بسم الله
🔵از عبادت تجار تا عبادت احرار
«وَعَدَ اللَّهُ الْمُؤْمِنينَ وَ الْمُؤْمِناتِ جَنَّاتٍ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها وَ مَساكِنَ طَيِّبَةً في جَنَّاتِ عَدْنٍ وَ رِضْوانٌ مِنَ اللَّهِ أَكْبَر» توبه:72
✍️خداوند در این آیه دوگانهای ساخته بین «مساکن و جنات» و «رضوان»، اما در این آیه بین این دو چه فرقی نهاده شده است؟
1) خداوند «جناتِ مشتمل بر رودهای روان و مساکن طیبة» را به مومنان وعده داده اما رضوان الاهی را وعده نداده بلکه فقط برایشان چنین تصویر کرده که این رضوان از آن جنات و مساکن برتر است.
2) جنات و مساکن به صورت جمع به کار رفته اما رضوان مفرد است؛ یعنی آن جنات و مساکن زیاد هستند اما این رضوان تعدد ندارد!
3) غرض از #تنکیر جنات و مساکن، تعظیم و تفخیم است اما غرض از تنکیر رضوان، تحقیر است؛ یعنی: این رضوان حتی قلیلش هم از آن جنات و مساکن برتر است! (تضاد بین معانی ثانویه نه تضاد بین معنای لغوی کلمات)!
↩️این آیه ظرائف و لطائف زیادی دارد که نیاز به رمزگشایی تفسیری دارد. یکی از کلیدهایی که این رمزگشایی را سهل میکند، این سخن امیرالمؤمنین علیه السلام است که فرمود:
«ما عبدتك طمعا في جنّتك، و لا خوفا من عقابك بل وجدتك مستحقّا للعبادة فعبدتك»
«إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَغْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ التُّجَّارِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ رَهْبَةً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْعَبِيدِ وَ إِنَّ قَوْماً عَبَدُوا اللَّهَ شُكْراً فَتِلْكَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ» (#حکمت_237)
#با_معارف_نهج البلاغه 195
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
🔵شبکه نظارتی در حکومت علی علیه السلام
🔹در نامههای زیر به وجود «عیون» (جاسوسها) در حکومت امام علی ع تصریح شده است:
نامههای 3 و 14 و 18 و 22 و 25 و 27 و 33 و 36 و 38 و 47 و 51 و 54 و 56 و 57 و 60.
🔸در نامه 53 هم مالک اشتر را به گماشتن جاسوس فرمان داده است.
🔺کلمه «بلغنی» بیش از ده بار در نامههای نهجالبلاغه به معنای دریافت گزارشهای بازرسان به کار رفته است.
#با_معارف_نهج البلاغه 196
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
🔵کسانی که از جمهوری اسلامی فرار میکنند، اگر پشیمان شدند و برگشتند چه کنیم؟
🔹عبدالله پسر ابن ابیمِحجَن بود. سابقه درخشان و شخصیت قابل اتکایی نداشت. پدرش ابن ابیمحجن چون به شراب مبتلا بود، بارها خلیفه دوم بر او حد اجرا کرده بود. خودش هم شخصیت دمغنیمتشماری داشت. در آوردگاه صفین از عدل علی علیه السلام به سوی معاویه گریخت و وقتی به معاویه رسید، علی علیه السلام را با صفات ناپسندی یاد کرد اما معاویه سخن او را رد کرد و برایش توضیح داد که علی صفات بسیار ارزشمندی دارد و از این صفات زشت پاک است!
عبدالله از او پرسید اگر علی چنین است که تو میگویی، پس چرا با او میجنگی؟
معاویه گفت: من فقط برای خون عثمان و همین سلطنت با او میجنگم!
عبدالله خندهاش گرفت از معاویه دل کند و دوباره به سپاه علی بازگشت! گویا از ذوق شاعرانهی پدرش بهره برده بود. وقتی به علی علیه السلام، رسید به ایشان گفت: آقا با این جرمی که مرتکب شدهام باز هم دستهایم را به من ببخش! نه به دنیا رسیدم نه به آخرت!
