eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.5هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
905 ویدیو
632 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اولین دولت بی حال 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش اول 🔹جبهه ملی و نهضت آزادی که سرآمد سایر گروه‌ها بودند به شاه بودند. 🔸اگر شما کتاب‌هایی را هم که الان نهضت آزادی منتشر کرده است ملاحظه کنید می‌بینید كه در آن‌ها آمده است که باید نظام شاهنشاهی همیشه برقرار باشد و خاندان پهلوی به ادامه بدهند. 🔹 نخستین اختلاف آن‌ها با امام در این زمینه بود که آن‌ها طرفدار نظام شاه بودند و فقط حرف‌شان این بود که شاه باید طبق قانون اساسی سلطنت بکند نه حکومت. 🔸آن‌ها قانون اساسی را قبول داشتند و تا آخر هم نسبت به قانون شاهنشاهی و وفادار ماندند حتی در سال1357 که فریاد «مرگ بر شاه» درسراسر کشور طنین‌انداز شده بود به نوفل‌لوشاتو رفت که با امام ملاقات کند و از ايشان بخواهد که شاه را بیرون نکند يعنی آنها تا این حد نسبت به نظام شاهنشاهی وفادار بودند. 🔹این یک موضوع بود که باعث اختلاف بین آن‌ها و امام بود چون امام از آغاز هدف داشت اما آنها با موافق نبودند. 🔸دومين موضوعی كه بین امام و آن‌ها تضاد ايجاد كرده بود اين بود كه امام با شعار «»به صحنه آمدند و در جهت مبارزات‌شان به هیچ قدرت خارجی‌ای اتکا نداشتند و معتقد بودند که بیگانگان هیچ‌وقت به ما وفادار نخواهند بود و ما را در جهت رسیدن به اهداف ملی و دینی‌مان یاری نخواهند کرد اما این تز در میان گروه‌ها كاملاً جا افتاده بود که برای مبارزه با دیکتاتور حاکم باید به یک قدرت خارجی اتکا داشت. آن‌ها خواهان آزادی انتخابات، مطبوعات، قلم و بیان در چارچوب بودند اما معتقد بودند که اگر کمک خارجی و حمایت بیگانگان نباشد آن‌ها در همین چارچوب هم نمی‌توانند به مبارزه ادامه بدهند. 🔹البته این تز تنها در ایران نبود؛ در مدتی كه من در در خدمت امام بودم گاهی به دفاتر سازمان‌های آزادیبخش می‌رفتیم اولین سؤالی که آن‌ها از ما می‌پرسيدند این بود كه «شما در مبارزات‌تان از قدرت و پشتیبانی کدام برخوردار هستید؟» وقتی جواب می‌دادیم که ما جز به خدا و ملت به هیچ قدرتی اتكا نداريم آن‌ها باور نمیکردند و تعجب می‌کردند. حتی یادم است كه در یک‌بار با يك گروه از مائوئيست‌ها ملاقات داشتیم. آن‌ها از ما همین سؤال را پرسيدند وقتی جواب دادم: اتکا و تکیه‌گاهمان خدا و ملت است. يكی از آن‌ها با پوزخندی گفت: شما اصلا را نفهمیده‌اید. 🔸حتی بزرگ‌ترين انتقادی كه‌گروه‌های مذهبی کشورهای اسلامی مانند ، و به امام داشتند اين بود كه امام لبه تیز حمله را متوجه و کرده‌اند و در نتیجه در آینده، شوروی در ایران پیروز خواهد شد و این دليل دومی بود که امام با این گروه‌ها اختلاف نظـر داشتند زيرا امام می‌گفتند ما در پیشبرد اهداف‌مان نه تنها به هیچ قدرت خارجی‌ای نیاز نداریم بلکه آن‌ها ما را بدبخت خواهند کرد و اتکا به قدرت خارجی یک نوع است. 🔹 آن‌ها بر این باور بودند که بدون به قدرت‌های خارجی نمی‌توان در ایران کرد. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔰ریشه‌های سازش‌طلبی و التقاط در دولت موقت 🔻تحلیل جامع از پیشینه و کارکرد نهضت آزادی و دولت موقت در نگاه حجت الاسلام والمسلمین سید حمید روحانی ⏬بخش دوم 🔹در جریان کاپیتولاسیون که در سال 1343 اتفاق افتاد و رژیم شاه به اتباع امریکایی درایران داد امام تنها شخصیتی بودند که عکس‌العمل نشان دادند و اعتراض کردند اما نه جبهه ملی، نه نهضت آزادی، نه آنهایی که دم از می‌زدند و نه آنهایی که می‌دادند «چو ایران نباشد تن من مباد!»در این قضیه نفس نکشیدند 🔸چه حرفشان این بود كه هرگونه موضع‌گیری علیه موضع‌گیری علیه امریکا است و ما بدون نمی‌توانیم زنده بمانیم؛ این اختلاف دوم بود. 🔹مسئله سوم اين بود كه گروه‌های سیاسی‌ای كه اعتقاد به داشتند و ملی- مذهبی خوانده می‌شدند معتقد نبودند که اسلام می‌توان پاسخگوی مشکلات جامعه باشد و یا اینکه می‌تواند انقلابی را به ثمر برساند. 🔸 نظرشان این بود كه برای پیشبرد اهداف سیاسی باید از ایسم‌های وارداتی کمک گرفت لذا آن‌ها را می‌خواندند چون آن‌ها می‌گفتند اسلام يك دین مترقی است اما دین مبارزه نیست و ما برای مبارزه باید از مارکسیسم و کمک بگيريم. 🔹امام توانستند بدون وام گرفتن از ، اسلام را عرضه بدارند و آن هيجان و موج انقلابی را به وجود بیاورند. 🔹وقتی انقلاب به اوج خودش رسید و نهضت امام فراگیر شد گروه‌ها و احزاب سیاسی دیدند كه چاره‌ای ندارند جز این‌که بیایند و به این موج بپیوندند البته اول شروع کردند به دنبال كردن خودشان اما امام با ايشان برخورد کردند. 🔸شما اگر الان به کتاب نهضت امام یا به کتاب صحیفه امام مراجعه کنید می‌بينيد كه اعلامیه‌های و جبهه ملی در چارچوب است و امام در آنجا گفتند: «کسانی که تا دیروز ساکت بودند و یا با رژیم همراه بودند امروز از این استفاده کردند و با دم زدن از قانون اساسی می‌خواهند مجرم اصلی را از سقوط نجات بدهند.اگر دست از این برندارند با این‌ها برخورد خواهم کرد.» 🔸 یادم است كه وقتی كه ما با امام در نجف بودیم پیامی از داریوش فروهر، دکتر سنجابی و مهندس بازرگان برای امام آمد كه گفته بودند: «ما تسلیم هستیم و هر چه شما بگویید ما اجرا می‌کنیم» منظورم این است كه آن‌ها ناچار شدند به بپیوندند. حتی این را به شما بگویم كه وقتی آقای مهندس بازرگان در سال 57 به نوفل‌لوشاتو آمدند و از امام خواستند كه شاه را بیرون نکنند، امام به شدت با ايشان برخورد کردند و گفتند: «کسی که دستش تا مرفق به خون ملت ایران آغشته است ما چگونه می‌توانیم به این آدم بگوییم آقا بفرما بنشین بالا الواطی‌ات را بکن، شاه باش و در کارهای اجرايی دخالت نکن؟ کدام وجدان، کدام انسانیت، کدام اخلاق و كدام دین اجازه می‌دهد كه چنین جانی بالفطره‌ای را کنار نزنيم؟» مهندس بازرگان بدون خداحافظی از ديدن امام برگشت؛ برخورد بدی کرد. 🔹 نهضت آزادی خارج کشور كه همین آقای ابراهیم یزدی و آقای قطب‌زاده بودند دیدند كه این حرکت مهندس بازرگان باعث می‌شود كه آن‌ها در جامعه بی‌اعتبار بشوند و سقوط کنند در نتيجه علیه مهندس بازرگان اعلاميه دادند و حرکت او را محکوم کردند و گفتند: «ما به آیت‌الله خمینی وفادار هستیم و هر چه ایشان بگوید اجرا می‌کنیم.» 🔸 من الان اعلامیه‌شان را دارم منظورم این است كه آن‌ها تا این حد در مسئله پیوستن به موج ملت خودشان را ناگزیر می‌دیدند، اما بعد از انقلاب کم‌کم ماهیت‌ها رو شد. 🔹 دولت موقت آقای مهندس بازرگان كه متشكل از خود ايشان، ابراهیم یزدی به عنوان وزیر خارجه و آقای شهید چمران بود به الجزاير رفتند و با برژینسکی، مشاور کارتر، کردند. 📖 ماهنامه اندیشه و راهبرد، شماره ۵، صص ۲۰-۱۸ @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔴تشکیلات عظیم شیعه ▪️«در هیچ زمانی ارتباط شیعه و در سرتاسر دنیای اسلام، مثل زمان و و نبوده است. وجود وکلا و نواب و همین داستان‌هایی که از حضرت هادی و حضرت عسکری نقل می‌کنند - که مثلا کسی پول آورد و امام معین کردند چه کاری صورت بگیرد- نشان‌دهنده این معناست. ▫️یعنی علی‌رغم محدود بودن این دو امام بزرگوار در ، و قبل از آن‌ها هم حضرت جواد به نحوی، و سلام الله علیه به نحوی، ارتباطات با مردم همین‌طور گسترش پیدا کرد.»(مقام معظم رهبری، انسان ٢۵٠ ساله، حلقه دوم، ص ٣٨۶) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
🔻استکبارستیزی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دهه چهل 🖊بخشی از یادداشت کم‌تر دیده شده آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ▫️«اسلام آیین تمام مردم جهان و دین جامعه بشری است امّا نه آن که « » و جمعی دیگر از متفکّرین می‌گویند و از حکومت متّحد جهانی دم می‌زنند و مجلّه « » افکار آن‌ها را منتشر می‌سازد؛ زیرا اگر آن حکومت فرضاً روزی در جهان تأسیس شود مثل این که بعد از جنگ اوّل و دوّم جهانی تأسیس شد همان‌طور که مخالفین آن مانند « » عقیده دارند برای بشر موجب زحمت و سلب آزادی، و وسیله تسلّط اقویا بر ضعفا می‌شود و به قول مخالفین حکومت متّحد جهانی، وسیله مدرن در عالم خواهد شد؛ چون این حکومتی که اینها عنوان کرده‌اند مبتنی بر ایمان به خدا و توحید و عقایدی که برای همه یک قدر مشترک معنوی باشد نیست و بر اساس ایمان واقعی افراد به حقوق و آزادی‌های دیگران به وجود نمی‌آید. ▪️آن حکومتی که این آقایان می‌گویند این است که توسعه سلاح‌های مخرّب و اتمی که تمدّن و نسل بشر را به خطر انداخته اگر یک جامعه جهانی و حکومت متّحد نباشد سرانجام خواه و ناخواه موجب خواهد شد، پس باید برای جلوگیری از این خطرات از هم‌اکنون ملل دنیا دست‌به‌کار تأسیس یک جامعه جهانی در تحت لوای قانونی بشوند. ▫️این حکومت نه به ‌وجود خواهد آمد و نه اگر به ‌وجود آید ضامن اجرایی خواهد داشت و نه شهوات و غرایز آدمی را که محرّک او به جنگ و فتنه است مهار کرده و به‌طور صحیح راهنمایی می‌نماید و نه می‌تواند یک برادری ایمانی و انسانی در عالم به وجود آورد.»(نشریه مسجد اعظم، شماره 22، بهمن1345، ص13) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مرجع بصیر پرونده بنیاد تاریخ‌پژوهی به مناسبت ارتحال آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ▫️پیام تسلیت رهبر انقلاب به مناسبت رحلت آیت‌الله حاج شیخ لطف‌الله صافی گلپایگانی ▪️آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی: در عصر غیبت، نظام و امور مردم در دست فقها است ▫️مقاومت آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی و شورای نگهبان در برابر نامزدی انتخاباتی احسان طبری و نورالدین کیانوری ▪️جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ▫️سند کمتر دیده شده|| جایگاه ولایت فقیه در نظام اسلامی از منظر آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی 🎥 ببینید|| دعای مرحوم آیت الله صافی گلپایگانی بعد از تحویل وصیتنامه الهی-سیاسی امام خمینی ▫️دفاع آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از پیوند سیاست و دیانت در سال ١٣۴۴ ▪️پیشینه و ادله اصل «ولایت‌فقیه» در کلام مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ▫️حوزه اختیارات ولی‌فقیه از نگاه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ▪️نقد کوتاه آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی بر کتاب تنبیه‌الأمة مرحوم نائینی ▫️معارضه کشورهای استکباری و نهادهای بین‌المللی با استقلال کشورهای اسلامی در کلام مرحوم آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی ▪️ابراز تأسف آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی از بی‌اطلاعی برخی از اهل علم از تحریفات تاریخ معاصر و مسائل روز ▫️استکبارستیزی آیت‌الله العظمی صافی گلپایگانی در دهه چهل به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سانسور مضحک دیوان حافظ در دوران پهلوی 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ١٣۵٧.١١.