eitaa logo
پرسمان و بصیرت
156 دنبال‌کننده
7 عکس
2 ویدیو
22 فایل
این کانال بر اساس نکات ناب و شبهات روز و پاسخ بر اساس گفتمان عقلی تاسیس شده است. ارتباط با ادمین: @binesh_motahar_sharif
مشاهده در ایتا
دانلود
🌾🍃🌾 ✅3⃣1⃣ آیا انسان در بهشت کمال یافته بود و بعد اخراج شد که دوباره مسیر کمال را طی کند؟ چرا خداوند انسان را کمال یافته نیافرید؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 بزرگترین تحریف تاریخ بشریت در تورات این است که چون حوا از درخت دانش خورد از بهشت رانده شد. 👈اگر از درخت جاودانگی هم می خورد جایی برای خدا نمی گذاشت❗️ 🔴 اما در قرآن آمده است، چون علمش را فراموش کرد زمینی شد؛ وقتی عالم شد مسجود فرشتگان شد. 👈آیا انسان در بهشت به عبودیت رسیده بود که از بهشت خارج شد؟ ❇️ در پاسخ باید گفت بهشت آدم جاودانی نبود، برزخی و ابتلایی بود. خدا از ابتدا آدم را برای زمین آفرید. 🌿انی جاعل فی الارض خلیفه🌿 👈بهشت دوران کارآموزی بود تا انسان لذت بهشت را بچشد، که شیطان می خواهد تو را از لذت بهشتی بودن خارج کند. 👈علت غفلت آدم هم نافرمانی خدا نبود، شیطان قسم خورد اگر از این میوه بخورید به قرب الهی بهتر می رسی. آدم که تجربه نداشت و دروغ نشنیده بود، حرفش را باور کرد. (ترک اولی بود) . 👈 وقتی آدم توبه کرد و خدا توبه اش را بخشید، به زمین هبوط کرد تا به رشد و کمال برسد. ⬅️تنها راه کمال یافتن انسان عبور از زمین بود. ⬅️انسان از کمال مطلق آفریده شده و گرایش به کمالات نامحدود دارد. ⬅️این کمال طلبی انسان، تنها در صورتی می‌تواند شخصیت وی را به سوی کمال حقیقی سوق دهد که حقیقت وجود خود، استعدادها و توانایی‌های خود را آن‌چنان که هست، بشناسد و با اصالت دادن به بعد معنوی و الهی وجود خود، سعی در شکوفایی استعداد الهی خود ‌نماید و در راه تکمیل آن از دیگر ابعاد وجودی خود صرف نظر ‌کند. ⬅️آن‌گاه با بروز و ظهور ابعاد وجودی و شکوفایی استعدادهای خود و به معرض نمایش درآوردن حقایق وجودی خود، خلیفة الله می شود. 🔴 هدف نهایی کل عالم همان هدف انبیاء و ایجاد جامعه توحیدی است و فقط و فقط در سایه اختیار و با اراده خود انسان ها حاصل می شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣1⃣ در پاسخ به سوال مهم جوانان درباره هدف خلقت، چه جوابی صحیح است که مانع از رسیدن جوان به پوچی می شود؟ اگر پرسید نمی خواستم به دنیا بیایم و نمی خواهم بندگی کنم که به کمال برسم چطور؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 خداوند هدف ذاتی از خلقت انسان برای خودش ندارد؛ از آنجایی که واجب الوجود، فیاض علی الاطلاق است، می آفریند؛ اما برای فعل و موجود آفریده شده که ناقص است، حتماً هدف و کمالی در نظر گرفته است. 🔴 می پرسیم از دنیا چی می خواهی؟ جوان چه می خواهی؟ آمدی که همه چی بشی؟ هر چه بخواهی اتم و اکمل در خداست. ما آمدیم که عاشقی کنیم، آنکه عاشقی نمی کند بهانه گیری می کند. 🔴 اگر بگویی من نمی خواستم به دنیا بیایم: 👈من یعنی وجود؛ 👈خواستن یعنی وجود؛ ⬅️ یعنی من می خواستم باشم که اختیار داشته باشم و با اختیار خودم به دنیا نیایم. ⬅️⬅️⬅️ تناقض دارد. 👈همین که وجود پیدا کردی ادعای خواستن و نخواستن می کنی. 👈هر کسی وجود می خواهد. ⬅️خلق شدیم بهترین وجود در مسیر عبودیت باشیم و لذت بخش ترین زندگی را پیدا کنیم. 🔴 خداوند چون که حکیم است این دنیا را بیهوده نیافریده است و الا لازمه بیهوده آفریدن دنیا و انسانها این است که خداوند کار بیهوده انجام داده است و هدفی از این کارش نداشته است و حال آن که خداوند مبرّای از لغو است. 👈چون لازمه لغو، نقص در وجود خداوند است و همچنین اگر خداوند انسانها را بیهوده آفریده بود، عذاب و ثواب معنایی نداشت. ⬅️پس اگر کسی بگوید نمی خواهم به کمال برسم، خلاف خواست خداوند سخن گفته است چون خداوند که خالق دنیا است آن را با هدف خلق کرده است. 🔴 انسانی که به زبان می گوید من طالب کمال نیستم و نمی خواهم به کمال برسم، در واقع به خود دروغ می گوید، 👈 شاهد مطلب آن است که اگر او در احوال نفس خود تأمل کند، بالوجدان در می یابد که خواهان کمال است. و این سخن را که من نمی خواهم طالب کمال باشم نیز، از سر کمال خواهی می زند. 👈چون می بیند که عبادت و بندگی مشقت دارد و انسان را ملزم می کند که از بسیاری از لذت های دنیوی دست بر دارد. او از آن جا که لذت های دنیوی را کمال خود میداند و عبادت را مانع بر سر راه این کمالات به حساب می آورد، خواهان آن است که عبادت خداوند نکند. در حقیقت، چنین شخصی مصداق کمال را اشتباه گرفته است و به دنبال سراب رفته است. 🔴 خداوند کمال جویی را در فطرت انسان قرار داده است و او نمی تواند از فطرت خود بگریزد. 👈او همیشه کمال جو و کمال طلب باقی خواهد ماند، اما ممکن است این ویژگی فطری او به محاق رود و گرد هوا و هوس جلو دید او را بگیرد و او نتواند کمالات حقیقی انسان را از کمالات حیوانی که شایسته مقام انسان نیست، تمییز دهد. 🔴 اگر این بنده به وجدان خود مراجعه کند، خود را اخلاقاً موظف می داند که خداوند را عبادت کند. چون این همه نعمت ها که خداوند به او داده است، شکری لازم دارد. الآن که در دنیا زندگی می کند هم غرق نعمتهای خداوند است. عقل انسان در اینجا حکم به وجوب اطاعت و شکر منعم (نعمت دهنده) می دهد و انسان موظف است (به حکم عقل) در مقابل این همه نعمت خداوند سر تعظیم و شکر را پایین بیاوردو به دستورات او عمل کند.  ⬅️پس اگر کسی بگوید من میلی به کمال ندارم، در حقیقت با نوع آفرینش خود که خداخواهی است مخالفت کرده و برخلاف سرشت خود سخن رانده است. 👈در انسان حقیقت جویی و گرایش به خیر و فضیلت و گرایش به جمال و زیبایی و گرایش به خلاقیت و عشق و پرستش و... وجود دارد و اینها جزء فطریات و ذات هر انسانی هستند.  👈آیا اگر کسی گفت من از زیبایی بدم می آید کسی حرف او را باور می کند؟ آیا اگر کسی گفت من از عشق و حقیقت متنفرم حرف صحیحی گفته است؟ 🔴دانش آموز مستعدی را در نظر بگیرید که یک مادربزرگ پولدار دارد. 👈می گوید اگر در دانشگاه قبول بشی مبلغی جایزه می دهم. امکانات آزمایشگاه قرار می دهم و ... 👈نوه باید چه بگوید به جز تشکر⁉️ 🚭حال اگر با امکاناتی که دارد، مواد مخدر ساخت، می تواند بگوید چرا از اول مادربزرگ این امکانات را در اختیار من قرار داد⁉️ ⬅️⬅️⬅️ما خلق شدیم که به همه عالم برسیم، ما خلق شدیم که خدا شویم، 👈 چون بد عمل می کنیم چون و چرا می کنیم. 👈ما خلق شدیم که عاشقی کنیم، انسان عاشق چون و چرا نمی کند❗️ خدا به انسان عقل داد، اختیار و اراده داد، ۱۲۴۰۰۰ انبیاء را فرستاد که انسان انسان شود، انسان باید شاکر باشد یا کفور⁉️ 👈 درست است آن امری كه شخص ما را می سازد از اراده ی ما خارج است، اما این خود ما هستیم که شخصیت خودمان را می سازیم. 👈 و انسان، انسان است به شخصیتش نه به شخصش، به اصطلاح به آن كاراكتر روحی اش، به آن ملكات روحی و خلق و خوی هایش. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣1⃣ نظریه های مختلف راجع به سعادت بشر چیست؟ اهداف خداوند از بعثت انبیا چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴نظریات مختلف درباره سعادت انسان: 1. نیرومندی در علم و اراده 👈 می‌گویند: هدف از خلقت انسان و آنچه که سعادت انسان در گرو آن است و طبعا هدف از بعثت انبیاء این است که انسان در دو ناحیه «علم» و «اراده» نیرومند شود. 🎋 خدا انسان را از یک طرف برای علم و آگاهی آفریده است و کمال انسان در این است که هر چه بیشتر بداند، 🎋و از طرف دیگر برای قدرت و توانایی آفریده است که هرچه بخواهد بتواند، اراده‌اش قوی و نیرومند شود و آنچه را که می‌خواهد بتواند انجام دهد. 2. بهره‌مندی بیشتر از مواهب طبیعت 👈گاهی می‌گویند هدف از زندگی انسان سعادت است به این معنا که انسان در مدتی که در این دنیا زندگی می‌کند هرچه بهتر و خوشتر زندگی کند و از مواهب خلقت و طبیعت بیشتر بهره‌مند شود و کمتر در این جهان رنج ببیند چه از ناحیه عوامل طبیعی و چه از ناحیه همنوعان خود؛ ⬅️پس هدف از خلقت ما این است که در این دنیا هرچه بیشتر از وجود خود و اشیاء خارج بهره ببریم، یعنی «حداکثر لذت» و «حداقل رنج» را داشته باشیم. ⬅️ انبیاء هم برای همین آمده‌اند که زندگی انسان را مقرون سعادت یعنی حد اکثر لذت ممکن و حداقل رنج ممکن بکنند و اگر انبیاء مسئله آخرت را طرح کرده‌اند به دنبال مسئله زندگی است. 3. سعادت بشر از دیدگاه قرآن 👈 ما هرگز در قرآن به این منطق برخورد نمی‌کنیم که انسان آفریده شده است که هرچه بیشتر بداند و هرچه بیشتر بتواند، تا اینکه انسان وقتی دانست و توانست، خلقت به هدف خود رسیده باشد؛ ⬅️بلکه انسان آفریده شده است که خدا را پرستش کند و پرستش خدا خود، هدف است. اگر انسان بداند و هرچه بیشتر بداند، و بتواند و هرچه بیشتر بتواند، ولی مسئله شناخت خدا ـ که مقدمه پرستش است ـ و عبادت خداوند در میان نباشد، به سوی هدف خلقت گام برنداشته است و از نظر قرآن سعادتمند نیست. ⬅️ [ از نظر قرآن] انبیاء آمده اند برای اینکه بشر را به سعادت خودش ـ که غایت سعادت از نظر آنها پرستش خداوند است ـ برسانند. 🔴 در اسلام همه چیز بر محور خدا دور می‌زند، چه از نظر هدف بعثت انبیاء و چه از نظر هدف زندگی یک فرد. 🔴 در مورد انسان کامل که هدف از زندگی‌اش چیست، از زبان ابراهیم علیه‌السلام می‌گوید: 🌿اِنَّ صَلوتی وَ نُسُکی وَ مَحْیایَ وَ مَماتی لِلّهِ رَبِّ الْعالَمینَ.🌿 ⬅️ اخلاص، مورد نظر است؛ عبد مخلِص و عبد مخلَص که حاکمی جز اندیشه خدا در وجود او نیست. 