eitaa logo
بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانش‌نامه انقلاب اسلامی
5.4هزار دنبال‌کننده
2.5هزار عکس
927 ویدیو
634 فایل
ناشر اختصاصی آثار تاریخ‌نگار انقلاب اسلامی؛ حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی کانال رسمی @bonyadtarikh تازه های پایگاه: http://iranemoaser.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
جهاد تبیین و ضرورت مقابله با تحریف امام 🔹در دورانی به سر می‌بریم که تهاجم دشمن علیه انقلاب اسلامی وارد مرحله جدیدی شده و این بار بیش از هر چیز، ذهن و فکر مردم ایران و حامیان انقلاب اسلامی در اقصی نقاط جهان را مورد هجوم قرار داده است. انگاره‌سازی مهندسی شده، یکی از ارکان اصلی این جنگ پیچیده جدید است که گاه از آن با عناوینی چون « »، « » و « » یاد می‌شود. تحریف واقعیت‌های تاریخی و خصوصاً « » نیز به عنوان یکی از کانون‌های اصلی تمرکز دشمن در جنگ جدید مطرح است. 🔸مقام معظم رهبری به عنوان یک هدیه بی‌بدیل الهی در این دوران دشوار و پیچ تاریخی، در مقام مقابله با تحرکات خصمانه دشمن، فرمان «جهاد تبیین» داده و آن را « » دانسته است. به لطف خدا این فرمان، تکاپو و تمرکز بسیار خوبی در جبهه حق ایجاد کرده که امید است نتایج پرباری به دنبال داشته باشد اما باید توجه داشت که این دغدغه رهبری، محصول امروز و شرایط پیچیده جدید نیست و ایشان، سال‌ها قبل از این، بر ضرورت مسئله تبیین، تأکید داشته‌اند و جالب آن‌که، این مقوله را بر سیره سیاسی امام خمینی تطبیق کرده‌اند. مقام معظم رهبری «لزوم آگاه‌سازی دائمی مردم» یکی از عناصر اصلی «توجه امام به مردم» می‌داند و «تبیین صحیح حقائق» را به عنوان سیره مستمره امام خمینی معرفی می‌کند که در سنین بالای عمر شریف‌شان هم ترک نشد. ایشان می‌فرماید: 🔹«عرصه چهارم در خصوص توجه امام به مردم، عبارت است از لزوم آگاه‌سازی دائمی مردم. خود امام در سنین بالای عمر – با حال پیرمردی – از هر فرصتی استفاده کرد برای این‌که حقایق را برای مردم بیان کند. در دستگاهه‌ای تبلیغاتی جهانی، نقش تحریف و گمراه‌سازی، نقش فوق‌العاده خطرناکی است که امام به آن توجّه داشت. وسایل ارتباطىِ فکرىِ نامطمئن و وابسته به دشمنان کشور و ملت، امام را وادار می‌کرد که هم خود او به طور دائم در موضع تبیین و ارشاد و هدایت مردم قرار گیرد و هم به دیگران دائماً توصیه کند که حقایق را به مردم بگویند و افکار آن‌ها را نسبت به حقایقی که دشمن سعی می‌کند آنها را مکتوم نگه‌دارد، آشنا کنند. این‌که ما دائماً به صاحبان بیان و قلم و تریبون‌های مختلف توصیه می‌کنیم که هدف و همّت خود را بر تبیین صحیحِ حقایق قرار دهند، برای این است.»(صحیفه امام، ج1، صص262-261) 🔸این بیانات نشانگر آن است که مسئله تبیین حقائق تاریخی به عنوان یک وظیفه راهبردی، متوجه تمام کسانی است که در این باب توانمندی و اطلاعات لازم را دارند. طبعاً به دلیل ماهیت ذاتی روحانیت که با روشنگری و دعوت مردم به حقائق گره خورده است، ، بیش از دیگران، متوجه عموم روحانیان و خصوصاً مبلغان ارجمند است. 🔹در این یادداشت ضمن بازخوانی برخی انذارهای امام و رهبری پیرامون خطر تحریف تاریخ، به برخی مصادیق تحریف امام در منابع داخلی پرداخته خواهد شد. تمرکز بر منابع داخلی بدین جهت است که به دلیل انتشار این آثار در ، ذهن مخاطب زمینه حداکثری برای باور و پذیرش مطالب تحریف‌آمیز را دارد و ای بسا، در صورت عدم تبیین تحریفات، اصلاً کسی متوجه کم و کیف تحریفات موجود در منابع داخلی نگردد و یکسره حمل به صحت شود. طبعاً چنانچه در اثر بی‌توجهی نخبگان، این انگاره‌های تحریف‌آلود در جانِ حافظه تاریخی مردم ایران شکل بگیرد، مقابله با این ذهنیت‌های مخدوش و نادرست، کار آسانی نیست. متن کامل یادداشت در پایگاه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
واکنش علمای لبنان به فاجعه خونین پانزده خرداد ترجمه اعلاميه عده‏اى از علماى شيعه لبنان بسم اللّه‏ الرحمن الرحيم 🔹ما علماى شيعه در لبنان به منظور همكارى با علماى بزرگ شيعه در دو جامعه روحانيت نجف و قم و ساير كشورهاى اسلامى و به منظور پاسخ به نداى وظيفه دينى و اسلامى خود با كمال تأسف و نارضايتى رُل هولناكى را كه زمامداران ايران عليه خواسته‏هاى ملت و آزادى آن و بخصوص هيأت‏هاى علمى و دينى بازى مى‏كنند محكوم مى‏كنيم. 🔸ملت ايران ملتى است كه دوره‏هاى تاريخ در مورد عظمت و پايبندى آن به آيين‏هاى خيرخواهانه و مبادى عاليه روحى گواهى مى‏دهد. 🔹اين زمامداران ـ خداوند آنها را به راه رستگارى هدايت كند ـ به بستن روزنامه‏ها و وارد آوردن فشار بر آزادى‏ها و انحلال مجلسين و مبارزه با آيين‏هاى دين حق و از بين بردن احساسات عمومى اسلامى در نتيجه همكارى با دشمنان اسلام اكتفا نكرده، بلكه به مقام علما و مردان دين و وعاظى كه مردم را به راه خير دعوت مى‏كنند تجاوز كرده، فشار بر آنها وارد آورده و مانع برقرارى جلسات دينى آنها شده و عده زيادى از بزرگان آنها و افراد نيک ملت را در زندان‏ها و بازداشتگاه‏ها برده و به مقام جامعه علمى بزرگ دينى در قم و ساير جامعه‏هاى مذهبى در ساير نقاط ايران تجاوز نمودند و از دستگاه‏هاى خود به منظور تغيير دادن و منحرف كردن افكار عمومى نسبت به حقايق و وارد كردن تهمت‏ها و نسبت‏هاى دروغ مردان خدا كه گناهى ندارند جز پايدارى در برابر وظيفه خود كه عبارت است از طرفدارى از ملت در موقع بيچارگى و دردهاى آن سوءاستفاده كردند. 