eitaa logo
‌ ✒️ باران قلم ✒️
774 دنبال‌کننده
368 عکس
14 ویدیو
1 فایل
🌺 چندی از نَم‌نَم‌هایِ ذهن و دل را اینجا می‌نگارم تا با نگاهِ زیبای‌تان پیوند بخورد 🌺 ✅ با شاعران ✅ با ادیبان ✅ در مسیر نویسندگی مشتاق نظرات و آسمانِ نگاه‌تان هستم: @Aftabehazer
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸پرونده مختومه خدا را سپاس می‌گویم، که ما را به محرم رساند. خدایی که ما را از بلا‌ها و مشکلات رهایی بخشید و لباس عافیت به ما پوشاند. این‌گونه بر محرم وارد شدیم که بسیاری از پرونده‌های ما به دادگاه عدالت خدا نرسید و قبل از رسیدن به میز محاکمه الهی به واسطه رحمتش مختومه اعلام شد. ما همه پرونده‌های مختومه‌ای هستیم که عدالت خدا را نچشیدیم اما از آن گله‌ها کردیم. ما همان‌هایی هستیم که به مجازات الهی نرسیدیم اما مجازات الهی را ناعادلانه خواندیم؛ دائما با رحمت خدا مواجه شدیم اما رحمت خدا را به بازی گرفتیم. خدایا مرا ببخش؛ که جز بخششت راه فراری ندارم. ✍️ علی کردانی @baraneghalam 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔸ارباب دل‌ها در تلخی زمانه، دمی شیرین و احساسی نو می‌خواهم؛ دلی پر‌نشاط و آرام. هر زمان خسته می‌شوم، دلم را راهی می‌کنم؛ دل می‌رود ز دستم، تا یار را ببیند روحی دمد به جسمم، تا یار را ببیند دل، به ارباب دل‌ها می‌رسد و نامه اندیشه‌ام را برای سید‌القلوب شرح می‌دارد. ارباب دل‌ها دو چشم نازنینش را بر هم نهاد، دستانش را بالا برد و برای حاجتم به درگاه حق شفیع شد. نمی‌دانم چه فرمود که حاجتم روا شد، اما دل خبری داد؛ دلم گفت؛ پیش خودمان بماند، حسین به خدایش گفت؛ تقصیر دارد اما مادرم را دوست دارد؛ تقصیر دارد اما غدیر را یادش هست؛ تقصیر دارد اما کربلا آمده. ✍ علی کردانی @baraneghalam 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔸تدبیر یا تعطیل؟ محرم امسال به خاطر بیماری کرونا و انواع جهش‌یافته آن با پیچیدگی‌ها و شرایط نامطلوبی مواجه شده است. بیماری کرونا امان جامعه را بُریده و سرتیتر خبری این روزهای ایران و جهان قرار گرفته است. متاسفانه برخی راه تفریط را در پیش گرفته و در عین اینکه در مراسمات مشارکتی ندارند، بی‌مشارکتی و بی‌نقشی را نیز در فضای مجازی ترویج می‌کنند. برخی دیگر راه افراط را در پیش گرفته و می‌گویند؛ چون مراسم منتسب به اهل بیت علیهم‌ السلام است، پس عاشقان و عزاداران را هیچ مسأله‌ای تهدید نخواهد کرد. بنابراین دسته اول به تعطیلی و دسته دوم به بی‌تدبیری حکم کرده‌اند! اما آیا نمی‌توان در راه سومی قدم گذاشت؟ و آیا نمی‌توان قاعده «جمعِ بین دو عمل مهم تا جایی که امکان دارد، از کنار گذاشتن و عمل نکردن به آن‌ها بهتر است.» را در میدان عمل نمایش داد؟ بی‌تردید راه سومی ما را به خود دعوت می‌کند و آن تدبیر به جای تعطیل است؛ می‌توان به جای تعطیل کردن تدبیر کردن را برگزید. به شیوه‌های گوناگون می‌توان تدبیر را لحاظ کرد: ۱: برگزاری مراسم در فضای باز ۲: استفاده از ماسک در طول مراسم ۳: رعایت فاصله اجتماعی ۴: گلاب‌پاشی قبل از مراسم و در حین مراسم ۵: استفاده از نمک و آب‌نمک قبل و بعد از مراسم ۶: بُخور‌های مختلف پس از آمدن از مراسم ۷: استفاده از ظرفیت مجالس خانگی با تعداد متناسب ۸: و ... . که البته این روش‌ها، بخشی توسط رسانه و بخشی توسط اطبا گفته می‌شود. در هر حال عقل آدمی برای دین‌داری کردن راهنمای خوبی است؛ پس می‌توان به جای تعطیل کردن مراسم‌ با استفاده از نعمت عقل، تدبیر را در پیش گرفت؛ تا هم مراسم بر پا شود و هم سلامتی بر جا بماند. ✍ علی کردانی @baraneghalam 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
❖ کار و کسب در روز عاشورا ▪️حضرت امام رضا علیه السلام فرمود: "مَنْ تَرَكَ السَّعْيَ فِي حَوَائِجِهِ يَوْمَ عَاشُورَاءَ قَضَى اللَّهُ لَهُ حَوَائِجَ الدُّنْيَا وَ الْآخِرَةِ وَ مَنْ كَانَ يَوْمُ عَاشُورَاءَ يَوْمَ مُصِيبَتِهِ وَ حُزْنِهِ وَ بُكَائِهِ يَجْعَلُ اللَّهُ عَزَّ وَ جَلَّ يَوْمَ الْقِيَامَةِ يَوْمَ فَرَحِهِ وَ سُرُورِهِ" کسی که در روز عاشورا به دنبال حوایج و خواسته‌هایش نرود، خداوند نیاز دنیا و آخرت او را برآورده می‌کند. و کسی که روز عاشورا، روز مصیبت و غم و گریه برایش باشد، خداوند تعالی روز قیامت را روز شادی و سرور او قرار می دهد. 📚 علل الشرائع، ج‌1، ص:227 @baraneghalam ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️ ✍ علی کردانی، بُرشی از سخنرانی شب هفتم و هشتم، هیئت خدام الحسین اهواز، محرم ۱۴۰۰ 💦 چرایی گریه زمانی که گریه از حالت عادی و احساسات صِرف خارج‌ گردد، نماد یاری مظلوم و فریاد‌ علیه ظالم خواهد شد. همین چیزی که امروز در مجالس سیدالشهداء صورت می‌گیرد؛ بی‌تردید گریه یاری مظلوم و رسوایی ظالم است. https://eitaa.com/joinchat/2705195117Cd4879425c9 💧💧💧💧💧💧💧💧💧
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
▪️مقتل مقتل می‌نویسد؛ پیاده‌نظام حریف آقا نشد؛ مولای ما آن‌قدر شجاع و مقتدر بودند که پیاده‌نظام در مقابل آقا همانند گله گوسفندی از چپ و راست فرار می‌کردند. تا اینکه شمر بن ذی الجوشن، لعنت خدا بر او باد، به سواره‌نظام دستور داد تا در عقب پیاده‌نظام حرکت کنند؛ آن‌گاه به کمان‌داران دستور تیراندازی داد؛ آن‌قدر به حضرت تیر اصابت کرد که مقتل نوشته است؛ «حتی صار کالقنفذ». یعنی بدن مبارک حضرت از زیادی تیرها.... معنایش بماند. ✍ علی کردانی ◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️◾️
🔸چرایی گریه ✍️ علی کردانی گریه بر امام حسین (ع) قرار نیست در گریه خلاصه شود؛ گریه علامت و نشانه بود تا راه گم نشود. گریه بر امام (ع) موجب شروع و فتح سرفصل‌های جدید است. گریه ما گریه ذلت نیست؛ گریه ما، گریه حرکت و برکت است؛ حرکتی که آغازش گریه است اما پایانش جهاد و رسوایی ظالمان جهان است. @HOWZAVIAN