١٧ 🔹امام در جمع علما و روحانیان تهران و دیگر شهرستان ها، آقای فلسفی واعظ را به حضور فراخواند و از او خواست در آن جمع سخنرانی کند. آقای فلسفی پس از هفت سال ممنوع المنبر بودن امروز برای نخستین بار در حضور امام به سخنرانی پرداخت. 🔸در این سخنرانی از خفقان دوران رضاخان و محمدرضا سخن گفت و این خاطره شیرین را بیان کرد: «در دوران رضاخان خفقان به حدی شدید بود که حتی برای تجدید چاپ کتاب حافظ هم باید از دستگاه سانسور رضاخانی اجازه می گرفتند و سانسورچی ها هم تا آن حد وحشت داشتند که هرجا در کتاب نام یا عنوان «رضا» را می دیدند برای اینکه بعدا دچار دردسر نشوند آن را اساسا حذف می کردند. 🔹ناشری کتاب حافظ را به اداره سانسور مطبوعات و انتشارات برد و اجازه تجدید چاپ آن را تقاضا کرد و به او گفتند برو هفته دیگر بیا. هفته بعد وقتی مراجعه کرد دید به همه صفحه های کتاب حافظ مهر مجاز است خورده است، جز یک صفحه که به او گفتند در این صفحه آمده است: «رضا به داده بده وزجبین گره بگشا». گفتند این اسم «رضا» را باید حذف کنی. 🔸ناشر گفت این یک مصرع از شعر حافظ است چگونه آن را بردارم و ثانیا اگر کلمه «رضا» را بردارم چه چیز جای آن بگذارم. سانسورچی بی سواد دوران رضاخانی پاسخ داد من چی می دانم! بنویس تقی به داده بده، نقی به داده بده، علی به داده بده!! از نقل این داستان توسط آقای فلسفی حضار به شدت خندیدند». 🔹شنیدم اهالی کردستان طی راهپیمایی باشکوهی از امام و دولت مهندس بازرگان پشتیبانی کردند و این شعار را می دادند: سنی و شیعه فرقی نیه رهبر ما خمینیه 🔸در تهران نیز صدها هزار نفر به خیابان ها ریختند و پشتیبانی خود را از دولت موقت مهندس بازرگان اعلام کردند. 🔹در زاهدان چماق به دستان با اتومبیل وارد صف تظاهر کنندگان شدند و چند تن را شهید و بیش از ۶٠ تن را مجروح کردند و بیش از یکصد دستگاه وسیله نقلیه مردم را منهدم کردند. (فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، صص ٣٠۴ - ٣٠٢) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاع‌نگاشت: تحریفات کتاب الف لام خمینی 🔹شخصیت و مسلک امام خمینی قدس سره الشریف رکن انقلاب اسلامی است و تحریف ایشان به انحراف انقلاب از ریل اصلی خود منجر خواهد شد. 🔸یکی از تحریفات آشکار که با حمایت دولت شکل دولتی نیز به خود گرفت، کتاب «الف لام خمینی» بود. پیش از این حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی به صورت تفصیلی بخشی از تحریفات مندرج در این کتاب را آشکار کرده بود که به مناسبت ایام‌الله دهه فجر و لزوم بازخوانی مبانی انقلاب اسلامی آن را مرور می‌کنیم @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی-قم.
مقاله الف لام1.pdf
4.27M
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش اول 🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی: «کتاب الف لام خمینی... به رغم این‌که زیر نظر مؤسسه‌ای رسمی و آشنا به اسناد و مدارک سری و محرمانه تنظیم شده است، متأسفانه نتوانسته است امام را «تعریف» کند، بلکه در مواردی دانسته یا ندانسته سیاه‌نمایی و نارسایی ساختگی پدید آورده است...» متن کامل در پیوست یادداشت به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شگفت‌زدگی مورخ خبیر انقلاب اسلامی از نان به نرخ روز خوری نهضت آزادی 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی 57/11/18 🔹اطلاعیه «نهضت آزادی» مایه شگفتی من شد. این گروه در پی سالیان درازی دنباله‌روی از تز استعماری « » با ۱۸۰ درجه چرخش اعلام کرد: بسمه تعالی 🔸اکنون که رهبر بزرگ و زعیم عالی‌قدر، بنا به حق شرعی و قانونی خویش، در این موقعیت حساس و تعیین‌کننده و تاریخی، جناب آقای را بدون در نظر گرفتن وابستگی حزبی، به ریاست ، شرعی و قانونی برگزیده‌اند، ما این انتصاب انقلابی و تاریخ‌ساز را به ملت شریف و فداکار ایران تبریک می‌گوییم و از آنجا که به فرمان آیه شریفه « اطیعوا الله و اطیعوا الرسول و اولی الامر منکم » اطاعت از این امر را و عقیدتی خود به شمار می‌آوریم و از آنجا که بر طبق اصول والای اسلامی و به خصوص مذهب شیعه که مرجعیت عالی آن به عنوان ، حق عزل و نصب دارد، وظیفه خود می‌دانیم که به برادر ارجمند آقای اطمینان دهیم که هر چه بیش‌تر در جهت رسالت مکتبی و تشکیلاتی که نهضت آزادی ایران بر دوش دارد، بر تلاش‌های خود بیفزاییم تا ایشان با فراغ خاطر و بدون نگرانی به مأموریت خطیری که بر عهده دارند بپردازند و توفيق او را در این امر مهم از پروردگار بزرگ خواستاریم. نهضت آزادی ایران یکی از دوستان از قم زنگ زد که ساعت ١٠:۴۵ صبح امروز (۵۷/۱۱/۱۹) هزاران تن از طلاب در حالی که دو پیراهن آغشته به خون دو شهید را بر سر دست داشتند به تظاهرات خیابانی دست زدند، مردم نیز سیل‌آسا به آنان پیوستند کماندوهای شاه با حمله به تظاهرکنندگان با آنان درگیر شدند از تعداد تلفات هنوز خبری نرسیده است.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، ش ۶، ص ٣٠۴) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام2.pdf
612.6K
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش دوم 🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی: «نویسنده الف لام،پایه و شالوده کتاب خود را اسناد ساواک قرار داده و بر مبنای آن در راه شناخت و شناساندن امام قلم زده و به بررسی نشسته است و در واقع به شرح و تفسیر اسناد و گزارش‌های ساواک پرداخته است. لیکن محققان و پژوهشگرانی که از پژوهش به درستی سر درمی‌آورند هیچ‌گاه اسناد و مدارک پس‌افکند رژیم شاه را دست‌مایه تحقیق و پژوهش قرار نمی‌دهند، با همت و زحمت و جستاری توان‌فرسا واقعیت‌ها را به دست می‌آورند و مورد تحلیل و بررسی قرار می‌دهند و اگر در این راستا اسنادی از رژیم گذشته یافتند که با واقعیت‌ها و رویدادها هم‌خوانی دارد از آن نیز بهره می‌گیرند.»(فصلنامه تخصصی 15 خرداد، شماره57، پاییز 1397) متن کامل در پیوست یادداشت به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام3.pdf
