eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
895 ویدیو
629 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔴انتفاضه سنگ و شکستن استخوان‌ها ◀️بررسی فرایند شکل‌گیری سه انتفاضه در فلسطین/1 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس انتفاضه‌ اول: 17 آذرماه 66 (هشتم دسامبر 1987) 🔹قیام مردم فلسطین در انتفاضه‌ای خودجوش و کاملاً غیر منتظره بود و رهبری واقعی نداشت. در مراحل اولیه‌ قیام، اسراییل سعی بر این داشت که به آن به ‌عنوان یک حادثه‌ محلی که نباید آن را جدی تلقی کرد، نگاه کند؛ لذا آن رژیم به ارزیابی مجدد موقعیت و تغییر اساسی در سیاست خود نپرداخت. چرا که به ادعای اسراییل، حاکمیت آن کشور در سرزمین‌های اشغالی و کنترل اسراییل بر جمعیت فلسطینی همیشه خدشه‌ناپذیر بوده و استمرار خواهد داشت. لذا تلاش اسراییل صرفاً بر این بود که چطور با تظاهرکنندگان سنگ‌پرانی‌ها و سایرین برخورد نماید؟ 🔸اما وسعت قیام در مراحل بعدی و شدت خشونت اسراییلی‌ها و به‌ خصوص سیاست «رابین» در برخورد شدید با تظاهرکنندگان، موسوم به سیاست «شکستن استخوان‌ها» که وحشیانه و دارای آثار عکس بود و انعکاس این رویدادها توسط وسایل ارتباط‌جمعی در سراسر جهان، موجب شد که همدردی‌های بین‌المللی با فلسطینی‌ها بیشتر شود؛ مسئله‌ای که اسراییل هرگز قبلاً درباره‌ آن اندیشه نکرده بود و لذا مقابله با ابراز همدردی‌های وسایل ارتباط‌جمعی بین‌المللی درباره فلسطینی‌ها در دستور کار اسراییل قرار گرفت. 🔹فلسطینی‌ها در انتفاضه‌ اول که در پی زیر گرفته شدن چند توسط یک کامیون اسراییلی در در منطقه‌ واقع در آغاز شد و با عنوان انتفاضه‌ سنگ تا سال 1991 (1370ه‌ش) تداوم یافت، حتی یک گلوله هم شلیک نکردند. اما ، نخست‌وزیر وقت رژیم صهیونیستی با شکستن استخوان‌های جوانان فلسطینی به آن پاسخ داد. از سال 1991 و پس ‌از آن که نیروهای صهیونیستی توانستند آثار این انتفاضه را تا حدودی مهار کنند، نیروهای مقاومت فلسطینی به سلاح متوسل شدند و سربازان اسراییلی را در نوار غزه هدف قرار دادند. از این سال به بعد فلسطینی‌ها از اتومبیل‌های بمب‌گذاری‌شده استفاده می‌کردند. 🔸نکته تلخ از نتیجه انتفاضه اول به انحراف کشاندن آن با برپایی کنفرانس صلح مادرید و فریب طرف عربی- فلسطینی برای وصول به آمال و حق ضایع شده آنها بود.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص314-313) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انتفاضة الاقصی ◀️بررسی فرایند شکل‌گیری سه انتفاضه در فلسطین/2 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس انتفاضه‌ دوم: انتفاضه مسجدالاقصی، 7 مهر 1379 (28 سپتامبر 2000) 🔹انتفاضه‌‌الاقصی، «دور دوم انتفاضه فلسطین» است. این قیام پس ‌از این که اشغال‌گری و جنایت‌های صهیونیست‌ها پس از مذاکرات صلح اعراب و اسراییل و تشکیل در«غزه و اریحا» به ریاست « » تداوم یافت، شروع شد. ریشه‌های اصلی این انتفاضه را می‌توان ناامیدی مردم فلسطین از حکومت خودگردان فلسطین برای بازگرداندن حقوق پایمال‌شده‌ آنان و مخالفت توده‌های مردمی فلسطین با ادامه مذاکرات سازش تشکیلات خودگردان با رژیم صهیونیستی و نیز هماهنگی‌های امنیتی با آن علیه نیروهای مبارز نام برد. فلسطینیان پس از پشت سر گذاشتن همه تجربه‌های گذشته و رویکردهای سازش با رژیم صهیونیستی، بر این مسئله تأکید کردند که تنها راه ‌حل مؤثر، درگیری و کشمکش با صهیونیست‌ها، استفاده از قوه‌ قهریه و جهاد مسلحانه (انتفاضه) است. بدین لحاظ هنگامی‌که احساسات دینی آنها از سوی «آریل شارون» در دیدارش از مسجدالاقصی نادیده گرفته شد، دور دوم انتفاضه خود را شروع کردند. به همین لحاظ به این قیام «انتفاضه الاقصی» گفته می‌شود. پیش‌زمینه‌ها و علل انتفاضه‌ مسجدالاقصی 1. پیروزی در جنوب لبنان، 4 خرداد 1379 (25 می 2000) یکی از علل و پیش‌زمینه‌های دور جدید انتفاضه، پیروزی بر رژیم اسراییل بود، که این پیروزی عقب‌نشینی رژیم اسراییل را در پی داشت. البته عقب‌نشینی اسراییل صرفاً در بحث جنوب لبنان نبود بلکه اسراییل بعدها در موارد دیگری نیز مانند نوار غزه، روی به عقب‌نشینی آورد. عقب‌نشینی اسراییل از جنوب لبنان، طلسم شکست‌ناپذیری اسراییل را شکست! و این مسئله را ثابت کرد که در سایه مبارزه و اتحاد می‌توان بر دشمنی مقتدر و تا بن دندان مسلح چون اسراییل پیروز شد. 2. شکست مذاکرات کمپ دیوید دوم پس ‌از آن که مذاکرات طولانی - از تیر ماه تا شهریور 1379- میان ، و بدون دستیابی به نتیجه‌ای ناکام ماند، این امر ثابت شد که رژیم صهیونیستی حاضر به عقب‌نشینی از موضع سخت و اولیه خود نیست و را به‌ عنوان پایتخت کشور مستقل فلسطین نخواهد پذیرفت و به همین دلیل هم با حضور خود به همراه 1000 چکمه‌پوش صهیونیست در صحن حرم‌الشریف معادله بازی را به گونه دیگری رقم زد. 3. به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطین بر اساس (سپتامبر 1999) قرار بود در تاریخ (13سپتامبر2000) کشور فلسطین، مستقل اعلام شود. اما این امر بر اثر فشارهای سیاسی و اقتصادی رژیم صهیونیستی و به تعویق افتاده و بعد به فراموشی سپرده شد. این امر باعث شد تا طرف فلسطینی از روند مذاکرات قطع امید کند. چراکه مردم فلسطین شاهد بودند که بیش از 7 سال از امضای پیمان اسلو (1993) می‌گذرد، اما فلسطینیان بدون دست‌یابی به حقوق حقه خود، در شرایط بدی به سر می‌برند. فلسطینیان با به تعویق افتادن اعلام کشور مستقل فلسطینی دریافتند که به آن آرزو و آرمان خود که همان زندگی در کشور مستقل فلسطین است، دست نخواهند یافت. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