💻 سایت خبری تحلیلی صدای حوزه 📒 تحلیلی بر «اشک‌های روضه» ✍️ نویسنده: علی کردانی بخوانید 👈 http://v-o-h.ir/?p=22353 ▪️💧▪️💧▪️💧▪️💧▪️💧▪️
فرزندان عاشورایی @baraneghalam
🔴 وقتی از بصیرت حرف میزنیم @baraneghalam ▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️▪️
رسوایی ارسال یک‌ونیم میلیون واکسن آلوده آمریکایی مدرنا به ژاپن/ توکیو تزریق را متوقف کرد 🔹بی‌بی‌سی بنگاه خبری بریتانیا با انتشار گزارشی اعتراف کرده که آمریکا یک‌ونیم میلیون دُز واکسن آلوده مدرنا به ژاپن ارسال کرده و شرکت دارویی تادکا در ژاپن پس از شیوع مشکوک ویروس متوجه وجود مواد خارجی عجیب در ویالهای ارسالی از آمریکا شده است. 🔹ژاپن با قطع فوری تزریق واکسن آمریکایی اعلام کرده کشورهای جایگزین را برای واردات واکسن انتخاب می‌کند. 🔸رهبر انقلاب چندی پیش با اشاره به تجربیات متعدد آزمایش‌های غیرانسانی دارویی انگلیس و آمریکا روی مردم سایر کشورها، واردات واکسن از این دو کشور را برای حفاظت از جان مردم ممنوع اعلام کرد. @Farsna به نقل از خبرگزاری فارس @baraneghalam
🔸منطق حسینی از نگاه معصومانه کودک سه‌ساله‌ای را دیدم، به عکس طفلی که لباس «یا حسین مظلوم» بر تن داشت و در حال گریه بود نگاه می‌کرد؛ کودک سه‌ساله با نگاه به عکس طفل جمله‌ای گفت؛🙍‍♂«داره برا امام گریه می‌کنه». ببینید منطق کودک را؛ از منطق و شبهه‌پراکنی برخی‌ که می‌گویند برای چه گریه می‌کنید بهتر و روان‌تر است؛ کودک می‌گوید برای امام(ع) گریه می‌کند. اما بعد از یک و نیم قرن، هنوز عده‌ای نمی‌دانند که شیعه برای چه گریه می‌کند! ✍ علی کردانی @baraneghalam ▪️🌸▪️🌸▪️🌸▪️🌸▪️🌸▪️🌸
🔸آرامش دینی، اعتقادی و اکتسابی است نه تزریقی به نظر می‌رسد که «آرامش» همچون عناوین اخلاقی دیگر مانند صبر، اخلاص، تواضع و... یکی از فضایل اخلاقی محسوب می‌شود، به‌ویژه آن‌گاه که بازگشتنگاه آن منبعی دینی باشد و در اصل موضوع ما راجع به «آرامش دینی» یا همان «آرامش مستقر» می‌باشد؛ به‌دلیل آنکه استقرارِ آرامش، نشان از منبعی مستحکم و لایزال دارد. هر زمان که آرامش دائم بود یعنی خدا دائم هست؛ البته منظور «آرامشِ ژنتیکی و‌ خُلقِ وراثتی» نیست، که آن نیز می‌تواند کمک‌کننده‌ای برای رسیدن به آرامش دینی باشد. اما آن کدام آرامشی است که جنسش از «أَلَا بِذِكْرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ الْقُلُوبُ» است؟ چرا که اگر ذکر خدا دائم حضور داشت آرامش هم دائم حاضر است و کسی که ذکری همیشگی دارد، همیشه به نگاهِ الهی آرام است. اما آیا «آرامش دینی» دادنی و تزریقی است؟ و یا یک مسئله اعتقادی و اکتسابی است؟ مثلاً می‌توان به کسی که به اصطلاح سیمش وصل نیست و در حوادث ناگوار و طوفان‌های دنیایی جزع و فزع می‌کند، بگوییم؛ آرام باش؛ هرگز! اگر چنین طمأنینه‌ای گفتنی و نرخ شاه عباسی بود، بی‌شک پرونده بسیاری از مشکلات در اجتماع و بین آدمیان خود به خود حل می‌گشت؛ بلکه «آرامش دینی و مستقر» نعمتی است که بایستی برای آن تلاش کرد و حاجتی است که باید آن را دائما از خدا خواست و توفیقی است که با اعمال صالح و اصرار در دعا امید است داده شود؛ پس باید آن را به دست آورد تا تبدیل به عادت شود. از این رو آرامشِ دینی حالت و ملکه‌ای است که ریشه در رضایت قلبی و باطنی شخص دارد و تا مسئله رضایت قلبی و باطنی در دل شکل نگیرد و تبدیل به یک اعتقاد نشود، گفت‌وگفتارهای متوالی در راستای آرامش‌دهی به افراد، بی‌ثمر و بی‌نتیجه خواهد ماند‌. باید دانست، آن‌جا که اضطراب و شکی باشد آرامشی در کار نیست، و آن‌جا که آرامشی نباشد، خدایی نیست؛ به‌دلیل آن که؛ آرامش خود منشأی دارد و آن «رضایت» است، و راضی بودن سدی در برابر سیل بی‌تابی‌ها و دل نگرانی‌هاست. آن که از زندگیش راضی است نه در پی آرامش، بلکه هم‌اینک در دریای آرامش است. آرامش محصول رضایت است و «رضایتِ به تقدیر» هم از نشانه‌های اصلی ایمان است؛ پس «آرامش مستقر» که از سرچشمه «رضایتِ به تقدیر» در زندگی جاری است، رکنی اصیل و ایمانی است که نامش «رضایتِ در تقدیر» است. بنابراین «رضایت و آرامشِ دینی و مستقر» از سلسله‌ رفتارهایی است که با گفتن و توصیه صرف، قابل حل و دست‌یافتنی نیست؛ بلکه باید آن را اعتقادی از عمق جان دانست و برای به دست آوردن آن تلاش و اهتمام نمود و در صورت امکان موانعِ آن را از پیش رو برداشت، تا آن را اکتساب کرد. ✍ علی کردانی @baraneghalam 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
🔸از خدا بی‌خبر برای دنیا حرف زدم، برای دنیا نوشتم، برای دنیا دویدم، اما آخرت را خواستم؛ چه اندازه عجیبم! ✍ علی کردانی «مَّن كَانَ يُرِيدُ ثَوَابَ الدُّنْيَا فَعِندَ اللَّهِ ثَوَابُ الدُّنْيَا وَالْآخِرَةِ وَكَانَ اللَّهُ سَمِيعًا بَصِيرًا» کسی ﻛﻪ ﻓﻘﻂ ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﺨﻮﺍﻫﺪ، ﭘﺎﺩﺍﺵ ﺩﻧﻴﺎ ﻭ ﺁﺧﺮﺕ هر دو ﻧﺰﺩ ﺧﺪﺍﺳﺖ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻫﻤﻮﺍﺭﻩ ﺷﻨﻮﺍ ﻭ ﺑﻴﻨﺎﺳﺖ. نساء/ ١٣٤ 🌼 دنیا و آخرت را خدا می‌دهد.🌼 @baraneghalam
🔹آسیب‌شناسی «مدیریت بی‌واسطه» چند سالی بود که شوقِ حضور مسئولان رده‌پایینی کشور در بین مردم به جهت رسیدگی به مشکلات آن‌ها در اذهان عموم مسأله عجیب و غریبی به نظر می‌رسید، چه رسد به حضور وزرا و رئیس‌جمهور مملکت! حالا پس از گذشت هشت‌ سال از بی‌تدبیری‌، نابسامانی و کم‌فروغی‌های میدانی، شاهد این هستیم که بالاترین مقام اجرایی جمهوری اسلامی به‌‌راحتی و به دور از تکلف و تشریفات خاص، در بین مردم، داروخانه و بیمارستان‌های کرونایی حضور پیدا می‌کند و از نزدیک پای درد‌ دل و حسرت‌های مردم می‌نشیند؛ به نظر می‌رسد دوران مدیریت‌های پشت میز به سر آمده و «مدیریت با واسطه و پُر واسطه» جای خودش را به «مدیریت بی‌واسطه» داده باشد. بی‌تردید حضور میدانیِ بالاترین مقام اجرایی مملکت، آن هم در هیاهوی مردمی و در اماکن