🔴قرآن تعبیرات گوناگون دارد. در یک جا می‌گوید: 🌿یا اَیُّهَا النَّبِیُّ اِنّا اَرْسَلْناکَ شاهِداً و مُبَشِّراً وَ نَذیراً. وَ داعِیاً اِلَی اللهِ بِاِذْنِهِ وَ سِراجاً مُنیراً🌿 ⬅️ تو را فرستاده‌ایم که گواه (به همان معنا که در قرآن آمده است) باشی. پیغمبر گواه بر اعمال امت است، و مبشر (نویددهنده) نسبت به کارهای خوب که پیغمبران دعوت کرده‌اند، و نذیر (ترساننده) در مورد کارهای بد، و دعوت‌کننده به سوی خدا. تو را فرستاده‌ایم که مردم را به خدا دعوت کنی. و این خود غایت است. 🔴در جاهای دیگر درباره بعضی یا همه پیامبران با یک تعبیر کلی می‌فرماید: 🌿لِیُخْرِجَهُمْ مِنَ الظُّلُماتِ اِلَی النّورِ🌿 ⬅️پس در بعضی تعبیرات کاملا روشن است که مردم دعوت شده‌اند تا با خدا آشنا شوند. پیغمبران حلقه اتصال میان مخلوق و خالق، و رابط این دو اند. 🔴در یک آیه دیگر در کمال صراحت چیز دیگری به عنوان هدف بعثت انبیاء معرفی شده است و آن «عدالت اجتماعی» است: 🌿لَقَدْ اَرْسَلْنا رُسُلَنا بِالْبَیِّناتِ وَ اَنْزَلْنا مَعَهُمُ الْکِتابَ وَ الْمیزانَ لِیَقومَ النّاسُ بِالْقِسْطِ وَ اَنْزَلْنَا الْحَدیدَ فیهِ بَأسٌ شَدیدٌ وَ مَنافِعُ لِلنّاسِ.🌿 ⬅️این آیه چنین بیان می‌کند که پیامبرانِ خود را عموما با شواهد و دلایل روشن فرستادیم و همراه آنان کتاب و معیار (مقصود قانون است یا چیز دیگر) فرستادیم، برای اینکه مردم به عدالت قیام کنند و امر عدالت در میان مردم رایج شود و پا بگیرد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣1⃣ آیا هدف اصلی خلقت انسان و بعثت انبیاء شناخت خداست یا رسیدن به عدالت اجتماعی؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 هدف اصلی خلقت و بعثت انبیاء شناخت خدا یا عدالت اجتماعی⁉️ ❇️سه منطق در پاسخ به این سوال وجود دارد: 🎋 هدف اصلی از بعثت انبیاء برقراری عدالت در میان مردم است و دعوت به خدا هدف ثانوی است برای اینکه مقنّنِ قانون را بشناسند و از او حساب ببرند، والاّ مسئله دعوت به خدا و شناخت خدا اصالتی نداشته و بر این منطق استوار است. 🎋شناخت خدا، عبادت خدا و تقرب به خداوند هدف اصلی است و عدالت هدف ثانوی است. برای اینکه بشر در این دنیا بتواند به معنویت فائز و واصل شود باید در دنیا زندگی کند و زندگی بشر جز در پرتو اجتماع امکان‌پذیر نیست و زندگی اجتماعی جز در پرتو عدالت استقرار پیدا نمی‌کند. پس قانون و عدالت، همه مقدمه این است که انسان بتواند در این دنیا با خیال راحت خدا را عبادت کند. اگر این نباشد، عدالت هیچ ارزشی ندارد. 🎋نظر سومی در اینجا هست و آن این که چه ضرورتی است که ما حتما یک هدف برای بعثت انبیاء و برای خلقت و زندگی در نظر بگیریم و یکی را هدف اصلی و مابقی را مقدمه بدانیم؟ ممکن است بگوییم پیامبران دو هدف داشته‌اند، برای دو هدفْ بالاستقلال که هیچ یک مقدمه دیگری نیست مبعوث شده‌اند. یکی این که حلقه ارتباطی باشند میان بشر و خدا تا بشر خدا را پرستش کند، و دیگر این که عدالت در میان بشر برقرار شود، و هیچ کدام از این دو، مقدمه دیگری نیست و هر دو هدف اصلی‌اند و دیدیم که در قرآن هر دو هدف آمده است. 🔴 به نظر ما قرآن شرک را به هیچ معنی نمی‌پذیرد. (نه در هدف خلقت و نه در هدف بعثت انبیاء) قرآن کتاب توحید به تمام معنی کلمه است؛ کتاب توحید است؛ 👈 به این معنا که برای خداوند مثل قائل نیست (توحید ذاتی): لَیْسَ کَمِثْلِهِ شَیْءٌ؛ 👈 کتاب توحید است به این مفهوم که از صفات و اسماء، آنچه را که حد اکثر کمال را در بردارد برای خدا می‌داند: لَهُ اْلأسْماءُ الْحُسْنی🔸 وَ لِلّهِ الْمَثَلُ اْلاَعْلی؛ 👈 کتاب توحید است به معنای این که در ذات خداوند هیچ گونه کثرتی را نمی‌پذیرد؛ 👈کتاب توحید است به این معنا که در مقابل خدا فاعلی را نمی‌پذیرد و هر فاعلی را در طول خدا می‌پذیرد که معنی لا حَوْلَ وَ لا قُوَّ ةَ اِلاّ بِاللهِ همین است؛ 👈و کتاب توحید است به این مفهوم که هیچ هدفی را برای کائنات هدف اساسی و مستقل و نهایی نمی‌داند جز خدا. از جمله برای انسان، چه در حرکت تکوینی و چه در حرکت تکلیفی و تشریعی او، هدفی جز خدا نمی‌شناسد. ⬅️ قرآن اصل عدالت را می‌پذیرد و بلکه فوق‌العاده برای آن اهمیت و ارزش قائل است ولی نه به عنوان این که عدالت هدف نهایی است و یا اینکه عدالت مقدمه است برای این که انسان در این دنیا خوش زندگی کند، همان خوشی‌ای که ما درک می‌کنیم، بلکه زندگی خوش دنیا را هم در سایه نوعی توحید عملی می داند (یعنی این که انسان خالص برای خدا بشود) و مقدمه آن می‌داند. ⬅️⬅️⬅️ آمدند عدالتی بسازند که در بستر عدالت به توحید برسند؛ در سایه عدالت، انسان به کمال خودش برسد. ⬅️⬅️⬅️ ما خلق شدیم که خداوندگاری کنیم ملازم با عدالت اجتماعی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣1⃣ اینكه پیغمبران یا ائمّه معصومند یعنی چه؟ آیا پیغمبران و ائمّه از آن جهت معصومند و گناه نمی كنند كه خداوند به قهر و قصد مانع گناه كردنشان است، یعنی هر وقت می خواهند گناه كنند خداوند مانع می شود و جلویشان را می گیرد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 معنی عصمت، آن نهایت درجه ی ایمان است. ایمان به هر اندازه كه زیادتر باشد، خدا بیشتر به یاد انسان است. ⬅️ در حالی كه توجه به خدا دارند امكان ندارد معصیت كنند؛ 👈در حالی كه ایمان واقعاً در روح انسان هست و حضور دارد، انسان معصیت نمی كند. 👈حال اگر ایمان انسان به حد كمال رسید به طوری كه انسان دائم الحضور شد یعنی همیشه خدا در دل او حاضر بود، اصلاً غفلت به او دست نمی دهد، هر كاری را كه می كند در عین حال به یاد خداست. قرآن می گوید: 🌿رِجالٌ لا تُلْهِیهِمْ تِجارَةٌ وَ لا بَیْعٌ عَنْ ذِكْرِ اَللّهِ مردانی كه معامله، خرید و فروش، تجارت، آنها را از یاد خدا هرگز بازنمی دارد. نمی گوید مردانی كه تجارت نمی كنند.🌿 ❇️البته ما یك چنین دائم الحضوری غیر از معصومین علیهم السلام نداریم. 🔴 معصومین یعنی كسانی كه هیچ وقت فراموش نمی كنند كه خدایی دارند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣1⃣ علت وجوب ایمان در اسلام چیست؟ آیا به خاطر خودش واجب شده، یا به خاطر آثار و فوایدش؟ وقتی قرآن می گوید: «یا اَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا آمِنوا؛»، ایمان هدف است یا وسیله؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 ایمان از آن جهت واجب است که خودش پیوند انسان با حق است و نفس پیوند انسان با حق از نظر اسلام کمال است. 👈نه علم هدف است (علم به یک معنا همان حکمت است که علم به حقایق اشیاء است)؛ 👈نه زیبایی هدف است؛ 👈نه عدالت هدف است و نه محبت؛ ⬅️ بلکه هدف فقط و فقط خداست و حقیقت، ولی حقیقتی که توأم است با این چیزهای دیگر یا از باب مقدمه و یا از باب نتیجه. 🌾🍃🌾 🔴 «ایمان» در اسلام، هدف است، نه وسیله. 👈 شکی نیست که ایمان آثار زیادی هم دارد، ولی آیا ایمان را به خاطر آثارش گفته اند؟ و انسان باید ایمان داشته باشد تا از اضطراب رهایی پیدا کند، ایمان داشته باشد تا به دیگران تعدی نکند، ایمان داشته باشد تا افراد به هم اعتقاد متقابل داشته باشند و...؟ آیا ایمان مقدمه اینها است یا اینها آثار آن است و ایمان قطع نظر از اینها، خود، هدف است؛ ⬅️ چون ایمان پیوند انسان با حق و حقیقت است. از نظر ما، خود ایمان به خدا، هدف است و به عبارت دیگر، خود خدا، هدف است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣1⃣ فلسفه حلال و حرام و مکروه در اعمال عبادی چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 روح عبادت تذکر است؛ 👈 عبادت كه برای تذكر است، در اسلام به عنوان فریضه و نافله زیاد توصیه شده است، و اسلام با موجباتی كه روح عبادت یعنی تذكر را از میان می برد و غفلت ایجاد می كند نیز مبارزه كرده است. 👈هرچه كه موجب انصراف و غفلت انسان از خدا بشود به نوعی ممنوع (مكروه یا حرام) است، مثل افراط در خوردن، افراط در گفتن، افراط در معاشرت با افراد و افراط در خوابیدن. 👈البته بعضی از اینها مانند توصیه به پرهیز از پرخوردن ممكن است كه علل جسمی هم داشته باشد، یعنی منظورِ بهداشت و حفظ صحت هم در كار باشد ولی قطعا تنها آن نیست؛ ⬅️ یعنی «قلّة الطّعام» در مسائل اسلامی در ردیفی قرار می گیرد كه معلوم است هدف، تنها بهداشت و حفظ الصحّة نیست؛ ⬅️ بلكه همچنین برای این است كه روح انسان سبكتر باشد و كمتر موجبات غفلت در انسان پیدا شود. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣2⃣ این که گفته می شود عبادات گذشته از اصالتی كه دارند جزء برنامه ی تربیتی اسلام هستند، یعنی چه؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اصالت داشتن عبادت به معنی این است كه قطع نظر از هر جهتی، قطع نظر از مسائل زندگی بشر، عبادت خودش جزء اهداف خلقت است: 🌿 وَ ما خَلَقْتُ اَلْجِنَّ وَ اَلْإِنْسَ إِلاّ لِیَعْبُدُونِ.🌿 👈 عبادت مركبی است برای تقرب به حق و در واقع برای تكامل واقعی بشر. 👈 چیزی كه خود مظهر تكامل بشر و خود هدف و غایت است، لزومی ندارد كه مقدمه و وسیله ی چیز دیگر باشد. 👈 ولی در عین حال عبادات، گذشته از این اصالت، مقدمه ی چیز دیگر هم هستند؛ ⬅️ یعنی خود برنامه ی تربیتی اسلامند: به این معنی كه اسلام كه می خواهد افراد را چه از نظر اخلاقی و چه از نظر اجتماعی تربیت كند؛ ⬅️ یكی از وسایلی كه برای این كار اتخاذ كرده- و از قضا این وسیله از هر وسیله دیگری در اخلاق و روح بشر مؤثرتر و نافذتر است- عبادت است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣2⃣ پشتوانه ی اخلاق و عدالت چیست که اگر در انسان وجود پیدا كند انسان به سهولت راه اخلاق و عدالت را در پیش می گیرد و سود را كنار می زند؟ آیا علم می تواند پشتوانه خوبی باشد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 تنها ایمان است. چه ایمانی؟ 