eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
712 ویدیو
598 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
✳️معرفی کتاب «روایت‌های ناروا» در روزنامه جوان 🔹خاطرات مرحوم به همان میزان که در تاریخ‌نگاری انقلاب مؤثر تواند بود، درخور سنجش و بررسی نیز هست. هم از این رو است که از بدو انتشار مجلدات آن، نقد مضمون آن‌ها نیز کلید خورده و به مرور مدعیان بیشتری می‌یابد. اثری که هم‌اینک در معرفی آن سخن می‌رود، دربردارنده برخی از این نقدهاست که در فصلنامه ۱۵ خرداد انعکاس یافته است. فراهم‌آورنده اثر، در دیباچه این مجموعه آورده است: 🔸«خاطره‌نگاری ، در همه جوامع مرسوم است و نقش آن در سامان دادن حافظه تاریخی و تتمیم پژوهش‌های سیاسی، قابل انکار نیست. در حقیقت خاطرات رهبران، مبارزان و رجال سیاسی، یک سرمایه ملی است که به خودی خود می‌تواند مشعل فروزنُه‌توی پیچ در پیچ تاریخ قرار گیرد، اما شوربختانه این تمام ماجرا نیست... 🔹آشنایی با «روایت‌های ناروا؛ ده مقاله در نقد کارنامه و خاطرات سیاسی اکبر هاشمی رفسنجانی» : 🔹🔸https://b2n.ir/777992 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📂سند تاریخی: ایرانی‌ها حق دارند خود را دوست داشته باشند 🔻به مناسبت سال‌روز فاجعه خونین : ترجمه روزنامه فرانسوی «لاپروونس»؛ 20 ژوئیه 1935 ، 28 تیر 1314 🔹از قرار معلوم در ایران بار دیگر انقلابی برپا شده است. ملت شورش نموده و حتی اسلحه برداشته تا از حقوق خود دفاع نماید. نظامی‌ها شلیک کرده و اشخاصی [در ] به قتل رسیده‌اند. علت این شورش خونین چیست. دولت می‌خواسته پوشیدن لباس اروپائی را اجباری سازد. در این ضمن باید اعتراف کرد که این فکر حقیقتاً مضحک، و عدم رضایت و تنفر اهالی، به جا بوده است. ایرانی‌ها لباس ملی خود را دوست داشته و حق هم دارند. به عقیده من ساختن البسه که دُول آسیائی یکی بعد از دیگری اتخاذ می‌کنند، خیلی نفرت‌آور است. 🔸البسه ملی به مثابه یک قوّه به شمار می‌رود. چون مظهر ایام گذشته و عادات و اخلاق بوده و بهتر از سایر چیزها با طرز زندگانی و اخلاق ملل وفق می‌دهد و در واقع لباس هم مثل می‌ماند. تقلید از سایرین علامت ضعف است. اگر موضوع لزوم این اقدام در نظر گرفته نشود، به عقیده من دولت ایران فاقد معرفت الروح[=روانشناسی] است، زیرا یک‌مرتبه[=ناگهان] با خشونت برخلاف میل رعایای خود رفتار کرده و محرک هیجان آنها بوده است، و ممکن نبود از این پیش‌آمد[=کشتار مردم] احتراز شود... 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻 محوریت حجاب در قیام گوهرشاد به روایت اسناد وزارت خارجه آمریکا 🔹هورنی بروک، وزیرمختار در تهران طی تلگرام شماره ( ۱۶۰۵ / ۸۹۱,۰۰ )، مورخ ۱۸ ژوئیه ۱۹۳۵ نوشته است: «شورش ۸ ژوئیه در که در اعتراض به کلاه فرنگی و پیشنهاد صورت گرفت به مرگ چندین مأمور پلیس انجامید و در نهایت برای برقراری نظم از نیروهای نظامی کمک خواسته شد . تا به امروز که اعلامیه وزارت داخله ایران شایعات را تأیید کرد، سانسور شدید مانع از تأیید اخبار واصله بود. حکم شاه برای پوشیدن کلاه فرنگی به شدت اجرا می شود. هنوز حکم رسمی برای کشف حجاب صادر نشده است. شورشی در تهران صورت نگرفته و دولت کاملاً کنترل اوضاع مشهد را در دست دارد.» این متن نشان می دهد که در موضوع حجاب محور توجه قرار داشته و هم قریب الوقوع بودن حکم کشف حجاب، امری آشکار بوده است. 🔸 روایت آمریکایی‌ها از این نکات در خور توجه دیگری نیز دارد. در تلگرامی دیگر، هورنی بروک شرح گفتگوهایش با دکتر دونالدسن، از مبلغان آمریکایی، را که روز ۲۰ ژوئیه وارد تهران شده بود چنین گزارش می دهد: «شورش صبح روز ۱۲ ژوئیه شروع شد [...] نیروهای کمکی پلیس به صحنه شتافتند و تلاش های نافرجامشان برای متفرق کردن جمعیت تا پایان روز منجر به کشته و مجروح شدن چند نفر شد. استاندار خراسان اوایل صبح روز بعد تلگرامی برای فرستاد و از او کسب تکلیف کرد و در پاسخ تلگرامی دریافت کرد به این مضمون که همه نیروهای نظامی موجود را به کمک بگیرید و جمعیت ر ا به زور متفرق کنید، حتی اگر این امر مستلزم ویران کردن باشد . به محض دریافت این تلگرام متن آن را برای آشوبگرانی که هر لحظه تعدادشان زیادتر می شد خواندند . تا بعد از ظهر روز ۱۴ ژوئیه جمعیت حاضر در حرم و اطراف آن به بیش از ۱۰ هزار نفرمی رسید. 🔹نیروهای نظامی مشهد چندان منظم نبودند و برخی از آنها از فرمان افسران مافوق برای شلیک به مردم سرپیچی کردند . یکی از آنها کرد و بعداً چندین افسر به اتهام ناتوانی در مطیع کردن افراد زیردست خود بازداشت شدند. به همین دلیل به سرعت پانصد نظامی کادر را از شهر مجاور به مشهد آوردند و همین نیرو بود که بعداً به روی جمعیت حاضر در حرم آتش گشود و بالاخره آنها را متفرق ساخت . مجموعاً بیش از نیروی نظامی در این درگیری شرکت داشتند . ابتدا با تفنگ و تیربار به سوی مسجد آتش گشودند که صدمه جدی ولی قابل جبرانی به مسجد وارد کرد . ابتدا به بالای سر جمعیت شلیک می شدولی به تدریج لوله ها پایین تر آمد و تلفات هولناکی به جای گذاشت.»( منبع: کتاب رضاشاه و بریتانیا (بر اساس اسناد وزارت خارجه آمریکا) تالیف محمدقلی مجد) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حمایت مراجع عظام شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش اول 🔹این روزها حال اقتصادمان خوب نیست. دلار 21 هزار تومانی و سکه 10 میلیونی جایی برای تعلل در رسیدگی به وضع موجود اقتصاد، باقی نمیگذارد. سال‌هاست رهبر معظم انقلاب راه حل مشکلات اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید ملی و چشم پوشیدن و پرهیز از دست دراز کردن مقابل بیگانگان فرموده اند. 🔸توصیه علما به حمایت از تولید ملی (که مهمترین راهبرد برای پیشرفت اقتصاد کشور است) صرفا مربوط به دوران جمهوری اسلامی نیست و در تاریخ قاجار هم مسبوق به سابقه است و حمایت علمای اعلام از شرکت تازه تأسیس «نساجی اسلامیه» نمونه‌ای بارز در این زمینه است و تعداد زیادی از علما در نامه به مظفرالدین شاه و وزرایش و همچنین اعلامیه‌هایی خطاب به مردم جامعه، توصیه به حمایت از شرکت نساجی اسلامیه و منع استفاده از محصولات بیگانگان کردند. 🔹نکته جالب توجه این‌که این شرکت نساجی توسط یکی از علمای اصفهان یعنی مرحوم آقانجفی اصفهانی و به همراه برادر خود آقانورالله و میرزا ابوالقاسم زنجانی به همراهی بازرگانانی همچون حسین آقا امین‌الضرب اصفهانی، محمدحسین کازرونی،سلیمان خان رکن‌الملک شیرازی، کاکو حسین کازرونی و ملک‌التجار در سال 1316 ه.