پُرخطر و درد‌سر‌‌ساز، یکی از جلوه‌های واضح «مردمی بودن» و «مدیریت بی‌واسطه» است؛ اما به هر ترتیب «مدیریت بی‌واسطه» اگر مدیریت نشود، کم‌کم جای خودش را به شوها و شانتاژهای رسانه‌ای خواهد داد. اینکه مدیریت میدانی چگونه می‌تواند به شانتاژها و تبلیغات سوء رسانه‌ای مبدل شود، پاسخی روشن دارد؛ چرا که حضور میدانی، رسیدگی میدانی و پُرسرعت، و رسیدگی میدانی، نتیجه‌ای محسوس و دیدنی می‌خواهد. وزرایی که در بازدیدها و سرزده‌های رئیس‌جمهور محترم، ایشان را همراهی می‌کنند و بلکه تمام هیئت دولت باید بدانند، که پس از هر بار سر زدن در بین مردم، اگر دولت در کوتاه مدت، میان مدت و در معدود مواردی بلند مدت، از رسیدگی به مشکلات مردم به ویژه منطقه بازدید‌شده عاجز بماند، به تدریج «بازدید‌های میدانی و سرزده» تبلیغات شخصی و پوشش رسانه‌ای تلقی می‌شود و در نهایت چنین کار ارزشمندی هدف تبلیغات شوم رسانه‌های معاند و غربگرایان قرار می‌گیرد. بنابراین نقطه‌ مطلوب و پایانی بازدیدهای میدانی، بایستی ترتیب‌اثرهای روشن و ضرب‌الاجلی باشد، یا لااقل ردپای ترتیب‌اثرها و جنب‌وجوش‌های رسیدگی برای رفع معضل دیده‌شده، در دستور کار و ملأ عام قرار بگیرد. همه می‌دانیم که در هشت سال شعارِ «تدبیر و امید» چه بی‌تدبیرهایی که نشد! و چه ناامیدی‌هایی که به‌وجود نیامد! اگر دولت سیزدهم بتواند ضرب‌المثل «آب رفته به جوی بر‌نمی‌گردد» را تغییر دهد، باید او را یکی از هنرمندان عرصه سیاست دانست. دولت و دولتمردان بکوشند تا بارقه‌های امید را به جرقه‌های ناامیدی و در نهایت «انفجار یأس» تبدیل نکنند. ✍ علی کردانی @baraneghalam 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹
📌یادداشت آسیب‌شناسی «مدیریت بی‌واسطه» در سایت خبری صدای حوزه: 👇👇👇👇👇 http://v-o-h.ir/?p=24162 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸 @baraneghalam
🔸سکه‌های بلا آدمیان می‌خواهند و می‌خواهند؛ تا آن‌جا که داشته‌هایشان خواب شبشان را می‌گیرد و روز را برای زَر، زور می‌زنند. سکه‌های طلا بلا می‌شود؛ آن‌جا که نفس طمع را پیشه کند و بخشش را تیشه زند. ✍ علی کردانی @baraneghalam 🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸🔸
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹بدون شرح: يُسَبِّحُ لِلَّهِ مَا فِي السَّمَاوَاتِ وَ مَا فِي الْأَرْضِ لَهُ الْمُلْكُ وَ لَهُ الْحَمْدُ وَ هُوَ عَلَىٰ كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ. ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺁﺳﻤﺎﻥﻫﺎ ﻭ ﺁﻧﭽﻪ ﺩﺭ ﺯﻣﻴﻦ ﺍﺳﺖ، ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻣﻰﺳﺘﺎﻳﻨﺪ. ﻓﺮﻣﺎﻧﺮﻭﺍیی ﻭﻳﮋﻩ ﺍﻭﺳﺖ، ﻫﻤﻪ ﺳﺘﺎﻳﺶها ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺍﻭﺳﺖ، ﻭ ﺍﻭ ﺑﺮ ﻫﺮ ﻛﺎﺭی ﺗﻮﺍﻧﺎﺳﺖ. «سوره تغابن/ آیه ۱» @baraneghalam 🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹🔹