eitaa logo
بسلام آمنين
1.3هزار دنبال‌کننده
105 عکس
6 ویدیو
5 فایل
وَسَدَّ الأَبْوابَ إِلّا بابَ #عَليٍ وَقالَ: أَنا مَدينةُ العِلْمِ وُعَليٌ بابُها #تمدن_مدرن، بالهای پرواز انسان را شکست و پاهایش را زخمی کرد، آنگاه با منت به او عصا داد @Haj_ghasem_y یادداشتهای سبک زندگی اسلامی
مشاهده در ایتا
دانلود
۵۴ ۲۴ آذر ۱۴۰۰ بهترین روش دفاع از امام علیه السلام چیست؟ شاید مهم ترین نیاز بشر، امان و آرامش باشد. اهل بیت علیهم السلام در معارف تشيع، پاسخِ به این نیاز بنیادین معرفی شده اند. آنهم نه فقط برای انسان‌ها بلکه برای تمام أهل زمین. حضرت نبی الله الاعظم میفرمایند: اَهْلُ بَيْتِي أَمَانٌ لِأَهْلِ اَلْأَرْضِ(بحارالانوارج۲۳ص۱۹). بنظر می رسد تمرکز تشیع بر روی مفهوم محوری مطلق بودن أهل بیت علیهم السلام، بسیار برّان تر و رساتر از روش‌های کنونی خواهد بود. چرا که این مفهوم قابلیت تفاهم حداکثری با تمام ابنای بشر را دارد. از أهل سنت و مسیحی گرفته تا وهابی و بودایی و ملحد، زیرا محال است کسی بگوید آرامش جسم و جانم برایم مهم نیست! الان ما اثبات میکنیم بر حقیم، کما اینکه آنها هم حقانیت مذهب خودشان را اثبات میکنند. اما اگر روی انحصاری و برآمده از اشراف امام علیه السلام که منشا امان است تمرکز کردیم و پاسخ نیازها و مشکلات اساسی بشر را دادیم، آیا جایی برای امامت دیگران باقی خواهد ماند؟ ائمه ای که با علم ناقص و بخشی خود، منشا ایجاد نا امنی و ظهور فساد در برّ و بحر هستند. به فضل الهی در جلسه ۱۱ دی ماه در دانشگاه علم و صنعت، جدول فقهی تسخیر ارائه خواهد شد. جدولی که با تکیه بر روایات گرانقدر أهل بیت علیهم السلام، حدود ۲۰۰ شی پرکاربرد موجود در طبیعت را برای پاسخ به مشکلات بنیادین انسان معرفی میکند. و حال یک سوال: جلوه ای کوچک از امام ما، ارائه راه حل برای حدود ۲۰۰ نیاز مهم زندگی انسان است. راه حل امام شما چیست؟ @besalamen_amenin
۵۵ ۲۹ آذر ۱۴۰۰ حاج آقا مواد بخوای ده دقیقه ای مهیاست! دو سه روز پیش برای بررسی وضعیت یکی از محلات تقریبا محروم شهر رفته بودم. جمعه بود و شلوغ و شاید حدود ۵۰، ۶۰ نفر زیر ۱۵ سال روی ریل قطار در دسته های مختلف نشسته و طواف قلبی بر گرد کعبه ی موبایل و کلیپ و ناکجا آباد و...  . رفتم پارک محل و از دو سه نوجوان در مورد وضعیت مواد مخدر محل پرسیدم. یکیشان با خنده گفت بچه های اینجا از هر ۱۰ نفر ۱۱ نفرشان سیگاری هستند و اگر بخواید میتونید تو همین پارک، ده دقیقه ای مواد مخدر هم پیدا کنید! حال نمیخواهم بگویم هرچه آن نوجوان گفت صد در صد درست است ولی چندان هم دور از واقعیت نیست، چرا که اساس تربیت عمومی_ و نه فردی_ صحیح یا تنظیم روابط انسانی و یا هدایت، متوقف بر ساختار معماری و کالبد است که در معماری مدرن هر دو حذف و به محوریت سود اقتصادی باز تعریف شده اند. آپارتمان بی حیاط، حیاتی