ق/1898 م. شرکت اسلامیه را با هدف تأمین منسوجات مورد نیاز مردم ایران و مقابله با وابستگی به خارج تاسیس کرد. ریاست این شرکت به عهده حاجی محمدحسین کازرونی بود که سابقه و تجربه اداره شرکت مسعودیه را دارا بود و چهار تن از بازرگانان اصفهان به عنوان وکلا و امنای اداره مرکزی اصفهان برگزیده شدند. (شرکت اسلامیه: نماد اقتصاد مقاومتی در تاریخ معاصر ایران، پیمان رهبری حق، مؤسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران) 🔸پس از تأسیس این کارخانه؛ حمایت علما با جدیت بالا روانه ایران شد. مرحوم ملا محمد کاظم خراسانی ( ) در نامه ای به مظفر الدین شاه در سال 1317 قمری، ضمن توصیه به شاه و وزیران به سامان بخشی و استفاده از محصولات شرکت اسلامیه و در همان نامه خطاب به مردم مینویسند: 🔹بر عموم رعایا و قاطبه مسلمین ، لازم و به مقتضای «الناس علی دین ملوکهم» تأسی و متابعت نمایند و را از خود به البسه اسلامیه، صاحب شرع را دارند. کهن جامه خویش پیراستن به از جامه عاریت خواستن (مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / ص 102-74) 🔸مرحوم سیدمحمدکاظم طباطبایی یزدی (صاحب عروه) نیز طی نامه‌ای نوشت: بسی شایسته و مناسب و به موقع و محل است که عموم مومنین و کافّه متدینین از هر صنف و هر نوع، هر یک به قدر مقدور و بودجه میسور در (استحکام، استواری) اساس و این امر مهم، اهتمام تمام و بذل جهد و صرفِ همّت نمایند و مهما امکن از البسه و اقمشه خارجه متحرّز باشند؛ بلکه سزاوار این است که در سایر جهات حرکات و سکنات و کیفیات لباس و طعام و شراب و گفتار و کردار، از وضع و طرز کفار، خود را بر حذر و برکنار دارند. 🔹قال الصادق (علیه السلام) : اوحی الله تعالی الی نبیّ من انبیائه قل للمؤمنین : لاتلبسوا لباس اعدائی و لاتطعموا مطاعم اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدائی کَما هم اعدائی. ان الله لایُغیِّرُ ما بقوم حتی یغیروا ما بانفسهم. (ترجمه: خداوند متعال به یکی از انبیاء وحی نمود که به مؤمنین بگو : لباس دشمنان مرا نپوشید و غذای دشمنان من را نخورید و راه دشمنان من را نروید که [در این صورت] دشمن من می‌شوید همان‌طور که آنان دشمن من‌اند. خداوند وضعیت قومی را تغییر نمی‌دهد تا این‌که آن‌ها خودشان را تغییر دهند.»(همان ،ص75) 🔸شیخ عبدالله مازندرانی نیز نوشت: اولا تورّع از شبهات از مستحسنات عقلیه و شرعیه است. ثانیا ترویج و همراهی و همدستی و یک جهتی نمودن در ، هر دو مقصد (را) حاصل است. خداوند عالم تایید و مدد و یاری نماید کسانی که به قدرت مالی و لسانی ترویج این شرکت اسلامیه، ادامَها ربّ البریّة می‌نمایند.(همان) 🔹مرحوم محمد غروی شربیانی مرقوم داشت: امری که و رفاهت (آسودگی) حال عموم مسلمین و آبادی ممالک محروسه ایران و زیادتی آبروی ملت اسلامیه و ترقی دولت قاهره علیّه در آن باشد، بهتر ازین به نظر نمی‌آید. معلوم است تکلیف متمکّنین در ترویج این مقصد و تشویق اهل این مطلب و امداد آنها به مال و جان، زیاده از دیگران است.(همان) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حمایت مراجع عظام شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش دوم 🔹حمایت مرحوم محمدحسن مامقانی از منسوجات اسلامیه: بحمدالله تعالی فراهم شدن اسباب و سدّ ابواب از ممالک خارجه، از این عصر با برکت است. چقدر شایسته است که عموم مسلمین با کمال شوق و اتحاد کلمه در رواج آن و هَجر(کنار گذاشتن) که سبب اختلال امور کافه مسلمین شده جدّ و جهد نموده، اسلام را رونقی تازه داده و با اتفاق کلمه اسلامیه، مسلمین را آسوده نمایند. رجاء واثق (آن‌که) امنای دول علیّه از منافع عمومی دینی و مُلکی آن، غفلت نداشته باشند. مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / ص 76) 🔸میرزا فتح الله شیرازی: عمارت دیار و آبادی امصار بعد از مَعدلت (پوشاندن) سلاطین با اقتدار و امرای فرمانگزار، منوط به است و رونق مُلک و دولت و ترقیِ صنایع اهل صنعت. نان خود بر سفره مردم خوردن به نعمت خویش و منت از دیگری بردن و خانه همسایه سوختن و چراغ اجانب برافروختن و جامعه خویش دریدن و کلاه بیگانه دوختن، نه کار عقلا است. گفته اند: مُلک از خردمندان، جمال گیرد و دین از پرهیزکاران کمال پذیرد. پس امری که جامع خردمندی و پرهیزکاری و دارای دیانت و دنیا، داری کمال ملت و جمال دولت باشد البته اهتمام در او، فریضه همت (واجب و شایسته تلاش) بزرگان خواهد بود...(همان) 🔹میرزا حسین نوری (محدث نوری) : به چه لسان شک کنیم حضرت ایزد منان را که در عصر خود دیدیم جمعی را که حسب سلامتی فطرت و پاکی طینت و غیرت اسلامه و تعصب مذهبیه درصدد رواج آیین دین و رونق کیش مسلمین برآمده و در تهیه و تدارک اسباب زندگی، از قذارات (ناپاکی ها) شبهات از جهات عدیده همت گماشته، تا مسلمانان به اعانت حضرت احدیت از مفاسد ظاهریه و باطنیه آن آسوده شوند، علاوه بر مصالح دنیویه که بر ذی شعوری مخفی نیست. 🔸هندوی بت پرست از نظر کردن مسلمانان بر غذای او – چه رسد به مباشرت آن غذا به دست را (آن غذا را)- نجس و حرام دانسته ، به درد جوع، راضی و آن را تلف میکند. با کجا رواست که بافته چنین کسی در تن، به حضور الهی ایستاده ؟ امیدواریم خداوند جلّت آلائه، قلوب متمکنین از اعانت و نشر و ترویج این امر مهم دین و دینوی را مایل و راغب نموده که تمام مقدور خود را در انجام و اتمام آن مبذول دارند و ولیّ عصر (صلوات الله علیه) را از خود خرسند و مسرور نمایند و خویش را در زمره خدمه و کارکنان حضرت مقدسش درآورند. (همان ص77) 🔹ابن صدر الدین موسوی: بر کافه مسلمین لازم است که قدر نعمت بزرگ تاسیس شرکت خیریه اسلامیه را که همانا خداوند اقدس جلت آلائه به برکت عنایت خاصه امام عصر (عجل الله تعالی فرجه) به اهل اسلام عنایت فرموده، بدانند و فواید کلیه و نتایج خیریه که از استقرار و استدامه آن، عاید دولت و ملت و دنیا و دین خواهد گردید، ملتفت شوند و به دقت ملاحظه نمایند، تا به حکم فطرت اصلیه خود، ادای شکر این موهبت بزرگ را علی الدوام فریضه ذمه خود شمارند...(همان ص78) 🔸مرحوم میرزا حسین نوری (محدث نوری): با احتیاج (مسلمین به کفار) که سبب کلی است برای مخالطت و معاشرت، مسالمت و موافقت بلکه موادَّت و مشابهت (با کفار)، از رسوم دین و آیین مسلمین و علایم ایمان ، جز اسمی به دست نخواهد آمد، زیرا که محبت صنفی با مودّت عدویشان جمع نشود و مشابهت قومی با مباینت دیگران میسر نگردد . بلکه به مرور ایام، حبّ آن طایفه در فلب راسخ، بغض این (مسلمانان) در قلب مستقر، و جوارح مستور در منسوج اغیار . 🔹با چنین قلب ویران و هیئت عدوی، ، برای حضور در محضر قدس حضرت الهی و اظهار عبودیت و احتیاج و استدعای انجام حوائج محلی و به جهت اجابت دعا و دفع مکاره و بلا، جای امیدی نخواهد ماند. علمای راسخین از آیه مبارکه « ولا تاکلوا ممّا لم یُذکر اسم الله علیه» استنباط فرمودند که هر غذایی که برای اسم و شهرت و امثال آن مهیا شود، داخل است در این نهی . پس حال، پارچه که از ابتدای تا انتها در دستهای اعدای خداوند و خلفایش صلوات الله علیهم – که در آنها است جمعی که دشنام و سخریه به آن ذوات مقدسه گویند و کنند – سیر میکند، اثرش چیست و حکمش چه باشد؟ نوع مسلمانان سال ها است اثر اجابت در دعای خود نمی‌بینند و در مقام پیدا کردن سبب آن برنیامدند و بر فرض، عیب آن را در دعا یا ناقل آن پندارند و از این دعا به آن دعا و از آن ناقل به دیگری منتقل شوند و ندانستند که اول شروط اجابت، پاکیزگی مطعوم و ملبوس است و هر چه در آنها مداقّه کنند، اثرش را در آنجا مشاهده نمیاند. (همان، ص80-79) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حمایت مراجع عظام شیعه از تولید ملی در عصر قاجار/بخش سوم 🔹مرحوم محدث نوری: با دست خبیث به اقسام معاصی و ملَوَّث (آلوده) به انواع قذرات و زبان پلیدی مثل آن، توقع پاکیزگی از ملبوس بافته او داشتن عین سفاهت، و به مجرد طهارت و حلّیت ظاهر قناعت کردن، تمام خسارت است. بیچاره ها گاهی در مقام تجربه برنیامدند و قدمی به آن وادی نگذاشتند تا ببینند با ایشان چه میکنند. 🔸تشبّث به ، وقتی برای فکر این مطالبِ واضحه نگذاشته چه رسد به عمل به آن . حال چگونه باید شکر نمود آنانی را که در مقام نصرت مومنین و شکست رونق اعدای دین بر آمدند؟ به تجارت رابحه (سودآور) نافعه، حضرت باری عزّ اسمه و خلفایش (علیهم السلام) را از خود خوشنود نمودند و به فیض نعمت جلیله « یرجون تجارة لن تبور» خود را محفوظ ساختند و عبادالله را از تلوّث به اقذار ملحدین، پاک نودند و اموالشان را از صرف در مصارف بیهوده، نگاهداشتند. 🔹زهی تجارت که در سلک عبادت، منتظم و عجب عبادت، که مفاسد دینیه و دنیویه عباد به آن منعدم. « یا لیتنی کنت معهم فافوز فوزا عظیما» ... و از دیدن بعض ناملایمات و مشاهده پاره ای خسارات، تجافی (دوری وکناره گیری کردن) و مماطله (معطل کردن) و مسامحه را در اهتمام در انجام و اتمام و تکمیل این خدمت جمیله جایز ندانند.... 🔸و البته تمامت اعضای این مجلس شریف و ارکان این محفل منیف و ارباب صنایع و حِرف و اعوان ، اقامه و نشر و رواج این تجارت خویش را خدمت دین دانسته، با شوق و رغبت و کوشش و همت و عزم و استقامت، بلکه با درک مثوبت و قصد قربت به کار خود مشغول و به عمل خود متبهج و مسرور (باشند). ... اگر از برداشتن پسر، خاشاکی از راه مسلمانان، از گناه سالهای پدر درگذرند، پس خوشا حال آنان که این همه کثافت را از بدن مسلمانان برمیدارند.مکتوبات و بیانات سیاسی و اجتماعی علمای شیعه، دوره قاجار / ج 2 / محمدحسن رجبی(دوانی) / صص 81-80) 🔸مرحوم سید احمد بن فخرالدین موسوی کاشانی: موضوع: پرهیز مسلمانان از معاشرت و دوستی با کفار فرنگی و تحریم تجاری کالاهای اروپایی به ویژه منسوجات تاریخ: 19 ربیع الثانی / 7 رجب 1319 ق ... هان ای مسلمانان ! لَختی به هوش آیید و به فکر عواقب امور افتید. دیدید اسلام چه شوکت داشت؟ خواب خرگوش زیاد شد، مرض طول میشکد و مزمن میگردد. کون سخت در بستر ناتوانی افتاده اید . دلایل موت نمایان است. به راستی میگویم اگر ندی دیگر سبک حال بدین منوال باشد، وقتی آید که کار از کار گذشته و تیر از شست رها شده، تاسف فایدتی نبخشد و افسوس اثری نکند. 🔹آخر هیچ می‌دانید که لباس کفر در بر کردن چه اندازه یزدان را به غضب و پیغمبر را به خشم آورد و با این لباس، خدای را عبادت کردن چگونه ملاعبه به دین است؟ اگر خدایی قائلید و خالقی باورد دارید، او فرموده : « ولاتلبسوا ملابس اعدائی و لاتسلکوا مسالک اعدائی فتکونوا اعدای کما هم اعدائی» . اگر پیغمبر و ارباب عصمت را راستگو میدانید ، قواعد و قوانین شریعت، حرمت لُبس منسوجات اغیار را آشکار کرده است. علاوه بر آنکه لبس منسوجات کفر، خلاف غیرت و حمیت و انصاف و مروت و وطن دوستی است، در شریعت طاهره خاتم پیغمبران نیز حرام و عامل مستحق عقاب و عذاب است.(همان ص102) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰 فروپاشی برجام و شکست و پیامدهای آن برای انقلاب اسلامی 🖊دکتر مظفر نامدار ◀️بازنشر به مناسبت سال‌گرد برجام نافرجام 🔹 در همه جنبش‌های اجتماعی یکی از اصلی‌ترین علت‌های ناکامی انقلاب‌های بزرگ است. 🔸فهم منطق سازش به نوعی فهم منطق انقلاب و خط مقاومت نیز هست 🔹برای ملت بزرگ ایران که در تاریخ معاصر با چشمانی غمبار شاهد از دست رفتن دستاوردهایی بود که با خیانت خط سازش، در پای منافع بیگانگان و در رأس آن انگلیس و امریکا قربانی شد، فهم این فرآیند بسیار روشن و آشکار است. 🔸ممکن است نظام جمهوری اسلامی که میوه شیرین و مبارک انقلاب اسلامی است مسائل و مشکلاتی داشته.. اما با این همه، جوهر یک نظام آزادی‌خواه، استقلال‌طلب، حساس در مقابل ظلم و بی‌عدالتی و حق‌طلب را آن گونه که در آموزه‌های حکیمان، فیلسوفان و مصلحان تاریخ تعریف شده است، در خود دارد. 🔹خط سازش از اساس وظیفه‌اش این است که نگذارد این آرمان‌ها در درون انقلاب اسلامی و در ساختار جمهوری اسلامی نهادینه شود. و در پوشش پروژه‌هایی چون ، مذاکره مستقیم، مذاکره لندن، طرح مک فارلین، پروژه مذاکرات برلین، مذاکره با تئوری‌پرداز انقلاب‌های مخملی و در نهایت مذاکرات برجام اتفاق افتاد، خواسته و ناخواسته دستاوردی جز اظهار پشیمانی از مقاومت و مبارزه، و تعظیم و تکریم خط سازش با شقی‌ترین دشمنان بشریت ندارد. 🔸این که آخرین آن در جریان مذاکرات دولت روحانی، از یک‌سو برجام را تا حد معجزه پیامبران بالا برد و از سوی دیگر ریشه‌های عمیق نفرت امریکا از انقلاب اسلامی و ملت ایران را کم‌بها نشان داد. 🔹خروج از پیش مسلم امریکا از برجام اگر چه هنوز برای دل‌سپردگان خط سازش در ایران و غرب‌پرستان وابسته به آن، که تمام آرزوهای خود را بر باد رفته می‌بینند، ضربه گیج‌کننده‌ای به حساب می‌آید ولی برای ملت ایران و خط انقلابی مقاومت، یک فرصت طلایی است. 🔸شکست «معجزه‌گری برجام» و روسیاه شدن خط سازش یک واقعیت تلخ دیگر را برای ملت ایران از عمق به سطح آورد.. اما حقیقت تلخ درباره جمهوری اسلامی این است که سازمان‌دهندگان این خط، عموماً در مرکز دیوانسالاری و در قامت مدیران ارشد جای دارند. از ابتدای انقلاب رگه‌های خط سازش چه در دولت موقت بازرگان، چه در دوران ریاست‌جمهوری بنی‌صدر، چه در دولت سازندگی ‌هاشمی رفسنجانی، چه در دولت خاتمی و چه در دولت‌های دیگر وجود داشت و تلاش می‌کرد توهمات خود درباره انقلاب اسلامی، مبارزه با استکبار جهانی و در رأس آن مذاکره با امریکا و عقب‌نشینی از آرمان‌های انقلابی و انسانی ملت ایران را تئوریزه و القا نماید. 🔹به رغم این که ما از حضور جریان سازش در کنار ضد انقلاب داخلی و خارجی برای باج‌خواهی از انقلاب، وادار ساختن رهبری به اعلام حالت اضطراری در کشور در مقاطع مختلف، سیاه‌نمایی و رابطه با دشمنان قسم‌خورده ملت و سایر کارهایی که جبهه انقلاب و خط مقاومت را تضعیف می‌کرد، خبر داشتیم ولی با تعلل و اغماض در برخورد با این خط به خاطر بعضی از ملاحظات، راه را برای نفوذ آنها در عالی‌ترین سطوح دیوانسالاری جمهوری اسلامی مثل مجلس، دولت و سایر سازمان‌ها و نهادها باز کردیم. 