🔸ما از زمامداران كنونى ايران انتظار نداشتيم كه از رويّه زمامداران سابق اين كشور منحرف شوند، زمامدارانى كه احكام دين خدا را در قانون اساسى كشور خود راهنما قرار داده و به وجود مردان دين مى‏باليدند و حقوق ملت و مقدسات و آزادى‏هاى آن را در مدنظر قرار مى‏دادند كه در نتيجه از پشتيبانى ملت برخوردار شدند و نام خود را جاويد كردند و در راه پيشرفت و آرامش كشور خود موفق شدند اكنون پس از آنكه از نواياى مسئولين در ايران پرده برداشته شد و ملت به منظور محكوم كردن و اظهار نارضايتى، اقدام به تظاهرات و بستن مغازه‏ها و دادن اعتراضات و ساير اقدامات ديگر قدم برداشت اين حقيقت را براى تمام جهانيان و مردان دينى تمام مذاهب مخصوصاً اعلام مى‏كنيم تا اين اعمال ناپسندانه را به هر نحوى كه صلاح مى‏دانند محكوم كنند و خداوند پشتيبان منظور ما خواهد بود. عبدالرؤوف فضل‏اللّه‏ ـ حسين خطيب ـ حسين محمدالحسينى ـ على الفقيه‏‏ محمدحسن فضل‏اللّه‏ ـ محمدجواد مغنيه ـ عبدالحسين ـ عبدالمنعم شراره‏‏ عباس ابوالحسن ـ نورالدين شرف‏الدين ـ خليل ياسين ـ عبدالصاحب الحسن ـ زين‏العابدين شمس‏الدين ـ محمد الحسن ـ على مهدى ابراهيم ـ على شور ـ مهدى ابراهيم ـ محمد زغيب‏‏ محمدجواد الحسين ـ على اتسرين ـ محمد عسيلى ـ هاشم معروف ـ موسى الصدر ـ حسين معتوق ـ عبدالكريم شمس‏الدين ـ عبداللّه‏ نغمه ـ محمدحسين فضل‏اللّه‏ ـ رضا فرحات ـ نورالدين نورالدين ـ على فضل‏اللّه‏ ـ محمد باقر ابراهيم ـ حسن شمس‏الدين 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تأثیرات بین‌المللی قیام خونین 15 خرداد گزارش رادیو صوت‌العرب از اعلامیه اعتراضی علمای شیعه راديو صوت‏العرب در تاريخ 24 خرداد 42 (1963/6/14) گزارش داد: ... روحانيون شيعه لبنان، عمليات ترور و سركوب عليه روحانيون ايرانى را تقبيح كردند. در اعلاميه‏اى كه از طرف 32 تن از روحانيون شيعۀ لبنان امضا شده، آمده است كه زمامداران ايران به تعطيل روزنامه‏ها، از بين بردن آزادى مردم و اصول مذهب اكتفا نكرده، بلكه روحانيون را نيز مورد اذيت و آزار قرار داده و عده‏اى از آنها را دستگير كرده‏اند. منبع: نهضت امام خمینی، ج1، ص639-638 متن ترجمه اعلامیه 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
حرکت مردمی یا توطئه؟ لغزش‌گاه 88 پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 1 آیا حوادثی که در پی انتخابات ریاست جمهوری در تهران روی داد، حرکتی مردمی بود یا توطئه‌ای از پیش تعیین شده؟ 🔹حرکت اولیه بعد از انتخابات در تهران جنبه و مردمی داشت و بسیاری از مردمی که به خیابان آمده بودند، از کسانی بودند که به آقای رأی داده و بنا به دعوت او و همدستانش به خیابان‌ها آمدند و به سبب تبلیغات دروغین، بر این پندار بودند که همه ایران، همانند تهران به نامبرده رأی داده‌اند، از این رو، به اعتراض برخاستند؛ اما دیری نپایید که حقایق روشن شد و دریافتند که در شهرستان‌ها اکثریت به موسوی رأی نداده‌اند، از این رو، آن‌هایی که دنبال غرض‌ورزی، فتنه‌گری و آشوب و بلوا نبودند و صرفا از روی احساسات و علاقه به میدان آمده بودند، خود را کنار کشیدند. لیکن در این جریان چند نکته را نباید از نظر دور داشت: 🔸1. رهبری و هدایت حرکت را بردوش داشتند و نقشه و برنامه‌های آن را نیز از پیش تدارک دیده بودند. توطئه برپایی آشوب و بلوا، ایجاد هرج و مرج و ناامنی، کشاندن کشور به ورطه جنگ داخلی و سیاست و رویارویی با اركان نظام (مقام رهبری) و اصل ولایت فقیه، دیر زمانی بود که از سوی سازمان‌های جاسوسی برون مرزی و گروهک‌های وابسته، ورشکسته و بیگانه‌زده درون مرزی، دنبال میشد، دسیسه‌های مرموزانه مشارکتی‌ها در در چند برهه و سرانجام راه انداختن تحصن و اعتصاب در مجلس که با بی‌اعتنایی مردم، به رسوایی و بی‌آبرویی آنان منجر شد، گوشه‌ای از توطئه دیرینه‌ای بود که از خارج و داخل دنبال می‌شد. 🔹2. عناصر ضد انقلاب و گروه‌هایی که نقش نیروهای را در ایران بازی می‌کنند در این جریان فعّالیّت‌های ویرانگری داشتند و با چراغ سبز برخی از سفارتخانه‌ها و مراکز جاسوسی، به نام «مردم»، به جنایات ننگینی دست زدند؛ آشوب و بلوا به راه انداختند، به جان و مال مردم تجاوز کردند، آتش‌سوزی به راه انداختند، به پایگاه‌های نظامی و انتظامی یورش بردند و خسارت‌های سنگینی بر مردم وارد کردند. 🔸3. مردمی که در تهران در تظاهرات اعتراض‌آمیز شرکت کردند، یک سوم کسانی بودند که به آقای موسوی در تهران رأی داده بودند و حتی اگر ادعای مخالفان و معاندان را بپذیریم که می‌گویند «جمعیت میلیونی»! باید بگوییم نیمی از کسانی بودند که به نامبرده در تهران رأی داده بودند، بنابراین، شرکت این تعداد از افراد، ادعای دروغ مدعیان تقلّب را ثابت نمی‌کند و نمی‌تواند درمان درد آنان باشد. اینکه برخی از ورشکسته‌ها اینجا و آنجا می‌گویند و تکرار می‌کنند که «بله مردم از میدان امام حسین تا میدان آزادی فریاد میزدند رأی من کو؟» خود را به زیر سؤال می‌برند و لودگی و بی‌خردی خود را به نمایش می‌گذارند، زیرا اگر این ادعا را بپذیریم که از تا آکنده از تظـاهرکنندگان بود - که نبود - تازه نیمی از قریب 2 میلیون افرادی بودند که طبق اعلام رسمی ستاد انتخابات، به میرحسین موسوی رأی داده بودند، بنابراین، «رای من کو؟» چه مفهومی می‌تواند داشته باشد؟ منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها، صص215-212 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
