eitaa logo
بسلام آمنين
1.3هزار دنبال‌کننده
105 عکس
6 ویدیو
5 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۶۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ دهه آینده ی حوزه های علمیه: عرصه ی نزاع حداکثری روحانیون سکولار با جامعیت اسلام اندک رصدی کافی است تا انسان را به این جمع بندی برساند که حوزه های علمیه در دهه پیش رو، شاهد بیشترین درگیری ها میان دو اندیشه ی متضاد خواهد بود. اندیشه ای که به رهبری و پرچمداری امام خمینی عظیم الشان، اسلام را دینی جامع و جاودانه می داند و "فقه را تئوری واقعی و کامل زندگی انسان از گهواره تا گور".(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۸۹). خط روشن و مبارکی که بارها و بارها بویژه در یک سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز واقع شده است. شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام در آن سخنرانی تاریخی، (۲ آبان ۱۴۰۰)شاهدی است بر این کلام. ازین سوی نیز هستند کسانی که مدعای مرجعیت دارند و پیامبر را صرفا مرشدی معنوی می دانند و اسلامش را دینی فاقد نظام اقتصادی، سیاسی و فاقد سایر ارکان حکومت. به تازگی هم یکی از اساتید بارز مروج اسلام سکولار گفته است: اینکه بگوییم طب اسلامی داریم، توهین به دین اسلام و مؤمنین به آن است!!!!!اینها و مسائل فراوانی ازین دست در کنار هم، نشان از آینده ای پر چالش برای حوزه های علمیه است که البته راه حل واضحی دارد: ما ضمن احترام به برادرانمان، در دور باطل اثبات و کم فایده جامعیت اسلام نخواهیم افتاد و با احترام، به تبیین مدل‌های و کاربردی اسلامی و ارائه نظریات فقهی مختلف خواهیم پرداخت. ان شاالله. *دریافت متن بعضی از نظریات فقهی* @besalamen_amenin
۶۳ ۶ اسفند۱۴۰۰ مباحثه "شیخ" و "دکتر شیخ" پیرامون روانشناسی! با یکی از دوستان طلبه که روانشناسی می‌خواند و در آینده ی نه چندان دور هم متصف به دکتر حجة الإسلام خواهد شد، درباره‌ی شخصیت و عوامل موثر بر آن گفت و گو میکردیم. ایشان خیلی تاکید داشتند که إلا و لابد شما باید روانشناسی غرب را بخوانی تا بتوانی شخصیت را خوب تحلیل کنی. من به جای برخوردهای سلبی معمول، با سلاح گرانقدر وارد شدم که حضرت فرمودند: حُسْنُ السؤالِ نِصْفُ العلم(بحارالانوارج۱ ص ۲۲۴). پرسیدم تمام این روانشناسان مشهوری که مارا دعوت به شاگردی شان میکنی، از فروید و مازلو گرفته تا کتل و ویلیام جمیز و پیاژه و دیگران:در مورد تاثیرات نطفه بر شخصیت چیزی گفته اند؟ در مورد تاثیر زمان انعقاد نطفه، مکان انعقاد، دعاهای موثر بر شخصیت و حس و حال پدر و مادر و تاثیرش بر فرزند. درباره تاثیر حلال زادگی و حرام زادگی بر شخصیت حرفی دارند؟ گفت نهههههههه! گفتم در مورد تاثیر غذا چطور؟ مثلا کدامیک ازین روانشناسان فهرستی از غذاهایی را ارائه داده اند که منجر به کاهش وسوسه قلب و آرامش درون می‌شود؟ باز هم گفت نه چیزی نداریم اگر باشد بسیار جزئی است. گفتم درباره ی تاثیر تقدیر و شب قدر بر شخصیت چطور؟..............نهایتا گفتم وقتی در مورد اَبَر گزاره های شخصیت ساز حرفی ندارند، پس چه چیزی را بحث کرده اند که اینقدر سنگشان را به سینه میزنی؟ در سخنرانی جعبه ی فقهی شخصیت ، مهم ترین عوامل شخصیت ساز از منظر آيات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. @besalamen_amenin
