هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
🔻غرب، صاحب این خانه است:
وِلبودنِ فضای مجازی
مهدی جمشیدی
[1]. بنده در سالهای گذشته در برخی از دبیرستانها، "اخلاق جنسی" تدریس میکردم و از نزدیک و بهصورت همدلانه و شفاف، با "انحرافهای جنسیِ نوجوانانِ دبیرستانی" آشنا شدم. واقعیّت، "بسیار تلخ و گزنده" بود؛ بهطوریکه در همین لحظه نیز یادآوری شنیدهها و دیدههایم، قلبم را میفشارد. مطالعۀ کیفی و پدیدارشناسانۀ من نشان داد که "همۀ" انحرافهای جنسیِ نوجوانان، از جمله خودارضایی و ارتباطات نامشروع با جنس مخالف، از "فضای مجازی" برمیخیزد. تصاویر و کلیپها و فیلمهای جنسی و ...، تمام ذهنِ نوجوان ما را تسخیر کرده است، به خصوص در شبکههای اجتماعی. یک نوجوان میتواند در اتاق خواب خود، صحنههایی را بیند که شاید یک فرد متأهل، حتّی هرگز تجربۀ انجام آنها را نیز نداشته باشد. چه کنیم با این "شبکههای اجتماعیِ رهاشده"؟!! چه کنیم با این "دسترسیهای بیمهار"؟! چه کنیم با این "فضای وِل"؟! شما "مسئولیّت شرعی و اخلاقیِ وضعِ کنونی" را میپذیرید؟! در "محکمۀ الهی"، پاسخی برای مخالف خود دارید؟! به اندازۀ همین "چند سطر"، در غوطهوریِ نسل جوان در فساد و گناه سهیم خواهید بود.
[2]. آیا باید از اینکه فضای مجازی، که کارکردهای مثبت نیز دارد، مطلوبیّتِ "اصلِ فضای مجازی" را نتیجه گرفت یا "رهاسازیِ کلّیّتِ فضای مجازی" را؟!
[3]. بخش عمدهای از مفاد مفسدهانگیز و ناسالم، در "شبکههای اجتماعیِ بیگانه" هستند که امکان فیلتر آنها وجود ندارد و به صرف عضویّت در این شبکهها، در دسترس قرار میگیرند.
[4]. مفسدۀ "استفاده از فیلترشکن"، بیشتر از "دسترسیِ آسان به محتواهای ناسالم" است؟! آیا اگر مشروبات الکلی به صورت قاچاق وارد شدند، باید مصرف آن را آزاد گذاشت؟!
[5]. اگر در عمل، "امکان محدوسازیِ فضای مجازی" وجود دارد و این کار از نظر فنآوری، مقدور نیست، پس چرا نگران "انسداد" هستید؟!
[6]. هر اندازه هم که بودجه صرف تربیت دینیِ جامعه بشود، باز نمیتوان نتیجه گرفت که باید "زمینههای فسق و فجور" را در جامعه حذف نکرد. در جامعۀ دینی، فساد نباید "رسمی" و "آشکار" باشد.
[7]. سخن من "واقعیّتگرایانه" است نه "واقعیّتگریزانه". واقعیّت این است که فضای مجازیِ مبتنی بر حکمرانیِ غرب، به "بسترِ تغییرِ فرهنگی و سیاسی" تبدیل شده است و ما "از بیرون"، مدیریّت میشویم. این واقعیّت غیرقابلانکار، برای شما که ایرانی هستید، مطلوب است؟!
[8]. مسئولیّتِ شرعی و اخلاقیِ مفاسدِ مترتّب بر "ولبودنِ فضای مجازی"، بر عهدۀ هر کسی است که به نوعی در حال "روایتسازیِ وارونه از انتقال مدیریّت آن از غرب به ایران" هستند؛ چه "جریان اصلاحطلبان"، چه "اصولگرایانِ عملگرای وابسته به قالیباف". این دو جریان، دغدغۀ "قدرت" دارند، نه "اخلاق" و "معنویّت"، و به همین دلیل، از ایفای نقشِ طبیبِ دلسوزی که "داروی تلخ" را تجویز میکند، میگریزند، وگرنه به تعبیر استاد مطهری، "وجودِ تقاضای اجتماعی"، عرضه را مشروع و موجّه نمیسازد. من از "حریم اخلاق" سخن میگویم، نه از "منافع جریانهای سیاسی".
[9]. آن نمایندهای که دغدغۀ "قدرت" دارد و نه "حقیقت"، در ذهنش محاسبه میکند که در این "روایتگریهای دروغین" نسبت به مهار و مدیریّت فضای مجازی، اگر با طرح همراهی کند، چهبسا در دورۀ بعدی انتخابات، بدنۀ اجتماعیِ خود را از دست بدهد و رأی نیاورد. ازاینرو، در برابر جوسازیهای رسانهای، "عقبنشینی" میکند و حاضر نیست برای انقلاب، هزینه بدهد. او بر سر سفرۀ انقلاب نشسته است تا شکمپروری کند، نه اینکه از "خویش" برای "مصالح انقلاب"، درگذرد. او "انقلاب" را برای "خود" میخواهد، نه "خود" را برای "انقلاب". منِ او و منافعش و خواستههایش، بر همه چیز ترجیح دارد.
