eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.6هزار دنبال‌کننده
2.4هزار عکس
654 ویدیو
595 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir ارتباط با مدیر کانال و خرید آثار: @nasrollahabadi
مشاهده در ایتا
دانلود
آسیب‌شناسی مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی از زبان مورخ خبیر انقلاب اسلامی 🔹حجت‌الاسلام و المسلمید : موسسه تنظیم نشر آثار امام و دفتر امام هم متاسفانه راه دیگری رفت. کسانی که وابسته به امام(ره) بودند و بستگان امام(ره) بودند و نوه و نتیجه امام(ره) حساب می‌شدند، کودکانی بودند که راه و روش و خط امام(ره) را نمی‌شناختند. یکباره پس از رحلت امام(ره) و همچنین رحلت حجت‌الاسلام ، به ناچار به صحنه آمدند. نه خط امام می‌شناختند و نه از اندیشه‌های امام آگاه بودند. نه سیاست مملکت‌داری بلد بودند. وارد کارزار شدند و دشمن سواستفاده کرد. اصلاح‌طلب‌ها، سازش‌کارها و لیبرال‌ها با آن‌ها جمع شدند و به بیراهه کشیده شدند. 🔸من یک عکسی در آلبوم یکی از افراد دیدم که امام در سخنرانی می‌کند، من در کنار امام(ره) نشستم و که کودکی بود روی زانوی من نشسته است. این‌ها به یکباره مسئول امور امام(ره) شدند تا راه امام را پاس بدارند؛ با چه اندیشه و تجربه‌ای؟ این باعث شد تا از هر طرف ضربه بخوریم.(مصاحبه با تسنیم، 13خرداد1401) متن کامل مصاحبه تسنیم با رئیس بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db‎
✳️تقویت روحیه انقلابی تشیع در عصر امام رضا علیه‌السلام 🔹نه تنها سرجنبانان تشیع از سوی امام به سکوت و سازش تشویق نشدند بلکه قرائن حاکی از آن است که وضع جدید امام [پس از ولایتعهدی] موجب دلگرمی آنان شد... 🔸مأمون نه‌تنها با حضور او نتوانسته معارضان شیعی خود را به خود خوش‌بین و دست و زبان تند آنان را از خود و خلافت خود منصرف سازد بلکه حتی علی بن موسی مایه امان و اطمینان و تقویت روحیه آنان نیز شد. (انسان ٢۵٠ ساله ص٣١٧-٣١۶) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥بررسی ابعاد شخصیتی حضرت امام (ره) در مصاحبه خبرگزاری تسنیم با حجت الاسلام و المسلمین سید حمید روحانی. 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
همراهی ارتجاع نجف و رژیم بعث عراق علیه امام خمینی سالروز دستگیری شهید سیدمصطفی خمینی توسط حزب بعث عراق/1 🔹در روز 1348.3.21 رئيس سازمان به اصطلاح امنيت و فرماندار به حضور امام رسيدند و اظهار داشتند كه: «از شوراى فرماندهى انقلاب مأموريت دارند كه آقاى سيدمصطفى را به بغداد اعزام كنند و براى انجام اين مأموريت از حضور شما اجازه مى‏خواهند!» امام پاسخ داد: 🔸«اگر اعزام او به بغداد منوط به اجازه من است، من هرگز چنين اجازه‏اى نمى‏دهم و اگر مأمور به جلب او هستيد كه خود مى‏دانيد»...، آنگاه كه مقامات مزبور مأموريت خود را در جلب او به بغداد به‏طور ضمنى اعلام كردند، امام او را به حضور طلبيد و از جريان آگاه ساخت. 🔹در ساعت 8 صبح آن روز حاج سيدمصطفى خمينى، همراه چند تن از مقامات به اصطلاح امنيتى عراق به بغداد گسيل شد و لحظه‏اى نگذشت كه خبر آن در انعكاس يافت و نگرانى شديدى در مجامع روحانى به وجود آورد. 