👈 ایمان به خودِ عدالت و ایمان به خودِ اخلاق. 🔴چه وقت انسان به عدالت به عنوان یك امر مقدس و به اخلاق به عنوان یك امر مقدس ایمان پیدا می كند؟ 👈 آن وقت كه به اصل و اساس تقدس، یعنی خدا، ایمان داشته باشد. ⬅️ لهذا بشر عملاً به آن اندازه به عدالت پایبند است كه به خدا معتقد است، آن اندازه عملاً به اخلاق پایبند است كه به خدا ایمان دارد. ⬅️ عبادت برای این است كه انسان زود به زود به یاد خدا بیفتد و هرچه كه انسان بیشتر به یاد خدا باشد، بیشتر پایبند به اخلاق و عدالت و حقوق می شود، و این یك حساب بسیار بسیار روشنی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣2⃣ چه انسانی از نظر اسلام انسان متعادل از نظر توجه به مسائل اجتماعی و عبادی است؟ حدیث لا یری الجاهل الا مفرطا او مفرطا به چه معناست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 اسلام دینی است كه نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَ نَكْفُرُ بِبَعْضٍ برنمی دارد. نمی شود انسان عبادت اسلام را بگیرد ولی اخلاق و مسائل اجتماعی اش مانند امر به معروف و نهی از منكر را نگیرد، و نمی شود انسان امر به معروف و نهی از منكر اسلام را بگیرد و عبادتش را رها كند. ⬅️ یك نفر مسلمان، هم باید یك رابطه ی دائم و ثابت میان او و خدای خودش برقرار باشد و ⬅️ هم باید یك رابطه ی ثابت و دائم میان او و جامعه ی خودش برقرار باشد. 👈 بدون عبادت، ذكر و یاد خدا، مناجات با حق، حضور قلب، نماز و روزه نمی شود یك جامعه ی اسلامی ساخت و حتی خود انسان سالم نمی ماند. 👈 و همچنین بدون یك اجتماع صالح و یك محیط سالم، بدون امر به معروف و نهی از منكر، بدون رسیدگی و تعاطف و تراحم میان افراد مسلمان نمی شود عابد خوبی بود. 🔴 این روایت بیان می دارد که هم افراط مانع رسیدن به هدف است و هم تفریط 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣2⃣ کدام آیه عهده دار ترسیم چهره یک جامعه بالنده اسلامی است؟ طبق بیان قرآن جامعه اسلامی چه ویژگی هایی باید داشته باشد تا بتوان آن را یک جامعه مطلوب و ایده آل نامید؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 آیه مباركه إِنّا فَتَحْنا می فرماید:  🌿مُحَمَّدٌ رَسُولُ اَللّهِ وَ اَلَّذِینَ مَعَهُ أَشِدّاءُ عَلَی اَلْكُفّارِ رُحَماءُ بَیْنَهُمْ🌿 👈 در اینجا چهره ی یك جامعه ی اسلامی ترسیم شده است: 🎋 معیّت با پیغمبر و ایمان به پیغمبر است. 🎋 در مقابل بیگانگانْ محكم، قوی و نیرومند بودن است.  👈 اسلام، مسلمان سست را نمی پذیرد. 🌿تَراهُمْ رُكَّعاً سُجَّداً یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اَللّهِ وَ رِضْواناً🌿 🎋 در عین حال همین فرد شدید در مقابل بیگانه، و صمیمی و مهربان در میان خودیها و با مسلمانان را وقتی در محراب عبادت می بینی، در ركوع، در سجود، در حال دعا و در حال عبادت و مناجات، رُكَّعاً سُجَّداًعبادتش است. 🌿یَبْتَغُونَ فَضْلاً مِنَ اَللّهِ وَ رِضْواناً🌿 🎋دعایش درخواست فضل و رضوان الهی است. 🌿سِیماهُمْ فِی وُجُوهِهِمْ مِنْ أَثَرِ اَلسُّجُودِ🌿 🎋آنقدر عبادت می كند كه آثار عبادت، تقوا و خداپرستی در وجنات و چهره اش پیداست؛ هر كه به او نگاه كند، در وجودش خداشناسی و یاد خدا را می بیند، او را كه می بیند به یاد خدا می افتد. 🌿ذلِكَ مَثَلُهُمْ فِی اَلتَّوْراةِ وَ مَثَلُهُمْ فِی اَلْإِنْجِیلِ كَزَرْعٍ أَخْرَجَ شَطْأَهُ فَآزَرَهُ فَاسْتَغْلَظَ فَاسْتَوی عَلی سُوقِهِ یُعْجِبُ اَلزُّرّاعَ لِیَغِیظَ بِهِمُ اَلْكُفّارَ🌿 🎋در تورات و انجیل، اینها با این صفت یاد شده اند، درباره شان گفته شده است كه چنین امّتی به وجود می آید. 👈مثَل یك گندم است كه در زمین كشت می شود و بعد، چون زنده است، از زمین می روید. در آغاز برگ نازكی بیرون می دهد ولی تدریجاً این برگ درشت تر می شود و استحكام پیدا می كند، آنچنان كه كم كم به صورت یك ساقه ی كلفت درمی آید. بعد به شكلی درمی آید كه روی پای خودش می ایستد درحالی كه قبلاً برگی بود افتاده روی زمین و از خود استقلال نداشت. آنچنان رشد می كند كه همه ی كشاورزان را، همه ی متخصصان انسان شناسی را به حیرت درمی آورد كه چه ملت رشیدی، چه ملت بالنده ای، چه ملت در حال رشدی!   🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣2⃣ مصداق های عبودیت که حرکت انسان را برای قرب الهی و خداوندگاری سرعت می بخشد کدامند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 إحیاء و بیداری در شب 🔴 مناسک عبادی: نماز و روزه و جهاد و شهادت و ... 🔴 دعا 🔴توبه و استغفار 🔴 تفکر 🔴 کسب روزی حلال 🔴 انتظار فرج 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅ 5⃣2⃣ إحیاء به چه معناست؟ چگونه شب زنده داری باعث شتاب در مسیر حرکت عبودیت جهت رسیدن به قرب الهی می شود؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 کلمه «احیاء» یعنی زنده کردن، و احیاء شب یعنی شب زنده داری کردن. 