۶۴ ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ نوجوان و نوجوانات! کنسرت زنده و رقصی چنان میانه پارک! چند روز پیش که دختر کوچکم را به پارک برده بودم، با همان صحنه ی تقریبا تکراری روبرو شدم: نوجوانی حدودا ۱۵ ساله میخواند و گیتار میزد. نوجواناتی هم مثل نگینی حلقه اش كرده بودند. روی پیدای این داستان تلخ، مصیبت‌های جبران ناپذیری است که در این ارتباطات، بویژه برای دختران بی پناه مان به وجود می آيد. اما روی پنهانش این است که حقیقتا با فروپاشی حریم ها و حرمتهای مقدس ارتباطی چه کنیم؟ آیا به ابلاغ حکم بسنده کنیم؟ این کار حرام است، خجالت بکشید و قس على هذا؟ پر واضح است که این نوع مواجهه، بسیار سطحی است، جبری و کم فایده و عملا چیزی را عوض نمی‌کند. در منطق موضوع شناسی مدرسه هدایت، نوع مواجهة و مدیریت بدعتها و ضد هدایتها را به گونه ای دیگر پی میگیریم. بطور خلاصه: پارک قرار است که نیاز به تفریح را پوشش دهد. پس باید به محوریت واژه ی تفریح، نیازهای تفریحی، اشیاء و کارهای فرح آور، به جست و جوی در گنجینه آيات و روایات بپردازیم. نتیجه اینکه تفریحات از منظر اسلام، محیط خاص خودش را می طلبد. مهم ترین محیط تفریحی هم حیاط خانه است. به عبارتی زندان آپارتمان، دائما انسانها را به بیرون دفع می‌کند و این است حال نوجوانان عصر عقب افتاده مدرنیته: از طرفی هزاران شور و نشاط و شوق جوانی در سر، از دیگر سوی، حبس دائمی در زندان آپارتمان های بی حیات بی حیاط و از سوم سوی، ارائه ی فضای حداقلی و ضد حریم خصوصی پارک، برای زن و مرد و پیر و جوان و دختر و پسر. شما بفرمایید چه کنند؟ @besalamen_amenin
۶۵ ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ مدل فقهی روایت دفاع مقدس چیست؟ پیشنهادی به سازمان راهیان نور کشور و موسسه روایت سیره شهدا بصورت خلاصه اگر قائل شویم که شهدا برای اقامه حکومت قرآن و اهل بیت علیهم السلام، جان بر کف نهاده و آسمانی شدند و جميع آیات و روایات را هم در مفهوم بنیادین هدایت خلاصه کنیم، آنگاه: زیرساخت های ۹ گانه هدایت، عرصه های تمرکز و روایتگری ما را تشکیل می‌دهند، چرا که شهدا را نمود و نماد هدایت یافتگی می دانیم. به عنوان مثال یکی از زیرساخت های هدایت، فقه التزكية است و از نظر اسلام یکی از مهم ترین بخش های تزکیه، خوردنی ها و آشامیدنی هاست. حال سوال اینجاست که چرا هیچ گاه به عادات غذایی شهدا اشاره نمی‌شود و فقط به عنوان کلی حلال خوری بسنده می‌شود؟ دو مورد دیگر از مهم ترین زیرساخت های هدایت یافتگی، فقه الإمام و فقه العلم است. آیا می‌توان سر هر سفره ی علمی نشست؟ از ملحد،غربی،شرقی،سازمان مللی و هرکسی را به عنوان مرجع علمی در زندگی پذیرفت و آنگاه شهید هم شد؟ چرا در روایتگری های مناطق جنگی و طبیعتا در مدل نگارش‌ کتاب‌های دفاع مقدس، هیچگاه به حساسیت‌های شهدا در مورد مرجعیت علمی أهل بیت علیهم السلام اشاره نمی شود؟ که حضرت پدر عليه السلام فرمودند: يا كُمَيل لاتَأخُذْ إلّا عَنّا تَكُن مِنّا(اي کمیل جز از ما نگیر که از ما بشوی/ بحارالانوار ج٧٤ ص٢٦٦). همین پرسش را می‌توان درباره ی دیگر زیرساخت های هدایت هم مطرح کرد. نگارش: پادگان آسمانی دوکوهه @besalamen_amenin
۶۶ ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر! چگونه مراسمات مذهبی را ضربدر نصرت امام علیه السلام بکنیم؟ عزیزی می گفت چندین سال است که سه شنبه ها با پای پیاده از حرم به جمکران می روم اما معنویت و روشنی خاصی در خود احساس نمی کنم. من با استناد به دو آیه بنیادین قرآن عظیم( ۶۹ عنکبوت/ ۲۹ فتح) به او گفتم: معنویت را در درگیری با کفر می دهند برادر. اگر سال‌ها پیاده بیایی و بروی، اما ازین رفت و آمدها خراشی بر گُرده پلید کافر کیشان نیفتد، یعنی که همراه با رسول نیستی و در نتیجه احساس معنوی و روشندلی هم نخواهی داشت. معیار گرانقدر معیت با رسول، در همه ساحات زندگی بشر، اصلی ترین مقیاس ها و سنجه هاست. به عنوان نمونه: یک هیئت، یک سخنرانی، حتی یک ایستگاه صلواتی به میزانی که با تمسک به علم امام، با تمسک به قرآن عظیم، وارد درگیری با نظم غلط موجود شود، به همان میزان هم در طریق صحيح نصرت امام گام بر می‌دارد. این روزها که حاکمیت کدکس آلیمنتاریوس یهودیان بر اطعمه و اشربه مردم، روز به روز مریض ترمان کرده، چه خوب است که تلاش شود در تمامی مجالس، پذیرایی ها، ایستگاه صلواتی ها بویژه در مسیر حرم تا جمکران، با طیبات قرآنی و سالم از مردم پذیرایی شود. مثلا می‌توان از شکر، روغن،نمک، آبلیموی طبیعی و نان سبوس دار استفاده کرد. تا کی قرار است در ندبه ها "يابن العلوم الكاملة" بخوانیم و صفر تا صد زندگی مان را بر اساس راهبردهای ضد انسانی یهود بنا کنیم؟ و مگر برای امام غربتی بالاتر ازاینهم وجود دارد؟ @besalamen_amenin
امروز ۲۵ اسفند ۱۴۰۰ ، دقیقا یک سالگی کانال بِسَلامٍ آمِنينٍ است. تقدیم شما مجموعه ای از پربازدید ترین یادداشت های کانال در یک سال گذشته ۱. آیا واکسن ها چیپ گذاری شده است؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/16 ۲. واکسیناسیون و فقه بیش از حد پویا! https://eitaa.com/besalamen_amenin/17 ۳. عروسک‌های جنسی هوشمند و پایان نسل بشر https://eitaa.com/besalamen_amenin/21 ۴. متوسط زمان تولید واکسن در جهان؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/38 ۵. دادگاه خانواده یا خانواده ی دادگاه؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/40 ۶. آپارتمان هایی که مانتوی جلو باز می پوشند! https://eitaa.com/besalamen_amenin/43 ۷. شرمنده ام صدای اتاق خوابتان را می شنوم! https://eitaa.com/besalamen_amenin/44 ۸. انسانهای سگ نمای اروپایی و حیوانات خانگی ما https://eitaa.com/besalamen_amenin/48 ۹. مدیریت آب و کشاورزی امام علی علیه السلام https://eitaa.com/besalamen_amenin/49 ۱۰. ما از کربلا درس تغذیه گرفتیم https://eitaa.com/besalamen_amenin/55 ۱۱. کدام عقلانی تر است؟ تقویت سیستم ایمنی یا... https://eitaa.com/besalamen_amenin/64 ۱۲. از کشتار صبرا و شتیلا تا کشتار رمدسیور! https://eitaa.com/besalamen_amenin/68 ۱۳. شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟ https://eitaa.com/besalamen_amenin/89 ۱۴. مباحثه شیخ و دکتر شیخ پیرامون روانشناسی https://eitaa.com/besalamen_amenin/101
۶۷ ۱ فروردین ۱۴۰۱ /سال دوم از نظر اسلام، با رامبد جوان و برنامه ی خندوانه چه کنیم؟!؟! بی تردید خندوانه ی رامبد جوان، یکی از پر بیننده ترین برنامه های سال های اخیر صدا و سیما است‌. اقبالی که بیشتر به موضوع محوری این برنامه یعنی خنده، لذت و تفریح مربوط می‌شود. مسئله ای که مانند بسیاری از عرصه ها مورد غفلت حداکثری جماعت حزب الله است. حال آنکه مثلا آقا امام رضا عليه السلام می فرمایند: تلاش کنید که اوقاتتان را چهار قسمت کنید. یک بخش برای عبادت، یک بخش برای معاش، بخشی برای ملاقات دوستان دینی و یک بخش هم برای لذت‌های حلال. آنگاه فرمودند: وَ بِهَذِهِ اَلسَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى اَلثَّلاَثِ اَلسَّاعَاتِ: و با این زمانی که برای لذت‌های حلال اختصاص می دهید، توان آن کارهای دیگر را پیدا می کنید(بحارالانوار ج۷۵ ص ۳۴۶). این یعنی در جامعه ای که تفریح و لذتهای حلال رواج نداشته باشد، عبادت، طلب معیشت و روابط انسانی حسنه هم کم رنگ خواهد شد. حال به برادر هنرمندمان آقای جوان می گوییم: در اسلام عزیز حدود ده دسته اقدام داریم که موجب شادمانی است و حال انسان را خوب می‌کند. مطایبه و مزاح که شما روی آن تمرکز کرده اید، تنها یکی از آنهاست که البته ظرفیت محدودی هم دارد. به عنوان مثال بعضی از میوه ها مانند "به"، همّ و غم قلب را می برد و موجب شادمانی دل می‌شود(مکارم الأخلاق ج۱ ص ۳۷۳). حال چه اشکالی دارد که به جای کاشت درختان بی ثمر مضری مانند کاج، شما با استفاده از ظرفیت برنامه ی خندوانه، مردم و بویژه شهرداری ها را به کاشت درخت "به" دعوت کنید؟ همین طور نسبت به دیگر عرصه ها. @besalamen_amenin
۶۸ ۶ فروردین ۱۴۰۱ / سال دوم دردهای ما و خطبه های بی درد نماز جمعه! دیروز امام جمعه ی محترم قم در مورد فاصله های اجتماعی مذموم و مضر در اسلام صحبت می کردند. اینکه اگر بین علما و مردم فاصله بیفتد بسیار بد است. فاصله ی اقتصادی میان مردم خیلی ناپسند است. همینطور فاصله ی عاطفی در جامعه هم مورد نهی شدید اسلام است . من حقيقتا نمی‌دانم تا کی قرار است فرصت عظیم نماز جمعه، به گفتن این کلیاتِ پسا ابوالبقاء بگذرد؟ عزیز بزرگوار: مگر کسی گفته است که فاصله طبقاتی و گسست عاطفی خوب است که شما می‌گویید بد است؟ شما بفرمایید در جامعه کنونی و به طور مشخص، چه ریشه هایی باعث ایجاد این فاصله های تلخ می‌شود و راهکار اسلامی برون رفت از این گسست ها کدامست؟ خدا می داند که این مدل خطبه خوانی، کفرانِ نعمتِ واضحی که جمهوری اسلامی در اختیارتان قرار داده است. هزاران نفر آنهم در ایام عید، آنهم روز تعطیل، آنهم بصورت رایگان،آنهم در مرکز شیعیان جهان، آمده اند تا از شما بشنوند فاصله ی طبقاتی بد است؟ آیا رواست که این ظرفیت عظیم را با این کلی گوهای بی خاصیت هدر دهید؟ امام جمعه محترم: ای کاش میگفتید که هیچ عاملی مانند سکولار بودن حوزه های علمیه، میان علما و مردم فاصله نمی اندازد. می گفتید هیچ عاملی مانند آپارتمان سازی، موجب فاصله عاطفی و بحران های خانوادگی نمی‌شود و هیچ چیز مانند ساختار طاغوتی تولید صنعتی و بازارهای متمرکز کنونی، فاصله ی طبقاتی میان مردم ایجاد نمی کند. در کتاب فقه المکاسب، شرح تفصيلي غده سرطانی تولید صنعتی و مدل جایگزین اسلامی آن ارائه شده است. @besalamen_amenin
۶۹ ۹ فروردین ۱۴۰۱ / سال دوم چگونه‌ نظم شهری موجود، مهم ترین عامل عبرت پذیری را در حاشیه ی قلبها دفن می‌کند؟! آقا رسول اللّه صلی الله علیه و آله وسلم، یادکرد مرگ را بالاترین عبادت، بالاترین زهد و بالاترین نوع تفکر معرفی کرده اند(بحارالانوارج۶ ص۱۳۷). در قرآن کریم نیز بیش از ۱۲۰ مورد به مرگ و مفاهیم مرتبط با آن(موت، عاقبت، عبرت و...) اشاره شده است. طبق مبنای همیشگی توجه کنیم که یک مفهوم را اولا: در ارتباط با سایر مفاهیم و ثانیا: در بستر نظم موجود جامعه مورد بررسی قرار دهیم. مرگ با این مبنا، شامل لحظه احتضار،غسل،تشییع،تدفین و قبرستان خواهد بود.اما در نظم موجود: احتضار که یکی از تربیتی ترین لحظاتی است که یک انسان می تواند آنرا ببیند و عبرت گیرد، در ساختار نادرست و متمرکز بیمارستان ها بصورت کامل از بین می رود. غسل میت با آنهمه حکمت و اثر، باز هم به دلیل قبرستان های متمرکز، تبدیل به شغل شده و سایر مردم از تجربه آن محرومند. حال آنکه بیشتر فقها اخذ اجرت را برای آن حرام دانسته اند. یکی از آرزوهای حضرت جبرئیل عليه السلام، حضور در تشییع جنازه است به خاطر شدت ثواب و اثرگذاری آن. این مورد هم به دلیل جانمایی ناصحیح و متمرکز قبرستان ها، عملا متروک یا کمرنگ شده و امکان اجرا ندارد. از لحاظ جانمایی هم، خود قبرستان را به حاشیه ای ترین نقاط شهر می‌برند و به تازگی هم به آرامستان تغییر نامشان می‌دهند. همه اینها یعنی: انسان مدرن تقریبا مرگی نمی بیند که بخواهد به یادش باشد و عبرت گیرد. نظریه مدیریت شهری محله محور، صد نظم شهری ضد هدایت را بررسی و مدل شهر اسلامی را ارائه داده است. @besalamen_amenin
