eitaa logo
پرسمان و بصیرت
166 دنبال‌کننده
12 عکس
2 ویدیو
36 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅6⃣6⃣ با توجه به اینکه مبحث برده داری تمام شده لزومی دارد باز هم به این موضوع بپردازیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴مسائل دو گونه هستند: 🎋 مسائلی که مربوط به قبل بوده است. 🎋 مسائلی که موضوع سوال روز است. 🎋 مسائلی که عملا منسوخ شده ولی از جنبه نظری موضوع بحث است. ⬅️با توجه به اینکه هنوز مسیحیان به اسلام ایراد وارد می کنند که چرا در اسلام برده داری به طور کلی منسوخ نشد، لازم است پرداخته شود. ⬅️از طرفی اگر در آینده مجدد مطرح شد، باید ببینیم نگاه اسلام به موضوع برده داری چیست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣6⃣برده داری نهادینه کردن نظام ظالمانه است و با تساوی انسان ها در تعارض است. چرا اسلام اجازه داد برده داری در جامعه همچنان ادامه داشته باشد؟ چرا می گوییم برده داری در اسلام دالان تربیت است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 در باب بردگی باید در چند جهت بحث کرد: 🎋 تاریخچه برده داری چه بوده است؟ 🎋ماهیت برده داری در اسلام چه بوده است؟ 🎋موجبات برده داری چه بوده است؟ 🎋 هدف از برده داری چه بوده است؟ ↪️ ✅🎋 تاریخچه برده داری: هیچ ملتی در جهان نبوده که در سابقه او برده داری نبوده باشد. همه ملتها در امپراطوری خود سابقه برده داری دارند و ملت های مظلوم همیشه برده بوده اند، پس این طور نیست که فقط مربوط به اسلام باشد. ⬅️در پیشانی بشریت لکه ننگی تا ابد برده داری غرب است؛ گلادیاتور ها و سیاه پوست ها نمونه هایی است که در تاریخ ثبت شده است. بعد همان ها مدعی هستند چرا اسلام برده داری داشته است⁉️ برده داری از دوران ماقبل تاریخ و دوران امپراطوری و بعد از آن همواره بوده است. ↪️ ✅🎋 ماهیت برده داری: بردگی مالکیت رقبه است؛ همان طور که ایجار و استیجار انسان مالکیت کار اوست. برده از خود اختیار ندارد و باید مطیع امر سید باشد، همان طور که فرزند باید مطیع پدر که ولی اوست، باشد. بردگان از حقوقی برخوردار بودند و بین آنها و سایر افراد مساوات برقرار بود و از کرامت انسانی برخوردار بودند. ↪️ ✅🎋موجبات برده داری: در همه جای دنیا ظلم و زور قدرتمندان، اقتضای استثمار می کرد که از توان جسمی بردگان بهره برداری کند. 🔴اقسام موجبات برده داری در دنیا: مالی: کسی که بدهکار می شد و توان پرداخت مالی نداشت، به عنوان برده گرفته می شد. مذهب: کسی که به مذهب و آیین دیگری بود به عنوان برده گرفته می شد. نژاد: هر کس از نژاد سیاه و سرخ بود به عنوان برده گرفته می شد. ارسطو معتقد بود برخی انسان ها ذاتا برده به دنیا می آیند، مثل سیاه پوست ها و سرخ پوست ها. جرم: جریمه برخی جرایم این بود که شخص به عنوان برده گرفته می شد. جنگ: اسرای جنگی به عنوان برده گرفته می شدند. ⬅️ اسلام فقط یک نوع برده داری را قبول کرد همان برده داری در جهاد است، به جای اینکه کافر حربی در جنگ کشته شود برای تربیت به خانواده ای سپرده می شود. 🔴آنچه كه از نظر اسلام موجب رقیت می شود كافر حربی بودن است، یعنی اینكه خون شخص مباح باشد و اسلام فقط به خاطر عقیده احترامی برای خون احیاناً قائل نمی شود نه به خاطر زور و جنگ و یا به واسطه ی ابوت یا زوجیت كه در دنیای قدیم معمول بوده است. ⬅️چرا ذهنیت ما قبیح است؟ چون یاد برده داری اروپا و آمریکا می افتیم ⬅️زشتی عمل اروپا را اسلام نفی می کند. ⬅️در اسلام برده گرفتن به نوعی قرارداد است که برای بردگان حقوقی تعیین شده و احکامی در نظر گرفته شده است. ⬅️اسلام توصیه کرده برده را بعد از این که در جامعه اسلامی آوردید و کار و سرمایه به او دادید بعد رها کنید. ↪️ ✅🎋 هدف و فلسفه برده داری چیست؟ چرا اسلام برده داری دالان تربیت است؟ ⬅️در جهاد تبیین کردیم مانع حیات طیبه انسانی باید برداشته شود؛ انسان اگر نمایی از گرگ شد، باید کشته شود.اگر انسانی از مسیر انسانیت خارج شد و مانع حرکت انسان ها شد، باید مانع را برداریم. ⬅️اگر چنین انسانی اسیر شد، به جای آنکه کشته شود، به او تخفیف داده می شود و اگر شرایط مناسب باشد، برای تربیت به خانواده ای سپرده می شود. ⬅️فلسفه تربیت، حرکت دادن انسان با شرایط خاص از خود دانی (از مانع حرکت) به رشد تربیتی است. ⬅️ما می توانیم انسان هایی را به استخدام بکشیم که تربیت شوند و آزادی انسانی و اجتماعی پیدا کنند. 🔴اسلام، مسلمان شدن برده را كافی برای آزاد شدن او نمی داند و حتی فرزند بردگان را برده می داند با اینكه فرزند با فطرت اسلام به وجود آمده است. از نظر ما علت بردگی تربیت اسلامی یافتن است، لهذا آزاد كردن برده ی كافر ثواب [ندارد] و شاید صحیح نیست. ⬅️بسیاری از اسیران جنگی که برده شدند تحت تربیت اسلامی دراومدند و بعد حتی به مقام فرماندهی جنگ رسیدند. ⬅️⬅️⬅️در اسلام بردگی دالان تربیت است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣6⃣ نتیجه برده داری در اسلام چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴مادر چند نفر از امامان از میان بردگان بودند. 🔴وزرا و امرای زیادی از بردگان بودند. 🔴امام سجاد تا دو هزار برده آزاد کردند. 🔴مهم ترین شاگردان امام باقر و امام صادق از موالی (بردگانی که آزاد شدند) بودند. 🔴 بسیاری از فرماندهان سپاه از موالی بودند. 🔴 اگر بردگان در برده داری ظلم دیده بودند، قطعا وقتی بردگان سردار و حاکم شده بودند، اسلام را نابود کرده بودند؛ اما: ⬅️بیشترین پیشروی به دست موالی و سرداران بوده که قبلاً برده بودند. ⬅️ بیشترین پیشروی علمی در اسلام نیز توسط موالی صورت گرفت. ⬅️⬅️ نتیجه برده داری در اسلام ارتقای دانش و انسانیت و دالان تربیت است. در حالی که در غرب لکه ننگ بشریت و آفت انسانیت است. ⬅️⬅️بردگی در اسلام، بردگی امیال بشر برای تربیت و به فعلیت رسیدن خود عالی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣6⃣ نتیجه برده داری در جهان چیست؟ آیا امروز در جهان برده داری منسوخ شده است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 امروز برده داری نه تنها منسوخ نشده، بلکه شکل آن عوض شده است. 🔴 برده به فردی گفته می شود که بدون اینکه خودش بخواهد، از کار او و از وجود او استفاده کنند. ⬅️آمار برده داری نوین در جهان بسیار تکان دهنده است❗️ 🎋 اشکال مختلف سوء استفاده جنسی از کودکان و استثمار جنسی آنها وجود دارد. 🎋 کودکان زیادی قربانی قاچاق می شوند. 🎋 بسیاری در واردات و صادرات کودکان و زنان کارگر جنسی فعالیت دارند. 🎋 پدیده توریسم جنسی یکی از معضلات حقوق بشری در دودهه اخیر است. 🎋 بسیاری از مهاجرین ابتدا داوطلبانه رفته اند، اما بعداً تحت شرایط استثمارگرانه قرار گرفته اند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌿 بسم الله الرحمن الرحیم🌿 با سلام خدمت عزیزان از آن جایی که یکی از اهداف این کانال ایجاد نظام فکری است، توصیه می شود برای مطالعه از اولین مطلب شروع بشود.