[10]. این ماجرا نشان داد که "روایت"، تا چه اندازه میتواند بر "واقعیّت" غلبه کند و به "ذهنیّت عمومی"، جهت ببخشد. مهمّ نیست که در "عمل" بناست چه اتّفاقی رخ بدهد، بلکه "روایتِ" از آن، تعیینکننده و سرنوشتساز است؛ پس باید "روایتپردازی" کرد و زمام و عنانِ "فکر مردم" را به دست گرفت و آنها را فریفت. این کاری است که تاکنون انجام گرفته است. و با همین "بازیِ روایتی"، میتوان مردم را بر ضدّ تصمیمها و طرحهای انقلابی شوراند و نیروهای انقلابی را به تسلیم واداشت. بهاینترتیب، هر قدم راهگشا و مفیدی که برداشته شود، با موجی از "هوچیگریهای روانی" و "غوغاسالاریهای رسانهای" مواجه میشود و در نهایت، عقیم و ناتمام میماند.
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
هدایت شده از مصابره | محمد طهماسبی
ماله کش!
چند روز قبل جلسهای با تعدادی از دانشجویان درمورد وجوب #جهاد_تبیین داشتم؛ یکی از دوستان در حین بحث گفت: وقتی در بحثها از نظام دفاع میشود میگویند #ماله_کش!
گفتم البته کسی نباید کارهای اشتباه و غلط را توجیه کند، اما باید بدانیم که اگر در میدان جنگ نظامی جسم ما زخمی میشود، در میدان جهاد تبیین و جنگ نرم، آبرو و اعتبار ما در معرض تهاجم است.
اینکه برای خراب نشدنِ خودمان وارد گود نشویم همان فرار از جبهه بهخاطر ترس است؛ صحنه، صحنهی جنگ تمام عیار است و برچسب زنیهایی مثل #ماله_کشی یکی از روشهای مرسوم برای منفعل کردن طرف مقابل است.
💠 چند نکته:
۱. #قرآن میگوید که هیچ پیامبری نبود مگر اینکه استهزا شد!
یٰا حَسْرَةً عَلَی الْعِبٰادِ مٰا یَأْتِیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاّٰ کٰانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُنَ (یس،۳۰)
البته واضح است که نباید اشتباهی بکنی که باعث استهزا شود؛ اما باید بدانی که اگر بهترین حرف را به بهترین صورت هم بگویی (مانند #پیامبران)، باز هم استهزا خواهی شد! چون در مقابل حرف حق، دشمن نمیتواند کاری جز استهزا بکند؛ منطقی برای مقابله ندارد.
بلکه اگر استهزا نشویی یعنی هنوز درست کار نکردهای! به قول یک عزیزی که وقتی برخی علمای ما هیچ وقت توسط دشمن استهزا نمیشوند، یا اینها بهتر از پیامبران بلدند چگونه دین را معرفی کنند یا ...
۲. نترسیدن از ملامت دیگران چقدر مهم و بزرگ است که یکی از ویژگیهای قوم برگزیدهی خدا در قرآن این است:
یٰا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللّٰهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَی اَلْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّةٍ عَلَی اَلْکٰافِرِینَ یُجٰاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اَللّٰهِ وَ لاٰ یَخٰافُونَ لَوْمَةَ لاٰئِمٍ ... (مائده،۵۴)
۳. نگران نباش، عزت دست خداست: فَإِنَّ الْعِزَّةَ لِلّٰهِ جَمِيعاً؛ خدا کفایت تو را در مقابل استهزا کنندگان میکند:
فَاصْدَعْ بِمٰا تُؤْمَرُ وَ أَعْرِضْ عَنِ الْمُشْرِکِینَ (۹۴) إِنّٰا کَفَیْنٰاکَ الْمُسْتَهْزِئِینَ (حجر،۹۵)
آنچه را مأموریت داری، آشکارا بیان کن! و از مشرکان روی گردان (به آنها اعتنا نکن)! ما شرّ استهزاکنندگان را از تو دفع خواهیم کرد.
تاریخ گواه این حقیقت است.
پس در زمانهای که #لجن_پراکنی مرسوم است، تو #ماله_کش حقایق باش.
@mosabereh
🔸 کتاب "تفسیر موضوعی نهج البلاغه" اثر ارزشمند حجت الاسلام والمسلمین علی رهبر، قرآن پژوه و استاد برجسته نهج البلاغه، توسط "نشر معارف" به چاپ نهم رسید.
🔸 به دوستانی که می خواهند بصورت اجمالی با برخی معارف نهج البلاغه آشنا شوند، توصیه می کنم حتما این کتاب را تهیه کنند.
@basaer_fi
هدایت شده از مصباح دوستان
بعثت؛ خط بطلانی بر سکولاریسم
💠 علامه مصباح ( رحمت الله علیه):
🔹 پیامبر اکرم (ص) با بعثت خود، سکولاریسم را برانداخت . اما هنوز جنازه پیامبر (ص) دفن نشده بود که زمزمه تفکیک دین از سیاست شروع شد، و عده ای قائل شدند که قرآن ما را کفایت میکند؛ خلافت نیز چون دینی نیست، خود مردم باید حاکم را تعیین کنند.
━━━💠🍃🌸🍃💠━━━
🏴eitaa.com/mesbahedustan 🏴
هدایت شده از حافظه تاریخی ایرانی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قسمت اول "حافظه تاریخی ایرانی" با موضوع جنگ روسیه و اکراین
هفت دقیقه ای که اطلاعات مفیدی به شما خواهد داد.
