامل ٧ را درنظر می‌گیریم (حتی اگر تعداد نویسندگان مقاله متعدد باشد). 🔹 نتیجه بسیار جالب است؛ امتیاز پژوهشی نیمی از برندگان نشان فیلدز در زمان ارتقا به مرتبه استادی کمتر از ۵٧ بوده و این یعنی طبق آیین‌نامه‌های ما، نیمی از برندگان نشان فیلدز به سختی امتیازات پژوهشی لازم برای حتی دانشیاری (و نه استادی) را کسب کرده‌اند و ٣ نفر از این ٩ نفر، حتی امتیازات پژوهشی لازم برای دانشیاری را هم نداشته‌اند! تأسف بارتر، آیین‌نامه انتخاب پژوهشگر برتر و دیگر آیین‌نامه‌هایی است که هدف آن‌ها شناسایی و معرفی بهترین پژوهشگران کشور است که در همه این آیین‌نامه‌ها، به جای تمرکز بر حل مسائل کشور، محوریت عمدتا با تعداد مقالات است و نه میزان اثرگذاری آنها بر حل مسائل مردم و کشور. @hokmrani_masoulaneh 🔹 پی‌نوشت: حدود دو هفته قبل، حکم جدیدم در کارتابل اداری دانشگاه را دریافت کردم، امسال ۵ درصد از مبلغ مربوط به جهش علمی‌ام کاسته شده بود؛ چرا؟ چون در مقایسه با پارسال که تند و تند مقاله منتشر کرده بودم، امسال به دلیل فعالیتهای مبسوط برای حل مسائل مسکن و شهرسازی (اعم از برگزاری سخنرانی‌ها و نشستهای علمی و حضور در فضای مجازی و رسانه‌ها و جهاد تبیین و ...) مقالات کمتری منتشر کرده بودم. طبق نظرسنجی‌ها، مسئله مسکن، دغدغه اول بسیاری از مردم شده است اما وزارت محترم علوم، آنچه از امثال بنده می‌خواهد این است که صرفا بر تعداد مقالات خود بیافزاییم، چه در حل مسائل مردم موثر باشد و چه نباشد و اگر به جای مقاله نوشتن، بر حل مسائل کشور متمرکز شویم اینچنین تنبیه می‌شویم‌! در بقیه رشته‌ها و تخصصها هم وضعیت به همین ترتیب است! 🔹 آقایان و خانمهای محترمی که مسئول اصلاح این وضعیت هستید! ۵ درصد که هیچ، حتی اگر کل مبلغ جهش علمی امثال بنده را هم حذف کنید انشاالله از وظیفه خود برای تمرکز بر حل مسائل مردم منصرف نخواهیم شد؛ شما هم تا بیش از این دیر نشده، فکری اساسی برای اصلاح این وضعیت افتضاح که سبب تذکرات متعدد و چندباره رهبر معظم انقلاب شده است بفرمایید (آخرین تذکر ایشان در همین خصوص، همین هفته قبل در دیدار عمومی با نخبگان در تاریخ ۱۴۰۲/۷/۲۵ به صراحت بیان شد)؛ در غیر این صورت و چنانچه قصد اصلاح اساسی (و نه شعاری و صوری) این وضعیت را ندارید لطفا دیگر دم از ولایت و ولایت‌مداری نزنید. @baladetayyeb
انتخابات پیش‌رو و الگوی موفق قم: 🔹 بنی‌اسرائیل طلب یک مدیر شایسته کردند، خدا هم یک جوان گمنامِ بدون مال را معرفی کرد!: إِنَّ اللَّهَ قَدْ بَعَثَ لَكُمْ طَالُوتَ مَلِكًا (بقره/٢٤٧). برخی مدعیان اعتراض کردند که چرا طالوت؟: قَالُوا أَنَّىٰ يَكُونُ لَهُ الْمُلْكُ عَلَيْنَا وَنَحْنُ أَحَقُّ بِالْمُلْكِ (بقره/٢٤٧). اما خدای متعال، علم و توانمندی او را ملاک شایستگی‌اش معرفی کرد: إِنَّ اللَّهَ اصْطَفَاهُ عَلَيْكُمْ وَزَادَهُ بَسْطَةً فِي الْعِلْمِ وَالْجِسْم (بقره/٢٤٧). دقت فرمودید؟ علم و توانایی! و نه صرفا سن و سال زیاد و یا پولهای بادآورده و آنچنانیِ ستادهای تبلیغاتی و قبیله سالاری و قومیت گرایی و ... 🔹 اخیرا فرصت ثبت نام انتخابات مجلس به اتمام رسید و تا چندماه دیگر این انتخابات مهم برگزار خواهد شد. اتفاق مبارکی که در انتخابات قبلی (یعنی حدود ۲ سال قبل در انتخابات شوراهای شهر) در کلانشهر قم رخ داد این بود که جمعی از نیروهای ناب جبهه انقلاب که از تنگ نظری‌ها و باند بازی‌های پدرخوانده‌ها به ستوه آمده بودند لیست مستقلی را تحت عنوان لیست مجمع هم‌افزایی نیروهای انقلاب معرفی کردند. برخلاف پیش‌بینی‌های اصحاب قدرت و ثروت، این لیست گمنام اما شایسته (که با رویکردی گام دومی، عمدتا مشتمل بر جوانان کارآمد، انقلابی، عالم و دانشمند بود) موفق شد حدود نیمی از کرسی‌های شورای شهر کلانشهر قم را تصاحب نماید! موفقیتی که برای جریانهای ناب انقلابی قم در مقایسه با سایر کلانشهرها بی‌نظیر بود. مطلع شدیم که حالا هم همان مجموعه (مجمع هم افزایی نیروهای انقلابی) قصد دارد در انتخابات مجلس مجددا مستقل از اصحاب قدرت و ثروت، با رویکردی گام دومی نقش آفرینی کند که چنین اهتمامی، هم جای تقدیر دارد و هم جای الگوبرداری در سایر کلانشهرها. 🔹 امید آنکه در فرصت باقیمانده تا انتخابات، با تکرار الگوی موفق قم، هم در این کلانشهر مهم و هم بسط این الگوی موفق به سایر کلانشهرها، شاهد انتخاباتی باشیم پرشور و با مشارکت بالا و انشاالله با خروجی‌های طالوت‌وار و نه جالوت‌وار. @baladetayyeb