ندارد و ذاتا ضد تربیت است. ذاتا ضد بازی کودکان است و باید پذیرفت که شاخ های مسموم اینستاگرامی، دیر یا زود قلب تربیت تمام بچه های آپارتمانی را خواهند درید. اوج کار فرهنگی ما هم این خواهد بود که هنوز هم فقط بگوییم برادرم چشمانت! خواهرم حجابت! در نظریه مدیریت شهری محله محور(دریافت) با توجه به وضعیت خانه ها و کالبد محله ها، سه نوع محله مستقل، وابسته و اضطراری تعریف شده است و بسته ی حمایتی از خانواده نیز در نُه گروه تعریف شده. @besalamen_amenin
۵۶ ۸ دی ۱۴۰۰ شیخ حرّ عاملی یا کدکس آلیمنتاریوس؟! یکی از کتاب‌های گرانقدر تاریخ ماست. این کتاب، یادگار عالم بزرگ اسلامی مرحوم شیخ حرّ عاملی رحمه الله علیه است. ایشان برای نگارش این کتاب سی جلدی، بیست سال زحمت کشیدند و حدود ۳۶ هزار روایت فقهی را در پنجاه باب گردآوری و در سال ۱۰۸۴ قمری به پایان رساندند. از بابهای فوق متروک این کتاب، جلدهای ۲۴و ۲۵ است با عنوان: خوردنی ها و آشامیدنی ها! چه کسی باور می‌کند حدود ۸۰۰ صفحه روایت ناب شیعی در زمینه ی خوردنی ها و آشامیدنی ها_ آنهم فقط در یک کتاب_از ائمه علیهم السلام داشته باشیم؟ اما چه فایده؟ در زمینه ی غذا هم مانند خیلی از عرصه ها دست رد به فرمایشات گرانقدر زده ایم و این بار به کعبه ی سازمان خوار و بار جهانی اقتدا کرده ایم! این سازمان در سال ۱۹۶۱ با مشارکت WHO برای مدیریت و شاخص گذاری غذای مردم جهان، کمیسیون را تاسیس کردند. با شاخص گذاری هایی که هیچ ربطی به معیارهای اسلامی ارزیابی غذا ( تناسب با مزاج، طیّب بودن، حلال و حرام بودن و..)ندارند. ایران نیز در سال ۱۳۶۸ به عضویت این کمیسیون درآمد و جالب اینجاست که طی همان سالها به دلیل فعالیت  مناسب!؟ از سوی مدیر اجرایی کدکس مورد تشویق  قرار گرفت. ازین سوی نیز می‌توان به جلسه "تبیین شاخصه های فقهی ارزیابی غذا" اشاره کرد. این جلسه که در تاریخ ۲۲تیر۹۹ برگزار شد، از اولین تلاش‌های نظام مند حوزه ی مبارکه قم برای خروج از وضعیت کنونی شمرده می‌شود. @besalamen_amenin
۵۷ ۲۰ دی ۱۴۰۰ ایام امتحانات؛ طوطی وار خوانی های جبری! شاید مهم ترین اصل در انسان شناسی اسلامی که ارتباط مستقیمی هم با تربیت و هدایت دارد، به رسمیت شناختن اصل و تاکید بر آن، در آيات متعدد قرآن کریم باشد. نکته ای که درین منظر بسیار مورد غفلت است، چگونگی امتداد آن اصل در ارکان جامعه است. چرا که با این مبنا، مدیریت جبری یعنی دور کردن انسان از بستر زیبای هدایت و اختیار و سوق دادن جامعه به سمت ضلالت و سقوط. حال به عنوان نمونه: آموزش و پرورش مبتنی بر اختیار چه اصول و قواعدی دارد؟ اساسا در ساختارهای متمرکز کنونی، انسانیت انسان که به رعایت اختیارش است، تا چه میزانی قابلیت ظهور دارد؟ وقتی چه بخواهی چه نخواهی باید یکسال با معلمی باشی که هیچ نقشی در انتخابش نداشته ای. کتاب‌ها و محتوایی را بیاموزی که خودت انتخابشان نکرده ای. یا باید طوطی وار بیاموزی یا متهم به نادانی و تنبلی و کند ذهنی خواهی شد. از طرفی اختبار و امتحان مبتنی بر اختیار چگونه است؟ معلمی که بیشترین قرابت را با رعایت اختیار انسان دارد کیست؟ باتوجه به اینکه مهم ترین مسئله در اختیار، دانش آموز است،و از طرفی در ساختارهای واحد و متمرکز کنونی بصورت ، امکان رعایت ظرفیت های متعدد نیست، نظام تعلیم و تربیت مطلوب اسلامی که اختیارْ محور است چگونه خواهد بود؟ اینها و پرسشهای بنیادین دیگری که  نظریه فقهی آموزش و پرورش آینده در مقام پاسخگویی به آنها استنباط و ارائه شده است. @Besalamen_amenin
۵۸ ۲۵ دی ۱۴۰۰ آیا کسی در حوزه نیست تا آهن تفتیده به بودجه نویسان نشان دهد؟! گاهی با تمام وجود آخرالزمان را احساس میکنم. اینکه در زمانه ای هستیم که به فرموده ی حضرت پدر: وَلُبِسَ الاِْسْلامُ لُبْسَ الْفَرْوِ مَقْلُوباً(نهج البلاغه خطبه ۱۰۷) اسلام همچون پوستین وارونه پوشیده خواهد شد! و چه وارونگی ازین بالاتر که بارها بر منبرهایت از آهن داغ و تفتیده مولا بگویی، اما چهل سال بعد از انقلاب، نه تنها هیچ طرح و مدلی اسلامی برای تقسیم بیت المال(بودجه) نداری، بلکه به احتمال زیاد با خود می‌گویی: بودجه مملکت چه ربطی به منِ حوزه و حوزوی دارد؟ کدام وارونگی ازین بالاتر که در قرآن به صراحت بخوانی مدیریت مالی صحیح، ابزار برپا ماندن، قوام و قدرت یک جامعه است.بخوانی که مبادا این امر خطیر را به دست سفها بسپارید که جامعه را فلج و نابود خواهند کرد(سوره نساء آیه ۵) اما در بزرگترین و مهم ترین رویداد کشور(بودجه ریزی) کمترین دخالتی نداشته باشی. ازین سوی و در غیاب حداکثری حوزه علمیه، کسانی مانند دکتر محمد کردبچه تکنوکرات تحصیل کرده انگلیس، نزدیک نیم قرن است که یکی از محوری ترین افراد در پخش و تقسیم بیت المال مملکت هستند. جالب اینجاست که دکتر کردبچه از ۳ سال قبل از انقلاب تا همین یک ماه پیش در سازمان برنامه و بودجه بوده. شریان حیاتی قوام جامعه اسلامی در دست تحصیل کردگان و ذاتا مسموم غربی است و بسته جامع اصلاح نظام برنامه ریزی کشور یکی از آغازین گام ها برای بازپس‌گیری این عرصه فوق استراتژیک، از تفکر پوسیده و ضد هدایت غربی است. @besalamen_amenin
۵۹ ۲ بهمن ماه ۱۴۰۰ بهترین راه حفظ جایگاه مادری، ساخت خانه ی حیاط دار است! یا چه نسبتی است میان معماری و مادری؟ شاید بدترین نوع دفاع از اسلام، همین مدل جاری ما باشد: یک نکته را گفتن و هزار نگفتن! نمونه بارزش تمرکز بیش از حد بر روی حجاب است و غفلت از ده‌ها ی موثر بر آن. مادری هم از آن مفاهیم مظلوم است که در ميان امواج سهمگین مدرنیته ی ظلمانی، یکه و تنها بدون مفاهیم پشتیبان و زیرساختی در حال تضعیف است.