🔸پیامدهای ضمنی شکست «معجزه‌گری برجام» و روسیاهی خط سازش می‌تواند انگیزه‌های پرقدرتی برای ارزیابی عملکرد انقلابیون خط مقاومت و امریکاپرستان خط سازش در دیوانسالاری ایران باشد و خط مقاومت را آماده کند که واقعیات این دیوانسالاری را که بی‌تردید «» و «» نظام جمهوری اسلامی است، تا هر جا که آنها را بکشاند، پیگیری کنند. این واقعیات حتی ممکن است تا درون مناسبات خانوادگی بعضی از مدیران ارشد و کارگزارانی که از سال‌های دولت سازندگی و دولت‌های بعدی تبدیل به یک طبقه اجتماعی خاص و ویژه‌خوار جدید در دیوانسالاری ایران شدند، کشیده شود. 🔹درست است که معجزه‌گری برجام خاصیت خود را از دست داده است اما خط سازش، خط نفاق و خط وادادگی از انقلاب، از مرده‌ریگ برجام نیز دست بر نداشته و بی‌تردید انتقام این شکست را از مردم ایران خواهد گرفت. اگر خط مقاومت از ابتدا بر مواضع یکدست، قاطع و آگاهی‌بخش تکیه می‌کرد و داستان «معجزه‌گری برجام» را به بازی‌های جناحی، انتخاباتی و تصفیه‌حساب‌های سیاسی وصل نمی‌‌کرد و همه هزینه‌های برخورد با خط سازش را به رهبری حواله نمی‌کرد، خط سازش نمی‌توانست گستاخانه طرح‌های ذلت‌بار خود را در پوشش داستانی شبیه حکمیت ابوموسی اشعری و عمروعاص بر امام زمان تحمیل کند. 🔻متن کامل: 🔹🔸https://b2n.ir/623359 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاع‌نگاشت: حمایت مسئولین عالی‌رتبه از تروریست‌ها در تاریخ جمهوری اسلامی 24تیر1399 غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضائیه از صدور حکم اعدام سه تن از عناصر اصلى اغتشاشات آبان 1398 خبر داد و اعلام کرد دو نفر از این افراد در صحنه سرقت مسلحانه دستگیر شدند و با تهدید به اسلحه می‌خواستند اموال خانمى را بربایند که خدا کمک کرد و باعث دستگیرى این افراد شد. این اقدام قاطع قوه قضائیه به مذاق رسانه‌های معاند خوش نیامد و در سایه ول‌انگاری فضای مجازی از جانب مسئولین مربوط؛ هجمه وسیعی علیه قوه قضائیه و نظام اسلامی وارد شد و علاوه بر مزدوران غربی-سعودی؛ برخی سلبریتی‌های ناآگاه و بعضا کم‌سواد نیز با موج رسانه‌ای همراه شدند و به حمایت از تروریست‌ها پرداختند. حمایت از جلادها توسط چند سلبریتی کم‌سواد چندان عجیب نیست؛ آن‌گاه که بدانیم برخی مسئولین عالی کشور نیز در طول تاریخ جمهوری اسلامی به این عمل ضدملی اقدام کردند: از بازرگان گرفته که مجاهدین خلق را فرزندان خود خواند تا بنی‌صدر که با فرزندان جلاد بازرگان تعامل جدی داشت تا آقای منتظری که جلادهای دهه شصت را از زندان آزاد کرد و به جان ملت ایران انداخت و البته جناب رئیس‌جمهور که در نطق خود جای جلاد و شهید را عوض کرد و از تروریست‌ها چهره‌ای مظلوم جلوه داد. طبیعی است عدم برخورد جدی با حامیان تروریسم، زمینه را برای ناامنی هرچه بیش‌تر کشور فراهم خواهد کرد که با هوشیاری مسئولین و ملت ایران این اتفاق رخ نخواهد داد. 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
همراهی آیت الله مهدوی کنی با نهضت امام خمینی ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔸براساس سندی به تاریخ 1344/3/5 به دلیل اینکه در مسجد جلیلی برخی جلسات راجع به قتل برگزار شده بود، فعالیت‌های آیت‌الله مهدوی کنی تحت نظر قرار گرفته و تلاش‌های زیادی برای کنترل ایشان از سوی ساواک صورت گرفت: 🔹«ساعت ۲۰:۴۵ روز ۴۴/۴/۱۸ شیخ در مسجد جلیلی ضمن بیاناتی در مورد جنگ و صلح و زمامداری معاویه اظهار داشته. فعلا در کشور ما مانند زمامداری معاویه جنایت و دزدی و رشوه خواری و تعدی به مال و ناموس یک عده مردم بیگناه و حق کشی رواج داشته و اگر کسی بگوید فوری زبان‌تان را قطع می‌نمایند چون که حق را ناحق گفته است. همه چیز در این کشور هست غیر از دین. فساد روی فساد. و اوضاع روز به روز بدتر میشود. قومی به عوض راندن و سرکوبی دشمن در خانه ننشسته و دست روی دست گذارده و دفع دشمن را از دعا و خدا می‌خواهند در صورتی که بزرگترین اشتباه مردم در این است باید بیدار شد و سازمان‌هایی تشکیل داده و دستجاتی به وجود آورد و با هر جنب و جوشی که ممکن است به دشمن دین حمله کرد. البته با صبر و حوصله سپس چند نامه از جیب خود در آورده. و اظهار داشته است چند جوان سئوالاتی از من کرده اند و یک جوان سئوال نموده چرا اغلب تحصیل‌کرده‌ها از دین کناره گیری می کنند که پاسخ آن را هفته آینده خواهم داد». (یاران امام به روایت اسناد ساواک،آیت الله محمدرضا مهدوی کنی،ص۱۲) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️گزارش ساواک در مورد مقاومت مرحوم آیت‌الله مهدوی کنی در برابر فشارهای ساواک ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹از : 20 ه 3 به : 316 شماره : 24486 /20 ه 3 سرهنگ محبعلی کریمی در یک صحبت دوستانه اظهار داشت چندی قبل پیش نماز و واعظ واقع در شاهرضا نرسیده به میدان فردوسی مرتبا از فتوی و صحبت نموده و به مردم تجویز می نماید و با اینکه چندین بار به کلانتری جلب شده و تعهداتی سپرده لکن از رویه خود دست برنداشته است. 🔸 این مسجد دارای موقوفاتی است که درآمد آن زیر نظر نامبرده خرج می گردد وی افزود مسجد مزبور معروف به شده و گروهی از مردم و نمازگزاران مؤمن از رفتن به مسجد خودداری نموده و همین امر باعث ناراحتی آنها گردیده است نامبرده در دنباله سخنان خویش گفت مرسوم است پس از ادای نماز دعای خیر جهت سلامتی شاهنشاه آریامهر می کند در صورتی که آیت الله مهدوی به این عمل مبادرت نمی ورزد. 🔹نظریه یکشنبه : اقدام مستقیم در مورد اظهارات محبعلی کریمی باعث شناسایی شنبه می گردد. بهنام نظریه چهارشنبه : نظریه یکشنبه تأیید می گردد. ارشاد (کتاب آیت‌الله محمد رضا مهدوی کنی به روایت اسناد ساواک صفحه 149) 🔺آیت‌الله مهدوی کنی؛ اولین دبیر شورای نگهبان 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️آیت‌الله صافی گلپایگانی: در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها است ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹ما حکومت و اسم های شریفی مانند « » و « » و امثال‏‎ ‎‏این ها را از اختصاصات خداوند متعال می دانیم و حکومتی را مشروع تلقی می کنیم که‏‎ ‎‏منشعب و مقتبس از این حکومت باشد. قبلاً حکومت هایی وجود داشت که نوعاً علما‏‎ ‎‏آن ها را « » می نامیدند، لذا کسانی که متعهد و متدین بودند در مواردی که‏‎ ‎‏لازم می دانستند، بدون اجازه علما کاری را انجام نمی دادند؛ یعنی قائل به این مطلب‏‎ ‎‏بودند که این ها چون در عصر غیبت از طرف فقها نیستند و حاکمانی هستند که بر مردم‏‎ ‎‏مسلط شده اند از این جهت حکومتی ندارند و این افراد ناچار بودند در کارهایی که با‏‎ ‎‏فقها در ارتباط است از آن ها اجازه بگیرند.