13890531_5455_128k.mp3
1.02M
.
🎤 مقام معظم رهبری(مدظلهالعالی)
🔹اساتید و صاحبنظران و پژوهشگران و محققین باید به دنبال تدوین علوم انسانىِ منطبق با مبانی اسلام بروند؛ یعنی
علوم انسانیای که بر اساس فلسفههای نادرست و غلط مادی شکل نگرفته باشد؛ همچنان که امروز علوم انسانی غربی اینجوری است.
🔸 بالاخره اگر...علوم انسانی، مبتنی بر نگرش مادی به دنیا باشد و با ارزشهای مادی بنا شده باشد، طبعاً نمیتواند خواستهها و آرمانهای جامعهای را که مسلمان و مؤمن به معارف اسلامی هستند، برآورده کند.
⚖ #روانشناسی_در_ترازوی_نقد 2⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
🎤 #مقام_معظم_رهبری | بیانات در دیدار دانشجویان ۸۹/۵/۳۱
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
💫 از جمله ویژگیهای مهم یک کنشگر تربیتی «انس با قرآن» است.
🔹 این انس علاوه بر بهرههای شخصی، کمک می کند تا هدایتهای قرآن شناخته شود و بتوان از آنها در تعاملات تربیتی استفاده کرد.
🔸اندیشمندان تربیت اسلامی هم در بیانات متعددی بر این مساله تاکید کرده اند. همین طور در سلوک شخصی خود نیز انس زیادی با قرآن داشتهاند.
🔹مسئلهی مهم برای ما کنشگران تربیتی این است که
⁉️«ما به چه میزان با قرآن انس داریم؟»
⁉️«آیا ما در مسیر خودسازی و تربیت دیگران، از قرآن بهره می بریم؟»
و در یک کلام «آیا آیات قرآن در زندگی ما جاری است؟»
🔸ضرورت این انس زمانی دوچندان میشود که ما بخواهیم آیات قرآن را با نگاهی تربیتی بخوانیم و از هدایت قرآن در مسیر تربیت بهرهمند شویم.
✅ به بهانه این دغدغه و آغاز ماه نزول قرآن، سلسله مطالبی با عنوان «تربیت در قرآن» در کانال باور قرار داده میشود.
🌅#تربیت_در_قرآن
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ استاد علی صفایی حائری(ره)
💠 دوستی میگفت: رسول برای پادشاهان مینوشت: «بسم الله الرحمن الرحيم... اسلم تسلم.» اسلام بیاور تا سلامت بیابی. دیگر از این بینات و کتاب
و میزانی که تو به هم میبافی و از این مسائل تدبر و تفکر و تعقل و تزکیه و تذکر و تعلیم، صحبتی نبود.
🌾 گفتم: همان «بسم الله الرحمن الرحيم» که تو قبول داری، همان نشان میدهد که تو باید نشان کسی را بر خود بگذاری و رنگ کسی را بر خود بگیری که رحمن باشد، در حالی که تمامی معبودها مصرفکننده هستند، نه رحمن و بخشنده و شیطان و حسابگر هستند و نه رحیم و مهربان
💠 و جاهل و بی خبر هستند، نه رب و پروردگار
و محدود هستند نه آگاه به تمام مراحل و عالمها
و محدود هستند و با دادنشان دیگر خودشان ندارند و مالك نيستند
و این است که تو نمیتوانی آنها را انتخاب کنی.
🌾 تو با این مرور، به این نتیجه میرسی که او را انتخاب کنی و با او باشی.
«اياك نعبد...» و در این راه از او کمک بگیری.
☀️ #تربیت_در_قرآن 1⃣
✍ #استاد_صفایی_حائری
📚 #صراط | صفحه ۱۶۸
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸باید فرزندان شما بین خوف و رجاء باشند. اگر کودکان خود را تشویق میکنید، در کنار تشویق، یک «امّا و اگر» هم داشته باشید تا دچار غرور نشوند؛
مثلاً اگر نمرهٔ خوبی در مدرسه کسب کردهاند، در کنار تشویق، بگویید نمرات تو بسیار خوب و عالی است و ما از تو راضی هستیم، به شرطی که اخلاق و رفتار تو هم مانند این نمرات، بسیار خوب و مؤدبانه باشد
🔹 یعنی طوری رفتار کنید که فرزندان شما بدانند که موفقیت و خوبی انسان فقط و فقط به نمرات خوب نیست، بلکه باید اخلاق، رفتار و گفتارشان هم بسیار خوب باشد.
🔅#روش_تشویق 8⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚 #راه_رشد | صفحه ۲۲
(اثر قدیمی و موجود در سایت پایگاه نشر آثار و اندیشه های حضرت آیت الله حائری شیرازی که متفاوت با مجموعه ۴ جلدی راه رشد می باشد.)
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍استاد علی صفایی حائری(ره)
💠 برای تربیت انسان، باید در او عشقی آفرید که از تمام غریزه ها نیرومندتر باشد و در او نیرویی گذاشت که تمام زنجیرها را با خود بردارد. مادامی که این عشق عظیم و نیروی بزرگ در انسان پا نگیرد، برای او حرکتی نخواهد بود و از بند اسارت ها نجاتی نخواهد یافت.