🔴 در نقطه مقابل «اماته» است که به معنی میراندن است. 👈این کلمه چنین می‏رساند که شب- که قسمتی از وقت انسان است- دو حالت دارد: ممکن است شبِ کسی زنده باشد و ممکن است شبِ او مرده باشد. 🎋شبِ زنده آن شبی است که انسان تمام یا لااقل پاسی از آن شب را با یاد خدا و با مناجات و راز و نیاز با ذات پروردگار به سر ببرد، 🎋و شب مُرده آن شبی است که انسان تمام آن شب را با غفلت و فراموشی ذات مقدس پروردگار بسر ببرد. 💮 ممکن است کسی خیال کند که این تعبیر یک تعبیر مجازی است، یک نوع تعارف است: شب که زنده و مرده ندارد، شب بالاخره شب است، زمان است. مقداری از زمان که این نیم کره زمین که ما در روی آن زندگی می‏کنیم مواجه با خورشید نیست و نور خورشید نمی‏تابد، به آن می‏گویند «شب». شب به هر حال شب است؛ شب نه زندگی دارد و نه مردگی. ✳️ این سخن راست است ولی آن کسی که می‏گوید احیاء، شب را زنده نگه داشتن، مقصودش این نیست که این قطعه زمان را شما زنده نگه دارید؛ مقصود زنده نگه داشتن خود شماست در این قطعه از زمان. 👈 به عبارت دقیق‏تر، بر خلاف آنچه که ابتدائاً تصور می‏ شود، ما خیال می‏ کنیم زمان یک چیز است که همه ما در داخل آن قرار گرفته‏ ایم؛ در صورتی که این‏ جور نیست. آن زمانی که فکر می‏ کنیم همه در داخل آن قرار گرفته‏ ایم آن زمانِ ما نیست. 👈 زمانی که ما روی آن حساب می‏ کنیم، ساعات و دقایق و هفته‏ ها و ماهها و سالها را حساب می ‏کنیم، آن، زمان ما نیست، زمان این زمین است. 👈 زمان ما یک حقیقتی است متحد با وجود خود ما، جزء وجود ماست. زمانِ ما، زمان وجود ما از خود ما منفک و جدا نیست؛ چیزی که هست ما این زمان را که مقدار و اندازه دارد با زمان زمین حساب می ‏کنیم، با آن تطبیق می‏ کنیم، بعد خیال می ‏کنیم زمان یک چیز است و همه ما در آن قرار گرفته‏ ایم. 👈 نه، زمان من یک چیز است، زمان شما یک چیز دیگر است یعنی مخصوص خودتان است؛ 👈 شما یک قد و یک اندازه دارید، من هم یک قد و یک اندازه مخصوص به خود و زمانی که در درون هر چیزی هست (انسان، حیوان، سنگ ...) عین وجود آن چیز است. ⬅️ می گوییم از وقتی پا نهادم به دنیا ۲۵ سال گذشت. یعنی چی؟ اعتباری است، ۲۵ بار خورشید دور زمین چرخید ... 👈این عمر حقیقی ما نیست. 🔴 عمر حقیقی هرکس، مقدار حرکت او است به سوی غایت. ⬅️ ممکن است فردی در این دنیا ۲۰ سال داشته باشد، ولی در برزخ ۲۰۰ سال ... 🎋مشارکت در عمر دیگران برای رشد و حرکت یکساله ⬅️ باعث عمر بلند می شود. 🎋سنت بدی گذاشتن و دیگران را از حرکت واداشتن ⬅️ باعث عمر کوتاه می شود. 🔴 حرکت در مسیر عبودیت ⬅️ افزایش عمر حقیقی انسان ⬅️ ایجاد حیات فکری ⬅️ احیا 👈 آثار شهید مطهری انسان ساز است؛ یعنی: فکر را از توقف بازمی دارد و به روح حرکت و عرفان می دهد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣2⃣ چرا نماز در اسلام اهمیت دارد و پیامبر اکرم ص می فرماید: «نماز عمود خیمه اسلام است» ؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 چون اگر درست اجرا شود سایر اعمال عبادی هم درست می شود. 🌿نماز ستون دين است اگر مقبول افتد ديگر عبادات پذيرفته ميشود و اگر مردود گرددعبادات و اعمال ديگر پذيرفته نمی‌شوند.🌿 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅7⃣2⃣ سبک شمردن نماز به چه معناست؟ چه آثار سوئی بر آن مترتب است؟ آیا فقط نماز نخواندن است که مصداق استخفاف نماز است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 یکی از گناهان، استخفاف نماز یعنی سبك شمردن نماز است. نماز نخواندن یك گناه بزرگ است، و نماز خواندن اما نماز را خفیف شمردن، استخفاف كردن، بی اهمیت تلقی كردن، گناه دیگری است. امام صادق علیه السلام در واپسین ساعات عمر شریف خود فرمودند: 🌿اِنَّ شَفاعَتَنا لا تَنالُ مُسْتَخِفّاً بِالصَّلوةِ هرگز شفاعت ما به مردمی كه نماز را سبك بشمارند نخواهد رسید. 🌿 👈 امام نفرمود كه شفاعت ما به مردمی كه نماز نمی خوانند نمی رسد؛ آن كه تكلیفش خیلی روشن است؛ 👈 بلكه فرمود به كسانی كه نماز را سبك می شمارند. یعنی چه نماز را سبك می شمارند؟ ❇️ یعنی وقت و فرصت دارد، می تواند نماز خوبی با آرامش بخواند ولی نمی خواند. نماز ظهر و عصر را تا نزدیك غروب نمی خواند، نزدیك غروب كه شد یك وضوی سریعی می گیرد و بعد با عجله یك نمازی می خواند و فوراً مهرش را می گذارد آن طرف؛ نمازی كه نه مقدمه دارد نه مؤخره، نه آرامش دارد و نه حضور قلب. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅8⃣2⃣ راههای علاقه مند کردن فرزندان به نماز چیست؟ آیا تعلیم و موعظه کافی است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴اولاً برای خودتان در خانه یك مصلاّیی انتخاب كنید (مستحب هم هست) یعنی در خانه نقطه ای را انتخاب كنید كه جای نمازتان باشد، مثل یك محراب برای خودتان درست كنید. 