‏.. 🔸همان طور که در توقیع شریف‏‎ ‎‏آمده است ما معتقدیم که در ، نظام و امور مردم در دست فقها می باشد. این‏‎ ‎‏موضوع را من در کتاب های «التعزیر»، «ولایت تکوینی و تشریعی» و «ضرورت‏‎ ‎‏حکومت» یادآوری کرده و نوشته ام که در عصر غیبت حکومت باید باشد و ضرورت دارد. این ها مسائلی است که بین شیعه مشهور و معروف بوده است. 🔹 در طول زمان‏‎ ‎‏موقعیت هایی برای فقها پیش آمده است و مثلاً در آن حکمی که برای‏‎ ‎‏ صادر کردند نوشتند: «من به عنوان حق شرعی تو را معین می کنم» و یا میرزای‏‎ ‎‏شیرازی یا سید محمد مجاهد در جنگ با روس ها در حکومت دخالت داشتند یا حاجی‏‎ ‎‏محمد باقر حجة الاسلام در اصفهان اقامه حدود می کردند. در تمام این مدت حکومت به‏‎ ‎‏دست فقهای شیعه بوده است و هر چند حکام غاصبی بر سر کار بودند، ولی در امور غیر‏‎ ‎‏سلطنتی و حکومتی باز هم دستور و حکم علما نافذ بوده است.‏(امام خمینی و حکومت اسلامی(مصاحبه‌های علمی)، ‭15-13‬) 🔺آیت‌الله شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی؛ دومین دبیر شورای نگهبان‎ ‎ 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻گلایه آیت‌الله محمدی گیلانی از آزادی تروریست‌ها و منافقین ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹جنایات در ابتدای انقلاب اسلامی یکی از مسائل جدی مردم و دولت جمهوری اسلامی بود. البته این گروهک‌ها تنها از پشتوانه تسیلحاتی برخوردار نبودند بلکه به واسطه امثال و هم‌چنین نفوذ و شاید سادگی شخصیت‌هایی هم‌چون آقای از پشتیبانی سیاسی نیز برخوردار بودند. 🔸در همین راستا، در میانه سال 59 و پس از ادعاهای بی‌اساس مبنی بر شکنجه زندانیان، هیئت تحقیق تشکیل شد. هیئت مزبور تمام زندان‌های کشور را بازدید نمود و به نتیجه خاصی مبنی بر وجود شکنجه نرسید. 🔹همچنین در سال های بعد(62/3/19) به آیت اللّه ، ، و حجت السلام مسئولیّت رسیدگی به پرونده های دادگستری جهت تشخیص استحقاق عفو یا تخفیف مجازات از طرف امام داده شد. این بار البته قائم مقام رهبری تحت تأثیر حرف های دیگران پا پیش نهاده بود. وی در این زمینه چنین می نویسد: 🔸«مشکلات زندان‌ها هم یکی از مشکلات ما در اوایل انقلاب بود و سر و صداهایی را ایجاد کرده بود. مرحوم امام  چند نفر را فرستاده بودند که بروند راجع به امور زندانیان تحقیقاتی انجام بدهند... رفتم خدمت امام ...فرمودند: «خیلی خوب. شما یک هیأتی را مشخص بکنید که بررسی کنند. اگر نماینده اطلاعات و رئیس زندان و نماینده دادستانی تأیید کردند که فردی صلاحیت عفو دارد، شما از طرف من او را مورد عفو قرار بدهید..»..به امام  گفتم من این مسئولیّت را قبول میکنم به یک شرط و آن این که اگر گفتند فلانی دارد تندتند افراد را آزاد میکند، شما مبادا یک چیزی در بین جمعیت بگویید یا بنویسید. شما اگر نظری و مطلبی دارید به خودم بفرمایید.» 🔹به دنبال آن، آقایان ، ، و به عنوان هیأت عفو مشخص شدند.(روزگار قائم‌مقامی ص180-178) 🔸البته چند ماه پیش از تشکیل این هیئت که با فشار آقای منتظری تشکیل شده بود؛ در تاریخ 28اردیبهشت1361 از حامیان داخلی تروریست‌ها و منافقین و رأفت‌های بی‌جا نسبت به آنان گلایه کرد و گفت: 🔹«حکومت الهی و قضاء شرعی با احساسات و عواطف تطبیق نمی‌کند. البته یک آدم ضعیف‌النفسی می‌بیند که فلان دارد تیرباران می‌شود و ممکن است طاقت دیدن را نداشته باشد. آن‌هایی که در مصادر قضا وارد می‌شوند، این‌ها حاجی مقدس نباید باشند... عده‌ای گفتند که این‌ها فرزندان این آب و خاک هستند و این‌ها را ببینیم می‌توانیم تعلیم بدهیم و تربیت کنیم و نتیجه این شد که گروهی از این‌ها از زندان آزاد شدند و شروع به ترور و تخریب و حتی بعضی‌ها که تحت عنوان توابین هم آزاد شده بودند، حالا هم مشغول شیطنت هستند و من فکر می‌کنم این رأفت‌های بی‌جا آن‌چنان لطمه به توان و قدرت دادستانی زد که اگر اطاعت حضرت امام نمی‌بود، قضات و دادستان‌ها می‌گذاشتند و می‌رفتند.»(روزنامه جمهوری اسلامی 28اردیبهشت1361) 🔺آیت‌الله محمدی گیلانی؛ سومین دبیر شورای نگهبان 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻مخالفت آیت‌الله محمد محمدی گیلانی،سومین دبیر شورای نگهبان، با قائم‌مقامی منتظری🔻 ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹آیت‌الله محمّد محمّدی دعوی‌سرایی مشهور به گیلانی در نهم شهریور ۱۳۰۷ در دعوی‌سرا از توابع شهرستان رودسر در استان گیلان متولد شد. ایشان در سال ۱۳۲۵ جهت ادامه‌ی تحصیل به قم عزیمت کرده و ادبیات، سطح و دوره‌ی خارج را در حوزه علمیه‌ی قم به پایان می‌رساند. ایشان به طور ویژه و در طول سال‌های متمادی از محضر ، حضرت (ره) و بهره‌ی وافری برد.(ویژه‌نامه چشم بینا/2،تارنمای رسمی شورای نگهبان، 18تیر1398) 🔸ایشان پس از پیروزی انقلاب اسلامی و بعد از ، توسط امام خمینی قدس سره الشریف به عنوان حاکم شرع و رئیس منصوب شد و در سال 11تیر1362 به عنوان یکی از فقهای شش‌گانه؛ به عضویت درآمد و در تیر1367 پس از استعفای آیت‌الله صافی گلپایگانی به عنوان سومین دبیر این شورا برگزیده شدند. 🔹آیت‌الله محمدی گیلانی یکی از مخالفان جدی آقای منتظری بود و ماجرای مخالفت امام قدس سره الشریف با قائم‌مقامی منتظری که با پنهان‌کاری آقای هاشمی رفسنجانی به نتیجه نرسید نیز از ایشان نقل شده است: 🔸 «یک روز قبل از مطرح شدن قائم مقامی آقای منتظری در (64/4/25) ، من ضمن تماس با دفتر امام  کتباً از طریق آقای توسلی و آقای رسولی، از ایشان درخواست ملاقات کردم. در آن موقع اعلام شده بود که امام تا پانزده روز ملاقات ندارند. من در تکه کاغذی نوشتم مطلبی واجب و ضروری است، احساس وجوب کردم به عرض مبارک برسانم. امام اجازه دادند خدمت شان رسیدم. گفتم: 🔹«فردا قرار است موضوع قائم مقامی آقای منتظری در مجلس خبرگان مطرح شود، خواستم به عرض تان برسانم به آقای بگویید مطرح نشود. من به آقای منتظری ارادت دارم؛ خدمتشان درس خوانده‌ام؛ ایشان را عابد و زاهد می‌دانم؛ ولی این خصوصیّات، کافی نیست. او از عهده این کار برنمی‌آید...» 🔸امام، گله‌های سوزانی از آقای منتظری را آغاز کرد که کجا چه کرده و کجا چه...! و اضافه فرمود: «احمد هم از او دفاع می‌کند! از منزل ، دست‌نویس‌های او را آورده‌اند. من دیدم نامه‌های آقای منتظری از نوشته‌های مهدی هاشمی الهام گرفته! این را من برای ایشان نوشتم!» 🔹سخن امام که به اینجا رسید، من گفتم: «آقای منتظری عین نامه شما را آورد و در جلسه خواند و با خنده گفت: امام خیال کرده که آن چه من برایش مینویسم، الهام از سیدمهدی میگیرم!» 