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 🌿آغاز مباحث کتاب 🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣ چه ارتباط و نظام فکری بین مباحث کتاب آزادی انسان وجود دارد؟ چرا دومین کتاب از کتابهای بینش مطهر، کتاب آزادی بندگی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: ♻️ واژه مقدس و ارزشمندی است که همه انسانها به دنبال دستیابی به آن هستند. ♻️ چون آزادی در کنار امنیت و تربیت، از ضروریات رشد موجود زنده است. ♻️ یعنی نبودن مانع برای رشد و تکامل موجود زنده به سمت هدف. ♻️ از آنجایی که انسان موجودی مرکب از و است، برای او دو نوع آزادی مطرح می شود: 🎋 (دانی) 🎋 (عالی) ♻️ تفاوت آزادی در و ناشی از جهان بینی است که اسلام انسان را به معرفت نفس و انسان شناسی توجه می دهد و قصد دارد علاوه بر آزادی اجتماعی، آزادی معنوی او را نیز تامین کند. ♻️ افرادی می توانند به انسان آزادی معنوی دهند که خود به آزادی معنوی رسیده اند. (انبیاء و اولیاء) ♻️ آزادی معنوی مقدمه آزادی اجتماعی است؛ بدون آزادی معنوی رسیدن به آزادی اجتماعی امکان پذیر نیست. ♻️ افرادی می توانند به انسان آزادی اجتماعی بدهند که خود آزادی معنوی داشته باشند. (انبیاء و اولیاء) ♻️ آزادی انسان، یعنی آزادی معنوی: رهایی خود عالی از سلطه خود دانی. ♻️ انسان برای آزادی خود عالی و برای رسیدن به غایت خود عالی ممکن است بر سر راه با موانعی روبرو شود. دو حالت پیش می آید: 🌾قدرت برداشتن مانع را دارد ⬅️ می کند و مانع را برمی دارد. 🌾قدرت برداشتن مانع را ندارد⬅️ می کند و مانع را دور می زند. ♻️ هجرتی خوب است که همراه با کسب قدرت باشد و به نیت مقدمه جهاد باشد. ♻️ حال اگر جهاد کرد یا فاتح می شود، یا شهید می شود و یا اسیر می شود. ♻️ در جهاد و برای از بین بردن مانع، (دشمن خارجی) کافر حربی یا کشته می شود، یا اسیر می شود. ♻️ وقتی اسیر شد، چهار نحوه برخورد با او داریم: 🎋آزاد شود. 🎋از او فدیه گرفته شود. 🎋کشته شود. 🎋به بردگی گرفته شود. ♻️ اگر اسیر شد، می شود تا خود عالی او تربیت شود و به سعادت برسد. ♻️ در جامعه اسلامی اگر اهل کتاب مسلمان نشدند، باید را به عنوان مالیات و یا پاداش خدماتی که دولت به آنها ارائه می دهد، پرداخت کنند. 👈 حال این سوال مطرح می شود که چگونه به آزادی برسیم؟ 🎋 آزادی فقط و فقط ذیل خداوند محقق می شود. 🔴 انسان برای این که به هدف خلقت برسد به امنیت، تربیت و آزادی احتیاج دارد. 👈 حال سوال مطرح می شود، چیست؟ آیا خدا از آفرینش انسان هدف دارد؟ یا آفرینش انسان بی هدف و عبث بوده است؟ ⬅️⬅️⬅️ پاسخ سوالات در کتاب آزادی بندگی ... 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣ چرا پرداختن به مسأله هدف خلقت و آفرینش انسان مهم است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴فرض کنید بیماری دارید که نیاز فوری به دارویی خاص دارد و شما می دانید که این دارو، تنها در یک داروخانه عرضه می شود؛ امّا شما این داروخانه را نمی شناسید. 👈اکنون درمی یابید که دانستن نام یا مشخصات این داروخانه از طرفی و یافتن آدرس آن از طرف دیگر، تا چه حد ضروری و جدی است؛ یعنی همان قدر که دانستن نام و مشخصات داروخانه برای یافتن دارو مهم است، این که شما از کدام خیابان و به چه شکلی بروید، تا به آن داروخانه برسید، اهمیت خواهد داشت. بدون شک اگر نام و آدرس و چگونگی رفتن به داروخانه به صورت اشتباه در اختیار شما قرار گیرد، لطمه ای جان سوز و جبران ناپذیر، برای شما در پی خواهد داشت. ⬅️در اولین قدم از جست و جو برای یافتن هدف زندگی و راه رسیدن به آن، پای ما به زنگ خطری برخورد می کند که هر چند تکان دهنده است، اما برای هوشیاری و دقت بیشتر، سودمند خواهد بود. آن زنگ خطر با زبان خود به ما چنین می گوید: 👈«تنها یک بار این راه را خواهی رفت و یک بار زندگی را تجربه خواهی کرد». این اخطار مهم و جدّی، ما را بر آن می دارد که با دقتی متناسب با اهمیت موضوع و موشکافی بسیار، به کاوش بپردازیم و ضریب اطمینان بالایی برای یافته خود دست و پا کنیم. 🔴 بنابراین دانستن هدف آفرینش انسان، به زندگی جهت و سمت و سو می دهد. تنها وقتی به مقصد می رسد که هدف را درست بشناسد. 🔴معنای هدف، باید مشخص شود. «هدف برای هر کار و هر راه، نقطه ای است که آن راه و کار، به آن ختم می شود». 👈دقت کافی در این نکته، ما را از خطاهای بسیاری ایمنی می بخشد. در طول تاریخ بشر، این خطاها بر سر راه کسانی قرار گرفته که به معنای صحیح «هدف» نیندیشیده و یا آن را نیافته اند. 🔴 اگر کسی نداند برای چه به دنیا آمده و این دنیا رامحل پوچی و گذران بی هدفی بداند، دنیا را بین دو نیستی (نیستی قبل از دنیا و نیستی بعد از دنیا) فرض کند، حتماً با مشکل مواجه می شود. 🎋یا زندگی او در سطح گیاهان و حیوانات تنزل پیدا می کند و تولید نسل می کند تا یک روزی هم از دنیا برود و به نیستی برود. 🎋یا حالت طغیان گری را برای خود حق می داند و می خواهد همه را به استخدام خود درآورد. که لااقل لذتی از این زندگی که هدف ندارد، برای خودش به دست آورد و هدفی را در لذت ایجاد کند. 🎋یا می خواهد در جبران این که خودش در به دنیا آمدن نقشی نداشته، اجازه ندهد طبیعت او را به زور از دنیا اخراج کند و خودش تصمیم می گیرد در چه زمانی و به چه شکلی به زندگی خود خاتمه دهد. ⬅️⬅️عدم پاسخگویی درست به سوال مهم «هدف خلقت» به پوچ گرایی و بی هویتی انسان ها منجر می‌شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣ هدف خداوند از خلقت انسان چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 برای پاسخ به این سوال، ابتدا باید «هدف» تعریف شود. 