انتفاضه سوم و بیداری اسلامی ◀️بررسی فرایند شکل‌گیری سه انتفاضه در فلسطین/3 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس انتفاضه‌ سوم: تیرماه 1393 (جولای 2014) 🔹یکی از اصطلاحاتی که به دنبال « » رایج شد و برای رژیم صهیونیستی نیز چالشی اساسی و جدی ایجاد کرد، اصطلاح انتفاضه‌ سوم است. فلسطینی‌ها در سال 1987، انتفاضه‌ اول و در سال 2000 انتفاضه‌ دوم یا را رقم زدند و هم اکنون با فرصت بی‌بدیل در فضای بیداری اسلامی با ویژگی صهیونیسم‌ستیزی، استکبارستیزی، وحدت‌طلبی و عدالت‌خواهی امکان بسیار مناسبی برای حذف رژیم صهیونیستی با عقبه و توان مردمی فراهم بود که متأسفانه از آن استفاده نشد و انتفاضه سوم با محدود شدن در قالب عملیات فردی و بدون پشتوانه قوی گروه‌های جهادی با توطئه تبلیغاتی صهیونیست‌ها به نیز تحریف شد و عملاً استمرار و گسترش نیافت. ویژگی‌های مشترک در سه انتفاضه فلسطین 1. اسلامی بودن در واقع ویژگی اصلی این قیام اسلامی بودن آن است؛ نقطه‌ انفجار این قیام مساجد و توسط ائمه‌ جماعت، روشنفکران اسلامی و فارغ‌التحصیلان بوده و در میان جوان‌ها به ‌سرعت گسترش پیدا نموده است. از بلندگوهای مساجد غالباً با ندای الله‌اکبر مردم به تداوم مبارزه دعوت می‌شوند و ائمه‌ جماعات، مردم را در مساجد به مبارزه با رژیم صهیونیستی فرا می‌خوانند. 2. مردمی بودن یکی از ویژگی‌های مهم انتفاضه، مشارکت تمام قشرهای مردم در آن است و نقطه‌ شروع انتفاضه‌های اول و دوم با قیام مردم، اعم از زن و مرد، پیر و جوان با دستان خالی در مقابل ارتش مسلح بوده است. حرکت اسلامی، جنبش یک گروه خاص از مردم نیست، بلکه وجدان جوشان ملت و ریشه‌های انقلابی آن است که وابستگی حزبی، جناحی و دولتی هم ندارد. 3. استمرار به غیر از انتفاضه سوم که متناوباً از سوی مردم مسلمان فلسطین به صورت خودجوش انجام می‌شد، انتفاضه اول و دوم استمرار قابل توجهی داشت که با انحراف و سرکوب صهیونیست‌ها مواجه گردید. 4. سراسری بودن گستره برپایی این قیام شهرها، آبادی‌ها و تمام مناطق فلسطینی اعم از کرانه غربی، غزه و حتی اراضی اشغالی 48 را نیز در بر می‌گرفت و اختصاص به محدوده جغرافیایی خاصی از فلسطین نداشت. 5. کم‌هزینه بودن در سه انتفاضه مذکور نیاز به تجهیزات و عدوات یا سرمایه و هزینه خاصی وجود نداشت و مردم فلسطین با اندک سلاح خود که سنگ و حضور جدی خیابانی بود، به مقابله با ارتش صهیونیستی می‌پرداختند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص317-316) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
📸اطلاع‌نگاشت: پیامدها و دستاوردهای سه انتفاضه فلسطین ۱. نفی موجودیت و تهدید امنیت رژیم اشغالگر قدس ۲. افشای چهره‌ واقعی رژیم صهیونیستی ۳. ایجاد تحرک و تحول در اعراب مقیم در اراضی اشغالی قبل از ۱۹۶۷ ۴. ایجاد مشکلات اقتصادی برای رژیم صهیونیستی ۵. دمیدن روح حیات و عزت‌بخشی به مردم و گروه‌های فلسطینی ۶. قرار دادن فلسطینی‌ها در موضع حمله ۷. تغییر نگاه مسلمانان و کشورهای منطقه به فلسطین منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵۳، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص۳۲۱-۳۱۸ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
قلم های فاسد در خدمت استعمارگران 🔻 | 21 اردیبهشت 🔹...قدرت‌های بزرگ نشسته‌اند آن‌جا که با ایادی خودشان در این کشور راه‌هایی‏‎ ‎‏درست کنند که خود اهالی این کشور برای آن‌ها جاده را صاف کند. آن‌ها مستقیماً نمی‌آیند‏‎ ‎‏سراغ شما، آن‌ها با این راه‌ها، با ، با که در خدمت می‌گیرند در‏‎ ‎‏سراغ شما می‌آیند و با شایعه‌افکنی‌ها و دروغ‌پردازی‌ها در بین شماها هرکس را به دیگری‏‎ ‎‏بدبین می‌خواهند بکنند. 🔸و آن روزی که قشرهای ملت خدای نخواسته، برخلاف الان که‏‎ ‎‏هستند، به هم بدبین بشوند، آن روز است که رخنه کرده‌اند آن‌ها و استفاده خواهند کرد. و‏‎ ‎‏، از من تا تا علمای بلاد اسلامی تا دست اندرکاران،‏‎ ‎‏، ، ارتشی‌ها، پاسدارها و همه قشرهای ملت در مقابل خدا مسئول‌اند‏‎ ‎‏و همه یک روز در پیش‌گاه خدا خواهیم رفت و از ما سؤال خواهد شد، نعمت را از ما‏‎ ‎‏سؤال می کنند و آن نعمت، اسلام است. ما مسئول هستیم، ما باید پا روی غرض‌های‏‎ ‎‏شخصی خودمان بگذاریم برای خدا و برای مقصد. ما همه باید برای خدا باشیم، چون از‏‎ ‎‏او هستیم و هرچه داریم از اوست، قدرت هرچه هست از اوست، نعمت هرچه هست از‏‎ ‎‏اوست و او نورِ سماوات و ارض است. 