213.7K
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش سوم 🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی: 🔹دست اندرکاران چاپ و نشر کتاب الف لام نشان دادند که از امام تنها نام او را می خواهند تا نان بخورند برای آنها اصولاً مهم نیست آنچه را که به نام امام انتشار می دهند و به بازار عرضه می دارند، چه ضربه های جبران ناپذیری به جایگاه و شخصیت امام وارد می کند و آب به آسیاب دشمن می ریزد. 🔸مهم این است که به نوعی سری تو سرها داشته باشند. اگر دستشان از ریاست و وزارت کوتاه است، دست کم، به نام امام و با عنوان چاپ و پخش آثار و اندیشه های امام به نوایی برسند و مقامی کسب کنند و چون خودتوان جستار و پژوهش ندارند و به اعتراف خود، حتی نمی توانند خلاف گویی ها و تحریف‌گری‌های یک نوشته را به درستی بازشناسند ناگزیرند از عناصر معلوم الحال یا مجهول الهویه کمک بگیرند و کار چاق کن دیگران باشند! و نوشته های بی مایه و بی پایه ای را که اصولاً یک کار پژوهشی به شمار نمی آید و به قول برخی از اهل نظر یک کتاب تاریخی نیست و به آن نمی توان ارجاع تاریخی داد کتابی وانمود کنند که می تواند «برای عارفان، درس توحید و برای عابدان درس عبودیت و اخلاق و خودسازی و برای مصلحان و مبارزان، علم مبارزه و سیاست همراه با دیانت» داشته باشد!!...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره59-58) متن کامل در پیوست یادداشت به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مقاله الف لام4.pdf
253.9K
🔻الف لام؛ خدمت یا خیانت/بخش چهارم 🖊بخشی از مقاله مورخ خبیر انقلاب اسلامی در نقد کتاب الف لام خمینی: نویسنده الف لام از آغاز تا پایان کتاب، تلاش کرده است از امام چهره‌ای بسازد که از بند و بست شیطانی و داد و ستدهای دیپلماتیک پروا نداشت. او در لابه‌لای این کتاب-که بنابر ادعای خود، برای شناساندن امام به رشته نگارش کشیده، تلاش کرده است امام را همانند تسلیم‌طلب‌ها، لیبرال‌ها و سیاست‌بازهای «غرب‌زده» یک بازیگر سیاسی بنمایاند و تنها مستند او در این دسیسه، سوءاستفاده از دیدارهای مقامات دولتی با امام در زندان و در دوران حصر است...(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد، شماره61-60) متن کامل در پیوست یادداشت به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مهدی بازرگان؛ گزینه‌ای مطلوب برای ایالات متحده آمریکا 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی ١٣۵٧.١١.١٩ 🔹امروز نیز مردم تهران در یک راهپیمایی میلیونی به رای اعتماد دادند. 🔸 طی نطقی گفته است در یک کشور نمی‌شود دو دولت و دو قانون حاکم باشد. مردم در پاسخ به او، امروز شعار دادند: یک قانون، یک دولت اما به رای ملت 🔹دولت‌های و دولت بازرگان را به رسمیت شناختند. 🔸وزارتخانه‌های دارایی، بهداری، امور خارجه، دادگستری، آبادانی و مسکن، آب و برق وفاداری خود را به دولت بازرگان اعلام کردند. کارمندان برخی از وزارتخانه‌ها از ورود وزرای کابینه بختیار به وزارتخانه جلوگیری کردند و با مشت‌های گره کرده و با شعار «مرگ بر بختیار نوکر بی‌اختیار» وزرای کابینه قلابی او را فراری دادند. 🔹آیت‌الله حاج به ملاقات امام آمد. جعفر (فرزند آیت‌الله خوانساری) نیز او را همراهی می کرد. آن‌گاه که به امام خبر رسید آیت‌الله خوانساری برای دیدار ایشان وارد اقامتگاه شده اند و جعفر نیز با ایشان همراه است. امام اعلام کرد، جعفر نباید به ملاقات من بیاید. از این رو، جمعی از محافظان در راهرویی که به اتاق امام منتهی می‌شد صف کشیدند و پس از ورود آیت‌الله خوانساری راه را بر جعفر بستند و از ورود او به محل ملاقات امام جلوگیری کردند. ملاقات آقای خوانساری با امام بیش از چند دقیقه نپایید. 🔸ساعت ده صبح امروز که در دفتر آقای نشسته بودم یکی از محافظان وارد شد و خطاب به ایشان اظهار کرد شخصی که خود را از فرماندهان ارتش معرفی می کند درخواست ملاقات با شما را دارد. آقای ربانی پرسیدند که نام او چیست؟ پاسخ داد که نام خود را نمی‌گوید آقای ربانی گفتند او را بیاورید. چند دقیقه بعد مرد میان سالی که لباس سویل بر تن داشت وارد شد و چون نگارنده و چند تن از میهمانان آقای ربانی که از شهرستان آمده بودند در آن جا حضور داشتند، از نشستن خودداری کرد و به آقای ربانی گفت با شما کار خصوصی دارم. آقای ربانی او را به یکی از اتاق های مجاور بردند. 🔹پس از مدتی آقای ربانی آمدند، گفتند این شخص خود را سرهنگ عزلتی معرفی کرد و گفت من در محاکمه شما در دادگاه نظامی عضو هیئت دادرسان بودم. آقای ربانی گفتند قیافه او برای من اشنا نبود. 🔸سخن خصوصی و محرمانه او این بود که آمریکایی‌ها با همدستی عوامل خود می خواهند انقلاب ایران را به شکست بکشانند و به دو منظور به ایران آمده بود نخست اینکه اگر امام یک چهره چپی و ضدآمریکایی را بر سر کار آورد، به بهانه حمایت از دولت بختیار به کودتا دست بزنند و در برابر امام و مردم بایستند حتی اگر ایران به ویتنام دیگری بدل شود، دوم اینکه برخی از سلاح های پیشرفته و تجهیزات پیچیده نظامی از جمله هواپیماهای اف – ١۴ را پیش از آن که به دست عوامل شوروی بیفتد و اسرار آن فاش شود از ایران خارج کند. او در ادامه گفته بود وقتی امام بازرگان را به عنوان رییس دولت موقت تعیین و منصوب کرد، خیال هایزر و آمریکا کاملا راحت شد، چون از نظر آمریکا مهندس بازرگان با بختیار تفاوتی ندارد، بلکه بازرگان از نظر کاخ سفید از بختیار معقول‌تر و مورد اعتماد بیشتری است. 