👈هر گاه تیر به نقطه مقصد بخورد، گفته می شود تیر به هدف خورد. ⬅️هدف مقصدی است که متحرک باید به آن برسد. ⬅️آیا جایی و مقصدی هست که خدا به آن نرسیده باشد⁉️ 🔴سوال «هدف از خلقت چيست» يك وقت به اين معناست كه هدف خالق از خلقت چيست، يعني خالق چه انگيزه‌اي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرّك او براي خلقت است. به عبارتی«هدف فاعلی» خداوند از خلقت چیست⁉️ 👈اين چيزی است كه خلقت نمي‌تواند باين معنا هدف داشته باشد، اين مستلزم نقص و كمبود فاعل (خداوند) است. 👈يعني اين گونه هدفداري تنها در فاعل‌هاي بالقوه و در مخلوقات صادق است، و در خالق هستي، يعني خداوند، مورد و مصداق ندارد؛ ⬅️چون اين‌گونه هدف داشتن‌ها برمي‌گردد به استكمال؛ يعنی فاعل با كار خود می‌خواهد به چيزی و كمالی كه ندارد برسد. ⬅️⬅️⬅️ خداوند از خلقت انسان هدف فاعلی ندارد؛ زیرا هدف داشتن مختص موجود ناقص است که با رسیدن به هدف، نقص خود را برطرف کند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣ اگر خداوند از آفرینش انسان هدف ندارد، پس چرا انسان را آفرید؟ آیا خداوند بدون حکمت و تصادفی انسان ها را آفرید؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 زیرا خداوند فیاض است و فیض وجودی علی الاطلاق دارد؛ 👈مثال اول: آب خاصیت تر کنندگی دارد⬅️ همه‌چیز با آب تر می شود، خود آب با چه چیزی تر می شود؟ با چیزی تر نمی شود. چون آب خودش تری است. ذات شیء علت ندارد. 👈مثال دوم: نور چرا روشن است؟ نور یعنی روشنایی؛ چیزی نور را روشن نمی کند. ⬅️⬅️⬅️خدا واجب الوجود و فیاض است؛ به بندگان فیض وجود اطلاق می کند.چرا؟ چون ذاتأ فیاض است. جای سوال ندارد؛ بخشنده کارش بخشندگی است؛ غیر از این انتظار نمی رود. 🔴 آیا فیاض بودن خدا بدون هدف و حکمت است؟ مانند آب که به هر چیز برسد آن را تر می کند؟ یا بر اساس حکمت و برنامه ایجاد می کند. به برخی می دهد و به برخی نمی دهد؟ 👈هر انسان حکیمی کار حکیمانه انجام می دهد. چطور ممکن است خدا بدون حکمت کاری انجام دهد⁉️ 🌿«أَ فَحَسِبْتُمْ أَنَّما خَلَقْناكُمْ عَبَثاً وَ أَنَّكُمْ إِلَيْنا لا تُرْجَعُونَ؛ آيا مي‌پنداريد كه شما را بيهوده آفريده‌ايم و به سوي ما باز نمي‌گرديد؟» 👈 خداوند هر چیزی با اندازه مشخص در جای خودش قرار داده. به برخی نعمتی را بیشتر داده و به برخی کمتر داده و یا نداده است که همه بر اساس عدل و حکمت است. 👈یعنی به دلیل این که عالم خدایی دارد و این خدا کار عبث نمی کند و کار او به حق است و باطل و بازیچه نیست و خلقت، چنین خالق حکیمی دارد؛رجع و بازگشت به پروردگار هست. 👈 در حقیقت این قیامت و بازگشت به خداست که توجیه کننده خلقت این عالم است. 🔴پس چرا ما حکمت آن را متوجه نمی شویم؟ 👈آیا یک تابلویی که همه جای آن فقط سفید است و رنگ دیگری ندارد، سیاهی ندارد، زیباست؟ زیبایی این است در تابلو با حکمت اختلاف رنگ با اندازه های مختلف قرار داده شود، به طوری که کل تابلو یک منظره زیبا شود. اگر سیاهی را برداریم تابلو ناقص می شود. 👈 این اختلاف ها غایت را مشخص می کند و بر اساس عدل است؛ یعنی هر رنگی به اندازه مناسب و در سر جای خودش است. ⬅️پس ما باید نگاهمان را عوض کنیم؛ وقتی درست نگاه نکنیم و به جزء نگاه کنیم و آن را در کل مجموعه هستی نبینیم، احساس بی عدالتی می کنیم. 🌿قرآن همواره از ما می خواهد به آیات آفاق و انفس بنگریم و در آن تفکر کنیم. 🌿«يَتَفَكَّرُونَ فِي خَلْقِ السَّماواتِ وَ الْأَرْضِ رَبَّنا ما خَلَقْتَ هذا باطِلاً.»🌿  🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣ هدف فاعلی و فعلی چیست؟ آیاخداوند از خلقت انسان هدف فعلی دارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هدف فاعلی به هدفی گفته می شود که فاعل برای آن دست به انجام فعل زده است. مثلاً من برای این که علم بیشتری به دست آورم درس می خوانم تا در دانشگاه قبول شوم. دانشگاه هدف فاعلی برای من است. 👈هدف فاعلی خالق از خلقت چيست، يعني خالق چه انگيزه‌اي دارد و چه چيز عامل و باعث و محرّك او براي خلقت است، اين چيزي است كه خلقت نمي‌تواند باين معنا هدف داشته باشد، اين مستلزم نقص و كمبود فاعل (خداوند) است.  🔴ولي يك وقت هدف فعل مطرح است، زيرا هر كاري را كه  در نظر بگيريم اين كار بسوي هدف و كمالي است و براي آن كمال آفريده شده تا به آن برسد، مانند گياهي كه از زمين مي‌رويد و شروع به رشد و فعاليت مي‌كند، و به سوي كمال پيش مي‌رود. اين غايت فعلي است. 👈آنچه در پاسخ به سوال هدف خلقت پي‌گيري مي‌شود همين معناي دوّم است. 👈ناظر به خدا نیست، ناظر به بنده است. 🌿من نكردم خلق تا سودي كنم🌿 🌿ليك تا بر بندگان جودي كنم🌿 ⬅️⬅️⬅️ خداوند از خلقت انسان هدف فعلی دارد؛ یعنی خداوند برای انسان که فعل اوست و موجودی ناقص است، هدف و غایتی در نظر گرفته است تا به کمال خود برسد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣ آیا انسان از خلق شدن هدف دارد؟ هدف و غایت خلقت انسان چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴بله ... موجود ناقص می رود تا به جایی برسد که کامل شود ... 👈غايت در خلقت انسان به اين‌كه ماهيت انسان چيست برمي‌گردد؟ و در انسان‌ها چه استعدادهايي نهفته است، و براي انسان چه كمالاتي امكان دارد؟ هر کمالاتي که در امکان انسان باشد بايد بحث شود، انسان براي آن کمالات آفريده شده است. بشر به اين مقدار مي‌فهمد كه انسان براي رسيدن به کمال آفريده شده است؛ ❇️اما کمال انسان در چيست؟ 👈باز در پاسخ به این سوال باید به انسان شناسی اسلامی و این که حقیقت انسان خود عالی اوست، بپردازیم. ماهیت خود عالی انسان همان روح الهی است که در او دمیده شده است و همان فطرت کمال طلب اوست. 👈هدف انسان رسیدن به همه کمالات (علم، قدرت، ثروت، شهوت ...) و رفع همه نواقصش است. 👈هدف انسان رسیدن به همه چیز عالم و همه عالم در تمام و کمال و در بینهایت است. ❇️همه چیز عالم چیست؟ 👈خود خداوند 🌿«أَلا بِذِكرِ اللَّهِ تَطْمَئِنُّ القُلُوبُ»🌿 👈 انسان قطره ای است که تنها راه دوام و حیات او پیوستن به دریاست. 👈 آخرین هدف و آرمان اصلی انسان جز خود خدا چیز دیگری نیست. 👈هر چیز دیگری جز خدا جنبه مقدمه ای دارد و نه استقلال. 👈 انسان خلق شده تا«خدایی» شود. 