🔹و ما موظف هستیم از طرف او و از طرف عقل‏‎ ‎‏خودمان و وجدان خودمان که به آن کسی که ولیّ همه چیز ما هست خدمت بکنیم، و‏‎ ‎‏آمال و آرزوی ما این باشد که دین او را تقویت بکنیم و اسلام را در بین بشر پیاده کنیم؛ و‏‎ ‎‏این نمی‌شود الاّ به شما و دست برداشتن از اختلافات، اگر خدای نخواسته‏‎ ‎‏باشد و ان شاءالله نباشد. و من امیدوارم که با وحدت کلمه و با اخوت ایمانی محکم‏‎ ‎‏بایستیم و بایستید و این کشور را از حوادث دهر حفظ کنید... (21 اردیبهشت 62، صحیفه امام، ج 17، ص 435و436) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
تأثیر انقلاب اسلامی بر انتفاضه‌های فلسطین 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس 🔹در وهله‌ اول موازنه‌ قوا را به نفع ملت مظلوم فلسطین بر هم زد و با حمایت پیگیر از مبارزه‌ مجاهدان فلسطینی در قبال اسراییل، در جهت خشکانیدن ریشه‌های صهیونیسم بین‌الملل اقدام نمود. 🔸علاوه بر این، ایران اسلامی، نخستین کشوری بود که با اختصاص دفتری به ‌عنوان ، حمایت بی‌دریغ خود از مبارزات ملت فلسطین را اعلام کرد. 🔹در راستای این حمایت‌ها، امام خمینی(ره) با نامگذاری آخرین جمعه‌ ماه مبارک رمضان به نام « »، خطر صهیونیسم را در سراسر جهان متذکر شدند و جبهه‌ سیاسی محکمی را در برابر استکبار جهانی و صهیونیسم بین‌الملل ایجاد نمودند. 🔸افزون بر این، امام خمینی(ره) با احیای مراسم در موسم حج ابراهیمی و یادآوری خطر اسراییل در این مراسم، پایه‌های مشروعیت رژیم صهیونیستی را متزلزل کرد. ترس و وحشت اسراییل از برگزاری مراسم سالانه‌ روز جهانی قدس و مراسم برائت از مشرکین، خود حکایت‌گر کارآمدی این اقدامات از سوی است. بدین‌ترتیب، انقلاب اسلامی بر دامنه، قلمرو و گستره‌ حمایت از مبارزه‌ ملت فلسطین افزود و با جهانی کردن این قلمرو حمایتی، یکی از ضعف‌های عمده و نواقص مبارزات فلسطینی را برطرف نمود. 🔹رهبران جمهوری اسلامی ایران از ابتدا با قاطعیت و صراحت، از انتفاضه مردم فلسطین حمایت همه‌جانبه‌ای کردند و آن را یکی از بهترین روش‌های ممکن مبارزه‌ فرسایشی علیه اسراییل دانسته‌اند. یکی از شعارهای اولیه در نهضت امام خمینی(ره) مسئله‌ دفاع از مظلومان بود که مسئله‌ فلسطین و حمایت از فلسطینیان در صدر این هدف قرار داشت؛ زیرا که انقلاب اسلامی ایران بر باورهای اسلامی مردم استوار و مسئله‌ فلسطین جزیی از این باورها بود. صهیونیست‌ها نیز از این موضوع آگاه بودند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره 53، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص322-321) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻خواب غفلت بر چشم خود حرام نما! ✳️نردبان آسمان؛ نکاتی اخلاقی از امام خمینی به مناسبت ماه مبارک رمضان/28 پس ای عزیز، بیدار شو و پنبه غفلت را از گوش برون کن و خواب غفلت را بر چشم خود حرام نما، و بدان که تو را از خدای تعالی برای خود آفریده، چنانچه در حدیث قدسی می‌فرماید: «یا ابن آدم خلقت الأشیاء لأجلک، و خلقتک لأجلی.» (شرح چهل حدیث، ص 46)‏ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️نکته‌های کم‌تر شنیده شده از مبارزات مرحوم کافی علیه رژیم صهیونیستی/۱ 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس 🔹حوزه علمیه و توانمند فراوانی داشته و دارد اما ، معروف به «کافی» یکی از نام‌آشناترین منبری‌های چند دهه اخیر است. 🔸بسیاری افراد ایشان را به عنوان مبلغی غیر سیاسی می‌شناسند اما حقیقت آن است که کافی در زمان حیات خود خط فرمزهای ابلاغ‌شده ساواک را درنوردیده بود و در مقاطع گوناگون از (ره) با شرح ذیل به شیوه خود با رژیم در مبارزه بوده است: 🔹«حضور فعال در اعتراض به واقعه ۱۵ خرداد 🔸اعتراض و مخالفت با دوره ۲۱ شورای ملی در مهر ۱۳۴۲ در قالب سخنرانی 🔹واکنش معترضانه که به تعطیلی مدرسه طلاب در پی شهادت انجامید و منجر به تصمیم رژیم برای تبعید وی به سراوان شد و با بازداشت موقت وی، این تصمیم متوقف گردید. 🔸زندانی شدن در به دلیل تجلیل از حضرت امام (ره) در ۲ مرحله 🔹تبعید به ایلام به دلیل حمله به و یهودیان در سخنرانی 🔹کافی با بیان تاریخ به مصادیق عملکرد یهود و اوضاع فعلی فلسطین می‌پردازد و آدرس امروزی از آموزه دیرینه آن‌ها علیه دین و بشریت را ارائه می‌کند. 🔸کافی علاوه بر مطرح کردن علت این معضل در جهان اسلام و بشریت امروز؛ راه‌حل را نیز ارائه می‌کند او بدون داشتن امکان و ابزاری برای مقابله با صهیونیسم، وسیله تحریم کالاها و همکاری با صهیونیسم و بهائیان که هم‌اکنون در یک کالبد مشغول ضربه زدن به اسلام و مسلمین هستند را به عنوان راه چاره، مطرح و مکرر بر آن تأکید می‌کند. از جمله: 🔸«ای مردم! این گوشت یخ‌زده حرام است آن را نخورید. مرغ منجمد که می‌گویند از آورده‌اند دروغ است؛ آن‌ها را از آورده‌اند و حرام است. ای مسلمانان نخورید... کارخانه محصولاتش مال کلیمی‌هاست، نخرید مسلمان‌ها جنس خودتان را بخرید و بفروشید و... 