مثلا از مهمترین مسائل موثر بر تقویت و تضعیف ، نظام معماری شهرهاست!. چرا که مادر به عنوان قلب حیات طیبه ی جامعه، نیاز به ده‌ها عامل بنیادین برای انجام صحیح وظیفه اش دارد. از واضح ترین آنها وجود آرامش و فضای کافی برای تربیت کودکان است. و البته که حکایت آپارتمان و فضای تربیتی آرام، حکایت جن و بسم الله است. بدیهی است که وقتی مادری، بستر ظهور نداشته باشد رفته رفته تضعیف و معدوم خواهد شد.در این زمینه بسته ی قوانین فقهی ساختمان در اسلام، قدمی است برای تقویت جایگاه مادری، تربیت و بازگشت آرامش به جامعه. حال علاوه بر تَبَر زهرآگین آپارتمان، ده‌ها اَبَر متغیر دیگر هم وجود دارد که شجره طیبه ی مادری را هدف گرفته اند. از آموزش و پرورشی که خانواده و مادر در آن جایگاهی ندارد تا نظام اقتصاد قارونی که مادری را به هيچ گرفته،تحقیر می‌کند و دائما می‌گوید: چرا زنان که نصف جامعه اند باید بیکار باشند؟!!! تا نظام غذایی مسمومی که چند میلیون زن را عقیم و نابارور کرده و... ‌. @besalamen_amenin
۶۰ ۶ بهمن ۱۴۰۰ لطفا این یادداشت را دقیق تر بخوانید! آیا در فضای مجازی همه چیز وابسته به انسانی است که از آن استفاده میکند؟ چند پرسش برای روشن شدن موضوع: ۱.از ارزش‌های انسان ساز اسلام، کم گویی و درست گویی است. ف مجازی به عنوان یک گفت و گو ساز برای همه، این خصیصه را تقویت می‌کند یا تضعیف؟ ۲. چشم نداشتن به داشته های دیگران، سکه ای که روی دیگرش پرهیز از خودنمایی است. ف مجازی بویژه نرم افزار هایی مانند اینستاگرام، خودنمایی است یا کتمان؟ ۳. مورد دیگر رعایت ظرفیت مخاطب است که لازمه اش طبقه بندی اطلاعات است. با توجه به دسترسی همه نوع افراد به همه نوع اطلاعات در شبکه های اجتماعی، اساسا رعایت مسئله ی محوری ظرفیت چگونه ممکن است؟ ۴.قلب مهم ترین عضو انسان است و حیات و سلامت قلب هم وابسته به تفکر است. باتوجه به اینکه تمرکز از ضروریات تفکر است، آیا بارش اطلاعات در شبکه های اجتماعی، تعمیق تفکر است یا تضعیف آن؟ ۵. موضوع دیگر رعایت محرم و نامحرم به عنوان یکی از آموزه های طلایی اسلام. آیا وجود دسترسی های بی حد و حصر در ف مجازی، رعایت حریمها است یا تضعیف آن؟ ۶. از ابتدائیات حفظ امنیت کشور و نفی سبیل، عدم دسترسی دشمن به اطلاعات درونی مملکت است. از طرفی ف مجازی ظهور و بروز تقریبا تمامی چیزهایی است که در کشور در جریان است. با این وصف آیا شبکه های اجتماعی تقویت تسلط دشمن است یا تضعیف آن؟ اینها و ده‌ها پرسش دیگر: آیا حقيقتا فضای مجازی و در یک نگاه کلان تر تکنولوژی، اموری خنثی و بی جهت هستند؟ @besalamen_amenin
