eitaa logo
باور
4.4هزار دنبال‌کننده
420 عکس
41 ویدیو
8 فایل
🏠 خانه کنشگران #تربیت_اسلامی 🔴 راه ارتباطی با ما 👇 @adminbavar. 💢 لطفا مطالب کانال را با ذکر منبع انتشار دهید.
مشاهده در ایتا
دانلود
دختری که پروانه شد.pdf
543.4K
✅ صفحات ابتدایی کتاب را هم می‌توانید در این فایل که توسط ناشر کتاب توزیع شده، مطالعه کنید. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ✍ آیت الله شهید بهشتی(ره) 🔹مدیریتی که اداره شونده‌ها را در یک مکانیسم قوی قرار می‌دهد و آن‌ها چون ذرّاتی با یک مغناطیس نیرومند، اما فاقد آگاهی، به دنبال مدیر حرکت می‌کنند. این مدیریت درخور یک جامعه انسانی و اسلامی نیست. 🔸 یک نوع مدیریت هم هست که همیشه به اداره شونده‌ها میدان می‌دهد که احساس کنند خودشان دارند فکر می‌کنند؛ خودشان دارند خلاقیت نشان می‌دهند؛ خودشان ابتکار و ابداع دارند و خودشان دارند حرکت می‌کنند؛ اما می‌دانند که حرکت‌هایشان باید به‌هم‌ پیوسته باشد؛ تک نمانند. ایمان آورده‌اند به اینکه تک ماندن همان و باطل شدن و عاطل شدن و بی‌ثمر، یا کم ثمر شدن همان. این مدیریت پایدارتر است... 🔹... ای معلم! ای مدیر! می‌توانی در مدرسه ساخته‌شده بر اساس معیارهای انقلاب اسلامی چنین جوّی را به وجود آوری تا این نوباوگان عزیز هر چه زودتر رشد کنند، شکوفا شوند، به بردادن و بار دادن و ثمربخش بودن برسند، اما همیشه حس کنند که این خودشان هستند که دارند حرکت می‌کنند. حتی تشویق و تنبیه هم باید در خدمت این هدف باشد. اگر تشویق در خط گول زدن و فریفتن و طمع برانگیختن باشد، ضد این آهنگ اسلامی است. 🔸اگر تنبیه در خط مرعوب کردن و انسان‌ها را، خرد یا بزرگ، کوچک یا بزرگ، از هویت و استقلال و شخصیت تهی کردن باشد، این هم راه اسلام نیست. تشویق و تنبیه باید باشد، ولی در حد متناسب با برانگیختن نیروها. 🔅 4⃣ ✍ 📚 | صفحه ۷۱ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 در مدح و ستایش از کودک نباید از مرز واقع و مقدار استحقاق تجاوز کرد و به غلو و اغراق گویى‌ پرداخت، زیرا کودک از واقعیت خود خبر دارد و خود را مستحق آن مقدار از مدح را نمى‌‏داند. در نتیجه به ستایش‏کننده بدبین مى‌‏شود وستایش او را تملق‏گویى‌ محسوب مى‌‏دارد و احیاناً تملق گویى‌ را از او یاد مى‌‏گیرد. امیرالمؤمنین _علیه السلام_فرمود: ستایشى‌ که بیش از مقدار استحقاق باشد تملق گویى‌ است و چنان چه کمتر از مقدار استحقاق باشد از ناتوانى‌ گوینده یا حسد او حکایت دارد. (نهج البلاغه، حکمت ۴۶۲) 📚 اسلام و تعلیم و تربیت صفحه ۴۳۴ اثر آیت الله امینی(ره) 🔅 5⃣ 📜 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 🔹 کنشگران تربیتی، اعم از مادران و پدران در خانه، معلمان و مربیان در مدارس و مجموعه‌های تربیتی از طریق برنامه‌های تربیتی می‌توانند به اهداف خود برسند. 