@Hafezeh_tarikhi_irani
✍️ پاشنه آشیل دولت آقای رئیسی
🔰 تقریباً همه منتقدان دلسوز دولت آقای رئیسی در این مسئله اتفاق نظر دارند که #پاکسازی_مدیریتی در دولت ایشان، علی رغم تذکر چندباره خودِ ایشان، با کندی عجیبی پیش می رود. به نظر می رسد اگر این روند اصلاح نشود، همین مسئله در آینده ای نه چندان دور، تبدیل به #پاشنه_آشیل دولت شده و چه بسا عوامل #نفوذی و #بانیان_وضع_موجود که هنوز هم در بسیاری از مناصب دولتی حضور دارند، برای ایشان، دولتی 4 ساله رقم بزنند.
🔰 ای کاش آقای رئیسی و دولتمردان ایشان به این فراز از نامه امیرالمؤمنین(ع) به مالک اشتر بیشتر توجه کنند و از بروز اتفاقات ناخوشایند در آینده جلوگیری کنند:
🔸 «إِنَّ شَرَّ وُزَرَائِكَ مَنْ كَانَ [قَبْلَكَ لِلْأَشْرَارِ] لِلْأَشْرَارِ قَبْلَكَ وَزِيراً وَ مَنْ شَرِكَهُمْ فِي الْآثَامِ فَلَا يَكُونَنَّ لَكَ بِطَانَةً فَإِنَّهُمْ أَعْوَانُ الْأَثَمَةِ وَ إِخْوَانُ الظَّلَمَةِ وَ أَنْتَ وَاجِدٌ مِنْهُمْ خَيْرَ الْخَلَفِ مِمَّنْ لَهُ مِثْلُ آرَائِهِمْ وَ نَفَاذِهِمْ وَ لَيْسَ عَلَيْهِ مِثْلُ آصَارِهِمْ وَ أَوْزَارِهِمْ وَ آثَامِهِمْ مِمَّنْ لَمْ يُعَاوِنْ ظَالِماً عَلَى ظُلْمِهِ وَ لَا آثِماً عَلَى إِثْمِهِ أُولَئِكَ أَخَفُّ عَلَيْكَ مَئُونَةً وَ أَحْسَنُ لَكَ مَعُونَةً وَ أَحْنَى عَلَيْكَ عَطْفاً وَ أَقَلُّ لِغَيْرِكَ إِلْفاً فَاتَّخِذْ أُولَئِكَ خَاصَّةً لِخَلَوَاتِكَ وَ حَفَلَاتِكَ ثُمَّ لْيَكُنْ آثَرُهُمْ عِنْدَكَ أَقْوَلَهُمْ بِمُرِّ الْحَقِّ لَكَ وَ أَقَلَّهُمْ مُسَاعَدَةً فِيمَا يَكُونُ مِنْكَ مِمَّا كَرِهَ اللَّهُ لِأَوْلِيَائِهِ وَاقِعاً ذَلِكَ مِنْ هَوَاكَ حَيْثُ وَقَعَ وَ الْصَقْ بِأَهْلِ الْوَرَعِ وَ الصِّدْقِ ثُمَّ رُضْهُمْ عَلَى أَلَّا يُطْرُوكَ وَ لَا يَبْجَحُوكَ بِبَاطِلٍ لَمْ تَفْعَلْهُ فَإِنَّ كَثْرَةَ الْإِطْرَاءِ تُحْدِثُ الزَّهْوَ وَ تُدْنِي مِنَ الْعِزَّةِ وَ لَا يَكُونَنَّ الْمُحْسِنُ وَ الْمُسِيءُ عِنْدَكَ بِمَنْزِلَةٍ سَوَاءٍ فَإِنَّ فِي ذَلِكَ؛ بدترين وزراى تو كسى است كه پيش از تو وزير «زمامداران شرور» بوده و در گناهان آنها شركت داشته است. چنين كسى هرگز نبايد محرم اسرار تو باشد. آنها معاون گنهكاران و برادران ستمكارانند. اين در حالى است كه تو مىتوانى جانشينان خوبى بهجاى آنان انتخاب كنى، از كسانى كه از نظر فكر و نفوذ اجتماعى كمتر از آنها نيستند؛ ولى بار سنگين اعمال خلاف، گناهان و معاصى آنها را بر دوش ندارند؛ از كسانى كه هرگز ستمگرى را در ستمش يارى نكرده و گناهكارى را در گناهش معاونت ننمودهاند. هزينه اين افراد بر تو سبكتر و همكارى و ياريشان بهتر و محبتشان با تو بيشتر و انس و الفتشان با غير تو (و بيگانگان) كمتر است، بنابراين آنها را از خواص خود در خلوتها و رازدار خويش در محافل خصوصى قرار بده. سپس (از ميان آنها) افرادى را مقدم دار كه در گفتن حقايق تلخ براى تو از همه صريحاللهجهتر باشند و در مساعدت و همراهى با تو در امورى كه خداوند براى اوليايش دوست نمىدارد كمتر كمك كنند؛ خواه موافق ميل تو باشد يا نه.» (نهج البلاغه؛ نامه 53)
🔰پی نوشت:
بدیهی است تعبیر «وزراء» (جمع «وزیر») در این فراز از نامه 53، منحصر در معنای امروزین آن (وزیران عضو هیئت دولت) نیست؛ بلکه این واژه به معنای كسى است كه بار كارهاى سنگين فرمانده خود را تحمل مىكند. (مفردات الفاظ قرآن؛ ص868)
بنابراین، شامل هر مسئولی می شود که بگونه ای بار مسئولیتی را در پیشبرد اهداف دولت و حکومت به دوش می کشد.