🌿«إِنِّي جاعِلٌ فِي الْأَرْضِ خَليفَةً»🌿 👈 انسان می تواند به جایی برسد که «عین الله الناظره و اذنه السامعه و لسانه الناطق و یده الباسطه»* (چشم بینا، گوش شنوا، زبان گویا و دست گشاده خداوند) شود. 👈انسان چه بداند و چه نداند خلق شده به کمال برسد به همه چیز برسد ... برهان فطرت👆 ❇️انسان در درون خود، کمال و همه وجود را می خواهد. 👈هدف خلقت در یک کلام عاشقی کردن است. 🔴اگر انسان، خدا را می خواهد، پس چرا تعدادی از مردم بی خدا هستند؟ 👈همه مردم دنبال خدا هستند ولی متوجه نیستند؛ به جای آب حقیقی، دنبال سراب رفته اند. ⬅️⬅️⬅️ هدف اصلی خدا شدن است. اما چون فقر مطلق است، نمی تواند خود خدا شود؛ پس خدایی شدن، خداوندگاری،قرب الهی و متصف شدن به صفات الهی از لحاظ قدرت و ... هدف اصلی است. 🌿«يا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْناکَ شاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذيراً🔸وَ داعِياً إِلَي اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنيراً»🌿  🌿«قُلْ إِنَّ صَلاتِي وَ نُسُكِي وَ مَحْيايَ وَ مَماتِي لِلَّهِ رَبِّ الْعالَمِينَ»🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣ اگر هدف خلقت خداوندگاری است، پس چرا در آیات قرآن می بینیم خداوند اهداف دیگری مثل عبادت خداوند و یا امتحان انسان و ... بیان کرده است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴قرآن كريم براي آفرينش انسان اهدافي را بيان نموده است؛ از اين ميان مي‌توان به موارد زير اشاره نمود: ❇️آزمايش و ابتلاء: 🌿«الَّذِي خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ أَيُّكُمْ أَحْسَنُ عَمَلاً؛خداوند مرگ و حيات را آفريد تا شما را بيازمايد كه كدام يك از شما بهتر عمل می‌كنيد و او شكست‌ناپذير و بخشنده است.» ⬅️ اين امتحان برمی‌گردد به ظهور و بروز كمالات انسانی؛ زیرا تنها در سایه ابتلا و امتحان است که استعدادهای بالقوه انسان بالفعل می شود. ❇️علم توحيد: 🌿«اللَّهُ الَّذِي خَلَقَ سَبْعَ سَماواتٍ وَ مِنَ الْأَرْضِ مِثْلَهُنَّ يَتَنَزَّلُ الْأَمْرُ بَيْنَهُنَّ لِتَعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ عَلى كُلِّ شَيْ‏ءٍ قَدِيرٌ؛ خداوندي كه هفت آسمان را آفريد و از زمين نيز همانند را، فرمان او پيوسته فرود آيد تا بدانيد خداوند (يگانه) و بر همه چيز توانا است.» ⬅️معرفت خدا و علم توحيد زمينه‌ساز بالاترين كمالات است برای انسان كه سودش به خود انسان برمی‌گردد نه خداوند، چرا كه او غنی مطلق می‌باشد. ❇️عبادت: 🌿«وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ؛ من جن و انس را نيافريدم جز براي اين‌كه عبادتم كنند.» ⬅️ عبودیت قدرت می دهد، ارتباط با کمال مطلق بر انسان تاثیر می گذارد، تا بدين‌وسيله به قلّه كمالات راه يابد. ❇️رسيدن به رحمت الهی (هدایت): 🌿 «وَ لَوْ شاءَ رَبُّكَ لَجَعَلَ النَّاسَ أُمَّةً واحِدَةً وَ لا يَزالُونَ مُخْتَلِفِينَ إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ؛ اگر پروردگارت مي‌خواست، همة مردم را يك امت قرار مي‌داد، ولي آن‌ها همواره مختلفند، مگر كسي كه مورد رحمت الهی قرار گيرد، و برای همين (پذيرش رحمت) خداوند آن‌ها را آفريد». ⬅️ دادن رحمت نيز، مقتضاي ذات الهي است؛ يعني ذات او اين‌گونه فياض است كه رحمت از او صادر می شود و هر موجود را به كمال شايسته خويش می‌رساند. 🎋علامه طباطبایی می فرماید: «منظور از این رحمت ویژه که هدف خلقت انسان است، «هدایت» است. ⬅️⬅️⬅️آيات ياد شده، چهار هدف مهم و اساسی را براي آفرينش آدمی بيان نموده كه برخی اصلی، برخی ابزاری و وسيله‌ای  است (براي رسيدن به هدف اصلی)، و برخی به منزله نتيجه می‌باشد: 👈1. آزمايش انسان‌ها. 👈2. علم به قدرت بي‌پايان الهی. 👈3. عبوديت. 👈4. رسيدن به رحمت الهی (هدایت). 🔴عبودیت، ابتلائات، علم توحیدی و ... همه مسیری است که ما را به ربوبیت می رساند. می توان از این موارد به«اهداف ابتدایی» و یا «اهداف میانی» خلقت یاد کرد که پلی به «هدف غایی» یعنی قرب الهی و تکامل انسان تا خود خدا است. 👈مثل مادربزرگی که به نوه اش می گوید اگر دانشگاه قبول شدی، صد میلیون جایزه می دهم. 👈هدف مادربزرگ، قبول شدن نوه در دانشگاه نیست، هدف او رشد و پیشرفت علمی نوه است که باز هم به نفع خود نوه است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣ حال که هدف خلقت، خداوندگاری است، اولا منظور از خداوندگاری چیست؟ دوما چگونه می توان به این هدف رسید؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوندگاری: هر صاحب قدرتی خداوندگار آن چیزهایی است كه تحت نفوذ و تصرّف اوست. 👈 جناب عبد المطّلب به ابرهه كه به قصد خراب كردن كعبه آمده بود گفت: 🌿انّی ربّ الابل و انّ للبیت ربّا 🌿من صاحب شترانم كه برای مطالبه ی آنها آمده ام، امّا خانه خود صاحبی دارد. ⬅️ خداوندگاری همان ربوبیت به معنای صاحب اختیار و صاحب قدرت بودن است. 🔴 بشر همواره در تلاش بوده و هست كه راهی پیدا كند كه بر خود و بر جهان تسلّط یابد. در میان آن راهها یك راه است كه وضع عجیبی دارد، از این نظر كه انسان تنها وقتی از این راه استفاده می كند كه چنان هدفی نداشته باشد، یعنی هدفش كسب قدرت و تسلّط بر جهان نباشد، بلكه هدفش در نقطه ی مقابل این هدف باشد، یعنی هدفش «تذلّل» ، «خضوع» ، «فنا» و «نیستی» از خود باشد. 👈 آن راه عجیب راه عبودیّت و بندگی است. 👈 وقتی خود دانی بنده خود عالی شود، آنگاه خود عالی متعالی شود. 🔴 ما تعبیر بالا را به پیروی از یك حدیث معروف (از امام صادق علیه السلام) كه در مصباح الشّریعة آمده است، آوردیم. در آن حدیث می گوید:  🌿«العبودیّة جوهرة كنهها الرّبوبیّة» 👈 یعنی همانا بندگی خدا و پیمودن صراط قرب به حق گوهری است كه نهایت آن خداوندگاری یعنی قدرت و توانایی است. ⬅️⬅️⬅️ بندگی و عبودیت به انسان قدرت می دهد، تا بتواند به هدف خلقت برسد؛ مثل معلمی که به دانش آموز تکلیف می دهد تا قوی شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣ عبودیت چگونه انسان را به هدف نهایی خود که رسیدن به همه چیز عالم و همه اش است، می رساند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 روح عبادت، قرب الی الله است؛ انسان در مسیر حرکت عبودیت و بر اثر عبودیت انسان به«قرب» می رسد. ❇️قرب و تقرب الهی چیست كه در اسلام، بلكه در هر آیین آسمانی، روح دستورها كه باید اجرا شود قصد قربت است و نتیجه ی نهایی كه از اعمال باید گرفته شود، تقرّب به ذات احدیّت است؟ 