🔸مقامات روحانى با خود مى‏انديشيدند كه فرزند امام كه داراى چهره‏اى انقلابى و ضدشاهى است اگر بنا باشد از تعرض رژيم عراق در امان نماند، براى آن دسته از روحانيان محافظه كار و يا متمايل به رژيم شاه چه سرنوشتى در پيش خواهد بود؟! 🔹امام طبق برنامه همه‏روزه، سر ساعت در مجلس درس حاضر شد و در ميان انبوه تأثر، نگرانى و اضطراب حاضرين در مجلس، با يک دنيا آرامش و اطمينان به تدريس پرداخت و مانند هميشه به غور و بررسى در مسائل پيچيده علمى و فقهى ادامه داد، نيز برنامه نماز، ملاقات و ديگر برنامه‏هاى روزانه خود را به صورت عادى دنبال كرد. 🔸حاج سيدمصطفى خمينى را پس از ورود به يكسره به كاخ بردند، در آنجا علاوه بر ‏البكر رئيس جمهور، چند تن از اعضاى به اصطلاح شوراى فرماندهى انقلاب و نيز حضور داشتند. در آغاز، رئيس‌جمهور به ديدارهاى سرّى و پيگير او با آقاى اشاره كرد و با لحن ويژه‏اى هشدار داد كه ممكن است كار به جايى كشيده شود كه ناراحتى شما و نگرانى پدر پير شما را به همراه داشته باشد! آنگاه پيشنهاد همكارى با و در مبارزه عليه ايران را مطرح كرد كه از طرف او قاطعانه رد شد و همان نكته‏اى را كه امام در نخستين ديدار مقامات عراقى گوشزد كرد، او نيز به كاخ‏نشينان بغداد يادآور شد كه: «اختلاف ما با رژيم ايران يك اختلاف اساسى و عقيدتى است و برطرف‏شدنى نيست؛ اما اختلافى كه اكنون ميان دولت‏هاى عراق و ايران بروز كرده موسمى و زودگذر است. شما و دولت ايران امروز به هم بد مى‏گوييد و يكديگر را طعن و لعن مى‏كنيد و فردا در كنار هم قرار مى‏گيريد. اما ما نمى‏توانيم هيچ‏وقت با آنها كنار بياييم و تفاهم كنيم»... 🔹احمد حسن‏البكر، بيهوده تلاش كرد كه به حاج سيدمصطفى خمينى بباوراند كه اختلاف رژيم او با شاه، اختلافى اساسى و ريشه‏دار است! و از آنجا كه رژيم او انقلابى و ضدامپرياليستى است! رژيم‏هاى ارتجاعى منطقه با آن سر ستيز دارند! برادر شهيد حاج سيدمصطفى مى‏گفت: اين ادعاى احمد حسن‏البكر مرا به ياد مثال معروفى انداخت كه «شتره تو خاك غلطيده بود و ادعا داشت كه از حمام آمده است»! 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سالروز دستگیری شهید سیدمصطفی خمینی توسط حزب بعث عراق/2 🔹رژيم بعث عراق كه دريافت انعطاف‏ناپذير است و با تطميع و تهديد نمى‏توان او را فريفت و مجرى اغراض و اميال خود قرار داد، او را آزاد كرد. 🔸به دنبال آزادى و بازگشت حاج سيدمصطفى خمينى به نجف اشرف، عوامل توطئه‏گر و مرموز ، بار ديگر به منظور ضربه زدن به امام و وارونه جلوه دادن حقايق، فرصت را مغتنم شمرده به شايعه‏سازى‏هايى دست يازيدند و در صدد برآمدند كه بازتاب مثبت و حماسه‏آفرين موضع امام و شهيد سيدمصطفى خمينى در برابر رژيم عراق را در ميان مردم آن كشور از ميان ببرند. 🔹به دنبال آزادى او، يكباره در شايع كردند كه دستگيرى او مانورى بيش نبوده است و در حقيقت او از طرف پدرش به منظور راهنمايى دولت عراق جهت كوبيدن آقاى حكيم به بغداد رفته است! و در آنجا عمده‏ترين مسأله‏اى كه مطرح شده است، راه تضعيف آقاى حكيم بوده است! 🔸اين تبليغات زهرآگين و خلاف واقع به شدت دنبال مى‏شد و طبق برنامه ويژه‏اى، در هر مجلس و محفلى مطرح مى‏شد و روى آن با آب و تاب فراوانى بحث و گفتگو به عمل مى‏آمد، حتى در مجالس ويژه بانوان، زنانى كه در اين جريان توجيه و بسيج شده بودند بشدت روى اين موضوع عارى از حقيقت كه «خمينى به حزب بعث عراق وابسته است»! تبليغ مى‏كردند. 