🔹و لهذا هایزر به فرماندهان ارتش ایران سفارش کرد که از پشتیبانی از بختیار دست بردارند و به شما بگویم که بختیار در ظرف امروز و فردا سقوط می کند. درباره وسایل پیچیده نظامی و هواپیماهای اف – ١۴، هایزر توانست با دار و دسته بازرگان به توافق برسد که این تجهیزات را از ایران خارج سازد و هایزر با آسودگی خاطر چند روز پیش ایران را ترک کرد. 🔸او به آقای ربانی گفته بود اگر امام می‌خواهد انقلاب ایران با شکست مواجه نشود، به دولت چین نزدیک شود! و من نیز به سهم خود می‌توانم در ایجاد ارتباط میان انقلاب ایران و دولت چین نقشی ایفا کنم! آقای ربانی گفتند به او پاسخ دادم به اسلام و ملت ایران متکی است و به کمک این و آن نیازی ندارد. 🔹اقای ربانی گفتند نامبرده با نگرانی و اضطراب سخن گفت و حالت عادی نداشت و می‌گفت به زودی از ایران خارج می شود. آقای ربانی دیدگاه ها و نظریات او را بر پایه تحلیل و برداشت کردند و با وجود این گفتند حرف‌های او را برای امام بازگو می کنم. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأدیب انقلابی یک یانکی بی‌ادب! ۵٧.١١.٢٠ آقای بازرگان طی نطقی اظهار داشت: 🔹می‌پرسم آیا از که از زبان مراجع تقلید و حكام شرع و از اراده و خواسته اکثریت قریب به اتفاق ملت در منطق توحیدی‌اش و دموکراسی‌اش بیرون آمده باشد، آیا قانونی والاتر هست؟ درباره این شعارهای مردمی که می‌گويند شعار ما حسینی است، رهبر ما خمینی است - الله اكبر خمینی رهبر. باید بگویم چهارده قرن گذشت و در این مملکت شیعه به حسين توجه نمی‌شد، پس از طی چهارده قرن ملت ایران کار مردم کوفه را نکرده وفاداری نشان داد، با آغوش باز حسین زمانش را پذيرفت و کشته‌ها داد. حالا من می‌گویم همان‌طور که ملت ایران کار مردم کوفه را نکرد، شما هم کار را نكنید؛ عمل ابن‌سعد را نکنید. ارتش ما، سربازان ما، افسران ما نباشند. این تقاضای بزرگی نیست که جناب دکتر شاپور بختیار لر، دکتر بختیار حر شود...»! 🔸گفتند در برای نخستین‌بار پس از احیای در ایران (از سال ١٣۴٣) یک را که یک راننده تاکسی را مضروب کرده است دستگیر و در یک دادگاه مردمی محاکمه کردند و او را ناگزیر ساختند که از راننده عذرخواهی کند و به او دیه بپردازد. این برخورد انقلابی با یک تبعه امریکایی موجب غرور و سربلندی مردمی شده است که سالیان درازی به وسیله یانکی‌های بی ادب و فرهنگ تحقیر شده‌اند.(فصلنامه تخصصی پانزده خرداد خرداد، شماره ۶، صص٣٠٨-٣٠٧) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴 منتظری و بازرگان؛ پیشگامان تطهیر ساواک در عصر جمهوری اسلامی مقام معظم رهبری روز گذشته، ١٩ بهمن ١۴٠٠ فرمودند: « این چهره‌ی خبیث و زشت و سرتاپا جنایتِ ساواک را هم حتّی میخواهند تزیین کنند و آرایش کنند و به شکل دیگری نشان بدهند! یعنی مأمورِ آن روز ساواک که شاید بدنام‌ترین چهره در کشور بود، خاطره‌نویسی میکند و جوری حرف میزند که کأنّه ساواک -[یعنی] مرکز شکنجه و مرکز ظلم و مانند اینها- یک چهره‌ی روشنِ منوّری دارد. » 🔹گفتنی است از مهدی بازرگان و آقای حسینعلی منتظری می‌توان به عنوان پیشگامان نامبرد . 🔸سید رضا زواره‌ای در خاطراتش در این‌باره می‌گوید: مرحوم بازرگان همیشه از احکام دادگاه ناراحت بود..نمونه ای از عمل‌کرد ایشان در این زمینه نامه‌ای بود که خطاب به من نوشته و مرا داده بودند که هر زمان خواستند سپهبد مقدم، رئیس ساواک را بازجویی و محاکمه کنند، به ایشان خبر دهم تا بیایند و شهادت بدهند که مقدم چه خدماتی به مملکت کرده است. (خاطرات مرحوم سید رضا زواره ای، ص ١١٠) 🔹احمد منتظری فرزند آقای منتظری هم در مصاحبه‌ای از حمایت پدر خود از ناصر مقدم و تلاش برای مشاوره گرفتن از این جنایت‌کار رژیم پهلوی سخن می‌گوید: ... ایشان یک فقیه سنتی بود که نقش زمان و مکان را موثر می‎دانست و از همین‌رو، نوآوری و دارد. یک مثال بزنم: آیت‌الله منتظری صریحاً سر اعدام تیمسار مقدم مخالفت کرد. می‎گفت تیمسار مقدم دارد و می‎تواند مشاور ما باشد. برای اعدام هیچ‎وقت دیر نیست، اما آقای خلخالی مصرّ بود که اعدام کند.(مجله عصر اندیشه ، ش ١٢،ص ١١٠، مرداد ١٣٩۵) @Bonyadtarikh بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی.
نجات مسالمت‌آمیز نگهبانان ساختمان رادیو توسط مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش اول 🖊یادداشت روزانه مورخ خبیر انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی از روزهای پیروزی انقلاب اسلامی 1357.11.22 🔹دیشب تهران از بام تا شام بیدار بود مردم فداکار شب را در خیابان‌ها گذراندند و در خیابان‌ها سنگربندی کردند و با آتش زدن لاستیک‌ها و ایجاد موانع و دست‌اندازها کوشیدند که از ورود سلاح‌های سنگین مانند تانک، و توپ په خیابان‌ها پیشگیری کنند. 🔸شایع است که دولت بختیار ارتش قزوین را با توپ و تانک به سوی تهران حرکت داده است. درگیری و صدای تیرازی دیشب و امروز حتی برای لحظه‌ای قطع نشد، بسیاری از کلانتری‌ها به وسیله مردم تصرف و خع سلاح شد. 🔹ساعت 8/30 صبح از اقامتگاه امام به طرف خیابان بوذرجمهری و میدان ارک حرکت کردم در مسیر مردم فداکار و جان برکف را می‌بینم که با خشم و خروش و دلاوری به هر سو در حرکتند و با مشت‌های گره کرده شعارهای انقلابی سر می‌دهند. صدای تیراندازی و آژیر آمبولانس نیز پیوسته به گوش می‌رسد. 