امام علیه السلام لبخندی زدند و دوباره او را پذیرفتند. (الإمامة و السياسة، ج 1، ص: 135)
#فراریان_پشیمان
#با_معارف_نهج البلاغه 197
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵ترجمه باب تفعیل (یسفّه)
فَإِنَّكَ قَدْ جَعَلْتَ دِينَكَ تَبَعاً لِدُنْيَا امْرِئٍ ظَاهِرٍ غَيُّهُ مَهْتُوكٍ سِتْرُهُ يَشِينُ الْكَرِيمَ بِمَجْلِسِهِ وَ يُسَفِّهُ الْحَلِيمَ بِخِلْطَتِهِ
امیرالمؤمنین علیه السلام در #نامه_39 خطاب به عمرو عاص مینویسند: تو دینت را تابع دنیای کسی کردهای که گمراهیاش آشکار و پردههایش دریده است. کریمان را به خاطر هممجلس شدن با خود زشت و عاقلان را به خاطر هممعاشرتی با خودش نادان میکند.
در این عبارت کلمهی «یسفّه» به کدام یک از معانی #باب_تفعیل به کار رفته است؟
1️⃣از ترجمه برخی مترجمان برمیآید که آن را به معنای تعدیه انگاشتهاند:
✍️و با آميزش خويش دانا را نادان مىگرداند (فیض)
✍️عاقل را با آميزش خود نادان مىنمايد. (انصاریان)
2️⃣از ترجمه برخی دیگر از مترجمان برمیآید که آن را به معنای نسبت انگاشتهاند:
✍️به هنگام معاشرت، بردبار را سفيه خواند. (ایتی)
✍️بردبار را به هنگام آميزش سفيه مىشمارد.(شهیدی)
#با_مترجمان_نهج البلاغه شماره 70
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵فراموش شدن فضائل علی علیه السلام حتی در مدینه!!
أَمَا إِنَّهُ سَيَظْهَرُ عَلَيْكُمْ بَعْدِي رَجُلٌ رَحْبُ الْبُلْعُومِ مُنْدَحِقُ الْبَطْنِ ... أَلَا وَ إِنَّهُ سَيَأْمُرُكُمْ بِسَبِّي وَ الْبَرَاءَةِ مِنِّي #خطبه_57
بدانید که پس از من شخصِ پستِ گشادهگلو و شکمآویختهای بر شما چیره خواهد شد ... بدانید که او شما را فرمان خواهد داد که به من دشنام بگویید و از من بیزاری بجویید...
✍️از زمان شهادت امیرالمؤمنین که حکمرانی به دست بنیامیه افتاد لعن امیرالمؤمنین علیه السلام به گفتمان غالب حکومت تبدیل شد. حتی در شهر مدینه که کانون نزول آیات فضائل امیرالمؤمنین و شهر صدور احادیثی چون حدیث منزلت و اصلاً در یک کلام پایتخت فضائل امیرالمؤمنین بود، دیگر کسی قدر و منزلت علی بن ابیطالب را نمیدانست!
‼️یکی دو دهه پس از شهادت امیرالمؤمنین ع گفتگویی در مسجد مدینه درگرفته که عروة بن زبیر آن را روایت کرده است.
عروه میگوید: در مسجد درباره اوصاف اصحاب سخن میکردیم. ابوالدرداء گفت: میخواهید بگویم آنکه مالاندوزیاش از همه کمتر و ورعش از همه بیشتر و عبادتش از همه شدیدتر بود، کدام یک از صحابه است؟
گفتند: بگو!
گفت: علی بن ابیطالب!
بعد عروه میگوید به خدا قسم وقتی ابوالدرداء نام علی را برد هیچ یک از اهل مجلس سخن او را قبول نداشتند! عُوَیمِر انصاری به او گفت: ادعایی کردی که هیچ کس حاضر به قبول آن نیست! 😢
آنگاه ابوالدرداء در برابر سخن عویمر برای اثبات ادعای خودش به صورت مفصل خاطره شبی را گفت که خودش با چشم خودش علی ع را در نخلستان بنیالنجار دیده بود. شبی که علی ع از شدت مناجات و گریه طوری غش کرده بود که او گمان کرده بود جان داده است و خبر به خانه فاطمه سلام الله علیها برده بود و فاطمه به او گفته بود که نه این مرگ نیست بلکه همان غشیانی است که او را در هنگام عبادت فرامیگیرد....
