eitaa logo
با نهج البلاغه
2.6هزار دنبال‌کننده
186 عکس
47 ویدیو
18 فایل
رسیدن به نهج البلاغه هدف نیست، هنر آن است که از دروازه نهج البلاغه بگذریم و به صاحب نهج البلاغه برسیم. کانال با نهج البلاغه فرصتی است برای تامل در نهج البلاغه و آرزویی است برای رسیدن به او. ادمین تبادلات: @sardar_1313 ادمین کانال: @ashaiery
مشاهده در ایتا
دانلود
بسم الله ، شماره 6 🌾🌷🌻☘🌱🎄 و حَمَلُوا بَصَائِرَهُم عَلَى اَسيافِهِم. یکی در اسلام 📢بعضى از جنگها و مبارزهها جنبه اعتقادى و ايدئولوژيك دارد و چون حامل يك فكر و عقيده و ايدئولوژى است، مىخواهد مانع را از سر راه انتشار فضیلتها بردارد. على (عليه‌السّلام) تصريح مىكند كه جنگهاى صدر اسلام ماهيّت ايدئولوژيك داشت: «و حَمَلُوا بَصَائِرَهُم عَلَى اَسيافِهِم». آنها بصيرتها و دركها و آگاهي‌هاى خود را روى شمشيرهايشان حمل مىكردند. يعنى مىخواستند با اين شمشيرها به مردم آگاهى بدهند نه چيز ديگرى. نمىخواستند از مردم چيزى بگيرند، مىخواستند به آنها چیزی بدهند.🔸 @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره22 🌾🌴🍃🌻☘🌛 🔵از ستایش شایسته تا ناشایست الثَّنَاءُ بِأَكْثَرَ مِنَ الِاسْتِحْقَاقِ مَلَقٌ وَ التَّقْصِيرُ عَنِ الِاسْتِحْقَاقِ عِيٌّ أَوْ حَسَدٌ ✅ستایش بیش از حد استحقاق، تملق است و ستایش کمتر از حد استحقاق هم [از] ناتوانی در گفتار یا حسادت است. 🔷در زشتی چاپلوسی هیچ شکی نیست ولی غالبا بین چاپلوسی () و ستایش شایسته فرق نمی‌گذاریم. امام علی ع ستایش را بر سه نوع دانسته‌اند: 1⃣یکی ستایشی که ستایش شونده استحقاق آن را داشته است، 2⃣دوم ستایشی که بیش از حد استحقاق او بوده 3⃣و سوم ستایشی که کمتر از حق استحقاق او بوده و ستایش کننده به خاطر یا ناتوانی زبانی، در ستایش کوتاهی کرده است. حضرت، ستایش بیش از حد استحقاق را (چون چاپلوسی و ذلت‌بار است) نکوهش کرده‌اند، ستایش کمتر از حق استحقاق را از آنجا که نشانه حسادتِ ستایش کننده است، نکوهش کرده‌اند. نتیجه سخن حضرت این است که ستایشی که به اندازه استحقاق باشد، باید خوب باشد. ◀️آنچه معمولا از آن سخن گفته‌ایم، زشتی چاپلوسی است و آنچه هیچ سخنی از آن نگفته‌ایم این است که حد و مرز و ستایش ناشایست کدام است؟ ⁉️ اصلا ستایش شایسته چه فایده‌ای برای جامعه دارد؟ @banahjolbalaghe
بسم الله ،‌ شماره 17 🌾🌺💐🌺🍃 🔵کلمه ریاضت؛ شماره 1 لَأَرُوضَنَّ نَفْسِي رِيَاضَةً تَهِشُّ مَعَهَا إِلَى الْقُرْصِ إِذَا قَدَرت عَلَيْهِ مَطْعُوماً وَ تَقْنَعُ بِالْمِلْحِ مَأْدُوما نفس خويش را چنان تربیت کنم كه وقتی قرص نانى بيابد شادمان شود و به جای خورش به نمک قناعت کند. 🔷کلمه ریاضت در زبان فارسی به معنای سختی دادن به نفس است که می‌تواند ریاضت درست یا ریاضت نادرست باشد اما در زبان عربی به "تربیت و پرورشی که با تکرار و ممارست و زحمت حاصل شود" ریاضت می‌گویند. در نامه 45 نهج البلاغه📝 این کلمه به کار رفته و حضرت خواسته‌اند بیان کنند که من نفسم را با زحمت و ممارست چنان تربیت می‌کنم که وقتی قرص نانی بیابد از آن به عنوانی خوراکی خود شادمان شود و به عنوان نان خورش به نمک قناعت بکند. 