👈قُرب در لغت خلاف بُعد  و به معنای نزدیکی است. 🔷 انواع قرب: 🔶 (حقیقی) 〰 🔹 قرب زمانی: نزدیک شدن به زمان امتحان 🔹 قرب مکانی: نزدیک شدن به شهر تهران 🔶 (مجازی) 〰 🔹نزدیکی به واسطه خویشاوندی 🔹 نزدیکی به خاطر منزلت و یا خوش خدمتی 👈تقرّب در لغت به معنای طلب نزدیکی است. ❇️حال مقصود از تقرب الی الله کدام یک از این انواع قرب است؟ قرب به ذات حق چطور؟ آیا قرب حقیقی است یا قرب مجازی؟ آیا واقعاً بندگان با اطاعت و عبادت و سلوک و اخلاص به سوی خدا بالا می‏روند و به او نزدیک می‏شوند؟ فاصله‏ شان کم می‏شود تا آنجا که فاصله از بین می‏رود و به تعبیر قرآن «لقاء ربّ» حاصل می ‏گردد، و یا اینکه همه این تعبیرات، تعبیرات مجازی است؟  👈موجودات، بخصوص انسان، به حکم «انّا لِلّهِ وَ انّا الَیْهِ راجِعونَ» به سوی خداوند بازگشت می‏ کنند. 👈انسان به حکم مرتبه «وجودی» خود، این بازگشت را باید به صورت طاعت و عمل اختیاری و انجام وظیفه و به صورت انتخاب و اختیار انجام دهد. 👈انسان با پیمودن طریق طاعت پروردگار واقعاً مراتب و درجات قرب پروردگار را طی می‏ کند؛ 👈یعنی از مرحله حیوانی تا مرحله فوق ملک را می‏ پیماید. ⬅️این صعود و تعالی یک امر تشریفاتی و اداری نیست، قراردادی و اعتباری نیست، از قبیل بالا رفتن از عضویّت ساده یک اداره تا مقام وزارت، و یا از عضویّت ساده یک حزب تا رهبری آن حزب نیست؛ ⬅️ بلکه بالا رفتن بر نردبان وجود است، شدّت و قوّت و کمال یافتن وجود است که مساوی است با زیادت و استکمال در علم و قدرت و حیات و اراده و مشیّت و ازدیاد دایره نفوذ و تصرّف. ⬅️تقرّب به خداوند یعنی واقعاً مراتب و مراحل هستی را طی کردن و به کانون لا یتناهی هستی نزدیک شدن. ⬅️ سومین نوع قرب حقیقی، قرب وجودی است. 🔷 انواع قرب: 🔶 (حقیقی) 〰 🔹 قرب زمانی: نزدیک شدن به زمان امتحان 🔹 قرب مکانی: نزدیک شدن به شهر تهران 🔹قرب وجودی: تجلی کمالات وجودی در انسان 🔶 (مجازی) 〰 🔹نزدیکی به واسطه خویشاوندی 🔹 نزدیکی به خاطر منزلت و یا خوش خدمتی 🎋هر چه بیشتر مسیر عبودیت را طی کنیم بیشتر مورد محبت خدا قرار می گیریم. (مانند شب معراج که پیامبر آنقدر نزدیک شد تا جايى كه از شدّت نزديكى وابسته شد. «قابَ» معادل كلمه مقدار و «قوس» به معناى كمان است. تعبير به‌ «قابَ قَوْسَيْنِ» كنايه از شدّت نزديكى و تقرّب پيامبر به خداوند به هنگام نزول وحى است.) 🎋هر چه بیشتر مسیر عبودیت را طی کنیم، تلألو نور وجودی خداوند در ما بیشتر است؛ تا جایی که چشم ما، گوش ما، دست و تمام جوارح ما «اسم الله» می شود. 🎋هر چه کمالات وجودی (قدرت، علم، حکمت و ...) در ما بیشتر شود، وجود ما به خدا نزدیک تر است؛ گویی خود خدا است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣1⃣ ربوبیت دارای چه مراتب و آثاری است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوندگاری و ربوبیت، به عبارت دیگر كمال و قدرتی كه در اثر عبودیّت و اخلاص و پرستش واقعی نصیب بشر می گردد، منازل و مراحلی دارد: 💢 مرحله اول: تسلّط انسان بر نفس خویش ⬅️ كمترین نشانه ی قبولی عمل انسان در نزد پروردگار این است كه: 🎋 اوّلاً بینشی نافذ پیدا می كند، روشن و بینای خود می گردد؛ 🌿إِنْ تَتَّقُوا اَللّهَ یَجْعَلْ لَكُمْ فُرْقاناً  🌿اگر تقوای الهی را داشته باشید، خداوند مایه ی تمیزی برای شما قرار می دهد. 🌿وَ اَلَّذِینَ جاهَدُوا فِینا لَنَهْدِیَنَّهُمْ سُبُلَنا 🌿آنان كه در راه ما بكوشند، ما راههای خویش را به آنها می نمایانیم. 🎋 ثانیاً آدمی بر نفس و قوای نفسانی خویش غالب و قاهر می گردد، اراده انسان در برابر خواهشهای نفسانی و حیوانی نیرومند می گردد، آدمی حاكم وجود خویش می شود، مدیریّت لایقی نسبت به دایره ی وجود خودش كسب می كند. 🌿إِنَّ اَلصَّلاةَ تَنْهی عَنِ اَلْفَحْشاءِ وَ اَلْمُنْكَرِ  🌿محقّقا نماز انسان را از كارهای زشت و ناپسند بازمی دارد. 🌿كُتِبَ عَلَیْكُمُ اَلصِّیامُ كَما كُتِبَ عَلَی اَلَّذِینَ مِنْ قَبْلِكُمْ لَعَلَّكُمْ تَتَّقُونَ  🌿بر شما روزه نوشته شد آنچنان كه بر امّتان پیشین نوشته شد، بدان جهت كه باشد تقوا و نیروی خود نگهداری كسب كنید. 🌿یا أَیُّهَا اَلَّذِینَ آمَنُوا اِسْتَعِینُوا بِالصَّبْرِ وَ اَلصَّلاةِ  🌿ای اهل ایمان! از نماز و از صبر (روزه) كمك بخواهید و از این دو منبع نیرو استمداد كنید. 👈در این مرحله از عبودیّت، آن چیزی كه نصیب انسان می گردد این است كه ضمن یك روشن بینی، خواهشها و تمایلات نفسانی انسان مسخّر وی می گردد. به عبارت دیگر، اوّلین اثر عبودیّت، ربوبیّت و ولایت بر نفس امّاره است. 💢 مرحله ی دوم: تسلّط و ولایت بر اندیشه های پراكنده، یعنی تسلّط بر نیروی متخیّله 👈از عجیب ترین نیروهای ما قوّه ی متخیّله است. به موجب این قوّه است كه ذهن ما هر لحظه از موضوعی متوجّه موضوعی دیگر می شود و به اصطلاح تداعی معانی و تسلسل خواطر صورت می گیرد. این قوّه در اختیار ما نیست، بلكه ما در اختیار این قوّه ی عجیب هستیم و لهذا هر چه بخواهیم ذهن خود را در یك موضوع معیّن متمركز كنیم كه متوجّه چیز دیگر نشود برای ما میسّر نیست؛ بی اختیار قوّه ی متخیّله ما را به این سو و آن سو می كشاند. مثلاً هر چه می خواهیم در نماز «حضور قلب» داشته باشیم، یعنی هر چه می خواهیم این شاگرد را بر سر كلاس نماز حاضر نگه داریم، نمی توانیم؛ یك وقت متوجّه می شویم كه نماز به پایان رسیده است و این شاگرد در سراسر این مدّت «غایب» بوده است. ⬅️یكی از وظایف بشر تسلّط بر هوسبازی خیال است، وگرنه این قوّه ی شیطان صفت مجالی برای تعالی و پیمودن صراط قرب نمی دهد و تمام نیروها و استعدادها را در وجود انسان باطل و ضایع می گرداند. ⬅️اثر مطیع ساختن قوه مخیله این است كه روح و ضمیر به سائقه ی فطری خداخواهی هر وقت میل بالا كند، این قوّه با بازیگریهای خود مانع و مزاحم نمی گردد. 💢 مرحله ی سوم: بی نیازی روح از بدن. (طی الارض). روح و بدن نیازمند به یكدیگرند. حیات بدن به روح است. سلب علاقه ی تدبیری روح به بدن مستلزم خرابی و فساد بدن است. و از طرف دیگر روح در فعّالیّتهای خود نیازمند به استخدام بدن است، بدون به كار بردن اعضا و جوارح و ابزارهای بدنی قادر به كاری نیست. 