13 میلیون مخالف نظام؟! پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 2 آیا این 13میلیونی که به آقای موسوی رأی دادند در زمره مخالفان نظام بودند؟ 🔹بیش از 90% کسانی که به نامبرده رأی دادند از مردم وفادار به نظام جمهوری اسلامی و از پیروان راستین راه امام و مقام معظم رهبری بودند که از او خبر نداشتند و با این گمان که نامبرده هنوز در و انقلاب و وفادار به نظام جمهوری اسلامی می‌باشد به او رأی دادند، لیکن او به مصداق «خوش بود گر محک تجربه آید به میان ـ تا سیه روی شود هر که در او غش باشد» به این اعتماد پاسخ مناسبی نداد و به نام مبارزه با دروغ به مردم دروغ گفت؛ هنوز مردم پای صندوق‌های رأی بودند که او پیروزی خود را اعلام کرد، به نام دفاع از قانون، قانون‌شکنی کرد و عده‌ای را بدون دلیل شرعی، عقلی و قانونی به خیابان‌ها کشاند، با دشمنان اسلام و انقلاب هم‌صدا شد، از آبروی نظام، ملّت و انقلاب در راه رسیدن به قدرت و مقام مایه گذاشت، آلت دست منافقان جدید قرار گرفت و راهی را در پیش گرفت که ، ، و گروه‌هایی تروریستی كه دستشان به خون مردم آلوده است، پیش از او در پیش گرفته بودند. او نتوانست از سرنوشت آنها عبرت گیرد و بی‌تردید، اگر به این روش ادامه دهد، سرنوشتی بهتر از سرنوشت آن‌ها نخواهد داشت و باید گفت «من جَرَّب المجرّب حلَّت به الندامة». منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها، صص215 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
تهدیدی جدی برای نظام؟! پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 3 آیا این حوادث و درگیری‌ها برای نظام جمهوری اسلامی تهدید جدّی به شمار نمی‌آید؟ 🔹 نظام جمهوری اسلامی در طول این 30 سال، حوادثی را از سر گذرانده است که جریان پس از انتخابات دهمین دوره ریاست جمهوری در برابر آن ناچیز است. روزهایی بر گذشت که میلیشیای سازمان منافقان با رگبار مسلسل در خیابان‌های تهران به تظاهرات دست می‌زدند و جوانان مظلوم و را به خاک و خون می‌کشیدند. 🔸مردم روزهایی را پشت سر گذاشتندکه به طور میانگین در هر روز 30 در تهران روی می‌داد و بی‌گناهانی صرفا به دلیل این‌كه ریش داشتند، قیافه داشتند، عکس امام در محل کارشان بود، معمم بودند و... به دست اعضای ترور می‌شدند و به شهادت می‌رسیدند. 🔹ترور شخصیت‌هایی مانند و ، انفجار دفتر حزب جمهوری و شهادت بیش از 72 تن از مسئولان و مقامات بلندپایه کشور و از بهترین فرزندان ملّت همانند ، از فجایع دردناکی بود که در هر کشوری اگر روی می‌داد، می‌توانست شیرازه نظـام را از هم بگسلد و نظام را ساقط کند. 🔸جنگ تحمیلی 8 ساله و پشتیبانی‌های نظـامی، مالی، لجستیکی و تبلیغاتی دولت‌های مقتدر جهان و منطقه از صدام، از توطئه‌های خطرناک و فرسایشی بود که توانست از سر بگذراند و از آن پیروز بیرون بیاید. 🔹جریان شکننده و واداشتن قائم مقام رهبری به رویارویی با نظام جمهوری اسلامی از دیگر توطئه‌های خطرناکی بود که ملّت قهرمان پرور ایران با صلابت و شکیبایی آن را از سر گذراند و صدها رویداد، جریان و توطئه‌های ریز و درشت دیگر که بازگو کردن آن از مجال این بخش بیرون است و به راستی «مثنوی هفتاد من کاغذ شود». 🔸بنابراین، ماجراجویی‌های سیاه و دامنهدار دوران پس از انتخابات ریاست جمهوری، ناچیزتر از آن است که بتواند برای نظام مقتدر و مردمی جمهوری اسلامی ایران خطر ساز باشد و باید گفت دشمن «عرض خود می‌برد و زحمت ما می‌دارد». منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها، صص217-216 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
برخورد خشونت‌آمیز با تظاهرکنندگان؟! پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 4 برخورد خشونت‌آمیز نیروهای انتظامی و بسیجی با تظاهرکنندگان را چگونه می‌توان توجیه کرد؟ 🔹1. ادعای خشونت، از شایعه‌سازی‌ها، سیاه‌نمایی‌ها و جنگ روانی بود که ضد نظـام جمهوری اسلامی به راه انداختند و لیستی از قربانیان ساختگی خشونت به نمایش گذاشتند، مانند ، و... که مایه رسوایی بیشتر منافقان جدید و همدستان آن‌ها گردید. 🔸2. نقش در ایجاد خشونت برای بدنام کردن و به زیر سؤال بردن نیروهای بسیجی و ، انتظامی و نظام جمهوری اسلامی را نباید از نظر دور داشت، برخی رویدادها و جریان‌هایی که در آشوب‌های خیابانی اتفاق افتاد، نشان از این واقعیت دارد که عناصر مرموز و چهره‌های ناآشنایی به نام نیروهای بسیجی و انتظامی به خشونت‌هایی دست زدند و وحشی‌گری‌ها کردند. چنان که در روز 15 خرداد 42 که مردم تهران در راه حمایت از امام به پا خاسته و به دستگیری ایشان اعتراض داشتند، شماری از عناصر نفوذی ساواک با لباس مشکی و با شعار با تظاهرکنندگان همراه شدند و به جنایاتی دست زدند. این شگرد کهنه و زنگ‌زده عوامل بیگانه در حوادث اخیر نیز بار دیگر تکرار شد؛ از جیره‌خواران و مأموران برخی از سفارتخانه‌ها بودند که به یک کرشمه دو کار می‌کردند، به نام نیروهای بسیجی و حزباللّهی به وحشی‌گری‌هایی دست می‌زدند تا این را بدنام کنند و دیگر این‌که با تشدید خشونت و رفتار غیرانسانی درگیری‌ها را شدت بخشیده و گسترش دادند. 🔹3. تندروی‌هایی از سوی افراد ساخته نشده و ناپخته در میان نیروهای انتظامی و امنیتی دیده شد. بی‌تردید کسانی که مسئولیت امنیت جامعه را بر دوش دارند، همگی از افراد تربیت شده به آداب اسلامی و موازین اخلاقی نیستند و نمیتوان انتظار داشت که در برخورد با آشوب‌گران و فتنه‌جویان بتوانند طبق موازین قانونی رفتار کنند و هیچگونه خطایی از آن‌ها سرنزند. 