🔸 طراحی و ساخت یک برنامه‌‌ی تربیتی کارآمد، وابسته به درک درستی از آن است. 🔺 بدون داشتن چنین درکی نمی‌توان انتظار داشت برنامه‌ به خوبی اجرا شده و اهداف تربیتی آن محقق گردد. ❕❗️برنامه تربیتی شامل دو رکن است: 1⃣ قالب 2⃣ محتوا 🔹 درواقع یک برنامه‌ی تربیتی خوب، فارغ از داشتن محتوای ارزشمند، نیازمند بستری برای انتقال این محتوا به مخاطب است. اینجاست که به اهمیت «قالب» به عنوان یک رکن برنامه‌ی تربیتی پی برده و آن را این‌گونه تعریف می‌کنیم: «ابزار انتقال محتوا و شکل ارائه آن به مخاطب.» 🔸 به یاری خداوند از فردا قصد داریم به سراغ‌ قالب‌های تربیتی رفته و از چیستی، اهمیت، ظرفیت‌های تربیتی و چگونگی اجرای آن‌ها مطالبی را خدمت شما تقدیم کنیم. 🔻اولین قالبی که از آن بحث خواهیم کرد، «کارگاه هنری» می باشد. 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔@Bavar_tarbiat
. ❓کارگاه هنری به چه معناست؟ 👈 مجموعه‌ی به هم پیوسته‌ای از فعالیت‌های تمرینی هدفمند با محوریت فعالیت فراگیران که زیر نظر یک استاد ماهر و برای ایجاد تدریجی یک مهارت هنری خاص در آنها انجام می‌شود. 💢 توجه به ۵ قید پیوستگی فعالیت، هدفمند بودن فعالیت‌ها، تمرینی بودن آن‌ها، محوریت فراگیران و نظارت یک استاد ماهر در این تعریف بسیار مهم است. 📌انواع کارگاه های هنری: 1⃣ هنرهای ترسیمی: نقاشی،کاریکاتور، خطاطی، تذهیب، کاغذتا، اوریگامی و... 2⃣ هنرهای نمایشی : نمایش زنده، نمایش عروسکی، پانتومیم، قصه گویی و... 3⃣ هنرهای آوایی: مداحی، سرود، تواشیح و... 4⃣ هنرهای دستی: کاشی و سفال، معرق کاری، منبت کاری، قالی بافی و... 5⃣ هنرهای خانگی: بافتنی، خیاطی، گلدوزی، قلاب بافی و... 📚 برگرفته از فصل دوم کتاب "هنر نه برای هنر" اثر مرتضی رجایی و همکاران 🎨 1⃣ 🧩 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ✍آیت الله امینی(ره) 🔹تشویق باید با ارزش کار کودک متناسب باشد، صلاح نیست که در برابر یک فعالیت کوچک و کم اهمیت کودک، تشویق‏هاى‌ بزرگ انجام بگیرد. 🔸پاداش‏هاى‌ بزرگ باید در برابر کارهاى‌ بزرگ باشد. بهتر است پاداش‏ها هم‏گام با موفقیت‏هاى‌ تدریجى‌ کودک ترقى‌ کند. 🔅 6⃣ ✍ 📚 | صفحه ۴۳۵ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ✨ 📌 در این قاب، گوشه ای از پیام های محبت آمیز شما عزیزان را به نمایش گذاشتیم. 🔺 از لطف شما همراهان باور سپاسگزاریم. 🪄همچنان منتظر نظرات ارزشمند و سازنده‌تان هستیم.🌱 🤳@adminbavar 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. 💠 پاداش گذشته از آن كه در شخص پاداش گيرنده اثر مى‏گذارد، در اشخاص ديگر هم مؤثر است، عده‏اى را تحريك مى‏كند و جلو مى‏آورد و عده‏اى را تنبيه مى‏كند و توبيخ مى‏نمايد و در پيش نقل كرديم كه در كلمات امام امير المؤمنين (ع) آمده است: «بدكار را با پاداش نيكوكار توبيخ كن!» 📚 کتاب تربیت کودک صفحه ۷۰، اثر استاد علی صفایی حائری 🔅 7⃣ 📜 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