👈بی نیازی روح از بدن به این است كه در برخی از فعّالیّتها از استخدام بدن بی نیاز می گردد. این بی نیازی گاهی در چند لحظه و گاهی مكرّر و گاهی به طور دائم صورت می گیرد. این همان است كه به «خلع بدن» معروف است. 💢مرحله ی چهارم: بدن از هر لحاظ تحت فرمان و اراده شخص در می آید به طوری كه در حوزه بدن خود شخص اعمال خارق العاده سر می زند. مثلا مانع حرکت قلب می شوند. 👈این مطلب دامنه ی بحث زیادی دارد. امام صادق (علیه السّلام) فرمود: 🌿 آنچه كه همّت و اراده ی نفس در آن نیرومند گردد و جدّاً مورد توجّه نفس واقع شود، بدن از انجام آن ناتوانی نشان نمی دهد. 💢مرحله ی پنجم: حتّی طبیعت خارجی نیز تحت نفوذ اراده ی انسان قرار می گیرد و مطیع انسان می شود. 👈معجزات و كرامات انبیاء و اولیاء حق از این مقوله است. 👈برخی می پندارند كه در وجود معجزه، شخصیّت و اراده ی صاحب معجزه هیچ گونه دخالتی ندارد، او فقط پرده ی نمایش است، ذات احدیّت مستقیماً و بلا واسطه آن را به وجود می آورد؛ 👈این تصوّر اشتباه است. گذشته از اینكه علوّ ذات اقدس احدیّت ابا دارد كه یك فعل طبیعی بلا واسطه و خارج از نظام از او صادر گردد، این تصوّر بر خلاف نصوص قرآنی است. 👈قرآن در كمال صراحت آورنده «آیت» (معجزه) را خود رسولان می داند ولی البتّه با اذن و رخصت ذات احدیّت.  🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣1⃣ مقصود از ولایت تکوینی چیست؟ چه کسانی به این مرتبه می رسند؟ آیا ولایت تکوینی بعضی اولیای الهی با ربوبیت مطلقه حق، منافاتی ندارد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴ولایت تکوینی یعنی مسلط شدن بر جهان هستی و سرپرستی موجودات جهان و عهده گرفتن تدبیر امر آنها ست. 👈این ولایت مخصوص خداوند متعال است. او هر گونه تصرف و تدبیر در هر موجودی و هر رقمی برایش فراهم و ممکن است. 👈در مرتبه بعد، خداوند به هر فرد که بخواهد ببخشد. البته ولایت تکوینی اشخاص، در طول ولایت تکوینی خداوند است و به اذن خداوند در عالم هستی تصرف دارند. 🔴 بالاترین مرتبه ربوبیت رسیدن به مرتبه ولایت تکوینی است که تنها معصومین با اذن خداوند می توانند به این مرتبه برسند. 👈انسان می‌تواند بر اثر بندگی خالصانه خداوند به بالاترین مقام درجه اخلاص و یقین برسد که با اجازه پرودگار عالم بتواند در عالم هستی و دلهای مردم تصرفاتی داشته باشد. و شاهد اعمال و باطن آنها شود.و تمامی عالم را تحت سیطره خود قرار دهد. 👈البته درجات آن نسبت به انسان‌ها مختلف است. هر چه میزان معرفت و عمل انسان بالاتر باشد، ولایت او بیشتر و کسانی که تحت سیطره او هستند بیشتر خواهند بود. 🔴از آنجایی که این ولایت با اذن خدا به افراد داده می شود و در طول ولایت تکوینی خداست، ⬅️ با ربوبیت مطلقه حق منافاتی ندارد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣1⃣ شرط لازم برای حرکت در مسیر عبودیت چیست؟ کدام عبادت ما را به این آثار و به ربوبیت می رساند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴شرط لازم برای حرکت در مسیر عبودیت، انجام واجبات و ترک محرمات است. 🔴امیرالمؤمنین علی‌ علیه السلام می‌فرماید : عبادتهایی که مردم می‌کنند سه گونه است : 🎋بعضی خدا را عبادت می‌کنند به طمع ثواب « فتلک عبادة التجار » این عبادت‌ ، عبادت تاجرانه است ، یعنی اینها می‌خواهند با خدا تجارت کنند ، چیزی‌ بدهند و چیز بیشتری بگیرند . 🎋 بعضی‌ خدا را پرستش می‌کنند از ترس فرمود این عبادت ، عبادت غلامانه است ، عبادت بردگان است مثل عمل بردگان است که در زیر شلاق اربابها قرار می‌گیرند در حالی که به آنها تکلیف می‌کنند ، و آنان از ترس اینکه اگر تکلیف را انجام ندهند شلاق می‌خورند تکلیف را انجام می‌دهند. 🎋ولی بعضی خدا را عبادت می‌کنند شکرا یعنی سپاسگزارانه ، 👈یا در بعضی احادیث: «حبا» از روی دوستی ، یعنی خدا را پرستش می‌کند فقط به دلیل اینکه او را دوست‌ دارد. 👈 او در واقع فطرتش در شعور آگاهش هم منعکس است ، خدا را آنجور عبادت می‌کند که فطرت خدا پرستی اقتضا می‌نماید؛ چون خدا را دوست دارد پرستش می‌کند اگر خدا بهشت و جهنمی هم خلق نکرده بود او خدا را پرستش‌ می‌کرد، اگر خدا بهشت و جهنمی هم خلق نکرده بود هم، او خدا را پرستش می‌کرد . 🌿 « الهی ما عبدتک خوفا من نارک و لا طمعا فی جنتک بل وجدتک اهلا للعبادش فعبدتک » 🌿 خدایا من تو را پرستش نکردم از ترس آتش جهنمت ، و پرستش نکردم به طمع بهشتت، بلکه فقط تو را شایسته پرستش می‌بینم . 👈این کلمه " « اهلا للعباده » " خیلی معنی دارد . فقط به دلیل اینکه تو ، تو هستی و من ، من هستم [ تو را عبادت می‌کنم ] .  👈 این همان اخلاص است که در روایات می خوانیم: 🌿 هر کس چهل روز فقط براى خداوند تعالى اخلاص ورزد خداوند چشمه هاى حکمت را از قلبش بر زبانش جارى مى سازد.🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣1⃣ آیا انسان در بهشت کمال یافته بود و بعد اخراج شد که دوباره مسیر کمال را طی کند؟ چرا خداوند انسان را کمال یافته نیافرید؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 بزرگترین تحریف تاریخ بشریت در تورات این است که چون حوا از درخت دانش خورد از بهشت رانده شد. 👈اگر از درخت جاودانگی هم می خورد جایی برای خدا نمی گذاشت❗️ 🔴 اما در قرآن آمده است، چون علمش را فراموش کرد زمینی شد؛ وقتی عالم شد مسجود فرشتگان شد. 👈آیا انسان در بهشت به عبودیت رسیده بود که از بهشت خارج شد؟ ❇️ در پاسخ باید گفت بهشت آدم جاودانی نبود، برزخی و ابتلایی بود. خدا از ابتدا آدم را برای زمین آفرید. 🌿انی جاعل فی الارض خلیفه🌿 👈بهشت دوران کارآموزی بود تا انسان لذت بهشت را بچشد، که شیطان می خواهد تو را از لذت بهشتی بودن خارج کند. 👈علت غفلت آدم هم نافرمانی خدا نبود، شیطان قسم خورد اگر از این میوه بخورید به قرب الهی بهتر می رسی. آدم که تجربه نداشت و دروغ نشنیده بود، حرفش را باور کرد. (ترک اولی بود) . 👈 وقتی آدم توبه کرد و خدا توبه اش را بخشید، به زمین هبوط کرد تا به رشد و کمال برسد. ⬅️تنها راه کمال یافتن انسان عبور از زمین بود. ⬅️انسان از کمال مطلق آفریده شده و گرایش به کمالات نامحدود دارد. ⬅️این کمال طلبی انسان، تنها در صورتی می‌تواند شخصیت وی را به سوی کمال حقیقی سوق دهد که حقیقت وجود خود، استعدادها و توانایی‌های خود را آن‌چنان که هست، بشناسد و با اصالت دادن به بعد معنوی و الهی وجود خود، سعی در شکوفایی استعداد الهی خود ‌نماید و در راه تکمیل آن از دیگر ابعاد وجودی خود صرف نظر ‌کند. ⬅️آن‌گاه با بروز و ظهور ابعاد وجودی و شکوفایی استعدادهای خود و به معرض نمایش درآوردن حقایق وجودی خود، خلیفة الله می شود. 