🌾 قرآن مى گويد: «وَ الَّذينَ آمَنُوا اشَدُّ حُبّاً للَّهِ»؛ آنها كه به سوى حق گرويده اند و به سوى «اللَّه» آمده اند، از عشق، از محبت شديدترى نسبت به حق برخوردارند.
💠 ما از محبوب های خود به خاطر چیزی که محبوب تر است، چشم می پوشیم و خوب را فدایی خوب تر میکنیم تا آنچه با اهمیت تر است انتخاب کنیم. عشق شدیدتر و حب «الله» مارا از اسارت غرائز و حب نفس و حب دنیا آزاد می کند.
🌾 چگونه مى توان اين عشق را در نهاد انسان بر افروخت؟...
💠 جواب اين سؤال خیلی ساده است. ما چه وقت عاشق يك پارچه، يك ماشين و يا عاشق ثروت و قدرت مى شويم؟ هنگامى كه آن را مى شناسيم و ارزش آن را مى يابيم، همان وقت به سوى او مى شتابيم...
🌾 شناخت خوبى ها در انسان عشق را زنده مى كند و شناخت بدى ها نفرت را و اين عشق و نفرت انسان را به حركت مى اندازند، جلو مى آورند و يا فرارى مى دهند.
☀️#تربیت_در_قرآن 2⃣
✍#استاد_صفایی_حائری
📚#مسئولیت_و_سازندگی | صفحه ۶۷ و ۶۸
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
8.32M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
✍آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸 تشویق و تنبیه آسان است، بازگیری از تشویق و تنبیه مشکل است. چون اینها دارو است، دارو مصرف کردن راحت است اما بازگرفتن از دارو دشوار است...شما بچه را تشویق کردی، بچه عادت کرد به تشویق، این مصیبت است.
🔹 مثلاً پولش دادی برای یک کاری، بعد میگویی یک لیوان آب بده، بعد میگوید مزدش کو؟ هر وقت هم ندادی، میگوید حقم را نداد...
🔸 تشویق و تنبیه، واردات است، بچه را از تشویق و تنبیه آزاد کردن سخت است. طوری تشویق کنید که وقتی تشویق تعطیل میشود، آن عمل حسنه و آن کار خوب تعطیل نشود.
🔹 پس به هر جهت مثل کسی که میخواهد کسی را آزاد کند، دائم کم کنید آن را...دفعه اول هفتهای یکبار تشویقش میکردی، بعد بکن آن را ماهی یکبار، بعد بکن دو ماهی یکبار، بعد تعطیلش کن که خودش کار را با تشخیص خودش انجام دهد.
💢 این فیلم، برگرفته از پایگاه اینترنتی شمیم آشنا می باشد.
🔅#روش_تشویق 9⃣
✍ #آیت_الله_حائری_شیرازی
📚 #راه_رشد | جلد سوم صفحات ۵۳ الی ۵۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
👈اگر بخواهیم فرزندان و مربیان ما از همان کودکی و نوجوانی به فکر کردن عادت کنند و قوهی تفکر در آنها شکوفا شود، باید در برنامههای تربیتیمان، سهمی برای قالب کارگاه هنری باز کنیم.
💢 سوال مهم آن است که کارگاه هنری چگونه به تقویت تفکر کمک می کند؟
1⃣ تیز کردن نگاه: در کارگاههای هنری، فراگیران برای کسب مهارت در تولید یک اثر هنری، نخست باید نگاه خود را تیز کنند و موضوع را از زوایای مختلف ببینند. این خوب دیدن منجر به کنجکاوی درست و مقدمهای برای تفکر و نتیجهگیری است.
2⃣ تقویت تخیل: تخیل یکی از مراتب تفکر است که در هنر پرورش پیدا می کند. در کارگاه هنری، متربی به خیال خود بال پرواز می دهد و می کوشد تا خلاقانه به مسئله و راه حل ها بنگرد.
3⃣ ایجاد تمرکز: پراکندگی ذهن و سر به هوایی، از موانع عمومی تفکر در نسل امروزی است؛ اما برای کار هنری باید ساعت ها روی یک موضوع متمرکز ماند. اگر این تمرکز در متربیان شکل بگیرد، یکی از مهم ترین موانع تفکر از بین می رود.
📚 برگرفته از کتاب «هنر نه برای هنر»، مرتضی رجایی و همکاران، صفحه ۱۰۰ و ۱۰۱
🎨#کارگاه_هنری 2⃣
🧩#قالب_های_تربیتی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله امینی(ره)
🔹باید اخلاق یا رفتار نیک کودک مورد ستایش قرار گیرد، نه خود او. باید کودک بفهمد که کار او ارزش دارد نه شخص او...