👈 اگر می توانید (همان طوری كه پیغمبر اكرم یك مصلّی و جای نماز داشت) یك اتاق را به عنوان مصلّی انتخاب كنید. اگر اتاق زیادی ندارید، در اتاق خودتان یك نقطه را برای نماز خواندن مشخص كنید. یك جانماز پاك هم داشته باشید. 👈در محل نماز كه می ایستید، جانماز پاكیزه ای بگذارید؛ 👈مسواك داشته باشید؛ قبل نماز وضوی خوب بگیرید و همراه وضو اذکار مخصوص وضو را بخوانید؛ 👈تسبیحی برای ذكر گفتن داشته باشید؛ 👈وقتی كه وضو می گیرید، با عجله و شتاب نباشد. 🔴 تشویق: زیاد به او بارك اللّه بگویید، جایزه بدهید، اظهار محبت كنید كه بفهمد وقتی نماز می خواند، بر محبت شما نسبت به او افزوده می شود. 🔴دیگر اینكه بچه را باید در محیطِ مشوّق نماز خواندن برد. به تجربه ثابت شده است كه اگر بچه به مسجد نرود، اگر در جمع نباشد و نماز خواندن جمع را نبیند، به این كار تشویق نمی شود، چون اصلاً حضور در جمع مشوّق انسان است. آدم بزرگ وقتی خودش را در جمع اهل عبادت می بیند، روح عبادت بیشتری پیدا می كند، بچه كه دیگر بیشتر تحت تأثیر است. 🔴فواید و خاصیت نماز خواندن و در حدودی كه می توانیم فلسفه ی نماز خواندن را برای بچه ها بگوییم. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅9⃣2⃣ آیا یگانه هدف تشریع نماز و تنها فایده آن یاد خداوند است؟ یا فواید دیگری هم بر تشریع آن مترتب است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 نماز با امور دیگری توأم است، همچون: 🎋نظافت: باید قبل از نماز وضو گرفت یا در مواردی غسل کرد؛ 🎋رعایت حقوق اجتماعی: محل عبادتت باید مباح باشد، غصبی نباشد؛ 🎋جهت شناسی: همه به یک جهت آن هم رو به قبله و اولین معبد پرستش خدا نماز بخوانند؛ 🎋انضباط وقت: در یک وقت مشخص نماز خوانده شود؛ 🎋ضبط احساسات: گریه و خنده در نماز جایز نیست؛ 🎋طمأنینه: هنگام نماز نباید حرکت کرد، قیام یکی از ارکان نماز است؛ 🎋اعلام صلح و صفا با همه: در پایان نماز به همه بندگان صالح خدا باید سلام داد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅0⃣3⃣ چرا در نماز به جای آن که بگوییم تنها تو را می پرستم، می گوییم تنها تو را می پرستیم؟فراز السلام علینا و علی عبادالله الصالحین می تواند حامل چه پیام هایی باشد؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 می گوییم:  🌿إِیّاكَ نَعْبُدُ وَ إِیّاكَ نَسْتَعِینُ خدایا! ما تنها تو را می پرستیم؛ خدایا! ما تنها از تو كمك و استعانت می جوییم🌿 ⬅️ یعنی می گوییم خدایا! من تنها نیستم، من با همه ی مسلمانهای دیگر هستم. ⬅️ ضمناً انسان وابستگی و پیوستگی خودش به جامعه ی اسلامی را در حال عبادت و بندگی اعلام می كند: 👈خدایا! من فرد نیستم، تك نیستم، من عضوم، جزئی از كل و عضوی از پیكر هستم؛ «ما» هستیم نه «من» (در دنیای اسلام «من» وجود ندارد، «ما» وجود دارد) ؛ 👈 ما تنها تو را می پرستیم، تنها از تو كمك می جوییم. و همین طور سایر قسمتهای نماز كه هر كدام خودش درس است، تذكرو یادآوری است. 🔴 ممكن است بگویید: «اَلسَّلامُ عَلَیْنا وَ عَلی عِبادِاللّهِ الصّالِحینَ با روح عبادت- كه حضور قلب به خداست- ارتباطی ندارد. » 👈 ولی در اسلام روح و پیكر عبادت با مسائل تربیتی آمیخته است. 👈 نماز ضمن اینكه مركب تقرّب پروردگار است، مكتب تربیت هم هست. با اینكه از نظر مسائل معنوی هرچه انسان خودش و دیگران را فراموش كند بهتر است، اما از نظر اجتماعی فراموش نكردن دیگران لازم و ضروری است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅1⃣3⃣ مگر نه اینکه خداوند می فرماید: «و لِلَّهِ‌ الْمَشْرِقُ‌ وَ الْمَغْرِبُ‌ فَأَيْنَمَا تُوَلُّوا فَثَمَ‌ وَجْهُ‌ اللَّهِ‌»، پس چرا باید در نماز تنها در یک جهت آن هم رو به قبله نماز خواند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 پیغمبر فرمود: «اگر شما را با ریسمانی تا هفتمین طبقه ی زمین هم فرو ببرند باز هم به سوی خدا رفته اید، به مشرق بروید به سوی خدا رفته اید، به مغرب بروید به سوی خدا رفته اید، اینجا هم كه نشسته اید با خدا هستید.» ⬅️خدا كه جهت ندارد، پس چرا ما باید رو به كعبه بایستیم؟ 👈 خدا می گوید شما كه دارید عبادت انجام می دهید، در عین حال باید یك تعلیم و تربیت اجتماعی هم بگیرید. همه تان رو به یك نقطه بایستید. اگر این جور نباشد، یكی از این طرف بایستد یكی از آن طرف، این مظهر تفرّق و تشتّت است. اما اگر رو به یك نقطه ایستادید، جهت شناس هستید؛ همه ی مسلمین یك جهت را تعقیب می كنند. 🔴 حالا كدام نقطه را انتخاب كنیم كه اساساً بوی شرك نداشته باشد؟ 