@basaer_fi
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
«جهادِ تبیین»، منطقِ دیکتاتورها نیست:
ولایتِ عقل در عرصۀ عمومی
مهدی جمشیدی
[1]. دیروز در یکی از مجموعههای وابسته به دفتر رهبر انقلاب، جلسهای دربارۀ «جاهلیّتِ مدرن» بود. دوستانِ اهل فضلی حضور داشتند که هر یک دربارۀ این مفهوم، سخنرانی کردند. نوبت به من که رسید، چون دیدم همۀ نظرات، «همسو» و «هماهنگ» با گفتۀ رهبر انقلاب هستند، بر آن شدم که پارهای از «اشکالها» و «ایرادها»یی را که ممکن است نسبت به موضع ایشان مطرح شوند، بیان کنم. شش اشکال به ذهنم رسید و در موعد سخنم، هر یک را بهصورت «شفاف» و «بیپرده» بیان کردم. دربارۀ هر یک از این اشکالهای خودساخته و پیشدستانه، شخصِ «رهبر انقلاب» را به چالش کشیدم و در جهت «نقض» و «ابطالِ» دیدگاه ایشان کوشیدم. حاضران نیز با سعۀ صدر شنیدند و بعضی دوستان در پایان سخنم، از «شبههپراکنی»ام تشکر کردند! خودم میدانم که در اینچنین لحظههایی، بهگونهای سخن میگویم که مخاطب، بهحتم دربارۀ من دچار تردید میشود و گمان میکند که من، در حال بازگفتنِ موضعِ واقعیِ خودم هستم. بااینحال، پروا نمیکنم و آزادانه و بیخیال، بر طبلِ «نقادی» و «انکار» میکوبم.
[2]. با وجود اینکه نویسندۀ کتاب «اندیشۀ فرهنگیِ آیتالله خامنهای» هستم، طی چندین یادداشت، سلسلهای از «نقدها» و «ابطالها» را نسبت به اندیشۀ فرهنگیِ ایشان مطرح کردم و همگی را بدون «حذف» و «تعدیل»، هم در سلسله درسگفتارهایم آوردم و هم در کانالم منتشر ساختم. جالب اینکه عدّهای به واقع دچار شبهه میشدند و میگفتند این اشکالها به قدری «قوّی» و «جدّی» هستند که ما را دچار شک و تزلزل کردند! دربارۀ این یادداشتهای انتقادی، هیچگاه به من پیامی از سوی دفتر ایشان منتقل نشد که جنبۀ بازدارنده و منفی داشته باشد. بهاینترتیب، من بدون هیچ مانع و مشکلی، «ساختارشکنی» کردم و سئوالها و ایرادهای فرضیِ خویش را در «عرصۀ عمومی»، مطرح ساختم.
[3]. سالها پیش، آیتالله خامنهای توصیه کرده بود که ما باید «پیشدستانه» و «مبتکرانه»، شبههها و اشکالها را بیابیم و به آنها پاسخ بدهیم، نه اینکه در انتظار مطرحشدنشان بنشینیم و آنگاه پاسخ بدهیم. و این یعنی «نگاه رو به جلو و پیشروانه»؛ «نترسیدن»؛ «با چالش روبرو شدن»؛ «شهامت اندیشیدن داشتن»؛ «باب عقل را مسدود نکردن»؛ «از مخالفت و انکار نگریختن» و «بر دهان دگراندیش، سرب داغ نریختن». نباید هراسید و گریخت؛ باید به میدان آمد و تن به تن، شمشیرِ معرفت برکشید و رجز خواند و معرکهای دیدنی پدید آورد. آنکه «استدلالِ متقن» در آستین دارد و اندیشهاش غنی و پُرمغز است، از «تقابل» و «اصطکاک» و «مواجهه»، استقبالِ مشتاقانه میکند و از «مناظره»، لذّتِ معقول میبرد.
[4]. «جهادِ تبیین» چیست؟ جز این است که نباید بر «اهرمهای قهریِ حکومتی» تکیه کرد و در پی «قلعوقمعِ مخالفان» بود؟! اگر میتوان منتقدان را به «محکمه» فراخواند و با «داغ» و «درفش» آنها را به سکوت واداشت، دیگر چه نیازی است به «جهادِ تبیین»؟! در یک سوی جهادِ تبیین، کسانی هستند که سیاهنمایی و وارونهنمایی میکنند و دروغ میبافند و خدعه میکنند و بر چهرۀ حقیقت، زخم مینشانند. در برابر اینان باید مسیر «جهادِ تبیین» را در پیش گرفت و «گفت» و «نوشت» و «روشنگری» کرد. آری، چارۀ کار، «روشنگری» است و نه «مواجهۀ سخت و حقوقی». و مگر خودِ «انقلاب»، زادۀ روشنگری نیست؟! انقلاب اسلامی، انقلاب «بیانیه» و «نوار کاست» و «منبر» و «مسجد» و «کتاب» و «سخنرانی» و «تبلیغ» بود! و استمرارِ حرکتِ انقلابی، یعنی استمرار همان منطقِ کارآمد و روزآمدسازیِ آن. با همین ابزارهای فرهنگی و رسانهای، انقلاب کردیم و در متن غلبۀ تجدُّد، از دل تاریخ برآمدیم. چرا اکنون نتوانیم؟! نباید نشستن بر مسند قدرت، «منطقِ فرهنگیِ ما» را دگرگون کند و گمان کنیم که «قدرتنشینی» و «حکومتداری»، نیازی به «گفتمانسازی» و «منطقِ گفتمانی» ندارد و میتوان با «زور» و «قهر» و «جبر» و «قسر»، ارزشهای انقلابی را تثبیت کرد و تداوم داد.