🔹کافی در کنار تحریم کالاهای اسرائیلی و یهودی، از مسلمین می‌خواهد که با هم متحد باشند و به کمک بشتابند. از جمله در خلال جنگ ۱۹۶۷ می‌گوید: 🔸مردم مسلمان وظیفه شما است که اتحاد داشته و از قرآن حمایت کنید. در این جهت با برادران اعراب هم‌آهنگ و هم‌صدا باشید و یهودیان نفرین‌شده پیغمبر هستند و باید از بین بروند. 🔹در جای دیگر با ابراز تأسف از در قبال مسئله فلسطین می‌گوید: اگر دولت ایران پشتیبانی فوری خود را از برادران عرب ما اعلام نکند، ما سرشکسته خواهیم بود. من از روی این منبر با صدای بلند به دولت و مسئولین مملکت اعلام می‌نمایم که هرچه زودتر به کمک برادران مسلمان ما بشتابند و شر مردم یهود را از سر آنان کوتاه کنند.»(اسرائیلیات تاریخی، ص ۲۵۲-۲۴۴، علیرضا سلطانشاهی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✳️نکته‌های کم‌تر شنیده شده از مبارزات مرحوم کافی علیه رژیم صهیونیستی/۲ 🔻به مناسبت درگیری‌های اخیر فلسطین با رژیم اشغال‌گر قدس 🔹کافی در منابر خود به هم می‌تاخت و به نحوی بیان می‌کند که اگر حمایت آن‌ها نباشد، چه بسا صهیونیسم زودتر از این مضمحل شود. وی در قالب دعا به این مهم پرداخته و می‌گوید: 🔸دیشب در روزنامه نوشته شده بود که در آمریکا یهودیان مبلغ پنج میلیون دلار جمع‌آوری و برای فرستاده‌اند و یهودیان تهران نیز جمع شدند و برای اسرائیل دعا کردند. می‌دانید یعنی چه [؟] برای از بین رفتن و ملت یهود سه روز است که روزه می‌گیرند تا در مقابل قرآن پیروز شوند. آن‌ها برای نابودی قرآن می‌جنگند. 🔹... مهدی جان به فریاد ما برس. کار ما به جایی کشیده که مسیحی‌ها، و یهودی‌ها آزادند و هر بلایی که می‌خواهند به سر ما مسلمانان می‌آورند. 🔸... خدایا دین اسلام را نصرت بده، آن‌هایی که به دین کمک می‌کنند یاری کن آن دست‌هایی که و را کمک می‌کنند از سر ملت شیعه کوتاه فرما. 🔹کافی در خلال این دعاها به صورت غیرمستقیم را مشمول این حمایت‌ها از اسرائیل دانسته و می‌گوید: خدایا به حق امام زمان تو را قسمت می‌دهیم که هرکس از یهودیان علنی و یا در خفا حمایت می‌کند ذلیل گردان. 🔸و جالب این‌جاست که ساواک نیز در نظریه خود بر این دعا می‌نویسد: نظریه شنبه: تعدادی که از مردم پای منبر او بودند عقیده داشتند که ایران در خفا از حمایت می‌کند و نیز نامبرده در وعظ خود همیشه اشاره و کنایه‌هایی دارد که مورد تفسیر مردم است. 🔹کافی در فرصت‌های دیگر این رویه خود را بدین‌گونه ادامه می‌دهد: پروردگارا آن کس را که به وسیله پول، سرباز، اسلحه و... به یهودیان اسرائیل کمک می‌کند، دودمانش را ریشه‌کن کن. ... خدایا به جان امام زمان هرکس ظاهرا یا باطنا جلوی مردم یا زیرزیرکی کمک به یهودی‌ها می‌کند، به حق ذلیلش کن. 🔸موضع کافی در قبال یهود، اسراییل و صهیونیسم آنقدر صریح، شفاف و قاطع بود که در نهایت با واکنش نماینده یهودیان در مجلس و از منابع رسمی و کددار و البته عضو فراماسون مواجه شد و به همین دلیل، روضه‌خوان برجسته ایران در دوره پهلوی محکوم به سه سال تبعید شد. اگرچه کافی هم با گذراندن یک سال زمان تبعید با نامه‌نگاری و تحرک خاص خود از تبعید بازگشت و کارهای خود را بر منوال گذشته ادامه داد.»(اسرائیلیات تاریخی، ص ۲۵۳-۲۵۲، علیرضا سلطانشاهی، بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
✉️اعتراض آیت‌الله خوئی نسبت به نفوذ صهیونیسم و تبعید امام خمینی قدس سره الشریف جناب آقای امیرعباس هویدا نخست وزیر محترم ما مکررا از باب نصیحت و ارشاد به دولتهای سابق تذکر دادیم که مدت فشار و تعدی! محدود و عاقبت آن تاریک است. شما بر ملتی حکومت می کنید که مسلمان و معتقد به قرآن است و برای قانونی قانونی که مخالف اسلام باشد ارزشی قائل نیست. بایستی عواطف و مقدسات و شخصیت آنها را در نظر گرفته و از جریحه دار ساختن قلوب و پیمودن راهی برخلاف رأی قاطع ملت مسلمان خودداری نمایید. انتظار می رود با برطرف ساختن و و ورود حضرت آیت الله آقای خمینی عالم روحانیت و قلوب مسلمانان جهان را مسرور سازید. ابوالقاسم الموسوی الخویی 28/ صیام / 1384 (اسناد انقلاب اسلامی، ج1، ص283) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم
📷ثمرات مقاومت عبدالعزیز رنتیسی یکی از اعضای فعال فلسطینی: اول اینکه انتفاضه راه صحیح را به مردم فلسطین نشان داد و توجه آنها را به ‌سوی اسلام جلب کرد. دوم اینکه انتفاضه با مفسده‌هایی مثل مستی و اعتیاد و شادی‌های کاذب و بی‌مبالاتی جنسی و... که تا پیش از آن در بین مردم رواج داشت، مبارزه کرد، سوم این‌ که انتفاضه روحیه‌ دشمن‌ستیزی را در مردم تازه کرد. منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵۳، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص۳۲۱-۳۲۰ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