🔹گفتنى آنكه به رغم اين تبليغات حساب‏شده، حقيقت امام و راه و روش او براى آنان كه او را مى‏شناختند تا آنجا روشن و مشخص بود كه اينگونه ياوه‏سرايى‏ها و برچسب‏ها و سمپاشى‏ها نمى‏توانست اشعه فروزان آن را از ديده‏ها پوشيده دارد، تا آنجا كه زن بی‌سوادى كه حتى را با فرق نمى‏گذاشت، در يكى از مجالس ويژه بانوان آنگاه كه برچسب وابستگى امام به رژيم عراق را شنيد با پوزخندى اظهار داشت: «اگر خمينى اهل بند و بست بود، همان ايران مى‏ماند و با شاه ايران مى‏ساخت! چرا و و آوارگى را تحمل كرد كه امروز با شاه عراق بند و بست كند»! 🔸...[اما در هر صورت] اين سمپاشى‏هاى دامنه‏دار در دورداشتن مردم عراق از امام، نقش به‌سزايى داشت و در نتيجه امام از دست زدن به ‏اى_قهرآميز و انقلابى عليه رژيم بعث عراق بازماند، چون نيروى مردمى لازم براى حركت و نهضت در عراق در اختيار نداشت و تا واپسين روز اقامت خود در عراق، آشنايى با او همه‏گير و مردمى نشد و اين بر اثر توطئه‏هاى ‏هاى_نفوذى در حوزه نجف بود كه هر مرجعى را كه مفيد بود تا مى‏توانستند كنار مى‏زدند و منزوى مى‏كردند و نمى‏گذاشتند كه صداى او به گوش مردم برسد و مردم به او نزديك شوند. 🔹اگر دست‏هاى خيانتكار در نجف عليه امام كار نمى‏كرد و ‏نماهاى_جاه‏طلب و تنگ‏نظر با كارشكنى‏ها و سمپاشى‏ها، مردم عراق را از امام دور نمى‏كردند... ملت عراق در چنگال بعثى‏ها دست و پا نمى‏زد و عراق به گورستانى ظلمت‏بار بدل نمى‏شد. آنچه [در سال‌های گذشته] بر ملت‏هاى عراق و ايران [گذشت] اثر جاه‏طلبى‏ها، خودخواهى‏ها، تنگ‏نظرى‏ها و غرض‏ورزى‏هاى مشتى عناصر مرموز و خودباخته در [بود] كه از شناخته شدن امام و اهداف و آرمان‏هاى او در ميان مردم عراق سرسختانه پيشگيرى كردند و همانند سدى در برابر حركت سازنده و زندگى‏بخش او ايستادند و ملت عراق را از فيوضات وجود او و در حقيقت از آزادى و روشنايى و رهايى از چنگال استعمار جهانخوار محروم كردند و زمينه را براى تاخت و تاز حزب بعث و ديگر دشمنان اسلام در عراق فراهم ساختند. منبع: نهضت امام خمینی، ج٢، صص۵٧٧-۵٧٣ 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جهاد تبیین و ضرورت مقابله با تحریف امام 🔹در دورانی به سر می‌بریم که تهاجم دشمن علیه انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی شده و این بار بیش از هر چیز، ذهن و فکر مردم ایران و حامیان انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان را مورد هجوم قرار داده است. انگاره‌سازی مهندسی شده، یکی از ارکان اصلی این جنگ پیچیده جدید است که گاه از آن با عناوینی چون « »، « » و « » یاد می‌شود. تحریف واقعیت‌های تاریخی و خصوصاً « » نیز به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تمرکز دشمن در جنگ جدید مطرح است. 