۷۰ ۱۹ فروردین ۱۴۰۱/ سال دوم سینما ذاتا ضد دین است و این چیزها هم طبیعی! خودکشی از عشق یوزارسیف! برادری میگفت چند سال پیش در اردوی جهادی به ما گفتند: دختری از عشق مصطفی زمانی(یوزارسیف) خودکشی کرده و تا سرحد مرگ هم رفته. لطفی کنید و برای مشاوره بیایید! بعد دوستمان به شوخی سخن قابل تاملی میگفت: اینکه یک فیلم دینی از یک پیامبر درست شد، اما ازین طرف هم خیل عظیمی از دختران و زنان مملکت را عاشق آن جوان کردیم و بی میل به شوهرانشان! وهكذا در مورد خانوم زلیخا! همانطور که در مورد شبکه های اجتماعی عرض شد، تکنولوژی های مدرن از جمله سینما، ابدا خنثی و بی جهت نیستند بلکه میل به باطل دارند. مثلا از نظر اسلام، حقیقت انسان قلب اوست و از مهمترین اوصاف قلب هم طهارت. تنها یک مورد در قرآن داریم که به طهارت قلب اشاره شده و آن هم در مورد به حداقل ممکن رساندن ارتباط با نامحرم است(۵۳ احزاب و ۳۰ نور).حال چگونه می‌توان سینما و فیلمی که ساختش مبتنی بر ارتباطات حداکثری با نامحرم است را، ابزاری مورد تایید دین دانست؟ از دیگر سوی، تاکیدات اسلام عزیز در مورد حفظ نگاه، آنقدر محوری است که حضرت آقا امام صادق عليه السلام فرمودند: هیچ کس در اثر هیچ کاری مانند حفظ چشم از نامحرم، به طهارت نرسیده است(بحارالانوار ج۱۰۱ ص۴۱). باز چگونه می‌توان سینما و فیلمی که بنیادش، نگاه کردن به زنان و مردان نامحرم و غالبا زیباست را دینی دانست؟ بنابراین تعجب از کسانی است که از بیانیه زنان سینماگر متعجب اند! اساسا کدام سینما تا کنون در جهان سالم بوده که ما دومینش باشیم؟ @besalamen_amenin
۷۱ ۲۵ فروردین ۱۴۰۱/ سال دوم تاریخ تمدن ویل دورانت یا حياة القلوب علامه مجلسي؟! تاریخ: گنجینه ای به بلندای زندگی بشر. هدایتکده ای که حضرت پدر، آنقدر در احوالاتش اندیشیده که گویی با اولین تا آخرین مردمانش زندگی کرده و حتی جزئی از آنان شده(نهج البلاغه نامه ۳۱). بنابر معارف قرآنی، همانقدر که آینده و معاد مهم است، تاریخ و گذشته هم عبرت آفرین است و ارزشمند. اما مهمتر این است که تاریخ چه کسانی را بخوانی و یا بهتر بگویم: چه کسانی را تاریخ ساز بدانی و محور روایت! پادشاهان را یا انبیا و اولیای الهی را؟ در این ميان اما، راه جستن از تاریخ تمدن ویل دورانت به عنوان یکی از بارزترین نمونه ها، یعنی گم شدن در هزارتوی اطلاعات غیر ضرور، که اساسا این کتاب به قصد "فاعتبروا يا أولي الأبصار" (حشر ۲) و "فانظروا كيف كان عاقبة الذين من قبل"(روم ۴۲) نگاشته نشده. سخن در این است که ما به یک الگوی روایت "هدایت محور" نیاز داریم، چرا که اگر گذشته را قرآنی فهم نکنیم، آینده را قرآنی نخواهیم ساخت.بنابراین در تاریخ تمدن ما، اساس روایت بر پایه سه گانه ی کفر، ایمان و نفاق خواهد بود. تاریخ بشر نیز به محوریت بزرگترین تاریخ سازان، یعنی انبیای اولوالعزم به دو دوره تقسیم خواهد شد. دوران اقوام اولین، چهار پیامبر و اقوام آخرین که دوران رسالت پیامبر خاتم صلوات الله علیهم اجمعین است(واقعه ۱۲و۱۳).طرح پیشرفته ای که کتاب حياة القلوب علامه مجلسي، آغازی بر آن راه مبارک است. مشابه: کدکس آلیمنتاریوس یا شیخ حرّ عاملی @besalamen_amenin