🔸امام فرمود: «نامه مرا آورد در جلسه خواند؟!» گفتم: «بله! آقای و و چند نفر دیگر هم بودند.» امام فرمود: «او این‌طور است!» عرض کردم: «بفرمایید که فردا ایشان به عنوان قائم مقام رهبری مطرح نشود.» 🔹امام قدری فکر کرد و فرمود: «احمد نیست، می‌شود شما زحمت بکشید و به آقای هاشمی بگویید بعدازظهر من ایشان را ببینم؟» عرض کردم: «بله، اما به آقای هاشمی نفرمایید که من آمدم [و این جریان را خدمت شما گفتم]. به هیچ کس نگویید. می‌ترسم مرا هم کنند یا مثل در چاه بیندازند!» این را که گفتم، امام _اعلی اللّه مقامه_ سه بار خندید و فرمود: «خاطرت جمع باشد.» از دفتر امام حرکت کردم و آمدم شورای نگهبان. جلسه تمام شده بود و بعد رفتم خدمت آقای هاشمی و گفتم صبح، خدمت امام رسیدم. کاری داشتم. فرمودند: به آقای هاشمی بگویید که من ایشان را ببینم. 🔸فردای آن روز، آقای موضوع قائم مقامی آقای منتظری را در مجلس خبرگان مطرح کرد... پس از این ماجرا، روزی آقای هاشمی در حضور جمعی گفت: من بعدازظهر رفتم خدمت امام ، امام فرمودند: «موضوع قائم مقامی آقای منتظری را فردا مطرح نکن.» گفتم: «چرا؟! ما در اجلاسیه قبل، به آقایان گفته‌ایم که ایشان را به عنوان قائم مقام، مطرح کنیم.» فرمود: «نه، یکی از دوستان آمده و چنین گفته...» گفتم: «ما اعلام کرده‌ایم. نمی‌شود ...» 🔹مرحوم درباره همین دیدار با امام  و صحبت با آیت‌اللّه محمدی گیلانی در خاطرات روز 14آبان 1364 می‌نویسد: «آقای محمدی گیلانی به دفترم آمد و پیام امام  را درباره برنامه مجلس خبرگان آورد... گفت: امام با انتخاب آقای منتظری [برای قائم مقامی] موافق نیستند... شب، خدمت امام رفتم و راجع به پیام ایشان در مورد مجلس خبرگان مذاکره کردیم. نگرانند که تعیین آیت‏اللّه منتظری به عنوان رهبر آینده، باعث عداوت و کارشکنی رقبای دیگر شود. باید با احتیاط و مراعات جوانب کار، عمل شود.» (روزگار قائم‌مقامی ص66-63) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻آیت‌الله محمدی گیلانی: دولت موقت آقای بازرگان به دنبال نابودی نهادهای انقلابی بود ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹آیت‌الله محمدی گیلانی؛ سومین دبیر در سال 1362 سمت حاکم شرع و رئیس دادگاه‌های انقلاب اسلامی داشتند. ایشان ضمن مصاحبه‌ای اختصاصی با روزنامه جمهوری اسلامی؛ که 28اردیبهشت1362 منتشر گردید اظهار داشتند: 🔸« از آغاز و شکل‌گیری دولت موقت جناب آقای یا اشتباه در کار بوده یا املا و دیکته از و تعمدی در کار بوده که تلاش می‌شد نهادهای انقلابی با حیله‌هایی تضعیف شوند، بلکه از بین بروند. 🔹یکی از این نهادها بوده است. شاید یادتان باشد که خیلی تلاش از طرف دولت موقت می‌شد که اساس دادگاه‌های انقلاب مثلا برچیده بشود و یا جمع بشود. 🔸این طرز تفکر هنوز در میان ما باقی است. آخر ما انقلاب کردیم، می‌بایستی حکومت انقلابی را به طور پیاده کنیم و تعارف‌بردار نیست. حقیقت این است که انقلاب کردیم، ولی به طور انقلابی بعد از انقلاب عمل نکردیم. زیان‌هایی به ما بر اثر عدم انقلابی عمل نمودن وارد شد.»(روزنامه جمهوری اسلامی، 28اردیبهشت1362، ص12) 🔹این سخنان، که پرده از واقعیات دولت موقت برداشت با واکنش نهضت آزادی روبرو شد و این گروه تلاش کرد کارنامه تاریک خود را روتوش کند. ◀️پی‌نوشت: ویروس حذف نهادهای انقلابی از و به دست سران نهضت آزادی آغاز شد و پس از آن به بدنه سیاسی کشور کم و بیش منتقل و با حذف و هضم در دولت آقای سیدمحمد خاتمی؛ وخیم بودن آن نمایان شد. دولت جناب آقای و شخص وی نیز توهین‌های آشکار و نهانی به نهادهای انقلابی داشته و نشان داد که آن بیماری سیاسی هنوز زنده است و ظاهرا مقصد آن حذف نهایی تمام نهادهای انقلابی ،و به تعبیر دیگر: انقلاب‌زدایی از درون، است. 🔺آیت‌الله محمدی گیلانی؛ سومین دبیر شورای نگهبان 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔖 اسنادی از همراهی آیت الله محمدی گیلانی؛ سومین دبیر شورای نگهبان، با (ره) ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹از اقدامات انتشار اعلامیه و عکس‌های حضرت امام(ره) درمیان افراد قابل اعتماد بوده است. در سندی از ساواک در سال 1350 آمده است: «غلامعلی بامداد ماجیانی واعظ اهل رودسر ضمن در اختیار گذاردن یک قطعه عکس خمینی اظهار داشت شیخ محمد محمدی این عکس را که دو بیت شعر بر له خمینی در زیر آن نوشته شده به او داده است» 🔸مرحوم پیش از پیروزی انقلاب اسلامی و در شرایط خفقان رژیم پهلوی تلاش می‌نمود که یاد امام خمینی(ره) را ولو با اشاره و غیرمستقیم زنده نگه دارد می‌کرد و این تلاش‌ها در اسناد به جا مانده از ساواک مشهود است: 🔹با توجه به اینکه از طریق مرجع مذبور تعهدی کتبی مبنی بر اینکه سخنان خلاف مصالح عالیه کشور بیان نداشته باشند و از حدود موضوعات دینی خارج نگردد معذلک سخنرانی خود در مسجد سقاخانه بمناسبت میلاد حضرت ولی عصر(عج) پس از ایراد مطالبی در این زمینه و تقاضای کمک مالی جهت اتمام ساختمان در قم عنوان داشته : 🔸«بعد از وفات آیت‌الله بروجردی، (که جان همه به قربانش) در جلسه درسی که با ما داشتند[فرمودند:] در جلسه درسی که با ما داشتند درباره قم اظهار داشت شبی که حضرت رسول اکرم (ص) به معراج جلوس می‌فرمودند از جبرئیل سؤال نمودند آن نقطه روشن و پر نور در زمین چیست جبرئیل عرض کرد یا رسول الله این قم است که روزی مرکز علم و دانش و تجمع جامعه روحانیت است. است علیهذا با توجه به اینکه منظور واعظ مورد نظر خمینی بوده است و بطور غیر محسوس از یاد شده جانبداری نموده است مراتب جهت استظهار و هر گونه اقدام مقتضی بعرض می رسد» 🔺آیت‌الله محمدی گیلانی؛ سومین دبیر شورای نگهبان 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔖سند: زنده نگه داشتن یاد امام توسط آیت‌الله محمدی گیلانی؛ پیش از پیروزی انقلاب اسلامی ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی تا امروز ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔺آیت‌الله محمدی گیلانی؛ سومین دبیر شورای نگهبان 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔖 اسنادی از همراهی آیت الله جنتی، چهارمین دبیر شورای نگهبان، با (ره) ◀️گزیده‌ای از مواضع و عمل‌کرد دبیران شورای نگهبان از ابتدای انقلاب اسلامی ✳️به مناسبت سال‌روز آغاز به کار رسمی شورای نگهبان 🔹آیت‌الله جنتی یکی از یاران ثابت قدم امام خمینی قدس سره الشریف و انقلاب اسلامی ملت ایران بوده است. اولین مواضع انقلابی ایشان به سال 1342 برمی‌گردد و اسناد ساواک بیانگر موضع‌گیری ایشان در تابستان 1342 علیه (ره) است: 🔸«طبق اطلاع واصله در قریه رهنان از تاریخ 1342/5/12 الى 42/5/19 مجلس به ظاهر روضه‌خوانى ولى گویا منظور از تشکیل این مجلس تبلیغات سوء بوده است... شیخ احمد جنتى به تبلیغ و تحریک علیه دولت پرداخته و با لحن بسیار زننده‌اى به دولت حمله نموده‌اند که سخنرانى نامبردگان در روحیه دهقانان تاثیر به سزائى داشته است.» 