🔸مقام معظم رهبری به عنوان یک هدیه بی‌بدیل الهی در این دوران دشوار و پیچ تاریخی، در مقام مقابله با تحرکات خصمانه دشمن، فرمان «جهاد تبیین» داده و آن را « » دانسته است. به لطف خدا این فرمان، تکاپو و تمرکز بسیار خوبی در جبهه حق ایجاد کرده که امید است نتایج پرباری به دنبال داشته باشد اما باید توجه داشت که این دغدغه رهبری، محصول امروز و شرایط پیچیده جدید نیست و ایشان، سال‌ها قبل از این، بر ضرورت مسئله تبیین، تأکید داشته‌اند و جالب آن‌که، این مقوله را بر سیره سیاسی امام خمینی تطبیق کرده‌اند. مقام معظم رهبری «لزوم آگاه‌سازی دائمی مردم» یکی از عناصر اصلی «توجه امام به مردم» می‌داند و «تبیین صحیح حقائق» را به عنوان سیره مستمره امام خمینی معرفی می‌کند که در سنین بالای عمر شریف‌شان هم ترک نشد. ایشان می‌فرماید: 🔹«عرصه چهارم در خصوص توجه امام به مردم، عبارت است از لزوم آگاه‌سازی دائمی مردم. خود امام در سنین بالای عمر – با حال پیرمردی – از هر فرصتی استفاده کرد برای این‌که حقایق را برای مردم بیان کند. در دستگاهه‌ای تبلیغاتی جهانی، نقش تحریف و گمراه‌سازی، نقش فوق‌العاده خطرناکی است که امام به آن توجّه داشت. وسایل ارتباطىِ فکرىِ نامطمئن و وابسته به دشمنان کشور و ملت، امام را وادار می‌کرد که هم خود او به طور دائم در موضع تبیین و ارشاد و هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه کند که حقایق را به مردم بگویند و افکار آن‌ها را نسبت به حقایقی که دشمن سعی می‌کند آنها را مکتوم نگه‌دارد، آشنا کنند. این‌که ما دائماً به صاحبان بیان و قلم و تریبون‌های مختلف توصیه می‌کنیم که هدف و همّت خود را بر تبیین صحیحِ حقایق قرار دهند، برای این است.»(صحیفه امام، ج1، صص262-261) 🔸این بیانات نشانگر آن است که مسئله تبیین حقائق تاریخی به عنوان یک وظیفه راهبردی، متوجه تمام کسانی است که در این باب توانمندی و اطلاعات لازم را دارند. طبعاً به دلیل ماهیت ذاتی روحانیت که با روشنگری و دعوت مردم به حقائق گره خورده است، ، بیش از دیگران، متوجه عموم روحانیان و خصوصاً مبلغان ارجمند است. 🔹در این یادداشت ضمن بازخوانی برخی انذارهای امام و رهبری پیرامون خطر تحریف تاریخ، به برخی مصادیق تحریف امام در منابع داخلی پرداخته خواهد شد. تمرکز بر منابع داخلی بدین جهت است که به دلیل انتشار این آثار در ، ذهن مخاطب زمینه حداکثری برای باور و پذیرش مطالب تحریف‌آمیز را دارد و ای بسا، در صورت عدم تبیین تحریفات، اصلاً کسی متوجه کم و کیف تحریفات موجود در منابع داخلی نگردد و یکسره حمل به صحت شود. طبعاً چنانچه در اثر بی‌توجهی نخبگان، این انگاره‌های تحریف‌آلود در جانِ حافظه تاریخی مردم ایران شکل بگیرد، مقابله با این ذهنیت‌های مخدوش و نادرست، کار آسانی نیست. متن کامل یادداشت در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش علمای لبنان به فاجعه خونین پانزده خرداد ترجمه اعلاميه عده‏اى از علماى شيعه لبنان بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم 🔹ما علماى شيعه در لبنان به منظور همكارى با علماى بزرگ شيعه در دو جامعه روحانيت نجف و قم و ساير كشورهاى اسلامى و به منظور پاسخ به نداى وظيفه دينى و اسلامى خود با كمال تأسف و نارضايتى رُل هولناكى را كه زمامداران ايران عليه خواسته‏هاى ملت و آزادى آن و بخصوص هيأت‏هاى علمى و دينى بازى مى‏كنند محكوم مى‏كنيم. 🔸ملت ايران ملتى است كه دوره‏هاى تاريخ در مورد عظمت و پايبندى آن به آيين‏هاى خيرخواهانه و مبادى عاليه روحى گواهى مى‏دهد. 