۶۱ ۱۵ بهمن ۱۴۰۰ پیش و بیش از همه برای خودم متاسف و غمینم که چرا تازه؟ آنهم بعد از ده سال حوزوی بودن!!!! غمگینم که چرا بعد از ده سال حوزوی بودن، تازه به این رسیده ام که به جای پرسه زدن در گنداب های عقل ناقص انسانی، باید غرق در ،زلال و لایتناهی علوم کامله ی اهل بیت علیهم السلام شد( کافی ج ۱ ص ۲۲۲) و سرشار اندوه که چرا بعد از ده سال اتلاف عمر در کوچه پس کوچه های تاریک و بن بست شبه علم های انسانی، تازه فهمیده ام که باید وارد مدينة العلم شد و پاسخ را از چشمه های جوشان حکمت گرفت و به بشریت عرضه نمود(کافی ج ۱ ص ۱۲۸). در این چند روز به دلایلی مشغول مطالعه احادیث حوزه کشاورزی و باغداری بودم. فقط میتوانم بگویم امان از غربت و مظلومیت اسلام و امام اسلام! چرا که شاید کمتر چیزی به اهمیت کشاورز و کشاورزی در منظومه هدایتی أهل بیت علیهم السلام برسد. تا جاییکه صادق آل محمد، کشاورزان را در زمین خواندند و کشاورزی را محبوب ترین شغل در نزد خدای متعال (تهذیب الاحکام ج۶ ص ۳۸۴). حال ميزان اهتمام حوزه علمیه به کشاورز و کشاورزی را مقایسه کنید با ابلیس یهودی: ، که هم اکنون مالک یکصد هزار هکتار از بهترین اراضی کشاورزی آمریکاست و حتی به تازگی گوشت مصنوعی هم تولید کرده است.  او خوب می‌داند که چرا امام علیه السلام اینقدر استثنایی در مورد کشاورزی و اهمیت آن سخن گفته است. او به خوبی نسبت میان غذا و تربیت را می داند. @besalamen_amenin
۶۲ ۲۷ بهمن ۱۴۰۰ زبان دین ما بیش از همه محتاج جهاد تبیین است چرا که جبری است، خشک و فاقد استدلال! زبان دین و ادبیات شارع، مهم ترین حلقه ی وصل بین خالق و مخلوق است. خداوند متعال از سویی اشیاء عالم را تبیین و توصیف کرده و انسان را به تفکر دعوت نموده است و از دیگر سوی، قدم گذاشتن در مسیر حق را از او طلب نموده و اختیارش را نیز به رسمیت شناخته. معنای واضح این راهبرد، انتخاب متفکرانه ی اختیاری راه نور و هدایت است. اما مشکلی که در ساختار استنباط فقهی ما وجود دارد، برخورد کاریکاتوری با دین و تمرکز بر اوامر و نواهی الهی است. توضیح بیشتر اینکه وقتی در نگاه فقیه، منطق فهم دین اسلام که جامع،کامل،جاودانه و استدلال محور است، محدود شود به احکام و واژه هایی مانند مستحب، واجب، مکروه و حرام، دو نتیجه بدیهی در پی آن خواهد آمد. اول: حداقلی شدن عمل به دین، پس از حداقلی شدن ارتباط دین و مردم در نتیجه حذف استدلال های احکام. چرا که انجام حکم، عینیت و امتداد اجتماعی آن، آخرین مرحله ی کار است و پیش نیازهایی ارتباطی و زیرساختی دارد که عملا متروک و مورد توجه فقیه نیست. دوم: پذیرش عملی سکولاریسم به دلیل بی توجهی به قرآن و روایات از مجموعه ی اشیاء عالم خلقت. به عبارتی دین یک بسته ی جامع و حاوی استدلال، توصیف و حکم است و تا زمانیکه دو مورد اول و منهجاً مورد توجه واقع نشود، احکام حکیمانه اسلام، عینیت و امتداد اجتماعی نخواهد یافت. جدول فقهی تسخیر یک نمونه از توجهات روشی به توصیفات و استدلال های آیات و روایات است. @besalamen_amenin