[5]. آیتالله خامنهای را به «دیکتارتوری» متهم میکنند، امّا آیا دیکتاتور، فرمانِ شرعیِ «جهادِ تبیین» میدهد و از انقلابیها میخواهد که در فضای واقعی و مجازی، «بگویند» و «بنویسند»، یا فرمان «زندان» و «شکنجه» و «تبعید» و «ترور» میدهد و مخالفان و منتقدان را «حذف» و «سرکوب» میکند؟! رسمِ دیکتاتوری، طرّاحیِ «حلقههای میانی» است یا «حلقههای بسته»؟! دیکتاتور، به «زنجیرۀ تواصی به حقّ و بصیرت» فرامیخواند یا به «زنجیر افکندن به قلم و زبانِ منتقدان»؟! دیکتاتور در پیِ «توجیهگری» و «لاپوشانی» است یا به دنبال «بازسازیِ انقلابی» و «تحوّلِ بنیادین» و «آرمانگرایی»؟! دیکتاتور به «چرخشِ مدیریّتی» و «جوانگراییِ حاکمیّتی» دعوت میکند یا به «محافظهکاری» و «مصلحتاندیشی»؟!
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi
✍ آیا تخریب ویلای غیر مجاز یا امحاء کالای قاچاق، کار درستی است؟
🔰 برخی می گویند چرا ویلای غیر مجاز کنار ساحل یا رودخانه را تخریب می کنید؟ چرا آنها را برای استفاده عمومی قرار نمی دهید؟ یا چرا کالای قاچاق را از بین می برید؟ چرا آنها را نمی فروشید و درآمدش را خرج فقرا نمی کنید؟
🔸 پاسخ:
۱. اثر روانی تخریب و امحاء، بسیار بیشتر از روشهای دیگر است. اینکه صاحب ویلا یا کالای قاچاق ببیند که در جلو چشم او این کار صورت می گیرد، خود یک عذاب و مجازات روانی شدید برای اوست.
۲. با روشهای دیگر مجازات، متخلّفِ متکبر، هنوز امید دارد که بتواند ویلای غیر مجاز یا کالای قاچاقش را دوباره به چنگ آورد؛ ولی با تخریب و امحاء، اندک امید او نیز از بین می رود.
۳. این نوع برخورد شدید و بی رحمانه، گویای شدت قبح آن کار و شدت عصبانیت حکومت از آن کار است و تا حد بسیار زیادی جلوی تخلفات بعدی را نیز خواهد گرفت.
۴. جالب است که این کار نمونه های قرآنی هم دارد:
الف. دستور پیامبر(ص) به بریدن و آتش زدن درختان نخل یهودیان متجاوز و عهدشکنِ بنی نضیر که حاضر به تسلیم کردن خود نبودند، در جلوی چشم آنها:
🔸 "مَا قَطَعْتُم مِّن لِّينَةٍ أَوْ تَرَكْتُمُوهَا قَائِمَةً عَلَىٰ أُصُولِهَا فَبِإِذْنِ اللَّهِ وَلِيُخْزِيَ الْفَاسِقِينَ؛ آﻧﭽﻪ ﺍﺯ ﺩﺭﺧﺖ ﺧﺮﻣﺎ [ﻛﻪ ﺩﺭ ﻣﺎﻟﻜﻴّﺖ ﺍﻳﻦ ﺩﺷﻤﻨﺎﻥ ﻏﺪّﺍﺭ ﺑﻮﺩ] ﺑﺮﻳﺪﻳﺪ ﻳﺎ ﺁﻧﻬﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺭﻳﺸﻪ ﻫﺎ ﻭ ﺗﻨﻪ ﻫﺎﻳﺶ ﺭﻫﺎ ﻛﺮﺩﻳﺪ، ﺑﻪ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍ ﺑﻮﺩ، ﺗﺎ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺯﺑﻮﻥ ﻭ ﺭﺳﻮﺍ ﻛﻨﺪ." (حشر: ٥)
ب. تراشیدن گوساله سامری (که سامری آن را با ذوب کردن طلا و جواهری که با فریب از مردم گرفته بود، ساخت) و ریختن تراشه های آن به دریا، توسط حضرت موسی(ع) در جلو چشم سامری:
🔸 «... وَ انْظُرْ إِلى إِلهِكَ الَّذِي ظَلْتَ عَلَيْهِ عاكِفاً لَنُحَرِّقَنَّهُ ثُمَّ لَنَنْسِفَنَّهُ فِي الْيَمِّ نَسْفاً؛ (موسى به سامری) گفت: (اكنون) بنگر به معبودت كه پيوسته آن را پرستش مى كردى و ببين ما آن را نخست مى تراشیم، سپس ذرات آن را به دريا مى پاشيم!» (طه: 97)
@basaer_fi
هدایت شده از کتاب جمکران 📚
ا❁﷽❁ا
#معرفی_کتاب #تازه_نشر
📙 #بر_شانههای_اقیانوس جلد 4
🖋 #علی_رهبر
📚به اعتراف همه دانشمندان اهل فن، نهج البلاغه بعد از قرآن کریم، فصیح ترین و بلیغ ترین متن به زبان عربی است. مجموعه ای بی نظیر که حکمت های ژرف و ارزش های انسانیِ متبلور در علم اخلاق را با فلسفه تاریخ و سیاست درست، درهم آمیخته و به زیباترین و شیواترین شکل ممکن آن را در مسیر چشم انداز بشری عرضه کرده است و سیّد رضی، عالم قرن چهارم آن ها را به صورت کنونی گزینش و تدوین کرده است.