🔹اين زمامداران ـ خداوند آنها را به راه رستگارى هدايت كند ـ به بستن روزنامه‏ها و وارد آوردن فشار بر آزادى‏ها و انحلال مجلسين و مبارزه با آيين‏هاى دين حق و از بين بردن احساسات عمومى اسلامى در نتيجه همكارى با دشمنان اسلام اكتفا نكرده، بلكه به مقام علما و مردان دين و وعاظى كه مردم را به راه خير دعوت مى‏كنند تجاوز كرده، فشار بر آنها وارد آورده و مانع برقرارى جلسات دينى آنها شده و عده زيادى از بزرگان آنها و افراد نيک ملت را در زندان‏ها و بازداشتگاه‏ها برده و به مقام جامعه علمى بزرگ دينى در قم و ساير جامعه‏هاى مذهبى در ساير نقاط ايران تجاوز نمودند و از دستگاه‏هاى خود به منظور تغيير دادن و منحرف كردن افكار عمومى نسبت به حقايق و وارد كردن تهمت‏ها و نسبت‏هاى دروغ مردان خدا كه گناهى ندارند جز پايدارى در برابر وظيفه خود كه عبارت است از طرفدارى از ملت در موقع بيچارگى و دردهاى آن سوءاستفاده كردند. 🔸ما از زمامداران كنونى ايران انتظار نداشتيم كه از رويّه زمامداران سابق اين كشور منحرف شوند، زمامدارانى كه احكام دين خدا را در قانون اساسى كشور خود راهنما قرار داده و به وجود مردان دين مى‏باليدند و حقوق ملت و مقدسات و آزادى‏هاى آن را در مدنظر قرار مى‏دادند كه در نتيجه از پشتيبانى ملت برخوردار شدند و نام خود را جاويد كردند و در راه پيشرفت و آرامش كشور خود موفق شدند اكنون پس از آنكه از نواياى مسئولين در ايران پرده برداشته شد و ملت به منظور محكوم كردن و اظهار نارضايتى، اقدام به تظاهرات و بستن مغازه‏ها و دادن اعتراضات و ساير اقدامات ديگر قدم برداشت اين حقيقت را براى تمام جهانيان و مردان دينى تمام مذاهب مخصوصاً اعلام مى‏كنيم تا اين اعمال ناپسندانه را به هر نحوى كه صلاح مى‏دانند محكوم كنند و خداوند پشتيبان منظور ما خواهد بود. عبدالرؤوف فضل‏اللّه‏ ـ حسين خطيب ـ حسين محمدالحسينى ـ على الفقيه‏‏ محمدحسن فضل‏اللّه‏ ـ محمدجواد مغنيه ـ عبدالحسين ـ عبدالمنعم شراره‏‏ عباس ابوالحسن ـ نورالدين شرف‏الدين ـ خليل ياسين ـ عبدالصاحب الحسن ـ زين‏العابدين شمس‏الدين ـ محمد الحسن ـ على مهدى ابراهيم ـ على شور ـ مهدى ابراهيم ـ محمد زغيب‏‏ محمدجواد الحسين ـ على اتسرين ـ محمد عسيلى ـ هاشم معروف ـ موسى الصدر ـ حسين معتوق ـ عبدالكريم شمس‏الدين ـ عبداللّه‏ نغمه ـ محمدحسين فضل‏اللّه‏ ـ رضا فرحات ـ نورالدين نورالدين ـ على فضل‏اللّه‏ ـ محمد باقر ابراهيم ـ حسن شمس‏الدين 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیرات بین‌المللی قیام خونین 15 خرداد گزارش رادیو صوت‌العرب از اعلامیه اعتراضی علمای شیعه راديو صوت‏العرب در تاريخ 24 خرداد 42 (1963/6/14) گزارش داد: ... روحانيون شيعه لبنان، عمليات ترور و سركوب عليه روحانيون ايرانى را تقبيح كردند. در اعلاميه‏اى كه از طرف 32 تن از روحانيون شيعۀ لبنان امضا شده، آمده است كه زمامداران ايران به تعطيل روزنامه‏ها، از بين بردن آزادى مردم و اصول مذهب اكتفا نكرده، بلكه روحانيون را نيز مورد اذيت و آزار قرار داده و عده‏اى از آنها را دستگير كرده‏اند. منبع: نهضت امام خمینی، ج1، ص639-638 متن ترجمه اعلامیه 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حرکت مردمی یا توطئه؟ لغزش‌گاه 88 پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 1 آیا حوادثی که در پی انتخابات ریاست جمهوری در تهران روی داد، حرکتی مردمی بود یا توطئه‌ای از پیش تعیین شده؟ 🔹حرکت اولیه بعد از انتخابات در تهران جنبه و مردمی داشت و بسیاری از مردمی که به خیابان آمده بودند، از کسانی بودند که به آقای رأی داده و بنا به دعوت او و همدستانش به خیابان‌ها آمدند و به سبب تبلیغات دروغین، بر این پندار بودند که همه ایران، همانند تهران به نامبرده رأی داده‌اند، از این رو، به اعتراض برخاستند؛ اما دیری نپایید که حقایق روشن شد و دریافتند که در شهرستان‌ها اکثریت به موسوی رأی نداده‌اند، از این رو، آن‌هایی که دنبال غرض‌ورزی، فتنه‌گری و آشوب و بلوا نبودند و صرفا از روی احساسات و علاقه به میدان آمده بودند، خود را کنار کشیدند. لیکن در این جریان چند نکته را نباید از نظر دور داشت: 🔸1. رهبری و هدایت حرکت را بردوش داشتند و نقشه و برنامه‌های آن را نیز از پیش تدارک دیده بودند. توطئه برپایی آشوب و بلوا، ایجاد هرج و مرج و ناامنی، کشاندن کشور به ورطه جنگ داخلی و سیاست و رویارویی با اركان نظام (مقام رهبری) و اصل ولایت فقیه، دیر زمانی بود که از سوی سازمان‌های جاسوسی برون مرزی و گروهک‌های وابسته، ورشکسته و بیگانه‌زده درون مرزی، دنبال میشد، دسیسه‌های مرموزانه مشارکتی‌ها در در چند برهه و سرانجام راه انداختن تحصن و اعتصاب در مجلس که با بی‌اعتنایی مردم، به رسوایی و بی‌آبرویی آنان منجر شد، گوشه‌ای از توطئه دیرینه‌ای بود که از خارج و داخل دنبال می‌شد. 🔹2. عناصر ضد انقلاب و گروه‌هایی که نقش نیروهای را در ایران بازی می‌کنند در این جریان فعّالیّت‌های ویرانگری داشتند و با چراغ سبز برخی از سفارتخانه‌ها و مراکز جاسوسی، به نام «مردم»، به جنایات ننگینی دست زدند؛ آشوب و بلوا به راه انداختند، به جان و مال مردم تجاوز کردند، آتش‌سوزی به راه انداختند، به پایگاه‌های نظامی و انتظامی یورش بردند و خسارت‌های سنگینی بر مردم وارد کردند. 🔸3. مردمی که در تهران در تظاهرات اعتراض‌آمیز شرکت کردند، یک سوم کسانی بودند که به آقای موسوی در تهران رأی داده بودند و حتی اگر ادعای مخالفان و معاندان را بپذیریم که می‌گویند «جمعیت میلیونی»! باید بگوییم نیمی از کسانی بودند که به نامبرده در تهران رأی داده بودند، بنابراین، شرکت این تعداد از افراد، ادعای دروغ مدعیان تقلّب را ثابت نمی‌کند و نمی‌تواند درمان درد آنان باشد. اینکه برخی از ورشکسته‌ها اینجا و آنجا می‌گویند و تکرار می‌کنند که «بله مردم از میدان امام حسین تا میدان آزادی فریاد میزدند رأی من کو؟» خود را به زیر سؤال می‌برند و لودگی و بی‌خردی خود را به نمایش می‌گذارند، زیرا اگر این ادعا را بپذیریم که از تا آکنده از تظـاهرکنندگان بود - که نبود - تازه نیمی از قریب 2 میلیون افرادی بودند که طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات، به میرحسین موسوی رأی داده بودند، بنابراین، «رای من کو؟» چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها، صص215-212 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db