🔸4. برخی برخوردها گریزناپذیر بود. نمی‌توان انتظار داشت نیروهایی که حافظ جان و مال و امنیت شهروندان هستند، آن گاه که وحشی‌گری‌ها، آتش‌سوزی‌ها، تخریب اماکن عمومی و تجاوز به جان، ناموس و مال مردم از سوی آشوبگران را شاهد هستند، به نوازش اراذل و اوباش بپردازند، بنابراین، ناگزیرند جدّی و قاطع برخورد کنند و در این برخورد جدّی ممکن است خدای ناخواسته فاجعه جبران‌ناپذیری پیش بیاید که اجتناب‌ناپذیر است. 🔹همین مشکل را در اداره زندان‌ها به ویژه در برهه‌ای که شمار زیادی به زندان‌ها گسیل می‌شوند، می‌توان دید که خواه ناخواه، کنترل از دست مسئولان خارج شده و چه بسا حادثه ناگواری ممکن است روی دهد. ما نمی‌گوییم باید از کنار هرگونه اعمال غیرقانونی و تخلفات - چه عمدی و چه اتفاقی - گذشت و آن را نادیده گرفت. اما راه علاج آن نامه‌پراکنی‌ها و تهیه خوراک تبلیغاتی برای دشمن نیست. 🔸انسانی که مغرض و مریض نباشد، آن گاه که از رفتاری خشونت‌آمیز، غیرقانونی و غیراخلاقی خبردار می‌شود، جار نمی‌زند و معرکه نمی‌گیرد، بلکه از راه قانونی و ارتباط با مراجع ذی ربط می‌کوشد که با بی‌قانونی‌ها و قانون‌شکنی‌ها مقابله کند. این‌هایی که دنبال این هستند خبر ناگواری را به دست آورند و بدون کوچکترین تحقیق و بررسی روی صدق و کذب شنیده‌ها، آن را در بوق و کرنا بدمند و روی آن معرکه بگیرند، دل‌سوز ملّت، کشور، انقلاب و نظام نیستند و هدف‌شان رویارویی با قانون شکنی نیست، آن‌ها درد دیگری دارند و آن درد قدرت، و شهوت مقام و منصب است. بگذریم از گروهک‌های ورشکست‌های که امروز از آزادی و دموکراسی فراوان دم می‌زنند، لیکن اگر خدای ناخواسته روزی به قدرت دست یابند، خون مخالفان خود را در شیشه می‌کنند، قلم‌ها را می‌شکنند و هر صدای مخالفی را در سینه خفه می‌کنند، همانطور كه در گذشته در برخی از مقاطع که به مقامی دست یافتند، با و اندیشه‌ها و دیدگاه‌های دیگران روی فالانژها را سپید کردند که شرح آن مجال دیگری می‌خواهد. 🔹مگر فراموش كرده‌ایم كه همین جریان‌ها در انتخابات دوم خرداد سال 76 نیز روی داد و عده‌ای روی كار آمدن و را نشان از دیكتاتوری و فضای بسته دولت آقای عنوان میكردند، حالا چه شده همه در یك جبهه قرار گرفتند؟! منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها، صص220-218 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
جدایی خواص سیاسی و آینده نظام؟! پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 5 با این روند، که برخی از شخصیتهای سیاسی و انقلابی از نظام جدا میشوند، آینده این نظام به کجا خواهد کشید؟ 🔹انقلاب اسلامی ایران و نظام جمهوری اسلامی، وامدار هیچ مقام و شخصیتی نمی‌باشد. انقلاب اسلامی ریشه در توده‌های ملّتی آگاه، انقلابی، دین‌باور، قهرمان‌پرور، ایثارگر و شهادت‌طلب دارد و دارای ایدئولوژی قوی و نیرومند اسلامی می‌باشد. بنابراین، همانگونه که تداوم دین حنیف اسلام و قوام آن به اشخاص و افراد نمی‌باشد، حیات ملّت ایران نیز به شخصیت‌های ملی و رجال برجسته ایرانی بستگی ندارد؛ جاودانگی انقلاب و نظام جمهوری اسلامی به اسلام و ملّت ایران است. اقبال و ادبار افراد، اشخاص و چهره‌ها نمی‌تواند به این جاودانگی و بالندگی آسیب وارد کند. 🔸در صدر اسلام نیز دیدیم بسیاری از کسانی که به اسلام گرویده بودند، در روز امتحان و آزمون به علت و وسوسه‌های شیطانی، به بی‌راهه رفتند «ارتد الناس بعد النبی الا ثلاثة او اربعة» لیکن به رغم آن کژروی‌ها و خیانت‌ها و ضربه‌های سنگینی که از سوی آن جماعت وارد آمد، آیین مقدس اسلام به راه خود ادامه داد و پایدار و استوار پیش رفت و بی‌راهه‌پویی‌ها، قدرت‌طلبی‌ها و بدعت‌گزاری‌های گوناگون و رنگارنگ، نتوانست اسلام را از نورافشانی، ظلم و ظلمت‌ستیزی و آزادی و عدالت‌آفرینی باز دارد و نور خدا را خاموش کند. ثانیاً به گفته شاعر: آنجا که عقاب پر بریزد از پشه لاغری چه خیزد؟ 🔹در جایی که افرادی همانند آقای منتظری و چهره‌هایی مانند بنی‌صدر و قطب‌زاده و گروه‌های ریشه‌داری چون ، آن گاه که از نظام و انقلاب جدا شدند، جز رسوایی و بی‌آبرویی طرفی برنبستند و نتوانستند به نظـام آسیبی برسانند، مخالف‌خوانی چند مهره سوخته که عملکرد خودشان و رفتار ناهنجار اطرافی‌ها، آقازاده‌ها و نورچشمی‌هایشان آنان را در میان مردم بی‌آبرو کرده است، نه تنها برای انقلاب و نظام ضرر و زیانی به همراه ندارد، بلکه مایه استواری بیش‌تر نظام می‌شود. منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها، صص221-220 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/1 پاسخ مورخ خبیر انقلاب اسلامی به شش پرسش چالشی پیرامون فتنه 88 / 6 آیا فشار و شکنجه زندانیان، آنان را به اعتراف در پشت تلویزیون وامی‌دارد یا خم رنگ‌رزی در زندان قرار دارد که وقتی پای زندانی به آنجا می‌رسد فوراً رنگ می‌گیرد و از این رو به آن رو می‌شود؟ در زنــدان بی‌تردید خم رنگرزی نیست که زندانیان را رنگ کند و دگرگون سازد، لیکن عواملی در این تحول و دگرگونی نقش دارند که ما به برخی از آن اشاره می‌کنیم: 🔹1. خودباختگی بیشتر عناصر روشنفكرمآب تا وقتی كه در جو قرار دارند، در جمع یاران و همكاران هستند و در محافل روشنفكری خودنمایی می‌كنند، خیلی ادعا دارند و رجز می‌خوانند و به اصطلاح «هل من مبارز» می‌طلبند لیكن به محض این‌كه پایشان به زندان رسید بدون این‌كه كوچک‌ترین فشاری بر آنان وارد شود با 180 درجه چرخش، به سازش و كرنش روی می‌آورند و تسلیم می‌شوند. با نگاهی گذرا به پرونده و پیشینه این قبیله در دوره ستمشاهی می‌بینیم، غالب روشنفكرهایی كه ادعای مبارزه داشتند، به محض اینكه به زندان گسیل میشدند بدون اینكه حتی یك سیلی بخورند، می‌بریدند و سر تسلیم فرود می‌آوردند... 🔸2. ارائه اسناد و مدارک غیر قابل انکار آن گاه که متهم در زندان با اسناد و مدارک روشنی از جانب بازجو رو به رو می‌شود که عملکردهای ریز و درشت او را كه ضدنظام، ملّت و کشور انجام داده است، به نمایش می‌گذارد و خیانت‌های او را برملا می‌کند، بی‌تردید خود را می‌بازد، تسلیم می‌شود و راه سازش و همکاری را در پیش می‌گیرد. کسانی که در دوران و یا در این دوره چند صباحی را در زندان گذرانده باشند، می‌دانند بزرگترین ضربه روحی برای زندانی وقتی است که دریابد همه کارها و فعّالیّت‌های سری و زیرزمینی او کشف شده و بازجو از رازهای ریز و درشت او باخبر است، که در آن لحظه به طور کلی از پا در می‌آید و اگر از ایمانی استوار برخوردار نباشد به اصطلاح معروف «به غلط کردن می‌افتد». 🔹3. شکسته شدن جو بسیاری از کسانی که در صحنه سیاسی به مبارزه و رویارویی با نظام برمی‌خیزند، هدف مشخص و مقدسی ندارند و با تأثیرپذیری از موجی که در اطراف‌شان پدید می‌آید به جنب و جوش می‌آیند، جو گیر می‌شوند و همراه موج ایجاد شده حرکت می‌کنند، شعار می‌دهند، به کارهایی دست می‌زنند و ناخودآگاه به سمت و سوی نامشخصی حرکت می‌کنند. اما در زندان به دور از آن محیط کاذبی که در اطرافشان ایجاد شده بود، به خود می‌آیند، از خود می‌پرسند که چرا در زندانم؟ چه هدفی مرا به این بند کشانده است؟ می‌بیند که هدف برجسته‌ای نداشته و درواقع، قربانی جنجال و تشویق و تعریف کسانی شده است که دور او را گرفته بودند و معلوم نیست روی چه انگیزه‌ای برای او «به به، چه چه» میزدند و او را جلو می‌بردند. از این رو، متنبه و پشیمان می‌شود و زبان به عذرخواهی می‌گشاید و یک سلسله واقعیت‌ها را بازگو می‌کند. 🔸4. فریب خوردگی برخی از کسانی که در فعّالیّت‌های سیاسی شرکت می‌کنند و یا به عملیاتی دست می‌زنند و ضد نظام کاری صورت می‌دهند، بر این باورند که به راستی در راه خدمت به ملّت، کشور و حتی انقلاب اسلامی گام برمی‌دارند و با جریان‌هایی که بر خلاف مصالح مردم و اسلام کار می‌کند، رویارویی و مبارزه می‌کنند. لیکن در زندان با دلایل و مدارکی رو به رو می‌شوند که در می‌یابند آلت دست شده‌اند، فریب خورده‌اند، باندهای مرموز و قدرت‌طلب آنان را برای پیشبرد اغراض خویش - نه مصالح مردم و اسلام و انقلاب - فریب داده و کورکورانه به دنبال خود کشانده‌اند. از این رو، سخت به خشم می‌آیند و برای جبران گذشته به بیان یک سلسله حقایق می‌پردازند و از گذشته‌ها اظهار پشیمانی می‌کنند. 🔹5. ناامیدی و سرخوردگی برخی از کسانی که جمهوری اسلامی به کاری دست زده‌اند، بر این باور بودند که به زودی و با یک خروش و خیزش و سر و صدا، بر موج سوار می‌شوند و به قدرت می‌رسند و اصولاً برای این‌که از مقام و منصبی که به زودی برای عده‌ای فراهم می‌شود محروم نشوند، همرنگ جماعت شده و به موج پیوسته‌اند، لیکن یک باره چشم باز می‌کنند، می‌بینند به جای نشستن بر مسند قدرت در گوشه زندان نشسته و آب خنک می‌خورند، از این رو، ناامید و سرخورده می‌شوند و برای نجات خود به یک سلسله اعترافات دست می‌زنند. آن‌ها نه مرد رزم بوده و نه حال و حوصله زندان و محرومیت اینگونه‌ای داشته‌اند، سوراخ دعا را گم کرده و سر از زندان در آورده‌اند. 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
اعترافات اجباری یا اختیاری؟!/2 🔸6. آگاهی و بیداری بحث‌های علمی، منطقی و مستدلی که برخی از بازجویان دانا و با تجربه با متهم در زندان دنبال می‌کنند، گاهی در ایجاد تحول، دگرگونی و آگاهی زندانی نقش بسزایی دارد و زندانی اگر به بیماری عناد، غرض‌ورزی، کینه‌توزی و... دچار نباشد در برابر منطق و استدلال علمی، تسلیم می‌شود و عذاب وجدان از جفایی که با موضع‌گیری‌های ناروای خود بر ملّت، کشور و انقلاب روا داشته است او را بر آن می‌دارد که با یک سلسله اعترافات و بازگو کردن حقایق، جبران مافات کند و آب رفته را به جوی باز آورد. 🔹7. تاکتیک و ترفند برخی از متهمان که پس از زندانی شدن به مصاحبه تلویزیونی می‌پردازند، در راه رویارویی با انقلاب و نظـام جمهوری اسلامی مأموریت‌هایی دارند که می‌بینند اگر در زندان بمانند، آن مأموریت‌ها از دست خواهد رفت و نقشه‌ها نقش بر آب خواهد شد، از این رو، به شکل تاکتیکی به توبه می‌پردازند، از گفتار و رفتار گذشته اظهار پشیمانی می‌کنند تا کیفر سنگینی نبینند و هرچه زودتر آزاد شوند و بتوانند توطئه‌های براندازی و مأموریت‌های شیطانی خود را دنبال کنند. 🔸برخی نیز در مفاسد اخلاقی کثیفی غوطه‌ورند و پرونده سنگین و ننگینی در زمینه مسائل اخلاقی، مالی و... دارند و می‌کوشند با یک سلسله موضع‌گیری‌های مردمی و مصاحبه‌های تلویزیونی از برملا شدن آن مفاسد و زشت‌کاری‌ها پیشگیری کنند و سرشت زشت خود را کماکان پوشیده دارند. 