13890531_5455_128k.mp3
1.02M
. 🎤 مقام معظم رهبری(مدظله‌العالی) 🔹اساتید و صاحب‌نظران و پژوهشگران و محققین باید به دنبال تدوین علوم انسانىِ منطبق با مبانی اسلام بروند؛ یعنی علوم انسانی‌ای که بر اساس فلسفه‌های نادرست و غلط مادی شکل نگرفته باشد؛ همچنان که امروز علوم انسانی غربی اینجوری است. 🔸 بالاخره اگر...علوم انسانی، مبتنی بر نگرش مادی به دنیا باشد و با ارزشهای مادی بنا شده باشد، طبعاً نمیتواند خواسته‌ها و آرمانهای جامعه‌ای را که مسلمان و مؤمن به معارف اسلامی هستند، برآورده کند. 2⃣ 📖 🎤 | بیانات در دیدار دانشجویان ۸۹/۵/۳۱ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
. 💫 از جمله ویژگی‌های مهم یک کنشگر تربیتی «انس با قرآن» است. 🔹 این انس علاوه بر بهره‌های شخصی، کمک می کند تا هدایت‌های قرآن شناخته شود و بتوان از آن‌ها در تعاملات تربیتی استفاده کرد. 🔸اندیشمندان تربیت اسلامی هم در بیانات متعددی بر این مساله تاکید کرده اند. همین طور در سلوک شخصی خود نیز انس زیادی با قرآن داشته‌اند. 🔹مسئله‌ی مهم برای ما کنشگران تربیتی این است که ⁉️«ما به چه میزان با قرآن انس داریم؟» ⁉️«آیا ما در مسیر خودسازی و تربیت دیگران، از قرآن بهره می بریم؟» و در یک کلام «آیا آیات قرآن در زندگی ما جاری است؟» 🔸ضرورت این انس زمانی دوچندان می‌شود که ما بخواهیم آیات قرآن را با نگاهی تربیتی بخوانیم و از هدایت قرآن در مسیر تربیت بهره‌مند شویم. ✅ به بهانه این دغدغه و آغاز ماه نزول قرآن، سلسله مطالبی با عنوان «تربیت در قرآن» در کانال باور قرار داده می‌شود. 🌅 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat
. ✍ استاد علی صفایی حائری(ره) 💠 دوستی می‌گفت: رسول برای پادشاهان می‌نوشت: «بسم الله الرحمن الرحيم... اسلم تسلم.» اسلام بیاور تا سلامت بیابی. دیگر از این بینات و کتاب و میزانی که تو به هم می‌بافی و از این مسائل تدبر و تفکر و تعقل و تزکیه و تذکر و تعلیم، صحبتی نبود. 🌾 گفتم: همان «بسم الله الرحمن الرحيم» که تو قبول داری، همان نشان می‌دهد که تو باید نشان کسی را بر خود بگذاری و رنگ کسی را بر خود بگیری که رحمن باشد، در حالی که تمامی معبودها مصرف‌کننده هستند، نه رحمن و بخشنده و شیطان و حسابگر هستند و نه رحیم و مهربان 💠 و جاهل و بی خبر هستند، نه رب و پروردگار و محدود هستند نه آگاه به تمام مراحل و عالم‌ها و محدود هستند و با دادنشان دیگر خودشان ندارند و مالك نيستند و این است که تو نمی‌توانی آنها را انتخاب کنی. 🌾 تو با این مرور، به این نتیجه می‌رسی که او را انتخاب کنی و با او باشی. «اياك نعبد...» و در این راه از او کمک بگیری. ☀️ 1⃣ ✍ 📚 | صفحه ۱۶۸ 🔰 باور؛ خانه کنشگرانِ تربیت اسلامی. 🆔 @Bavar_tarbiat