🔸🔹برخی مترجمان جمله «أروضنّ نفسی ریاضةً» را به معنای "تربیت کردن" برگردانده‌اند اما متاسفانه برخی مترجمان کلمه ریاضت را با معنای فارسی‌اش درآمیخته و به معنای "ریاضت" برگردانده‌اند. ◀️ دو نکته: نکته اول: مترجمانی که «اروضنّ» را به «ریاضت» برگردانده اند موجب شده اند اهالی عرفانهای کاذب،متصوفه و جریانهای صوفیگرایانه حوزوی پیش فرضهای مورد علاقه خود را از عبارت امام علی ع برداشت کنند که برداشت ناروایی است. نکته دوم: اینکه انسانی بتواند قرص نان را به عنوان غذای خود «تحمل کند» خوب است اما امام ع، خود را «تحمل قرص نان» قرار نداده‌اند بلکه «شادمانی از قرص نان» قرار داده‌اند! این، نکته عمیقی است که نباید از تامل در آن محروم ماند. ، شماره 1 @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 15 🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝 «محمّد محيى الدين عبد الحميد» ؛ شماره 1 «محمّد محيى الدين عبد الحميد» یکی از شاگردان شیخ محمد عبده و از دانشمندان مهم اهل سنت در عصر حاضر بود. وی که کتاب شرح نهج البلاغه شیخ محمد عبده را تصحیح کرده و بر آن مطالبی را افزوده، در مقدمه همین کتاب نوشته است✍: 📝«نهج البلاغه كتابى است كه در درون خود چشمههاى جوشان بلاغت و فنون آن را جاى داده و اسباب فصاحت را براى بينندگان فراهم ساخته و فرصت چيدن ميوههاى شيرين سخن را فراهم آورده، چون از سخنان فصيحترين خلق خدا بعد از رسول اللّه تراوش كرده است؛ كسى كه قدرتش از همه بيشتر، منطقش از همه قويتر و تسلّطش بر لغات از همه فزونتر است، به طورى كه هر گونه مىخواست آنها را به گردش در مىآورد.❗️ حكيمى كه فنون حكمت از بيانش صادر مىشود، خطيبى كه بیانش دلهای شنوندگان را مملو از سحر می‌کند، عالم و دانشمندى كه بر اثر همنشينى با پيامبر، كتابت وحى و دفاع از دين با شمشير و زبان از زمان طفوليت چنان فضائلی براى او فراهم شده كه براى کسی غير از او فراهم نشده است»‼️ @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره23 🌾🌴🍃🌻☘🌛 🔵هشت ویژگی رانتخواهان امام علی ع در در عبارتی بسیار موجز (Minimal) هشت ویژگی خواران را به این ترتیب بیان فرموده‌اند؛ 1⃣1. هیچ شهروندی به اندازه آنها برای حکومت "پرهزینه و پردردسر" نیست (أَثْقَلَ عَلَى الْوَالِي مَئُونَةً) 2⃣2. در هنگام احتیاج (جنگ، بلایای طبیعی و ...) "کمترین کمک" را به حکومت می‌رسانند (أَقَلَّ مَعُونَةً لَهُ فِي الْبَلَاءِ) 3⃣3. از عدالت و انصاف حکومتی، "بیشترین گلایه و نارضایتی" را دارند (أَكْرَهَ لِلْإِنْصَافِ) 4⃣4. "پرتقاضاترین و پرتوقع‌ترین" مردم هستند(أَسْأَلَ بِالْإِلْحَاف) 5⃣5. تقاضاها و توقعاتشان را با اصرار و پافشاری شدیدی پیگیری می کنند (أَسْأَلَ بِالْإِلْحَاف) 6⃣6. "کمترین تشکر" و قدردانی را از حکومت دارند و همیشه می‌گویند حکومت برای ما چه کرده (أَقَلَّ شُكْراً عِنْدَ الْإِعْطَاء) 7⃣7. اگر حکومت عذری از خدمت رسانی داشته باشد و در نتیجه اتخاذ کند، "کمترین عذرپذیری" را دارند (أَبْطَأَ عُذْراً عِنْدَ الْمَنْعِ) 8⃣8. در زمان نزول بلا "کم‌طاقت‌ترین" مردم هستند (أَضْعَفَ صَبْراً عِنْدَ مُلِمَّاتِ الدَّهْر) @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 14 🌾🍃🌻🌴🍃🌻🌴 « وَ إِنَّهُ لَيَعْلَمُ أَنَّ مَحَلِّي مِنْهَا مَحَلُّ الْقُطْبِ مِنَ الرَّحَى». () (همانا او می دانست که جایگاه من نسبت به خلافت همچون جایگاه محور نسبت به آسیاب است). 🌹عنصر زیباشناختی: 🔹 خلافت به سنگ آسیاب و تشبیه خودشان به محور آن سنگ. 🔷وجه شبه: 1⃣سنگ آسیاب اگر محور نداشته باشد، نه تنها آسیاب نفعی نخواهد داشت بلکه ممکن است با سقوط سنگها و واژگون شدن، موجب خسارت شود. خلافت نیز بدون محوریت امام ع نه تنها کارکرد صحیح ندارد بلکه موجب خسارت به امت می‌‌شود. 2⃣حرکت سنگ آسیاب بر گرد محور همواره یک حرکت چرخشی است؛ اتفاقا مَثَل امام نیز مَثَل کعبه است که امت به دور او باید بچرخد و اوامر امام، برنامه گردش چرخ زندگی مردم باشد و این یعنی رهبری دینی و سیاسی. 3⃣ آنچه مانع انسجام سنگ زیرین و زبرین می شود، محور آسیاب است. امام نیز مایه وحدت امت است. در دعای افتتاح می خوانیم: « اللهم... و ارتُق بِهِ فَتقَنا» ( تفرقه ما را به واسطه او به اتحاد تبدیل کن) @banahjolbalaghe
بسم الله محمدکاظم کاظمی شاعر مهاجر افغان، در مدح امام علی ع غزلی دارد که در آن به خطبه شقشقیه اشاره شده است. دو بیت از این غزل زیبا:⏬⏬ مبادا ذوالفقارت سوی کس پهلو بچرخاند که باید بی‌اِزار از قلب میدان رو بچرخاند مگر این آسیا از رودِ پهناور جدا افتد که آن را هر حمار و استر و یابو بچرخاند @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره 16 🌻🌾🍃🌴💐🌷🌸🌾🌛🌝 🔷«محمّد محيى الدين عبد الحميد» ؛ شماره 2🔹 «محمّد محيى الدين عبد الحميد» یکی از شاگردان شیخ محمد عبده و از دانشمندان مهم اهل سنت در عصر حاضر بود. وی که کتاب شرح نهج البلاغه شیخ محمد عبده را تصحیح کرده و بر آن مطالبی را افزوده، در مقدمه همین کتاب نوشته است✍: این کتاب,📖📖 نهج البلاغه است که من از عنفوان نوجوانی انیس آن بوده‌ام چون پدرم را می‌دیدم که فراوان آن را به مطالعه می‌گرفت و عمویم را می‌دیدم که ساعات زیادی را با آن سپری می‌کرد و عبارات آن را مکرر در مکرر می‌خواند و معانی‌ آن را استخراج می‌کرد و از سبک و سیاق خطابه‌‌ها و نامه‌های آن در سخن گفتن و نوشتن خود تقلید می‌کرد. شیفتگی پدر و عمو چنان تاثیری بر من نهاد که من هم دنباله‌رو آنان شدم و نهج البلاغه را در بالاترین جایگاه در قلب خودم قرار دادم و آن را به همرازی که هرگز از آن خسته نشوم و مونسی برای زمانهایی که هیچ مونسی وجود نداشته باشد، تبدیل کردم. @banahjolbalaghe
@banahjolbalaghe نهج البلاغه نسخه اندرویدی؛ دریافت ازلینک زیر 👇 noorsoft.org/fa/product/نهج-البلاغه-همراه-نور