🔹این عوامل و عوامل دیگری در مصاحبه تلویزیونی متهمان زندانی نقش اصولی و ریشه‌ای دارد، اما آن چه در سؤال آمده است «فشار و شکنجه»! باید بدانید که هیچ نوع فشار و شکنجه‌ای نمی‌تواند زندانی را اینگونه به نطق آورد و به سخنرانی و مصاحبه دامنه‌دار و گسترده تلویزیونی وادارد. فشار و شکنجه تنها می‌تواند او را ناگزیر سازد که در پشت تلویزیون به اظهار ندامت و پشیمانی بپردازد و درخواست عفو و بخشش کند که در این مصاحبه‌های تلویزیونی زندانیان، کمتر دیده شد. منبع: انقلاب اسلامی؛ پرسش‌ها و پاسخ‌ها، صص227-222 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴آغازگران خیزش قهرآمیز سالروز شهادت بخارایی و یاران 🔹در پى قيام 15 خرداد 42 مردان عارف و پارسايى مانند كه ساليان درازى بود داراى تشكل خاص مذهبى بودند و همراه ديگر گروه‏هاى مذهبى را پديد آورده بودند، بر آن شدند سازمانى چريكى به عنوان شاخه نظامى جمعيت تشكيل دهند. 🔸اعضاى اصلى اين سازمان: ، ، ‏نژاد و بودند. سازمان يادشده پس از مطالعات و بررسى‏ها به خطوط كلى استراتژى مبارزه مسلحانه و دست زدن به ترورهاى دسته‏جمعى مهره‏هاى رژيم شاه، به عنوان نقطه شروع عمل مسلحانه، ايمان پيدا كردند و با اعدام انقلابى به اين باورمندى خود جامه عمل پوشانيدند. 🔹حسنعلى منصور، نخست‏وزير شاه در ساعت ده صبح روز پنجشنبه، اول بهمن ماه 1343 در هنگام پياده شدن از ماشين در ميدان بهارستان، در مقابل مجلس شوراى ملى مورد حمله محمد بخارايى قرار گرفت. بخارايى دو گلوله به طرف او شليک كرد. گلوله نخست به شكم او اصابت كرد و امعا و احشاى او را در هم ريخت. گلوله دوم بر گلوى او نشست و حلقوم او را دريد و او را از پا درآورد. 🔸رضا هرندى و مرتضى نيک‏نژاد نيز در صحنه حضور داشتند و محمد بخارايى را همراهى مى‏كردند و بنا داشتند كه اگر تير بخارايى به هدف اصابت نكرد، بى‏درنگ وارد عمل شوند و به اعدام انقلابى حسنعلى منصور دست بزنند. به دنبال تيراندازى محمد بخارايى، مرتضى نيک‏نژاد نيز چند تير هوايى شليک مى‏كند تا گارد محافظ را به وحشت افكند و زمينه گريز را از صحنه فراهم سازد. شليک تيرهاى هوايى از سوى نيک‌نژاد، محافظان نخست‏وزير را تا آن پايه به وحشت مى‏اندازد كه بخارايى را رها مى‏كنند و راه گريز را در پيش مى‏گيرند. محمد بخارايى، هنگام فرار زمين مى‏خورد و توسط مأمورانى كه در اطراف مجلس شوراى ملى نگهبانى مى‏دادند دستگير مى‏شود. ديگر ياران او به سلامت از صحنه مى‏گريزند. منبع: نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1118 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴مخالفت امام با اقدامات مسلحانه سالروز شهادت بخارایی و یاران 🔹 ‏هاى_مؤتلفه_اسلامى براى كشتن مقامات دولتى كوشيدند از امام مجوز بگيرند، ليكن با مخالفت امام مواجه شدند. امام علل مخالفت خود را با اقدام مسلحانه چنين بيان كرده بود: 🔸1ـ با ترور فردى نتيجه‏اى عايد نمى‏شود. هر يک از مقامات دولتى كه كشته شود، نيروهاى ديگرى جايگزين مى‏شوند و همان سياست يا بدتر از آن را دنبال مى‏كنند. 🔹2ـ ما را در دنيا معرفى خواهند كرد و حرف‏هاى منطقى ما به زير سؤال خواهد رفت. 🔸3ـ حركت‏هاى اينگونه‏اى با هرج و مرج، ناامنى و آشوب و بلوا همراه خواهد بود و و را با خطر جدى مواجه خواهد كرد. (نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1126) 🔹حجت‌الاسلام و المسلمین در این زمینه به ذکر روایتی تاریخی می‌پردازند و در حاشیه این مطلب چنین می‌نویسند: 🔸«نگارنده آنگاه كه به نجف اشرف هجرت كرد، بر آن بود با آموزش نظامى و چريكى براى دست زدن به ترور شاه و ديگر مقامات رژيم او، خود را آماده كند و براى اين منظور تشكيلاتى ايجاد كند. اين نقشه و برنامه خود را با امام در ميان گذاشت. امام ضمن موافقت با آموزش نظامى و فراگيرى تاكتيک‏هاى جنگى و چريكى، نگارنده را از هرگونه اقدام مسلحانه بر ضد رژيم شاه برحذر داشت و آنچه را كه در پاسخ هيأت‏هاى مؤتلفه اظهار كرده بود كه در بالا آمد، براى نگارنده بازگو كرد. » 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
شعری تاریخی در رثای شهید بخارایی و یاران دست ستم دوباره درآمد ز آستین بر باد داد گلشن و گلزار مسلمین نام بنی‌امیه و عباسیان دگر بيرون شود ز دفتر ايام ناظرين اى صادق امانى و اى مرتضاى نيک اى نوجوان رضا و محمد فناى دين آسوده زير خاک بخوابيد نزد حق حق شما گرفته شود روز واپسين اى صاحب زمانه و اى دست انتقام يک دم بيا ز پرده برون حال ما ببين تا كى به زير ظلم و ستم پيروان حق تا كى اسير پنجه بيدادِ ملحدين پروردگارا! حق شهيدان كربلا كوتاه كن تو از سر ما دست ظالمين منبع: نهضت امام خمینی، دفتر اول، ص1143 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