📚مجموعه ورام، ج 2 ص 156 تا 158
#با_معارف_نهج البلاغه 198
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
بسم الله
🔵حق حاجتمندان و مسکینان بر دولت اسلامی
ثُمّ الطَّبَقَةُ السُّفْلَى مِنْ أَهْلِ الْحَاجَةِ وَ الْمَسْكَنَةِ الَّذِينَ يَحِقُّ رِفْدُهُمْ وَ مَعُونَتُهُمْ ... وَ لِكُلٍّ عَلَى الْوَالِي حَقٌّ بِقَدْرِ مَا يُصْلِحُهُ #نامه_53
«اهل المسکنة» کسی است که زبون و حقیر شده باشد هرچند به آب و نان و اولیات زندگی نیاز نداشته باشد(لسان العرب13/216).
«اهل الحاجة» کسی است که نیاز به آب و نان و اولیات زندگی دارد هرچند این نیاز به صورت موردی و موقت برایش ایجاد شده باشد و از زبونان و حقیران جامعه نباشد.
برای همین تفاوتی که بین «اهل حاجت» و «اهل مسکنة» وجود دارد، حضرت بعدا دو کلمه آورده است: «رفدهم» و «معونتهم» چراکه کلمهی «رفد» به معنای عطا و صله (صحاح جوهری) یعنی همان کمکهای غذایی و تأمین اولیات زندگی است که به زندگیِ «اهل حاجت» مربوط است اما منظور از «معونتهم» کمکهای ساختاری به زبونان و ضعیفان برای نجات آنها از ضعفهای طبقاتی ناشی از سیاستهای غلط دولتهای قبلی است که به «اهل مسکنة» مربوط است (#لف_و_نشر).
#با_مترجمان_نهج البلاغه شماره 71
⁉️این رسیدگی، حق این دو طایفه است یا تفضلی است از سوی دولت؟ «وَ لِكُلٍّ عَلَى الْوَالِي حَقٌّ بِقَدْرِ مَا يُصْلِحُه»
#با_معارف_نهج البلاغه 199
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
🔵شعار نه غزه نه لبنانِ کوفیان در دوسال آخر حکمرانی امیرالمؤمنین علیه السلام
تُنتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُون #خطبه_34
امیرالمؤمنین علیه السلام پس از پایان فتنه خوارج اصرار داشتند که لشکر مستقیم به سوی شام و سوریه برود و فتنه معاویه را پایان دهد تا دولت علوی بتواند با آرامش به اصلاح فساد سیستمی حاصل از ایام خلافت خلفا بپردازد اما هرچه کوفه را تشویق و تنبیه کردند از این شهر لشکر قابل قبولی آراسته نشد.
معاویه در همین فرصت به #غارات دست زد یعنی یک گردان چابک را به سوی یکی از شهرهای اطراف کوفه (مدائن و هیت و انبار و عینالتمر و ... ) میفرستاد تا آن شهر را #غارت کنند و بدون اینکه با نزدیک شدن به کوفه خود را در معرض تیغ تیز علی قرار دهند، پس از اتمام عملیات فورا به سوی شام بازگردند.
خطبه 25 نهج البلاغه را امام ع پس از #غارت_یمن، خطبه 26 را پس از #غارت_مصر و شهادت محمد بن ابیبکر، خطبه 27 را پس از #غارت_انبار و ربودن خلخال از پای یک زن یهودی، خطبه 39 را در زمان #غارت_عینالتمر و ... ایراد فرمودهاند و در همه آنها ایده علی علیه السلام این است که باید از منافع فراسرزمینی دولت علوی در سرزمینهای اطراف دفاع کرد اما مردم کوفه حاضر به همدلی نبودند!
🔸در خطبه 34 که مربوط به همین روزها است به مردم کوفه فرمودند شهرهای اطرافتان تکه تکه میشود اما شما نه دردتان میآید، نه غیرتی میشوید و نه خشمگین میشوید (تُنْتَقَصُ أَطْرَافُكُمْ فَلَا تَمْتَعِضُون)
#با_معارف_نهج البلاغه 200
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
🔵چند بیتی از قصیده بائیه حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها
حضرت صدیقه طاهره پس از پایان گرفتن خطبه معروف به خطبه فدکیه، به سوی قبر پدرش رفت و ابیاتی را ارتجالا سرود. چند بیتی از این قصیده:
قَدْ كَانَ بَعْدَكَ أَنْبَاءٌ وَ هَنْبَثَةٌ
لَوْ كُنْتَ شَاهِدَهَا لَمْ تَكْبُرِ الْخَطْبُ
بعد از تو خبرها و گرفتاریهایی پیش آمد که اگر تو بودی مشکلات پیش نمیآمد
إِنَّا فَقَدْنَاكَ فَقْدَ الْأَرْضِ وَابِلَهَا
وَ اخْتَلَّ قَوْمُكَ فَاشْهَدْهُمْ وَ قَدْ نَكَبُوا (لا تغب)
ما تو را چنان از دست دادیم که زمین باران را از دست بدهد. حالا خاندان تو ویران شده است. خودت شاهد باش که اهلبیتت فروریخت!