«بر شانه های اقیانوس» برای دریافت افق های نهج البلاغه در 5 جلد در دست نگارش است. این کتاب جلد چهارم این مجموعه است و شامل ترجمه و شرح تمام نامه های موجود در نهج البلاغه است.
🛒https://ketabejamkaran.ir/118952
📘📘📘📘📘
✅ کانال رسمی کتاب جمکران:
@ketabeJamkaran
هدایت شده از بر پا
انا لله و انا الیه راجعون
یک مرجع تقلید دانشمند مینشست دورش گعده کنیم. گفتگو کنیم. برای نشریات عهد و خط مصاحبه بگیریم. یادداشت مینوشت برایمان. فکرش را بکنید یک مرجع تقلید برای یک نشریه طلبگی طلاب جوان.
آری با آن همه دانش و علم، خاکی و صمیمی. مثل پدربزرگی مهربان. درس ولایت میداد به ما و درس بصیرت.
عزم کردیم «کاروان روایت فتنه هشتاد و هشت» راه بیندازیم و در تهران و قم در نقاطی که اتفاقی افتاده بود جمع شویم و ناظران و تحلیلگران بیایند سر صحنه، داستان فتنه را برای طلاب جوان تعریف کنند. اول اما به رسم ادب به منزل او رفتیم از خانه او شروع کردیم و او چه صمیمانه برایمان درد دل کرد.
الحق که پناهی بود برایمان.
کمتر کسی میداند حوزه علمیه قم چقدر زیبایی نهفته و گمنام دارد.
مرجع دوست داشتنی حوزه!
امیدوارم در آغوش اباعبدالله آرام بگیری.
#آیت_الله_علوی_گرگانی
@ali_mahdiyan
هدایت شده از با نهج البلاغه
در اواخر دهه هفتاد گاهی استادمان به طور غیرمنتظره درس کفایه را تعطیل میفرمود ماموریت اطلاعرسانی به دوستان همکلاسی بر عهده بنده قرار میگرفت. آن روزها هنوزقیمت موبایل به سطح وسع مالی ما نرسیده بود. باید با تلفن ثابت به منزل یکایک همکلاسیها زنگ میزدم.
یکی از همکلاسیهایمان طلبه خوشخو و کم سخنی بود به نام علوی. اغلب اوقات وقتی به منزلشان زنگ میزدم پدرش گوشی را برمیداشت. من هم خیلی کوتاه و بی مقدمه میگفتم لطفا به پسرتان اطلاع دهید که درس در فلان روز تعطیل یا در فلان روز برقرار است یا....
به تدریج متوجه شدم که این همکلاسیمان فرزند آیت الله العظمی علوی گرگانی است! وقتی فهمیدم آن صدای فروتن و بی آلایشی که تلفن منزل را خودش پاسخ میدهد آیت الله علوی است، به فررندشان گفتم: کاش خودتان تلفن را جواب دهید تا برداشتن گوشی منزل بر عهده ایشان نیفتد آخر من چطور میتوانم ماموریت اطلاع دادن به همکلاسی ام را بر عهده مقام مرجعیت بگذارم؟!
ولی او توضیح داد که هرچه فرزندان و آشنایان به پدر میگویند، ایشان این کارها را ترک نمیکنند. تلفنهای دفتر را هم گاه خودشان جواب میدهند...
آری ایشان در کمال سادگی و فروتنی زیستند و به تعینات غیرضروری متعین نشدند.
🌸«فَانْظُرْ إِلى آثارِ رَحْمَتِ اللَّهِ، كَيْفَ يُحْيِ الْأَرْضَ بَعْدَ مَوْتِها؛ به آثار رحمت الهى بنگر كه چگونه زمين را بعد از مردنش زنده مى كند!» (روم: 50)
🌸 فرا رسیدن بهار و آغاز سال ۱۴۰۱ بر همگان مبارک!
@basaer_fi
🔰 این مثال زیبا، تبیینی است از این آیه شریفه:
🔸 "وَ مِنَ النَّاسِ مَن يَعْبُدُ اللَّهَ عَلَىٰ حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَيْرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَإِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَةٌ انقَلَبَ عَلَىٰ وَجْهِهِ؛ ﻭ ﺑﺮﺧﻲ ﺍﺯ ﻣﺮﺩم ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﺧﺪﺍ ﺭﺍ ﻳﻚ ﺳﻮﻳﻪ ﻣﻰ ﭘﺮﺳﺘﻨﺪ؛ ﭘﺲ ﺍﮔﺮ ﺧﻴﺮﻱ [ﭼﻮﻥ ﺛﺮﻭﺕ ، ﻣﻘﺎم ﻭ ﺍﻭﻟﺎﺩ] ﺑﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺑﺮﺳﺪ ﺑﻪ ﺁﻥ ﺁﺭﺍﻣﺶ ﻳﺎﺑﻨﺪ، ﻭ ﺍﮔﺮ به ﺑﻠﺎ و امتحانی دچار شوند، ﻋﻘﺐ ﮔﺮﺩ ﻣﻰ ﻛﻨﻨﺪ [ﻭ ایمانشان را از دست می دهند]."(حج: ١١)
🔰 در سختی ها و ابتلائات، عیار ایمان و مقاومت انسانها سنجیده می شود.