👈 می گوید آن نقطه ای را انتخاب كن كه اگر رو به آنجا بایستی باز عبادت را احترام كرده ای، رو به جایی می ایستی كه اولین معبد است. احترام معبد، احترام عبادت است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅2⃣3⃣ مگر نه اینکه از نظر خدا همه زمان ها یکی است؛ چرا توصیه شده نماز ها را در وقت خاصی بخوانیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 آیا از نظر خدا فرق می كند كه این وقت یا آن وقت باشد؟ 👈 نه، از نظر تو فرق می كند؛ تو باید با این نماز تربیت شوی. 👈 اگر شب تا ساعت 2 نیمه شب هم بیدار بودی، باید بین الطلوعین بیدار شوی و نمازت را بخوانی. نماز ظهر و عصر و نماز مغرب و عشا هم همین طور است؛ قبل از وقت قبول نیست، بعد از وقت هم قبول نیست. 🔴 می گویید نماز عبادت است، خداپرستی است؛ خداپرستی را به این مسائل چه كار؟ ⬅️ نه، در اسلام خداپرستی به این مسائل مربوط است. اسلام بین عبادت و پرستش و مسائل دیگر جدایی قائل نیست. ⬅️ درس انضباط وقت و وقت شناسی است. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅3⃣3⃣ در معنای الله اکبر چه نکته ای نهفته است که عظمت هیچ چیزی، گوینده را مرعوب نمی کند؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 گوینده ی اللّه اكبر، آن كسی كه اللّه اكبر را به خودش تلقین كرده است، هرگز عظمت هیچ كس و هیچ چیز او را مرعوب نمی كند، چرا؟ 👈 [چون ] اللّه اكبر [یعنی ] بزرگتر از هر چیز و بلكه بزرگتر از هر توصیف، ذات اقدس الهی است؛ 👈یعنی من خدا را به عظمت می شناسم. دیگر وقتی من خدا را به عظمت می شناسم، همه چیز در مقابل من حقیر است. 👈این كلمه ی اللّه اكبر به انسان شخصیت می دهد، روح انسان را بزرگ می كند. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅4⃣3⃣ چرا علی علیه السلام می فرماید: «عَظُمَ الْخالِقُ فی اَنْفُسِهِمْ فَصَغُرَ ما دونَهُ فی اَعْیُنِهِمْ»؟ (یعنی خدا به عظمت در روح اهل حق جلوه كرده است و لهذا غیر خدا هرچه هست، در نظرشان كوچك است). چگونه بندگی خداوند آزادی آور است؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 كوچكی و بزرگی یك امر نسبی است. 👈 همیشه انسان وقتی موجودی را در كنار موجود دیگر می بیند، اگر آن موجود دیگر بزرگتر از آن باشد، آن را كوچك می بیند و اگر كوچكتر از آن باشد، آن را بزرگ می بیند. ⬅️ لهذا افرادی كه با عظمت پروردگارشان آشنا هستند و عظمت پروردگار را حس می كنند، اصلاً هر چیز دیگری در نظرشان حقیر و كوچك است، نمی تواند بزرگ باشد. ⬅️ غیر او هرچه را می بینم كوچكتر از این می بینم كه بگویم هست. كه جایی كه دریاست من چیستم گر او هست حقّا كه من نیستم ⬅️ وقتی شما می گویید الله اكبر، اگر از عمق روح و دل بگویید، عظمت الهی در نظرتان تجسم پیدا می كند. وقتی كه عظمت الهی در دل شما پیدا شد، محال است كسی به نظرتان بزرگ بیاید، محال است از كسی بترسید، در مقابل كسی خضوع و خشوع كنید. 🔴 این است كه بندگی خدا آزادی آور است. اگر انسان خدا را به عظمت بشناسد، بنده ی او می شود و لازمه ی بندگی خدا آزادی از غیر خداست. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅5⃣3⃣ چرا ما در هر نماز دو بار سجده می کنیم؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 می دانید كه سجده یك خضوع بالاتر و خشوع بیشتری از ركوع است؛ چون سجده این است كه انسان آن عزیزترین عضوش را- عزیزترین عضو انسان سر است، آنجا كه مغز انسان قرار گرفته است و در سر هم عزیزترین نقطه پیشانی است- به علامت عبودیت روی پست ترین چیز یعنی خاك می گذارد، جبین بر خاك می ساید، این طور در مقابل پروردگار اظهار كوچكی می كند. ) . 👈 امیرالمؤمنین این آیه را خواند:  🌿مِنْها خَلَقْناكُمْ وَ فِیها نُعِیدُكُمْ وَ مِنْها نُخْرِجُكُمْ تارَةً أُخْری. ⬅️ اول كه سر بر سجده می گذاری و برمی داری یعنیمِنْها خَلَقْناكُمْ. همه ی ما از خاك آفریده شده ایم، تمام این پیكر ما ریشه اش خاك است، هرچه هستیم از خاك به وجود آمده ایم. ⬅️ دومرتبه سرت را به خاك بگذار، یادت بیاید كه می میری و باز به خاك برمی گردی. ⬅️ دوباره سرت را از خاك بردار و یادت بیفتد كه یك بار دیگر از همین خاك محشور و مبعوث خواهی شد. 🌿🌾🌿 @binesh_m
🌾🍃🌾 ✅6⃣3⃣ منظور از استخفاف اذان و روزه چیست؟ 🌾🍃🌾 🍃بسم الله الرحمن الرحیم🍃 ✅ پاسخ سوال: 🔴 افرادی كه در ماه رمضان شب تا صبح را نمی خوابند؛ 👈اما نه برای اینكه عبادت كنند، بلكه برای اینكه مدت خوابشان پر نشود؛ تا صبح هی چای می خورند و سیگار می كشند، اول طلوع صبح كه شد نمازشان را می خوانند و می خوابند، چنان بیدار می شوند كه نماز ظهر و عصر را با عجله بخوانند و بعد بنشینند سر سفره ی افطار. 🔴 در اذان نیز مستحب است كه مؤذّن صیّت یعنی خوش آواز باشد؛ اذان را با یك حالی بخواند كه مردم را به حال بیاورد، به یاد خدا بیاورد. 👈خیلی افراد صیّت هستند و می توانند خوب اذان بگویند؛ اما اگر به آنها بگویی آقا برو یك اذان بلند بگو، نمی گوید. چرا؟ 👈 چون خیال می كند این كسر شأنش است؛  🌿🌾🌿 @binesh_m