أَبْدَتْ رِجَالٌ لَنَا نَجْوَى صُدُورِهِمْ
لَمَّا مَضَيْتَ وَ حَالَتْ دُونَكَ التُّرَبُ
وقتی تو رفتی و خاک بین ما و تو فاصله انداخت منافقان اسرار سینههایشان را آشکار کردند
تَجَهَّمَتْنَا رِجَالٌ وَ اسْتُخِفَّ بِنَا
لَمَّا فُقِدْتَ وَكُلُّ الْأَرْث مُغْتَصَب
وقتی تو را ازدست دادیم و همه میراثمان غصب شد آن منافقان چهره هایشان را به ما نشان دادند و ما از چشمها افتادیم
فَلَيْتَ قَبْلَكَ كَانَ الْمَوْتُ صَادَفَنَا
لَمَّا مَضَيْتَ وَ حَالَتْ دُونَكَ الْكُثُبُ
وقتی که تو رفتی و خاک تو را فرا گرفت [گفتیم:] ای کاش پیش از تو مرگ ما فرا رسیده بود
اِنَّا رُزِينَا بِمَا لَمْ يُرْزَ ذُو شَجَنٍ
مِنَ الْبَرِيَّةِ لَا عُجْمٌ وَ لَا عَرَبُ
ما، [سوگواران غم تو]، بلایی به سرمان آمد که تا کنون بر سر هیچ سوگوار عرب یا غیرعربی نیامده است.
#مناسبتی، شماره67 #فاطمیه #شعر
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
🔵معاویهی دیروز «قرآن» را بر سر نیزه میکرد و معاویهی امروز «پرچم فاطمیه» را
1️⃣دیروز:
کوفیانی که در سپاه علی ع بودند، میدانستند که جنگ امیرالمؤمنین با معاویه جنگ حق با باطل است. معاویه فهمید که باید اندیشه «علیٌ مع الحق» را با تردید مواجه کند. برای همین قرآن را بر سر نیزه برد و تا سپاهیان علی را با این پرسش مواجه کند که وقتی علی بن ابیطالب با مقدسات شما (قرآن) میجنگد چگونه او را حق میدانید؟
معاویه قرآن را با دقت انتخاب کرده بود چون کوفه کانون قاریان و قرآن از مهمترین مقدسات کوفه بود. اینجا بود که سپاه علی به دو دسته تقسیم شد: دستهای معتقد شدند «علی» با «قرآن» دو چیزاست پس علی نباید با قرآن بجنگد (اینها شدند خوارج)، دستهی دوم ـاماـ فراموش نکردند که علی حق و معاویه باطل است و باطل تا وقتی که حقیقت قرآن را زیر پانهاده، حتی اگر کاغذهای قرآن را روی سرش بگذارد بهرهای از حقانیت کسب نخواهد کرد.
2️⃣امروز:
قاسم سلیمانی (مدافع حرم) حق است و همه کسانی که پشت سر داعش (مهاجمان حرم ) ایستادهاند باطل هستند. باطل پرچم فاطمیه را بالا برده و میگوید: چرا جمهوری اسلامی در ایام فاطمیه به جای تبلیغات فاطمی به تبلیغ حاج قاسم پرداخته؟ ما ولی دو دسته نشدهایم: همهی ما باور داریم که «حاج قاسمِ مدافعِ حرم» با «فاطمیه» دو چیز نیست و مهاجمان حرم حتی اگر دلسوزنمایی کنند و پرچم فاطمیه را بر سر نیزههایشان بزنند، تا وقتی که حقیقت فاطمیه را زیر پا نهادهاند، بهرهای از حقانیت کسب نخواهند کرد.