رضاخان و محمدرضا بازیچه ابر قدرت ها 🔻 | 22 اردیبهشت 🔹... شما می‌دانید که در ظرف پنجاه و چند سال در چه گذشت. مسلماً همه شما‏‎ ‎‏شاهد نبودید، از باب این‌که جوان هستید اغلب؛ لکن من از همان زمان، از تا امروز، شاهد همه مسائل بوده‌ام. آمد و ابتدا با چاپلوسی و اظهار‏‎ ‎‏ و سینه زدن و روضه بپا کردن و از این تکیه به آن تکیه رفتن در ماه محرّم، مردم را‏‎ ‎‏ کرد. پس از آن‌که مستقر شد حکومتش، شروع کرد به مخالفت با و‏#‎ ‎‏روحانیین، به طوری که مجالس ما هیچ امکان نداشت که منعقد بشود. اگر بعضی‏‎ ‎‏مجالس می‌خواست منعقد بشود، قبل از اذان صبح منعقد می‌شد که اول اذان تمام بشود.‏‎ ‎‏مأمورین دور می‌گردیدند برای این‌که نگذارند مجالسی باشد. 🔸 را در هر جا که‏‎ ‎‏بودند یا به کشید، و یا بعضی را تلف کرد، کُشت. و در همان وقت آن‌هایی که ‏‎ ‎‏کردند بر ضد رضا شاه، روحانیون بودند؛ که یک دفعه قیام کرد و قضیۀ مسجد‏‎ ‎‏ پیش آمد و قتل عموم، قتل عامی که در مسجد گوهرشاد واقع شد؛ و یک دفعه‏ ‏از واقع شد و دنبال آن علمای بزرگ تبریز را گرفتند و کردند؛ و ظاهراً به‏‎ ‎‏سُنْقُر تبعید کردند؛ و بعدش علمای قیام کردند؛ که در این قیام سایر علمای بلاد‏‎ ‎‏هم از همه جاها به آمدند و مرکز را قم قرار دادند؛ لکن باز با حیله و با فشار این را هم‏‎ ‎‏ساکت کرد و خفه کرد؛ و دیدید که در مدت چندین سال که این مشغول به فعالیت بود و‏‎ ‎‏مشغول به سلطنت بود با مردم چه کرد و با ذخایر ما چه کرد؛ که شاید نتواند تاریخ درست‏‎ ‎‏اطلاع در آن پیدا بکند. 🔹و آن وقت که بنا شد برود، و رفت، اعلام کرد به وسیله‏‎ ‎‏رادیو دهلی ـ که آن وقت تحت نظر انگلستان بود ـ که را ما آوردیم؛ و بعد از‏‎ ‎‏این‌که کرد به ما، او را بردیم! وقتی که بردند او را، جواهرهای را در چمدان‌ها‏‎ ‎‏گذاشتند و در کشتی گذاشتند او را، و خود او هم، یعنی جواهرها را خود او جمع کرد،‏‎ ‎‏چمدان‌ها را پر کرد از جواهر. و با کشتی حرکتش دادند برای بیرون از ایران و در بین دریا ـ‏‎ ‎‏آن‌طوری که به ما آن وقت اطلاع دادند ـ در بین دریا یک کشتی دیگری آوردند و متصل‏‎ ‎‏به این کشتی کردند، و به او گفتند بیا توی این کشتی. رفت و گفت پس چمدان‌ها چه؟ گفتند‏‎ ‎‏خوب آن هم می‌آید. او را بردند به جزیره موریس، و چمدان‌ها هم به رفت!‏ ‏🔸و بعد از او بر حسب، آن‌طوری که خود محمدرضا در یکی از کتاب‌هایش‏‎ نوشت‏‎ ‎‏«این‌که که آمدند به ایران، صلاح دیدند که من باشم!» اعتراف کرد که متفقین او را‏‎ ‎#‏تحمیل کرده‌اند منتها بعد این را ـ از قراری که گفتند ـ از کتاب حذف کرده اند .. . این هم‏‎ ‎‏که خیانتش را دیگر همه شما و جنایت‌هایی که کرده ـ خصوصاً در این چند سال اخیر ـ همه‏‎ ‎‏اطلاع دارید. جنایاتی که او کرده است نمی‌شود همه مطلع باشند همه جنایات را؛ برای‏‎ ‎‏این‌که بعضی از جنایات همچو مخفی بوده است که کسی اطلاع از آن پیدا نکرده جز خود‏‎ ‎‏او، و بعضی از اشخاصی که خواص بودند؛ و کارش را هیچ کس مطلع نشده است غیر از‏‎ ‎‏خودش، و مثلاً کارتر‏‎ یا امثال آن‌ها. این هم وقتی که می‌خواست برود، ... جواهرات را‏‎ ‎ جمع کرد؛ و علاوه بر آن، قرض‌های زیاد در ایران گذاشته است از بانک‌ها. هر چه توانستند‏‎ ‎‏این‌ها قرض کردند و رفتند. ... (22 اردیبهشت 58، صحیفه امام، ج 7، ص 249-251)‏ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻تو و قلب تو یکی از نوامیس الهی هستید! ✳️نردبان آسمان؛ نکاتی اخلاقی از امام خمینی به مناسبت ماه مبارک رمضان/29 تو و قلب تو یکی از نوامیس الهیه هستید، حق تعالی غیور است نسبت به ناموس خود، این قدر پرده دری مکن به ناموس حقّ تعالی، دست درازی را روا مدار. بترس از غیرت حق تعالی که تو را در این عالم همچنان رسوا کند که هر چه خواهی اصلاح کنی نتوانی. (شرح چهل حدیث، ص 46)‏ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مرگ بر اسرائیل شعارهای ضداسرائیلی ایرانیان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی/١ مورخه ۵۲.٧.٢۶ شعاری به مضمون زیر روی دیوار خانه پلاک ١۴ واقع در خیابان کاخ اول مشتاق نوشته شده است: مرگ بر اسرائیل 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مبارک باد روز مرگ موشه! شعارهای ضداسرائیلی ایرانیان پیش از پیروزی انقلاب اسلامی/۲ شعارهایی به مضمون زیر: موشه دایان سرپرست صهیونیسم با کمال خوشوقتی کشته شد. مبارک باد روز مرگ موشه. امیدواریم که مرگ موشه دایان نوید خوشی برای شما دوست و برادر دینی باشد. از طرف ارامنه تهران. در ابتدا[ی] پله‌ها[ی] سربند اول راه ارتفاعات پس‌قلعه نوشته شده است. نظریه یک‌شنبه: مفاد گزارش خبر مورد تأیید بوده مقرر فرمایند روش ساواک را در قبال نوشتن این قبیل شعارها که مسلما در آینده همه‌جاگیر و توسعه پیدا خواهد کرد روشن و نظریه اعلام فرمایند. تاریخ سند: ۵٢.٧.٢۴ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