۶۳ ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ دهه آینده ی حوزه های علمیه: عرصه ی نزاع حداکثری روحانیون سکولار با جامعیت اسلام اندک رصدی کافی است تا انسان را به این جمع بندی برساند که حوزه های علمیه در دهه پیش رو، شاهد بیشترین درگیری ها میان دو اندیشه ی متضاد خواهد بود. اندیشه ای که به رهبری و پرچمداری امام خمینی عظیم الشان، اسلام را دینی جامع و جاودانه می داند و "فقه را تئوری واقعی و کامل زندگی انسان از گهواره تا گور".(صحیفه امام ج۲۱ ص۲۸۹). خط روشن و مبارکی که بارها و بارها بویژه در یک سال اخیر مورد تاکید مقام معظم رهبری نیز واقع شده است. شاه بیت ادای حق جامعیت اسلام در آن سخنرانی تاریخی، (۲ آبان ۱۴۰۰)شاهدی است بر این کلام. ازین سوی نیز هستند کسانی که مدعای مرجعیت دارند و پیامبر را صرفا مرشدی معنوی می دانند و اسلامش را دینی فاقد نظام اقتصادی، سیاسی و فاقد سایر ارکان حکومت. به تازگی هم یکی از اساتید بارز مروج اسلام سکولار گفته است: اینکه بگوییم طب اسلامی داریم، توهین به دین اسلام و مؤمنین به آن است!!!!!اینها و مسائل فراوانی ازین دست در کنار هم، نشان از آینده ای پر چالش برای حوزه های علمیه است که البته راه حل واضحی دارد: ما ضمن احترام به برادرانمان، در دور باطل اثبات و کم فایده جامعیت اسلام نخواهیم افتاد و با احترام، به تبیین مدل‌های و کاربردی اسلامی و ارائه نظریات فقهی مختلف خواهیم پرداخت. ان شاالله. *دریافت متن بعضی از نظریات فقهی* @besalamen_amenin
۶۳ ۶ اسفند۱۴۰۰ مباحثه "شیخ" و "دکتر شیخ" پیرامون روانشناسی! با یکی از دوستان طلبه که روانشناسی می‌خواند و در آینده ی نه چندان دور هم متصف به دکتر حجة الإسلام خواهد شد، درباره‌ی شخصیت و عوامل موثر بر آن گفت و گو میکردیم. ایشان خیلی تاکید داشتند که إلا و لابد شما باید روانشناسی غرب را بخوانی تا بتوانی شخصیت را خوب تحلیل کنی. من به جای برخوردهای سلبی معمول، با سلاح گرانقدر وارد شدم که حضرت فرمودند: حُسْنُ السؤالِ نِصْفُ العلم(بحارالانوارج۱ ص ۲۲۴). پرسیدم تمام این روانشناسان مشهوری که مارا دعوت به شاگردی شان میکنی، از فروید و مازلو گرفته تا کتل و ویلیام جمیز و پیاژه و دیگران:در مورد تاثیرات نطفه بر شخصیت چیزی گفته اند؟ در مورد تاثیر زمان انعقاد نطفه، مکان انعقاد، دعاهای موثر بر شخصیت و حس و حال پدر و مادر و تاثیرش بر فرزند. درباره تاثیر حلال زادگی و حرام زادگی بر شخصیت حرفی دارند؟ گفت نهههههههه! گفتم در مورد تاثیر غذا چطور؟ مثلا کدامیک ازین روانشناسان فهرستی از غذاهایی را ارائه داده اند که منجر به کاهش وسوسه قلب و آرامش درون می‌شود؟ باز هم گفت نه چیزی نداریم اگر باشد بسیار جزئی است. گفتم درباره ی تاثیر تقدیر و شب قدر بر شخصیت چطور؟..............نهایتا گفتم وقتی در مورد اَبَر گزاره های شخصیت ساز حرفی ندارند، پس چه چیزی را بحث کرده اند که اینقدر سنگشان را به سینه میزنی؟ در سخنرانی جعبه ی فقهی شخصیت ، مهم ترین عوامل شخصیت ساز از منظر آيات و روایات مورد بررسی قرار گرفته است. @besalamen_amenin