↩️حالا بماند که ج.ا تبلیغات حاج قاسم را اصلا نه در فاطمیه اول و نه در فاطمیه دوم بلکه در بین دو فاطمیه برگزار کرد.
#مناسبتی، شماره68 #فاطمیه #جنگ_نرم
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله |
🔵تأمل در خطبه شقشیه
آیت الله العظمی مرعشی نجفی در وصیتنامه خود به فرزندش نوشته است:
سفارشش میکنم به تدبر و اندیشیدن در خطبه #شقشقیه مولای ما امیرمؤمنان و سید مظلومان که در مسجد انشاء فرمود و آن را عده بیشماری از فریقین که مورد وثوق هستند نقل کرده اند.
پ ن:
#خطبه_شقشقیه سومین خطبه نهج البلاغه و مشتمل است بر بیان صریح نقدهای امیرالمؤمنین بر خلفای سه گانه و توضیحاتی درباره امر جانشینی پیامبر صلوات الله علیه.
#با_شیفتگان_نهج 56
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a
ببسم الله
🔵احترام علی علیه السلام به عایشه در نهج البلاغه
أَمَّا فُلَانَةُ فَأَدْرَكَهَا رَأْيُ النِّسَاءِ وَ ضِغْنٌ غَلَا فِي صَدْرِهَا كَمِرْجَلِ الْقَيْنِ ... لَهَا بَعْدُ حُرْمَتُهَا الْأُولَى وَ الْحِسَابُ عَلَى اللَّهِ تَعَالَى (#خطبه_156)
پس از جنگ خونین #جمل که به دست #عایشه برپا شده بود حضرت با مردم بصره سخن کرد و در خلال این سخنان درباره عایشه فرمود:
اما فلانی مغلوب یک شیوه زنانه و کینهای شد که در سینهاش مانند دیگ آهنگران جوشیده بود...ولی بعد از همه این وقایع باز هم احترام پیشین او (به خاطر همسری رسولالله ص) باقی است هرچند حساب اخرویاش با خداوند متعال است.
#انصاف #عدل #تقریب
#با_معارف_نهج البلاغه 201
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.
بسم الله
از آن شهیدان مُعَجَّل تا این شهید مُؤَجَّل (نگاهی به #نامه_9 نهج البلاغة)
معاویه در نامهای به امیرالمؤمنین علیه السلام نوشته بود: «مقام و منزلت یاران پیامبر به اندازه فضيلت و برترى آنان در اسلام بود، پس با فضيلتترين ايشان در اسلام و خيرخواهترينشان براى خدا و رسولش خليفه اول و دوم و سوم بودند که تو به همه آنها حسد بردى و بر تمامشان شورش كردى»!
امیرالمؤمنین در پاسخ به نامه معاویه به آغاز اسلام و دعوت پیامبر اشاراتی کردند و توضیح دادند که پیامبر در سختترین شرایط جنگی بستگان خودش (اهل بیت) را به خط مقدم میفرستاد تا سپر بلای اصحابش بشوند. برای همین بود که از بین اهل بیتش عُبیده در بدر، حمزه در اُحد و جعفر در موته شهید شد و البته یکی دیگر از اهل بیتش هم مانند آنها به دنبال شهادت رفت لکن برای آن سه نفر شهادت زودهنگام مقرر شده بود و برای این یکی شهادت دیرهنگام (لَكِنَّ آجَالَهُمْ عُجِّلَتْ وَ مَنِيَّتَهُ أُجِّلَت)!
حالا چه روزگار عجیبی شده که من (این شهید فرداها که بازمانده آن شهیدان دیروز هستم) با کسانی مقایسه میشوم که هرگز همقدمِ من نبودهاند و سابقه و فضیلت مرا نداشتهاند!( فَيَا عَجَباً لِلدَّهْرِ إِذْ صِرْتُ يُقْرَنُ بِي مَنْ لَمْ يَسْعَ بِقَدَمِي وَ لَمْ تَكُنْ لَهُ كَسَابِقَتِي)
#قیاس_امت_با_اهل_بیت_ممنوع،
#با_معارف_نهج البلاغه 202
https://eitaa.com/banahjolbalaghe
لینک کانال↙️
https://eitaa.com/joinchat/494927872Ca763d6564a.