🔸آن‌گاه که به میدان ارک رسیدم جمعیت زیادی برای تصرف اداره راديو اجتماع کرده بودن نگهبانان اداره راديو نمی‌دانم چه تعدادی از نیروهای نظامی هستند با سرسختی مقاومت می‌کنند و با شلیک پیاپی مردم را از ورود به ساختمان راديو باز می‌دارند. 🔹به پیشنهاد جمعی از مردم از طریق ساختمان وزارت کشور به بالای ساختمان راديو رفتم تا با نگهبانان ساختمان که مرتب تیراندازی می‌کردند گفتگو و آنان را نصیحت کنم و به تسلیم در برابر خواست مردم وادارم، نگهبانان به محض اینکه متوجه شدند که مردم از بالای ساختمان راديو بر آنها اشراف دارند، سنگر خود را رها کردند و به زیرزمین رفتند و در آنجا گارد گرفتند، مردم وارد محوطه اداره رادیو شدن مسئولان اداره دست به دامان من شد و خواستند که تظاهرکنندگان را از ورود به ساختمان و آسیب رساندن به تأسیسات بازدارم در برابر در ورودی ساختمان ایستادم و طی سخنانی مسئولیت عموم توده‌های مسلمان را در قبال بیت‌المال يادآور شدم و بدین گونه از ورود مردم به ساختمان پیشگیری کردم. به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
نجات مسالمت‌آمیز نگهبانان ساختمان رادیو توسط مورخ خبیر انقلاب اسلامی/بخش دوم 🔸آن‌گاه به سراغ نگهبانانی که در زیر زمین ساختمان سنگر گرفتند رفتم. آن‌ها از زیرزمین به سوی هر کسی که می‌خواست از پله‌ها پایین برود تیراندازی می‌کردند، برخی از جوانان نظرشان این بود که نارنجک به زیرزمین بیندازند که من با این کار مخالفت کردم. به مقابل در زیرزمین رفتم و خطاب به نگهبانانی که در زیرزمین پنهان شده بودند گفتم شما اگر فکر می‌کنید در این زیر زمین مقاومت کنید شاه برمی‌گردد و شما را پاداش می2دهد، اشتباه می‌کنید، گفتند گور پدر شاه، کی شاه را می‌خواهد؟ گفتم پس چرا تسلیم نمی‌شوید؟ گفت: اگر تسلیم شویم مردم ما را تکه تکه می‌کنند! گفتم من به شما تعهد می‌دهم مردم نه تنها به شما آسیبی نرسانند بلکه از شما استقبال خواهند کرد. گفت: «شما کی هستید» گفتم: «تيراندازی نكنید بیایم پایین تا مشخص شود چه کسی هستم.» 🔹پایین رفتم برخی از مردم خواستند با من بیایند پایین، آن‌ها فریاد زدند کسی با شما نیاید. به زیر زمین رفتم دیدم سه سرباز و یک استوار است با آن‌ها روبوسی کردم و دست‌شان را به گرمی فشردم سه قبضه ژ.س و یک کلت را به من تحویل دادند و همراه با من از زیر زمین بیرون آمدند مردم با دیدن آن‌ها صلوات فرستادند و آن‌ها را به دوش کشید و به تظاهرات پرداختند، پس از فتح اداره راديو به بالای تانکی که در آنجا بود رفتم و این پیروزی را به مردم تبریک گفتم. 🔸هنگام بیرون آمدن از اداره راديو مسئولان اداره، راه را بر من بستند، گفت: شما اگر برويد نگران این هستیم که مردم به ساختمان یورش بیاورند و به تأسیسات آسیب برسانند، گفتم وقتی مردم می‌بنند عکس امام را بر در و دیوار ساختمان زده‌اید و همراه با مردم شعارهای انقلابی می‌دهید دیگر به ساختمان حمله نخواهند کرد رشد مردم بالاتر از حرکت‌های شوونیستی است. 🔹به اقامتگاه امام خبر آوردند که پادگان‌ها یکی پس از دیگری به دست مردم سقوط می‌کند و عده‌ای به پادگان‌ها می‌ریزد و سلاح‌ها را غارت می‌کنند. از طرف امام مقرر شد که جمعی از برادران به پادگان‌ها برود و مردم را از غارت اسلحه‌ها منع کنند. با ماشینی که مجهز به بلندگو بود، به پادگان دوشان‌تپه رفتیم، سیل مردم را دیدم که هر یک چند قبضه اسلحه، مواد منفجره و جعبه‌های فشنگ در دست داشتند و از پادگان بیرون می‌آمدند. آنگاه که با بلندگو اعلام کردم امام بیرون بردن سلاح‌ها و مهمات از پادگان‌ها را منع کرده‌اند و هر کسی کوچک‌ترین چیزی از پادگان بیرون ببرد خلاف شرع کرده است، مردم هر چه را که در دست داشتن زمین گذاشتند، لیکن عناصری که وابستگی گروهکی داشتند، نه تنها به این هشدار من بهایی ندادند، بلکه سلاح‌هایی را که مردم زمین گذاشته بود، آن‌ها بر می‌داشتند و می‌بردند. الحمد الله الذي یؤمن الخائفين و ينجّي الصالحين و يرفع المستضعفين و يضع المستكبرین و بهلک ملوکا و يستخلف آخرین به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
مظهر اقتدار ملی مقام معظم رهبری: روز ۲۲ بهمن و راهپیمائی ۲۲ بهمن مظهر اقتدار ملی است؛ مظهر اقتدار ملت ایران است؛ مظهر حضور مردمی و اراده و عزم ملی ملت ایران است که مرد و زن و پیر و جوان، در همه‌ی شرائط به خیابان‌ها می‌آیند و خودشان را در سرتاسر کشور در مقابل چشم بینندگان قرار میدهند؛ این خیلی باعظمت است. ۱۳۸۶/۱۱/۱۹ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حضرت امام جواد علیه‌السلام؛ مظهر مبارزه با باطل مقام معظم رهبری: امام جواد علیه‌السلام مظهر مبارزه‌ی با باطل بود، او کوششگر برای حکومت الله بود. او برای خدا و قرآن مبارزه میکرد، او از قدرت‌ها نمیترسید، او در حقیقت امام و الگو و پیشاهنگ این حرکتی بود که امروز ملت ایران همگی دست به دست آن را تعقیب میکند.۱۳۹۰/۰۳/۲۳ به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