سند اعدام گروه شهید بخارایی در ساعت چهار بامداد روز 44.3.26 افراد مشروحه زیر: 1. محمد بخارایی 2. مرتضی نیک‌نژاد 3. محمدصادق امانی همدانی 4. رضا صفار هرندی از قاتلین و توطئه‌کنندگان قتل مرحوم منصور، نخست‌وزیرر سابق، در میدان تیر حشمتیه تیرباران گردیدند. منبع: نهضت امام خمینی، دفتر اول، 1141 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔰برخورد ساواک با مرحوم آیت‎‌الله العظمی محمد فاضل لنکرانی در سال 1352 ⚫️سالگرد ارتحال مرحوم آیت‌الله فاضل لنکرانی ▫️ نامبرده بالا یکی از و در شهرستان قم بوده که طبق رأی کمیسیون امنیت اجتماعی شهرستان مذکور به سه سال اقامت اجباری در شهرستان بندرلنگه محکوم گردیده بود که پس از اعزام به محل اقامت اجباری مشارالیه به علت بیماری و دادخواستی به عنوان ساواک قم تسلیم و تقاضا نموده بود که محل اقامت اجباری وی به مناسبت ناسازگاری آب و هوا تغییر یابد که ساواک قم نیز طی ارسال فتوکپی گواهی بیماری وی که به تائید بهداری شهرستان بندرلنگه بود خواستار انتقال یاد شده به یکی از نقاط خوش آب و هوا گردیده بود که پس از بررسی‌های لازم کمیسیون امنیت اجتماعی مجدداً در قم تشکیل و محل اقامت اجباری روحانی مورد بحث به یزد تغییر یافته است. ▪️اینک ساواک یزد اعلام داشته که یاد شده مورد شناسائی کلیه روحانیون شهر بوده که به محض اطلاع از ورود و مشاهده وی به طرق مختلف تلفناً و مستقیماً با او تماس گرفته و ملاقات نموده‌اند و از طرفی با توجه به موقعیت خاص این شهرستان از لحاظ مذهبی و روحانیون مشکوک ادامه اقامت وی در یزد به مصلحت نبوده و خالی از اشکال نمی‌باشد و برای جلوگیری از تماس نامبرده بالا با روحانیون یزد تقاضا نموده که حتی الامکان تبعیدی مورد نظر به یکی از شهرستان‌های تابعه انتقال یابد. (آیت‌الله محمد فاضل لنکرانی به روایت اسناد ساواک صفحه 175) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔴تبری علامه طباطبائی از آثار علی شریعتی سالگرد فوت علی شریعتی 🔹حضرت آیت الله علامه آقای حاج سید محمد حسین طباطبایی دام ظله با تقدیم سلام مفتخرا و محترما به عرض شامخ آن حضرت می‌رساند اخیرا در تهران شایع کرده‌اند نعوذ بالله حضرتعالی نوشته های را تائید کرده و فرموده‌اید کوچک‌ترین ایرادی در آن دیده نشده است. استدعا دارم بذل توجهی فرموده برای روشن شدن حقایق و نجات عده ای از ضلالت، نوشته‌ای مرقوم بفرمائید. 🔹بسمه تعالی این جانب نوشته‌های دکتر شریعتی را هرگز تصدیق نکرده و چنین سخنی به احدی نگفته‌ام و نوع مطالب ایشان اشتباه و طبق مدارک دینی اسلامی غیر قابل قبول می‌باشد. محمد حسین طباطبایی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥مقابله جدی مجتهد شهید با جریانات انحرافی ▫️حاج آقا مصطفی در دوران زندگی‌ش هیچ‌گاه نسبت به هیچ‌کس فریب نخورد حتی زمانی که مسئله اوج گرفته بود و خیلی‌ها را فریب داده بود ایشان مقابله کرد و به ماهیت شریعتی پی برد.... 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
پاره کردن اطلاعیه علامه طباطبائی توسط هواداران شریعتی حجت‌الاسلام سیدمهدی طاهری خرم‌آبادی، از طلاب وقت مدرسه حقانی: ▫️«یک روز کپی دستخط مرحوم را در جواب استفتایی درباره به باجه اعلانات پاگرد طبقه ی اول زده بودند. از آن جواب مرحوم علامه طباطبایی همین مقدار یادم مانده که ایشان نوشته بودند: ▪️«ما با دکتر شریعتی دشمنی ذاتی نداریم، ولی او نظراتی دارد که با عقاید اسلامی موافق نیست و در کتاب «اسلام شناسی» خود مسائلی را مطرح نموده که با مبانی اسلام سازگاری ندارد». ▫️من این اعلامیه مرحوم علامه را خواندم و به کلاس رفتم. وقتی از کلاس بیرون آمدم، دیدم آن را پاره کرده اند. در واقع، کار طلاب طرفدار دکتر شریعتی بود. یادم نیست که همان روز بود یا فردایش؛ صبح حدود ساعت نه برای خرید از مدرسه بیرون رفتم. وقتی برگشتم، جمعی از طلاب مدرسه را دیدم که به حالت راهپیمایی از مدرسه بیرون می آمدند. معلوم شد مرحوم قدوسی عده ای را که همیشه درباره افکار دکتر شریعتی - چه مخالفان و چه طرفداران او به دعوا و سروصدا داشتند، از مدرسه اخراج کرده است، اما اینکه پاره شدن اعلامیه علامه طباطبایی در این قضیه مؤثر بوده یا نه، نمی‌دانم. هر دو گروه طرفداران شریعتی و مخالفان او به بیرون می رفتند و بیشتر مخالفان دکتر شریعتی بودند.»(خاطرات سیدمهدی طاهری خرم‌آبادی، ص۵٣-۵٢) 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📸اطلاع‌نگاشت: توهین‌های شریعتی به علامه مجلسی و یک مقایسه مقایسه دوران علامه مجلسی و روزگار علی شریعتی 🔻مقایسه‌ای تطبیقی در پاسخ به توهین‌های علی شریعتی علیه مرحوم علامه مجلسی ▫️علی شریعتی به دلیل همکاری علامه مجلسی با حکومت صفوی انتقادات توهین‌آمیزی را به ایشان روا داشت اما بررسی دوران علامه مجلسی و مقایسه آن با روزگار و عملکرد شریعتی نشان می‌دهد که این انتقادات بجا و صادقانه نبود. ◀️مقایسه‌ای تاریخی بر اساس کتاب نهضت امام خمینی، دفتر سوم، نوشته حجت‌الاسلام و المسلمین سیدحمید روحانی 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
خوشحالی علی شریعتی از ترویج «اسلام منهای روحانیت» شریعتی: اکنون خوشبختانه همان‌طور که دکتر [مصدق] تز «اقتصاد منهای نفت» را طرح کرد تا استقلال نهضت را پی‌ریزی کند و آن را از بند اسارت و احتیاج به کمپانی استعماری سابق آزاد سازد، تز «اسلام منهای آخوند» در جامعه تحقق یافته است.(نامه علی شریعتی به پدرش؛ تاریخ تقریبی نامه: روزهای پایانی 1350) 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