🔴 هدف نهایی کل عالم همان هدف انبیاء و ایجاد جامعه توحیدی است و فقط و فقط در سایه اختیار و با اراده خود انسان ها حاصل می شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣1⃣ در پاسخ به سوال مهم جوانان درباره هدف خلقت، چه جوابی صحیح است که مانع از رسیدن جوان به پوچی می شود؟ اگر پرسید نمی خواستم به دنیا بیایم و نمی خواهم بندگی کنم که به کمال برسم چطور؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوند هدف ذاتی از خلقت انسان برای خودش ندارد؛ از آنجایی که واجب الوجود، فیاض علی الاطلاق است، می آفریند؛ اما برای فعل و موجود آفریده شده که ناقص است، حتماً هدف و کمالی در نظر گرفته است. 🔴 می پرسیم از دنیا چی می خواهی؟ جوان چه می خواهی؟ آمدی که همه چی بشی؟ هر چه بخواهی اتم و اکمل در خداست. ما آمدیم که عاشقی کنیم، آنکه عاشقی نمی کند بهانه گیری می کند. 🔴 اگر بگویی من نمی خواستم به دنیا بیایم: 👈من یعنی وجود؛ 👈خواستن یعنی وجود؛ ⬅️ یعنی من می خواستم باشم که اختیار داشته باشم و با اختیار خودم به دنیا نیایم. ⬅️⬅️⬅️ تناقض دارد. 👈همین که وجود پیدا کردی ادعای خواستن و نخواستن می کنی. 👈هر کسی وجود می خواهد. ⬅️خلق شدیم بهترین وجود در مسیر عبودیت باشیم و لذت بخش ترین زندگی را پیدا کنیم. 🔴 خداوند چون که حکیم است این دنیا را بیهوده نیافریده است و الا لازمه بیهوده آفریدن دنیا و انسانها این است که خداوند کار بیهوده انجام داده است و هدفی از این کارش نداشته است و حال آن که خداوند مبرّای از لغو است. 👈چون لازمه لغو، نقص در وجود خداوند است و همچنین اگر خداوند انسانها را بیهوده آفریده بود، عذاب و ثواب معنایی نداشت. ⬅️پس اگر کسی بگوید نمی خواهم به کمال برسم، خلاف خواست خداوند سخن گفته است چون خداوند که خالق دنیا است آن را با هدف خلق کرده است. 🔴 انسانی که به زبان می گوید من طالب کمال نیستم و نمی خواهم به کمال برسم، در واقع به خود دروغ می گوید، 👈 شاهد مطلب آن است که اگر او در احوال نفس خود تأمل کند، بالوجدان در می یابد که خواهان کمال است. و این سخن را که من نمی خواهم طالب کمال باشم نیز، از سر کمال خواهی می زند. 👈چون می بیند که عبادت و بندگی مشقت دارد و انسان را ملزم می کند که از بسیاری از لذت های دنیوی دست بر دارد. او از آن جا که لذت های دنیوی را کمال خود میداند و عبادت را مانع بر سر راه این کمالات به حساب می آورد، خواهان آن است که عبادت خداوند نکند. در حقیقت، چنین شخصی مصداق کمال را اشتباه گرفته است و به دنبال سراب رفته است. 🔴 خداوند کمال جویی را در فطرت انسان قرار داده است و او نمی تواند از فطرت خود بگریزد. 👈او همیشه کمال جو و کمال طلب باقی خواهد ماند، اما ممکن است این ویژگی فطری او به محاق رود و گرد هوا و هوس جلو دید او را بگیرد و او نتواند کمالات حقیقی انسان را از کمالات حیوانی که شایسته مقام انسان نیست، تمییز دهد. 🔴 اگر این بنده به وجدان خود مراجعه کند، خود را اخلاقاً موظف می داند که خداوند را عبادت کند. چون این همه نعمت ها که خداوند به او داده است، شکری لازم دارد. الآن که در دنیا زندگی می کند هم غرق نعمتهای خداوند است. عقل انسان در اینجا حکم به وجوب اطاعت و شکر منعم (نعمت دهنده) می دهد و انسان موظف است (به حکم عقل) در مقابل این همه نعمت خداوند سر تعظیم و شکر را پایین بیاوردو به دستورات او عمل کند.  ⬅️پس اگر کسی بگوید من میلی به کمال ندارم، در حقیقت با نوع آفرینش خود که خداخواهی است مخالفت کرده و برخلاف سرشت خود سخن رانده است. 👈در انسان حقیقت جویی و گرایش به خیر و فضیلت و گرایش به جمال و زیبایی و گرایش به خلاقیت و عشق و پرستش و... وجود دارد و اینها جزء فطریات و ذات هر انسانی هستند.  👈آیا اگر کسی گفت من از زیبایی بدم می آید کسی حرف او را باور می کند؟ آیا اگر کسی گفت من از عشق و حقیقت متنفرم حرف صحیحی گفته است؟ 🔴دانش آموز مستعدی را در نظر بگیرید که یک مادربزرگ پولدار دارد. 👈می گوید اگر در دانشگاه قبول بشی مبلغی جایزه می دهم. امکانات آزمایشگاه قرار می دهم و ... 👈نوه باید چه بگوید به جز تشکر⁉️ 🚭حال اگر با امکاناتی که دارد، مواد مخدر ساخت، می تواند بگوید چرا از اول مادربزرگ این امکانات را در اختیار من قرار داد⁉️ ⬅️⬅️⬅️ما خلق شدیم که به همه عالم برسیم، ما خلق شدیم که خدا شویم، 👈 چون بد عمل می کنیم چون و چرا می کنیم. 👈ما خلق شدیم که عاشقی کنیم، انسان عاشق چون و چرا نمی کند❗️ خدا به انسان عقل داد، اختیار و اراده داد، ۱۲۴۰۰۰ انبیاء را فرستاد که انسان انسان شود، انسان باید شاکر باشد یا کفور⁉️ 👈 درست است آن امری كه شخص ما را می سازد از اراده ی ما خارج است، اما این خود ما هستیم که شخصیت خودمان را می سازیم. 👈 و انسان، انسان است به شخصیتش نه به شخصش، به اصطلاح به آن كاراكتر روحی اش، به آن ملكات روحی و خلق و خوی هایش. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣1⃣ نظریه های مختلف راجع به سعادت بشر چیست؟ اهداف خداوند از بعثت انبیا چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴نظریات مختلف درباره سعادت انسان: 1. نیرومندی در علم و اراده 👈 می‌گویند: هدف از خلقت انسان و آنچه که سعادت انسان در گرو آن است و طبعا هدف از بعثت انبیاء این است که انسان در دو ناحیه «علم» و «اراده» نیرومند شود. 