عدالت‌خواهی و آزادی در سیره نبوی و علوی امام خمینی قدس سره الشریف: 🔹«رئیس دولت در زمان ‏‎ ‎‏ـ صلی الله علیه و آله و سلم ـ خود پیغمبر بود، و وضع و رفتارش با مردم به اینطور بود که‏‎ ‎‏در مسجد وقتی که تشریف داشت و اشخاص هم بودند، اگر کسی از خارج مجلس وارد‏‎ ‎‏می شد و غریبه بود نمی دانست رئیس دولت کدام یک از این‌هاست و می پرسید کدام‏‎ ‎‏هستید. 🔸تشریفات به این معنا که در بین طاغوت بوده است هرگز نبوده است. رئیس دولت‏‎ ‎‏در زمان حضرت امیر ـ سلام الله علیه ـ در محضر قاضی حاضر شد، و با آن یهودی که ادعا‏‎ ‎‏داشت ـ یا ایشان ادعا داشتند ـ طرح دعوا کردند و قاضی وقتی که خواست احترامی از‏‎ ‎‏حضرت امیرالمؤمنین بکند، ایشان گفتند حق نداری؛ در محضر قضا ما یکی هستیم و‏‎ ‎‏بعد هم حکم را علیه او ـ علیه حضرت امیر ـ داد و ایشان تسلیم شدند. 🔹اسلام ‏‏[‏‏دارای‏‏]‏‎ ‎‏یک همچو امری است؛ اسلام یک همچو ، یک همچو دارد. کجا‏‎ ‎‏همچو امری است؟ در کجا سراغ دارید که رئیس دولت را در محضر قاضی که از‏‎ ‎‏[‏‏طرف‏‏]‏‏ خود او نصب شده است حاضر کند و به دادخواهی با یک یهودی احضار کند و‏‎ ‎‏حاضر بشود و تسلیم قاضی باشد؟ در کدام مملکت ـ این مملکت‌هایی که ادعای آزادی و‏‎ ‎‏دمکراسی می کنند ـ سراغ دارید؟ بیاورید نظیر این را.‏»(صحیفه امام، ج٧، ١٢۶) به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام یازده ماده‌ای امام خمینی به نمایندگان مجلس شورای در افتتاح اولین دوره مجلس/بخش اول سالگرد افتتاح اولین دوره مجلس شورای اسلامی ‏‏بسم الله الرحمن الرحیم‏ ‏‏ 🔹 با خواست خداوند متعال و به مبارکی و میمنت در روزی بسیار بزرگ، افتتاح می شود. روز که روز ولادت با برکت و سعادت‏‎ ‎#‏بزرگمرد_تاریخ و ـ صلوات الله و سلامه علیه ـ‏‎ ‎‏مجلس مقدس شورای اسلامی که اولین مجلس جمهوری اسلامی است و اولین مجلس‏‎ ‎‏است که با انجام گرفت، گشایش می‌یابد. و من امیدوارم که این مجلس به‏‎ ‎‏برکت این روز مبارک، مجلس عدالت و پیرو اسلام و به نفع مسلمین و کشور اسلامی‏‎ ‎‏باشد. سپاس خداوند بزرگ را که در مدتی کوتاه ملت شریف ایران موفق شد که اساس‏‎ ‎‏جمهوری اسلامی را با آزادی و آرامش بنیان گذارد؛ و این از برکت اسلام و‏‎ ‎‏وحدت کلمه قشرهای متعهد اسلامی است. اینجانب طلیعه این مجلس مبارک را به ملت‏‎ ‎‏بزرگ ایران و شما نمایندگان محترم تبریک عرض می‌کنم و تذکراتی را که دوستان من،‏‎ ‎‏خود نیز توجه دارند تکرار می‌نمایم:‏ 🔸 ١. شما دوستان محترم نماینده ملتی هستید که جز به و عدالت ‏الهی ـ اسلامی فکر نمی‌کنند؛ و انتخاب شما برای پیاده نمودن عدالت اسلامی که در‏‎ ‎‏طول سلطنت ظالمانه و غاصبانه رژیم شاهنشاهی از آن محروم بودند؛ رژیمی که ثروت‏‎ ‎‏سرشار کشور را به خود و هم‌پیمانان نامیمون خود اختصاص داد و برای ادامه سلطه‏‎ ‎‏جبارانه خود به جیب ابرقدرت‌ها ریخت و ملت مظلوم را در سطح بسیار وسیعی از اولین‏‎ ‎‏احتیاجات محروم و به خاک سیاه نشاند، و کشور را در تمام زمینه‌های فرهنگی،‏ ‎‏اقتصادی، سیاسی و نظامی وابسته به اجانب و خصوصاً کرد. ببینیم شما و دولت‏‎ ‎‏منتخب شما با ملت مستضعف که به حرکت انقلابش همه ما را از انزوا خارج نمود چه‏‎ ‎‏خواهید کرد.‏ ‏‏ 🔹 ٢. امید آن است که رسیدگی به حال مستضعفین و مستمندان کشور که قسمت اعظم‏‎ ‎‏ملت مظلوم را در بر می‌گیرد در رأس برنامه‌ها قرار گیرد، و در نخستین مجلس شورای‏‎ ‎‏اسلامی طرح‌هایی جدی در رفاه حال این طبقه محروم داده شود، و از طرف دولت‏‎ ‎‏منتخب شما بدون مسامحه به مورد اجرا گذاشته شود تا در پیشگاه خداوند متعال، بعضی‏‎ ‎‏از دیون خودتان را به این طبقه عزیز ـ که جان خود را برای اسلام و آزادی و استقلال‏‎ ‎‏کشور در طبق اخلاص گذاشته و پیروزی را برای انقلاب اسلامی به ارمغان آوردند ـ‏‎ ‎‏ادا کرده باشید.‏ ‏🔸 ٣. شما منتخبین مجلس که از پشتیبانی جدی ملت عزیز برخوردارید، باید با کمال‏‎ ‎‏قدرت در مقابل قدرت‌های شیطانی که در رژیم دست‌نشانده سابق، حاکم بر سرنوشت ما‏‎ ‎‏بودند بایستید و از هیچ قدرتی غیر از قدرت خداوند قادر نهراسید، و جز به مصالح کشور‏‎ ‎‏به چیز دیگری فکر نکنید. متوجه باشید که در خارج از مجلس با صحنه‌سازی‌ها و اغفال،‏‎ ‎‏چه بسا چپ‌گرایان و یا راست‌گرایان و یا ریشه‌های فاسد رژیم سابق طمع کنند که با در‏‎ ‎‏مجلس مقاصد شوم اجانب را تحمیل نمایند. باید همه با هوشیاری در طرح‌ها و مسائل‏‎ ‎‏روز دقت فرمایید و از کیْد دشمنان به خدای تعالی پناه ببرید. خداوند متعال همه ما را از‏‎ ‎‏لغزش‌ها نگه دارد.‏ ‏‏ 🔹 ۴. بحمدالله در مجلس، دانشمندان و علمای آشنا به احکام شرع مطهر حضور دارند و‏‎ ‎‏فقهای نگهبان حاضرند؛ لکن لازم است طرح‌هایی که در مجلس می‌گذرد مخالف با‏‎ ‎‏احکام مقدسه اسلام نباشد و با کمال قدرت، با پیشنهادهای مخالف با شرع مقدس که‏‎ ‎‏ممکن است از روی ناآگاهی و غفلت طرح شود شدیداً مخالفت نمایید، و از قلم‌های‏‎ ‎‏مسموم و گفتار منحرفین هراسی نداشته باشید و سخط‏‎خالق را برای رضای مخلوق‏‎ ‎‏تحصیل نکنید و خداوند قاهر و قادر را حاضر و ناظر بدانید. ‏ ‏‏🔸۵. این مجلس که اولین دوره در جمهوری اسلامی است، الگویی است برای مجالس‏‎ ‎‏آینده؛ و هر سنت حسنه و یا سیئه‌ای ممکن است در مجالس دیگر اثر گذارد و برای شما‏‎ ‎‏اجر جزیل و یا خدای نخواسته وزر و وبال به بار آورد. لازم است در مذاکرات و برخورد‏‎ ‎‏آرا به طور آرام و با احترام متقابل عمل شود، نه مثل و بعد از آن. و‏‎ ‎‏لازم است از دسته‌بندی‌ها و جهتگیری‌های غیر اصولی برای کوبیدن طرف مقابل جداً‏‎ ‎‏احتراز شود که تنها حل مسائل در محیط آرام امکانپذیر است.