@basaer_fi
30AyehSiasi.pdf
2.11M
🔸همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، فایل پی دی اف کتاب پرفروش و پرمخاطب «سی آیه سیاسی»، تألیف دکتر شبیر فیروزیان و دکتر علیرضا معاف، که با محوریت 30 آیه قرآن کریم به 30 سوال و شبهه سیاسی روز جامعه پاسخ داده است، و تاکنون 9 بار از سوی انتشارات 9دی تجدید چاپ شده است، بصورت رایگان در دسترس عموم علاقه مندان و بخصوص روحانیون و مبلغان محترم قرار داده می شود.
#جهاد_تبیین
@basaer_fi
هدایت شده از بر پا
خون مشهد جوشید
این روزها اسم مشهد سر زبانها بود، مشهد میگویند چون رهبر اهل آنجا است، رییس جمهور اهل آنجا است، انقلابی ها اهل آنجایند، باید بد نام میشد مشهد، چون محل ترویج امید بود. امید نباید بجوشد امید نباید باشد. اینهمه خبر بد از مشهد مخابره شد که چه شود؟ ورزشگاه و داستان فوتبال را ، مصاحبه جناب مداح را، شعر خوانی و مدح مقابل امام جمعه را دیدید؟ همه هم البته غلط بود اما غلطها را چنان ضریب دادند که تصویری از مشهد آفریده شود در ذهن مردم، آنچنان که میخواهند.
جهل و ندانمکاری ما هم مدد میدادشان اما آنها کارشان را خوب بلد بودند. میدانستند اگر زشتیها به دست نادانهای رسانه چی و نامردهای بی بی سی چران بیفتد، همه با هم بلدند چه کنند و یک خط را جلو میبرند. آنهم بد نام کردن مشهد.
آنها که مشهد رفته بودند سخن از امید از زبان مردم کوچه و خیابانش زیاد میشنیدند. باید این امید مخابره نمیشد. باید صدای مشهد خفه میشد. همه بهانه ها را جمع کردند همه بهانه بود تا صدای مشهد که صدای جمهوری اسلامی بود که صدای پیروزی بود، خفه شود.
اما نمیدانستند برگ برنده ای دارد خدا، که خودش رو میکند و وقتی رو کند ، جگر ها را میسوزاند و چشمها را مبهوت میکند. آن وقت نمیتوانید لایک نکنید و کامنت نگذارید و عبور کنید.
شما دنبال قاتل و دست کثیف دشمن باشید. خوب است. اما بیایید دست خدا را هم ببینیم.
کشتند، به جرم روحانی بودن، با لب تشنه، در آغوش امام رئوف، روحانی رزمنده، روحانی جهادی، روحانی هم نشین محرومین، روحانی حرم امام هشتم، روحانی آقای جمهوری اسلامی.
ببینید زیر پست بی بی سی را، روی نعشش میزنند و میکوبند و میرقصند. نوش جانش اهل روضه میفهمند چه میگویم.
به جرم اتصال به جمهوری اسلامی میزنندش، که حرم است، که مظهر جنگ با اربابانشان است که اگر بماند همه حرمها میمانند، نوش جانش، مدافعین حرم میدانند چه میگویم.
با لباس سربازی اش به خونش کشیدند، روی سنگ فرش خاک قدمهای امامش، هنگام بدو بدو کردن برای محرومین، یعنی دویدن برای انقلاب، برای جمهوری اسلامی، روی پای امامش جان داد، نوش جانش، اهل مبارزه آرزو میکنندش.
حالا یک تنه سرها به سمت تو برگشت. چرا تو را خدا انتخاب کرد، آخوند خاکی رزمنده و جهادی گمنام حاشیه نشین و دلسوز مردم؟ چرا تو؟
مشهد همه دار و ندار ما است ، امید ما است، این مردم با گدایی سر سفره او آقا شده اند. چند وقت بود دنبال یک خادم بودیم راه حرم را نشانمان بدهد، چه کسی بهتر از تو. چند وقت بود حرم ما مدافع مشهدی لازم داشت، که بهتر از تو.
به قیافه ات نه تقابل شیعه سنی میخورد نه تقابل ایران و افغان، تو راست کار به تماشا کشیدن چهره جمهوری اسلامی بودی. همان که به بهانه اش روی خونت میرقصند یزیدیها. خوش به حالت.
کاش ما را هم مثل تو بپذیرد آن دست با تدبیر عالم.