🎋 خدا انسان را از یک طرف برای علم و آگاهی آفریده است و کمال انسان در این است که هر چه بیشتر بداند، 🎋و از طرف دیگر برای قدرت و توانایی آفریده است که هرچه بخواهد بتواند، اراده‌اش قوی و نیرومند شود و آنچه را که می‌خواهد بتواند انجام دهد. 2. بهره‌مندی بیشتر از مواهب طبیعت 👈گاهی می‌گویند هدف از زندگی انسان سعادت است به این معنا که انسان در مدتی که در این دنیا زندگی می‌کند هرچه بهتر و خوشتر زندگی کند و از مواهب خلقت و طبیعت بیشتر بهره‌مند شود و کمتر در این جهان رنج ببیند چه از ناحیه عوامل طبیعی و چه از ناحیه همنوعان خود؛ ⬅️پس هدف از خلقت ما این است که در این دنیا هرچه بیشتر از وجود خود و اشیاء خارج بهره ببریم، یعنی «حداکثر لذت» و «حداقل رنج» را داشته باشیم. ⬅️ انبیاء هم برای همین آمده‌اند که زندگی انسان را مقرون سعادت یعنی حد اکثر لذت ممکن و حداقل رنج ممکن بکنند و اگر انبیاء مسئله آخرت را طرح کرده‌اند به دنبال مسئله زندگی است. 3. سعادت بشر از دیدگاه قرآن 👈 ما هرگز در قرآن به این منطق برخورد نمی‌کنیم که انسان آفریده شده است که هرچه بیشتر بداند و هرچه بیشتر بتواند، تا اینکه انسان وقتی دانست و توانست، خلقت به هدف خود رسیده باشد؛ ⬅️بلکه انسان آفریده شده است که خدا را پرستش کند و پرستش خدا خود، هدف است. اگر انسان بداند و هرچه بیشتر بداند، و بتواند و هرچه بیشتر بتواند، ولی مسئله شناخت خدا ـ که مقدمه پرستش است ـ و عبادت خداوند در میان نباشد، به سوی هدف خلقت گام برنداشته است و از نظر قرآن سعادتمند نیست. ⬅️ [ از نظر قرآن] انبیاء آمده اند برای اینکه بشر را به سعادت خودش ـ که غایت سعادت از نظر آنها پرستش خداوند است ـ برسانند. 🔴 در اسلام همه چیز بر محور خدا دور می‌زند، چه از نظر هدف بعثت انبیاء و چه از نظر هدف زندگی یک فرد. 🔴 در مورد انسان کامل که هدف از زندگی‌اش چیست، از زبان ابراهیم علیه‌السلام می‌گوید: 🌿اِنَّ صَلوتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ.🌿 ⬅️ اخلاص، مورد نظر است؛ عبد مخلِص و عبد مخلَص که حاکمی جز اندیشه خدا در وجود او نیست. 🔴قرآن تعبیرات گوناگون دارد. در یک جا می‌گوید: 🌿یا اَیُّهَا النَّبِیُّ اِنّا اَرْسَلْناکَ شاهِداً و مُبَشِّراً وَ نَذیراً. وَ داعِیاً اِلَی اللهِ بِاِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً🌿 ⬅️ تو را فرستاده‌ایم که گواه (به همان معنا که در قرآن آمده است) باشی. پیغمبر گواه بر اعمال امت است، و مبشر (نویددهنده) نسبت به کارهای خوب که پیغمبران دعوت کرده‌اند، و نذیر (ترساننده) در مورد کارهای بد، و دعوت‌کننده به سوی خدا. تو را فرستاده‌ایم که مردم را به خدا دعوت کنی. و این خود غایت است. 🔴در جاهای دیگر درباره بعضی یا همه پیامبران با یک تعبیر کلی می‌فرماید: 🌿لِیُخْرِجَهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النّورِ🌿 ⬅️پس در بعضی تعبیرات کاملا روشن است که مردم دعوت شده‌اند تا با خدا آشنا شوند. پیغمبران حلقه اتصال میان مخلوق و خالق، و رابط این دو اند. 🔴در یک آیه دیگر در کمال صراحت چیز دیگری به عنوان هدف بعثت انبیاء معرفی شده است و آن «عدالت اجتماعی» است: 🌿لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ اَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ اَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ.🌿 ⬅️این آیه چنین بیان می‌کند که پیامبرانِ خود را عموما با شواهد و دلایل روشن فرستادیم و همراه آنان کتاب و معیار (مقصود قانون است یا چیز دیگر) فرستادیم، برای اینکه مردم به عدالت قیام کنند و امر عدالت در میان مردم رایج شود و پا بگیرد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣1⃣ آیا هدف اصلی خلقت انسان و بعثت انبیاء شناخت خداست یا رسیدن به عدالت اجتماعی؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هدف اصلی خلقت و بعثت انبیاء شناخت خدا یا عدالت اجتماعی⁉️ ❇️سه منطق در پاسخ به این سوال وجود دارد: 🎋 هدف اصلی از بعثت انبیاء برقراری عدالت در میان مردم است و دعوت به خدا هدف ثانوی است برای اینکه مقنّنِ قانون را بشناسند و از او حساب ببرند، والاّ مسئله دعوت به خدا و شناخت خدا اصالتی نداشته و بر این منطق استوار است. 🎋شناخت خدا، عبادت خدا و تقرب به خداوند هدف اصلی است و عدالت هدف ثانوی است. برای اینکه بشر در این دنیا بتواند به معنویت فائز و واصل شود باید در دنیا زندگی کند و زندگی بشر جز در پرتو اجتماع امکان‌پذیر نیست و زندگی اجتماعی جز در پرتو عدالت استقرار پیدا نمی‌کند. پس قانون و عدالت، همه مقدمه این است که انسان بتواند در این دنیا با خیال راحت خدا را عبادت کند. اگر این نباشد، عدالت هیچ ارزشی ندارد. 🎋نظر سومی در اینجا هست و آن این که چه ضرورتی است که ما حتما یک هدف برای بعثت انبیاء و برای خلقت و زندگی در نظر بگیریم و یکی را هدف اصلی و مابقی را مقدمه بدانیم؟ ممکن است بگوییم پیامبران دو هدف داشته‌اند، برای دو هدفْ بالاستقلال که هیچ یک مقدمه دیگری نیست مبعوث شده‌اند. یکی این که حلقه ارتباطی باشند میان بشر و خدا تا بشر خدا را پرستش کند، و دیگر این که عدالت در میان بشر برقرار شود، و هیچ کدام از این دو، مقدمه دیگری نیست و هر دو هدف اصلی‌اند و دیدیم که در قرآن هر دو هدف آمده است. 🔴 به نظر ما قرآن شرک را به هیچ معنی نمی‌پذیرد. (نه در هدف خلقت و نه در هدف بعثت انبیاء) قرآن کتاب توحید به تمام معنی کلمه است؛ کتاب توحید است؛ 👈 به این معنا که برای خداوند مثل قائل نیست (توحید ذاتی): لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ؛ 👈 کتاب توحید است به این مفهوم که از صفات و اسماء، آنچه را که حد اکثر کمال را در بردارد برای خدا می‌داند: لَهُ اْلأسْماءُ الْحُسْنی🔸 وَ لِلّهِ الْمَثَلُ اْلاَعْلی؛ 👈 کتاب توحید است به معنای این که در ذات خداوند هیچ گونه کثرتی را نمی‌پذیرد؛ 👈کتاب توحید است به این معنا که در مقابل خدا فاعلی را نمی‌پذیرد و هر فاعلی را در طول خدا می‌پذیرد که معنی لا حَوْلَ وَ لا قُوَّ ةَ اِلاّ بِاللهِ همین است؛ 👈و کتاب توحید است به این مفهوم که هیچ هدفی را برای کائنات هدف اساسی و مستقل و نهایی نمی‌داند جز خدا. از جمله برای انسان، چه در حرکت تکوینی و چه در حرکت تکلیفی و تشریعی او، هدفی جز خدا نمی‌شناسد. ⬅️ قرآن اصل عدالت را می‌پذیرد و بلکه فوق‌العاده برای آن اهمیت و ارزش قائل است ولی نه به عنوان این که عدالت هدف نهایی است و یا اینکه عدالت مقدمه است برای این که انسان در این دنیا خوش زندگی کند، همان خوشی‌ای که ما درک می‌کنیم، بلکه زندگی خوش دنیا را هم در سایه نوعی توحید عملی می داند (یعنی این که انسان خالص برای خدا بشود) و مقدمه آن می‌داند. ⬅️⬅️⬅️ آمدند عدالتی بسازند که در بستر عدالت به توحید برسند؛ در سایه عدالت، انسان به کمال خودش برسد. ⬅️⬅️⬅️ ما خلق شدیم که خداوندگاری کنیم ملازم با عدالت اجتماعی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m