‏ ‏‎به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پیام یازده ماده‌ای امام خمینی به نمایندگان مجلس شورای در افتتاح اولین دوره مجلس/بخش دوم 🔹۶. ویژگی این مجلس و محیط کشور در این دوره ایجاب می کند که مجلس و دولت‏‎ ‎‏هماهنگ شود تا بر مشکلات کشور فائق آیند. و هیچ یک از نهادهای جمهوری اسلامی‏‎ ‎‏خصوصاً و و دولت برای یکدیگر و دیگران کارشکنی نکنند و‏‎ ‎‏خود را به طور جدی در خدمت اسلام و کشور درآورند تا خدای متعال آن‌ها را پشتیبانی‏‎ ‎‏فرماید. و ندای آسمانی انسان ساز ‏‏وَ اعْتَصِمُوا بِحَبْلِ الله ِ جَمیعاً وَلا تَفَرَّقوا‎‏ را در نظر داشته و‏‎ ‎‏اطاعت نمایند، و از منازعه و تفرقه اجتناب نمایند و به امر آموزنده الهی گوش فرا دهند و‏‎ ‎‏وَلا تَنازَعُوا فَتَفْشَلُوا وَ تَذْهَبَ ریحُکُمْ‏‎‎‏ که دنباله آن تنازع، فشل‎‏ و شکست و رفتن رنگ و بو و‏‎ ‎‏آبروست.‏ ‏‏ 🔸٧. سیاست «نه شرقی و نه غربی» را در تمام زمینه های داخلی و روابط خارجی حفظ‏‎ ‎‏کنید و کسی را که خدای نخواسته به شرق و یا به غرب گرایش دارد هدایت کنید و اگر‏‎ ‎‏نپذیرفت، او را منزوی نمایید. و اگر در وزارتخانه‌ها و نهادهای دیگر کشور چنین‏‎ ‎‏گرایشی باشد که مخالف مسیر اسلام و ملت است اول هدایت و در صورت تخلف،‏‎ ‎‏استیضاح نمایید که وجود چنین عناصر توطئه‌گر در رأس امور یا در قطب‌های حساس،‏‎ ‎‏موجب تباهی کشور خواهد شد.‏ ‏‏ 🔹٨. طرح‌ها و پیشنهادهایی که مربوط به عمران و رفاه حال ملت خصوصاً مستضعفین‏‎ ‎‏است انقلابی و با سرعت تصویب کنید، و از نکته‌سنجی‌ها و تغییر عبارات غیر لازم که‏‎ ‎‏موجب تعویق امر است اجتناب کنید، و از وزارتخانه‌ها و مأموران اجرا بخواهید که از‏‎ ‎‏کاغذ بازی‌ها و غلط‌کاری‌های زمان طاغوت اجتناب کنند و رفاه ملت مظلوم و‏‎ ‎‏عقب‌افتادگی‌های آن‌ها را به طور ضربتی تحصیل و ترمیم کنند.‏ ‏‏ 🔸٩. در ادارات دولتی، قوانین دست و پاگیری که در مجالس غیر قانونی رژیم سابق به‏‎ ‎‏تصویب رسیده و موجب تعویق و یا تعطیل امور شده و می‌شود و جامعه را به تنگ‏‎ ‎‏آورده است به طور انقلابی لغو کنید ـ گر چه خود لغو است ـ و به جای آن‌ها قوانین مترقی‏‎ ‎‏را که رفاه ملت در آنها به بهترین وجه ملاحظه شده باشد جایگزین گردانید.‏ ‏‏ 🔹١٠. مجلس جمهوری اسلامی همان‌سان که در خدمت مسلمین است و برای رفاه‏‎ ‎‏آنان فعالیت می نماید، برای رفاه و آسایش اقلیت‌های مذهبی ـ که در اسلام احترام خاصی‏‎ ‎‏دارند و از قشرهای محترم کشور هستند ـ اقدام و فعالیت می‌نماید، و اساساً آنان با‏‎ ‎‏مسلمانان در صف واحد و برای کشور خدمت می کنند و در صف واحد از تمام ارزش‌ها و‏‎ ‎‏مآثر آن برخوردار می‌باشند.‏ 🔸‏‏ ١١. از حضرات فقهای نگهبان تقاضا می‌شود که در مأموریت مهم خود به هیچ وجه‏‎ ‎‏ملاحظه اشخاص و یا گروه‌های انحرافی را ننموده و به وظیفه بسیار خطیر خود قیام و‏‎ ‎‏اقدام نموده و نگهبانی از اسلام و احکام مترقی آن نمایند، و خدمت خود را با قدرت‏‎ ‎‏تمام در پیشگاه خداوند متعال و ولی مطلق او حضرت ولی الله اعظم امام عصر ـ عجل الله ‏‎ ‎‏تعالی فرجه الشریف ـ عرضه دارند. از خداوند متعال عظمت اسلام و مسلمین و کشور‏‎ ‎‏عزیز را خواستارم. والسلام علی المسلمین و علی عبادالله الصالحین.‏ ‏‏چهارشنبه ٧ خردادماه ۵٩ / ١٣ رجب ١۴٠٠ ‏‏روح الله الموسوی الخمینی‏ »(صحیفه امام، ج ١٢، صص ٣۶۴-٣۶١) ‏‎به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
گذری بر روزگار قائم‌مقامی منتظری سالروز سخنرانی ساختارشکنانه حسینعلی منتظری و اعتراضات گسترده امت حزب‌الله علیه وی 🔹 پس از پیروزی سیدمحمد خاتمی در انتخابات ١٣٧۶؛ آقای حسینعلی منتظری و بیت وی با محاسبه‌ای غلط گمان کرد دوران انقلاب اسلامی به پایان خود نزدیک شده و او می‌تواند با سخنرانی‌ها و مواضع ساختارشکنانه بار دیگر خود را به صحنه سیاسی کشور بازگرداند. 🔸او در سیزده رجب سال ٧۶ اقدام به طرح شبهات و سخنان ناصوابی زد که با واکنش صریح جامعه ایرانی روبرو شد. 🔹گفتنی است این اقدامات ریشه در ارتباطات آلوده آقای منتظری و بیت وی با جریانات انحرافی دارد. کتاب روزگار قائم‌مقامی به خوبی این ارتباطات را بر اساس اسناد متقن تاریخی نموده است. 📚معرفی کتاب : روزگار قائم‌مقامی پس از تبیین رابطه بیت منتظری با سیدمهدی هاشمی و منافقین(مجاهدین خلق) با کاوشی پژوهش محور در اسناد و گفته‌های معتبر تاریخی، سرنخ‌های یک جریان تاریخی را به مخاطب نشان می‌دهد و اثبات می‌کند رابطه منتظری با نهضت آزادی از اوایل انقلاب شکل گرفته و تا دهه‌ها بعد ادامه داشته است و این ارتباطات منجر به اشتراک در نظر و وحدت در راهبرد میان لیبرال‌ها و منتظری پیرامون مسائل مختلفی همچون سازمان مجاهدین خلق شده است. در نهایت کتاب به ذوب شدن منتظری در لیبرال‌ها در مسئله جنگ می‌پردازد و پیام منشور روحانیت امام خمینی(ره) را به‌عنوان تقابل قاطعانه امام با آن‌ها بررسی می‌کند.... متن کامل معرفی کتاب در خبرگزاری کتاب ایران 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/86173288
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥اوضاع اسف‌بار ایران هنگام برگزاری جشن‌های ۲۵۰۰ ساله در کلام مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🔻 برنامه زنگ تاریخ؛ شبکه دو سیما حجت الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی : جشن‌های دو هزار و پانصد ساله به جز عذاب، بدبختی و گرسنگی چیزی برای ملت ما نداشت. / جشن‌های دو هزار و پانصد ساله در شرایطی برگزار شد که خانمی در تهران پسرش گم شده بود می‌خواست به همسرش در کرمانشاه تلفن بزند و خبر بدهد، دو روز به مخابرات تهران مراجعه کرد و اشک می‌ریخت و التماس می‌کرد و در این دو روز نتوانست با شوهرش تماس بگیرد. در همان حال رژیم پهلوی برای مهمانان خارجی جشن‌های دو هزار و پانصد ساله شرایطی فراهم کرده بود که در هر لحظه‌ای بتوانند با تلفن بین‌المللی با خارج از کشور تماس بگیرند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/86173288