@ali_mahdiyan
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
نظریۀ «حلقههای میانی» در تفکّرِ رهبر انقلاب
[تلاشی برای بسطِ معنایی و میدانی]
✅ با ارایه: مهدی جمشیدی
همراه با نقد و مباحثۀ جمعی
✅ تاریخهای برگزاری نشست:
روزهای 22, 27 و 30 ام فروردین ماه 1401_ ساعت 17 الی 19
🔸به دو صورت حضوری(محدود) و مجازی
🔸مکان برگزاری: خ سپبهد قرنی( خ اراک غربی), کوچه شهریور, بنبست دوم غربی ,ستاد نهضت اجتماعی جوانان
✅ لینک ورود مجازی به نشست(گزینه مهمان):
🆔 https://www.skyroom.online/ch/nehzat/neshast--halghehayemiani
✅ جهت شرکت حضوری نیز با شماره تماس 09379141424 تماس یا در ایتا به نشانی آیدی @jahad_tabien پیام ارسال نمایید.
هدایت شده از نشریه خط
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📣#نشر_حداکثری
✳️شماره جدید✳️ #نشریه_خط منتشر شد
📢#دشمن_در_حوزه📢
🔻استراتژی دشمن در حوزه؛ ایجاد شبکه روحانیهای میانه رو!
📕 ویژه نامه بررسی مسئله نفوذ دشمن در حوزه علمیه
🎙 با آثار و گفتگوهایی:
🔻 از اساتید:
عابدی/ملکی/عزت زمانی/پناهیان/سیدحمید روحانی/مقدمی/کاظم زاده/عالم زاده نوری/سیدعلی موسوی/مهدیان
🌀خرید با تخفیف ویژه برای طلاب سراسر کشور:
👈👈🏻👈🏼«۳٠ هزار تومان»
🔻از طریق:
@gohari_67 // ۰۹۱۶۹۵۸۹۸۹۲
🌐 کانال نشریه علمی_فرهنگی خط
@KHAT_NASHRIYE
🔹️بیست و نهمین دوره نمایشگاه بین المللی قرآن کریم، از روز یکشنبه ۲۸ فروردین (همزمان با روز ولادت کریم اهل بیت(ع)) تا ۹ اردیبهشت (مصادف با بیست و هفتم ماه مبارک رمضان) و با شعار "قرآن، کتاب امید و آرامش " در مصلای امام خمینی (رحمت الله علیه) افتتاح می گردد.
@basaer_fi
هدایت شده از بصائر
30AyehSiasi.pdf
2.11M
🔸همزمان با آغاز ماه مبارک رمضان، فایل پی دی اف کتاب پرفروش و پرمخاطب «سی آیه سیاسی»، تألیف دکتر شبیر فیروزیان و دکتر علیرضا معاف، که با محوریت 30 آیه قرآن کریم به 30 سوال و شبهه سیاسی روز جامعه پاسخ داده است، و تاکنون 9 بار از سوی انتشارات 9دی تجدید چاپ شده است، بصورت رایگان در دسترس عموم علاقه مندان و بخصوص روحانیون و مبلغان محترم قرار داده می شود.
#جهاد_تبیین
@basaer_fi
پاسخی به حرمت شکنان .mp3
5.17M
⭕️پاسخ حجت الاسلام و المسلمین علی رهبر به اهانت فائزه هاشمی به ساحت رسول اعظم(ص) :
🔹در طول تاریخ دشمن گاهی جنگ را به راه میانداخت و گاهی حرمتشکنی را.
🔸اولآ این خانم هاشمی به هیچ وجه اسلام شناس نیست؛ به هیچ وجه بر تاریخ مسلط نیست واین (اهانت) در درجه نخست توهین به حضرت خدیجه است که تمام افتخارش این بود که همسر بهترین رسول خداست.
🔹در درجه دوم محاصره اقتصادی در شعب ابی طالب را اموال حضرت خدیجه خنثی کرد.
🔸این خانم مستقیمآ به ساحت مقدس تعبیرهای خدا راجع به رسول خدا اهانت کرده، به حضرت رسول اهانت کرده، به حضرت خدیجه هم اهانت کرده.
🔹زاهد شهیر عالم حضرت امیرمؤمنان، شاگرد زهد رسول خدا هستند؛ چرا حرام کردن اموال خدیجه سلام الله علیها را به رسول اعظم نسبت میدهی؟
🔸انشالله که خیزشی در سراسر کشور علیه این اهانت ها شکل بگیرد و فرقی میان افراد معروف و غیر معروف نگذارند.
@keshtitoofanha
هدایت شده از MESBAHYAZDI.IR
📸 #عکس_نوشت | رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان: تفکر صحیح به استاد و راهنما نیاز دارد که بهعنوان نمونه مرحوم آیتالله مصباح در مسائل فکری، یک استاد و راهنمای مرجع بود.
۱۴۰۱/۰۲/۰۶
#مناسب_استوری
🌙 @mesbahyazdi_ir
هدایت شده از کشتی طوفانها (استاد علی رهبر)
#اعلام_برنامه
❇️ برنامه سوره با حضور حجت السلام و المسلمین علی رهبر
🔰 با موضوع سبک زندگی در نهجالبلاغه
🕕زمان: شنبه و یکشنبه دهم و یازدهم اردیبهشت ساعت ۲۲
🌐نشانی شبکه چهار:
https://telewebion.com/live/tv4
@keshtitoofanha
هدایت شده از نوشتههای مهدی جمشیدی
📎منتشر شد
📎نمایشگاه کتاب، راهروی ۱۰/۲، غرفه ۴، انتشارات کتابخانه مجلس
📎چاپ اول، ۱۴۰۱
https://eitaa.com/sedgh_mahdijamshidi