امام خمینی قدس سره الشریف: فطر، روزی است که خداوند تعالی برای مسلمین عید قرار داده تا با اجتماع خود در نماز و خطابه‏ های مناسب با هر عصر، راه و روش خود را در مقابل اسلام و مقابل دشمنان خونخوار آن بیابند(صحیفه امام، ج٣، ص: ١٧۰) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📷اطلاع‌نگاشت | نقاط اشتراک انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین ١. عقیده و راهبرد مشترک «اسلام» نقطه مشترک اساسی میان انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین است. ۲. دشمن مشترک استکبار جهانی به سرکردگی امریکا و اسراییل دشمن مشترک انقلاب اسلامی و انتفاضه فلسطین است. ٣. هدف مشترک انقلاب اسلامی ایران و جنبش‌های اسلامی، خواهان برچیده شدن ظلم و فساد [اشغالگری] و اجرای قوانین اسلام است. منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد شماره ۵٣، مقاله: مقدمه‌ای بر تأثیر اندیشه امام رحمه‌الله و انقلاب اسلامی بر مبارزات مردم فلسطین، صص٣٢۴-٣٢٣ 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
استفاده یهودیان از خون غیریهود برای پخت نان فطیر؛ اتهام یا واقعیت؟! 🔹ذیل مدخل Blood Lible در دایرة‌المعارف معروف یهود یا مقاله مفصلی راجع به موضوع «خون برای فطیر مقدس» آمده است که در دانشنامه‌های معتبر جهانی از آن به «تهمت خون» یاد می‌شود. 🔸این اتهام در طول تاریخ حضور یهودیان در اروپا و سپس مناطق دیگر دنیا، همواره به عنوان یکی از عوامل اصلی ضدیت با یهودیان مطرح بوده است و جریان ظاهرا از این قرار است که یهودیان در یکی از اعیاد خود به نام که از روز نوزدهم ماه نیسان شروع می‌شود به مدت یک هفته از خوردن نان مایه‌دار نهی می‌شوند. این نان، (Matzoh) یا فطیر نامیده می‌شود که در تهیه آن از خون کودکان غیریهودی استفاده می‌گردد. 🔹این اتهام از دوران تا قرن بیستم گسترانیده شده و در دوران معاصر نیز گهگاهی شاهد مطرح شدن آن هستیم. عده‌ای معتقدند که این اتهام برای اولین‌بار به قضیه برمی‌گردد که در سال 1144 رخ داد و تعدادی از یهودیان در پی پذیرش این گناه شکنحه شدند و بسیاری از آنان نیز در نهایت قتل عام شدند. این موضوع در ادبیات انگلیسی هم وارد شد و داستان‌های از نمونه‌های بارز آن است. 🔸انتظار می‌رود یهودیان در قبال حجم وسیعی از مطالب و موارد مطرح شده در این خصوص یک موضع مستند و مستدل ارائه کنند و در صورت انکار چنین واقعه‌ای آن را به اطلاع عموم برسانند ولی تحقیقات خود یهودیان نیز بر تقویت چنین نظری کمک می‌کند که نمونه‌ای از آن را می‌توان در خلاصه کرونولوژی یهودستیزی از انتشارات معتبر پابلیشینگ هاوس در بیت‌المقدس در سال 1974 مشاهده کرد. 🔹این منبع بسیار معتبر -از نظر یهودیان- که دستی بر تهیه دایرة‌المعارف معروف یهود دارد در 158 بند به گاه‌شمار یهودستیزی از سه قرن قبل از میلاد تا 1970 می‌پردازد که دوازده بند آن مربوط به اتهام خون است و حتی تا سال 1840 پانزده مورد را از چنین اتهامی علیه یهودیان در شهرهای رومانی، لهستان، روسیه، ایتالیا و آلمان ذکر می‌کند.(منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره10، مقاله: تحلیل و نقد ادبی داستان :«خون برای فطیر»، صص263-232) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
توصیه‌های صریح امام نسبت به انقلابی بودن صدا و سیما/1 🔻 | 23 اردیبهشت 🔴لزوم توجه به اسلامی بودن رادیو و تلویزیون 🔹بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏از اوّلی که و در اختیار واقع شد، راجع به آن‏‎ ‎‏نگرانی داشتم. برای این‌که این سازمانی است که اگر خوب باشد مملکت ما خوب‏‎ ‎‏می شود و اگر باشد، ممکن است که بسیار ایجاد کند. از این جهت، تذکراتی‏‎ ‎‏باید به شما بدهم. یکی اینکه این دستگاه رادیو ـ تلویزیون که در خانه های حتی‏‎ ‎‏روستاها، در همه جا نفوذ دارد، اگر صددرصد نشود، معنایش این است که اسلام‏‎ ‎‏در پیاده نشده است. 🔸اگر بنا باشد رادیو ـ تلویزیون در خدمت دسته ای و یا گروهی‏‎ ‎‏که هستند و اعوجاج دارند قرار داده بشود، ممکن است که سرتاسر مملکت را به‏‎ ‎‏فساد بکشد. از این جهت شما موظفید؛ هم وظیفۀ و هم وظیفۀ قانونی دارید که‏‎ ‎‏دستگاه رادیو ـ تلویزیون را از گروههایی که منحرف هستند، و یا ارتباط با ‏‎ ‎‏داشته اند و در خدمت آنها بوده اند تصفیه کنید، و اشخاصی که فاسد هستند که موجب‏‎ ‎‏فساد می شوند را هم تصفیه کنید. شما باید اینها را با کمال قدرت بدون هیچ ملاحظه ای از‏‎ ‎‏رادیو و تلویزیون تصفیه کنید. و مهمتر از همه قضیۀ اخبار است که باید کاملاً دقت شود‏‎ ‎‏که اشخاص منحرف در آن راه نیابند. آخر جمهوری اسلامی فقط لفظش که نیست، باید‏‎ ‎‏واقعیت پیدا کند. الآن ما به هر کجا که سر می زنیم می بینیم که فسادهایی در آن هست. باز‏‎ ‎‏اسلام به صورتی درست پیاده نشده است. ولی چون این مهمتر از همه است پافشاری من‏‎ ‎‏نسبت به رادیو ـ تلویزیون بیشتر از چیزهای دیگر است. برای اینکه این فسادش موجب‏ و جامعه می شود. برای اینکه چیزی که در اینجا گفته می شود، سرتاسر مملکت‏‎ ‎‏آن چیز پخش می شود، و در سطح مملکت و همچنین در خارج پیدا می شود.