🔸باید پاداشها و تشویقها، در برابر فعالیتها و جدیتهاى کودک انجام بگیرد، نه در برابر موهبتهاى ذاتى او؛ مثلًا یک کودک کمهوش که در اثر جدیت و تلاش، رفته رفته به موفقیتهایى نایل مىگردد و نمره پنج او به هشت ترقى مىکند نیز قابل ستایش و تشویق است.
🔹باید به مقدار جدیت و موفقیت خود کم کم مورد تشویق قرار گیرد تا به حد اعلاى ترقى ممکن خود نایل گردد.
🔅#روش_تشویق 🔟
✍ #آیت_الله_امینی
📚 #اسلام_و_تعلیم_و_تربیت | صفحه ۴۳۳ و ۴۳۴
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔸علی(ع) میفرماید: «رُبَّ مَفْتُونٍ بِحُسْنِ الْقَوْلِ فِيه»؛ چه انسانهایی که به واسطه تعریفی که از آنها کردند، فریفته شدند.
🔹یک «آفرین» وقتی بیجا باشد، مسیر انسان را منحرف میکند. یک بارکالله وقتی بیجا باشد، میتواند یک نفر را بکشد. تشویق کردن یک انسان برای امری که در او نیست، میتواند موجب هلاک او شود.
🔸پسری در کوچه بازی میکرد که مرغ همسایه آمد بیرون و گوشۀ محل بازی او تخم گذاشت. مرغ رفت و این تخم ماند و بچه هم تخم را داغ داغ برداشت و آورد پیش مادرش. مادرش گفت: آفرین! همین آفرین برایش بس بود و این بچه دزد شد و بعدها خزانه سلطانی را سرقت کرد و محکوم به اعدام شد. موقع اعدامش یک استدعا و درخواست داشت و آن اینکه مادرم برای آخرین دیدار بیاید پای دار. مادرش را آوردند پای دار و به مادرش گفت: مادر! الآن من را به دار میکشند؛ میخواهم زبان تو را ببوسم و از دنیا بروم. زبانت را بگذار در دهانم. مادر دید بچه درخواست کرده و زبانش را درآورد و گذاشت در دهان او. تا مادر زبانش را وارد کام فرزند کرد، فرزند دندانش را گذاشت روی زبان مادر و گاز گرفت.
🔹همه این مرد را لعن میکردند و میگفتند: این هم جنایت آخر او که این بلا را سر مادرش آورد. او گفت: اگر روز اول که تخم مرغ را آوردم، این مادر به من آفرین نگفته بود، امروز سرِ دار نمیرفتم.
📚 کتاب راه رشد جلد۳ صفحه ۲۲ اثر آیت الله حائری شیرازی(ره)
🔅#روش_تشویق 1⃣1⃣
📜#احادیث_تربیتی
✍️#آیت_الله_حائری_شیرازی
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
.
✍ آیت الله آقا مجتبی تهرانی(ره)
💠 خداوند...در سوره مبارکه آل عمران میفرماید: لَقَدْ من الله عَلَى الْمُؤْمِنينَ إِذْ بَعَثَ فِيهِمْ رَسُولاً مِنْ اَنْفُسِهِمْ يَتْلُوا عَلَيْهِمْ إياتِهِ وَيُزَكّيهِمْ وَيُعَلِّمُهُمُ الكِتابَ وَالْحِكْمَةَ...
🌾 یکی از وظایف انبیا مسئله تعلیم بشر بوده است که همواره در کنار مسئله تربیت و تزکیه نفوس آنها مطرح شده است. بنابراین باید توجه داشت که همیشه در کنار تعلیم، خواه ناخواه مسئله تزکیه هم مطرح می شود.
💠 این یک مأموریت الهی است که در
هر
محیط آموزشی باید به بحث تزکیه و تربیت هم پرداخته شود. چه یک نفر باشد چه بیشتر. همان طور که در آیات مذکور مسئله تعلیم همواره در کنار مسئله تزکیه و تربیت آمده است در سایر محیطهای آموزشی نیز باید به حضور توأمان این دو مسئله توجّه داشت. به عبارت دیگر جداسازی این دو مقوله صحیح نیست.
☀️ #تربیت_در_قرآن 3⃣
✍ #آیت_الله_آقا_مجتبی_تهرانی
📚 #ادب_الهی | کتاب سوم صفحه ۱۷۶
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat
7.62M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
.
📽 امام خمینی(ره)
🔹اسلام عمیقتر از همه جا و از همه مکتبها راجع به امور انسانی و راجع به امور تربیتی [نظر] دارد که در رأس مسائل اسلام است.
🔸ما نمیتوانیم امروز بنشینیم مغزهایی که تربیت غربی دارند برای ما تربیت کنند بچههای ما را.
🔹قرآن غنیترین کتابهای عالم است در تربیت. منتها متخصص لازم دارد.
⚖#روانشناسی_در_ترازوی_نقد 3⃣
📖 #علوم_انسانی_اسلامی
📽 #امام_خمینی | صحیفه امام، جلد ۱۵، صفحه ۴۱۵
🔰 باور؛
خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی.
🆔 @Bavar_tarbiat