🔻اطلاعیه مشترک شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی 🔴سال‌روز شهادت آیت‌الله مرتضی مطهری بسم الله الرحمن الرحیم و به نستعین ▫️نظر به این‌که مسائل مربوط به مرحوم مدتی است موضوع جنجال و اتلاف وقت طبقات مختلف و موجب انصراف آن‌ها از مسائل اساسی و حیاتی ما و وسیله بهره‌برداری افراد و دستگاه‌های مغرض گردیده است. اینجانبان تبادل نظر در این مسائل را ضرور دانستیم و در پی یک سلسله مذکرات به این نتیجه رسیدیم که تا حدود زیادی وحدت نظر داریم، و با توجه به این‌که بیشترین افرادی که دچار این سردرگمی و بیهوده کاری هستند از قشر حقیقت طلبند، وظیفه شرعی دانستیم عقائد و نظریات مشترک خود را در این زمینه،‌ نخست به طور اجمال و سپس به طور تفصیل به اطلاع عموم، و به ویژه این قشر برسانیم باشد که وسیله خیری برای رهائی از این سردرگمی و بازگشت به وحدت و الفت میان مسلمانان گردد که این موجب رضای خدای متعال خواهد بود. ▪️آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایش‌هایش یا به استنباط‌ها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشته‌های او منعکس است. اینجانبان که علاوه برآشنایی به آثار و نوشته‌های مشارالیه با شخص او فی الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبت‌هائی از قبیل سنی‌گری و وهابی‌گری به او بی‌اساس است و او در هیچیک از مسائل اصولی اسلام از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت گرایش غیراسلامی نداشته است ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد تا آنجا که. گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بی‌خبر می‌ماند هرچند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه می‌افزود در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده که سکوت در برابر آن‌ها ناروا ونوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خدا است که: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات من بعد ما بینا للناس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون ▫️از این رو با توجه به اقبال فراوان جوانان به کتب مشارالیه و اینکه خود او در اواخر عمر در اثر تذکرات متوالی افراد بی‌غرض و بالاتر رفتن سطح مطالعات خودش متوجه اشتباهات خود شد به یکی از نزدیکانش وکالت تام برای اصلاح آنها داد. اینجانبان بر آن شدیم به حول و قوه الهی ضمن احترام به شخصیت او و تقدیر از زحمات و خدماتش در سوق دادن نسل جوان به اسلام بدون مجامله و پرده پوشی و بدون اعتنا به احساسات طرفداران متعصب و یا دشمنان مغرض طی نشریاتی نظر خود را درباره مطالب مندرجات کتاب‌های ایشان بالصراحه اعلام داریم از خداوند متعال مدد می‌طلبیم و از همه افرادی که بی‌غرضانه نظریات مستدل خود را در اختیار ما قرار دهند و ما را در این راه یاری نمایند متشکر خواهیم شد. والسلام علی من التبع الهدی. مرتضی مطهری مهدی بازرگان 56.9.23 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📃سند: اطلاعیه مشترک شهید آیت‌الله مرتضی مطهری و مهدی بازرگان در مورد آثار دکتر علی شریعتی شهید مطهری و مهدی بازرگان: ...آنچه درباره آن مرحوم شایع است یا مربوط است به جنبه گرایش‌هایش یا به استنباط‌ها و اظهارنظرهایش در مسائل اسلامی که در آثار و نوشته‌های او منعکس است. اینجانبان که علاوه برآشنایی به آثار و نوشته‌های مشارالیه با شخص او فی الجمله معاشرت داشتیم، معتقدیم نسبت‌هائی از قبیل سنی‌گری و وهابی‌گری به او بی‌اساس است و او در هیچیک از مسائل اصولی اسلام از توحید گرفته تا نبوت و معاد و عدل و امامت گرایش غیراسلامی نداشته است ولی نظر به اینکه تحصیلات عالیه و فرهنگ او غربی بود هنوز فرصت و مجال کافی نیافته بود در معارف اسلامی مطالعه وافی داشته باشد تا آنجا که گاهی از مسلمات قرآن و سنت و معارف و فقه اسلامی بی‌خبر می‌ماند هرچند با کوشش زیاد به تدریج بر اطلاعات خود در این زمینه می‌افزود در مسائل اسلامی حتی در مسائل اصولی دچار اشتباهات فراوان گردیده که سکوت در برابر آن‌ها ناروا ونوعی کتمان حقیقت و مشمول سخن خدا است که: ان الذین یکتمون ما انزلنا من البینات من بعد ما بینا للناس اولئک یلعنهم الله و یلعنهم اللاعنون ... 🔻 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
کوتاه نما شریعتی 2.mp4
7.36M
🎥شریعتی و پروژه شهیدسازی 🔹بعد از فوت دکتر علی شریعتی هواداران وی؛ بدون داشتن هر نوع مستند و علامت قتل ویا حتی گفتار شفاهی متخصصین؛ ادعای کشته شدن وی را بر سر زبان‌ها انداختند و پروژه شهیدسازی توسط لیبرال‌مسلک‌ها و البته؛ پیگیری شد. 🔸اما آیا واقعا علی شریعتی کشته شد؟ ◀️اسناد سخن می‌گویند 🔊 رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db
📚معرفی کوتاه کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» 🔹بسیاری از کسانی که امروز به برخاسته‌اند نه شریعتی را می شناسند و نه اندیشه‌های او را باور دارند، بلکه دنبال آنند که روش شریعتی در گفتگو با دستگاه جاسوسی رژیم شاه را برای نسل امروز و فردا الگو کنند تا قباحت و فضاحت ارتباط با از بین برود.(بخشی از مقدمه «شریعتی در دادگاه تاریخ») 🔸کتاب «شریعتی در دادگاه تاریخ» بخشی از اندیشه و عملکرد آقای علی شریعتی را بر اساس اسناد قطعی تاریخی تبیین کرده است. این اثر در ابتدا فصلی از کتاب نهضت امام -دفتر سوم- را تشکیل می‌داد که در ادامه، همراه با اضافات در سال 97 به صورت مستقل تنظیم شد. 🔹کتاب 《شریعتی در دادگاه تاریخ》 در ابتدا ریشه را که یکی از پایه‌های فکری آقای شریعتی بود بررسی می‌کند و نظرات گروه‌های مختلف را درباره آن بیان می‌کند و سپس به تبیین زندگی سیاسی-اجتماعی شریعتی و ارتباط او با ساواک بر اساس اسناد و مدارک می‌پردازد و در ادامه به نقد برخی نظرات شریعتی پرداخته و در پایان موضع امام در قبال شریعتی و پیامد های عملکرد شریعتی تبیین می‌کند. 🔊به رسانه رسمی بنیاد تاریخ‌پژوهی و دانشنامه انقلاب اسلامی بپیوندید:👇 https://eitaa.com/joinchat/861732881Cb60e54e1db