🔹در تیر ماه 1346 آیت‌الله جنتی به منظور تبلیغ در ماه‌های محرم و صفر به سنندج رفت و به افشای جنایات رژیم اشغالگر قدس پرداخته و به همین دلیل از ادامه سخنرانی وی جلوگیری شده است: 🔸«در حسینیه سنندج احمد جنتی واعظ که بر خلاف تعهد خود مطالبی درباره جنگ اعراب و اسرائیل و شکست مسلمانان بر اثر عدم اتحاد کشورهای مسلمان ایراد نموده بود ... از ادامه سخنرانی او در حسینیه مذکور جلوگیری و شخص مورد بحث تذکر داده شد که حق رفتن به منبر را در شهرهای استان کردستان ندارد. در تمام منابر خود بعد از اتمام وعظ به جان شاهنشاه آریامهر دعا ننموده و شخص میهن پرستی به نظر نمی‌رسد.» @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️حیثیتِ نداشته! 🔴حامیان تروریسم/1 🔹آنهایی که در خدمت رژیم بودند و چندین سال خدمت کردند به آنها، و‏‎ ‎‏الآن هم خدمتگزار به اجانب هستند و الآن هم آرزوی این را می کنند که باز آن رژیم و یا‏‎ ‎‏فاسدتر از او برگردد که اینها باز کاخ نشین بشوند و ملت ما حتی کوخ هم پیدا نکند.‏ 🔸اینها الآن هم درصدد هستند. اینها چندتایشان، چند نفرشان، که در همین چند روز‏‎ ‎‏اجتماع کرده بودند در یک جایی، افسرده بودند برای اینکه در ایران اشخاصی را اعدام‏‎ ‎‏کردند! همان معنایی را که امریکاییها آنجا می گفتند، اینها در ایران و در یک محضر‏‎ ‎‏محترم می گفتند که این اعدامها اسباب این می شود که ما دیگر حیثیتمان را در دنیا از‏‎ ‎‏دست بدهیم! ما یک حیثیتی در زمان محمدرضا داشته ایم، حالا داریم از دست‏‎ ‎‏می دهیم!! ما خیلی حیثیت داشتیم؟ کدام حیثیت را شماها دارید پیش خارج که حالا‏‎ ‎‏می خواهید از دست بدهید؟ 🔹ما جنایتکارهایمان را بگذاریم راه بروند در بین مردم و‏‎ ‎‏مادرها و پدرهایی که ‏‏[‏‏آنها‏‏]‏‏ بچه هایشان را کشته اند، برای اینکه شما دلتان می خواهد که‏‎ ‎‏در خارج به شما تبریک بگویند؟ شما این قدر مغزهای خودتان را باخته اید که خیال‏‎ ‎‏می کنید که اگر چند تا جنایتکار را مثلاً اعدام کنند و چند تا جنایتکار را تأدیب کنند،‏‎ ‎‏حیثیت ما از بین می رود؟ شما چه حیثیتی دارید در دنیا که از بین برود؟ دنیا شما را به چه‏‎ ‎‏حیثیتی قبول کرده است؟ 🔸دنیایی که امریکایش این طوری است که دوا را می گوید که در‏ ‎‏اینجا صرف نکنید، و بفرستید در دنیای ثالث، جهان سوم. دوایی که آنجا به مردمش‏‎ ‎‏نمی دهند از باب اینکه ضرر دارد، می گویند بفرستید به دنیای سوم. شما این حیثیت را در‏‎ ‎‏دنیا دارید! و ما می خواهیم این حیثیت را که شما دارید از بین ببریم، یک حیثیت انسانی‏‎ ‎‏برای شما پیدا کنیم. شما این قدر گریه نکنید برای این خائنها که کشته شدند، از قبیل‏‎ ‎‏نصیری‏‎[1]‎‏ و امثال ذلک. ‏(8آبان1358، صحیفه امام، ج10، ص400-398) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️مدعیان دروغ‌گوی حقوق بشر 🔴حامیان تروریسم/2 🔹شما می بینید که اینجا احکام اعدام برای ‏‏[‏‏چه‏‏]‏‎ ‎‏اشخاصی صادر می شود؛ خوب است که این اشخاص را و پروندۀ این اشخاص را‏‎ ‎‏ملاحظه کنید ببینید که این اشخاص که حکم اعدامشان صادر شده و اعدام شده اند آیا‏‎ ‎‏یک نفر کشتند؟ آیا ده نفر کشته اند؟ آیا یک ملت را بیچاره کردند؟ اینها تمام ملت ایران‏‎ ‎‏را بیچاره کردند و در ظرف پنجاه سال همه را در تحت فشار قرار داده اند اینها جنایاتی به‏‎ ‎‏این ملت کردند که اگر ... دادگاهها نبود خود ملت می ریختند و آنها را می کشتند!‏‎ ‎‏دادگاهها کنترل کردند عواطف ملت را، ملتی که در خیابانها جوانهای خود را با امر امثال ‎‏اینها به خون آغشته دیده؛ با امر همین شاه و با امر همین هویدا‏‎ و با امر همین نصیری‏‎‎‎ ‎‏و امثال اینها. طاقت ندارد که اینها را زنده ببیند.‏ ‏‏ 🔸اینهایی که مدعی حقوق بشر هستند و حالا برای امثال هویدا سینه زنی می کنند و‏‎ ‎‏اظهار تأسف و تأثر می کنند،‏‎‎‏ اینها آیا طرفدار حقوق بشرند یا طرفدار مملکتها و‏‎ ‎‏حکومتهای ابرقدرتند؟‏ ‏‏🔹اگر اینها طرفدار حقوق بشرند چه شد که در مدت پنجاه سال این بشر در اینجا زیر‏‎ ‎‏شکنجه بود، ‏‏[‏‏در معرض‏‏]‏‏ اعدام بود، این بشری را که در اینجا با تاوه سرخ می کردند و‏‎ ‎‏بشری را که پای او را می بریدند با اره، اینها نفس نکشیدند؟ امروز نفس می کشند و امروز‏‎ ‎‏تبلیغات می کنند؟! مگر اینها که کشته شدند بشر نبودند؟ مگر اینها حقوق نداشتند؟ مگر‏‎ ‎‏حق بشر این نیست که اگر کسی کسی را کشت قصاص بکند؟ این حق بشر است، حق‏‎ ‎‏اشخاصی است که از اولاد او یا از بقایای اوست که قصاص کند از اینها. لکن عمده این‏‎ ‎‏است که این جامعه های حقوق بشر در خدمت ابرقدرتها هستند با اسم «حقوق بشر»؛ این‏‎ ‎‏جامعه هایی که برای حقوق بشر فریاد می زنند می خواهند حقوق بشر پایمال بشود، این‏‎ ‎‏روزنامه نویسها و مطبوعاتی که به اسم بشردوستی انتشار این اکاذیب را می کنند، اینها در‏‎ ‎‏خدمت ابرقدرتها هستند، اینها حقوق بشر را پایمال می کنند.‏»(4اردیبهشت1358، صحیفه امام، ج10، ص111-110) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️هیاهو برای دل‌سردی ملت 🔴حامیان تروریسم/3 🔹این سازمانهای بین المللی، عفو بین المللی که می خواهند و تقاضا کرده اند که بیایند در‏‎ ‎‏ایران اعدامها را ببینند و می خواهند بیایند و به نفع ابرقدرتها نظر بدهند، اینها از ایران‏‎ ‎‏اطلاعی دارند؟ اینها از شرارت این منافقین اطلاع دارند؟ بدانید که اطلاع دارند اینها از‏‎ ‎‏این انفجارهایی که حاصل می شود. از این کشتارها و حریقهایی که مردم را به باد فنا‏‎ ‎‏می دهد و اموال مردم را از بین می برد بی اطلاعند؟ اینها نمی دانند که اتوبوسها را آتش‏‎ ‎‏می زنند و کودکها را در توی اتوبوس به آتش می کشند و هلاک می کنند؟ اینها از‏‎ ‎‏خبرگزاریها نشنیدند که همین دیروز در شیراز یک اتوبوس را اشرار، همین اشراری که‏‎ ‎‏بعضی شان گرفتار شده اند و به جزای خودشان رسیده اند، آتش زدند و دو کودک را‏‎ ‎‏شهید کردند و سی نفر یا چهل نفر را مجروح که حال بعضی از آنها وخیم است؟ چطور‏‎ ‎‏در این شرارتها یک کلمه آنها اظهار نمی کنند؟ چه شد که سازمان حقوق بشر ایرانی ها را‏‎ ‎‏بشر نمی داند که همین بشر را دارند با دست امریکا و با توطئه های قدرتهای بزرگ از بین‏‎ ‎‏می برند به جرم اینکه می خواهند خودشان این زندگی فقیرانه که دارند به استقلال و‏‎ ‎‏آزادی بگذرانند؟ 🔸این سازمانهای فاسد بین المللی چطور در این امور یک کلمه‏‎ ‎‏نمی گویند، لکن یک مجرمی که در طول عمرش مجرم بوده امثال «هویدا» و «نصیری»ها‏‎ ‎‏را که ایران به جرمهای زیاد اعدام می کند، فریادشان بلند می شود؟ چطور این سازمانها‏‎ ‎‏انفجاری که در حزب جمهوری پیدا شد و بیش از هفتاد نفر عالِم و متقی و مسلم و بیگناه‏‎ ‎‏را به آتش کشیدند و در نخست وزیری دو نفر آدم متعهد را و مؤمن را به آتش کشیدند،‏‎ ‎‏از اینها هیچ صدایی در نمی آید؟ لکن چند نفر که در خیابانها ریختند و مسلّح خواستند‏‎ ‎‏مردم را، مردمِ بیگناه را بکشند، گرفتند و بعد از محاکمه، که ثابت شده است که اینها‏‎ ‎‏افرادی را کشته اند، اعدام کرده اند، فریادشان بلند شده است؟‏ 🔹برادران و خواهران محترم که از اماکن مختلف در اینجا آمده اید، بدانید که همۀ‏‎ ‎‏قدرتهای شیطانی، همۀ وابستگان به قدرتهای شیطانی مثل سازمان عفو بین المللی و دیگر‏‎ ‎‏سازمانها، همه دست به هم داده اند که این جمهوری اسلامی را در اینجا خفه کنند و‏ نگذارند شکوفا بشود و خوف این را دارند که این انقلاب به جاهای دیگری که منافع‏‎ ‎‏آنها در آنجاها هست، صادر بشود. و شماها را سرد کنند و شماها را سست کنند، به خیال‏‎ ‎‏اینکه با اینطور توطئه ها می توانند ملتی ‏‏[‏‏را‏‏]‏‏ که برای خدا و اسلام قیام کرده است، ‏‏[‏‏سست‏‎ ‎‏کنند.‏‏]‏‏»(26مهر1360، صحیفه امام ج15 ص315-314) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️جنجال برای منافع 🔴حامیان تروریسم/4 🔹«آنهایی که منافع خودشان را در خطر می بینند یا منافع اربابهای خودشان را، از این‏‎ ‎‏نهضت به هر صورتی که باشد شکایت دارند و با هر توطئه ای می خواهند این نهضت را‏‎ ‎‏خاموش کنند. گاهی به بهانۀ «حقوق بشر» از این اعدامهایی که در ایران شده است انتقاد‏‎ ‎‏می کنند، و این را یک امر خشونت آمیز می دانند. اینها در ایران نبودند ببینند چه شد، و‏‎ ‎‏در پنجاه سال و بیشتر بر ایران چه گذشت و بر جوانهای ما اخیراً چه گذشت؛ لکن اطلاع‏‎ ‎‏دارند؛ همچو نیست که اینها بی اطلاع باشند. 🔸اینها مطلع هستند که شاه سابق و شاهِ جلوتر با‏‎ ‎‏ایران چه کردند، و جنایات این دو تا مرد یا نامرد به ایران چه بود. خیانات اینها را اینها‏‎ ‎‏اطلاع دارند. این جمعیتی که ادعا می کنند جمعیت حقوق بشر و حالا برای حقوق بشر‏‎ ‎‏دارند سینه می زنند که «این عده که تا حالا کشته شده است چرا کشته شد؟ این یک‏‎ ‎‏خشونتی است!» اینها خشونتهایی که در عصر این پدر و پسر بود نادیده گرفتند. آن‏‎ ‎‏قتلهایی که به دست عمال اینها واقع شد، و گاهی هم به دست خود محمدرضا واقع شد،‏‎ ‎‏آنها را اصلاً نظری به آن ندارند. نه آن وقت که ملت ایران آن جور ابتلا داشت و آنطور‏‎ ‎‏اینها غارت و قتل می کردند یک کلمه گفتند و از «حقوق بشر» اسم بردند؛ و نه در آخر،‏‎ ‎‏که تمام جنایاتی که در ایران واقع می شد در ظرف ـ تقریباً ـ دو سال آخر که همۀ ملتها‏‎ ‎‏اطلاع بر آن پیدا کردند و ملت ایران آنطور گرفتار شد که جوانهای ما را در خیابانها‏‎ ‎‏دسته جمعی کشتند.‏ پانزده خرداد را اینها اصلاً ذکری از آن نمی کنند. 🔹 15 خرداد به طوری که گفته اند ـ من‏‎ ‎‏در حبس بودم، لکن آنطوری که برای من بعد از بیرون آمدن گفتند ـ قریب پانزده هزار‏‎ ‎‏نفر را آنها کشتند و از قراری که باز گفتند، خود محمدرضا با هلیکوپتر عامل قتل هم بوده‏‎ ‎‏است خودش. اینها، این طرفدارهای «حقوق بشر»، این پانزده هزار جمعیتی که در یک‏‎ ‎‏روز کشته شد اینها را مثل اینکه بشر نمی دانند! یا بشر می دانند و برای آنها حقوق قائل‏‎ ‎‏نیستند. اگر اینها بشر هستند و حقوق دارند و این شصت هزار نفر یا بیشتری که در این چند‏‎ ‎‏صباح، در این چند ماه، از ایران کشته شد ـ از بهترین جوانهای ما کشته شد، از همۀ‏‎ ‎‏طبقات، طبقۀ روحانیین، طبقۀ دانشگاهی، طبقۀ تجار، اداری، همه جور جمعیتی، دهقان،‏‎ ‎‏کارگر، کشته شد ـ اینها اصلاً به روی خودشان نمی آوردند که این کارها شده است! 🔸ما‏‎ ‎‏ندیدیم که هیچ فریادی از اینها درآید که «خیر، چرا حقوق بشر را ملاحظه نمی کنید. چرا‏‎ ‎‏اینقدر آدم می کشید». حالا که ما این جنایتکارها را ‏‏[‏‏مجازات می کنیم‏‏]‏‏ ـ که هر کدامشان،‏‎ ‎‏بعضی از اینها، چندین نفر آدم را کشته اند، یا آنطور اینها را شکنجه داده اند که در زیر‏‎ ‎‏شکنجه مردند، یا پاهای آنها را ارّه کردند، یا آنها را در تاوه گذاشتند و بو دادند، از همۀ‏‎ ‎‏طبقات، در زندانها آنطور عمل کردند؛ ‏‏[‏‏سر و صدا راه می اندازند‏‎ ‎‏]‏‏یک شب من در آن‏‎ ‎‏حبس که بودم صدای ضجّه و نالۀ اشخاصی که ‏‏[‏‏شکنجه‏‏]‏‏ می کردند خودم می شنیدم؛ بعد‏‎ ‎‏که آمدند این حبسیها، یعنی صاحبان حبس، پیش من آمدند، اعتراض کردم و گفتم‏‎ ‎‏زندانها باید جای تربیت باشد نه جای اینطور وحشیگریها. گفتند «نه، این چیزی نبوده.‏‎ ‎‏این یک سربازی بود که فرار کرده بود یک سیلی به او زدند!» در صورتی که شاید بیشتر‏‎ ‎‏از یک ساعت شاید شکنجه می کردند و من فریاد می شنیدم.»(25اردیبهشت1358، صحیفه امام، ج7، ص307-306) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️پاسخ امام قدس سره الشریف به خبرنگار معروف غربی؛ در خصوص اعدام‌ها 🔴حامیان تروریسم/5 ‏🔹اوریانا فالاچی: مطلب دیگری که در غرب خیلی در آن سر و صدا شده است مسئلۀ اعدامها که می گویند پانصد نفر تا‏‎ ‎‏حال در ایران اعدام شده اند، و اینها بدون وکیل مدافع و بدون تجدیدنظر. باز هم شما با این ترتیب‏‎ ‎‏موافقید؟‏‏ 🔸‏‏پاسخ امام خمینی قدس سره الشریف: ‏‏اینها از باب اینکه یا غرب این افراد را نشناخته است، اولاً پانصد تا نیست و بسیار کمتر‏‎ ‎‏است. و علت این است که یا غربیها نشناختند این اشخاص را یا می شناختند و مُتعمِّدند در‏‎ ‎‏اینکه خودشان را به نشناسی بزنند. اینها افرادی بودند که علناً بسیاری شان آمدند و مردم‏‎ ‎‏را کشتند در خیابانها. یا امر به کشتن مردم در خیابانها دادند. و این یک مسئلۀ مبهمی نبوده‏ ‎‏است پیش ملت ما که اینها شاید صحیح بگویند. شاید دفاع از خودشان داشته باشند. یک‏‎ ‎‏کسی که وارد بشود در یک جمعیتی و با تانک بزند و جوانها را زیر تانک ببرد، آن وقت‏‎ ‎‏یک نفر را در مقابل هزار نفر که اینها کشته اند بکشند مع ذلک به آنها مهلت هم بدهند که‏‎ ‎‏صحبتهایشان را بکنند. اجازۀ رفتن داده شده است. البته قلم دست دشمن است و برای ما‏‎ ‎‏هر چه بخواهد می نویسد. اما واقعیت اینطور نیست. و آنهایی که در اینجا کشته شده اند نه‏‎ ‎‏عددشان آنقدر است و نه طوری بوده است که برخلاف موازین باشد. اینها هر کدامشان‏‎ ‎‏اشخاصی را کشته اند و فسادها ایجاد کرده اند. خانمانها را سوزانده اند. اشخاص را ارّه‏‎ ‎‏کردند در حبسهایشان پای آنها را. اشخاص را روی تاوه گذاشته اند و متصل به برق‏‎ ‎‏کرده اند، در تاوه آنها را بو داده اند. این اشخاص البته کشته شدند و اینها هم حق دفاع‏‎ ‎‏داشتند و در محکمه به اینها اجازۀ اینکه وکیل بگیرند ندادند. لکن ما چه بکنیم که قلم‏‎ ‎‏دست دشمن است و ما را می خواهد اینطور صورت بدهد.‏ (صحیفه امام ج10، ص100-99) 🔹🔹🔹 Bonyadtarikhbook.ir 🔸🔸🔸 @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.