بسم الله ،‌ شماره 18 🌾🌺💐🌺🍃 🔵، شماره 2 وَ إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِكَ حَيْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِكَ وَ اعْدِلْ عَنْكَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِكَ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ رِيَاضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ وَ إِعْذَاراً تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَكَ مِنْ تَقْوِيمِهِمْ عَلَى الْحَق اگر مردم [کاری از کارهای] تو را ظلم انگاشتند عذرت را آشکارا با آنان در میان نه و با این عذرخواهی آشکار، خود را از بدگمانی آنان نجات بده زیرا در این کار [اولاً موجبات] تربیت خودت و [ثانیاً موجبات] مدارا با رعیّت و [ثالثاً] عذرخواهی [شایسته‌ای] وجود دارد که با آن می‌توانی حاجت خودت را که همان حق‌گرا تربیت کردن مردم است، برآورده ‌کنی. کلمه ریاضت در زبان فارسی به معنای سختی دادن به نفس است که می‌تواند ریاضت درست یا ریاضت نادرست باشد اما در زبان عربی به "تربیت و پرورشی که با تکرار و ممارست و زحمت حاصل شود" ریاضت می‌گویند. در نامه 53 نهج البلاغه کلمه ریاضت به کار رفته و حضرت خواسته‌اند بیان کنند، که «عذرخواهی حاکمان از مردم» موجب دوری آنان از و تربیت نفس خودشان می‌شود. متاسفانه برخی مترجمان نهج البلاغه کلمه ریاضت را به همان ریاضت برگردانده‌اند که در فارسی معنای دیگری دارد برخی نیز آن را به معنای «سختی دادن به نفس»(!) برگردانده‌اند ولی برخی مترجمان ترجمه درستی ارائه کرده‌اند. @banahjolbalaghe
بسم الله ، شماره24 🌾🌴🍃🌻☘🌛 🔵چهار فایده حکمرانان از مردم وَ إِنْ ظَنَّتِ الرَّعِيَّةُ بِكَ حَيْفاً فَأَصْحِرْ لَهُمْ بِعُذْرِكَ وَ اعْدِلْ عَنْكَ ظُنُونَهُمْ بِإِصْحَارِكَ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ رِيَاضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ وَ إِعْذَاراً تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَكَ مِنْ تَقْوِيمِهِمْ عَلَى الْحَق اگر مردم به [کاری از کارهای] تو گمان ظلم بردند عذرت را آشکارا با آنان در میان نه و با این عذرخواهی آشکار، خود را از بدگمانی آنان نجات بده زیرا در این کار [اولاً موجبات] تربیت خویشتن خودت و [ثانیاً موجبات] مدارا با رعیّت و [ثالثاً] عذرخواهی [شایسته‌ای] وجود دارد که با آن می‌توانی حاجت خودت را که همان حق‌گرا تربیت کردن مردم است، برآورده ‌کنی. امیرالمومنین ع در نامه به به او توصیه فرموده‌اند که هر گاه مردم به عملکرد او بدبین شدند صادقانه عذر خود را با آنان در میان نهد. سپس چهار فایده مهم برای این عذرخواهی بیان کرده‌اند: 1⃣ این عذرخواهی موجب می‌شود بدگمانی و بی‌اعتمادی آنان به حکومت از بین برود. 2⃣ این عذرخواهی موجب می‌شود حاکم نفس خود را تربیت بکند(رِيَاضَةً مِنْكَ لِنَفْسِكَ). طبیعی است که عذرخواهی، غرور و خودشیفتگی حاکمان را می‌شکند و موجب تربیت آنان می‌شود. 3⃣ این عذرخواهی موجب مدارا با مردم می شود(وَ رِفْقاً بِرَعِيَّتِكَ) 4⃣این عذرخواهی موجب می‌شود حاکم، در هدایت کردن مردم به سوی حق و حق‌طلبی موفق شود(تَبْلُغُ بِهِ حَاجَتَكَ مِنْ تَقْوِيمِهِمْ عَلَى الْحَق). @banahjolbalaghe