‏ ‏‏🔴رادیو و تلویزیون نباید مقلد شرق و غرب باشد ‏🔹از این جهت، این سازمان باید صددرصد به صورتی باشد که با و ‎ ‎‏اسلامی بسازد. نه اینکه ما بگوییم رادیو ـ تلویزیون اسلامی هست، ولی ببینیم یک‏‎ ‎‏حرفهایی در آن می زنند که به اسلام و به انقلاب اسلامی وارد می آورد. باید کاملاً‏‎ ‎‏توجه داشت که به هیچ وجه ما نباید و باشیم. زیرا تقلید از شرق و غرب با‏‎ ‎‏رادیو ـ تلویزیون اسلامی نمی سازد. باید کاملاً مراقبت کنید و خوف از گفته ها و‏‎ ‎‏نوشته های این ابداً نداشته باشید. این روشنفکران در فکر این هستند‏‎ ‎‏که مملکت را به خواست خودشان یک مملکت لوکس درست بکنند، و دیگر هر چه‏‎ ‎‏خرابی هم باشد مانعی ندارد. آنها دلشان می خواهد یک مملکت درست بشود، و‏‎ ‎‏حال اینکه مردم اینجا همه جدیت کردند برای اینکه در پیاده شود. نه فقط‏‎ ‎‏یک ، و وقتی سر به هر اداره اش می زنیم اسلام در کار نباشد. باید با‏‎ ‎‏روشنفکران غربزده کرد. از این جهت، شما مأموریت دارید با همکاری کارمندان‏‎ ‎‏مسلمان و متعهد و غیر منحرف این سازمان را کنید، بدون اینکه خوفی از کسی و یا‏‎ ‎‏گروهی داشته باشید. ‏ ‏🔸باید توجه داشته باشید که در این سازمان مسلمانان متعهد حتی یک نفرشان نباید‏‎ ‎‏بیرون بروند، مگر تخلفاتی کنند، که این مسئلۀ دیگری است و فرقی با دیگران ندارند. اما‏‎ ‎‏یکوقتی گفته نشود اینها مثلاً یک قدری ارتجاعی هستند. از این حرفهایی که شاه هم به‏‎ ‎‏مسلمانان مبارز و متعهد در آن دوره می زد. و باید آنجا باشند. و‏‎ ‎‏دیگرانی هم که تصفیه می شوند باید جایشان را افراد مسلمان مبارز غیر منحرف گذاشت.‏‎ ‎‏ما بحمدالله گویندگان و نویسندگان خوب داریم. ما همه چیز داریم. من غالباً فیلمهایی که‏ ‏خود درست می کنند به نظرم بهتر از دیگران است. مثلاً فیلم «»‏‎ آموزنده‏‎ ‎‏بود. اما حالا این فیلمها باید حتماً از و یا از بیاید با یک بی بندوباری، تا‏‎ ‎‏ شاد شوند. فیلمهایی که از به ایران می آید اکثراً ‏‎ ‎‏است. لذا فیلمهای خارجی استعماری را حذف کنید مگر صددرصد صحیح باشد. در هر‏‎ ‎‏صورت این به عهدۀ شما و مسئولین آنجاست. @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
توصیه‌های صریح امام نسبت به انقلابی بودن صدا و سیما/2 🔹بار دیگر تذکر می دهم که آنجا را از‏‎ ‎‏وابستگان رژیم سابق تصفیه کنید. البته مصاحبه اشکالی ندارد، ولو یک کمونیست بیاید‏‎ ‎‏و حرفش را بزند و در همان‌جا از شخص دیگری جواب گیرد، این مانعی ندارد. خلاصه‏‎ ‎‏رادیو ـ تلویزیون نباید در دست یک عده باشد. با کمال تأسف هنوز‏‎ ‎‏ریشه‌های رژیم سابق هستند. حالا یک قدری جلوی منافعشان گرفته شده. اخلال‏‎ ‎‏می‌کنند و می‌خواهند همان عیاشی‌ها را بکنند، و رادیو ـ تلویزیون را برای خودشان دکان‏‎ ‎‏کنند. من صریحاً می‌گویم، ما نمی خواهیم نه و نه از ما تعریف کنند.‏‎ ‎‏نمی خواهیم روشنفکران غربزده و قلمداران خود فروخته از ما تعریف بکنند. ما‏‎ ‎‏می‌خواهیم یک مسئله‌ای را که اسلام می‌فرماید عمل بکنیم و برای کشورمان خدمت‏‎ ‎‏بکنیم. نه یک دستگاهی درست بشود که همه‌اش خراب و فاسد باشد و بچه‌های ما را به‏‎ ‎#‏فحشا بکشند، و افراد را بی‌تفاوت کنند، که اگر همه چیزشان را ببرند، این‌ها اصلاً کک‌شان‏‎ ‎‏نگزد و هیچ توجه به این مسائل نداشته باشند. ما می‌خواهیم ادارات را متحول کنیم.‏‎ ‎‏همین‌طور که الحمدلله الآن همه مردم متحول شده‌اند. باید توجه به این مسائل داشت. من‏‎ ‎‏دعا می‌کنم. ان شاءالله موفق باشید.‏ ‏‏🔴استقلال رادیو ـ تلویزیون‏‏ ‏ 🔹من بارها گفته‌ام رادیو ـ تلویزیون باید باشد، و باید استقلالش محفوظ‏‎ ‎‏باشد و هیچ کس در آن نکند. شما فقط در هر چه بیش‌تر اسلامی شدن آن کوشش‏‎ ‎‏کنید، تا مطابق با خواست مردم باشد. مردم خون‌شان را داده‌اند. نمی‌شود که مسلمان‌ها‏‎ خونشان را بدهند و بعد اشخاصی بیایند و نتیجه‌اش را ببرند. و مسئله این‏‎ ‎‏است که هیچ عقل و شرعی این را نمی‌گوید. مردم مسلمان ریختند در خیابان‌ها،‏‎ ‎‏«الله اکبر» گفتند، جانشان را فدا کردند و گفتند ما جمهوری اسلامی می‌خواهیم، محتوایش این است که همه چیزش اسلامی باشد. یکی از مهمات،‏‎ ‎‏همین قضیه رادیو ـ تلویزیون است که از همه چیز اهمیتش بیشتر است. این دو دستگاه‏‎ ‎‏است که باید اسلامی بشود. استقلالش را حفظ کنید. کسی اگر آمد خواست یک چیزی‏‎ ‎‏را کند، ابداً به آن نکنید و با و با این دستگاه را راه بیاندازید.‏‎ ‎‏مؤید باشید.(23 اردیبهشت 59، صحیفه امام، ج 12، ص 290-293) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻از نفس خود در هر عملی حساب بکش! ✳️نردبان آسمان؛ نکاتی اخلاقی از امام خمینی به مناسبت ماه مبارک رمضان/30‏ ای عزیز! در کارهای خود دقیق شود و از نفس خود در هر عملی حساب بکش، و او را در برابر هر پیش آمدی استنطاق کن که آیا اقدامش در خیرات و در امور شریفه برای چیست؟ دردش چیست که می‌خواهد از مسائل نماز شب سؤال کند، یا اذکار آن را تحویل بدهد؟ می‌خواهد برای خدا مسئله بفهمد یا بگوید، یا می‌خواهد خود را از اهل آن قلمداد کند؟ (شرح چهل حدیث، ص 51) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نامه اعمال ما در دستان امام زمان 🔹حالا ببينيد كه تحت مراقبت هستيد. نامه اعمال ما مى‏رود پيش امام زمان- سلام اللَّه عليه- هفته‏اى دو دفعه، به حسب روايت. من مى‏ترسم كه مايى كه ادعاى اين را داريم كه تبع اين بزرگوار هستيم، شيعه اين بزرگوار هستيم، اگر نامه اعمال را ببيند- و مى‏بيند، تحت مراقبت خداست- نعوذ باللَّه شرمنده بشود. 🔸شما اگر يك فرزندتان خلاف بكند، شما شرمنده‏ايد. اگر اين نوكر شما خلاف بكند، شما شرمنده‏ايد. در جامعه آدم شرمنده مى‏شود كه پسرش اين كار را كرده يا نوكرش اين كار را كرده، يا اتباعش اين كار را كرده. من خوف اين را دارم كه كارى ما بكنيم كه امام زمان- سلام اللَّه عليه- پيش خدا شرمنده‏ بشود. اين‌ها شيعه‏هاى تو هستند دارند اين كار را مى‏كنند! نكنيد. يك وقت نكند، يك وقت خداى نخواسته يك كارى از ماها صادر بشود كه وقتى نوشته برود، نوشته‏هايى كه ملائكة اللَّه كه مراقب ما هستند، «رقيب» هستند- هر انسانى رقيب دارد و مراقبت مى‏شود. 🔹ذره‏هايى كه بر قلب‌هاى شما مى‏گذرد رقيب دارد. ما رقيب دارد. ما رقيب دارد. زبان ما رقيب دارد. قلب ما رقيب دارد. كسانى كه مراقبت مى‏كنند اين‌ها را- نكند كه خداى نخواسته از من و شما و ساير دوستان ما و ساير دوستان امام زمان- سلام اللَّه عليه- يك وقت چيزى صادر بشود. كه موجب افسردگى امام زمان- سلام اللَّه عليه- بشود.(صحیفه امام ج8 ص392-391) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴وقتی وزیر صهیونیست ایران را ملک اسرائیل می‌خواند 🔹اولین دیدار به عنوان وزیر کشاورزی از ایران در تابستان ١٣۴١ انجام گرفت و تصاویری از اقامت او در منزل لطف‌الله حی نیز موجود است. 🔸دایان در خلال بازدید از پروژه دشت قزوین و هنگام دیدار با کارشناسان اسرائیلی و خانواده‌های آن‌ها با یک سؤال از سوی یک اسرائیلی مواجه شد. این فرد اسرائیلی از دایان سؤال کرد که ما در این خاک (ایران) چه می‌خواهیم؟ و دایان در پاسخ گفت: 🔹هرجا که گروهی اسرائیلی زندگی می‌کنند، آن‌جا خانه آنان و مرزهای کشور اسرائیل است. نباید فراموش کنید که اگر شما این‌جا نباشید چه بسا دشمنان اسرائیل در جای شما بنشینند و از همین‌جا با ما دشمنی کنند. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، مقاله اعتراض ملت ایران به دوره‌گردهای صهیونیست، شماره ١۵ صص٢٧٩-٢٧٧) 📷عکس: موشه دایان در ایران- خانه لطف‌الله حی 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
✳️ فتوای کمتر دیده شده میرزای شیرازی در حمایت از ◀️سال‌روز صدور فتوای تحریم تنباکو توسط میرزای بزرگ شیرازی 🔹شیخ فضل‌الله نوری در سال ۱۳۰۶ قمری، چندی پیش از قیام ، با ورود اجناس و کالاهای خارجی به ایران نظیر قند، احساس خطر می‌کند و سؤالی را تحت این عنوان که «تکلیف مسلمانان نسبت به مصرف کالایی نظیر قند و... که از بلاد کفر (یعنی فرنگستان) وارد بازار ایران می‌شود، چیست؟» 🔸از محضر بزرگ مرجع شیعه حضرت ، می‌پرسد تا ایشان را متوجه ورود کالای خارجی به کشور نماید. نیز در نامه‌ای مفصل پاسخ می‌دهد: «در خصوص مفاسد ورود اجناس و کالاهای بلاد کفر به سرزمین ایران، همیشه ملتفت به آن بوده‌ام و زیاده‌روی در این امر را مایه‌ی خرابی دین و دنیای مسلمانان می‌دانم و از اهتمام شما در تهیه‌ی دفع آن‌ها زیاد مسرور شدم...» شیخ فضل‌الله نیز این را در سراسر ایران گسترش داده و علمای بلاد را متوجه این امر می‌کند.(تاریخ تحولات سیاسی ایران، ص۱۷۴) 🔻پی نوشت: رهبر معظم انقلاب در مورد اهمیت این فتوا می گویند: همه می‌‌‌دانند که در ژاپن، حدود صد سال پیش از این گفتند که مردم حق ندارند از مصنوعات خارجی استفاده کنند، تا در داخل آن کشور چرخ اقتصاد به کار بیفتد؛ اما نمی‌‌‌دانند که در همان زمان، بلکه زودتر از آن، عین همین پیشنهاد و همین فتوا، از طرف مراجع و علمای شیعه صادر شد؛ منتها متأسفانه در داخل کشور، هیچ‌‌‌کس از سرجنبان‌ها و اهل قلم و اهل سیاست و روشن‌‌‌فکران کمکشان نکرد!(۱۳۷۰/۱۲/۱۴) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
موشه دایان و مئیر عزری-ایران؛ خانه لطف‌الله حی موشه دایان خطاب به مخاطب اسرائیلی ساکن ایران: هرجا که گروهی اسرائیلی زندگی می‌کنند، آن‌جا خانه آنان و مرزهای کشور اسرائیل است. (منبع: فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، مقاله اعتراض ملت ایران به دوره‌گردهای صهیونیست، شماره ١۵ صص٢٧٩-٢٧٧) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db